Alkoholin kohtuukäytön hyödyllisyydelle on löytynyt jälleen todisteita. Mittavassa Ranskassa toteutetussa tutkimuksessa kohtuullinen alkoholinkäyttö yhdistettiin muun muassa alhaisempaan painoindeksiin, parempaan sydän- ja verisuoniterveyteen sekä matalampiin stressi- ja masennustasoihin verrattuna heihin, jotka eivät käytä alkoholia laisinkaan.
Pariisissa Pitié-Salpêtrièren maailmankuulussa opetussairaalassa tehtyyn tutkimukseen osallistui kaikkiaan lähes 150 000 pariisilaista, joiden terveystilanne sekä sydän- ja verisuonitautien riskit kartoitettiin.
Henkilöt jaettiin sitten neljään eri ryhmään heidän alkoholinkäyttönsä perusteella: ei koskaan alkoholia käyttäviin, vähän (alle 10 alkoholigrammaa päivässä), kohtuullisesti (10-30 grammaa/päivässä) käyttäviin sekä paljon (yli 30 grammaa per vuorokausi) käyttäviin.
Alkoholimäärät ilmoitetaan tutkimuksissa yleensä grammoina siitä syystä, että se on täsmällisin ja tarkin tapa.
Jotain kuvaa alkoholimääristä antaa se, että yhdessä puolen litran keskioluttuopissa on runsaat 17 grammaa puhdasta alkoholia, Päihdelinkki-sivusto selvittää.
Sekä miehet että naiset hyötyvät alkoholin kohtuukäytöstä
Kun ikätekijät otettiin huomioon, kohtuullisesti alkoholia käyttävillä miespuolisilla koehenkilöillä oli todennäköisemmin sellaisia kliinisiä ja biologisia tekijöitä, jotka yleisesti yhdistetään alhaiseen sydän- ja verisuonitautiriskiin, kuten esimerkiksi pienempi painoindeksi, alhaisempi syke ja pulssipaine (systolisen ja diastolisen verenpaineen erotus), matalammat paastoajan triglyseridiarvot ja pienemmät stressi- ja masennustulokset.
Tämän lisäksi kohtuullisesti alkoholia käyttävillä miehillä oli paremmat subjektiiviset terveystilat (oma kokemus terveydentilasta), hengitystoiminnot, sosiaalinen status sekä fyysiset aktiivisuustasot.
Kohtuullisesti alkoholia käyttävillä naisilla taas havaittiin olevan pienemmät vyötärön ympärysmitat, matalampi verenpaine ja paastoajan triglyseridiarvot sekä alemmat LDL-lipoproteiinin kolesterolitasot.
Näiden lisäksi yhdistettiin voimakkaasti molemmilla sukupuolilla parempiin HDL- eli hyviin kolesterolitasoihin. Kaiken kaikkiaan vähän tai kohtuullisesti alkoholia käyttävien terveystilanteen todettiin olevan parempi kuin alkoholia käyttämättömillä.
Tutkimuksen päätelmissä todetaankin, että kohtuullinen alkoholin käyttö voi olla paremman terveystilan ja alhaisemman sydän- ja verisuonitautien riskin merkkitekijä.
Tutkimus julkaistiin toukokuussa European Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.
Antti Voutilainen / Tohtori.fi
alkoholin käyttö kannattaa
61
3153
Vastaukset
- Heh..
on myös johtavia maita päivittäisellä alkoholin käytöllä saadun maksakirroosin yleisyydessä.
Maksasairauksista, ja alkoholin syöpään altistavasta vaikutuksesta näköjään ei sanaakaan.- Alkoholisti231
Täältä löydät hyvän nettilaskurin jolla voit laskea alkoholin määräsi veressä.
http://www.bukisa.com/articles/311746_information - ISO-V
Tuossa on se etta tuota on veivattu puolelta toiselle aina,etta onko hyva jos kayttaa vahan alkoholia, vai ei ollenkaan. Se on aina vuoroin vaihtunut etta onko hyva vai huono. Mutta se on varmaa, etta lahes poikkeuksetta liika kaytto on huono, vahan kayttaminen taas ei varmuudella ole hyva. Eli ei ainakaan pahasti mene metsaan, jos ei kayta ollenkaan.
- maassa kun
kattelee ympärilleen, esim. vyötärönympäryksiä, tyytymättömiä ilmeitä jne. niin voisi todeta, että kohtuukäytön maa tämä ei ainakaan ole.
- kohtuullisuus!
Tämä on varmasti faktaa, happamat puolukat on terveellisiä, mikäli et näistä pidä, osta 24 pak keppanaa kahden viikoin välein, pysyt terveempänä.
- suoraselkä
1.)sillä miksi nauttisi pieniäkään määriä alkoholia, mikä on myrkkyä.
2.) Kaikki alkoholin vähän... ja suurkäyttäjät ovat aloittaneet yhdestä ryypystä.
3.) Alkoholin on kallista ja voi ihan hyvin juoda tuoremehuja, limonadeja...
4.) Alkoholi ja tupakka ovat liian monelle ensiaskel huumeiden käyttöön.
5.) Alkoholin on suurin tappaja Suomessa, kuka liekkisi näin vakavalla asialla?
6.) Valtava osa onnettomuuksista ja rikoksista tapahtuu alkoholin vaikutuksen alaisena.- -.-.........--.-..
"5.) Alkoholin on suurin tappaja Suomessa, kuka liekkisi näin vakavalla asialla?
6.) Valtava osa onnettomuuksista ja rikoksista tapahtuu alkoholin vaikutuksen alaisena."
Ainakin nämä johtuvat todennäköisesti siitä, ettei suomessa yleensäkkään juoda alkoholia KOHTUULLISESTI. - näsis.
Plussakortilla koppa kaljaa maksaa 19,95€ kun taas saman verran vichyä maksaa 21€ Ei motivoi meidän vanhempia ainakaan lopettamaan.
- fhfgjgfj
näsis. kirjoitti:
Plussakortilla koppa kaljaa maksaa 19,95€ kun taas saman verran vichyä maksaa 21€ Ei motivoi meidän vanhempia ainakaan lopettamaan.
Koppa kaljaa = 8l eli ~2€ litra tai vähän alle kun en ole ihan varman paljon panteista saa. Sen sijaan eräästä Suomessakin yleisestä saksalaisesta kaupasta saa limsaa/vichya vaikka mitä makuja hintaan 0.40€/litra.
- xdcfvbkjhbgvc
Hah! Jospa et pöljä neuvoisi muita.
- trolololololol
"3.) Alkoholin on kallista ja voi ihan hyvin juoda tuoremehuja, limonadeja... "
Itseasiassa keppana on paljon halvempaa ku virvoitusjuomat eikä nyt niin palio kalliimpaa ku mehutkaan :D Viinakset on sitten erikseen. - Tosin...
trolololololol kirjoitti:
"3.) Alkoholin on kallista ja voi ihan hyvin juoda tuoremehuja, limonadeja... "
Itseasiassa keppana on paljon halvempaa ku virvoitusjuomat eikä nyt niin palio kalliimpaa ku mehutkaan :D Viinakset on sitten erikseen."Viinakset on sitten erikseen. "
Joo'o mutta ei teräviä tarviikaan juopda niin paljoa. Aikoinaan oli (teekkari...?)tutkimus siitä missä merkissä oli paras teho-hinta hyötysuhde.... siis kun tavoittelee pientä hauskanpitoa kustannustehokkaasti... Vieläköhän joku löytäis tuon 'tutkimuksen' ? TUPAKKA JA ALKOHOLI ON MOLEMMAT EPÄTERVEELLISTÄ TOISIN KUIN KANNABIS MIKÄ LAIN MUKAAN ON HUUME MUTTA TODELLISUUDESSA SE ON TERVEELLISTÄ. "Useimmat tutkimukset (tasavertaiset populaatiot, menneet ja nykyiset) osoittavat, että jos kaikki muut tekijät ovat yhdenvertaisia, keskiverto amerikkalainen pilvenpolttaja elää kauemmin kuin mitään huumeita käyttämätön vastineensa;hänellä on myös vähemmän ryppyjä ja yleisestiottaen vähemmän stressiä elämässään jonka myötä hän sairastuu harvemmin joten hänen immuunijärjestelmänsä rasittuu vähemmän, lisäksi hän on rauhallisempi naapuri."
LAINAUS Jack Hererin kirjasta KEISARILLA EI OLE VAATTEITA!- - herätkää soturit
Kyllä, ilman juomaksia, ads (active denial system) [aktiivinen kiistämisjärjestelmä] pitää sut suojassa noin likimain [ellet ole liian nätti/värvättävä/pantava/lahjakas]. Toisaalta, joku saakelin leikkietsivä, tai pienen pieni suuren maan agentti tuikkaa sinuun kemikaaleja [dissosiatiivit,leikkausanesteetit,muut huumeet] ja olet sitten killti hiirikäyttäjä. Jos vingut apua järjestelmästä, olet HUUMEIDENKÄYTTÄJÄ. Aivan. Pitäisikö tehdä jotain.
- --O_o--
Nyt voidaankin sitten miettiä, että johtuuko parempi terveys itse siitä alkoholista vai jostain ihan muusta? Valitettavasti nykymaailma on sellainen, että jos ei juominen kiinnosta niin jää varsin helposti yksin. Monet pitävät juomatonta jonain ihme hihhulina ja häntä ei kelpuuteta mukaan mihinkään. Kyllähän se yksinäisyys alkaa sitten vituttaa ja masentaa. Jos vielä em. syystä jää vain kotiin makaamaan niin eihän se fyysinen kuntokaan mitenkään pysy hyvänä ja lihoo. Lihomisen ja surkean kunnon seurauksena tulee sitten erilaisia sairauksia. Ja sairauksien myötä henkinen puoli menee aina vain pahemmaksi. Sen myötä taas fyysinen jne..
Vai väittääkö joku ihan oikeasti, että jos joku ylipainoinen korkeaverenpaineinen diabeetikko, joka ei ole ennen juonut, alkaa kohtuukäyttämään alkoholia, niin hän siitä laihtuu ja paranee? Ihan kuin ihmiselle täysin tarpeeton myrkky edesauttaisi oikeasti terveytta paskan vertaa. Kyse on vain ja ainoastaan siitä sosiaalisesta puolesta. Näistä sitten voidaan vääntää tuollaisia hienoja tutkimuksia, joiden perusteella ihmiset kuvittelevat alkoholin olevan terveellistä -> alkoholiongelmat vain pahenevat.
Sitten sopii miettiä myös sitä, että kuinkahan moni näistä kohtuukäyttäjistä pysyy kohtuukäyttäjinä? Voi myös kysyä, että kumpia sairauksia on enemmän; alkoholista johtuvia vai sen puutteestä johtuvia? Miksi niin monen lapsen tulee kärsiä alkoholistivanhemmista? Miksi niin monen tulee kuolla turhaan esim. rattijuoppojen takia?
Koko ongelma on vain ja ainoastaan siinä, että nykyinen yhteiskunta (erityisesti Suomessa) ei hyväksy juomattomuutta.- suoraselkä
Suomessa. Turvattomuus ja kaikkinainen pahuus lisääntyy, koska
kristillisiä arvoja poljetaan homojen ja ateistien toimesta, mitkä haukkuu minkä ehtii. Sitten kun se jumalaton sanoma on aiheuttanut esim. massamurhia, etsitään vikaa aselaista ja he ovat kuin vastuuttomat ja asioiden todelliset homo taustat ja yms. faktat julistetaan 100 vuodeksi salaiseksi (Matti Saari).
http://tv7.fi/vod/player.html?id=9518 - JeevesK
Jos olen oikein ymmärtänyt niin on kiistämätön tosiasia, että alkoholi liuottaa verisuonien tukoksia. Taas sitten eri asia on se, miten tasapainoilla sen maksakirroosin ja alkoholismin kanssa jos on vaikka päivittäin tottunut sen ryypyn ottamaan. Harvalle sopii päivittäinen ryyppy, joillekin ei edes pari viikossa.
Tunnen tyttöystäväni kautta paljon ihmisiä, jotka eivät alkoholiin koske. Heidän päätöstään en ole koskaan moittinut ja kun he ovat luonani vierailulla tai itse olen siellä kunnioitan tuota linjaa ja olen itsekin ottamatta. Mutta lukemattomia kertoja olen saanut moitetta omasta alkoholin käytöstäni. Minua pidetään huonompana isänä, koska juon saunaolutta ja käyn terassilla kesäpäivänä sekä baarissa sillointällöin. Kaatokännissä en ole ollut vuosiin, vahvemmassa humalassakin vain pari kertaa vuodessa, jolloin en hoida lasta enkä ole kotona lapsen seurassa. Tyttöystävän suvussa ja absolutistisessa osassa kaveripiiriä minun tapaani suhtautua alkoholiin ei hyväksytä ja se tuodaan kyllä tietoon. Eräs ystävä ei suostu meillä vierailemaan minun takiani, vaikkei ole koskaan minun nähnyt pulloon koskevan.
Toki osa näistä ihmisistä hyväksyy minut, eikä heitä tunnu tapani haittaavan, mutta suurin osa katsoo kieroon.
Hieman yleistäen voi siis miettiä miksi absolutistit syrjäytyvät sosiaalisesta elämästä alkoholin käyttäjiä helpommin? Absolutismi on monesti päätös johon sisältyy suuria tunteita. Joillekin se tuntuu olevan jonkinlainen fanaattinen ääriliike. Alkoholista tulee jotain saatannallista ja se, että joku käyttää alkoholia tekee hänestä absolutistin silmissä huonon ihmisen... - --O_o--
JeevesK kirjoitti:
Jos olen oikein ymmärtänyt niin on kiistämätön tosiasia, että alkoholi liuottaa verisuonien tukoksia. Taas sitten eri asia on se, miten tasapainoilla sen maksakirroosin ja alkoholismin kanssa jos on vaikka päivittäin tottunut sen ryypyn ottamaan. Harvalle sopii päivittäinen ryyppy, joillekin ei edes pari viikossa.
Tunnen tyttöystäväni kautta paljon ihmisiä, jotka eivät alkoholiin koske. Heidän päätöstään en ole koskaan moittinut ja kun he ovat luonani vierailulla tai itse olen siellä kunnioitan tuota linjaa ja olen itsekin ottamatta. Mutta lukemattomia kertoja olen saanut moitetta omasta alkoholin käytöstäni. Minua pidetään huonompana isänä, koska juon saunaolutta ja käyn terassilla kesäpäivänä sekä baarissa sillointällöin. Kaatokännissä en ole ollut vuosiin, vahvemmassa humalassakin vain pari kertaa vuodessa, jolloin en hoida lasta enkä ole kotona lapsen seurassa. Tyttöystävän suvussa ja absolutistisessa osassa kaveripiiriä minun tapaani suhtautua alkoholiin ei hyväksytä ja se tuodaan kyllä tietoon. Eräs ystävä ei suostu meillä vierailemaan minun takiani, vaikkei ole koskaan minun nähnyt pulloon koskevan.
Toki osa näistä ihmisistä hyväksyy minut, eikä heitä tunnu tapani haittaavan, mutta suurin osa katsoo kieroon.
Hieman yleistäen voi siis miettiä miksi absolutistit syrjäytyvät sosiaalisesta elämästä alkoholin käyttäjiä helpommin? Absolutismi on monesti päätös johon sisältyy suuria tunteita. Joillekin se tuntuu olevan jonkinlainen fanaattinen ääriliike. Alkoholista tulee jotain saatannallista ja se, että joku käyttää alkoholia tekee hänestä absolutistin silmissä huonon ihmisen...No joo on kyllä totta että alkoholi liuottaa rasvaa. Tosin kohtuukäytössä pitoisuudet on veressä niin pieniä, että en sitten tiedä kuinka paljon se oikeasti auttaa? Mutta tosiaan kun en asiasta mitään tiedä niin en ala sen enempää vänkäämään ja uskon tuon. Saattaa olla, että jotain muitakin positiivisia vaikutuksia on, mutta silti väitän haittoja olevan enemmän. Etenkin jos käyttö on reilumpaa kuin tuo ihanteellinen kohtuukäyttö.
Olen kanssa itse kuullut paljon juttuja tuollaisista ääriabsolutisteista, jotka pitävät itseään parempina kuin muut ja tuomitsevat muita. En vain itse ole tavannut vielä yhtään, mutta eivät ne jutut tietysti tyhjästä synny. Ymmärrän kyllä hyvin, että tuollaisten seuraa ei jaksa ja he syrjäytyvät (tai ehkä saavat seuraa toisista samanlaisista?). Enpä tuollaisia kestä itsekään, koska melkein mikä asia vain on todella vastenmielistä kun siihen suhtautuu äärimmäisen fanaattisesti. Ikävää vain, että useimmat muutkin vähän/ei yhtään juovat, jotka eivät ole tuollaisia, leimataan välittömästi samanlaisiksi.
Itse en juurikaan juo. En kuitenkaan ole absolutistikaan, vaan saatan juoda yhden ikään kuin näön vuoksi, että en herättäisi turhaa huomiota tai ihan muuten vain. En kuitenkaan enempää, koska en pidä humaltumisesta. Yritän kuitenkin pitää asian mahdollisimman salassa. Haluaisin vain, että en olisi mitenkään poikkeava yksilö edes niissä tilaisuuksissa, joissa juomatarjoilua on. Tarjoudun usein vapaaehtoisesti autokuskiksi, koska se on melkein ainoa hyväksyttävä syy olla juomatta. Naisilla raskaus on toinen.
En puutu mitenkään muiden juomiseen. Kunpa muutkaan eivät puuttuisi minun. - sfghjkjhg
suoraselkä kirjoitti:
Suomessa. Turvattomuus ja kaikkinainen pahuus lisääntyy, koska
kristillisiä arvoja poljetaan homojen ja ateistien toimesta, mitkä haukkuu minkä ehtii. Sitten kun se jumalaton sanoma on aiheuttanut esim. massamurhia, etsitään vikaa aselaista ja he ovat kuin vastuuttomat ja asioiden todelliset homo taustat ja yms. faktat julistetaan 100 vuodeksi salaiseksi (Matti Saari).
http://tv7.fi/vod/player.html?id=9518Kieroutunut "suoraselkä" on melkoinen paradoksi. Voit sanoa olevasi Napoleon, mutta ei kukaan usko...
- jakke6969696969696
--O_o-- kirjoitti:
No joo on kyllä totta että alkoholi liuottaa rasvaa. Tosin kohtuukäytössä pitoisuudet on veressä niin pieniä, että en sitten tiedä kuinka paljon se oikeasti auttaa? Mutta tosiaan kun en asiasta mitään tiedä niin en ala sen enempää vänkäämään ja uskon tuon. Saattaa olla, että jotain muitakin positiivisia vaikutuksia on, mutta silti väitän haittoja olevan enemmän. Etenkin jos käyttö on reilumpaa kuin tuo ihanteellinen kohtuukäyttö.
Olen kanssa itse kuullut paljon juttuja tuollaisista ääriabsolutisteista, jotka pitävät itseään parempina kuin muut ja tuomitsevat muita. En vain itse ole tavannut vielä yhtään, mutta eivät ne jutut tietysti tyhjästä synny. Ymmärrän kyllä hyvin, että tuollaisten seuraa ei jaksa ja he syrjäytyvät (tai ehkä saavat seuraa toisista samanlaisista?). Enpä tuollaisia kestä itsekään, koska melkein mikä asia vain on todella vastenmielistä kun siihen suhtautuu äärimmäisen fanaattisesti. Ikävää vain, että useimmat muutkin vähän/ei yhtään juovat, jotka eivät ole tuollaisia, leimataan välittömästi samanlaisiksi.
Itse en juurikaan juo. En kuitenkaan ole absolutistikaan, vaan saatan juoda yhden ikään kuin näön vuoksi, että en herättäisi turhaa huomiota tai ihan muuten vain. En kuitenkaan enempää, koska en pidä humaltumisesta. Yritän kuitenkin pitää asian mahdollisimman salassa. Haluaisin vain, että en olisi mitenkään poikkeava yksilö edes niissä tilaisuuksissa, joissa juomatarjoilua on. Tarjoudun usein vapaaehtoisesti autokuskiksi, koska se on melkein ainoa hyväksyttävä syy olla juomatta. Naisilla raskaus on toinen.
En puutu mitenkään muiden juomiseen. Kunpa muutkaan eivät puuttuisi minun.Isoisäni ystävä oli patologi. Hän oli tehnyt lukemattomia ruumiinavauksia ja juopot oli yleensä sisuskaluiltaan puhtaimpia. Yleensä kuolivat täysin eri syihin kuin ns. normi ihmiset.
- ranxerox75
Jos joku Suomessa vain kykenisi tähän; eli punkkulasillinen päivässä, eikä mikään 5 desin lasi vaan 1-2dl.
Tai yksi pullo kolmosolutta. Pitää myös ottaa huomioon että oluen päivittäinen juominen, vaikka olisikin vain pullo, nostaa kalorisaantia selvästi joten olisi hyvä liikkua ja kuluttaa sekin energia päivän aikana, joko ennen tai jälkeen mutta kuitenkin. Jos juot olutpullon vielä tavallaan muun päälle etkä kuluta sen energiaa, on laskettu että pullo keppanaa joka päivä tuottaisi useita kiloja läskiä vuodessa.
Kannatan kohtuukäyttöä, absolutistit ovat tutkitusti masentuneempia kuin kohtuukäyttäjät, tosin todella masentuneita tilastojen mukaan ovat suurkuluttajat..
Vanha hyvä lääke unettomuuteen on ollut snapsi wiskiä, konua tai kirjasta juuri ennen kuin pää painetaan tyynyyn. Merimiehet aikoinaan legendan mukaan tekivät näin että saisivat nukuttua vuoronsa jälkeen mahdollisimman pian ja hyödyntää aikansa.
Vanhuksilel lääkärit ovat ainakin ennen suositelleet snapsia viinaa per päivä joka pitäisi verisuonet kunnossa.
Itse olen kohtuukäyttäjä vain harvoin, täytyy sanoa. Joko juon kunnolla humalaan tai en lainkaan. Lasillinen punkkua tulee juotua ehkä pari kertaa kuukaudessa :)
I talk the talk but wont walk the walk.- tosi hyvin
"Jos joku Suomessa vain kykenisi tähän; eli punkkulasillinen päivässä, eikä mikään 5 desin lasi vaan 1-2dl."
... Voin kertoa, minä kykenen, nykyään, ja tuokin vähäinen määrä alkoholia rajoittuu vain viikonlopuille. Viikolla ei oteta, ei edes lomalla, vain perjantaina ja/tai lauantaina, ja silloinkin vain tuo määrä. Joskus menee 1 tai 2 "kovempaa" paukkua, eli 4cl kirkasta jonkun sopivan blandiksen kanssa. Ja tälläkin määrällä saa ihan hyvät "vibat" ja krapulat aamulla. Saunakaljoja en vetele lainkaan.
Teininä ja opiskeluaikana wiinan kanssa kyllä tuli läträttyä vähän enemmäkin, mutta se vaan jäi pois...
Ja tarkennuksena, olen mies, hetero vielä.
- Kuka on tuo mies?
ihan elävää (?) tutkimusmateriaalia alkoholin käytön terveysvaikutuksista. Ukko on ollu kolme viikkoa kotona lomalla ja imuroinut virosta hakemaansa kaljaa laatikon joka päivä. Haisee kuin raato ja tänä aamuna oksenteli vessan lavuaariin. Kauan tuntui yökkivän! Varmaan kaljassa on joku sisuskaluja puhdistava vaikutus??
Itselläni alkoi loma tänään. Pakkasin laukut ja lähden viettämään lomani muualle. Ukko saa hoitaa terveyttään rauhassa ja loman jälkeen katsellaan, miten edetään. Luultavasti osoitteissa tapahtuu muutosta. Mutta leppoisaa lomaa kaikille, joilla loma on. Soon moro!- kzkzk
Aiheena oli alkoholin terveysvaikutukset. Vai onko niitä.
Älä sotke omaa parisuhdettasi tähän keskusteluun. ..vähempää vois kiinnostaa ! - onnistumista
Hienoa sarkasmia.
Onnittelut, lähde lomalle ja karista juopon luoma musta pilvi elämästäsi.
Kohtuullisen hyvin osaan samaistua.
Itselläni on alhainen verenpaine, joka aiheuttaa huimausta, sekä kylmät kädet ja jalat, jo kymmenkunta vuotta olen nauttinut päivittäin ykkösoluen tai kotikaljalasillisen tai kaksi.
Ehkä veri kiertää paremmin tai jotain, mutta koen oloni helpottuvan.
Ei ole käyttö lisääntynyt ajan saatossa, itse asiassa inhoan humalatilaa.
Ympärillä on tosin tarpeeksi miehesi kaltaisia vieraaksi muuttuvia itselääkitsijöitä.
Irtiottoyrityksiä muutama minulla myös.
Osoite on kuitenkin ennallaan.
- kohtuut on
just niin, että pullo keskaria päivässä.
- mnso
alkoholin ja humaltumisen tärkeyden
- +-0
Noin 10% suomalaisista on potentiaalisia alkoholisteja. Heillä juominen voi toki alkaa 1 kalja päivässä tyyliin. 20v päästä ollaan suurkuluttajia tai toinen jalka haudassa.
- 4567g
Ei mitään todisteita.., nollatutkimuksen tulos. aiheuttaa pidemässä juoksussa perheiden rikkoutumista
mm. Huume nro1. =nestemäinen heroiini.- asdghjhfd
LAAJA TUTKIMUS. Oletteko te tyhmiä vai hulluja?
- tissuttaja.
Onhan näitä tutkimuksia tehty ja ehkä pari lasia viiniä päivässä voi ollakin ihan terveellistä.
Alkoholisteille noista tutkimuksista ei ole mitään hyötyä.
Kun tarkemmin ajattelee niin tuo mittava Ranskan tutkimus ei tainnut ottaa huomioon kuinka monelta se kohtuukäyttö karkaa käsistä.
Ranska on muuten ykkösmaita maksasairauksissa kuten aiemmin mainittiin joten,
Tuo Mittava tutkimus on silkkaa paskaa.En minä, enkä usko, että kukaan muukaan tuntee henkilöä,
joka "joisi",jotta täyttäisi tuonkin tutkimuksen
kriteerit pienen lasillisen punaviiniä tai olutpullollisen joka päivä.
Ei varmasti edes tutkija/tutkijat itse. On tainnut heillä karata mopo
käsistä, kun vihdoin ja viimein ovat saaneet tuloksen (kiirettä pitämättä)
valmiiksi tai ehkä se ei ole vieläkään "valmis." - Ai niin. Unohdin otthaa
päivithsäisen viinithilkkani öööhh, vai unohthinko, no vielä varrmishtush,
thutkimuksheen..
Mä olen sitä mieltä, että kohtuullinen alkoholin käyttö kannattaa aloittaa varoen. Liiaan nopea siirtyminen liikakäytöstä kohtuu käyttöön saattaa olla jopa hengenvaarallista. Onneksi tämä siirtymävaihe ei koskaan tapahdu käyttäjän huomaamatta vaan tilanne korjaantuu yleensä nopeasti ottamalla pari ylimääräistä totutun päiväannoksen päälle.
Vähittäinen alkoholin vähentäminen kannattaa aloittaa yleensä laskuhumalassa siinä kello 03.30 kun silmäluomet muuttuvat vähitellen raskaammaksi ja suoraankävelemisen toleranssi on /- 2 metriä. Tällöin siirtyminen liikakäytöstä kohtuullisen kulutukseen onnistuu yleenaä parhaiten, kun konkreettinen sammumispiste on lähellä. Seuraava päivä sujuukin kuin itsestään, eikä yliannostusta "yleensä" pääse tapahtumaan, ellei mahdolliset ympäristötekijät ja seura provosoi jatkamaan kyseistä harrastusta.
Useimiten tässä vaiheessa jatkaminen on jo turhaa sillä liika-annostuksen mahdollisuus on enää vähäinen. Useamman kuin yhden korjaavan annoksen nauttiminen aiheuttaa vain alan miesten keskuudessa tunnetun tilan, nimeltään "hönttiyden". Varsinaiseksi humalaksi sitä ei voitane tyypiltään kutsua, koska hönttiys -tilasta puuttuvat varsinaiset humalalle tyypilliset perspektiivit, kuten hyvänolontunne, muistinmenetys, pirteys, heittävä askel jne.
Hönttiys pitää sisällään seuraavat ominaisuuksia; väsymys, kankeus, lievä pahoinvointi, jano, alituinen nälkä, paskantamisen tarve. Sen lisäksi tuntuu, että vaikka sitä kaljanplitkua jois kuinka paljon tahansa niin tilanne ei muutu miksikään. Sen sijaan kylmä ja pahanhajuinen hiki puskee ihon läpi, josta alan miesten keskuudessa käytetään termiä "likainen olo". Tämä olo ei poistu suihkussakaan vaan palaa hetken kuluttua uudelleen.
Useimiten hönttiyttä seuraa antautuminen. Siinä vaiheessa kun mikään ei enää auta, on useimiten tinttausta turha jatkaa. Useimiten tämä tapahtuu sunnuntaina iltapäivästä, jolloin koko remmi "väsyy" kukin parhaaksi katsomaansa osoitteeseen. Onnekkaimmat omaan sänkyynsä ja vähän epäonnekkaammat puistopenkille. Uni on tässä vaiheessa useimiten hyvin katkonaista ja "pelokasta". Heräämisiä ja säpsähdyksiä tapahtuu aika-ajoin. Oloa voisi kuvata "turpiin saaneeksi" ja vaikka kukaan ei olisikaan lähettyvillä niin pelkotiloilta ei voi välttyä. Toiset näkevät vihreitä miehiä, toiset vaaleanpunaisia elefanteja. Itseä näen vain outoja unia ja pelkään, että kaikki tuijottaa ja suunnitelee salamurhaa osakseni. Tässä vaiheessa kuluneiden päivien muistot palaavat mieliin toisinaan katkonaisina ja sumuisina. Joskus muistissa saattaa olla pitkiäkin aukkoja.
Koska ryyppäämien on jatkunut pitkään niin näin ollen varsinaista krapulaa (päänsärkyä, pahoinvointia jne.) ei enää tässä vaiheessa tule, kuten ensimmäisen ryyppypäivän jälkeen, vaan krapula on lähinnä moraalinen. Tietysti tällaista tyypillistä sydämentykytystä, väsymystä, hikoilua ja heikkoutta esiintyy, mutta varsinainen ongelma alkaa vasta illalla taikka seuraavana päivänä (1-2 päivää) ryyppäämisen jälkeen. Nimittäin tässä vaiheessa epätoivoiset ajatukset tulevat mieleen, elämä ei kiinnosta, tuntuu kuin olisi totaalisen epäonistunut elämässäsään, miettii mitä on tehnyt väärin ja kuinka muilla menee niin paljon paremmin. Tällaiset filosofiset ajatukset, kuten mikä on elämän tarkoitus, pyörivät mielessä. Auta armias, jos tämä krapulapäivä sattuu olemaan työpäivä - tällöin voi kyllä sanoa, että äkkikuolema on hyvin lähellä työpäivän päätteeksi. Tässä vaiheessa tulee useimiten päivitettyä facebook -statukseen, "että en jua sitten enää ikinä. Se on loppu nyt ja on ihan turha ehdotella mitään ainakaan kuukauteen". Useimiten tämä valaluontoinen lupaus rikkoutuu viimeistään kahdenviikon sisällä, kun sattuu olemaan sen "mirkun" nimmarit, jonka viimeksi tapasin seitsemän vuotta sitten yhden yökerhon discossa. Tai sitten jonkun muun kissanristiäisen vuoksi.
Tämä ns. paskaolo ja elämän kielteisyys useimiten laantuu siinä 3-4 päivää ryyppäämisen jälkeen, jolloin mansikat alkaa taas maistua mansikalta eikä paskalta ja joka ikinen vastaantulija ei näytä enää puukko kädessä riehuvalta murhamieheltä.
Tätä pidemmälle en ole koskaan tätä harrastusta vienyt koska olen vain tällainen viikonlopputunari. Todellisilta ammattimiehiltä kannattaa kysyä lisää vinkkiä, millaiseksi touhu muuttuu pidemmälle vietynä. Parhaita paikkoja kysyä konultointiapua on syrjäiset puistikot ja joenrannat ja toisinaan torinlaidat ja muut paikat. Useimiten läheinen alko on hyvä virstanpylväs, mistä kannattaa lähteä suunnistamaan lähimetsiin josta alan todelliset konkarit löytyvät. Ei muuta kuin hyvää jatkoa valitsemallenne tielle, sillä tämä on mukava ja yhteentuova harrastus, jossa yhteiset kokemukset, surut, rahat jne. jaetaan "ystävien" kesken. Tsmppiä kaikille ja onnellisia hetkiä iloisesti kilisevien pullojen kanssa.- asfghjkkjhgf
Eikö ole muita vaihtoehtoja kuin äärilaidat? Vetäkää hunnut päähän.
- tissuttaja.
????????????
- niin.
tissuttaja. kirjoitti:
????????????
Mikset lukenut suomalaista tutkimusta alkoholin käytöstä,joka on tieteellinen tutkimus ja ainoa koko maailmassa ja ensimmäinen (n.2 kk,sitten julkaistu) Tässä tutkimuksessa oli yli tuhat alkoholin käyttäjää,vähän käyttäviä ja runsaasti käyttäviä. Tässä tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen,että ei ole terveellistä käyttää vähäistäkään määrää alkoholia,saati sitten runsain mitoin.Eli se siitä terveellisyydestä.
- tissuttaja.
niin. kirjoitti:
Mikset lukenut suomalaista tutkimusta alkoholin käytöstä,joka on tieteellinen tutkimus ja ainoa koko maailmassa ja ensimmäinen (n.2 kk,sitten julkaistu) Tässä tutkimuksessa oli yli tuhat alkoholin käyttäjää,vähän käyttäviä ja runsaasti käyttäviä. Tässä tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen,että ei ole terveellistä käyttää vähäistäkään määrää alkoholia,saati sitten runsain mitoin.Eli se siitä terveellisyydestä.
Oliko tuo mulle: niinpä niin?
Nuo kysymysmerkit oli tarkoitettu Baarikärpänen84 tekstille.
- gfgashgklhaöl
niin
- maksaa vaivan
Maksa vaurioituu toisilla suuremmasta ja toisilla pienemmästä määrästä alkoholia. Huono homma! Maksakirroosi julma ja kamala sairaus. Enemmän pitäisi siitä olla ihmisillä tietoa. Kun ei maksa toimi, ei toimi mikään. Onhan se humala tai kunnon känni välillä ok, mutta ikävää kun siinä sitten terveys menee.
p.s ihan mullekin kyllä maistuu(sairasta sivusta kuitenkin seuranneena ja toivottavsti itse oppia ottaneena)
- Korkki kiinni
Kuka sitä loppujen lopuksi ades on esim. kahden kaljan kipeä??? Itse vuosia sitten kävin bubeissa silloin tällöin muutamalla oluella, mutten juonut kotona lainkaan. Vähitellen juomiseni yltyi ja lopulta jouduin lukuisten alkoholin vähentämis/lopettamispäätösyritysten takia hakemaan hoitoa ja lääkkeitä päihdeklinikalta. Kun onnistuin jättämään alkoholin, oli vuorossa lääkkeistä vieraannuttaminen, jossa myös onnistuin. En olisi koskaan uskonut, että minulle tulee elämäni aikana niin hirvittäviä päihdeongelmia, jotka siis alkoivat silloin tällöin otetusta muutamasta keskioluesta. On paljon ns. on/off tyyppisiä ihmisiä, jotka alkoholista virikkeen saatuaan rupeavat sitä kohtuuttoman lisääntyvästi käyttämään ja huomaavat kohta itsekin olevansa vaikeasti päihdeongelmaisia. Minusta keskustelua tulee käydä liiallisesta alkoholin käytöstä ja sen ennaltaehkäisystä, joka on paljon ajankohtaisempi ja oleellisempi asia varsinkin Suomessa, kuin joku parin oluen tai viinilasin oletettu ns. terveyttä edistävä vaikutus.
- korkki kiinni
keskustelua tulee käydä joka suuntaan, monipuolisesti.
Nyt kylläkin: hyvää yötä. - mikkokkk
korkki kiinni kirjoitti:
keskustelua tulee käydä joka suuntaan, monipuolisesti.
Nyt kylläkin: hyvää yötä."on myös johtavia maita päivittäisellä alkoholin käytöllä saadun maksakirroosin yleisyydessä.
Maksasairauksista, ja alkoholin syöpään altistavasta vaikutuksesta näköjään ei sanaakaan. "
aivan.
- ponuiivartti
Maassa jossa viininkäyttö vähentynyt vuosia niin eipä ihme että tuli moinen tutkimus. Ja sitten toinen tutkimus, olen suuren sisarusparven nuorin, ikää alle 60. Arvaas miten on käynyt kaikille alkoholin käyttäjille jotka olen tuntenut, hyvin harva on pystynyt pitämään käytön pienenä. Niinpä, terveenä ei ole monikaan. Ne joitten käyttö pysynyt hyvin pienenä tai ei käytä ollenkaan ovat kumma kyllä hengissä. Yleensä kun käyttää alkoholia niin myös tupakoi. Siellä tappoprosentti onkin huima, käytännössä kaikki kuolleet ennenaikaisesti kun vertaa tupakoimattomiin. Ylipaino/liikkumattomuus myöskin ennenaikainen itsemurha jossa toteutuma viiveellä. Tätä tutkimusta ei rahoittanut ranskalainen niinkuin ei minkään muunmaaalainenkaan alkoholin tuottaja tai markkinoija.
- korkki.kiinni
hautaustoimisto tilaa tutkimuksen joltain patologian laitokselta? Maksakirroosiin, tai haimatulehdukseen kuoleminen on terveellistä ja jos siihen liittyy sydänvaivaa, sekä keuhkoahtauma, niin yhteiskunta pelastuu. Yhteiskunnan rahaa säästyy, kun ymmärretään kuolla rivakasti. Ja ruumiinavaus näissä on helppoa. Ryytynyt koppuramaksa ja iljettävät keuhkot, luonnollinen kuolinsyy!
Luin joskus tutkimuksen suurkaupungin keskustan liikenteen aiheuttamasta melusta asunnoissa.. Kadun puoleisiiin asuntoihin kuuluu kovempi melu, kuin takapihan puolelle!!
Ihmisen mieltä on vaikeampi tutkia. - kohtuus on
korkki.kiinni kirjoitti:
hautaustoimisto tilaa tutkimuksen joltain patologian laitokselta? Maksakirroosiin, tai haimatulehdukseen kuoleminen on terveellistä ja jos siihen liittyy sydänvaivaa, sekä keuhkoahtauma, niin yhteiskunta pelastuu. Yhteiskunnan rahaa säästyy, kun ymmärretään kuolla rivakasti. Ja ruumiinavaus näissä on helppoa. Ryytynyt koppuramaksa ja iljettävät keuhkot, luonnollinen kuolinsyy!
Luin joskus tutkimuksen suurkaupungin keskustan liikenteen aiheuttamasta melusta asunnoissa.. Kadun puoleisiiin asuntoihin kuuluu kovempi melu, kuin takapihan puolelle!!
Ihmisen mieltä on vaikeampi tutkia.Kuivahuikkaajat yrittää mitätöidä, syystä, että he EI OSAA OTTAA KOHTUUDELLA JA NÄIN PITÄÄ KAIKKIA ALKON OTTAJIA ALKOHOLISTEINA.
Näin asia ei tietysti ole, ja me kohtuuottajat saamme kaikki terveysedut :)
- Pokerinainen
Tästä saat ilmaisen alkupääoman jotta ei tarvitse omaa rahaa riskeerata!
http://tinyurl.com/rahaakaikille- mikkokkk
"hautaustoimisto tilaa tutkimuksen joltain patologian laitokselta? Maksakirroosiin, tai haimatulehdukseen kuoleminen on terveellistä ja jos siihen liittyy sydänvaivaa, sekä keuhkoahtauma, niin yhteiskunta pelastuu. Yhteiskunnan rahaa säästyy, kun ymmärretään kuolla rivakasti. Ja ruumiinavaus näissä on helppoa. Ryytynyt koppuramaksa ja iljettävät keuhkot, luonnollinen kuolinsyy!
"
nyt repesin nätisti :D - korkki.kiinni
mikkokkk kirjoitti:
"hautaustoimisto tilaa tutkimuksen joltain patologian laitokselta? Maksakirroosiin, tai haimatulehdukseen kuoleminen on terveellistä ja jos siihen liittyy sydänvaivaa, sekä keuhkoahtauma, niin yhteiskunta pelastuu. Yhteiskunnan rahaa säästyy, kun ymmärretään kuolla rivakasti. Ja ruumiinavaus näissä on helppoa. Ryytynyt koppuramaksa ja iljettävät keuhkot, luonnollinen kuolinsyy!
"
nyt repesin nätisti :Dvain nauruun? (maksarepeämä ei ole naurun paikka)
Koitin siis vain kertoa, että tutkimalla jotain asiaa suppeasti, saadaan mustakin näyttämään valkoiselta.
Nyt lounastauolle :)
- viraton alikessu
aiheesta osoittaa suurta tiedonhalua aiheesta, joka askarruttaa sekä alkoholin käyttäjiä, heidän läheisiään että terveys-, sosiaali- ja poliisiviranomaisia.
Valtionvarinministerikin miettii, saisiko alkoholiveron nostolla hiukan paikatuksi budjettivajetta.- turhauttavaa
Mikään veronkorotus ei tosin riitä edes alkoholihaittojen korvaamiseen, saati budjettivajetta paikkaamaan.
Nythän on nostettu jo avuttomana kädet ylös, kansa on saatu uskomaan, ettei alkoholistia voi hoitaa.
Tämä on silkkaa kusetusta, rahkeet vaan ei riitä, sen verran iso on avuntarvitsijajoukko.
Hirvittää ajatella, mihin ollaan menossa, ilmeisesti ne joilla varaa on tulevat kansoittamaan yksityiset päihdeklinikat ja yhä kasvava köyhien päihdeongelmaisten joukko jää läheisten vastuulle tai taivasalle kuolemaan.
Kuntien maksusitoumuksia ei tahdo irrota nytkään, tahdonvastaista hoitoa ei ei sovelleta vaikka laki siitä on voimassa, syrjäytyneitä ei kunnilla ole varaa "nähdä".
Sairauskäsitettä alkoholismin kohdalla sovelleta terveydenhuollossa, on helpompi syyllistää ja halveksia
tämän kansantaudin kurimukseen sairastuneet alkoholistit ja heidän läheisensä.
Alholismi on Suomessa tsunami, jonka voiman edessä on antauduttu. - fakta.
turhauttavaa kirjoitti:
Mikään veronkorotus ei tosin riitä edes alkoholihaittojen korvaamiseen, saati budjettivajetta paikkaamaan.
Nythän on nostettu jo avuttomana kädet ylös, kansa on saatu uskomaan, ettei alkoholistia voi hoitaa.
Tämä on silkkaa kusetusta, rahkeet vaan ei riitä, sen verran iso on avuntarvitsijajoukko.
Hirvittää ajatella, mihin ollaan menossa, ilmeisesti ne joilla varaa on tulevat kansoittamaan yksityiset päihdeklinikat ja yhä kasvava köyhien päihdeongelmaisten joukko jää läheisten vastuulle tai taivasalle kuolemaan.
Kuntien maksusitoumuksia ei tahdo irrota nytkään, tahdonvastaista hoitoa ei ei sovelleta vaikka laki siitä on voimassa, syrjäytyneitä ei kunnilla ole varaa "nähdä".
Sairauskäsitettä alkoholismin kohdalla sovelleta terveydenhuollossa, on helpompi syyllistää ja halveksia
tämän kansantaudin kurimukseen sairastuneet alkoholistit ja heidän läheisensä.
Alholismi on Suomessa tsunami, jonka voiman edessä on antauduttu.Olet väärässä, alkoholiveroina tulee enemmän rahaa kuin haittojen hoitamiseen menee.
- sittenkään
fakta. kirjoitti:
Olet väärässä, alkoholiveroina tulee enemmän rahaa kuin haittojen hoitamiseen menee.
Onkohan laskettu läheisten masennus, uupumus, eläköityminen,lasten pahoinvointi häiriökäyttäytymisineen, saati alkoholistiperheiden nuorten syrjäytyminen ja sairastuminen masennukseen tai päihteidenkäyttöön.
Kuka laskee avioerojen ja huostaanottojen hinnan?
Rikokset tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena, mitä tämä maksaa?
On paljon alkoholista johtuvaa pahoinvointia, jota ei voi rahalla mitata.
Ykkösongelma tämä alkoholin liikakäyttö meillä on, mutta älkää ihmeessä tunnutako, sehän on maan tapa.
- selvis
Aloittaja kirjoitti
"Alkoholin kohtuukäytön hyödyllisyydelle on löytynyt jälleen todisteita. Mittavassa Ranskassa toteutetussa tutkimuksessa kohtuullinen alkoholinkäyttö yhdistettiin muun muassa alhaisempaan painoindeksiin, parempaan sydän- ja verisuoniterveyteen sekä matalampiin stressi- ja masennustasoihin verrattuna heihin, jotka eivät käytä alkoholia laisinkaan."
- Itse olen huomannut saavuttavani nuo samat hyödyt ilman alkoholiakin, syömällä monipuolisesti ja kuntoilemalla useampana päivänä viikosta. Ai niin, mutta olenkin alkoholisti.- mikkokkk
"- Itse olen huomannut saavuttavani nuo samat hyödyt ilman alkoholiakin, syömällä monipuolisesti ja kuntoilemalla useampana päivänä viikosta."
kyllä ne terveysedut näillä tavoin on jo todella hyvät.
- halua ja kyky puuttu
kohtuuttomasta käytöstä kohtuulliseen. Siihen vaan eivät kaikki suurkuluttajat tai tuurijuopot pysty.
- se on näin
Suurin osa kuitenkin pystyy, se pitää muistaa. Juopoilla vaan ei ole tarvittavaa luonteenlujuutta.
- mikkokkk
se on näin kirjoitti:
Suurin osa kuitenkin pystyy, se pitää muistaa. Juopoilla vaan ei ole tarvittavaa luonteenlujuutta.
"kohtuuttomasta käytöstä kohtuulliseen. Siihen vaan eivät kaikki suurkuluttajat tai tuurijuopot pysty. "
ja jos ei pysty niin kannattaa unohtaa koko alkoholi - haluton ja kyvytön
se on näin kirjoitti:
kuitenkkan halua, vaikka pystyisivät. Jonain päivänä osa heistä huomaa, että ei enää pystykään halustaan huolimatta.
- mikkokkk
haluton ja kyvytön kirjoitti:
kuitenkkan halua, vaikka pystyisivät. Jonain päivänä osa heistä huomaa, että ei enää pystykään halustaan huolimatta.
"En minä, enkä usko, että kukaan muukaan tuntee henkilöä,
joka "joisi",jotta täyttäisi tuonkin tutkimuksen
kriteerit pienen lasillisen punaviiniä tai olutpullollisen joka päivä.
Ei varmasti edes tutkija/tutkijat itse."
tämä postaus olikin jäänyt huomaamatta, juuri näin.
Meilläpä asuu kotona mies joka on kohtuukäyttäjä. Määrittelee nimittäin juomisensa kohtuulliseksi riippumatta siitä paljonko alkoholia oikeasti on valunut kurkusta alas. Määrittelyssä auttaa sekin, että olut ja siideri ei oikeasti ole alkoholijuomia. Perjantaina kolmen vartin ja lauantaina puolen litran kossupullo. Plus viiniä "ruuan kanssa". Siinä on meidän kohtuus. Väittää ettei edes juo paljoa.
- mikkokkk
"Määrittelyssä auttaa sekin, että olut ja siideri ei oikeasti ole alkoholijuomia."
vai ettei ole alkoholia :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462544
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312207- 792118
- 951946
- 321682
- 121516
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?251274Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181155