Nauvon "naantalinkohtalo"

elias1914

Olen seurannut keskustelua Nauvon sataman sekä palveluiden arvostelemisesta että vertailemisesta suomi24 palstalla. Nauvon sataman suosio on kasvanut vuosien saatossa sekä veneilijöiden, että muiden turistien keskuudessa. On selvää, että nauvon kunta, sekä paikalliset yrittäjät pyrkivät vastaamaan ajan haasteisiin, että tarpeisiin, investoimalla taloudellisesti järkevällä tavalla saavuttaakseen kaikkia osapuolia tyydyttävän lopputuloksen, ottaen huomioon markkinoiden kausiluonteisuuden. Tämä on asia, jonka kaikki varmasti ymmärtävät.
Veneiden koon ja määrän vuoksi mm. sataman kapasiteetti huippusesongin aikana ottaa vastaan veneilijöitä on pystytty ylittämään 20-30 prosenttisesti. Lisäksi palveluita Nauvon kunnan aluella käyttävät myös mökkeilijät että muut matkailijat. Tämä luonnollisesti näkyy ja heijastuu sataman palveluissa, joidenkin mielestä negatiivisella tavalla. Arvostelun kohteena on kuitenkin ollut yksittäisiä, yhteen tai muutamiin henkilöihin kohdistuvia tapahtumia eri tahoilla. Mielestäni nauvon kunta sekä paikalliset yrittäjät, ovat pystyneet asiakasmääristä huolimatta, pitämään viihtyvyyden että palvelut kohtuullisella tasolla.
On selvää, kun on paljon väkeä tulee myös paljon roskaa ym.oheisilmiöitä. Rannan yleiset peseytymis- että käymälätilat ovat tällöin yli sadan prosentin käyttöasteen alaisena. Näinä huippusesongin ruuhka-aikoina syyttävä sormi ei kuitenkaan aina voi osoittaa palvelun tarjoajan suuntaan, vaan ihmisten on myös itsensä, jopa velvollisuuskin, omalla toiminallaan sekä käyttäytymisellään toimittava niin, että yleinen viihtyvyys olisi turvattu.
Mitä tulee nimimerkittömän kirjoittajan kirjoitukseen palstalla"kokeeko nauvo naantalin kohtalon" ei kirjoittajalla ole realistista käsitystä siitä, mitkä seikat konkrettisesti vaikuttivat Naantalin sataman ns.taantumaan, asioiden takana oli paljolti muutakin kuin yhden henkilön paha mieli ehkä katkeruuskin.
Luotan ihmisten arviointikykyyn jättää, tai olla jättämättä epäasialliset kommentit omaan arvoonsa.
Viisaasti vesillä ja Fiksusti satamassa!

26

1908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purjeveneilijä

      Vilkasta on monessa muussakin satamassa, joten se ei ole puolustus. Veneilijät eivät ole sottaajia, tiedän sen 35 vuoden kokemuksella. Yksi Nauvon ongelmista on hiekkainen satama-alue, toinen varmaan se, että satama alueena on myös muiden suosittua oleskeluseutua. Kolmas sitten on yrittäjien asenne tilanteen parantamiseksi. Viime ja toissa kesänä yövyimme yhden yön vierassatamassa, emmekä ihan pienestä syystä ole menossa sinne lähivuosina. Alueella on varsinainen sähellys kun veneitä tulee ja menee, osa ei piittaa muista, vaan vauhdit ovat liian kovat ahtaalla satama-alueella.

      • elias1914

        Nauvon satama ei pelkästään ole vilkas vaan se on suorastaan ylibuukattu, syystä, että ketään ei tarkoituksella pois ajeta. Veneilijät, jotka yöpyvät Nauvon satamassa, saavat satamakonttorista mm.koodin aluellaa olevien käymälöiden sekä pesutilojen käyttöä vareten. Ihmettelempä kuka muu käyttää näitä tiloja, jollei itse veneilijät? Hiekkainen alue sekä sen mahdollistamat matkailijoiden aktiviteetit katson olevan etu kaikille lomalaisille. Arvosteleminen sivusta , mikäli ei ole edes satamaa lähelläkään kahteen kesään käynyt , on kenelle tahansa hyvin helppoa! Toivoisimpa asiallisempaa että perustellumpaa kommenttia kirjoitukselleni!!


      • Purjeveneilijä
        elias1914 kirjoitti:

        Nauvon satama ei pelkästään ole vilkas vaan se on suorastaan ylibuukattu, syystä, että ketään ei tarkoituksella pois ajeta. Veneilijät, jotka yöpyvät Nauvon satamassa, saavat satamakonttorista mm.koodin aluellaa olevien käymälöiden sekä pesutilojen käyttöä vareten. Ihmettelempä kuka muu käyttää näitä tiloja, jollei itse veneilijät? Hiekkainen alue sekä sen mahdollistamat matkailijoiden aktiviteetit katson olevan etu kaikille lomalaisille. Arvosteleminen sivusta , mikäli ei ole edes satamaa lähelläkään kahteen kesään käynyt , on kenelle tahansa hyvin helppoa! Toivoisimpa asiallisempaa että perustellumpaa kommenttia kirjoitukselleni!!

        vierailimme ko. satamassa, kuten kerroin edellä, joten olen nähnyt alueen omin silmin. Ketä muuten edustat, oletko itse veneilijänä käyttänyt ko. aluetta ja palveluja?

        Saniteettitilat ovat sellaisia, että kerran päivässä ei välttämässä siistiminen riitä. Mitä surkeampi ilma ulkona, sitä enemmän tulee roskaa sisätiloihin.

        Ja jos tätä ketjua lukee muutkin vierassatamien pitäjät: asettukaa tilojenne käyttäjien asemaan, testatkaa esim. suihkutilanne, onko esim. suihkut toimivia, miten pärjäät saippuan, shamppoon, pyyhkeen, kanssa, ja jos olet vanhempi tai mukanasi on lapsia, toimiiko tila ja kalusteet. Riittääkö paperit koko päiväksi, onko naulakoita myös wc:ssä takkia varten, onko tilan tuuletus riittävää, onko informaatio selkeästi esillä ja riittävää esim saunavuoroista (miehet/naiset).


      • elias1914
        Purjeveneilijä kirjoitti:

        vierailimme ko. satamassa, kuten kerroin edellä, joten olen nähnyt alueen omin silmin. Ketä muuten edustat, oletko itse veneilijänä käyttänyt ko. aluetta ja palveluja?

        Saniteettitilat ovat sellaisia, että kerran päivässä ei välttämässä siistiminen riitä. Mitä surkeampi ilma ulkona, sitä enemmän tulee roskaa sisätiloihin.

        Ja jos tätä ketjua lukee muutkin vierassatamien pitäjät: asettukaa tilojenne käyttäjien asemaan, testatkaa esim. suihkutilanne, onko esim. suihkut toimivia, miten pärjäät saippuan, shamppoon, pyyhkeen, kanssa, ja jos olet vanhempi tai mukanasi on lapsia, toimiiko tila ja kalusteet. Riittääkö paperit koko päiväksi, onko naulakoita myös wc:ssä takkia varten, onko tilan tuuletus riittävää, onko informaatio selkeästi esillä ja riittävää esim saunavuoroista (miehet/naiset).

        Luonto on ollut tänäkesänä "armelias" monia satamapalvelun tuottajia kohtaan. Ehkä tosin, huonot sääolosuhteet, olisivat rajoittaneet tänä vuonna satamien käyttöastetta, mutta kuitenkin, mitä kuraisempi keli sen enemmän sotkua.
        Nauvon kohdalla, kuormittava vaikutus on myös lisäksi Gullkronan vierasvenesataman(palvelusatamana)pois jäänti.
        Itse olen veneillyt 35 vuotta hyvinkin laajalti pääasiassa itämeren alueella, tutustuen muidenkin kansallisuuksien veneilykulttuuriin. MM.Nauvossa myös tänäkin kesänä. Katson olevani veneilijä joka nauttii veneilystä ilman minkäänlaisia taloudellisia sitoumuksia.


      • Zordow
        elias1914 kirjoitti:

        Luonto on ollut tänäkesänä "armelias" monia satamapalvelun tuottajia kohtaan. Ehkä tosin, huonot sääolosuhteet, olisivat rajoittaneet tänä vuonna satamien käyttöastetta, mutta kuitenkin, mitä kuraisempi keli sen enemmän sotkua.
        Nauvon kohdalla, kuormittava vaikutus on myös lisäksi Gullkronan vierasvenesataman(palvelusatamana)pois jäänti.
        Itse olen veneillyt 35 vuotta hyvinkin laajalti pääasiassa itämeren alueella, tutustuen muidenkin kansallisuuksien veneilykulttuuriin. MM.Nauvossa myös tänäkin kesänä. Katson olevani veneilijä joka nauttii veneilystä ilman minkäänlaisia taloudellisia sitoumuksia.

        Olen aloittajan kanssa asiasta eri mieltä. Katselin läpi palstan Nauvo-ketjut, ja niissä esitetty arvostelu on mielestäni pääsääntöisesti hyvin perusteltua. Nauvon asiat eivät ole kunnossa.

        Ketjun aloittaja on sitä mieltä, että kunta ja yrittäjät ovat tehneet parhaansa tilanteen eteen. Tästä ei ole mielestäni mitään näyttöä, päinvastoin. Nauvon kunta on 6.4.2009 tehnyt päätöksen, jonka mukaan satamassa olevat, yksityisille vuokratut venepaikat luovutetaan vierasvenestaman käyttöön.

        Siis lisää veneitä, lisää vierailijoita, lisää roskaa ja lisää meteliä. Ja lisää autoliikennettä ja pysäköintiongelmia, jota veneliikenne väistämättä tuo tullessaan.

        Kunta ei ole ottanut päätöksessään millään tavalla kantaa siihen, miten lisääntyvän vierailijamäärän aiheuttamat ongelmat aiotaan hoitaa. Ei sanaakaan päätöksen ympäristövaikutuksista - jos tällainen juhlava termi sallitaan tässä yhteydessä. Ei sanaakaan siitä, miten satamaa pitäisi kehittää vastaamaan lisääntyvää vierasmäärää. Pelkästään lisää veneitä ja lisää väkeä ja lisää asiakkaita paikallisille yrittäjille. Ehkä he ovat tyytyväisiä päätöksestä, mutta ilo voi jäädä lyhytaikaiseksi, jos vieraat alkavat karttaa ruuhkaista ja sotkuista Nauvoa.

        Tilanne Nauvossa on mielestäni vähintäänkin hälyyttävä.


      • elias1914
        Zordow kirjoitti:

        Olen aloittajan kanssa asiasta eri mieltä. Katselin läpi palstan Nauvo-ketjut, ja niissä esitetty arvostelu on mielestäni pääsääntöisesti hyvin perusteltua. Nauvon asiat eivät ole kunnossa.

        Ketjun aloittaja on sitä mieltä, että kunta ja yrittäjät ovat tehneet parhaansa tilanteen eteen. Tästä ei ole mielestäni mitään näyttöä, päinvastoin. Nauvon kunta on 6.4.2009 tehnyt päätöksen, jonka mukaan satamassa olevat, yksityisille vuokratut venepaikat luovutetaan vierasvenestaman käyttöön.

        Siis lisää veneitä, lisää vierailijoita, lisää roskaa ja lisää meteliä. Ja lisää autoliikennettä ja pysäköintiongelmia, jota veneliikenne väistämättä tuo tullessaan.

        Kunta ei ole ottanut päätöksessään millään tavalla kantaa siihen, miten lisääntyvän vierailijamäärän aiheuttamat ongelmat aiotaan hoitaa. Ei sanaakaan päätöksen ympäristövaikutuksista - jos tällainen juhlava termi sallitaan tässä yhteydessä. Ei sanaakaan siitä, miten satamaa pitäisi kehittää vastaamaan lisääntyvää vierasmäärää. Pelkästään lisää veneitä ja lisää väkeä ja lisää asiakkaita paikallisille yrittäjille. Ehkä he ovat tyytyväisiä päätöksestä, mutta ilo voi jäädä lyhytaikaiseksi, jos vieraat alkavat karttaa ruuhkaista ja sotkuista Nauvoa.

        Tilanne Nauvossa on mielestäni vähintäänkin hälyyttävä.

        On varmasti niin, että aidon saaristolaisuuden arvojen sekä perinteiden ylläpitäminen on haasteellinen tehtävä kasvavassa yhteiskunnassamme.
        Selvää on, että eripuraisuudet jotka syntyvät markkinoiden laajetessa tällaisille osa-alueille, eivät ilman kitkaa voikkaan sujua.
        Harvaa veneilijää taikka ylipäänsä lomalaista , ei varmaankaan asiat, jotka koskevat nauvolaisten tekemiä sopimuksia yhteiskunnan eri instanssien kesken, kovinkaan paljoa loma-aikanaan kiinnosta.
        Tällaisten asioiden esittäminen yleisessä sosiaalisessa mediassa varsinkaan negatiivisessa sävyssä, eivät asiaa vie eteenpäin.Pilkka osunee omaan nilkkaan ja lisäksi pilaa mahdollisesti oman sekä toistenkin loman.
        Rakentava ja positiivinen palaute sekä ehdotukset asioiden hoitamiseksi suoraan niitä koskeviin instansseihin, johtavat varmemmin parempaan lopputulokseen.
        Nauvo on erityisen tärkeä satama ajatellen sijaintia saaristomerellä, väheksymättä millään lailla muita satamia. Ja jatkossa tulen henkilökohtaisesti käyttämään mm.nauvon sataman palveluja.Ja toivon varsinkin nuorempien veneilijöiden ymmärtävän osaltaan vaalia meille niin ainutlaatuista saaristolaisuutta, saaristoa ja merta.


    • 4+9

      Ei ole olemassa mitään Nauvon kuntaa enään on vain
      Länsi-Turunmaa.

    • RetroNagu

      Nauvo on aina ollut tällainen. Eniten murhetta on aiheuttanut yleinen mekastus, saunan kylmyys ja välillä lämpimän veden puute. Minusta kaiken tämän kestää, kun tuntee Nauvon 30-vuoden ajalta. Taantumista ei ole tapahtunut vaan kaiken aikaa pikku hiljaa hiukan parantunut. Joskin heinäkuun kävijämäärät ovat aivan liian suuret esimerkiksi saunojen kokoon nähden.Nauvon ja Naantalin tilannetta ei voi verrata, koska Naantalin ns boikotin aiheutti hintojen roima korotus, josta Nauvoa ei moitita. Naantalikin voi ihan hyvin tämän kesän kokemukseni mukaan eli porukkaa riittää sinnekin. Lappoo oli mielestäni tämän kesän havaintojeni mukaan sortunut aivan hirveään hinnoitteluun, joten sille voisi ennustaa "kohtaloa". Tietäen kuitenkin veneilijöiden määrät, niitä riittää kyllä Nauvoon, Naantaliin ja Lappooseen, vaikka jotkut hinta/laatuun tyytymättömät jättäisivätkin paikan väliin. Nauvossa on hyvä kauppa, hyviä ravintoloita ja Alko, joten sitä ei mikään uhkaa, vaikka he nostaisivat hintansakin.

    • Tuulia32

      En ole lukenut tuota viestiketjua johon Elias viittaa, mutta haluan silti kommentoida näitä sinun lausahduksia oman yöpymiskokemuksen pohjalta.

      "Veneiden koon ja määrän vuoksi mm. sataman kapasiteetti huippusesongin aikana ottaa vastaan veneilijöitä on pystytty ylittämään 20-30 prosenttisesti"

      Miksi kapasiteetti pitäisi pystyä ylittämään? On selvää jos asiakkaita ahnehditaan enemmän kuin kapasiteetti on, palvelu huononee. Ei ravintolankaan pidä ottaa enemmän asiakkaita kuin sinne mahtuu.

      "On selvää, kun on paljon väkeä tulee myös paljon roskaa ym.oheisilmiöitä. Rannan yleiset peseytymis- että käymälätilat ovat tällöin yli sadan prosentin käyttöasteen alaisena. Näinä huippusesongin ruuhka-aikoina syyttävä sormi ei kuitenkaan aina voi osoittaa palvelun tarjoajan suuntaan, vaan ihmisten on myös itsensä, jopa velvollisuuskin, omalla toiminallaan sekä käyttäytymisellään toimittava niin, että yleinen viihtyvyys olisi turvattu"

      Viitaten edelliseen. Onko se 100% pakko ylittää. Jos se ylitetään, pitäisi niistä ylimääräisistä rahoista riittää palkkaamaan kiireapua yleisten tilojen puhdistamiseen jos omalla henkilökunnalla aikaa ei riitä. On helppo syyttää ihmisten käytöstä (joka osin onkin piittaamatonta), mutta huippusesonkina ei vaan riitä sama työmäärä kuin muuten.

      Naantaliin vertaaminen on minustakin virheellinen teko, siltä osin, että Naantalin satamaa boikotoitiin aikoinaan hinnan takia. Palvelu on aina ollut kohdallaan. Sikäli Naantali oli samanlainen kuin Nauvo, että naantalikin oli minun nuoruudessani samantyyppinen biletyspaikka kuin nauvo on nyt. Naantali rupesi kuitenkin tekemään hartiavoimin töitä sen imagon muuttamiseksi ja on siinä mielestäni hyvin onnistunutkin. Nyt se on profilitunut enemmän lapsiperheiden kesäkaupungiksi.

      Itse muistan miimeisen Hanko visiitin osalta; kosteat, suorastaan märät saunatilat, ison moottoriveneen josta musiikki ja mekastus kuului yömyöhään ja loistavan Sushipaikan.

      • Nagu0

        Kirjoitat täyttä asiaa, yhdyn kirjoitukseesi täysin.


      • 19
        Nagu0 kirjoitti:

        Kirjoitat täyttä asiaa, yhdyn kirjoitukseesi täysin.

        Alkukesästä Nagussa käydessä ei muuta huonoa ollut, mutta sauna tosiaan oli lehmänhenkäys ja muut tilat kosteat. Oletin että kiuas oli rikki. Aamulla oli paskahuusiin jonoa. Kahvilan aamupalabuffet oli hintaansa nähden hyvä. Kait siellä taas parin viikon päästä on tilaa käydä.


      • Huomioita

        Laitetaanpa hieman selkokieltä käsitykseni mukaan:

        Eli 100% ylitys tapahtuu siten, että esim. NSS:n kerhon venepaikkoja voi saada vieraskäyttöön. Mukava juttu jos huomaa tulleensa muuten täyteen satamaan.

        Epäilen kuitenkin, että 100% jää päivittäin tästä huolimatta täyttämättä, sillä veneet ovat paisuneet yli kulhojensa ja paljon paikkoja jää tämän takia näiden pullien väliin. Esimerkiksi joustinpaikoista tuntuu noin joka viides olevan isojen veneiden väliin käyttämättä jääneitä.

        Käymälöiden ja sosiaalitilojen ylikäytöllä ei pitäisi kerskailla. Kuitenkin saaristokunnassa on kaikkien etu, että esim. ulosteet menevät viemäreihin ja jätehuolto on hoidettu sen sijaan, että asia hoidettaisiin jotenkin ei-kunnallisen verkon kautta. Ja ihan totta, Tuuli32, roskat pitää silti laittaa roskikseen ja jos näin ei toimita, on roskaaja syyllinen.

        Poikkesin Nauvossa heinäkuun lopussa ja mielestäni palvelu pelasi hyvin, joskin alituinen hinnan nousu on uhkana tuleville visiiteillemme. Siinä mielessä vertaisin Nauvoa enemmän Hankoon kun Naantaliin, Hangossa kun homma on jo sen verran törkeää, että veneiden hintakategoriat tulevat pituuden, eikä leveyden mukaan(??) rajan ollessa 7m(????) jolloin käytännössä kaikki matkaveneet joutuvat maksamaan isompaa hintaa ehkä pienimmät paikalliset moottoriveneet poislukien. Hangon sähkö/vrk oli myös kesän ennätys 4€ jossa on melkoinen kate vaikka pistäisi sähkölämmittimiä koko sulakkeen edestä.

        Hanko ja Nauvo ovat mielestäni parit myös tietyn rantamarinaelämän alleviivauksen kautta, joskin myönnettäkööt, että Nauvossa on enemmän panostusta lapsiperheisiin (uimaranta) ja turhautuneisiin purjehdusrouviin (shoppailumahdollisuudet). Naantalista minulla ei ole kokemusta kun ei oikein osu minkään reittini varteen eikä maamme hallitsija kuulu toistaiseksi tuttavapiiriini.

        Nauvon alueen yrittäjille mielestäni kaiken kaikkiaan hatunnosto yhteiseen hiileen puhaltamisesta. Pieneltä alueelta löytyy luontevasti kaikki eri yrittäjien palvelut ja peräti ihan normihintainen ruokakauppa. Kokonaisuus on mielestäni hyvin suunniteltu ja rakennettu sesonkikäyttöään varten ja käytäntökin rullaa kohtuullisesti.


      • Mukainen
        Huomioita kirjoitti:

        Laitetaanpa hieman selkokieltä käsitykseni mukaan:

        Eli 100% ylitys tapahtuu siten, että esim. NSS:n kerhon venepaikkoja voi saada vieraskäyttöön. Mukava juttu jos huomaa tulleensa muuten täyteen satamaan.

        Epäilen kuitenkin, että 100% jää päivittäin tästä huolimatta täyttämättä, sillä veneet ovat paisuneet yli kulhojensa ja paljon paikkoja jää tämän takia näiden pullien väliin. Esimerkiksi joustinpaikoista tuntuu noin joka viides olevan isojen veneiden väliin käyttämättä jääneitä.

        Käymälöiden ja sosiaalitilojen ylikäytöllä ei pitäisi kerskailla. Kuitenkin saaristokunnassa on kaikkien etu, että esim. ulosteet menevät viemäreihin ja jätehuolto on hoidettu sen sijaan, että asia hoidettaisiin jotenkin ei-kunnallisen verkon kautta. Ja ihan totta, Tuuli32, roskat pitää silti laittaa roskikseen ja jos näin ei toimita, on roskaaja syyllinen.

        Poikkesin Nauvossa heinäkuun lopussa ja mielestäni palvelu pelasi hyvin, joskin alituinen hinnan nousu on uhkana tuleville visiiteillemme. Siinä mielessä vertaisin Nauvoa enemmän Hankoon kun Naantaliin, Hangossa kun homma on jo sen verran törkeää, että veneiden hintakategoriat tulevat pituuden, eikä leveyden mukaan(??) rajan ollessa 7m(????) jolloin käytännössä kaikki matkaveneet joutuvat maksamaan isompaa hintaa ehkä pienimmät paikalliset moottoriveneet poislukien. Hangon sähkö/vrk oli myös kesän ennätys 4€ jossa on melkoinen kate vaikka pistäisi sähkölämmittimiä koko sulakkeen edestä.

        Hanko ja Nauvo ovat mielestäni parit myös tietyn rantamarinaelämän alleviivauksen kautta, joskin myönnettäkööt, että Nauvossa on enemmän panostusta lapsiperheisiin (uimaranta) ja turhautuneisiin purjehdusrouviin (shoppailumahdollisuudet). Naantalista minulla ei ole kokemusta kun ei oikein osu minkään reittini varteen eikä maamme hallitsija kuulu toistaiseksi tuttavapiiriini.

        Nauvon alueen yrittäjille mielestäni kaiken kaikkiaan hatunnosto yhteiseen hiileen puhaltamisesta. Pieneltä alueelta löytyy luontevasti kaikki eri yrittäjien palvelut ja peräti ihan normihintainen ruokakauppa. Kokonaisuus on mielestäni hyvin suunniteltu ja rakennettu sesonkikäyttöään varten ja käytäntökin rullaa kohtuullisesti.

        Veloitus hymyilyttää erityisesti Hai veneilijöitä - ja muita kaitaisen kanootin seiloreita, kun samaan petipaikkaan mahtuisi kaksikin. Pituus 9,60, leveys 1,90:-)))


      • erasveneilija

        Tässä se ongelma varmaan onkin, iskit asian ytimeen. Miksi pitää ylibuukata? Toiseksi, miksi satamassa ei ole valvojaa, joka ohjaa veneet laitureihin, huolehtii vierassataman toiminnasta jne. Esimerkiksi Haapsalussa ja Lohusalossa pari vuotta sitten vieraillessamme oli tällainen systeemi. Järjestys oli hyvä, satamien palvelutilat siistit, ei valittamista. Joskus takavuosina Suomessakin muistaisin olleen tällaista toimintaa.

        Sitten veneilijöistä: pakkoko noihin suosituimpiin vierassatamiin on änkeä sesonkiaikaan? Itse kierrän juhannuksesta heinäkuun loppupuolelle Hangon, Tammisaaren, Nauvon, Naantalin, Kasnäsin, Maarianhaminan jne. Niissä käydään vain ennen juhannusta ja elokuussa. Tuolloin niistä löytyy hyvin venepaikkoja ja palvelutkin riittävät :) Veneilyreittejä, retkisaaria ja vierassatamia Suomessa riittää. Kannattaa vain tutkia hyvin retkisatama-, partiolaisten- yms. satamakirjat, niistä löytyy paljon vinkkejä
        mukavista kohteista.


      • Vapaa valinta
        erasveneilija kirjoitti:

        Tässä se ongelma varmaan onkin, iskit asian ytimeen. Miksi pitää ylibuukata? Toiseksi, miksi satamassa ei ole valvojaa, joka ohjaa veneet laitureihin, huolehtii vierassataman toiminnasta jne. Esimerkiksi Haapsalussa ja Lohusalossa pari vuotta sitten vieraillessamme oli tällainen systeemi. Järjestys oli hyvä, satamien palvelutilat siistit, ei valittamista. Joskus takavuosina Suomessakin muistaisin olleen tällaista toimintaa.

        Sitten veneilijöistä: pakkoko noihin suosituimpiin vierassatamiin on änkeä sesonkiaikaan? Itse kierrän juhannuksesta heinäkuun loppupuolelle Hangon, Tammisaaren, Nauvon, Naantalin, Kasnäsin, Maarianhaminan jne. Niissä käydään vain ennen juhannusta ja elokuussa. Tuolloin niistä löytyy hyvin venepaikkoja ja palvelutkin riittävät :) Veneilyreittejä, retkisaaria ja vierassatamia Suomessa riittää. Kannattaa vain tutkia hyvin retkisatama-, partiolaisten- yms. satamakirjat, niistä löytyy paljon vinkkejä
        mukavista kohteista.

        Miksi veneitä pitää ohjata laitureihin? Ymmärrän asian silloin, kun jäljellä on enää muutama paikka, niin silloin asiasta voi olla hyötyäkin.
        Sen sijaan käytäntö, mikä on esimerkiksi Kökarin Karlbyssä, on vihoviimeistä "palvelua". Siellä satamakapteeni, tai mikä lie, on osoittamassa saapuvalle veneelle paikan lähes tyhjässäkin satamassa. Kyllä minä haluan itse valita paikkani.


      • Pakko mahtua
        Vapaa valinta kirjoitti:

        Miksi veneitä pitää ohjata laitureihin? Ymmärrän asian silloin, kun jäljellä on enää muutama paikka, niin silloin asiasta voi olla hyötyäkin.
        Sen sijaan käytäntö, mikä on esimerkiksi Kökarin Karlbyssä, on vihoviimeistä "palvelua". Siellä satamakapteeni, tai mikä lie, on osoittamassa saapuvalle veneelle paikan lähes tyhjässäkin satamassa. Kyllä minä haluan itse valita paikkani.

        Juuri niistä tilanteista, jolloin on vain muutama paikka jäljellä, tässä on keskusteltu. Mielestäni silloin olisi kaikkien etu että joku ohjaisi veneet laitureihin. Käydessämme Nauvossa heinäkuun lopussa oli jatkuvasti sellainen tilanne että laitureiden alkupäässä oli runsaasti puolen veneen mittaisia aukkoja. Laitureiden päädyt olivat sitten aivan täynnä. Tuulen puhaltaessa n. 10 m/s satama-altaassa nähtiin mitä mielenkiintoisimpia rantautumisia ja osa joutui käyttämään ankkuria. Huomattavasti miellyttävämmäksi homma olisi mennyt jos laiturit olisi täytetty edes jotenkin tasaisesti.

        Näitä tilanteita jossa joku haluaa välttämättä itse valita paikkansa riittää sesonkiaikaan monessa satamassa ja malli on aina sama: tungetaan vauhdilla 4 m leveä vene 2 m väliin vauhdilla ja luotetaan siihen että köydet joustaa. Hommassa auttaa kummasti se kun laittaa ison ruosteisen ankkurin keulan sojottamaan niin voi olla varma että väkeä tulee apuun. Pysyyhän se siinä eikä välttämättä tarvitse edes poijuun kiinnittää.


      • Ajattele myös muita!
        Pakko mahtua kirjoitti:

        Juuri niistä tilanteista, jolloin on vain muutama paikka jäljellä, tässä on keskusteltu. Mielestäni silloin olisi kaikkien etu että joku ohjaisi veneet laitureihin. Käydessämme Nauvossa heinäkuun lopussa oli jatkuvasti sellainen tilanne että laitureiden alkupäässä oli runsaasti puolen veneen mittaisia aukkoja. Laitureiden päädyt olivat sitten aivan täynnä. Tuulen puhaltaessa n. 10 m/s satama-altaassa nähtiin mitä mielenkiintoisimpia rantautumisia ja osa joutui käyttämään ankkuria. Huomattavasti miellyttävämmäksi homma olisi mennyt jos laiturit olisi täytetty edes jotenkin tasaisesti.

        Näitä tilanteita jossa joku haluaa välttämättä itse valita paikkansa riittää sesonkiaikaan monessa satamassa ja malli on aina sama: tungetaan vauhdilla 4 m leveä vene 2 m väliin vauhdilla ja luotetaan siihen että köydet joustaa. Hommassa auttaa kummasti se kun laittaa ison ruosteisen ankkurin keulan sojottamaan niin voi olla varma että väkeä tulee apuun. Pysyyhän se siinä eikä välttämättä tarvitse edes poijuun kiinnittää.

        Tuossa kerroit esimerkiksi, että tungetaan 4 m vene 2 m väliin. Näin juuri käy ja tapahtuu. Mutta eikös tässä tapauksessa ole silloin vikana nimneomaan veneilijän asenne ja "rantautumistapa"? On kyllä ihan totta, että satamanpitäjän puolelta olisi jonkun hyvä olla ohjaamassa veneiden rantautumista, mutta kyllä tässä itse veneilijällä on päävastuu. Ja minusta sellainen asenne, että "tohon väliin tungetaan" tai kyllä MINÄ mahdun, vaikka kuinka täydeltä vaikuttaisi, on ihan p...seestä. Joskus kun on sellainen tilanne, että satama on täysi! Täytyy oikein kirjoittaa isolla TÄYNNÄ, ja silloin on turha sataman pitäjää syyttää. Tai hyvää palvelua olisi tietenkin se, että tietyllä väri- tai merkkikuviolla ilmoitettaisiin "SATAMASSA EI OLE VAPAITA PAIKKOJA".

        Jokaisen veneilijän tulisi omakohtaisesti ajatella kiinnitystilantarvettaan ja siirtää veneensä niin, että muillekin olisi tilaa. Itse seurasin tilannetta Kökarissa heinäkuussa, kun eräs vene oli "parkkeerannut" T-laiturin päähän kyljittäin, käyttämättä siis 3 ko. kohdalle asennettua poijua. Tässä tapauksessa vei kuuden veneen paikan sillä seurauksella, että osa tulijoista kääntyi pois tai lahdelle ankkuriin. Kahden yön jälkeen tuo Uuvatti sitten lähti jatkamaan matkaa, onneksi.


      • Ei tunkeilija
        Ajattele myös muita! kirjoitti:

        Tuossa kerroit esimerkiksi, että tungetaan 4 m vene 2 m väliin. Näin juuri käy ja tapahtuu. Mutta eikös tässä tapauksessa ole silloin vikana nimneomaan veneilijän asenne ja "rantautumistapa"? On kyllä ihan totta, että satamanpitäjän puolelta olisi jonkun hyvä olla ohjaamassa veneiden rantautumista, mutta kyllä tässä itse veneilijällä on päävastuu. Ja minusta sellainen asenne, että "tohon väliin tungetaan" tai kyllä MINÄ mahdun, vaikka kuinka täydeltä vaikuttaisi, on ihan p...seestä. Joskus kun on sellainen tilanne, että satama on täysi! Täytyy oikein kirjoittaa isolla TÄYNNÄ, ja silloin on turha sataman pitäjää syyttää. Tai hyvää palvelua olisi tietenkin se, että tietyllä väri- tai merkkikuviolla ilmoitettaisiin "SATAMASSA EI OLE VAPAITA PAIKKOJA".

        Jokaisen veneilijän tulisi omakohtaisesti ajatella kiinnitystilantarvettaan ja siirtää veneensä niin, että muillekin olisi tilaa. Itse seurasin tilannetta Kökarissa heinäkuussa, kun eräs vene oli "parkkeerannut" T-laiturin päähän kyljittäin, käyttämättä siis 3 ko. kohdalle asennettua poijua. Tässä tapauksessa vei kuuden veneen paikan sillä seurauksella, että osa tulijoista kääntyi pois tai lahdelle ankkuriin. Kahden yön jälkeen tuo Uuvatti sitten lähti jatkamaan matkaa, onneksi.

        Kirjoitat kyllä täyttä asiaa. Minäkin vihaan noita tyyppejä, joiden on pakko tungea veneensä liian ahtaaseen väliin. Satama on vaan joskus täynnä, eikä sinne silloin voi tulla. Niin ikään nuo kyljittäin kinnittyjät voisivat joskus miettiä, onko se aivan korrekti tapa silloin kun paikat ovat vähissä. Tuolloin olisi kyllä satamavahdin syytä puuttua asiaan.

        Edellisessä kirjoituksessa kummaksuttiin puolen veneen mittaisa välejä, mitkä tietysti ovat hukkatilaa silloin kun on ruuhkaa. Ne tosin voivat syntyä sitenkin, että välistä on lähtenyt leveämpi vene, eikä tilalle tullut täytä koko rakoa. En tiedä, tulisiko sitten keulaköysiä siirrellä aina tilanteen mukaan. Ehkä pahimpina ruuhka-aikoina.

        Toivoisin, että ae myös kiinnitytä kolmanneksi poijuun. Keskelle jääneen on todella vaikea lähteä, jos naapuriveneissä ei olla paikalla.


      • 14+6
        Ei tunkeilija kirjoitti:

        Kirjoitat kyllä täyttä asiaa. Minäkin vihaan noita tyyppejä, joiden on pakko tungea veneensä liian ahtaaseen väliin. Satama on vaan joskus täynnä, eikä sinne silloin voi tulla. Niin ikään nuo kyljittäin kinnittyjät voisivat joskus miettiä, onko se aivan korrekti tapa silloin kun paikat ovat vähissä. Tuolloin olisi kyllä satamavahdin syytä puuttua asiaan.

        Edellisessä kirjoituksessa kummaksuttiin puolen veneen mittaisa välejä, mitkä tietysti ovat hukkatilaa silloin kun on ruuhkaa. Ne tosin voivat syntyä sitenkin, että välistä on lähtenyt leveämpi vene, eikä tilalle tullut täytä koko rakoa. En tiedä, tulisiko sitten keulaköysiä siirrellä aina tilanteen mukaan. Ehkä pahimpina ruuhka-aikoina.

        Toivoisin, että ae myös kiinnitytä kolmanneksi poijuun. Keskelle jääneen on todella vaikea lähteä, jos naapuriveneissä ei olla paikalla.

        Niin, kolmas vene samassa poijussa saattaa olla muutenkin vaarallsiat. Herää kysymys, mahtaako poijuankkurin painomitoitus edes suurimmassa osassa vastata kolmen esim. 7 tonnin veneen kuormitusta?? Puhumattakaan siitä, "sillit suolassa" tunteesta. Tosin aina on myös sellaisia tapauksia ja hetkiä, jolloin ainakaan minulla ei ole mitään sitä kolmatta vastaan. Eli tapauskohtaisesti. Toisten veneiden kiinnitysten muuttamisia kyllä en kyllä itse tee. Korjaan kyllä, jos on tapahtumassa onnettomuus, mutta muuten en. Kyllä veneenomistajan täytyy olla paikalla ja itse muuttaa kiinnitystään. Vaikka sitten en mahtuisikaan satamaan. Ihan kivasti yhdessä täyttyvässä satamassa yksi vene kiersi ympäri satamaa ja sitten huikkasi laiturille, että mahtuuko "teidän veneen viereen, jos vähän tiivistetään". Pienen neuvonpidon jälkeen siirsin oman veneeni keulakiinnitystä ja samoin tekin viereinen omalleen. Ja mahtuihan tuo tulija ja kiitti "viimeisestä" paikasta. Ja kaikilla oli hyvä mieli!


      • Enderlein
        Ei tunkeilija kirjoitti:

        Kirjoitat kyllä täyttä asiaa. Minäkin vihaan noita tyyppejä, joiden on pakko tungea veneensä liian ahtaaseen väliin. Satama on vaan joskus täynnä, eikä sinne silloin voi tulla. Niin ikään nuo kyljittäin kinnittyjät voisivat joskus miettiä, onko se aivan korrekti tapa silloin kun paikat ovat vähissä. Tuolloin olisi kyllä satamavahdin syytä puuttua asiaan.

        Edellisessä kirjoituksessa kummaksuttiin puolen veneen mittaisa välejä, mitkä tietysti ovat hukkatilaa silloin kun on ruuhkaa. Ne tosin voivat syntyä sitenkin, että välistä on lähtenyt leveämpi vene, eikä tilalle tullut täytä koko rakoa. En tiedä, tulisiko sitten keulaköysiä siirrellä aina tilanteen mukaan. Ehkä pahimpina ruuhka-aikoina.

        Toivoisin, että ae myös kiinnitytä kolmanneksi poijuun. Keskelle jääneen on todella vaikea lähteä, jos naapuriveneissä ei olla paikalla.

        Kovin harvoin on satama - poijut ja laituri - niin täynnä, ettei sinne aina yksi vene mahtuisi. Keulaköysiä säätämällä lähes aina saadaan tilaa järjestettyä. Ja jos keulan saa jopa laituriin asti, niin millä tavalla väli on silloin ollut liian ahdas? Ja jos ei saa laituriin asti, niin sitten kuljetaan naapurin kannen kautta. Jopa ankkurointia voi käyttää, jos poijut ovat muutoin liian lähellä.

        Totta hitossa samaan poijuun voi tulla kolmanneksi, jos poijujen määrä ei muuten riitä. Siinä vaan pitää saada sitten suunsa auki ja kyselläv naapurfeiden aikatauluista.

        Käykää joskus vaikka Ruotsissa tutustumassa, miten veneitä saadaan mahtumaan satamiin.


      • 9+1=?
        Enderlein kirjoitti:

        Kovin harvoin on satama - poijut ja laituri - niin täynnä, ettei sinne aina yksi vene mahtuisi. Keulaköysiä säätämällä lähes aina saadaan tilaa järjestettyä. Ja jos keulan saa jopa laituriin asti, niin millä tavalla väli on silloin ollut liian ahdas? Ja jos ei saa laituriin asti, niin sitten kuljetaan naapurin kannen kautta. Jopa ankkurointia voi käyttää, jos poijut ovat muutoin liian lähellä.

        Totta hitossa samaan poijuun voi tulla kolmanneksi, jos poijujen määrä ei muuten riitä. Siinä vaan pitää saada sitten suunsa auki ja kyselläv naapurfeiden aikatauluista.

        Käykää joskus vaikka Ruotsissa tutustumassa, miten veneitä saadaan mahtumaan satamiin.

        voi mennä kolmanneksi poijuun! Ja miksei sitten neljänneksi tai viidenneksi! Missä kulkee raja? Sinä voit toteuttaa ajatustasi tietysti siten, että viittoilet ja pyytelet samaan poijuun muita, mutta älä oleta, että tuollaisella asenteella itse voit satamaan tunkea. Ja ankkurointia voit ihan vapaasti käyttää muualla, kuin poijukettinkien ja -painojen seassa. Ai menkää Ruotsiin katsomaan! Voi herran lettis! Kyllä siellä katsomassa on käyty, muttei se silti tilannetta mihinkään muuta. Onkos se jokin oikeutus, että toteat: kyllähän ne sedät Ruotsissakin! Muuta Ruotsiin ja pidä siellä suutasi auki!

        Tuossa 14 6 viestissä on ihan oikea ajatus, mutta se ei olekkaan tuollainen "totta hitossa"-asenne.


      • License to siirtää
        14+6 kirjoitti:

        Niin, kolmas vene samassa poijussa saattaa olla muutenkin vaarallsiat. Herää kysymys, mahtaako poijuankkurin painomitoitus edes suurimmassa osassa vastata kolmen esim. 7 tonnin veneen kuormitusta?? Puhumattakaan siitä, "sillit suolassa" tunteesta. Tosin aina on myös sellaisia tapauksia ja hetkiä, jolloin ainakaan minulla ei ole mitään sitä kolmatta vastaan. Eli tapauskohtaisesti. Toisten veneiden kiinnitysten muuttamisia kyllä en kyllä itse tee. Korjaan kyllä, jos on tapahtumassa onnettomuus, mutta muuten en. Kyllä veneenomistajan täytyy olla paikalla ja itse muuttaa kiinnitystään. Vaikka sitten en mahtuisikaan satamaan. Ihan kivasti yhdessä täyttyvässä satamassa yksi vene kiersi ympäri satamaa ja sitten huikkasi laiturille, että mahtuuko "teidän veneen viereen, jos vähän tiivistetään". Pienen neuvonpidon jälkeen siirsin oman veneeni keulakiinnitystä ja samoin tekin viereinen omalleen. Ja mahtuihan tuo tulija ja kiitti "viimeisestä" paikasta. Ja kaikilla oli hyvä mieli!

        Jaa-a.. Mielestäni kyllä voisi ottaa ihan kansalliseksi ohjeeksi, että kylkiparkkiin laitetun veneen saa oikaista kuka tahansa. ...ellei sitten veneen omistaja ole pyörätuolissa tms. minkä voisi osoittaa jonkinlaisella inva-tunnuksella laiturilla.

        Anteeksi nyt vaan kaikille, mutta nämä poikittainveneilijät tuntuvat olevan melko usein rusettimiehiä jotka ovat vallanneet paikkansa hyvissä ajoin ja tekevät sen kerrasta toiseen lomansa ajan. Joku jossain keskustelussa jupisi, että vene on kotirauhan piirissä. Olkoon vaan, mutta voi sen "kodin" mielestäni siirtää niin ettei muut saman maksun maksaneet saa huonompaa vastinetta rahoilleen jonkun pulskan pojan takia.


      • ettei...
        9+1=? kirjoitti:

        voi mennä kolmanneksi poijuun! Ja miksei sitten neljänneksi tai viidenneksi! Missä kulkee raja? Sinä voit toteuttaa ajatustasi tietysti siten, että viittoilet ja pyytelet samaan poijuun muita, mutta älä oleta, että tuollaisella asenteella itse voit satamaan tunkea. Ja ankkurointia voit ihan vapaasti käyttää muualla, kuin poijukettinkien ja -painojen seassa. Ai menkää Ruotsiin katsomaan! Voi herran lettis! Kyllä siellä katsomassa on käyty, muttei se silti tilannetta mihinkään muuta. Onkos se jokin oikeutus, että toteat: kyllähän ne sedät Ruotsissakin! Muuta Ruotsiin ja pidä siellä suutasi auki!

        Tuossa 14 6 viestissä on ihan oikea ajatus, mutta se ei olekkaan tuollainen "totta hitossa"-asenne.

        Voihan siihen neljäs ja viideskin tulla. Tosin hyvin harvoin kiinnittymisestä tule enää mielekkään suuntainen poijuköyden tullessa kovin sivusta. Totta kai kolmanneksi tullut sitten sitoutuu noudattamaan keskelle jääneen aikataulua lähdön suhteen, vaikka lähtöaika olisi aamuyöstä. Ja järkeä pitää käyttää myös poijun kuormituksen suhteen. Suorituksena kuitenkin veneen päästö sieltä välistä on perin helppo ja voidaan toteuttaa usealla tavalla. Minä en ainakaan kiusaannu, jos joku sulkee meidät väliin kolmantena kiinnittyjänä. Turha tehdä yksinkertaisista asiosta vaikeampia kuin ne ovat.


      • Ei poijulinjaan
        9+1=? kirjoitti:

        voi mennä kolmanneksi poijuun! Ja miksei sitten neljänneksi tai viidenneksi! Missä kulkee raja? Sinä voit toteuttaa ajatustasi tietysti siten, että viittoilet ja pyytelet samaan poijuun muita, mutta älä oleta, että tuollaisella asenteella itse voit satamaan tunkea. Ja ankkurointia voit ihan vapaasti käyttää muualla, kuin poijukettinkien ja -painojen seassa. Ai menkää Ruotsiin katsomaan! Voi herran lettis! Kyllä siellä katsomassa on käyty, muttei se silti tilannetta mihinkään muuta. Onkos se jokin oikeutus, että toteat: kyllähän ne sedät Ruotsissakin! Muuta Ruotsiin ja pidä siellä suutasi auki!

        Tuossa 14 6 viestissä on ihan oikea ajatus, mutta se ei olekkaan tuollainen "totta hitossa"-asenne.

        Ei sitä ankkuria tietenkään siihen poijujen viereen lasketa vaan kauemmaksi. Suositushan on muutenkin noin 4xveden syvyys


      • Ei kolmas
        Ei poijulinjaan kirjoitti:

        Ei sitä ankkuria tietenkään siihen poijujen viereen lasketa vaan kauemmaksi. Suositushan on muutenkin noin 4xveden syvyys

        Aivan oikein. Kyllä ankkurin voi laskea poijurivin taakse. Ahtaissa satamissatäytyy tietysti tarkkaan katsoa mihin sen pudottaa. Minä en koskaan mene kolmanneksi poijuun, koska se ei yksinkertaisesti ole fiksu tapa, jos sataprosenttisella varmuudella ei lähde ennen kuin jumiin jäänyt vene. Ainakaan toistaiseksi 30vuoden aikana en ole onnistunut sotkemaan ankkuriania poijuköysiin tai painoihin.


      • Ei kolmas kirjoitti:

        Aivan oikein. Kyllä ankkurin voi laskea poijurivin taakse. Ahtaissa satamissatäytyy tietysti tarkkaan katsoa mihin sen pudottaa. Minä en koskaan mene kolmanneksi poijuun, koska se ei yksinkertaisesti ole fiksu tapa, jos sataprosenttisella varmuudella ei lähde ennen kuin jumiin jäänyt vene. Ainakaan toistaiseksi 30vuoden aikana en ole onnistunut sotkemaan ankkuriania poijuköysiin tai painoihin.

        jäi kolmanneksi siihen keskelle kun tuuli yllätti (21ms) ja "sulkijaa" ei näkynyt missään. No merivartiosto auttoi sen kolmannen irroituksessa kirveellä ja kaveri sai viedä veneensä mittavaan korjaukseen, onneksi hänellä oli vakuutus.
        Siispä ei kolmas aina niin hemmetin kivaa ole.
        Ja kun satama on täynnä niin siihen muiden perään ja yö rampataan toisten veneiden kautta. Itse inhoan kumpaakin tapaa. Ovat tähän saakka olleet aina purjeveneitä jotka sönkkäävät että näin toimitaan Ruotsissaklin, menkööt siis sinne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      100
      2873
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1839
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1814
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      383
      1681
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1611
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1267
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1176
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe