Jiven oppiminen

Muut osaavat mä en

Olen ollut lukuisia kertoja jive-tanssikurssilla, mutten uskaltaudu haettavaksi jiveen lavalla? Miten tän saisi järkevästi alulle? Painattelen jivea sujuvasti bailiksessakin, mutta aivan kumma lukko paritanssiin?

13

523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+9

Jive on tosiaan siitä kumma että joillan se vain menee tavallaan lukkoon kun tulee pari eteen.
      Useimmiten syynä on se että daami vedättää jolloin tulee kilpajuoksua ja homma menee läskiksi.

Ongelma poistuu kun hiot perusaskeleesi tosi vahvaksi, tähän ei tosin pelkät kursseillakäynnit riitä.

• Jiverutiini

Kirjoittelen hiukan yleistä tanssin oppimisesta.

Yleinen käsitys monilla tanssikurssilaisilla tuntuu olevan että tanssin pitäisi sujua heti ensimmäisen tunnin jälkeen rutiininomaisesti. Jos muuta tanssikokemusta on niin ns. luonnolahjakkuuksilta näin voi käydäkin. Yleensä kokoneetkin kaipaa perusharjoittelua uuden tanssin saamisessa luontevaksi.

Kun tanssin vienti ja seuraaminen perustuu käsiotteeseen, niin jo sen omaksuminen saattaa suljettuun otteeseen tottuneelta tuntua kovastikin hankalalta. Miehen otteet ovat avainasemassa ja vienti tulee olla selvää ja napakkaa. Monilla aloittelevilla miehillä vienti muodostuu tarpeettoman repiväksi myöhästyneestä ajoituksesta johtuen. Käsiotteisissa tansseissa pitäisikin vientiä hiukan aikaistaa normaalin suljetun otteen vientiin verrattuna. Ei siis mikään ihme että juuri kädenalitansseissa daamille tulee tunne, että mitäs tässä nyt pitäisikään tehdä ja näin helposti sortuu ottamaan aloitteen itselleen.

On tapahtunut niin että kursseilta on jäänyt kurssilaisia pois kun tavoitteena on ollut harjoittelemalla saada tanssi lavakelpoiseksi. Ainoastaan harjoittelulla saadaan tanssiin riittävä rutiini niin että se kulkee myös lavalla.

Ensimmäisiin lavalla tapahtuviin "harjoituksiin olisi hyvä saada kokenut pari. Näi pieni epävarmuus olisi helpommin hallittavissa ja voisi keskittyä enemmän tanssimiseen. Lisäksi samalla saa hyvää kokemusta siitä että lavaympäristöissä joutuu sovittamaan tanssia soveltamalla tanssin suuntia käytettävissä olevan tilan mukaan.

• ...........

"Useimmiten syynä on se että daami vedättää jolloin tulee kilpajuoksua ja homma menee läskiksi. "

No, olipa "rohkaiseva" kommentti aloittelevalle naiselle..

Perusaskeleen hän jo sanoi osaavansa, joten parin kanssa pitäisi hänen päästä harjoittelemaan. Siitä se lähtee.

• ........... kirjoitti:

"Useimmiten syynä on se että daami vedättää jolloin tulee kilpajuoksua ja homma menee läskiksi. "

No, olipa "rohkaiseva" kommentti aloittelevalle naiselle..

Perusaskeleen hän jo sanoi osaavansa, joten parin kanssa pitäisi hänen päästä harjoittelemaan. Siitä se lähtee.

...se kuitenkin on tuo "kilpajuoksuun" johtavan ennakoinnin haitallinen vaikutus.

Jos nainen (ikävän usein aloitteleva kun...) lähtee tekemään seuraavaa liikettä jo miehen vientiä valmistavasta liikahduksesta (esimerkiksi käden noston jossakin vaiheessa ellei peräti heti aloituksesta), on se tilanne jo menetetty. Vasteen muutos kuitenkin vasta kertoo, että nyt mennään.

Samoin tietysti ns. automaattinen liikkeiden teko eli se, että tehdään kursseilla opittuja liikkeita siellä mentyjen sarjojen suoritusjärjestyksessä, eikä odoteta miehen vientiä loppuun asti, tuhoaa tanssin nopeasti.

Kyllä todellisista ongelmista on voitava täällä puhua myös aloittelijalle, jos kerran neuvoja on tarkoitus antaa.

Sen kun muistaa, että naisen tärkein tehtävä (ainakin ennen konkarivaiheeseen pääsemistä) on opetella seuraamaan vientiä, ollaan kaikissakin tanssilajeissa jo pitkällä kohti oikeata tietä.

Usein aloittelevalla tanssijalla (naisilla varsinkin) on kulloisestakin musiikista hiukan nopeampi käsitys kuin sen tempo itse asiassa onkaan. Siksi tulee helposti kiireen tuntu.

Jos mies on naista kokeneempi, on naisen todellakin syytä odottaa tämän merkkejä eikä lähteä oman oletuksensa mukaisesti liian aikaisin liikkeelle.

• ...........
        Truehum kirjoitti:

...se kuitenkin on tuo "kilpajuoksuun" johtavan ennakoinnin haitallinen vaikutus.

Jos nainen (ikävän usein aloitteleva kun...) lähtee tekemään seuraavaa liikettä jo miehen vientiä valmistavasta liikahduksesta (esimerkiksi käden noston jossakin vaiheessa ellei peräti heti aloituksesta), on se tilanne jo menetetty. Vasteen muutos kuitenkin vasta kertoo, että nyt mennään.

Samoin tietysti ns. automaattinen liikkeiden teko eli se, että tehdään kursseilla opittuja liikkeita siellä mentyjen sarjojen suoritusjärjestyksessä, eikä odoteta miehen vientiä loppuun asti, tuhoaa tanssin nopeasti.

Kyllä todellisista ongelmista on voitava täällä puhua myös aloittelijalle, jos kerran neuvoja on tarkoitus antaa.

Sen kun muistaa, että naisen tärkein tehtävä (ainakin ennen konkarivaiheeseen pääsemistä) on opetella seuraamaan vientiä, ollaan kaikissakin tanssilajeissa jo pitkällä kohti oikeata tietä.

Usein aloittelevalla tanssijalla (naisilla varsinkin) on kulloisestakin musiikista hiukan nopeampi käsitys kuin sen tempo itse asiassa onkaan. Siksi tulee helposti kiireen tuntu.

Jos mies on naista kokeneempi, on naisen todellakin syytä odottaa tämän merkkejä eikä lähteä oman oletuksensa mukaisesti liian aikaisin liikkeelle.

mitenkään vähättelemättä tuota ennakointiongelmaa ja ohjeitanne, aloittajan ongelma ei kuitenkaan ollut se ennakointi. Eli älkääpä itse ennakoiko tai yleistäkö sitä, että myös kyseinen nainen olisi ennakoivaa tyyppiä. Kannustusta enemmin pitäisi suosia, kun spekuloida naisen mahdollisia virheitä.. Eihän noilla ohjeilla arka aloittelija välttämättä vieläkään uskalla asettua haettavaksi.

• Jokainen on jossain vaiheessa aloittelija. Tuolla taustalla mitä kerroit, niin siitä vaan rohkeasti kokeilemaan ja itsekin hakemaan jivetaitoisiksi tietämiäsi!

• mansikkapaj

Ongelma on mielestäni siinä että kukaan ei tiedä että juuri sinä siellä naisten rivissä olet käynyt kurssin ja osaat jiveä. Kukaan sitä lajia osaava ei siis KOSKAAN hae sinua jivelle. SE ON ONGELMA! Mitä sille tehtäisiin?

Itsellä kokemus että naisten haulla hain "sitä joka näytti osaavan hyvin". Meitä oli kolme tyttöä hänen ympärillään hakemassa ennenkuin kappale alkoi, mutta oli kuulutettu jo mikä laji seuraavaksi.

Tuo taitava" tanssija valitsi sen joka oli ennestään tuttu, eiikä koko iltana hakenut kuitenkaan minua, vaikka kaikin puolin olin tasaveroinen toisten kanssa ulkoisen ja sisäisen olemukseni puolesta muiden ka tanssia tanssivien kanssa.

• JonttuJii

Olen mies ja todennut, että jiven oppiminen on kohtuullisen haasteellista. Muutamalla muutaman tunnin harjoituksella tuosta urakasta ei selviä, tosin miehillä haastetta on vielä enemmän kuin daameilla.

Eli:

-treenaa, erityisesti perusaskelta ja käännöksissä tarvittavia askeleita myös kotona musiikin tahdissa
      -mene haettavaksi ja varaudu siihen että miehet vievät eri tavoilla. Jokaisen miehen "käsiala" on erilainen, mutta myös mahdollisesti hapuilevaa tai "epätahtista"
      -ota rennosti, omasta hapuilusta selviää huumorilla, jos hakija ei tätä ymmärrä, se olkoon hänen ongelmansa
      -lavat ovat eri asia ja ympäristö erilainen kuin kursseilla, mutta elä lannistu :)

• Jivet

Varsinaisesti jiveä tai boogieta osaavat niin sitä on mukava tanssia naisista lavalla oikeastaan vain boogiessa tai lindy hopissa kisanneet, kilpatanssissa yläluokkiin kisanneet tai lavatanssikisoissa kisanneet tai tanssinopettaja- tai tanssinohjaajadaamit. Muiden kuin tuttujen tai loistavasti ulospäin tanssivien daamien kanssa on varsinaista jiveä aika turha yrittää.

Miehistä jiven osaajat löytyvät samoista ryhmistä. Aika moni jiveä osaavakin mies kääntää perusaskeleen simppelimmäksi, jos daami ei ole osaava ja "urheilumallia". Jiven vääntämisestä puoliosaavan puolikuntoisen daamin kanssa tulee nimittäin daaminrääkkäysfiilis.

JK. Olen mies joka osaa jiveä sekä boogieta ja joka pystyy fyysisesti tanssimaan pari Jerry Lee Lewisin pianoboogieta putkeen mukavasti, jos daamilla on tekniikkaa sekä kuntoa ja yhteinen huumori löytyy.

• Jiveboogi

Tanssilavojen jive ja "oikea jive" ovat aivan eri tanssit. Nykyinen oikea jive on varsin rankka tanssi ja ei mielestäni edes sovellu lavatanssiksi. Kursseillakin "lavajive" opetetaan lähinnä "east coast swing" tyylisenä ja ohjaajista riippuen rock askel ja päkiäpainotteinen tripla pyritään pitämään "jivemäisinä. Perinteisesti vanhat lavatanssiohjaajat ovat opettaneet triplat myös hiukan boogimaisesti ja "flättinä". Varsinkin hitaampaan musiikkiin "lavajive" on selvästi askellukseltaan boogiemaista, mutta nänhän se on ollut jo kymmeniä vuosia ennen kuin boogia on edes tunnettu. Ja nopeaan musiikkiin "lavajive" on tansittu fuskua vastaavalla askeleella ja swingmäisellä joustolla.

En edes pyri tanssimaan jiveä "oikeaoppisesti", koska sitä ei kovin moni osaa. Mutta jos joku joskus sen tanssillaan ilmaisee, niin kyllähän se oikeoppisempikin mukavalta vaihtelulta tuntuu. Mutta se oikea kilpajive saa minun puolesta jäädä tanssimatta lavoilla.

• rokkpiili
        Jiveboogi kirjoitti:

Tanssilavojen jive ja "oikea jive" ovat aivan eri tanssit. Nykyinen oikea jive on varsin rankka tanssi ja ei mielestäni edes sovellu lavatanssiksi. Kursseillakin "lavajive" opetetaan lähinnä "east coast swing" tyylisenä ja ohjaajista riippuen rock askel ja päkiäpainotteinen tripla pyritään pitämään "jivemäisinä. Perinteisesti vanhat lavatanssiohjaajat ovat opettaneet triplat myös hiukan boogimaisesti ja "flättinä". Varsinkin hitaampaan musiikkiin "lavajive" on selvästi askellukseltaan boogiemaista, mutta nänhän se on ollut jo kymmeniä vuosia ennen kuin boogia on edes tunnettu. Ja nopeaan musiikkiin "lavajive" on tansittu fuskua vastaavalla askeleella ja swingmäisellä joustolla.

En edes pyri tanssimaan jiveä "oikeaoppisesti", koska sitä ei kovin moni osaa. Mutta jos joku joskus sen tanssillaan ilmaisee, niin kyllähän se oikeoppisempikin mukavalta vaihtelulta tuntuu. Mutta se oikea kilpajive saa minun puolesta jäädä tanssimatta lavoilla.

Tarkentaisin että Jiveboogin mainitsema "oikea jive" ei mielestäni ole sen oikeampi kuin mikään muukaan jive, siksipä se kait olikin lainausmerkeissä. Eniten oikea jive on se tanssi joka alun perin nimettiin jiveksi, nykyinen kilpajive on vain vääristymä siitä vailla rokkenrollia.

• hjp.

Ongelmasi ei siis ole tanssitaidon tai seuraamistaidon puute, vaan rohkeuden puute mennä siihen hakualueen eturiviin silloin kun jiveä tulee. Jokainen aloittaa sen joskus, ja se kynnys on vaan ylitettävä rohkeasti, mitään hävittävää sinulla ei ole. Ymmärsin että olet nainen, ja kun tanssit jonkun hyvin tanssivan miehen kanssa jotakin hitaampaa, minkä aikana voi jutella, niin kysäiseppä häneltä että voisiko hän hakea sinua sitten kun jiveä tulee, siinä ei ole nykyaikana mitään hävettävää jos pyytää joltakin tiettyä tanssia. Itse olen muutaman keran saanut pyyntöjä naisilta buggiin, ja aina olen ollut valmis toteuttamaan heidän toiveensa, samoin tekisin jiven kohdalla jos vaikka sinä pyytäisit. ;-)

• Voi kysyä jivelle!

Tästä ohjeesta kannattaa ottaa onkeensa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe