Monin paikoin on eilen ja tänään tullut lunta, mikä merkitsee talvikauden alkua. Ei muuta kuin nastarenkaat alle ja tarpeeksi vaatetta päälle niin talvellakin polkee mukavasti. Pyörä kannattaa huoltaa talvikaudelle niin ei tule ylläreitä kesken talven.
Itse odotan innolla talven maastolenkkejä. Vastoin yleisiä käsityksiä, lumihanki ei ole este polkea maastossa edes pystymetsässä. Viime talvena oli kivaa aina kun pyörä toimi moitteettomasti. Tekniset ongelmat ovat lajin suola, niitä tietysti tulee vähemmän kun on kunnon pyörä alla. Täksi talveksi on jo täpäri hydraulisilla levyillä, joten tiedossa on mielenkiintoinen talvi.
Talvikelissä kerrospukeutuminen on kuningas.
sitten alkaa talvikausi
21
1782
Vastaukset
- Kuutio.
Jalat ja sormet ovat olleet itsellä pahimmat pullonkaulat talvipyöräilyssä. Paksut rukkaset olisivat toki rok mutta ne vaikeuttavat vaihteiden ja jarrujen käsittelyä. Nyt ajattelin kokeilla tarjouksesta löydettyjä hiihtohanskoja, jos toimisivat paremmin.
Viime talvena tuli ajettua villasukilla ja touring-spd-kengillä mutta eipähän tämä oikein riitä silloin kun pakkasta tulee kunnolla. Tänä talvikautena koitan varmaan ensin kengän päälle tulevia neopreenisuojia ja jos tämä ei toimi niin sitten nöyrryn ja ostan 130e Shimpan spd-talvikengät.
Pitkillä lenkeillä viima ottaa myös kovasti naamaan. Viime talvena koitin jotain tuulenpitävää full face-balaklavaa mutta tämäpä oli myös hengityksenpitävä, jolloin hapenotto muodostui vähän vaikeaksi.- talvi mtb
Sormet tosiaan tuppaa jäätymään talvella. Ostin talveksi talvikäyttöön tarkoitetut pyöräilyhanskat. Tarvittaessa laitan ohuemmat sormikkaat vielä niiden sisään. Lämpösukka on hyvä pyöräilykenkien kanssa ja juuri neopreenisuoja kengän päälle.
Viimaa vastaan voi puolustautua kypärähupulla ja laskettelulaseilla. Näyttää pölöltä, mutta toimii hyvin. - -33 ei haittaa
talvi mtb kirjoitti:
Sormet tosiaan tuppaa jäätymään talvella. Ostin talveksi talvikäyttöön tarkoitetut pyöräilyhanskat. Tarvittaessa laitan ohuemmat sormikkaat vielä niiden sisään. Lämpösukka on hyvä pyöräilykenkien kanssa ja juuri neopreenisuoja kengän päälle.
Viimaa vastaan voi puolustautua kypärähupulla ja laskettelulaseilla. Näyttää pölöltä, mutta toimii hyvin.sievin lämpiävät kännykkä kengät on hyvät
http://www.sievinjalkine.fi/?sivu=3038 - Kuutio.
-33 ei haittaa kirjoitti:
sievin lämpiävät kännykkä kengät on hyvät
http://www.sievinjalkine.fi/?sivu=3038"sievin lämpiävät kännykkä kengät on hyvät
http://www.sievinjalkine.fi/?sivu=3038"
Muuten hyvä mutta ei saa klosseja kiinni.. Jotain lämpöpohjallisia voisi olla mielenkiintoista testata. Esim. http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=17625&nimi=Hotronic L%E4mp%F6pohjallinen m3
Perhanan kallista tämä Pohjolan talvea vastaan varustautuminen kyllä on. - Elämä on
Kuutio. kirjoitti:
"sievin lämpiävät kännykkä kengät on hyvät
http://www.sievinjalkine.fi/?sivu=3038"
Muuten hyvä mutta ei saa klosseja kiinni.. Jotain lämpöpohjallisia voisi olla mielenkiintoista testata. Esim. http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=17625&nimi=Hotronic L%E4mp%F6pohjallinen m3
Perhanan kallista tämä Pohjolan talvea vastaan varustautuminen kyllä on.Mukavasti jääkärin nakit kantaa lumessa eikä ole särkyviä (jäätyviä) osia.
Ajovarusteet:
Metsurin saappaat lyhyillä varsilla huopapohjallisilla.
Vanhoista sadehousuista hand made shapsit (Sadehousut on järkyttävät ajettavat).
Allweather rotsi by snickers, alla norjalainen villapaita yms.
Hupun alle työmaakypärän alusmyssy.
Handuun rautakaupasta kumikintaat sisävuorella mallia ojankaivaja.
Femman suojaliivit (kelt/heijastimet).
Ortliebit vai mitkä ne nyt oli joissa termari & kuivaa/vaihtovaatetta.
Suupieleen nortti.
Iltasella satunnaisesti tömpsyt ettei lentsu iske tai muuten vaan.
No problemos räntä/lumisateessa. Mitä nyt ei eteensä nää tossa myräkässä. Harvinaisen v#ttumaiset ajokelit mutta thanks to "desing" ajovarusteiden ei ongelmaa. Hiihtän kouluun kesät talvet.
- vruuuum......
Menemällä autokouluun.
- 57657657657655
80-luvulla oli yhtenä talvena ainakin kuukauden ajan -30 C lämpötila. vaikkei ollut kuin 4,5 km koulumatkaa niin pyörällä mentiin. perille päästessä alkoi aina reidet jäätyä mutta sulivat kyllä puolessa tunnissa. ei ollut kuin pitkät alkkarit farkkujen alla.
- talvi.
Heheh, yeah right. Itselläni oli matkaa selvästi alle kilometrin verran kouluun (ala-aste), ja silti oli naama jäätyä pois matkalla. Se talvi oli vuonna 1985, ja pahimmillaan oli Helsingissä -35 C, ja tuuli myös aika kovaa.
- mmmoroo
Pyöräilijä valmistautuu talveen kuten muutkin. Kaivaa luistimet esiin ja tsekkaa tarvitseeko niitä teroittaa tai hommata uudet. Ja ei muuta kun odottelemaan :)
- ajajaajajaajaja
Ihmeellisyyksiä mun mielest tarvita,mut kukaan ei sanonu mitään hengityksen suojaamisesta.
Itsellä on se ongelma että yli 10 asteen pakkasissa alkaa kurkkuun/keuhkoputkeen ottamaan.
Tollanen putkihuivi elikkäs balaclava on aikas kätsy.
Ostaa niitä pari,niin toine menee kypärän alle ja toine toimii kaulurina/hengityssuojaimena.
Hintaa tulee kangaspalalle,mut on noi niin monikäyttösiä et ei mtn rajaa.
Olen käyttänu jopa sienipussina kun ei ollu muuta....
Korvalaput vois olla kova sana. Ainakin itsellä on pirun herkät korvat.
Kunnon kypärä tietty. Ajolasit suojaa risuiltakin.
Tuulenpitävyys on tärkein ominaisuus,eikä kamat tartte välttämättä olla kaikki alan liikkeestä.
Osta sellasta mikä sopii kropalle ja lompakolle,äläkä välitä trendipellejen mulkoiluista.
Mene vaikka Kesporttiin,monet hiihtoon ja juoksuun tehdyt kuteen sopii myös pyöräilyyn.
Itse en välttämättä aina sulata maastoajoa,sillä vaikka jotkut toisin väittää niin kyllä aika mojovia jälkiä näkyy ajetuimmilla paikoilla.
Työmatka-ajoja olen ajanut ympäri vuoden. - maastopyöräilijä
ajajaajajaajaja kirjoitti:
Ihmeellisyyksiä mun mielest tarvita,mut kukaan ei sanonu mitään hengityksen suojaamisesta.
Itsellä on se ongelma että yli 10 asteen pakkasissa alkaa kurkkuun/keuhkoputkeen ottamaan.
Tollanen putkihuivi elikkäs balaclava on aikas kätsy.
Ostaa niitä pari,niin toine menee kypärän alle ja toine toimii kaulurina/hengityssuojaimena.
Hintaa tulee kangaspalalle,mut on noi niin monikäyttösiä et ei mtn rajaa.
Olen käyttänu jopa sienipussina kun ei ollu muuta....
Korvalaput vois olla kova sana. Ainakin itsellä on pirun herkät korvat.
Kunnon kypärä tietty. Ajolasit suojaa risuiltakin.
Tuulenpitävyys on tärkein ominaisuus,eikä kamat tartte välttämättä olla kaikki alan liikkeestä.
Osta sellasta mikä sopii kropalle ja lompakolle,äläkä välitä trendipellejen mulkoiluista.
Mene vaikka Kesporttiin,monet hiihtoon ja juoksuun tehdyt kuteen sopii myös pyöräilyyn.
Itse en välttämättä aina sulata maastoajoa,sillä vaikka jotkut toisin väittää niin kyllä aika mojovia jälkiä näkyy ajetuimmilla paikoilla.
Työmatka-ajoja olen ajanut ympäri vuoden.Maastopyörä ei jätä juurikaan minkäänlaista jälkeä luontoon. Niitä hurjimpia monttuja tekevät motoristit huomattavasti maastopyörää painavammilla monttupyörillään. En ole saanut maastopyörällä juurikaan koskaan kovin ihmeellistä jälkeä maastoon. Joskus kuraränniin on jäänyt renkaan urat ja toisinaan sammal lentää kun rengas sutaisee pahasti. Muutoin maastopyörä on erittäin luontoystävällinen väline. En usko tehteeni vuosien mittaan peruuttamatonta tuhoa luonnossa maastopyöräni kanssa.
- lökjasdfdfsg
"Vastoin yleisiä käsityksiä, lumihanki ei ole este polkea maastossa edes pystymetsässä."
Ja aivan varmasti on, paitsi jos asut helsingissä. - -.-
Eipä pysty talvella Bianchilla polkemaan. Tallissa yksin lepää ja odottelee tulevan kesän lenkkejä =(
- Juuso1001
Tänään Bianchilla 60km Tuusulajärven ympäri ja huomenna lisää :)
- -.-
Juuso1001 kirjoitti:
Tänään Bianchilla 60km Tuusulajärven ympäri ja huomenna lisää :)
Kai se sitten olikin se kadonnut motivaatio mikä pakotti kauden loppumaan aikaiseen =\
- Retroboy
-.- kirjoitti:
Kai se sitten olikin se kadonnut motivaatio mikä pakotti kauden loppumaan aikaiseen =\
Mä ajan semmosella 100 tonnin armeija fillarilla. Malli on Kronan, Ruotsin armeijan fillari. Löyty prismasta ja makso jotai 300€ Se kuulostaa surkealta mutta yllättäen tämä hinta suomessa onkin jenkkilää selvästi edullisempi. Fillari on tosiaan painava ja vaihde on valtavan raskas. Pyörä on tehty kestävistä materiaaleista ei todellakaan hajoa käsiin. Pyörässä on rumpu jarru ja se on vaihteeton. Toki sai myös 3 vaihteisena. Fillari on retro joten se on itselleni mieluisa. Pointti onkin siinä ettei tämä pyörä ole enää entisensä. Oikeastaan sen kestävä rakenne, tukeva kyyti, mukavan jäykkä vaihde sekä retroisuus on tallella. Oikeesti pyörä näyttää tosi retrolta. Hieman listaa mitä on tullut tehtyä.
Ihan fiilistelyn pohjalta lista mitä customointeja on jo tullu tehtyä pyörään.
- Nahkaset kädensijat
- Niittinahat takatelineelle
- Nahka viilu ketjusuojan päälle
- Britti väritys viiva lokasuojien ja rungon keskelle
- Britti racing raita myös etulamppuun
- Renkaiden vaihto
- Sottokellon siirto ja maalaus
- Kaikkien turhien heijastimien poisto
- Rekisterikilven poisto
- Triumph logon lisääminen ketjusuojaan
- Kronan metalli leiman poisto edestä
- Triump logojen duunaus eteen ja taakse
- Metalliketju taakse sekä nahka suikaleet ohjaustangon päihin
- Kasipallo taakse
- Venttiilin hatut (nopat)
- Kuraläppä etu lokasuojan alaosaan
- Pumppu pumppukoteloon
- Keltaiset raidat vihreiden ympärille molempiin lokasuojiin
- Uusi ohjaustanko
- Moottoripyörän pieni veden kestävä kello
- Brooksin nahka satula
- Brooksin satulatyökalulaukku
- Renkaiden napoihin oma tekemät ns. kromi koristeet.
- Vanteiden keskelle vihreä raita.
- Jarru kaapelin maalaus, keltainen
- Ketjusuojaan keltainen raita
- Kaikkien näkyvien muttereiden maalaus, vihreä
- Uudet twisted cromi polkimet
- Kultaset ketjut
- Keski jalka/V-standi
Joo eli jottei mee ihan off topics. Kuljen kyllä talvella tällä kouluun ja takas 8km ilman nastoja. Jos ei ole loska/paska kelit tai tuhottomasti auraamatonta lunta. Kiitos.
- Lääkärinvaltuudet
Vuonna 1996 alkutalvella, osa-aikainen terveydenhoitaja: Vuosaaren terveysasemalla, osastonhoitaja sanoo:"Kerrostalossa...muistaakseni Tuhkimotiellä": saadaan uudet paremmat tilat? Puolenvuoden palvelusaika, terveydenhoitajahistoriani loppui lyhyeen?
kanattaa hankkia myös sukset, ja sitä ennen opetella hiihtämäänkin,
ja ylämäkeenkin on tosi kiva "polkea!" Jokaisellehan, liikumatavasta huolimatta on
keksitty erilaisia asuja, jotka suojaavat sekä kylmyydeltä, että hikoilultakin.
Mitä tulee nastarenkaisin tai saati telaketjuihin, niin molemmat ovat syytä hankkia,
ennen kuin pipo palaa lopullisesti liikkumatavasta huolimatta. Pyörästä jos on
aihe, niin se, olkoo moottilla käyväkin, kannattaa jo laittaa talviteloille huollon
myötä...- Liikaa viimaa
Monta vuotta olen yrittänyt talvipyöräilyä, mutta kurkku ja nielu ovat liian herkät kylmälle viimalle.
Kaiken muun voi oikeastaan suojata, mutta nenä/kurkku ongelmana. Jos räkä valuu korttelin välein ja neäliinoja tarvittasiin aina paketti/suunta, ei auta itku tai kerrospukeutuminen.
Toiset karaistuu ja ei ole vimasta miksikään, mutta sitten on meitä, joiden kurkku turpoaa heti.
Ei auta, pakko alkaa lokakuun lopussa laittamaan fillari taviteloille ja siirtyä bussiin :(
Ihanne olisi asua etelämpänä ja nauttia fillaroinnista läpi vuoden. - 14+§3
Pisti pyörä seinään lämpiämään puoleksi tunniksi ennen käyttöön ottoa.
Jos ei lämmitin pelaa, niin voi olla vika termostaatissa ja jos ei seinästä lämpene niin tarkista lämmittimen vastus.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622957
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802293
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361753- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450