Olisiko järkevää huollattaa Mersu

takuuajan jälkeenkin

Vaikkakin yksityiset korjaamot tekisivät saman työn paljon edullisemmin. Tulee vaan mieleen jos autoon tulee myöhemmin suurempaa korjattavaa, minkä ehkä tehdas osaksi korvaisi. Voisiko maahantuoja vapautua vastuusta , jos autoa on huollettu muualla? Merkkihuoltojen hinnoittelu on sikakallista, ja Mersu on sinne vietävä 15ooo välein, entisellä merkillä (Audi) sai ajaa 30000.

68

6095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mersuuntyytyväinen

tiedätkö Mercedes-Benz-henkilöautossa on "MobiloLife on voimassa jopa 30 vuotta." katsopa Vehon sivuilta.

Tämä palvelu edellyttää ilmeisesti huoltoja määräaikoina ja merkkiliikkeessä mutta eipähän jää matka koskaan kesken ainakaan Euroopan maissa.

Lieneekö millään muulla autolla?

Käypä kuitenkin merkkiliikkeessä ennen kuin jätät huollot teettämättä ja keskustele mitä he kertovat huoltoeduista ja päätä sitten vasta mitä teet.

Onhan tuollainen 30v liikkuvuusturva jonkinlainen myyntivalttikin auton vaihtotilanteessa.

Ei nuo huoltohinnat mielestäni kovin "sikakalliita" ole ainakin mitä olen joutunut maksamaan jonkun japanilaisen huolloistakin.

• -ikämies-

Mitä huolloissa tehdään?
        Itse olen vaihdattanut öljyt ja suodattimet määräajoin. Sisäilmansuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen olen vaihtanut itse. Hihnat olen katsonut silmämääräisesti silloin tällöin.
        Mitään muuta en ole koskaan tehnyt ja aina on auto toiminut. Ostamani autot ovat olleet 4-5 v ikäisiä vajaa satku ajettuja ja olen ajanut niillä aina parisataa tuhatta ennen myyntiä.

• koodia koneeseen
        -ikämies- kirjoitti:

Mitä huolloissa tehdään?
        Itse olen vaihdattanut öljyt ja suodattimet määräajoin. Sisäilmansuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen olen vaihtanut itse. Hihnat olen katsonut silmämääräisesti silloin tällöin.
        Mitään muuta en ole koskaan tehnyt ja aina on auto toiminut. Ostamani autot ovat olleet 4-5 v ikäisiä vajaa satku ajettuja ja olen ajanut niillä aina parisataa tuhatta ennen myyntiä.

Nykyautoissa öljynvaihtojen lisäksi varmaan tärkein syy huoltokäynteihin on auton ohjelmistojen päivitys ajan tasalle. Suuri osa auton uudistuksista liittyen esim. moottorin taloudelliseen, moottorin luonteeseen, esim. automaattivaihteiston toimintaan, kulutukseen jne. liittyvät hyvin suoraan auton ohjelmistoon, ei niinkään mekaaniseen tekniikkaan.
        Eli auto voi parhaimmillaan merkkihuollon "töpselin päässä" käyntiään saada sekä lisää tehoa että aiempaa pienemmän kulutuksen kun moottorin- ja vaihteistonohjausohjelmistot päivitetään tuoreimpaan versioon. Samoin esim. automaatti-ilmastoinnin toiminta voi muuttua paremmaksi jne.

• on,
        koodia koneeseen kirjoitti:

Nykyautoissa öljynvaihtojen lisäksi varmaan tärkein syy huoltokäynteihin on auton ohjelmistojen päivitys ajan tasalle. Suuri osa auton uudistuksista liittyen esim. moottorin taloudelliseen, moottorin luonteeseen, esim. automaattivaihteiston toimintaan, kulutukseen jne. liittyvät hyvin suoraan auton ohjelmistoon, ei niinkään mekaaniseen tekniikkaan.
        Eli auto voi parhaimmillaan merkkihuollon "töpselin päässä" käyntiään saada sekä lisää tehoa että aiempaa pienemmän kulutuksen kun moottorin- ja vaihteistonohjausohjelmistot päivitetään tuoreimpaan versioon. Samoin esim. automaatti-ilmastoinnin toiminta voi muuttua paremmaksi jne.

varaa ostaa kallis auto ei kannata itkeä huollon hintaa,aina rahalla selviää

• king kong

huollatin Volvoni merkkiliikkeessä Maanantaina, maksoi 317ekee seuraava huolto 30000km.

• ??

mitä "päivityksiä" merkkihuolto tekee normihuollon yhteydessä ?

• näennäishuollot

eli taas on myyty puolivalmista sutta asiakkaalle, jonka päivittämisen asiakas saa itse maksaa? Näinkö sen kuuluu mennä?

• 15tkm/v
        -ikämies- kirjoitti:

Mitä huolloissa tehdään?

Autot pelittävät ihan hyvin omatoimisellakin pienimuotoisella huoltamisella. 4-5v ikäinen auto on huollettu ja korjattu kalliilla varmasti toimivaksi joten ylläpitoon ei paljoa enään jatkossa tarvitse kun samaisella autolla ajelee ne auton halvimmat kilometrit. Parasvalinta nimenomaan juuri 4-5v autot ja ajaa ne itse iäkkääksi!

2 tai enemmän ostamiesi autojen määrä ja tekee siis 2x200 000km ajamista vähintäänkin joten pakko ajaa ammatikseen aamusta iltaan! Taksi ja myyntiedustaja tulee ensin mieleen ja jälkimmäinen enemmän.

• niin minäkin joskus
        -ikämies- kirjoitti:

Mitä huolloissa tehdään?

tein, kunnes kyllästyin katselemaan varastossa täysinäisiä, käytettyä oljykippoja. Tuo, että vaihdattaa liikkeessä, laskin, että se tulee 5-10euroa kalliimaksi. Eikä tarvi sutata itseänsä ja niistä käytetyistä öljyistä pääsee heti eroon, samalla kun juo kahveet.
        sisäsuodattimen vaihdan kyllä itse, siitä kun pääsee paremmin eroon ja ilmansuodatinta ei tarvitse vaihtaa, kun on "miljoona"suodatin.

• Auto Masentaja 2
        niin minäkin joskus kirjoitti:

tein, kunnes kyllästyin katselemaan varastossa täysinäisiä, käytettyä oljykippoja. Tuo, että vaihdattaa liikkeessä, laskin, että se tulee 5-10euroa kalliimaksi. Eikä tarvi sutata itseänsä ja niistä käytetyistä öljyistä pääsee heti eroon, samalla kun juo kahveet.
        sisäsuodattimen vaihdan kyllä itse, siitä kun pääsee paremmin eroon ja ilmansuodatinta ei tarvitse vaihtaa, kun on "miljoona"suodatin.

Jäteasema ottaa vanhat öljyt ilmaiseksi ja toimittaa ne Riihimäelle polttoaineeksi, vaikka järkevämpää olisi toimittaa ne Nesteelle raakaöljyn tms joukkoon.
        Kovinpa on Mersun öljynvaihto vaikeaa vai se käsien pesuko se vaikeaa onkin kun sitä pitää vältellä. Ja eiköhän tuo Mersun liikkeestä ostettu öljykin ( suodin) liene hinnoiteltu vähän toisin kuin sama marketista ostettu öljykanisteri?
        Vaan onhan se sekin tapa osoittaa, että minulla on millä mällätä. Nimittäin että kun on varaa pitää Mersua. Muista merkeistä saa vähemmällä rahalla vähintään samanlaisen tekniikan ellei parempaakin. Sanotaanko sitä nousukkaitten tyyliksi tuollaista? Minä kun en noista hienoista termeistä niin tiedä... Kulin taaplatkoon silti tyylillään...

• Auto Masentaja 2
        king kong kirjoitti:

huollatin Volvoni merkkiliikkeessä Maanantaina, maksoi 317ekee seuraava huolto 30000km.

Minä huolsin Pösöni (205) itse. Öljyn ja suotimen ostin Biltemasta. Maksoikohan yhteensä 20 vai 25 euroa suunnilleen? Jarrupalat katsoin itse ja hyviksi havaitsin. Kelpasi katsastuksessakin; 21 vuodessa tullut 407 000 km. Sytytystulpat tarkastin jo aiemmin syksyllä, taisin viilata niitten kärjetkin joten ovat taas uuden veroiset eikä maksanut mitään.
        Sitä pitää vain viitsiä. Edes vähän.
        Ja osata.

• ahtop.
        niin minäkin joskus kirjoitti:

MISSÄ NIIN HALVALLA OIKEASTI VAIHDETAAN KUNNON ÖLJYT JA SUODATIN??ETTÄ SÄÄSTÖ OIS VAAN 5-10e.ÄIJÄ TAIS JUURI JA JUURI VAIVAUTUA PYYHKIMÄÄN ÖLJYNTÄYTTÖ KORKISTA JA MITTATIKUSTA PÖLYT POIS JOTTA USKOISIT ETTÄ SE HUOLTO ON SUORITETTU!!ETTÄ SEMMONEN HUOLTO TÄLLÄ KERTAA...

• TH

testerin kytkentä maksaa n. 80e.maksoiko se ennen euroja n.480 markkaa??? JA VITUT!!!TYHMÄ SUOMI ÄÄNESTI ROSVOT OMALLE LOMPAKOLLEEN...

• .,
        ahtop. kirjoitti:

MISSÄ NIIN HALVALLA OIKEASTI VAIHDETAAN KUNNON ÖLJYT JA SUODATIN??ETTÄ SÄÄSTÖ OIS VAAN 5-10e.ÄIJÄ TAIS JUURI JA JUURI VAIVAUTUA PYYHKIMÄÄN ÖLJYNTÄYTTÖ KORKISTA JA MITTATIKUSTA PÖLYT POIS JOTTA USKOISIT ETTÄ SE HUOLTO ON SUORITETTU!!ETTÄ SEMMONEN HUOLTO TÄLLÄ KERTAA...

Googlaamalla se selviää. On niitä pajoja, joissa voi itse vaihtaa öljyt,(ja maksat muutaman euron hallin vuokrasta) viedä omat öljyt suodattimet mukanaan.
        Itsellä öljy suodatin maksaisi 40euron paikkeilla, riippuu onko shellin vai jonkun muun öljyt. Ajat rivitalon pihaan ja alat siinä talvella vaihtamaan tihkusateessa öljyä autoon. Sitten ne kanisterit pyörii siinä varastossa, jäteasemaa kun ei oikeen lähistöltä löydy.
        Vien liikkeeseen jossa he vaihtavat ikkunan takana öljyt suodattimen samalla kun vaimo käy kaupassa lasten kanssa 50euroa. Ja kyllä sen huomaa, onko koneessa uudet vai vanhat öljyt.
        automasentajalle: Koskaan en ole mesee omistanut. Aina olen japskeilla ajanut.Nuorempana sitä tuli räpellettyä itse autojen kanssa, purettiin ja koottiin. olihan tuo hauskaa, mutta ajat muuttuvat.

• Merkkihuolto
        -ikämies- kirjoitti:

Mitä huolloissa tehdään?

Mihin viet jäteöljyn ja muut syntyvät jätteet. Merkkihuolto huolehtii niistä aina asianmukaisesti.

• mekaanikko
        -ikämies- kirjoitti:

Mitä huolloissa tehdään?

Tekstistäsi voi päätellä, että autosi ovat dieseleitä, koska tulppia et vaihda? Mutta etkö todellakaan vaihda polttoainesuodatinta 200tkm aikana?? Puhumattakaan voimansiirron öljyn tarkastuksesta/vaihdosta. Ite ku tekee niin tulee semmonen ku tulee..

• Ensi-Mersu
        TH kirjoitti:

testerin kytkentä maksaa n. 80e.maksoiko se ennen euroja n.480 markkaa??? JA VITUT!!!TYHMÄ SUOMI ÄÄNESTI ROSVOT OMALLE LOMPAKOLLEEN...

Yleensä asia on niin, ettei vähävaraisen kannata Mersua ostaa! Sehän on kallista se huoltaminen, mutta 25.000 km välein se tapahtuu. Malliesimerkki: ensiöljyn vaihto 10.000 km kohdalla maksoi vain 175€ joten.. sitten oli toinen huolto 35tkm ja se maksoi 290€ joten eihän tuo oo kalliimpaa kuin Toyotan huolto.. Mutta jos ihminen on kitupiikki tai varaton, ÄLÄ OSTA MERSUA, sillä se ei ole sinun autosi!

• THGXF
        Ensi-Mersu kirjoitti:

Yleensä asia on niin, ettei vähävaraisen kannata Mersua ostaa! Sehän on kallista se huoltaminen, mutta 25.000 km välein se tapahtuu. Malliesimerkki: ensiöljyn vaihto 10.000 km kohdalla maksoi vain 175€ joten.. sitten oli toinen huolto 35tkm ja se maksoi 290€ joten eihän tuo oo kalliimpaa kuin Toyotan huolto.. Mutta jos ihminen on kitupiikki tai varaton, ÄLÄ OSTA MERSUA, sillä se ei ole sinun autosi!

muttakun mietitään asiaa näin, kaunko sinulta itseltä menee tuon 175€ tienaamiseen mitä ensi öljynvaihto maksoi. Kun ne siellä korjaamolla kuluttaa sen 15min. eli kyllä tunti liksat kohillaan.
        Mutta kyllähän sekin on totta että jos sinulla on rahaa ostaa mersu(entinen johtotähti, nykyinen kiertotähti) niin luulisi nyt olevan varaa sitä huollattaakkin. Sama juttu kun jenkeillä ajelevat valittaisi että on kallista bensaa, aina se maksaa sen 50€ jos 50€ tankkaa.

• Ticoo1
        ahtop. kirjoitti:

Minäkin haluan tietää että missä saa niin halvalla öljynvaihdot autoonsa. Ainakin omalla kohdalla edellinen ja viimeinan lasku ÖLHYNVAIHDOSTA oli melkein 140€!!! Ja edes ööljyt eivät olleen mitää huippuluokkaa siksi se oli varmasti viimeinen käynti siinä huollossa. Mainittakoon että olisin saanut kyseisen työn merkkihuollosta noin puoleen hintaan!!!!
        Joten kannattaa pyytää tarjouksia ja vertailla hintoja koska vaihtoehtoja läytyy!!!

• hinnat pilvis
        on, kirjoitti:

varaa ostaa kallis auto ei kannata itkeä huollon hintaa,aina rahalla selviää

Kyllä järkeä voi käyttää siitä huolimatta että on ostanut hyvän auton :)
        Kallis kun on usein hyväkin.

• mk

alle sataeuroa jolla saadaan vikakoodit pois ja auto pelaa.

• mk
        Merkkihuolto kirjoitti:

Mihin viet jäteöljyn ja muut syntyvät jätteet. Merkkihuolto huolehtii niistä aina asianmukaisesti.

Ottaa jäteöljyt vastaa eikä tartte nurkissa säilyttää ja se miksi vaihdan itse öljyt on että en viitsi ottaa töistä vapaata että saa vietyä auton öljynvaihtoon ja kun tekee ne ennen syksyä kun ilmat on lämpimät ja seuraavan kerran keväällä kun ajan noin 20000km vuodessa riittää parikrtaa vuodessa öljynvaihto ja voi sitä ajaa vaikka 30000km samoilla öljyllä eikä haittaa mitään.

• En haluaisi puhua kotiin päin näin Veholaisena, mutta kyllä se merkkihuolto kannattaa. Ainakin meillä pojat on sen verta huolellisia autojen normihuoltojenkin kanssa, että kaikki pikkuviat huomataan ja korjataan jos niikseen tulee. Ja tottakai merkkihuollon leimat nostaa auton jälleenmyyntiarvoa. ;>

Ja meidän merkkituntemuksilla osataan katsoa ja tarkastaa kyseisen auton tyyppiviat, ja tuodaan asia julki. Tätä ei välttämättä kaikki oman tallin pertit tiedä tehdä. Ja kuten tuossa jo olikin mainintaa, 2000-luvun autoihin tulee harva se päivä ohjelmistopäivityksiä parantamaan auton eri ominaisuuksia, siinäkin jo tarpeeksi syytä huollattaa merkkihuollossa. :)

• Vehosyvältä77777

Ei kannata VEHOn edes yrittää puhua kotiin päin kun siellä hukataan näitä auton maahantuontitarkastukseen liittyviä todistuksia, joita mm. valtuutettu merkkihuoltamo haluaa jos takuuhuoltoja tehdään erinäköisissä korjauksissa.

Oikein vituttaa VEHON touhu yhden kaverin puolesta joka asiaa joutuu viemään tuonne kuluttajansuojaan asti.

Todellakin VEHO varmaan huomaa pikkuviat, niin varmaan kun hukkaavan noita todistuksia ja puhutaan n. 5 vuotta vanhasta autosta jossa ruoste meinaa itsenä puskea läpi ja homma maksattaa kuluttajalla.

VEHO nyt on pannassa ja samaten ei VEHOn myyjien kannata paljon kehuskella ammattitadolla jos ihan selvästi se auto vetää itseään oikealle ja joutuu hampailla irvistäessä pitämään ajolinjan suorana kun vikaa on siellä kulmien säädöissä.

Se siitä VEHOsta.

Sorry tämä katkera kalkki mutta näin asiat näen ja muutan käsitystäni jos VEHO suostuu tuon kaverini todistuksen tarjomaan jotta voi edes takuuhuoltona tehdä korjaukset.

• lada laatua
        Vehosyvältä77777 kirjoitti:

Ei kannata VEHOn edes yrittää puhua kotiin päin kun siellä hukataan näitä auton maahantuontitarkastukseen liittyviä todistuksia, joita mm. valtuutettu merkkihuoltamo haluaa jos takuuhuoltoja tehdään erinäköisissä korjauksissa.

Oikein vituttaa VEHON touhu yhden kaverin puolesta joka asiaa joutuu viemään tuonne kuluttajansuojaan asti.

Todellakin VEHO varmaan huomaa pikkuviat, niin varmaan kun hukkaavan noita todistuksia ja puhutaan n. 5 vuotta vanhasta autosta jossa ruoste meinaa itsenä puskea läpi ja homma maksattaa kuluttajalla.

VEHO nyt on pannassa ja samaten ei VEHOn myyjien kannata paljon kehuskella ammattitadolla jos ihan selvästi se auto vetää itseään oikealle ja joutuu hampailla irvistäessä pitämään ajolinjan suorana kun vikaa on siellä kulmien säädöissä.

Se siitä VEHOsta.

Sorry tämä katkera kalkki mutta näin asiat näen ja muutan käsitystäni jos VEHO suostuu tuon kaverini todistuksen tarjomaan jotta voi edes takuuhuoltona tehdä korjaukset.

Kaverin mersusta tyhjeni akku itekseen yön aikana..kaskon hinauksena merkkikorjaamolle 50km.Latasivat akun ja sanoivat ettei mitään vikaa ja pitäis ajaa autolla enemmän tai ladata akkua säännöllisesti,autohan oli ed.iltana ajettu 50km ja ähti ennen ajoa 2viik.seisokista hyvin mutta aamullla akku oli tyhjä.2 viikon päästä sama vika mutta huollossa ei löytynyt mitään vikaa taaskaan mutta keksivät tehdä lupaa kysymättä määräaikaishuoltoja yli 1000 euron edestä joita ei omistaja aiemmin ollut teettänyt. Auto oli muuten onneton lumessa kulkemaan...raskas 6:kone nokalla vm-98 aj 85th,mahto tulla kaverille kalliit kilometrit kun vielä uutena makso maltaita, sano että se oli ensimmäinen ja viimene mersu hänen kirjoissaan.

• Auto Masentaja 2
        lada laatua kirjoitti:

Kaverin mersusta tyhjeni akku itekseen yön aikana..kaskon hinauksena merkkikorjaamolle 50km.Latasivat akun ja sanoivat ettei mitään vikaa ja pitäis ajaa autolla enemmän tai ladata akkua säännöllisesti,autohan oli ed.iltana ajettu 50km ja ähti ennen ajoa 2viik.seisokista hyvin mutta aamullla akku oli tyhjä.2 viikon päästä sama vika mutta huollossa ei löytynyt mitään vikaa taaskaan mutta keksivät tehdä lupaa kysymättä määräaikaishuoltoja yli 1000 euron edestä joita ei omistaja aiemmin ollut teettänyt. Auto oli muuten onneton lumessa kulkemaan...raskas 6:kone nokalla vm-98 aj 85th,mahto tulla kaverille kalliit kilometrit kun vielä uutena makso maltaita, sano että se oli ensimmäinen ja viimene mersu hänen kirjoissaan.

Jos ilman lupaa määräaikaishuollon tekivät, niin kaveri lain mukaan selvisi kiitoksella. Eli ei tarvitse maksaa tilaamattomasta työstä. Näin menee pykälät...

• VEHOTON

Se siitä VEHOsta.

PASKAA PALVELUA EIKÄ KORJATA VIKOJA LÄHETETÄÄN MUUALLE LAITETTAVAXI
        SILTI 320e LASKU EI IKINÄ VEHOON "KORJATTAVAKSI" (asentajienkin asenteet perseestä)

• Rairairaii
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

Jos ilman lupaa määräaikaishuollon tekivät, niin kaveri lain mukaan selvisi kiitoksella. Eli ei tarvitse maksaa tilaamattomasta työstä. Näin menee pykälät...

Joo ei kyllä saa teettää ylimääräisiä töitä yli 100e:n edestä (tai 15% sovitun työn kustannuksesta) ilman että ottavat asiakkaaseen yhteyttä.

Taas näitä urbaanitarinoita arvaan ma. ;>

• halpaa autonvaihtoa

Itse olen vain huollattanut auton ilmastoinnin ja aurauskulmat alan liikkeessä, ja sekikin oli yleiskorjaamo. Ilmastoinnin ois voinnut kyllä huoltaa kylmäkonehuoltokin, mutta heillä oli liika pitkät jonot.
        Autoni oli ostaessani 7-vuotta vanha ja maksoi n:25k€ Öljyt, nivelet, jarrut yms korjaan itse. Moottori remontit tullu tehtyä kaverin 15k€ maksavaan autoonkin ja omaan harrastepelin kilpamoottoriin. Säästänyt 10tuhanisa euroja näin. Osat tilaan suoraan autoihini ulkomailta, kuten kaverin moottoriremppaan, täydellinen remppapaketti, männät, venttiilit, ohjarit, laakerit, tiivisteet, nokkaakseli, jakopää, tiivisteet yms.. Ulkomailla 2300€, Suomessa 4700€.
        Suomesta otan vain kiirreellisen akuutit osat joita tarvii seuraavaksi päiväksi.. Suodatinpaketti, sis naftasuodatin, 2xöljy ja ilman suodatin ulkomailla 18€ rahti 15€ =38€ suomessa pelkkä ilmansuodatin merkkiä fram 33€. Eli mistä tilaan

Kokemuksia merkkihuollosta. Työkaverilla 1-vuoden vanha tojota, vei merkkihuoltoon kun on poropeukalo. No huolto huolsi auton, vaihtoi jarrunesteet lisäämättä niitä. Mekaanikko lähti testiajolle, ensimmäisessä jarrutuksessa auto meni aidan läpi, siitä ojaan.. Keulaan tuli 10k€ remontti, Meni onneksi huollon piikkiin, mutta kaveri kun on sairas, niin sanoi että ei halua kolariautoa, ja joutui vaihtaa TAAS ihan uuden tojotan..

• -mersuun tottunut-

Se siitä VEHOsta.

Vehon huolellinen asentaja unohti koko moottorin alla olevan suojalevyn pois kun se hävisi johonkin. Eihän se ole kuin keskikokoisen sohvapöydän kokoinen. Pyörän pultit ovat olleet usein kiristämättä kaksi kertaa yksi on jopa tipahtanut kotimatkalla kapselin sisään.
        Tämä on taksihuollon tekemää.

• Ladamiäs

Kyllä autoja voi nyrkkipajoillakin korjuuttaa, jos se tosiaan on halvempaa.

• Korjaamo asiakas

EU edellyttää vapaata kilpailua. Kuluttajan vastuulle jää se, että pystyy vertaamaan kilpailijat oikeasti keskenään.
      Muutamia asioita mietittäväksi.
      - Merkkiliikkeessä on saatavissa valmistajan viimeisin tieto. Takaisinkutsut toki lähtevät asiakkaille kaikista liikennettä vaarantavista vioista. Sen sijaan esimerkiksi eri järjestelmien toimintoja ja taloudellisuuttakin parantavista päivityksistä ei välttämättä tiedoteta, ne päivitetään huoltokäyntien yhteydessä. En tunne MB tekniikkaa hyvin, mutta esimerkiksi joissakin halvemmissakin merkeissä saattaa olla jopa 12-17 pientä ohjainyksikköä, joilla on erilaisia päivitystarpeita. Jättäisitkö atk-järjestelmäsi vaikka viideksi vuodeksi päivittämättä. Päivitykset saa merkkiliikkeistä ja heillä on laitteistot, joilla päivitys tehdään.
      - Toki menetät takuun siltä osin kun jätät asiat hoitamatta. Siitä on kuluttajasuojalautakunnan päätöksiä. Myös asiakkaalla on velvotteita hoitaa autoaan oikein takuun säilymiseksi.
      - Merkkiliikkeen hinta voi tuntua korkeammalta. Toisinaan se onkin korkeampi. Joskus taas sitten ei.

Törmäsin vielä markka-aikana riitaa selvittäessäni tapaukseen jossa asiakas oli vienyt paikalliseen pikkukorjamoon autonsa, "koska se oli halvempi". Korjaus maksoi asiakkaalle n.2000mk. Merkkikorjaamon kiinteä ohjehinta hommalle oli 1390mk töineen ja osineen. Sen lisäksi, että se olisi ollut halvempi merkkiliikkeessä, auto ei tullut kuntoon. Hän joutui viemään sen merkkiliikeeseen jossa heti oivallettiin toisen korjaamon tekemä virhe merkkituntemuksen ja osaamisen pohjalta. Sen korjaus maksoi sitten vielä 1000mk ja asiakas jäi riitelemään ensimmäisen korjauksen tekijän kanssa.
      - Toki siinäkin tapauksessa tuntihinta pikkukorjaamossa oli halvempi. Tunteja meni paljon enemmän ja yllättäen osatkin olivat kalliimmat.
      - Kai siinä on jotain semmoista että jos tuntihinta ero on vaikka 25% niin 15min ihmettely joka tunti syö sen eron pois. Yleensä merkkikorjaamolla ovat kiinteät hinnat. Muut veloittavat käytetyn ajan mukaan, meni siinä sitten kuinka paljon aikaa tahansa.
      - On toki hyviä muitakin korjaamoja, mutta kyllä he saavat tietonsa monen mutkan takaa ja yleensä aika myöhään. Merkkikorjaamoille "pakkosyötetään" tiedot. Muut joutuvat ne etsimään, jos tietävtä että on jotain etsittävää.
      - Pahintahan on se jos ei tiedä sitä ettie tiedä.

• Peukalo_suussa

Enpä menisi takuuaikana teettämään vuosihuoltoa merkkihuollon ulkopuolella. Takuuajan päätyttyä, miettisin kyllä halvempia vaihtoehtoja. Se mikä mietityttää, on se, alentaako nuo villit huollot auton hintaa, kun myyn sen. Jos alentaa, kuinka paljon? Kumpi on edullisempi vaihtoehto, sitä en tiedä.

• D'Addario

Kun takuuaika umpeutunut niin täysin vapaa valita missä huollattaa kunhan huollattaa!
      Huoltolistan saa tarviten vaikka netistä googlettamalla tai ( mese.fi) jos ei huoltokirjassa asiaan tietoa.

Kyseleppä samainen kysymys tuolla mese.fi sivulla asiasta, siellä on alan oikeita asintuntijoita ja mersun mekaanikkojakin ongelmia ratkomassa ja vihjeitä antamassa, suosittelen! Vaatii rekisteröitymisen, mutta mitäpä se haittaa jos kerran mersulla ajelee ja haluaa sen pelittävän hyvin ja samalla turhat arvelut loppuvat kätevästi ja luotettavan tahon kautta mitä tehdä.

Itse huollatan vanhaa mersuani muualla kun mersun omassa huoltopisteessä.

• roskapostiropotti

..ei raukea, jos auton huollattaa muualla. Jos luokituksen mukaiset öljyt ja muut liemet ynnä hihnat on ajallaan vaihdettu, niin se riittää. Ja jos auto pelittää mieleisesti, niinkuin sen kuuluu tehdäkin, kuka niitä päivityksiä kaipaa? Maahantuoja ei voi vältellä esim. sähkövikojen korjaamista sillä varjolla, että ei tiedetä mitä öljyä ja milloin koneeseen on laitettu. Ja jos se kone oikeasti kilahtaa, sen halvemman huollon leima on aivan yhtä hyvä kuin kalliimmankin. Etenkin maali/ruostevaurioiden korjaaminen "väyrysiin" oli todella takkuilevaa. Yritettiin selittää sen olevan luontaista kulumaa, ym.
        Lopulta, vaikka auto olisi käytetty merkkihuolloissakin ajallaan, on vian tullen asiakas huonossa asemassa. Usein keksitään joku syy, miksi vika on tullut ja näin ollen takuun ulkopuolella. Tai sitten tehdään muka joku kompromissi, jossa asiakas maksaa esim. työn ja maahantuoja osat. Tässäkin maahantuoja jää yleensä voitolle ja asiakas tappiolle.
        Toki takuut toimii keskimääräisen hyvin uudenkarheassa autossa ja pikkuvikojen osalta, mutta odotas kun takuu alkaa olemaan lopuillaan ja iskee se isompi vika.....

• Oska-kani

siinä se

• Eräs esimerkki

Itse olen huollattanut nyt pari kertaa japanilais-eurooppalaisen -05 -mallisen autoni merkkihuollossa ja missään ei ole tehty työtä yhtä huonosti niiden 20 vuoden aikana, mitä itselläni on kokemusta. Ostin taannoin jopa jarrupalat samaisesta merkkiliikkeestä ja nekin myivät vääränlaiset. Paketeissa luki selvästi, että olivat myynet kahdet takajarrupalat. Asian tietenkin totesin vasta, kun olin palat viikonloppuna irrottanut.

Lisäesimerkkinä vaihdatin samaisessa huollossa Xenon -ajovalopolttimon. Tämä merkkihuollon merkkipoltin kesti noin 2000km, kunnes alkoi vilkuttamaan. Vaihdatin sitten uuden "nyrkkipajalla" Se on kestänyt nyt 20000km.

Näitä esimerkkejä riittää myös muita. Toivottavasti tämä on pahimmasta päästä. Itse en kuitenkaan enää merkkihuoltoa käytä.

• 16+16

takuuta ei nykyisin sidota merkkihuoltoon. Vie yksityiselle.

• merkki huoltoon

Teen itse kaikki remontit ja jos tarvii tietokonetta niin varmasti menee monta kertaa halvempaan pikku korjaamoon.
        2 kertaa ollut merkkihuollossa ja 2 kertaa saanut tapella huonosta työlaadusta ja tekemättömistä töistä jotka kuitenkin oli muistettu laskuttaa.
        Oli sitten mersu,volvo tai ihan mikä vaan niin merkkihuollot kusettaa täysillä, luullen että ei meille mitään voi ku ollaan merkki huolto ja yleensä ottaen pikkukorjaamon työn laatu on paljon parempi kun ei ole harjoittelijat krapaamassa ja heillä ei ole varaa saada paskan paikan mainetta.
        Sheriffi saa poistaa seuraavan jos tykkää ettei näin voi sanoa.
        Esim. Vaasan Volvo huolto myy valmiiksi rapaisia öljy filsoja (olikohan vaan vaihdettu) ja kunnostettuja vaihdelaatikoita mihin ei kuulemma ole korjaus osia (huoltosarja) olemassakaan. Tuli muuten saman ukon suusta molemmat viisaudet tuon lootan suhteen.

• Tuttu juttu
        merkki huoltoon kirjoitti:

Teen itse kaikki remontit ja jos tarvii tietokonetta niin varmasti menee monta kertaa halvempaan pikku korjaamoon.
        2 kertaa ollut merkkihuollossa ja 2 kertaa saanut tapella huonosta työlaadusta ja tekemättömistä töistä jotka kuitenkin oli muistettu laskuttaa.
        Oli sitten mersu,volvo tai ihan mikä vaan niin merkkihuollot kusettaa täysillä, luullen että ei meille mitään voi ku ollaan merkki huolto ja yleensä ottaen pikkukorjaamon työn laatu on paljon parempi kun ei ole harjoittelijat krapaamassa ja heillä ei ole varaa saada paskan paikan mainetta.
        Sheriffi saa poistaa seuraavan jos tykkää ettei näin voi sanoa.
        Esim. Vaasan Volvo huolto myy valmiiksi rapaisia öljy filsoja (olikohan vaan vaihdettu) ja kunnostettuja vaihdelaatikoita mihin ei kuulemma ole korjaus osia (huoltosarja) olemassakaan. Tuli muuten saman ukon suusta molemmat viisaudet tuon lootan suhteen.

Tässä on muuten asiaa. Myös minun kokemukseni on justiin sama ja Volvon merkkihuollosta. Tehty surkeasti tai ei ollenkaan, mutta laskussa muistetaan. Huoltomiehet näyttävät ammattikoulusta harjoittelussa olevilta pojilta.

• Pönttö-Einari

En todellakaan ole huollattanut kertaakaan autojani vuosien varrella missään merkkihuollossa, lukuunottamatta yhtä kertaa, kun neljä (4) päivää liikenteessä ollut Wartburgini katsastusmiehen toimesta vaadittiin vietäväksi merkkiliikkeen huoltoon ja tämäkin ihme tapahtui v. 1982. Minulla on ollut vuosien varrella lukuisia uusia tai uudehkoja autoja (erilaisia mersujakin lähes kymmenen), yhtään autoani en ole vielä kiikuttanut merkkihuoltoon. En omasta mielestäni ole hävinnyt siinä mitään, päinvastoin, jos olisin huollattanut jokaisen autoni kalliisti merkkiliikkeen huollossa, olisin maksanut siitä melkoisesti ylimääräistä. Useimmissa omistamissani autoissa on riittänyt normaalit öljyn- ja suodattimien vaihdot, sekä nesteiden tarkistukset, ne olen itse suorittanut, jokuset jarrupalat on tullut vuosien varrella vaihdetuksi. Mersut ovat olleet niin varmoja laitteita ja yksinkertaisia, että niiden kanssa nyt ei ole ollut mitään suurempaa ongelmaa.

• oho.!

Itse olen törmännyt päinvastoin. Merkkiliikkeen ja yleisliikkeen hintaero oli omassa autossani, johon tehtiin 80tkm huolto oli merkkiliike 65euroa helvempi. Merkkiliikeessä suuntasivat viellä ajovalot oikein, tarkistivat renkaiden ilmapaineet, jne. Tuossa liikkeessä sain viellä koe-ajaa uutta autoa, syödä jätskiä niin paljon kun jaksaa ja kahvia.
      Puhelin käteen ja soittelemaan. Sillä ne hinnat saa selville.

• oho.!

Autoni oli 2v ja soitin tavalliseen liikkeeseen, kun oli vuosihuollon aika. sanoivat heti, etteivät ota autoa huoltoon, koska auto on noin uusi ja siihen voi olla maahantuojan korjauskehotuksia,/takuukorjauksia mitä he eivät voi tehdä.

• auto on hyödyke

Huoltolistoissa on kohteet mitä puunataan tietyn km välein, mutta taitaa olla kyse lopulta valohoidosta ja katselemisesta?
      Kysymys kuuluukin, hajoaako auto mukamas huollon puutteesta? Huoltohan kirjaimellisesti tarkoittaa huollon yhteydesä vaihdettavan kaikki auton osat uusiin tai muutoin huollolla mitään merkitystä!

Takuuajan jälkeen kannattaa vain ajella ja korjata kun jotain rikkoutuu tai oireilee siitä! Öljyn vaihto, ilmasuodattimen vaihto, tulpat....siinä ne perus huoltamiset ja auto taas menee kymmeniä tuhansia kilometrejä eli jopa 3-5v ilman mitään korjaamista.

Olen ajanut elämäni aikana useitakin autoja ja halvinkin kesäauto 1800mk maksanut vei pitkin kotimaata 13 000km ennenkuin myin sen käsistä pois 600mk seuraavalle ja se vei vielä vuoden omistajaansa eteenpäin ja auto vaihtoi uuteen maahan jatkoaan 300mk hinnalla... siis euroina n. (300€--> 100€-->50€)

• Kynnetön homo

Ei se ole hullu joka pyytää...

• autoilija huolto

sanotaan, että auton saa huollattaa valtuutetussa huoltamossa. Ja öljyt kuitenkin olisi hyvä vaihtaa 15 000 välein vaikka huolto kirjassa olisi tuo 30 000.

• silkkaa rahastusta

Autolla kuin autolla ajaa 200tkm ilman mitään ihmeitä, vaikka ei käy missään huollossa sen kummemin. Muistaa vaan lisätä öljyä... Työkonepuolella tuttu juttu, ei vaihdeta edes öljyjä, vaihdetaan vaan uuteen sopivalla välirahalla.
        Yhtään kertaa en ole uutta autoa tai konetta huollattanut ja aina on kestäneet sen aikaa mitä on meillä ollut. On säästetty melkoinen summa rahaa vuosien mitaan. Sopivasti ajetusta saa aina hyvän hyvityksen vaihdossa, jää sitten huollotkin seuraavalle ja ne remontit...

• Harmittaa myös

Opelin kohdalla oven korjaus tehtiin tuntimaksuna ja siinä parin tunnin aika huoltomies kävi vielä kahvilla, joka tuntui kuin tulevan samaan laskuun. Hintaa kertyi lähes 500 euroa. On tullut sitten hoidettua huoltoja muualla.

• Fjoordisti

Aika jännä. :) Meillä fordilla töistä ei saada veloittaa enempää kuin fordin antamat ohjetyöajat antavat ( osat), mikä ei mielestäni kuse kenenkään nilkoille.

Niin ja ihmisille jotka ulisevat Vehon tavasta hoitaa takuuasioita:
        1) Veho hoitaa vehon myymien tuotteiden ja autojen takuut mukisematta, ellei ole selvää epäilyä asiakkaan vilunkipelistä.
        2) Joskus maahantuoja nussii pilkkua takuuehtojen täyttymisessä, ei suinkaan Veho. Veho ei päätä takuuehdoista, vaan välittää tapauksen tiedot maahantuojalle. Esim. Ford on hel***in pilkuntarkka esim. koritakuukorjauksissa. Riittää että otettu takuuistunto testerillä heittää yhden lauseen verran, tai oirekuvaus on väärä (koska ei voi valita tarkemmin/paremmin), niin väittävät ettei kuulu takuun piiriin.

• Kaverinpuolesta
        Fjoordisti kirjoitti:

Aika jännä. :) Meillä fordilla töistä ei saada veloittaa enempää kuin fordin antamat ohjetyöajat antavat ( osat), mikä ei mielestäni kuse kenenkään nilkoille.

1) Veho hoitaa vehon myymien tuotteiden ja autojen takuut mukisematta, ellei ole selvää epäilyä asiakkaan vilunkipelistä.
        2) Joskus maahantuoja nussii pilkkua takuuehtojen täyttymisessä, ei suinkaan Veho. Veho ei päätä takuuehdoista, vaan välittää tapauksen tiedot maahantuojalle. Esim. Ford on hel***in pilkuntarkka esim. koritakuukorjauksissa. Riittää että otettu takuuistunto testerillä heittää yhden lauseen verran, tai oirekuvaus on väärä (koska ei voi valita tarkemmin/paremmin), niin väittävät ettei kuulu takuun piiriin.

Kohta 1) Helppo vihjata ja sanoa, että "ellei ole selvää epäilyä asiakkaan vilunkipelistä"

Varmaan se asiakas vilunki pelillä ruostuttaa tahallisesti sen oman auton perustoja sieltä alta.
        Mun mielestä kohdan 1 vastaus on lähinnä puutaheinää ja vastuunpakoilua jos mieltää tämän alustan ruostumisen asiakkaan vilunkipeliksi.

Kyse on siitä, ettei korjausta takuuna ruosteasiassa tehdä koska ns. leima puuttuu ja maahantuoja on joko hukannut tai hävittänyt sen autosta tehdyn asiakirjan kun auto luovutetaan maahantuojalta myyntiin liikkeelle.

Tapauksesta josta mainitsin on siis asiakas jätetty ihan vaille tukea niin myyjän kuin maahantuojankin osalta, myyjän valtuutettu huolto ei korjaa kun leima (todistus) puuttuu ja maahantuoja ei anna kun on hävittänyt sen todistuksen jota takuukorjauksessa tarvitaan siellä huoltoliikkeessä.

Ihan helvetin "hienoa" toimintaa jossa yritetään asiakkaalta ne korjausrahat maksatettua eikä hoideta takuuna korjausta. Kyse siis vm.2005 vehkeestä, joka on ns. käytettynä ostettu ja hyvinkin mm. myyjä Veholta vähätteli ja peitteli mm. auton aurauskulmiin liittyviä asioita vastaten "että tää on ihan normaalia kun tässä on nämä matalaprofiilirenkaat" oikeasti niiden ei pidä vetää oikealle niin että pitää voimin pitää ratista kiinni että auto kulkisi suoraan ns. täysin suoralla asfalttitiellä jossa ei ole uria ja kaatoja.

Omissa silmissäni siis Veho on pelkkää puhetta ja vähemmän rehtiä asiakkuuspalvelua joka kantaa vastuunsa ja ajattelee nenäänsä pidemmälle, että pitäisi asiakassuhteita yllä tässä alati kovenevassa kilpailussa.

Joten edelleen se siitä Vehosta.

• Fjooordisti
        Kaverinpuolesta kirjoitti:

Kohta 1) Helppo vihjata ja sanoa, että "ellei ole selvää epäilyä asiakkaan vilunkipelistä"

Varmaan se asiakas vilunki pelillä ruostuttaa tahallisesti sen oman auton perustoja sieltä alta.
        Mun mielestä kohdan 1 vastaus on lähinnä puutaheinää ja vastuunpakoilua jos mieltää tämän alustan ruostumisen asiakkaan vilunkipeliksi.

Kyse on siitä, ettei korjausta takuuna ruosteasiassa tehdä koska ns. leima puuttuu ja maahantuoja on joko hukannut tai hävittänyt sen autosta tehdyn asiakirjan kun auto luovutetaan maahantuojalta myyntiin liikkeelle.

Tapauksesta josta mainitsin on siis asiakas jätetty ihan vaille tukea niin myyjän kuin maahantuojankin osalta, myyjän valtuutettu huolto ei korjaa kun leima (todistus) puuttuu ja maahantuoja ei anna kun on hävittänyt sen todistuksen jota takuukorjauksessa tarvitaan siellä huoltoliikkeessä.

Ihan helvetin "hienoa" toimintaa jossa yritetään asiakkaalta ne korjausrahat maksatettua eikä hoideta takuuna korjausta. Kyse siis vm.2005 vehkeestä, joka on ns. käytettynä ostettu ja hyvinkin mm. myyjä Veholta vähätteli ja peitteli mm. auton aurauskulmiin liittyviä asioita vastaten "että tää on ihan normaalia kun tässä on nämä matalaprofiilirenkaat" oikeasti niiden ei pidä vetää oikealle niin että pitää voimin pitää ratista kiinni että auto kulkisi suoraan ns. täysin suoralla asfalttitiellä jossa ei ole uria ja kaatoja.

Omissa silmissäni siis Veho on pelkkää puhetta ja vähemmän rehtiä asiakkuuspalvelua joka kantaa vastuunsa ja ajattelee nenäänsä pidemmälle, että pitäisi asiakassuhteita yllä tässä alati kovenevassa kilpailussa.

Joten edelleen se siitä Vehosta.

Luetaanpa ne koritakuun ehdot uudestaan sana kerrallaan. En tiedä muista merkeistä kuinka tarkkoja ovat mutta Ford edellyttää vuosittaista korin- ja maalipinnan tarkistamista valtuutetussa ford-liikkeessä, jotta ruoste/maalivauriot korvataan. Ja vilunkipeliä on nähty mm. siinä muodossa, että poka "korjaa" itse pienet ruostevauriot hiekkapaperilla ja kitillä -> puol vuotta ja ruostuu läpi, ja sit vingutaan takuun piikkiin korjaamista sen suurentuneen ruostevaurion osilta.

Eli jos leima puuttuu, takuu raukeaa, sille veho ei voi mitään koska seurataan merkin antamia takuuehtoja. Mikäli tarkastuksissa huomataan jotain alkavaa vauriota, tulee se korjata hetimmiten ammattilaisten toimesta. Eli turha itkeä kun paskat on jo vaipoissa.

Ja en tiedä minkä toimipisteen tyypit hoitaa asiaa noin, mutta siitä oon samaa mieltä ettei noin voi vähätellä. Yleensä kun noita tarinoita kuulee vaan Automaan suunnalta. :o

Älä viitsi purkaa v*tutustasi Vehon ketjuun, jos et itse ole edes asioinut ko. liikkeessä ja saanut vastaan huonoa palvelua, eikä myöskään kannata yleistää. On huomattu palautepalavereissa, että suomen läpi toimipisteiden asiakastyytyväisyyksissä on erittäin paljon heittoja, mikä on kyllä ikävää.

Mutta sano ihan mielenkiinnosta, että mikä on kyseinen toimipiste mikä sorsii kaveriasi?

• roskapostiropotti
        Fjoordisti kirjoitti:

...ei kuseteta asiakasta? Erään Fordin huoltohistoriaa selatessa törmäsin suraavaan: Asiakas oli vaihdattanut eteen pyöränlaakerit, -navat, jarrulevyt ja -palat. Oli sitten laskussa eritelty ohjeajan mukainen veloitus kaikille erikseen, vaikka navan vaihdossa joutuu käytännössä kaikki muutkin purkamaan. Samalla vaivallahan kootessa laittaa uudet osat, jopa vähemmällä työllä kuin ne vanhat!
        Jos tämä ei ole kusetusta, niin mikä sitten?

• eikivaa878979
        Fjooordisti kirjoitti:

Luetaanpa ne koritakuun ehdot uudestaan sana kerrallaan. En tiedä muista merkeistä kuinka tarkkoja ovat mutta Ford edellyttää vuosittaista korin- ja maalipinnan tarkistamista valtuutetussa ford-liikkeessä, jotta ruoste/maalivauriot korvataan. Ja vilunkipeliä on nähty mm. siinä muodossa, että poka "korjaa" itse pienet ruostevauriot hiekkapaperilla ja kitillä -> puol vuotta ja ruostuu läpi, ja sit vingutaan takuun piikkiin korjaamista sen suurentuneen ruostevaurion osilta.

Eli jos leima puuttuu, takuu raukeaa, sille veho ei voi mitään koska seurataan merkin antamia takuuehtoja. Mikäli tarkastuksissa huomataan jotain alkavaa vauriota, tulee se korjata hetimmiten ammattilaisten toimesta. Eli turha itkeä kun paskat on jo vaipoissa.

Ja en tiedä minkä toimipisteen tyypit hoitaa asiaa noin, mutta siitä oon samaa mieltä ettei noin voi vähätellä. Yleensä kun noita tarinoita kuulee vaan Automaan suunnalta. :o

Älä viitsi purkaa v*tutustasi Vehon ketjuun, jos et itse ole edes asioinut ko. liikkeessä ja saanut vastaan huonoa palvelua, eikä myöskään kannata yleistää. On huomattu palautepalavereissa, että suomen läpi toimipisteiden asiakastyytyväisyyksissä on erittäin paljon heittoja, mikä on kyllä ikävää.

Mutta sano ihan mielenkiinnosta, että mikä on kyseinen toimipiste mikä sorsii kaveriasi?

Herttoniemessä kyseinen putiikki, jos se nyt kiinnostaa.
        Asia on kuitenkin jo kuluttajasuojan tutkailussa ja kyse ei ole asiakkaan mistään vilpistä.
        Tunnen meinaan tämän asiakkaan kuin omat taskuni hänen koko elämänsä varrelta, tunnen nämä kaupantekojutut sun muut tästä asiasta suht tarkkaan.

Ikävä vaan, että asia on nyt kuluttajansuojalla ja se tietysti kestää ja mitä pidempään kestää sen isommat kulut tulevat, koska a) auton korjaukseen ei ole varaa jos hinta on sitä mitä valtuutettu liike sanoi sen olevan eikä suostu takuukorjaukseen ja kieltäytyy korjauksesta ja maahantuoja siitä todistuksen/leiman antamisesta ja takuuhuollosta.

Alustava kuluttajasuojan kanta on, että takuuhuolto pitää tehdä, ihmettelen että liike ei tälläkään sanomisella suostu vaan asia menee kuluttajasuojassa sitten pidemmälle.

Tälläinen toiminta ei ole liikkeen eikä asiakkaan kannalta mitenkään järkevää.
        Asiakas kärsii ja samoin myös liike koska menettää enemmän kuin yhden asiakkaan tässäkin tapauksessa. Kuluttajat tänä päivänä osaavat äänestää jaloillaan ja se on nähty.

• Sama34343434
        eikivaa878979 kirjoitti:

Herttoniemessä kyseinen putiikki, jos se nyt kiinnostaa.
        Asia on kuitenkin jo kuluttajasuojan tutkailussa ja kyse ei ole asiakkaan mistään vilpistä.
        Tunnen meinaan tämän asiakkaan kuin omat taskuni hänen koko elämänsä varrelta, tunnen nämä kaupantekojutut sun muut tästä asiasta suht tarkkaan.

Ikävä vaan, että asia on nyt kuluttajansuojalla ja se tietysti kestää ja mitä pidempään kestää sen isommat kulut tulevat, koska a) auton korjaukseen ei ole varaa jos hinta on sitä mitä valtuutettu liike sanoi sen olevan eikä suostu takuukorjaukseen ja kieltäytyy korjauksesta ja maahantuoja siitä todistuksen/leiman antamisesta ja takuuhuollosta.

Alustava kuluttajasuojan kanta on, että takuuhuolto pitää tehdä, ihmettelen että liike ei tälläkään sanomisella suostu vaan asia menee kuluttajasuojassa sitten pidemmälle.

Tälläinen toiminta ei ole liikkeen eikä asiakkaan kannalta mitenkään järkevää.
        Asiakas kärsii ja samoin myös liike koska menettää enemmän kuin yhden asiakkaan tässäkin tapauksessa. Kuluttajat tänä päivänä osaavat äänestää jaloillaan ja se on nähty.

Tämä siis on ns. yksittäistapaus, joten sitä en tiedä enkä välitäkään tietää onko näitä paljon vai vähän ja varmaankin on muissakin liikkeissä näitä tapauksissa joissa asiaa tulkitaan niin asiakkaan kuin myyjänkin puolelta ja tottakait kanta on juurikin se kummalla puolella aitaa seisoo.

• Oi aikoja...

Ikävä tosiasia tämänpäivän kulkuneuvoista on se että automerkin myytyä auton tienesti ei lopu siihen, se vasta alkaa...
      MITÄÄN automerkkejä ei enää tehdä sillain että se kestäisi mahdollisimman kauan, joo jotkut kikkailevat pitkillä takuilla, tosin auton kestävyyden kustannuksella!!
      Nykyään auton on käytävä merkkihuollossa säännöllisesti jotta takuut säilyy, tosin noiden merkkihuoltojen tasosta on vuosien varrelta paljon testejä jotka eivät ole hyvää mainosta.....

Mutta auton oma kestävyys, nykyään joutuu autoon kun autoon laittamaan esim. alustan osiin rahaa ihan luvattoman usein,ja paljon! Osat ovat nykyään kertakäyttöisiä ja maksavat paljon! Ennen oli esim. nivelissä rasvanipat joihin säännöllisesti rasvaa töröyttäessä ne kestivät ikuisuuden. Toinen huomioitava seikka on se että ennen viallisen komponentin sai korjaussarjalla taikka saatavilla varaosilla kunnostettua, nykyään vaihdetaan suoraan koko palikka....kannattavaa? Kyllä tottakai, merkkiliikkeelle! Katsokaas kun nykyään auton ei ole tarkoituskaan kestää, muuten se ei tuota mitään...
      Itse aikoinaan autonasentajan koulutuksen saaneena, ja noita romuja kauan ronkkineena ei tule mieleenkään laittaa rahojani uuteen autoon, varsinkin kun niiden arvo vielä putoaa ensimmäisinä vuosina TODELLA jyrkästi, mieluummin heitän saman rahan 15 vuotta vanhan, mutta laadukkaan autoni ikkunasta ulos....tulee vähemmän takkiin kuitenkin!!!

• näitä riittää

mullakin -95 ranskan Leijona 405 ,230 th eikä niveleitä vaihdettu yhtään mutta sama vika kuin uusissakin autoissa...tarvii tankata joskus jos ajaa meinaa.

• Autokauppias evp.

Kuten Pulkkinen sanoisi, nyt alat olemaan asian ytimessä! Halpakin auto tuottaa maahantuojalle hyvin huoltojen kautta, pitkä takuu on todella hyvä, myyjälle.
        Normaalisti riittäisi vain vuoden takuu, siinä ajassa kyllä löytyy valmistusviat, jos niitä on (ja niitähän on ihan oikeasti silloin tällöin, jopa Volvosta on puuttunut osia..), loppu onkin sitten rahastusta.
        Muistan aikoinaan, kun monet ostivat uuden Ladan ja käyttivät sen vain yhdessä "ilmaisessa" huollossa ja siinä ensimmäisessä ruostesuojauksessa, sen jälkeen nämä edullisen käyttöauton omistajat ajelivat sen suuremmitta murheitta 150000-200000km, välillä toki itse öljyjä, suodattimia ja virtalukonpohjaa vaihdellen, useimmilta ei edes ruostunut (pientä pintaruostetta lukuun ottamatta) tuo auto.
        Onhan tässä ollut meikäläiselläkin melkoisen monta uutta Mercedes-Benz merkkistä henkilöautoa, yhtään kertaa en ole joutunut turvautumaan takuuseen. Huoltokirjaa ei ole täytetty yhdessäkään. Pieniä huoltoja olen teettänyt niihin mm. ohjauskulmien tarkistus/säätö hyväksi havaitussa edullisessa korjaamossa, ilmastointilaitteen huoltoonkaan ei tarvitse mennä vallan kalliiseen paikkaan (yhden kerran sitäkään on tehty vuosien aikana). Öljyjä ja suodattimia olen vaihtanut itse, kerran olen voittanut jossain arpajaisissa öljynvaihdon autooni, sen kerran vaihdatin öljyt huoltokorjaamossa. Ja matkaa on taitettu melkoisesti autoillani vuosien mittaan!

• ONKO LÄMMITYSLAITE?

Pitänee paikkansa,että Mersulla on ajettava, vaikka huoltohinnat saa kirjottelemaan palstoille.

Ja mersuhan se on oltava, vaikka ei olis varaa edes suuntavilkkuun, kuten usein liikenteessä huomaan.

• merkkihuoltoa

Joillakin autoilla takuuajat vaihtelee tkm ja/tai joitain vuosia. Itse ostin uutena auton liikkeestä. Siinä oli 3v tai 60000km. Minulla tuli km määrä ensin täyteen. Siihen asti huollatin merkkiliikkeessä ja huoltoväli oli 20tkm. Tämän jälkeen olen käyttänyt muussa kuin merkkiliikkeessä. Merkkihuollot oli yli 400 euroa kerta. Hinnat tippu hyvin, nyttten selviää öljy suodatin 60 euroa kerta. Hinta on jo sellainen ettei itellä kannate alkaa vaihtamaan. Maahantuojalla oli ilmainen takaisinkutsu viime keväällä kun lukemat oli 85000 km ja ikää autolla oli just 4 vuotta. Eihän nuo sanonu mitään vaikka olin käyttänyt nyrkkipajassa jo kertaalleen.

• Volvoni huoltopaikka

Nykyään sinun ei tarvitse enään huollattaa mersuasi vehossa,jotta saat leiman kijaan,voit ihan uhtä hyvin huollatta vaikka AD-huollossa ja takuu ei enään katkea,AD:ssa antavat kaikille osille ja työlle vielä 2 vuoden takuun,mutta jos minulla olisi mersu, niin huollattaisin sen Rollenpajalla,siellä on tieto ja taito saman katon alla ja leima sieltä on aaivan yhtä pätevä mersumiehelle,kuin vehonkin leima,siellä ei muita korjata kuin mersuja ja Rollehan oli vehossa ennen mistaakseni joku huollon päälliköistä ja osaa ne mersut korjata hyvin ja vielä edullisestikin. Volvomiehille ja miksei naisillekkin on taas volvopro niminen korjaamo,jossa korjataan vain volvoja ja tosi edullisesti,kun biilian hintaan vertaa,siellä on alkuperäi osia ,tarvikeosia.kakkoslaatuosia ja vielä purkuosiakin,jos kukkaroa sattuu oikein kiristämään,viimeksi kun siellä kävin,niin siellä oli mies volvollansa joku 740 mallinen vanhus se auto oli ja siihen oli yöllä murtauduttu ja sivuikkuna rikottu,olisi omavastuu maksanut 150 euroa,niin asensivat purkuautosta hänelle uudenveroisen sivuikkunan 70 eurolla.joten hyvän kaupan mies teki.

• JIP83

kun saat muualla saman huollon halvemmalla niin ei ole mitään järkeä, useasti pienemmät yritykset tekee jopa parempaa jälkeä kun merkki korjaamot koska heillä on tarve saada enemmän asiakkaita.
      on henkilökohtaisia kokemuksia jannuista jotka oli hyviä tekemään mitä vaan mutta menivät ad:n alle ja taso laski reilusti, pari konetta poksu ja vastaus oli että oot tehny väärin vaikka olikin jannut tehny väärin, puolostivat isoon konserniin. nykyään en edes osta kulkinetta joka on verrattavissa autoon joka pitäis käyttää huollossa.
      ostan niitä vanhoja paskoja jotka vie sen 1-2litraa satkulle enemmän ja on helppoja hoitaa, esim fordin excursion jonka voi huoltaa itse, toine auto on oldsin cruiseri jonka voi huoltaa itse, kolmas on sevyn classic jonka voi huoltaa itse, ja mersun sprinter jonka myös hoitaa itse.
      tyhmää siinä viedään kun merkkikorjaamoon menee ja joku toine tyhmä sitä hyvänä pitää.

kun ostat auton niin ei tarvii muutakun öljynvaihtoja, ei mitään muuta, sse vie sen 1-2L satkulle enemmän mutta mieti sitä merkkikorjaamon hintalappua esim jakohihnan vaihossa joka nykykulkineessa on vähintään 1000€ ja vanhalla paskalla et edes kerkiä ketjun vaihtoa tekemään ennenkun oma henki loppuu.

on nää suomalaiset vaan helppoja vetää nokasta, oikein nauran kaikille niille jotka uskoo merkkikkorjaamoon ja mainosten maailmaan.
      esimerkkinä, nyt om 2kappaletta autoja pihassa ja ne vie enemmän kun 4.8l/100km ihan normaaliajossa (toisin kuin nuo ecoajot mitä ilmotetaan) ja vuosikustannukset pysyy alle tonnissa vakuutuksineen ja ilman bonuksia.
      ja nyt puhuin vasta bensalaittteista. nuo pari tiisseliä tulee vieläkin halvemmaksi ja uskokaa tai älkää niin verottaja maksaa mulle siitä että näin monta autoa on taloudessa ja ihan rehellistä peliä.

esim, olssi on bensa ja painaa n.2500kg kaikkineen maksuineen ja huolto-osineen vuosikustannukset on alle 1500€, voortti painaa n4000kg ja on tiisseli ja maksaa reilusti vähemmän vuodessa. ainoa isompi remontti mitä on mihinkään näistä pitäny tehä niin olssin vesipumppu petti jo 320tkm kohalla ja vaihoin samalla jakoketjun vaikkei olis ollu tarvetta ennen 500tkm, yhteishinta nille ja öljyt(suodattimet tietysti) hihnat ja tulpat n 150€. omalle työlle vanhana ammattilaisena laskin 40€/h ja n2h meni kaikkinensa vaikken edes alottaessa tienny miten ne on kyseisissä merkeissä.

yhteenvetona sanon että hölmöt ostaa uusia ja kuvittelee säästävänsä jotain, ei kukaan uuden ostolla edes luontoa säästä kun yhellä uudellä vähäpäästösellä pitää ajaa vähintään 300tkm että kuittaa tuotantopäästöt vanhaan verrattuna.

ja edelleen nauran hölmöille jotka uskovat kaikkea mitä telkkarista kuulevat tai TM:stä lukevat, probakantaa se vaan on :)

hölmöt

• JIP83

ohhoh ja kauheesti kirjotusvirheitä :)

• merkkihuoltoon,

korjaa itse, rautalankaa ja pihdit, sillä siitä pääsee.

• tutkailija_

Viimevuoden kesällä ostin varaosaliikkeestä itse VVT-pyörän, jakohihnan, apulaitehihnan ja vesipumpun. Vein Vianorille. Huolto kesti kaksi päivää. Merkkihuollosta olisi saanut pari kymppiä halvemmalla (n. 700e kokonaissumma) ilman vaivannäköä.

• ettei hukkaa rahojaa

sulta varmaa viedää housutki jalasta:D

• hgf><zxz<x

mietippä sitä sitten....

• mk

Huollattaa ihan missä korjaamossa vain joka on saanut kyseisen merkin huollon merkkiliikkeeltä ja
      vaatimus siitä että auto on huollettava aina merkkihuollossa on kuluttajasuojalain vastainen. Vaikka vaihdat itse öljyt ja merkkaat vaihdot niin takuu on voimassa. Merkkiliikkeiden holtopuoli yrittää vain saada asiakkaita näillä suosituksilla ja tietämättömat menevät lankaan. Itsellä yhdestä autosta hajosi tasauspyörästö ja takuu oli ummessa niin koejaus meni siten että 1/3 amksoin maahantuoja, toisen kolmasosan myyjäliike ja itselle tuli loput kun korotteli ääntään niin menee läpi.

• lupasin kertoa

Elikkä alkuperäinen kysymys kannattaako huollattaa mersua takuuajan jälkeen vehossa, jotta ei menetä tehtaan mahdollisesti osaksi korvattavia remontteja.
      Tästä syystä ei kannata meseä vehossa huollattaa, sillä nuo tuollaiset korvaukset ovat hyvin paljon kiinni oletko millainen asiakas, elikkä kannattaako sinulle olla mieliksi vai ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe