Itsevarma käytös

on eri asia kuin todellinen itsevarmuus, väitän.
Esim. joillain aloilla tuollainen käytös voi olla lähes välttämättömyys, jossain tapauksilla sillä voi hämätäkin.
Aika pitkällekin..
Ottakaa kantaa, puolesta tai vastaan.. siis jos ehditte/haluatte :)

40

802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timo K. Perttilä

Ihminen käyttäytyy ajoittain itsevarmasti-ajoittain on kuin höyhen tuulessa.
      Elämä on-ihminen on.

• 'Tuulella käyvä'.. Sen oon ymmärtänyt ailahtelevaisuutena.
        Niinhän ne on, elämä ja ihminen.

• rekyyli-61

on luonteenpiirre joko voimistuu tai heikkenee iän myötä. Joillakin aloilla työn myötä voi saada lisää itsevarmuutta ja perusluonne voimistuu entisestään. Ujot ja heikko itsevarmat hyvin harvoin hakeutuvat näihin tehtäviin, vaan ovat mieluummin hieman syrjässä.

• esim. kiinteistövälittäjä/automyyjä vanhempia kohteita myydessään vilpittömästi väittää..
        Ei ole remppoja tiedossa, no, ehkä ei vielä ole, mutta melko varmasti tulossa!

• Iän myötä tuo itsevarmuus näyttää rapistuvan.
        Nuorempana sitä teki, mitä halusi. Hutejakin tuli, kun ei aina niin osannutkaan.
        Nyt sitä tekee sen, minkä varmasti osaa.
        Parempi, kun ei ala leikkiä itsevarmempaa, kun on.
        Uskoisin, että jokaiselle tulee epävarmuus, kun panokset on tarpeeksi isot.
        Omalla kohdalla isommalle yleisölle esiintyminen saattaisi itsevarmuus olla hyvin suurella koetuksella.

• Ihan hyvä'
        k-kotton kirjoitti:

Iän myötä tuo itsevarmuus näyttää rapistuvan.
        Nuorempana sitä teki, mitä halusi. Hutejakin tuli, kun ei aina niin osannutkaan.
        Nyt sitä tekee sen, minkä varmasti osaa.
        Parempi, kun ei ala leikkiä itsevarmempaa, kun on.
        Uskoisin, että jokaiselle tulee epävarmuus, kun panokset on tarpeeksi isot.
        Omalla kohdalla isommalle yleisölle esiintyminen saattaisi itsevarmuus olla hyvin suurella koetuksella.

Minulla on itsevarmuus lisääntynyt iän mukana. On oppinut näkemään ihmisten läpi, näkee mikä on todella tärkeää.

• itsekriittonen
        Ihan hyvä' kirjoitti:

Minulla on itsevarmuus lisääntynyt iän mukana. On oppinut näkemään ihmisten läpi, näkee mikä on todella tärkeää.

Nuorempana olin arempi ja siksi en suuremmalti tehnytkään virhesiirtoja.
        Iän karttuessa itsevarmuus on pysyvää omaisuutta ja osaan sitä jopa hyödyntääkin.:)

• Ihan hyvä' kirjoitti:

Se nyt on hyvä, jos itsevarmuus on lisinyt.
        Mutta mitä tekemistä sillä on tämän ihmisten läpinäkemisen kanssa.
        Taidat olla nainen, niillä se tämä ihmisten läpinäkemisleikki lisääntyy iän myötä.
        Se kun perustuu suurelta osin arvauksiin ja yleistyksiin.
        Ei se mitään haittaa, jos vaikka osan itsevarmuutta pitää vakan alla, monesti helpommalla pääsee.

• Näin on
        k-kotton kirjoitti:

Taidat olla nainen, niillä se tämä ihmisten läpinäkemisleikki lisääntyy iän myötä.
        Ei se mitään haittaa, jos vaikka osan itsevarmuutta pitää vakan alla, monesti helpommalla pääsee.

Niin sanottu läpi näkeminen tarkoittaa sitä että minuun ei tee vaikutusta kuin rehelliset mielipiteet. En välitä siitä jos en saa viimeistä sanaa, mikäli asia ei ole itselleni tärkeä, annan ihmisten pitää mielipiteensä vaikka ne olisivat erilaiset kuin minulla.
        En näyttele mitään roolia, olen helposti lähestyttävä hyvin tavallinen ihminen.
        Itsevarmuus on tullut kovan elämän tuloksena, olen selvinnyt kaikesta, en pelkää enää juuri mitään.

• Marlyn.
        k-kotton kirjoitti:

on se kuudes vaisto,itsekkin luen paljon "rivien välistä" ja oikeaan olen osunut,intuitio kasvaa iän myötä.

• Marlyn. kirjoitti:

on se kuudes vaisto,itsekkin luen paljon "rivien välistä" ja oikeaan olen osunut,intuitio kasvaa iän myötä.

Sinä olet sitten se poikkeus, joka vahvistaa säännön.
        Kyllä ne naiset sen kuudennen vaistonsa kanssa metsään menee, että kolina käy.
        Ja tuo oikeeseen osuminen on täyttä harhaa.
        Niin monta kertaa olen joutunut niitä kuudennen vaistonaikaansaannoksia oikomaan.
        Se kuudes vaisto kun tarkoittaa sitä, että kahdessa sekunnissa tehdään luonneanalyysi henkilöstä.
        Naisten kohdalla se voi jopa pitää paikkansa(tuntevat paremmin oman sukupuolensa).
        Mutta miesten kohdalla se kuudes vaisto menee useimmiten metsään.

• <<<<
        k-kotton kirjoitti:

Sinä olet sitten se poikkeus, joka vahvistaa säännön.
        Kyllä ne naiset sen kuudennen vaistonsa kanssa metsään menee, että kolina käy.
        Ja tuo oikeeseen osuminen on täyttä harhaa.
        Niin monta kertaa olen joutunut niitä kuudennen vaistonaikaansaannoksia oikomaan.
        Se kuudes vaisto kun tarkoittaa sitä, että kahdessa sekunnissa tehdään luonneanalyysi henkilöstä.
        Naisten kohdalla se voi jopa pitää paikkansa(tuntevat paremmin oman sukupuolensa).
        Mutta miesten kohdalla se kuudes vaisto menee useimmiten metsään.

Se on sinun mielipiteesi, ja aina oikea kuten miehillä yleensä:)

• <<<< kirjoitti:

Se on sinun mielipiteesi, ja aina oikea kuten miehillä yleensä:)

Minulla ei olekkaan kuudetta vaistoa.
        Savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät, ja luetaan käyttöohjeet.

• vastaan:)))
      Kyllä itsevarmuutta täytyy työelämässä ainaki näkyä, sehän on samalla omaa osaamistaan, asiakas palvelussa se näkyy asiakkaan silmissä työnsä taitajana, olkoonki kysymyksessä myyjä tai hoitoalalla toimiva. Asiakkaan täytyy saada tuntea olevansa ammatti-ihmisen kanssa tekemisissä, se luo luottamus-suhdetta.
      Tiettyä nöyryyttä pitää olla mukana, ettei tule liian ylimielistä kuvaa asiakkaalle.
      Ihminen ihmiselle:))))

• Ihminen ihmiselle :) Sopii varmasti hoitoalalle , en menisi vertaamaan myyjää hoitoalan ihmiseen.
        Riippuu tietty vähä, mitä myy :)

• Itsevarma käytös voi olla merkki huonosta itsetunnosta.
      Tuli mieleeni sairaanloisen narsistin käytös, joka hämää, manipuloi, jopa lumoaa muut ympärillään.

No onko hän ainoastaan 'luonnevikainen' vai huonon itsetunnon omaava henkilö, vai sekä että; tiedä sitä.

Sitäkään en tiedä, meninkö ajatuksessani väärään suuntaan, kun vaihdoin itsevarman/ itsevarmuuden vertailun, itsetunnon vertaamiseen itsevarmaan käyökseen??

• tuntuisit olevan samoilla linjoilla, mitä alunperin ajattelin, ainakin tuo eka lause.
        Mulle on eräs henkilö jopa tunnustanut, peittävänsä ujouttaan paljoon puhumiseen.. se ei ehkä kaikilta luonnistu, jos hiljaisempi persoona.
        Ei tässä ketjussa kukaan voi eikä saa mennä väärään suuntaan! :)

• Sibone kirjoitti:

tuntuisit olevan samoilla linjoilla, mitä alunperin ajattelin, ainakin tuo eka lause.
        Mulle on eräs henkilö jopa tunnustanut, peittävänsä ujouttaan paljoon puhumiseen.. se ei ehkä kaikilta luonnistu, jos hiljaisempi persoona.
        Ei tässä ketjussa kukaan voi eikä saa mennä väärään suuntaan! :)

ei todellakaan ole "narsismin" tae, niinkuinhelposti viestini voi tulkita. (Huomasin vasta, kun luin lähettämäni viestin)

Huonosta itsetunnosta/-varmuudesta kärsii ennenkaikkea henkilö itse, ei yleensä niinkään ihmiset hänen lähellään.

Mikähän mahtaa olla tulevaisuuden suunta lastemme lasten sukupolven aikuistuessa. Tälläerää ehkä nettimaailma tasoittaa jossain määrin nuorten asemaa toisiinsa nähden keskinäiiessä kanssakäymisessä. Mikä tilanne on muutama vuosikymmen eteenpäin, en uskalla(osaa) vähääkään ennustaa.

• emw34 kirjoitti:

ei todellakaan ole "narsismin" tae, niinkuinhelposti viestini voi tulkita. (Huomasin vasta, kun luin lähettämäni viestin)

Huonosta itsetunnosta/-varmuudesta kärsii ennenkaikkea henkilö itse, ei yleensä niinkään ihmiset hänen lähellään.

Mikähän mahtaa olla tulevaisuuden suunta lastemme lasten sukupolven aikuistuessa. Tälläerää ehkä nettimaailma tasoittaa jossain määrin nuorten asemaa toisiinsa nähden keskinäiiessä kanssakäymisessä. Mikä tilanne on muutama vuosikymmen eteenpäin, en uskalla(osaa) vähääkään ennustaa.

ei osaa eikä uskalla ennustaa, "ennustajiin" ei usko..:)

Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä on jotain tietoa, lukemisen, ehkä jopa kokemuksen kautta.

Kyllä varmasti henkilö itse eniten kärsii huonosta itsetunnosta, sen myötä ehkä myös epävarmuudesta.

• Mitä vanhemmaksi tulen sitä vaikeampi tuota on määritellä. Itsevarma käytös vaatii opettelua, tilannetajua, kokemusta ja tietoa, siitä huolimatta voi mennä pasmat sekaisin jossain vaiheessa. Se ei vain tunnu enää niin pahalta kuin nuorempana.
      Itsevarmuus voisi olla uskallusta heittäytyä tuntemattominkin asioihin ja luottaa itseensä, että selviää. Pitää tuntea omat rajansa ja rajoituksensa. Sosiaalisessa kanssakäymisessä työelämässä, koulussa, harrastuksissa jopa parisuhteessa sitä edellytetään. Muuten joutuu helposti kaikenlaisiin vaikeuksiin joko oman itsensä tai ympäristön taholta.

• miettiä vähemmän.. ois helpompaa, vaikka nuoruuteen ei oo paluuta, ja siihen ajatusmaailmaan.
        Aika selkeästi säkin tuon hiffasit, mitä ajoin takaa..
        Eräällä palaa tässä vapaapäivää.
        Niskat jo valmiiksi jumissa, jotain muuta tarvii nyt tehdä,kuin koneella istua ;)
        Kivaa päivän jatkoa!

• xxxyyy

Itsevarma ihminen käyttäytyy toisia kohtaan niin kuin hän haluaa muiden käyttäytyvän häntä kohtaan.

• itsevarma kommentti :)

• ajatteleva persoona

Ajatukseni itsevarmasta ihmisestä on hyväntahtoinen.Sellainen osaa ottaa huomioon toiset, eikä niin sanotusti puukota selkään.Itsensä tunteminen ja omat työtaidot ja muut ominaisuudet kuuluvat itsevarmuuteen.Pitää pystyä keskustelemaan ja huomioimaan toistenkin ajatukset/tarpeet, eikä
      saisi jyrätä toisia omilla, välillä häikäilemättömillä ajatuksillaan.
      Itsevarmuus heijastuu jokaisesta jollain lailla.Se voi olla myös hiljaisempaa laatua olevaa, eli aina ei
      tarvitse olla suuna-päänä tuomassa itseään esiin.Joskus näkee narsistisuuteen taipuvaista itsevarmuutta
      ja se ainakaan ei tehoa minuun, vaan saa päinvastaista reaktiota aikaan.

• tämä äkkiseltään tuntui tosi hyvältä kuvaukselta!

Liekö sitten kyynisyyttä, jos ajattelee, että joku vain käyttäytyy/yrittää käyttäytyä itsevarmasti. :)

• hat.sep.sut

hämmentyy kun joutuu ulkopuolelle oman kokemusmaailamnsa, tai yllättäen tilanteeseen, joka ei ole ihan tutuimmasta päästä.
      Ei niin itsevarmaa olekaan, että kaiken hallitsisi ;))) aina

• siihen kehittää jonkin takuuvarman mallin, yleispätevän.
        Käyttäytyä itsevarmasti, vaikkei siltä tunnu? ;)

• hat.sep.sut
        Sibone kirjoitti:

siihen kehittää jonkin takuuvarman mallin, yleispätevän.
        Käyttäytyä itsevarmasti, vaikkei siltä tunnu? ;)

kun yllättyy, niin yllättyy ;)
        Ei siihen ole patenttia ;)

• Mulle tuli heti mieleen eräs ihmiskokemukseni. Sain eräästä henkilöstä kömpelön ja sosiaalisesti lahjattoman ensivaikutelman. Hänellä näytti olevan tarve olla korrekti, hyväksytty ja ylivertainen, mutta käyttäytyi usein epäkohteliaasti. Puheessa oli änkytystä, ja sanallinen ilmaisunsa pääsi oikeuksiin vasta, kun hän sai miettiä kommentointiaan riittävän pitkään. Hänellä oli tapana arvostella ja lokeroida ihmisiä itseään alemmalle tasolle. Toisinaan hän antoi ymmärtää olevansa insinööri, vaikka olikin teknikko, tosin erittäin pätevä teknikko. Kun näin hänet keskustelemassa oman ammattialansa asioista eräässä kokouksessa, jossa oli pelkästään sen alan ammattilaisia, hän oli varmakäytöksinen, suorastaan upea. Hän ei ollut lainkaan kömpelö, kuten vapaamuotoisissa sosiaalisissa tilanteissa.

Tämän esimerkin pohjalta ajattelen, että ihmisen esiintymisen itsevarmuus on riippuvainen tilanteista ja asiayhteyksistä ja siitä, kuinka hyvin on harjaantunut erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin ja esiintymiseen. Sellaisissa tilanteissa, joita ei hallitse, on ihan luonnollista olla epävarma. Ei ole helppoa hypätä tosta vaan sellaiseen sosiaaliseen tilanteeseen tai asemaan asemaan ryhmässä, jota ei koe omakseen, oli se asema sitten ylempi tai alempi kuin oma sisäinen kokemus.

Alentuneessa asemassa saattaa sortua toisten nokkimiseen tai itsetehostukseen. Jos taas kokee, ettei ole aseman mittainen, voi pukea päälleen varmuuden haarniskan. Haarniskan kannattelu on pidemmän päälle aika raskasta, eikä se haarniska ole aina muille näkymätön.

Sitten on tietysti se oma minä. Jos sitä ei kunnioita, niin on aika vaikea olla luonnollisella tavalla itsevarma, ja silloin tarvitsee paljon tukirakenteita minän pystyssä pitämiseen.

• se oma minä, ja olla luonnollisella tavalla itsevarma.
        Ehkä sitä aikoinaan on itse tehnyt valintoja, että ei tarvitse, eikä osaakaan oikein vetää roolia. Tiedä sitte pitäiskö, ehkä ;) Melki pahaa tekee tilanteessa, jossa henkilö miettii, meneekö etiketin mukaan.. ei oo käynyt usein. Ja henkilö on aina ollut nuorempi..
        Kiitos laittamastasi hyvästä esimerkistä!

• Mysteriet

Kyllähän toki sitä voi näytellä itsevarmaa, luulen ma...

Mut...
      Kun jonkun asian osaa oikein hyvin, vaikka nyt työnsä, on helppo olla itsevarma ja todella esiintyä asiantuntijana... yksityiselämässään voi sitten käprtyä soffannurkkaan ujouttaan.

Väitän ettei voi kauaa ainaka hämätä.

• noita ammatteja/aloja oon miettiny, myös politiikka tullut mieleen.
        Kummemmin en sitä seuraa, mutta vaikuttaa, että heillä ei juurikaan pokka petä, vaikka se uskottavuus
        toisinaan.

• Mysteriet
        Sibone kirjoitti:

noita ammatteja/aloja oon miettiny, myös politiikka tullut mieleen.
        Kummemmin en sitä seuraa, mutta vaikuttaa, että heillä ei juurikaan pokka petä, vaikka se uskottavuus
        toisinaan.

Mieleen nousee kyllä montakin hyvää juttua siltä saralta =)

Taitavaa porukkaahan se on, kieltämättä - siinä tietenkin auttaa rahvaan muisti, ts. poliittinen muisti, joka tunnetusti on lyhyttä laatua =)

• mitäkä mies

Kyllä jossain tilanteessa itsevarmuudesta on hyötyä ja taas väärässä paikassa kovasti haittaa.
      Joku voi ollasitä mieltä että,ompas siinä ihminen itseään täynnä ja toinen voi sanoa:Hänellä on itsetunto kunnossa,kun on noin varma itsestään.

Jopa täällä huomaa kenellä on itsevarmuutta riittämiin ja sitä näyttää olevan melkein kaikilla,mutta oikeassa elämässä ei aina voi esiintyä yhtä itsevarmana.

jos kohtaisin ihmisen joka on itsevarma,seuraan hetken ja yritän muovata kuvan persoonasta.Onko hän "taivaanrannan maalari" tai röyhkeä...Asettaako hän itsensä muiden ylä puolelle..Tämä viimeinen piirre osoittaa hänen peittelevän epävarmuuttaan.

Olipas epävarmasti sanottu:))No menköön..

• ole positiivinen luonteenpiirre tai edes käyttäytymismuoto. Itsevarmuus-sanalla on negatiivinen lataus ja sen voisi ehkä korvata jollain paremmalla ilmaisulla jos todllakin haluaa korostaa positiivisia luonteenpiirteitä kuten hyvä itsetunto, terve itseluottamus jne.

• Jos on tarpeeksi hyvä, tai muuten tasapainossa itsensä kans, ei tarvi päteä.
        Miellän tuon itsensä muiden yläpuolelle asettamisen pätemisen tarpeeksi.. Kuten sanoit, epävarmuutta..

• ...

Pelkällä itsevarman näyttelemisellä ei pääse kuin jonkin puhelinoperaattorin kioskille myymään kännykkäliittymiä.

Itsevarmuus on asia erikseen. Sitä ei tuoda esiin erikoisemmin, muut vain havaitsevat sen. Itsevarmuus on eri asia kuin itseriittoisuus, nämä vain vaikuttavat nopeasti samalta satunnaisemman ohikulkijan silmissä.

Itsevarmuus perustuu tietoon, että on oikealla asialla, oikeassa, tietää asiat ja niitten taustat, tietää "missä mennään".

On joskus hankalaa olla itsevarma. Tarkoitan raskasta. Minä kyllä olen itsevarma asoissa ja tilanteissa jne, jotka todellakin hallitsen. Ja muuten olen erittäin usein erittän epävarma, outoja asioita, outoja tilanteita, onhan niitä.

Mutta jonkinlainen itsevarmuudenmittari on mun mielestä se, osaa myöntää tilanteissa vähäpätöisyytensä kun on pakko. Ja se muuten vaatii sitä itsevarmuutta. Pitää olla varma itsestään, että osaa olla rehellinen itselleen ja muille. SIlloin on varmuusasiat kohdillaan.

Vittu, tää kirjoitus oli kyllä kuin jostain naistenlehdestä, tai suoli 24 keskustelupalstalta. .....

=DW=

• V..tu, toi on hyvä kirjoitus, olkoon vaikka mistä suolesta! ;)

• Marja Puska

Sellaista voidaan kenties opetella. Päältäpäin on suoralta kädeltä vaikea erottaa onko käytös opittua vai aitoa itsevarmuutta. Itsevarma ihminen ei pelkää nauraa itselleen.

• hyvä kriteeri tuo mainitsemasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe