Reseptiä please????

Teotwawki

Sain siskoltani puoli kiloa naudan sisäpaistia ja nyt olen vähän hukassa sen kanssa, kun en keksi miten se pitäisi valmistaa. Teenkö marinadin ja laitan uuniin ja kauanko tuollaisen köntin pitää olla uunissa? Lihamittaria minulla ei ole tähän hätään. Ruoan laittoa olen kyllä harrastanut ison perheen isänä, mutta taitoni ovat lähinnä aivan tavallisten kotiruokien laitossa.

73

619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hymy;))

saat vähän makua. Mitä pidempään maltat marinoida sen parempi lopputulos. Jos, sinulla vaikka siellä kotona punaviiniä niin suosittelen.. Liha tulisi kypsyttää miedossa lämpötilassa jos, haluat ettei kuivu...Tarkkaile tuota lihaklönttiäsi mikäli haluat jättää sen mediumiksi...Itse teen niin että, paistan tuon lihasyyt ensin pannulla kiinni..nopsaan...ja sitten vasta uuniin.. Lopuksi kun valmis niin muista laittaa vähäksi aikaa tiukkaan pakettiin...(leivinpaperia ja foliota) ennenkuin lähdet leikkaamaan...muuten helposti murenee...

Onnea yritykseen..

Rakuuna muuten (yrtti) ja valkosipuli sopivat hyvin tuohon lihaan...

tsau:Friidu

• valkosipuli on totta kai itsestään selvyys, mutta tuota rakuunaa pitää varmasti ostaa kaupasta huomenna. Laitan marinadin kylmäpuristettuun rypsiöljyyn, mutta olisiko vuorokausi sopiva aika pitää marinadissa?

• Hymy;))

hyvä punaviinikastike tuon kanssa ja sitten valkosipuliperunat vaikka...Kastikepohjia saa myös valmiina...;)) Senkun vähän maustat tilkalla punaviiviä ja mielimausteitasi....punapippuri ja hiukkasen chiliä...ehkä...Nooh..kokeilemalla sekin;)) Löydät varmasti mielesi...En minäkään kastikkeita edes osaa itse tehdä...mies meillä tuo kastikemestari...tietysti...on...

• Hymy;))
        Teotwawki kirjoitti:

valkosipuli on totta kai itsestään selvyys, mutta tuota rakuunaa pitää varmasti ostaa kaupasta huomenna. Laitan marinadin kylmäpuristettuun rypsiöljyyn, mutta olisiko vuorokausi sopiva aika pitää marinadissa?

hienostunut mauste joka sopii nimenomaan naudanlihaan... Perusohjeena antaisin sellaisen että, yrttejä voit kokeilla rennommin...kuin näitä eripippureita...käytä harkitysti...myöskin jos, tuota chiliä käytät..niin varovasti...helposti tulee liikaa..jolloin tuon lihan alkuperäinen maku häviää...Yritit vaan tuppaavat liian kovassa lämpötilassa palaamaan...joten jos miedossa lämmössä kuten tuonkin paistat niin sitä vaaraa ei ole.. mutta jos pihvejä pannulla niin lisää yrit aina viimeisenä etteivät pala... Folio muuten hyvä keksintö...siinä mielessä että, jos pelkäät sitä kuivumista...niin käytä...Pitää nuo lihanesteet siinä paistissa ikäänkuin kasassa..Eivät valu uunipellille...

• Hymy;)) kirjoitti:

hyvä punaviinikastike tuon kanssa ja sitten valkosipuliperunat vaikka...Kastikepohjia saa myös valmiina...;)) Senkun vähän maustat tilkalla punaviiviä ja mielimausteitasi....punapippuri ja hiukkasen chiliä...ehkä...Nooh..kokeilemalla sekin;)) Löydät varmasti mielesi...En minäkään kastikkeita edes osaa itse tehdä...mies meillä tuo kastikemestari...tietysti...on...

olen tehnyt ja niissä usein aika hyvin onnistunut muidenkin kuin itseni mielestäni. Mitään viiden kympin viiniä tuskin kannattaa ostaa.????? Eiköhän siihen riittäisi vaikkapa chileläinen Cato Negro????? Valkosipuliperunat on peanuts, sillä niiden valmistamisessa olen kyllä kunnostautunut ja laitan niihin vielä vähän homejuustoa makua antamaan.

• Hymy;)) kirjoitti:

hienostunut mauste joka sopii nimenomaan naudanlihaan... Perusohjeena antaisin sellaisen että, yrttejä voit kokeilla rennommin...kuin näitä eripippureita...käytä harkitysti...myöskin jos, tuota chiliä käytät..niin varovasti...helposti tulee liikaa..jolloin tuon lihan alkuperäinen maku häviää...Yritit vaan tuppaavat liian kovassa lämpötilassa palaamaan...joten jos miedossa lämmössä kuten tuonkin paistat niin sitä vaaraa ei ole.. mutta jos pihvejä pannulla niin lisää yrit aina viimeisenä etteivät pala... Folio muuten hyvä keksintö...siinä mielessä että, jos pelkäät sitä kuivumista...niin käytä...Pitää nuo lihanesteet siinä paistissa ikäänkuin kasassa..Eivät valu uunipellille...

kuuluu ehdottomasti mielimausteisiini, mutta senkin käytön olen oppinut vain virheiden kautta. Liika on aina liikaa, joten sitä pitää käyttää harkiten. Sen sijaan nuo yritit ovat minulle vähän outo alue. Tiedän, että niitä ei kannata pilata liialla paahtamisella ja muutenkin mieto lämpö ja aika ovat lihan valmistuksessa tärkeitä.

• Hymy:))
        Teotwawki kirjoitti:

olen tehnyt ja niissä usein aika hyvin onnistunut muidenkin kuin itseni mielestäni. Mitään viiden kympin viiniä tuskin kannattaa ostaa.????? Eiköhän siihen riittäisi vaikkapa chileläinen Cato Negro????? Valkosipuliperunat on peanuts, sillä niiden valmistamisessa olen kyllä kunnostautunut ja laitan niihin vielä vähän homejuustoa makua antamaan.

Marinointiin kelpaa kyllä hyvin halpa punaviini. Pääasia on saada suo ns. hapokkuus siihen lihaan..myös tilkka sitruunamehua öjyä ja suolaa tietysti maun mukaan..mutta, ei liikaa...Hyvin käy mikä tahansa viini;)) Teet sellaisen sekoituksen...ja sitten vaan muovipussiin ja kääntelet tämän paistin siinä...väliin ja jääkaappiin. 1 vrk riittää jo...mutta, mitä enemmän haluat mureutta ja pehmeyttä ja myöskin makua sen pidempään anna marinoitua..

Hyvät punaviinit sitten jätät tämän paistin kanssa nautittavaksi..Bon apetit!:)) Jälkiruoista maltoin tälläkertaa huomaatko olla mainitsematta;))) Hyvä kahvi ja jälkkäri tuon päälle...ja jos tykkäät snadi salaatti myös voisi olla..mutta, ei meilläkään muut salateeista juuri...jäävät minulle..;))

• Hymy;))
        Hymy:)) kirjoitti:

Marinointiin kelpaa kyllä hyvin halpa punaviini. Pääasia on saada suo ns. hapokkuus siihen lihaan..myös tilkka sitruunamehua öjyä ja suolaa tietysti maun mukaan..mutta, ei liikaa...Hyvin käy mikä tahansa viini;)) Teet sellaisen sekoituksen...ja sitten vaan muovipussiin ja kääntelet tämän paistin siinä...väliin ja jääkaappiin. 1 vrk riittää jo...mutta, mitä enemmän haluat mureutta ja pehmeyttä ja myöskin makua sen pidempään anna marinoitua..

Hyvät punaviinit sitten jätät tämän paistin kanssa nautittavaksi..Bon apetit!:)) Jälkiruoista maltoin tälläkertaa huomaatko olla mainitsematta;))) Hyvä kahvi ja jälkkäri tuon päälle...ja jos tykkäät snadi salaatti myös voisi olla..mutta, ei meilläkään muut salateeista juuri...jäävät minulle..;))

unohtui tietysti nämä yrtit ja valkosipulin kynnet ja pippurit myös..;)) Täytyy tuohon marinaadiin..

Käytä kuitenkin pippureita säästellen...Suolaa voi aina lisätä...senhän tiesitkin myös. Älä pilaa liialla suolalla...suola myös kuivuttaa aina...lihaa. Jälkeenpäin on helppo lisätä...Itse olen tuon suolan kanssa aika tarkka...

• Hymy;))

Jos peukuttaja et tienyt satun olemaan ammattikokin kanssa naimisissa. Laita itse paremmaksi?)))) ja jätä minut rauhaan.

• Hymy:)) kirjoitti:

olen vähän varovainen, mutta itse ruoka se tärkein osa kokonaisuutta. Pelkkä arabialainen kahvi riittää ja ehkä tilkka konjakkia, jota mun huushollissa on harvoin.:-D)

• Hymy;))
        Teotwawki kirjoitti:

kuuluu ehdottomasti mielimausteisiini, mutta senkin käytön olen oppinut vain virheiden kautta. Liika on aina liikaa, joten sitä pitää käyttää harkiten. Sen sijaan nuo yritit ovat minulle vähän outo alue. Tiedän, että niitä ei kannata pilata liialla paahtamisella ja muutenkin mieto lämpö ja aika ovat lihan valmistuksessa tärkeitä.

ja käytän paljon. *Sen sijaan pippureita harkiten. Yrit kun niitä ei todella paahdalla liian kovalla lämmöllä pilaille antavat sen vähän eksoottisimman ja hienostuneen maun...sekä kala että, liharuokiin myöskin. Liiallisella pippurin käytöllä lihan tai kalan oman mauan voi myös pilata. Chili todella upea mauste..mutta, sopivasti...;)))

Joku nyt taas perässäni... Vitsi että tuo ääliö osaakin pilata mukavan keskustelun...jälleen kerran. Saakohan hän siitä jotain kiksejä itselleen? Ehkä. Mikä tässä minunkin vastaksissani sinulle Teo nyt niin ärsyttää...Pitäisikö ymmärtää jotenkin?

• Hymy:))
        Teotwawki kirjoitti:

olen vähän varovainen, mutta itse ruoka se tärkein osa kokonaisuutta. Pelkkä arabialainen kahvi riittää ja ehkä tilkka konjakkia, jota mun huushollissa on harvoin.:-D)

kahvi ja konjakki. Mies kun ei alkoholia käytä...niin hänelle täytyisi sitten tällaisen herkkuaterian jälkeen aina olla jotain hyvää...;))) Sitten sorrun minäkin...ei voi olla ottamatta itse myöskään...

Näistä yrtiestä vielä...Kokeilepas joskus salvian kokonaisia lehtiä...pihvien kanssa..tai pihvikäärylöiden..naudanlihakääryleitä jos opettelet tekemään niissä pekoni ja salvia..ovat oiva ydistelmä yhdessä....

• Hymy;)) kirjoitti:

ja käytän paljon. *Sen sijaan pippureita harkiten. Yrit kun niitä ei todella paahdalla liian kovalla lämmöllä pilaille antavat sen vähän eksoottisimman ja hienostuneen maun...sekä kala että, liharuokiin myöskin. Liiallisella pippurin käytöllä lihan tai kalan oman mauan voi myös pilata. Chili todella upea mauste..mutta, sopivasti...;)))

Joku nyt taas perässäni... Vitsi että tuo ääliö osaakin pilata mukavan keskustelun...jälleen kerran. Saakohan hän siitä jotain kiksejä itselleen? Ehkä. Mikä tässä minunkin vastaksissani sinulle Teo nyt niin ärsyttää...Pitäisikö ymmärtää jotenkin?

huomautukset ihan tuosta vain. Aina paikalla on joku, joka haluaa sabotoida hyvää keskustelua. Älä välitä Friidu.:-)

• Hymy;))
        Hymy;)) kirjoitti:

kokonaisuuden päälle. Tiedoksi hyvä liharuoka ja punaviini kuuluvat yhteen...

Joten Kiitos, arvon peukuttajat taas tästäkin;))) Vai pelkkä kateellisuus ja ammattitaidattomuus kun siellä jälleen puhuu.

tsau:Friidyu

• henrjii

kahvi ja konjakki. Mies kun ei alkoholia käytä...niin hänelle täytyisi sitten tällaisen herkkuaterian jälkeen aina olla jotain hyvää...;))) Sitten sorrun minäkin...ei voi olla ottamatta itse myöskään...

Näistä yrtiestä vielä...Kokeilepas joskus salvian kokonaisia lehtiä...pihvien kanssa..tai pihvikäärylöiden..naudanlihakääryleitä jos opettelet tekemään niissä pekoni ja salvia..ovat oiva ydistelmä yhdessä....

liian köyhä cocnaceihin, ylihuomenna tulee kaksipäivää kun viimeiseksi, iha lääkeeksi vain.

• Hymy:)) kirjoitti:

saa unohtaa, muuten sitä ei syö edes Koistisen Labradorin noutaja.:-D

• henrjii kirjoitti:

liian köyhä cocnaceihin, ylihuomenna tulee kaksipäivää kun viimeiseksi, iha lääkeeksi vain.

tilalle käy kohtalainen brandi oikein hyvin, eikä hinta päätä huimaa.

• outoa ammattitaitoa
        Hymy;)) kirjoitti:

kokonaisuuden päälle. Tiedoksi hyvä liharuoka ja punaviini kuuluvat yhteen...

Joten Kiitos, arvon peukuttajat taas tästäkin;))) Vai pelkkä kateellisuus ja ammattitaidattomuus kun siellä jälleen puhuu.

tsau:Friidyu

Suositteleeko "ammattitaito", todellakin, puolen kilon murusta, kokonaisena uuniin?

• 2+10
        outoa ammattitaitoa kirjoitti:

Suositteleeko "ammattitaito", todellakin, puolen kilon murusta, kokonaisena uuniin?

Tuotahan minäkin jo eilen. Näinkö ison manööverin saa aikaan pieni lihanriekale.

*Kaikki mita he tekevät on elämää suurempaa*

• Kaupunkilainen

Minustakin puolen kilon pala on vähän pieni kokonaisena paistettavaksi. Minä panisin sen palasiksi ja tekisin stroganoffia tai burgundinpataa.

• outoa ammattitaitoa
        Kaupunkilainen kirjoitti:

Minustakin puolen kilon pala on vähän pieni kokonaisena paistettavaksi. Minä panisin sen palasiksi ja tekisin stroganoffia tai burgundinpataa.

Noin minäkin tekisin. Toki en koskaan tee sisäpaistista mitään "kokonaista". En edes pihvejä.

• Hymy;))

tottakai mitä isompi pala sen parempi. Teo kuitenkin kysyi reseptiä joten tuossa vastauksessa keskityin tähän maustamiseen ja lihan käsittelyyn. Enhän minä nyt mitään ohjekirjaa tänne ole tekemässä;))) Keskustelemassa vain.. Kyllähän tuo onnistuu pienestäkin lihapalasta jos on tarkka siitä ettei liha pääse ns. kuivumaan...

Olisiko minun nyt tähän vastaukseeni pitänyt sisältää kaikki mahdolliset variotaatit mitä tuosta voi tehdä? Ja sittenkin joku nyrppynaama komentoimassa heti siihen jotain mahdollisimman negatiivista että, arvon palstalaiselle vastaus oli riittävän tyydyttävä. *Eihän sitä täälä odoteta muiltakaan keskustelijoilta? Miksi minulta? Minähän keskustelin vaan Teon kanssa. Taisi ottaa jotakin pattiin;))) nyt jostain muusta syystä.

• henrjii

pari kolme pihviä. Lihasta leikataan poikkisyin parin kolmen sentin pihvejä, vähäsen taputella, ja paistetaan voissa, kuumalla pannulla kolme minuuttia molemmin puolin.
      Voihan siitä tehdä samalla tapaa suikalelihaa, siihen vaan lisätään kermaa, ja annetaan hautua.
      Suolaa kanattaa lisätä vasta kun kääntää pihvin.
      http://www.youtube.com/watch?v=bJYEvTrf5io

• harkitsin, mutta kuinka kauan niitä kannattaisi pitää mausteissa ennen paistamista?

• henrjii
        Teotwawki kirjoitti:

harkitsin, mutta kuinka kauan niitä kannattaisi pitää mausteissa ennen paistamista?

pitäisi missään mausteissa, huoneen lämmössä vain tunnin verran. Lihan maku hukkuu kaikenmailman litkuihin, korkeintaan vähän aromisuolaa, ja ripaus musta, tai viherpippuria.

• henrjii kirjoitti:

pitäisi missään mausteissa, huoneen lämmössä vain tunnin verran. Lihan maku hukkuu kaikenmailman litkuihin, korkeintaan vähän aromisuolaa, ja ripaus musta, tai viherpippuria.

ei kuulu suosikkeihini. Pippureiden kanssa pitää olla varovainen.

• henrjii
        Teotwawki kirjoitti:

ei kuulu suosikkeihini. Pippureiden kanssa pitää olla varovainen.

laita liha pakastimeen, kun se on jäätynyt vähän kohmeeseen leikkaa siitä ohutta siivua, ruskista pannulla, ja sitten uuniin muhimaan kolmeksi tunniksi vähäiseen paisinin liemeen

• Käyttö pihveiksi, nimittäin.

Ehdotitkin taputtelua etkä murjomista. Oikein.

Säälittää kun markettien palvelutiskeissä näkee piikkimankelin läpi, läpikuultaviksi telattuja "leikkeitä".

• henrjii
        laiska-lasse kirjoitti:

Käyttö pihveiksi, nimittäin.

Ehdotitkin taputtelua etkä murjomista. Oikein.

Säälittää kun markettien palvelutiskeissä näkee piikkimankelin läpi, läpikuultaviksi telattuja "leikkeitä".

reijistä lähtee lihasnesteet, maku paistaessa pannulle, pihvi ikään kuin keittyy omassa liemessä, ja siitä tulee sitkeä.
        Sisäpaistista kun oli puhe, niin yleensä se on mureaa

• henrjii kirjoitti:

laita liha pakastimeen, kun se on jäätynyt vähän kohmeeseen leikkaa siitä ohutta siivua, ruskista pannulla, ja sitten uuniin muhimaan kolmeksi tunniksi vähäiseen paisinin liemeen

tehdään käristystä, mut hirvenlihasta sekaan pekonia, siitäki tulee todella hyvää.. Vettä, pippuria, suolaa ja laakerinlehtiä liemeen..

• sasus kirjoitti:

tehdään käristystä, mut hirvenlihasta sekaan pekonia, siitäki tulee todella hyvää.. Vettä, pippuria, suolaa ja laakerinlehtiä liemeen..

kai se käristys yleensä pitäisi tehdä, mutta pekoni tuo yllättävän mukavan lisän moniin ruokiin.

• Teotwawki kirjoitti:

kai se käristys yleensä pitäisi tehdä, mutta pekoni tuo yllättävän mukavan lisän moniin ruokiin.

hirvi ku on ittessää niin kuivaa, se vaatii vähän rasvaa mukaan:))

• sasus kirjoitti:

hirvi ku on ittessää niin kuivaa, se vaatii vähän rasvaa mukaan:))

teki ennen aina jäniksestä ja siasta säilykettä, jonka maku oli kyllä aivan omaa luokkaansa. Kainuussa kaikki mahdollinen käytettiin hyväksi, eikä edes särkeä kalana hyljeksitty.

• Teemuna

Hakkaa se reilunkokoisiksi klönteiksi ja ruskista pannulla. Pane pataan lihalientä ja roiskase sinne sitten ne läskit. Laita vielä isoja lohkoja lantusta, punajuuresta, sipulista ja porkkanasta. Mausta mustapippurilla ja suolalla. Ruokalusikallinen rosmariinia antaa kivan aromilisän. Parin tunnin uunimuhinta ja se on siinä.

Perunamuhennoksen kanssa maistuis naapurin lapradorin noutajallekin.

• Labradorin noutajakin söisi tuon mielellään.:-D)) Rosmariini??? Hmmm. Perunamuhennoksen teen aina voin kera, sillä muuten sitä ei saa maistuvaksi. Ja täysmaitoa toki.

• Teemuna
        Teotwawki kirjoitti:

Labradorin noutajakin söisi tuon mielellään.:-D)) Rosmariini??? Hmmm. Perunamuhennoksen teen aina voin kera, sillä muuten sitä ei saa maistuvaksi. Ja täysmaitoa toki.

Ja paa siihen muhennokseen pikku ripaus muskottia, tulee kivan täyteläinen maku.

• kun päätin vastata tähän!

Mun versiossa vaan pata on vähintään kolme tuntia uunissa 175 astetta ja siihen lorautetaan purkillinen kermaa sekaan. Kasvikset on mulla vähän erit, mutta nehän on vaan versioita samasta ruoasta.

• Teemuna
        kaarne kirjoitti:

kun päätin vastata tähän!

Mun versiossa vaan pata on vähintään kolme tuntia uunissa 175 astetta ja siihen lorautetaan purkillinen kermaa sekaan. Kasvikset on mulla vähän erit, mutta nehän on vaan versioita samasta ruoasta.

Jes! Kolmen tunnin muhinta ei laisingan pahasta. Kermaa en laittais pataan jossa on punajuuria. Ilman kermaa siitä tulee siistimmän näköinen, mutta tokihan kerma makua antaa.

• Teemuna kirjoitti:

Ja paa siihen muhennokseen pikku ripaus muskottia, tulee kivan täyteläinen maku.

ole kokeillut. Kerran tein muhennoksen sinisistä perunoista, kun naapurini niitä viljeli, mutta maussa en huomannut mitään eroa tavallisiin perunoihin.

• Teemuna
        Teotwawki kirjoitti:

ole kokeillut. Kerran tein muhennoksen sinisistä perunoista, kun naapurini niitä viljeli, mutta maussa en huomannut mitään eroa tavallisiin perunoihin.

Kokeile sitä muskottia, mutta aluksi varovasti. Se on tarkkaa hommaa kun lannanajo ilman perälautaa.

• Teemuna kirjoitti:

Kokeile sitä muskottia, mutta aluksi varovasti. Se on tarkkaa hommaa kun lannanajo ilman perälautaa.

joskus muinoin ollut niin kallista, että sen takia käytiin peräsi sotia; näin olen jostain lukenut, mutta tiedän kyllä suurin piirtein mistä on kysymys.:-)

• Teemuna kirjoitti:

Jes! Kolmen tunnin muhinta ei laisingan pahasta. Kermaa en laittais pataan jossa on punajuuria. Ilman kermaa siitä tulee siistimmän näköinen, mutta tokihan kerma makua antaa.

Multa puuttuukin juuri tuo punajuuri. En ole koskaan edes kokeillut, mutta kun nyt sain ajatuksesta kiinni, niin menee varmaan kokeiluun tuokin kasvis.

Ai hitto! unohdin sen tärkeän sanoa! Chiliä!

Siis mun kasvikset on lanttu, porkkana, valkosipuli, sipuli ja chili! Chiliä ja kermaa. Muut on vain näön vuoksi :-)

• Teemuna
        kaarne kirjoitti:

Multa puuttuukin juuri tuo punajuuri. En ole koskaan edes kokeillut, mutta kun nyt sain ajatuksesta kiinni, niin menee varmaan kokeiluun tuokin kasvis.

Ai hitto! unohdin sen tärkeän sanoa! Chiliä!

Siis mun kasvikset on lanttu, porkkana, valkosipuli, sipuli ja chili! Chiliä ja kermaa. Muut on vain näön vuoksi :-)

Punajuuresta tulee aika kiva paistos kun vuokaan pilkkoo niitä ja lisäksi homejuustoa ja ananasta. Timjamia mausteeksi, ehkä vielä kasvilientä kosteuden säätöön.

• Teemuna
        Teemuna kirjoitti:

Punajuuresta tulee aika kiva paistos kun vuokaan pilkkoo niitä ja lisäksi homejuustoa ja ananasta. Timjamia mausteeksi, ehkä vielä kasvilientä kosteuden säätöön.

Ai niin, joskus olen heittäyt joukkoon vielä pilkotun omenan.

• Teemuna kirjoitti:

Ai niin, joskus olen heittäyt joukkoon vielä pilkotun omenan.

joukkoon oikein paljon mitään. Täytyy tunnustaa että olin ihan ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, kun viikonloppuna teimme kumppanini kanssa tuota pataa. Hän sen neuvoi ja minä panin ohjeen korvan taakse, Sillä olinkin niin innokkaana sitä tarjoilemassa, kun se oli uutuus itelle ja tuoreena muistissa :-)

• Jos se on riittävän "valmista" niin minä leikkaisin siitä pihvit.
      Itse paistan mediumin raaan puolelle. Vaimolle hieman kypsemmäksi.

Jos se on tuohon tarkoitukseen liian tuore niin tuon loppupään ehdotuksen mukaisesti reiluina paloina karjalan paistiin.

Kokonaisena paistettavaksi se on mielestäni aivan liian pieni.

• on, taloudessa asuu vain yksi ruokailija. Se on kyllä aivan tuore, sillä viimeinen myyntipäivä on vasta parin viikon kuluttua, joten pitäisikö sen antaa vähän ikääntyä?

• Teotwawki kirjoitti:

on, taloudessa asuu vain yksi ruokailija. Se on kyllä aivan tuore, sillä viimeinen myyntipäivä on vasta parin viikon kuluttua, joten pitäisikö sen antaa vähän ikääntyä?

Tiedät itsekin tasan tarkkaan että kahden viikon päässä oleva takaraja tietää mureaa paistia.
        Ei ole tuore. Säilytysajat pakattuina ovat paljon pitempiä.

Onko noin pieni ollut umpiopakattu??
        Vai onko se leikattu suuremmasta pakatusta jossa on päiväys?
        Jos on niin kuinka kauan se on ollut leikattuna pakkauksesta pois?

Aikaisemmin oli helpompi ostaa naudan fileitä ja paisteja.
        Pakkaamattomasta lihasta näki ja haistoi mureusasteen.
        Umpiopakattu on aina saman näköistä joten vain päiväyksistä voi päätellä jotain.

• hat.sep.sut

se hankala lihanpala ulos ja keitä kunnon hernesoppa!

• Putkivalo

kai tarkoitit? Eihän hernesoppaa voi keittää.

Mikäs on potilaan olo tänään? Onko vielä hatsuh-fiilis ;D

• hat.sep.sut
        Putkivalo kirjoitti:

kai tarkoitit? Eihän hernesoppaa voi keittää.

Mikäs on potilaan olo tänään? Onko vielä hatsuh-fiilis ;D

tsiuh, ärskis...
        riittäs tästä sullekin, laitetaanko kuoressa tulemaan!
        mites teillä sitten hernesoppa laitetaan, pannaan herneet veteen ja odotellaan ;))

• Putkivalo
        hat.sep.sut kirjoitti:

tsiuh, ärskis...
        riittäs tästä sullekin, laitetaanko kuoressa tulemaan!
        mites teillä sitten hernesoppa laitetaan, pannaan herneet veteen ja odotellaan ;))

Mä oon päättänyt etten nyt tänä talvena sairastu. Laitoin sun kodan osoitteeksi niille kaikille :))) Ajattelin että kaipaat vähän lomaa.

Just noin meillä keitellään. Pohjasta tulee mukavan rapea :P silloin kun sen onnistuu saamaan irti.

• hat.sep.sut
        Putkivalo kirjoitti:

Mä oon päättänyt etten nyt tänä talvena sairastu. Laitoin sun kodan osoitteeksi niille kaikille :))) Ajattelin että kaipaat vähän lomaa.

Just noin meillä keitellään. Pohjasta tulee mukavan rapea :P silloin kun sen onnistuu saamaan irti.

Ja minä kun luulin että mun turkitettu huppari on tullu... ;(
        mut toisaalta, eilen sen vasta tilasinkin ;)

Hernekeitonpohjia>)??
        Ei hyvin mee sullakaan?
        TAi sitten vedätmeikäläisen pitkästä höplästä?

• Putkivalo
        hat.sep.sut kirjoitti:

Ja minä kun luulin että mun turkitettu huppari on tullu... ;(
        mut toisaalta, eilen sen vasta tilasinkin ;)

Hernekeitonpohjia>)??
        Ei hyvin mee sullakaan?
        TAi sitten vedätmeikäläisen pitkästä höplästä?

kaikki lämmittimet mitä vaan verkkokaupasta löytyy ;))

Mää mitään vedä. Hernekeitto paistuu mukavasti ihan höpläämättä.

• hat.sep.sut
        Putkivalo kirjoitti:

kaikki lämmittimet mitä vaan verkkokaupasta löytyy ;))

Mää mitään vedä. Hernekeitto paistuu mukavasti ihan höpläämättä.

ei sitä paisteta, mitään papurieskaa olla tekemässä.
        Hernekeitto...se on keitto, se keitetään kaulitaan ja käännetään.
        *menee hakeen reseptikirjaansa*

• Heikunkeikku

Olet tainnut jo saada mieleisesi reseptin. En ala ketjuasi lukemaan, on taas niin hurrrRrrrjan pitkä, että pötkähtäis liian paljon aikaa lueskelemiseen.

Minusta tuo lihaklöntti on vähän liian pieni uuniin pantavaksi.
      Minä leikkaisin siitä sopivia siivuja, ruskistaisin pika-pikaa kuumalla pannulla lihansyyt kiinni ja pätkäisisin
      rautapataan, sitten enemmän, kuin aimo-kasan ruskistettua sipulia siihen päälle, rouhittua mustapippuria ja valkopippuria ja sitten kermaa muutamat kulaukset ja jättäisin tämän herkun miedolle lämmölle muhimaan.
      Suolaa pätkästään siinä vaiheessa, kun klöntit ruskistetaan eli siihen ruskistettuun pintaan pläts-pläts suola, ei raakaan lihan pintaan.

Namskista, muusia lautasen reunalle, tätä muhinutta lihhhhhaa kermakastikkeessa ja jotakin salaattia.
      Eli tolleen mä tekisin.

• Heikunkeikku

Joskus jää musiikkikappaleen pätkä pyörimään päässä ja ihan rupee pistämään vihaksi,
        kun aina vaan sama laulelo korvissa humajaa.
        Minulle nyt kävi niin, että vastaukseni lähettämisen jälkeen, aloin pyörittelemään lihaklimppiä mielessäni
        ja sitten Ahaa-lamppu syttyi.

Täten tahdon poistaa tuon edellisen vastaukseni.
        Tää tyyppi tahtoo tehdä muutoksen.

Onko kukaan ehdottanut Wienerleikettä? Oih, toivottavasti ei.

Elikkä siivuiksi se lihavinkale, nuijimista jep. Sit maustetaan jauho, joka on syväs lautases,
        sitten kiännellään ja viännellään läpyskät jauhois. Klapataan kananmunaa ja siihen mönjään sit nää läpyskät kans kastetaan (voi antaa tässä vaiheessa jokaiselle läpyskälle oma nimi:)))) Mikäli tahtoo.
        Joo, munissa pyörityksen jälkeen pätkästään läpyskät korppujauhoihin.

Sitten vaan paistat, molemmin puolin vaikkapa 4-5 minsaa. Ja Tradaa, sinullapa on herkullisia wienrleikkeitä nenäs edes. Sitruunaa, ofkoooos, muusia ofkoooos ja sit vaan suuonkaloon sullomista.
        Minä tykkään hirveästi Wienerleikkeestä, ihan hirveesti.

• Putkivalo

Laita myllyyn, mausteita joukkoon, ja saat tartar-pihviä :)) Pihvin keskelle raaka kananmunan keltuainen ja kaprista. Ei tarvi pelata kammottavien kapistusten kanssa kuten paistinpannu tai hella :)) Mua ne ainakin inhoo, ryökäleen liittolaiset, meinaavat myrkyttää karsinogeeneillä..

• hat.sep.sut

portviinikastiketta!
        Se on tärkiä!
        Käy miltei ruuan kuin ruuan kansaa ja hätätilassa ilmankin..

• Putkivalo
        hat.sep.sut kirjoitti:

portviinikastiketta!
        Se on tärkiä!
        Käy miltei ruuan kuin ruuan kansaa ja hätätilassa ilmankin..

Mä en tiiä mitään miltä portviini maistuu, joka loppasuu hörppäs viimeks kaiken! Ja sitäpaitsi sopisko jääkylmä kossusoossi paremmin tähän :))) Mutta enhän mä voi tietää kun en tiedä miltä ne maistuu *viatonna*

• hat.sep.sut
        Putkivalo kirjoitti:

Mä en tiiä mitään miltä portviini maistuu, joka loppasuu hörppäs viimeks kaiken! Ja sitäpaitsi sopisko jääkylmä kossusoossi paremmin tähän :))) Mutta enhän mä voi tietää kun en tiedä miltä ne maistuu *viatonna*

Olsiko se vähän niinku kuikkakeitto?
        http://www.saunalahti.fi/~myllma/kuikka.htm

• hat.sep.sut kirjoitti:

Olsiko se vähän niinku kuikkakeitto?
        http://www.saunalahti.fi/~myllma/kuikka.htm

Olen nähnyt jossain TV:n kokkausohjelmassa tällaisen ruuanvalmistuksen yleisohjeen:

"Nyrkillinen voita kattilaan ja kossu pakkaseen"

• hat.sep.sut
        sedna2003 kirjoitti:

Olen nähnyt jossain TV:n kokkausohjelmassa tällaisen ruuanvalmistuksen yleisohjeen:

"Nyrkillinen voita kattilaan ja kossu pakkaseen"

resepti sekään, kuulostaa aito lappalaiselta ;)

• hat.sep.sut kirjoitti:

resepti sekään, kuulostaa aito lappalaiselta ;)

Lappalaisista puheen ollen. Kerran jossain brittiläisessä viihdeohjelmassa leikittiin onnistuneesti sanoilla:
        "Lapland, land of lappers."

• hat.sep.sut
        sedna2003 kirjoitti:

Lappalaisista puheen ollen. Kerran jossain brittiläisessä viihdeohjelmassa leikittiin onnistuneesti sanoilla:

mitäs onnistunutta tuossa nyt muka oli ;)))

• Öörrban
        sedna2003 kirjoitti:

dictionarysta löytyy pari muutakin merkitystä näille lappilaisille lappereille. ;)

• hat.sep.sut
        Öörrban kirjoitti:

dictionarysta löytyy pari muutakin merkitystä näille lappilaisille lappereille. ;)

siellä on muutakin mielenkiintoista ;))

• Putkivalo

• hat.sep.sut
        Putkivalo kirjoitti:

Keittää viinaa... menee vaan hyvät huurut huukkaan :)))

ja hittojako sitä yhestä kuikasta ;)

• löjkkkkk

sopiviksi paloiksi, pataan, kera sipulin ja porkkanan. Siinä sen kummempia marinadeja ei tarvita.

Punaviini on minusta tosi äklön makuista kaikissa ruo'issa, kuin tosin on muutenkin.

• ujonen

tätä Linnilän ohjetta seuraavaksi herkuksi, pässin ne:

Keitä kiveksiä miedosti suolatussa vedessä, hiljaisesti muhien 15 min. Anna jäähtyä.

Leikkaa liha n. cm paksuiksi siivuiksi, suolaa ja pippuroi siivut.

Kastele siivut munassa, kierittele korppujauhoissa ja paista kullankeltaiseksi voissa.

Tarjoile suolakurkun ja vihannesten kera.

• pata porisee

Netti on pullollaan ruokaohjeita :-).

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe