Puhuria pukkaa

kaarne

Huomenna tulisi sitten lunta. Mulla on vielä pikkuisen pottuakin maassa. Taidan odotella että lumi sataa ja nostaa vasta sitten. Voi tulla kivan näkösiä kuvia potun nostosta kun on vuodenajat päällekkäin.

29

345

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teemuna

No tulis nyt snögee, et' sitä kerrankin olis!

• hirmuinen pakkastalvi, niin parempi että tulee lunta kans. Koskakohan se pakkastalvi alkanee, että ehdin nostaa noi potut ennen routaa? Olen aikaq kokematon näiden kasvien kanssa. Kestäääkö pottu maassa hyvänä kevääseen asti, vaikka se jäätyisi?

• Teemuna
        kaarne kirjoitti:

hirmuinen pakkastalvi, niin parempi että tulee lunta kans. Koskakohan se pakkastalvi alkanee, että ehdin nostaa noi potut ennen routaa? Olen aikaq kokematon näiden kasvien kanssa. Kestäääkö pottu maassa hyvänä kevääseen asti, vaikka se jäätyisi?

Ei taho kestää. Potut palelee ja niihin tulee jollain lailla myrkyllistä vihreetä, mitä ei pitäisi syödä.

• ...
        Teemuna kirjoitti:

Ei taho kestää. Potut palelee ja niihin tulee jollain lailla myrkyllistä vihreetä, mitä ei pitäisi syödä.

Se tulee kasvukautena, jos pottu ei ole maassa ja kasvaa osittain auringonvalossa. Se vihreä on makeaa ja lievästi myrkyllistä. Siksi kai iitä pottupenkkejä mullataankin joka vuosi, että tulee syötävää pottua, ei myrkkypottua... Sen myrkun nimi on salaniini, johtúu siis jotenkin auringosta. Pottu siis periaatteessa voi olla myrkkykasvi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Peruna

=DW=

• Teemuna
        ... kirjoitti:

Se tulee kasvukautena, jos pottu ei ole maassa ja kasvaa osittain auringonvalossa. Se vihreä on makeaa ja lievästi myrkyllistä. Siksi kai iitä pottupenkkejä mullataankin joka vuosi, että tulee syötävää pottua, ei myrkkypottua... Sen myrkun nimi on salaniini, johtúu siis jotenkin auringosta. Pottu siis periaatteessa voi olla myrkkykasvi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Peruna

=DW=

Varmaan just noin. En tunne pottujen sielunelämää paremmin.

• ...

Jäätyessään. Jäässähän ne on muutenkin talvisin. Katos, ei pottuhalleissa nykyäänkään ole lämmitystä. Siellä ne potut makoilee sulassa sovussa talvella, jäisinä a toinen toistaan viihdyttäen. Siitä kai muuten johtuukin, että talvipotut ei ole häävin makuisia.

Kannattaa kylläkin nmostaa ne potut pois, ennenkuin maa menee jäähän. Kuokkiminen jäisestä maasta ei ole kovin hääviä hommaa, tosin, onpahan istutettu valmiiksi ensi kesäksi. Käsittääkseni pottu ei tosin idä kovin helpolla maassa...

=DW=

• enkä tiedä miten näitä hommia hoidellaan. En tienny tuotakaan varastointiasiaa. Oon luullut että ne varastoidaan jossain parissa plusasteessa.
        Maassa varastointi tuli mieleeni siitä, että maa-artisokan pitäisi vaan parantua, kun se saa olla kevääseen maassa. Näin oppaat kehuvat. Mulla on nyt ekat maa-artisokatkin tuolla pihan perällä. Olen nostanut vähän maistiksi, mutta aattelin pitää varsinkin ne maassa talven yli ja herkutella sitten keväällä.

• Putkivalo

Agrimarketista löytyi tällaista tietoa:

"Alhaisissa lämpötiloissa sokereiden muodostuminen on niin nopeaa, että peruna ei ehdi hyödyntää kaikkea sokeria hengitykseensä. Myös fysiologinen vanheneminen lisää tärkkelyksen hajotusta sokereiksi, kun mukula valmistautuu itämään. Korkea sokeripitoisuus saa perunat maistumaan makealta ja huonontaa keitetyn perunan rakennetta. Ranskanperunoissa ja perunalastuissa korkea sokeripitoisuus on yhteydessä paiston yhteydessä tapahtuvaan tummumisreaktioon. Sokereiden määrä kasvaa, kun perunaa varastoidaan alle 6 °C lämpötilassa, ja vähiten sokereita muodostuu 10 °C lämpötilassa. Itämisen estämiseksi paras kompromissilämpötila varastoinnille on kuitenkin 4 °C."

• ...
        kaarne kirjoitti:

enkä tiedä miten näitä hommia hoidellaan. En tienny tuotakaan varastointiasiaa. Oon luullut että ne varastoidaan jossain parissa plusasteessa.
        Maassa varastointi tuli mieleeni siitä, että maa-artisokan pitäisi vaan parantua, kun se saa olla kevääseen maassa. Näin oppaat kehuvat. Mulla on nyt ekat maa-artisokatkin tuolla pihan perällä. Olen nostanut vähän maistiksi, mutta aattelin pitää varsinkin ne maassa talven yli ja herkutella sitten keväällä.

Hei kuule, mä olen kasvattanut maa-artisokkaa kai pian jo kymmenen vuotta!!!
        Kummallista kyllä, en edes tiedä, mille se maistuu.

Mulla siis on rivarissa tsadissa maa-artisokka viljelmä. Satuin yhdeltä kaverilta saamaan mukuloita ja iskin ne maahan. Se siis kasvattaa joka vuosi kolmimetrisen varren, ja päähän aurinkonkukan näköisiä pikku kukkia. Niitten kukkien takia mä sitä tavallaan ylläpidänkin. Sen viljelyksen päälle on muuten ajettu kiviä, soraa, ties mitä. Mutta aina sieltä vaan maa-artisokka nousee. Pahempi rikkakasvi kuin raparperi, jota olen koittanut tuhota oikein tarkoituksella jo 15 vuotta...

Maa-artisokasta sen verran kokemusta, ei siitä pääse tosiaan mitenkään eroon. Kerran kaivoin muka kaikki mukulat pois keväällä. Seuraus. Ei mitään seurausta, taas oli syksyllä kolmimetriset korret nurkassa. Taisi jäädä joku mukula maahan... Nyt olen ottanut asian lunkisti, se on vähän kuin horsma, se vaan elää... Mikäpä siinä hauskannäköinen kasvi.

Mä muuten olen saanut pistesijan M&M.n kansikilpailussa. Ja mikäpä siinä kuvassa oli, no tietenkin maa-artisokka:DDD Olin siinä vaiheessa vittuuntunut koko kasviin niin, että päätin kokeilla sen kuvaa oikein kilpailussa. No oli siinä kannessa muutakin, yläosaton mies ja muutamia lennoston hävittäjäkoneita... Mutta idea tuli siitä perkeleen maa-artisokasta :DDDD

Maa-artisokka siis säilyy maassa myös. Ja itää siellä, kuin syöpä. Mutta luulen, sekin olisi parhaimmillaan, kun kaivaa mukulat sulasta maasta pataan. Mun pitäs kyllä oskus kaivaa niitä a tehdä vaikka keittoa. Ongelmana just ne kukat. Ei raski kaivaa mukuloita kun kukat on syksyllä komeimmillaan. Ja sitten asia unohtuu kun saa korret kompostiin. Oli mulla kerran ämpärillinen mukuloita. Koitin istuttaaa niitä tänne mökille. Ei onnistunut, liian lyhyt kasvukausi, oletan. Täällä kasvaa hyvin just horsma, pottu ja koiranputki. Ja toi perkeleen paju. Mutta ei maa- artisokka.

Sitäpaitti. Pottu tosiaan on jäässä talvella. Muuten se alkais itää ja mätänisi ennen talvea- Periaatteessa potun pitäis olla tosiaan vähän plussan puolella. Mutta tässä kun akkunasta katon, täällä näkyy ison valtamerilaivan kokoisia pottuhalleja joka puolella., Eikä yhdessäkään ole lämmitystä kuin työläisten vessassa, että vesijohdot ei jäädy.

=DW=

=DW=

• ...
        Putkivalo kirjoitti:

Agrimarketista löytyi tällaista tietoa:

"Alhaisissa lämpötiloissa sokereiden muodostuminen on niin nopeaa, että peruna ei ehdi hyödyntää kaikkea sokeria hengitykseensä. Myös fysiologinen vanheneminen lisää tärkkelyksen hajotusta sokereiksi, kun mukula valmistautuu itämään. Korkea sokeripitoisuus saa perunat maistumaan makealta ja huonontaa keitetyn perunan rakennetta. Ranskanperunoissa ja perunalastuissa korkea sokeripitoisuus on yhteydessä paiston yhteydessä tapahtuvaan tummumisreaktioon. Sokereiden määrä kasvaa, kun perunaa varastoidaan alle 6 °C lämpötilassa, ja vähiten sokereita muodostuu 10 °C lämpötilassa. Itämisen estämiseksi paras kompromissilämpötila varastoinnille on kuitenkin 4 °C."

Ei ole olemassakaan lämmitettyjä pottuhalleja. Potut on siinä lämmössä, mikä nyt sattuu olemaan.

=DW=

• ... kirjoitti:

Hei kuule, mä olen kasvattanut maa-artisokkaa kai pian jo kymmenen vuotta!!!
        Kummallista kyllä, en edes tiedä, mille se maistuu.

Mulla siis on rivarissa tsadissa maa-artisokka viljelmä. Satuin yhdeltä kaverilta saamaan mukuloita ja iskin ne maahan. Se siis kasvattaa joka vuosi kolmimetrisen varren, ja päähän aurinkonkukan näköisiä pikku kukkia. Niitten kukkien takia mä sitä tavallaan ylläpidänkin. Sen viljelyksen päälle on muuten ajettu kiviä, soraa, ties mitä. Mutta aina sieltä vaan maa-artisokka nousee. Pahempi rikkakasvi kuin raparperi, jota olen koittanut tuhota oikein tarkoituksella jo 15 vuotta...

Maa-artisokasta sen verran kokemusta, ei siitä pääse tosiaan mitenkään eroon. Kerran kaivoin muka kaikki mukulat pois keväällä. Seuraus. Ei mitään seurausta, taas oli syksyllä kolmimetriset korret nurkassa. Taisi jäädä joku mukula maahan... Nyt olen ottanut asian lunkisti, se on vähän kuin horsma, se vaan elää... Mikäpä siinä hauskannäköinen kasvi.

Mä muuten olen saanut pistesijan M&M.n kansikilpailussa. Ja mikäpä siinä kuvassa oli, no tietenkin maa-artisokka:DDD Olin siinä vaiheessa vittuuntunut koko kasviin niin, että päätin kokeilla sen kuvaa oikein kilpailussa. No oli siinä kannessa muutakin, yläosaton mies ja muutamia lennoston hävittäjäkoneita... Mutta idea tuli siitä perkeleen maa-artisokasta :DDDD

Maa-artisokka siis säilyy maassa myös. Ja itää siellä, kuin syöpä. Mutta luulen, sekin olisi parhaimmillaan, kun kaivaa mukulat sulasta maasta pataan. Mun pitäs kyllä oskus kaivaa niitä a tehdä vaikka keittoa. Ongelmana just ne kukat. Ei raski kaivaa mukuloita kun kukat on syksyllä komeimmillaan. Ja sitten asia unohtuu kun saa korret kompostiin. Oli mulla kerran ämpärillinen mukuloita. Koitin istuttaaa niitä tänne mökille. Ei onnistunut, liian lyhyt kasvukausi, oletan. Täällä kasvaa hyvin just horsma, pottu ja koiranputki. Ja toi perkeleen paju. Mutta ei maa- artisokka.

Sitäpaitti. Pottu tosiaan on jäässä talvella. Muuten se alkais itää ja mätänisi ennen talvea- Periaatteessa potun pitäis olla tosiaan vähän plussan puolella. Mutta tässä kun akkunasta katon, täällä näkyy ison valtamerilaivan kokoisia pottuhalleja joka puolella., Eikä yhdessäkään ole lämmitystä kuin työläisten vessassa, että vesijohdot ei jäädy.

=DW=

=DW=

Nostin sen verran nyt syksyllä sitä ylös, että sain yhden sopan tehtyä ja se oli mun ensi kosketus tähän kasviin....
        ....
        ....
        aaaaaahhh!!

Oli se hyvää :-D

Sosekeittoa tein ja oli mietoa ja jotenkin aivan mahottoman miellyttävän makuista. Tätä pitää saada lisää!

• Teemuna
        ... kirjoitti:

Ei ole olemassakaan lämmitettyjä pottuhalleja. Potut on siinä lämmössä, mikä nyt sattuu olemaan.

=DW=

Mä kyllä oletan, että pottujen siirtelyn logistiikka ottaa huomioon varastointilämpötilat.

• ...
        Teemuna kirjoitti:

Mä kyllä oletan, että pottujen siirtelyn logistiikka ottaa huomioon varastointilämpötilat.

Naapuri rakensi tossa pari vuotta sitten pottuvarastoa. Mä menin tietenkin uteleen asioista sokkelin reunalle. Utelin just kosteuksista ja lämpötiloista. No kosteusmittarit on, ja lämpömittarit. Mutta ei lämmitystä tai kosteusjuttuja- Potut on laatikoissa pinoissa, siinä lämmössä, mikä hallissa nyt on. Konttorissa ja sosiaalitiloissa on lämpöpatterit, hallissa ei.

Perustuu siihen kai. Massa varaa lämpöä. Joku sata tonnia pottua on melkoinen lämpövarasto. Lisäksi lämpöä tulee koneista, siis trukeista ne. ja duunareista kun ne seisoskelee turkishaalarit päällä koko talven lajittelemassa pottuja.

Pottu on melkein kokonaan vettä. Miljoona kiloa vettä ei äädy ihan hetkessä. Jäätynyt pottu kelpaa siemenpotuksi. Jäätymätön pottu kauppaan myytäväksi ruokapotuksi. Osa potuista saa jäätyä ihan rauhassa. Osa on paremmin eristetyissä halleissa aavistuksen plussan puolella. Omia aikojaan.Kylllä ne siellä pärjäilee. Suurin ongelma on muussa logistiikassa. Ei pottuja ajeta lämmitetyillä rekoilla pakkaamosta kauppoihin, ihan tavallisissa rekoissa. ja sitten on kaupan välivarastot ja vihon viimeisenä itse kaupat, niitten vihannesosastojen lämpötila voi olla ihan mitä tahansa.

Tää ei ole mitenkään yks selkeinen juttu. Mulla on tässä mökillä mahdollisuus kasvattaa pottua ja on pottukuoppakin, että potut säilyy yli talven. Logistiikka siis hyvä. Mutta kun keväällä menet kauppaan ja ostat pottuja. Maisteleppa miltä ne maistuu? Hah, keväällä pottukuopasta otetut potut muuten maistuu aina mullalle. Kaupassa ei miltäkään. Outo juttu...

Ai niin. Typerintä mitä aikanaan oli kun pakastettiin uusia pottuja. Nojoo. Mutta kaitpa se vieläkin typerämpää on ostaa pakastettuja ranskanperunoita. Siihenkin tosin syyllistytty.

=DW=

• Teemuna kirjoitti:

heti kun aion varastoida perunan maan päällä, tulen palaamaan aiheeseen kanssanne :-)

• Putkivalo
        ... kirjoitti:

=DW=

Tää menee miesten logiikan puolelle. Varastotila missä perunat on jäässä mutta vesiputket ei ;D

Nojoo, kunhan näsäilen. Luin sun muutkin viestit, ja onhan tuossa järkeä. Itse vaan taistellut joskus sen säilyvyyden kanssa, kun jääkaappiin ei mahdu kuin 10 kg, ja pakastaminen ei oikein kotikonstein tunnu onnistuvan. Kesti muuten kauan ennen kuin edes sai pakastemuussia kaupoista, se oli pitkään aikaa tuote mitä ei vaan pystytty tekemään.

Ei tuo nykyajan varastointi mitenkään poikkea vanhastakaan. Meillä oli ainakin kotona eristymätön perunakellari, ei sinne mitään lämmitystä järkätty. Sinne törkkättiin kaikki maan antimet, milloin missäkin jalostetussa muodossa. Hankalimmat oli porkkanat jotka nopeasti nahistuu ja pehmenee. Oli vähän onnen kauppa säilöä niitä hiekkalaarissa, joskus onnistui, joskus ei. Niitä tosin on helppo ryöppäyksen jälkeen pakastaa, eikä makukaan kärsi kun sen tekee heti kun ne on nostettu. Kaupan pakasteporkkanat ei ole mitään siihen verrattuna, liekö just tehty noista porkkanoista mitkä ei selvinnyt niin hyvin talven yli.

• Putkivalo

oikein kirjavaa tietoa, väitän että peruna viihtyy kyllä viileässä, mutta pakkasessa :) Siitä tulee silloin makea, ei maistu enää niin hyvältä. Muistelen kun joskus perunkellari jäätyi, ja puolen vuoden perunat piti lempata...

Kui niin vuodenajat päällekkäin? Juuri tänään alkoi peruskoulujen talvikausi, joka kestää hiihtolomaan saakka. Jolloin kevätkausi alkaa. Nykyisin kouluvuosi on jaettu kolmeen osaan.

• Putkivalo

siis viihtyy viileässä, mutta EI pakkasessa.

Joku talvilukukausi jäänyt väliin minulta.

• Putkivalo
        Putkivalo kirjoitti:

siis viihtyy viileässä, mutta EI pakkasessa.

Joku talvilukukausi jäänyt väliin minulta.

eikä ollut näköjään ainut vihre. Oonkohan mä päässyt koulusta vielä ollenkaan...?

• jos on lumi maassa, mutta minä oon sadonkorjuuhommissa: pottua nousee hangen keskeltä ja musta multa höyryää hohtavan lumen keskellä, tai jotain. Mun mielikuvissa siinä olisi syksy ja talvi samassa kuvassa.

• Putkivalo
        kaarne kirjoitti:

jos on lumi maassa, mutta minä oon sadonkorjuuhommissa: pottua nousee hangen keskeltä ja musta multa höyryää hohtavan lumen keskellä, tai jotain. Mun mielikuvissa siinä olisi syksy ja talvi samassa kuvassa.

porkkanan- ja persiljansiemenet samalla, niin sulla on kevätkin pulkassa :) Ne kestää hyvin kylmän, joten itävät silti sitten kun se oikea kevät iskee.

• maasta ja levitä ne jollekin kuivalle alustalle ulos kolmeksi pakkasyöksi. Tee tää potunjäädyttäminen kun on yöllä pakkasta ja päivällä aurinkoa. Välipäivinä annat auringon paistaa potuille ja kävelet niiden päällä että viimenenkin neste haihtuu. Sitten taas kahdeksi pakkasyöksi ulos Sitten peset ne jääperunat, ja annat kuivaa auringossa. Voilá: sulla on chuñoa, perulaista jääperunaa, mitä voit jauhaa ja käyttää sopassa suuruksena.

• ennenkin. Saatan kokeillakin! Onkos ne tarkotus litata, kuivata ja jauhaa kuorineen?

• kaarne kirjoitti:

ennenkin. Saatan kokeillakin! Onkos ne tarkotus litata, kuivata ja jauhaa kuorineen?

kun tallustelet niiden päällä. Metodi on ikivanha; omakohtaisia kokemuksia ei ole. Altiplanon ilmasto on ankara ja tää on varmaan ollut ihan sopiva tapa säilyttää peruna käyttökelpoisena. Kerro sitten miltä maistui ja onnistuiko chuñon tekeminen Suomen oloissa.

• Minä olen joskus kaivanut perunoita lumen alta taskulampun valossa. Huvittavan näköistä touhuahan se oli. Osa perunoista oli pinnan puolelta paleltunut, ja just niistä kylmää saaneista kypsyi mielettömän hyviä uuniperunoita. Ikinä aikaisemmin enkä sen jälkeen ole saanut niin maukkaita perunoita!

• hat.sep.sut

mennä sukset jalassa sinne pellolle, kun veneellä.
      Täällä yks vuosi nostivat veneellä potut...

• ehdottomasti! Tänne mäenrinteeseen on veneellä todella ikävä hankkiutua perunan nostoon ihan vuodenajasta riippumatta!

• Kovassa tuulessa tulin just töistä kotiin.
      Merellä lampaat laiduntaa.
      Mielenkiintoista on nähdä joko tänne tänään tai huomenna tulisi se ensi lumi.
      Vielä on muutama lämpöaste, mutta kylmää tuuli on siitä huolimatta.
      Mun potut on kaupasta nostettuja ja sieltä nostan lisääkin :))
      Monta vuotta on siitä kun asuin sellaisessa paikassa että oli omaa perunaa, kymmenisen vuotta.

• solstice50

kaikki on puhdasta ja kaunista.
      Maailma pesee kasvonsa :D

• Kun tulis vaan 10-20 senttiä.
        Mutta kun näillä seuduilla sitä lunta on puolesta metristä metriin, niin ei se sitten enää niin mukavaa ole, kaunista kylläkin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      899
    Aihe