Eli taatelikakun leipominen vauhdissa ja leivinjauhe loppu. Voiko korvata ruokasoodalla? Jos voi niin mikä suhde?
Voiko leivinjauheen korvata ruokasoodalla taatelikakussa?
2
1117
Vastaukset
- Täti
Toivottavasti apu löytyy täältä:
http://blogit.mtv3.fi/voisilmapelia/2009/09/16/leivinjauhe-vs-sooda/ - allergikon äiti
Olen useinkin leiponut soodalla, koska lapseni on allerginen sitruunahapolle. Leivinjauheessa on yleensä noin puolet tai kolmasosa soodaa, lisäksi on sitruunahappoa ja usein vielä jotain muutakin täyteainetta, se vähän vaihtelee eri merkeissä. Taatelikakkuun voi laittaa n. 1/2 tl soodaa ja n.1/2 tl suolaa ja korvata osan nesteestä sitruunamehulla (n. 2-3 rkl) tai piimällä (n. 2 dl) tai jollain muulla happoisella aineella. Happamampaa ainetta riittää vähempi määrä ja vähemmän hapanta tarvitaan enemmän, jotta saadaan riittävä määrä happoa, jota sooda tarvitsee toimiakseen. Allergisen kannalta on kurjaa, että leivinjauheen lisäksi myös melkein kaikissa Suomesa myytävissä margariineissa on sitruunahappoa. Mutta kun käyttää puhdasta soodaa ja puhdasta voita niin saa puhtaita leivonnaisia, jotka sopivat allergisillekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851364Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231178- 48884
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50766- 53732
- 33702
- 60699
- 97690