Seurataanko kevään tuloa porukalla.

Tase Pappa

Missä päin räystäät tippuu ja rännit juoksee? Onko muuttolintuja näkynyt? Saaristossa oli tänään oikea kuhina katajapuskissa. (siis oikeita lintuja)

191

805

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kevätkimara

Maaliskuu näyttää kohta maata! Pirkanmaalla paisteli aurinko täydeltä laidalta, varjossa nelisen astetta ja auringon puolella 11, joten kyllä ne räystäät valuttelivat vettä oikein urakalla.
      Harakat ja varikset jo kisailivat pareittain, kyllä tämä talvi tästä jo taittunut on :)

• s-perä

Hieno aloitus Tase Pappa,

jospa palstan yskiminen ja röyhtäily pikkuhiljaa tasaantuisi. Ain uusi päivä kaiken muuttaa voi...

Olipa niin upea ilma tänään täällä Järvi-Suomessa että oksat pois. Lunta on vaikka lahjaksi antaa, mutta hippusen se on alkanut jo hävitä ja "räystäät tippua" auringon ja muutaman lämpöasteen helliessä. Ensimmäinen keltasirkkukin on nähty tinttien joukossa - niitä ei täällä päin talvisin parveile. Titityytä en ole kuullut, vielä. Ehkä huomenna? Siitä se lähtee, kevät!

• lv

Titityytä en ole kuullut varmaan vuosikymmeniin. Tityytä yleensä täällä etelässä saa kuullakseen. Mustarastasta olen odottanut, se lempilintuni. Joskus olen kuullut sitä jo tammi-helmikuun vaihteessa, mutta vielä en tänä vuonna ole kuullut sen laulelevan.

• Länsi - Suomesta

Kolmen maissa päivällä oli yli 5 °C virallisesti, nyt 2,2 °C. Viime yökin oli jo plussan puolella.

Linnuista en ole kiinnostunut mutta niitä on ollut koko talven jopa haitaksi asti, porasin seinään 100mm reiän ilmalämpöpumpun putkille, ja kun se ei tullut täyteen uretaanivaahtoa, niin eikös sinne muuttanut heti joku pikkulintu, ja piti aika kovaa meteliä kun laajensi siellä yksiötä.

• kaunisleski

Minä kuulin tänään titityyn. muutenkin melkoinen sirkutus kävi....

• meeriamanda

Ihan uskomattomalta tuntuu että piha olisi joskus lumeton. Pikkuinen plänttini on todellakin runsaassa lumessa, tänään kauhoivat isoja lumikekoja talomme sisuksista veivät mihin veivät.
      Toki aurinko lämmittää kunhan vain riittäisi, paljon pitää sädehtiä saadakseen lumet pois.

• ,..,

Vielä ei rännit tai räystäät tipu, mutta pakko sanoa, kuinka ihanaa on, kun aurinko armainen on jo jonkinaikaa valaissut männynlatvoja valkolumitaakkoineen.

Kuinka siunattuja olemmekaan, kun meille on suotu vuodenaikojen vaihtelut.
      Tosin, pihapihlajan ruokapaikalla on usein oikeat markkinat, kun pikkulinnut täyttävät kupujaan.
      Onneksi niillekin, pian loppuvat pakkaset, pian Luojan kevät suo lämpöä meille kaikille.

• Pakkasten jälkeen täällä korvessakin elämä alkaa hymyillä, räystäät tippuvat, odotan suomalaista kevättä innolla. Suomalaista siksi, että olemme yleensä lähteneet Hollantiin maaliskuun puolessa välissä, mutta nyt lähdemme aprillipäivänä siis huhtikuun alussa ja kevät kerkiää edetä pitemmälle.

Mökillä oli vielä korkeat hanget, mutta jos näin kauniita päiviä kuin nyt on ollut lumet sulavat silmissä ja ehdimme vielä lämmittää rantasaunan, sytyttää saunakamarin takkaan tulet ja paistaa makkaraa ennen matkaamme. Kuopus tulee ensi viikolla, joten hän osaa vanhalta muistilta kairata avannon, josta pumppaamme vedet ja vedämme ne reellä saunaan.

Tilee uusi kesä ; )

• k/k

Eilen aamulla kun työnnyin ulos korsustani ja seisahduin hetkeksi terassille.
      Eikös vaan varovainen linnun ääni kuulunut jostain hämärästä.
      Kohta alkaa aurinko lämmitämään karvasta naamaa ja silmät saa katottavaa.
      On se komeeta kun kretonki hulmahtelee ja lehtipuhalin ulvahtelee kun käyrään sen talven tuoman moskan kimppuun.
      Koittakaa ihmiset kestää kaikki tää kevääseen liittyvä touhu ,kumminkin haluatte roskattoman pihan ja nurmikon.
      itte orotan mielenkiinnolla mitä syksyn istutukset antaa mulle keväällä,ainakin alppiruusut tykkäs erellisestä talvesta.
      Niin ja keltaruusu jonka kans taistelin ,nyt oon taas viisaampi ja hoiran kastelun kunnolla.

• Pirre*

Ei tipu..

vielä, ja toivottavasti ei myöhemminkään, - ne räystäät :),

mutta, - talitintin äänen kuulin toissa aamuna, on se kevät!

• Sulo Sivakka

Eipä ole vielä sortsikelit, vaikka toista vuorokautta on ollut jo plussan puolella.

Tuosta glasin läpi vielä näkee sen verran et kyllä tuolla ulkona liikkuu ainakin ilolintuja iltahämärissä.

• tuulenpesäpuu

Höpsö, aurinkohan paistaa vielä. Tai jos ei ihan mollota niin valoisaa on kuitenkin. Vai missäs sinä oikeen sitten asut?

Tää ilolintu lähtee tästä jumpalle. Ja liukkaasti liikkuukin. Monen muunkin ikkunan ohi ;-) eli tarkkailepa tarkkaan; palaan hämärissä...

• Sulo Sivakka
        tuulenpesäpuu kirjoitti:

Höpsö, aurinkohan paistaa vielä. Tai jos ei ihan mollota niin valoisaa on kuitenkin. Vai missäs sinä oikeen sitten asut?

Tää ilolintu lähtee tästä jumpalle. Ja liukkaasti liikkuukin. Monen muunkin ikkunan ohi ;-) eli tarkkailepa tarkkaan; palaan hämärissä...

Taisinpa nukahtaa kesken katselun.
        Ai missä asun, kyllä vielä toistaiseksi täällä kotona, missäs sitä nyt tässä iässä muuallakaan.

Kyllä se kevät keikkuen tulee, iltayöstä on ollut pikku pakkanen, kahden jälkeen taas plussaa. Näyttää et kehä kolmosen sisällä on pikku pakkanen noin - 3 °C .

• Sulo Sivakka
        Sulo Sivakka kirjoitti:

Taisinpa nukahtaa kesken katselun.
        Ai missä asun, kyllä vielä toistaiseksi täällä kotona, missäs sitä nyt tässä iässä muuallakaan.

Kyllä se kevät keikkuen tulee, iltayöstä on ollut pikku pakkanen, kahden jälkeen taas plussaa. Näyttää et kehä kolmosen sisällä on pikku pakkanen noin - 3 °C .

Plussan puolella keli on, kuten on tuo oma tilinikin. Nyt vaan taisi iskeä se takatalvi ?
        Lunta on tullut yönaikana ainakin 10cm.

Noista tipuista jotain, kun näköjään vielä kuulee muutakin kun naapureiden metelit.
        Niin eilen kuulin tosiaan joidenkin lintujen sirkutuksen, ja ne ei olleet mitään ilolintuja, tai en ainakaan näköhavaintoa heistä tehnyt.

• Vähemmän näyttää Busseja palavan, josko asentajat ja huoltajat ovat, etelänmaalta uskaltaneet tulla töihin.
      Sairaaloissa ovat tilanneet sideharsoa ja kipisiä vähän enemmän ovat varautuneet koska aina joku näissä ränneissä juoksee, ja rollaattorit mahtuvat huonosti.
      Myöskin sideharsopitsinkietojia on nähty kapakoissa.
      Etnisesti maustetut Jauhelihapihvini ovat myös kadonneet, luojan kiitos.
      H.

• Keski-Suomessa vaitelevasti aurinkoista, pakkasta -3. Nyt ei rännit tipu ja lunta hirveät määrät. En oikein tunnista noita muuttolintuja paitsi pääskyset. Ne tekevät isolla joukolla tuonne katonlipan alle pesiään ja kirkuvat yötäpäivää. No ikkunoita ei kannata pestä ennenkuin ne häipyy.

Minun kevääni alkoi eilen. Ostin ruukkubasilikan kaupasta ja istutin sen multaan keittiön ikkunalle. Seurailen mitä tapahtuu. Jos onnistuu, ostan persiljan ja sitten rosmariinin...mihinkähän itse mahdun:)

• Kiitos hyvästä ideasta. Minäkin heti kaupasta sen basilikan...kerro vielä onko kasvatuksessa jotain erikoisvinkkejä. Nyt ikkunalla on (kypsymässä) ananas ja terttutomaatteja. Ja se ikkunakin pitäisi pestä, voi hitsi.

• saimaantaka kirjoitti:

Kiitos hyvästä ideasta. Minäkin heti kaupasta sen basilikan...kerro vielä onko kasvatuksessa jotain erikoisvinkkejä. Nyt ikkunalla on (kypsymässä) ananas ja terttutomaatteja. Ja se ikkunakin pitäisi pestä, voi hitsi.

Ei ole erikoisvinkkejä. Tyttäreni, malttamaton kun on, teki viime kesänä juuri noin ja siitä kasvoi iso pehko, piti muuttaa isompaan ruukkuun. Itse aion kyllä lannoittaa kunhan lähtee kasvamaan ja ikkunalla pidän.

Teen siksi näin koska parvekkeeni on varjoinen eikä siellä oikein mikään kasva.

Kun ostat sen basilikan katso, että on vaaleat juuret.

• s-taka
        firefox58 kirjoitti:

Ei ole erikoisvinkkejä. Tyttäreni, malttamaton kun on, teki viime kesänä juuri noin ja siitä kasvoi iso pehko, piti muuttaa isompaan ruukkuun. Itse aion kyllä lannoittaa kunhan lähtee kasvamaan ja ikkunalla pidän.

Kiitos, johan tuossa vinkkiä tulikin. Minua on aina harmittanut kun basilikan ostan että se melkein aina ehtii nahistua tai mustua ennenkuin saan käytettyä sen loppuun. Nyt siis valkojuurinen ostoon ja ruukkuun ikkunalle ;-) ja siitä sitten nips naps oksasia käyttöön ja toivon mukaan tuuhentuu vaan.

Aurinkoista kevättä!

• s-taka kirjoitti:

Kiitos, johan tuossa vinkkiä tulikin. Minua on aina harmittanut kun basilikan ostan että se melkein aina ehtii nahistua tai mustua ennenkuin saan käytettyä sen loppuun. Nyt siis valkojuurinen ostoon ja ruukkuun ikkunalle ;-) ja siitä sitten nips naps oksasia käyttöön ja toivon mukaan tuuhentuu vaan.

Aurinkoista kevättä!

Kiitos. Samoin sinulle mutta anna sen ensin kasvaa hiukan:)

• äitemuori*
        firefox58 kirjoitti:

Millä aineella lannoitat, ostatko valmista? Mä jostain luin sellasen kikan, että kun keittää juureksia ilman suolaa, niin sen keittoveden voi käyttää lannoitteena. Just pari viikkoo sitten vaihdoin mullat yhteen isoon viherkasviin ja kastelin sillä jäähtyneellä keittovedellä. Se vesi täytyy käyttää melkein samantien, se ei säily. Kukkani piristy kummasti ja alkoi puskeen uutta lehtee.

Täytyy kans tota basilikaa kokeilla, on käyttämätön parvekelaatikko, sopis useempikin yrtti. Mun parvekkeella on liian kuuma että siellä kesällä kaikki meinaa läkähtyä. On kaihtimia sun muita, mutta siltikin. Tomaattia meinaan kokeilla, ainakin lämpö riittää. Basilika ja tomaatti sopii hyvin yhteen. Kiittää vinkistä kans.

• Pirre*

Niin, jäi sanomatta että meijjän kissasta näkee että on kevät, mutta kun se ei ymmärrä..että kun ei ole enää niin ei ole, - yrittää vapisuttaa häntäänsä..ja pisaraakan ei tule :))

• ^^J^^duo

Huament Pirre ja muut !

Kyl huamaa meijän koirastaki : Kevättä rinnas.
        "Rakkauskirjei" on tiän reunat pullollas.
        Jos sil olis tekohampaat,ni net olis jo hankeen hävinnee,
        niip pal Topi Heiluhännän leuka tärisee,ku tutkii tyttöjen viästei.

• Pirre*
        ^^J^^duo kirjoitti:

Huament Pirre ja muut !

Kyl huamaa meijän koirastaki : Kevättä rinnas.
        "Rakkauskirjei" on tiän reunat pullollas.
        Jos sil olis tekohampaat,ni net olis jo hankeen hävinnee,
        niip pal Topi Heiluhännän leuka tärisee,ku tutkii tyttöjen viästei.

Huomenta tänään enkeliduo, ja tietty kaikki muutkin!

Naapurin kolli käy kerjäämässä verta nenustaan, ja merkkailee meijjän Oskarin reviirille, - Osku käy hurjana kimppuun jos Simo sattuu erehtymään näköetäisyydelle, karvat vaan pöllyää kun poijjat ottaavat yhteen :)

Kuistit "tuoksuu" keväälle :((

• 1.1947

Samaa meillä:))) Ressukka. Muuten on niin siistiä, kun ei ovien pielissä haise.

Mustarastaita oli eilen ja pienet linnut eli keltasirkut ajoi ruokapaikalta tiehensä.
        Kova kisa on syömisestä. Toinen riita oli aamulla pesäpaikoista pihakuusessa.
        Vievät mokomat varpuset pääskyiltä pesät. On vaan tehtävä tai ostettava uusia pönttöjä.
        Ainakin kahdessa pöntössä on jo huiske.
        Sekin kevään kurjuus tuli koettua, kun jänikset syövät nuorista puista kuorta. Oli ne suojattu, mutta ne on huomanneet hypätä päin ja sehän antaa periksi:(
        Pitää vaan leikata se runko ja odottaa uutta kasvua. Harmi. Runkosuojia laitettiin lisää myös. Lumi on ollut niin korkealla, ettei mitkään verkot riittäneet. Muutamien puiden ympäriltä loin lumia pois.

• kalle..K

Lumet ovat lähes pois, mutta lämpöä kaipaan ulkona.

• explodent

Missä saaristossa sää oikeen asut? Vai ruottissa?
      Luntahan on Suomessa joka paikassa.

• Tase Pappa

Kevään edistymistähän tässä yritetään seurata. Ei kukaan ole tuota huomaamaasi seikkaa, että maassamme on lunta, millään tavoin yrittänyt muuksi muuttaa.
        Kiitos nyt kumminkin kun viitsit havaintosi julkistaa.

• eksplodent2
        Tase Pappa kirjoitti:

Kevään edistymistähän tässä yritetään seurata. Ei kukaan ole tuota huomaamaasi seikkaa, että maassamme on lunta, millään tavoin yrittänyt muuksi muuttaa.
        Kiitos nyt kumminkin kun viitsit havaintosi julkistaa.

Viitsin? Miten nyt noin ynseä mieli Tasepapalla,yleensähän olet fiksu ja kiva? Tuossa edellähän Kalle K vai kuka nyt olikin kertoi että lumet on jo melkeen pois. Sitä tässä ihmettelin,eikö olis saanut?Miköli olen ymmrätänyt niin koko suomessa lumi ei ole mihkään häviämässä vaan jopa lissääntymään päin.
        Tuli ihan suruinen olo,nyyh.Taijankin oll liian herkkähipiäinen täll palstall?

• Se on suolan paikka pahimpiin valumiin.
      Eilen rakentelin isoon poravasaraan petkelen terän ja aion tänään käyrä noitten rappujen kimppuun .
      Ne on kuin jäisellä makkaralla kävelis.
      Kivasti lämmittelee aurinko ja tekis mieli saappaan kärjellä pikkasen ohjata puron juoksua.
      Mutta tulee ne kevät tuiskut viel Turun seurulle mut uus lumihan on vanhan surma.

• Tas Pappa

Eikös se vanhan kansan sanonta kuulunut että Mattina on puolet lumesta satanut.
      Eipä tästä vielä moniaita päiviä Matin päivästä ole vierähtänyt.

Pikatiellä vesi lensi. Oli jo tosi isoja vesioatjoja tiellä. Niihin mennessä oli jo kaasujalkaa nostettava. Onnekseni en ehtinyt pesettää tuota pakettiautoani. Tällaiset säät sitä lumikerrosta syö nopeasti.

• Ainaski täs itäsuomessa saa vielä odotaa sitä kovinta lumisadetta.kyllä se maaliskuussa sataa kaikki eniten kun pakkaset on pois.Eilen olin auringoisessa säässä ,ja kuuntelin kuinka kovasti tintin titityytä hoilas.Kevät kyl tulee ,ja multasormet on ihan kuumana.Kamala tää kevät kun pitää koko ajan iteensä jarrutella.Etelästä kun tänne muutin,aika erosta en oo vielä selvinny,vaikka 20 vuotta oon tääl asunu.

• ^^J^^duo

Meil päi räystäist tippus eile ilosesti talvee pois.
      Linnutki leperteli jo ja tais olla tuttu varpuspariskunta,kummastelemas uutta
      lautaa räystän alla.Mihin ny pesän tekis ?
      Tairan riuhtasta sen lankun pois.

Onks kukkaa kuullu:"Sen katon alla asuu onni,mihi lintu tekee pesän."
      Anopil oli tapana sanoo.Hän oli naine,joka kuuli metsän kasvavan.

• Aurinkomielellä

Räystäätt tippuivat eilen ja tänään. Eipä tullut katolta lumi alas vieläkään vaikka katonharjalta kävimme lumen "katkaisemassa" että olisi helpompi tippua. Jos ei huomenna tipu, niin on kait pakko käydä tiputtamassa. Rantamökkien katoilta näyttää jo tippuneen.

Päivällä käveli pyypariskunta pihan yli, harmi kun emme saaneet kuvaa. Kameratkin oli ties missä, ei niitä koskaan ajoissa löydä silloin kun tarvitsisi.

Hyvää kevään odotusta! Seuraillaan.

• koti-kiusattu'

Nollilla mennään ,pelätty pyry jäi tulematta ja hyvä näin annetaan aurojen ruostua syksyyn asti.
      Parturi orottaa ja sitten on äijä taas siisti.

• Tase Pappa

eksplodent... Anteeksi jos loukkasin. Siinä kohtaa oli minulla se sokea piste. En hokannut että olit tosissasi kysymykselläsi liikkeellä. Luntahan todella riittää.

Jälleen näyttää luonto monipuolisuuttaan. Tuulee, niin ettei meinaa piippu leuassa pysyä.
      Pihalta on lumet sulanneet mukavasti. Laattakivi ja sepelikäytävillä oleva hiekoitussepeli on painunut jään läpi. Käytävät pahuksen salaliukkaita paikka paikoin.

Eilen vaihdoin kiukaan kivet. 100 kiloa kiveä meni järjestykseen. Illalla lämmitin mahdolliset hajut pois kivistä.
      Tänään sitten saunotaan ja annetaan vihtan laulaa syntisen nahkaan.

Linnun pönttöjä väsäsin neljä kappaletta. Tänään pistän ne puihin. On niin kiva katsella kun linnut touhuaa pihassa. Tintit laulaa jo titityytään.
      Täällä päin ne osaa laulaa vielä koko rotlansa. Ei yksi tityy.

Pistänpä tässä pienen muiston linnuista - viime keväältä.
      Siika-aika oli parhaimmillaan. Minulla oli onget vedessä. Kuusi kappaletta.
      Matojahan täältä saa hakea, mutta ei löydä. Niinpä Osuuskaupasta , viiden kilometrin päästä, hakemaan matoja. Kalliita kun pirut. Laskin pihapöydälle avatun matorasian.
      No, Siika puri ja matoa tarvittiin. Purkissa ei ensimmäistäkään lieroa. Minä takaisin kauppaan. Motlasi myyjää siitä että myy ryhjän purkin minulle. Myyjä arveli jonkun vaihtaneen kaapissa purkin. Pahoitteli tapausta ja antoi uuden purkin minulle.

No jälleen purkki pöydälle, yhden ongen madotettuani. Kun seuraavaa onkea piti madottaa, löytyy syy, miksi tämäkin purkki oli taas tyhjä. Syyllisen paljastaminen olikin salapoliisin hommaa. Varas sentään kärähti itse teossa.
      Pöydän yläpuolella on tintin pönttö. Pöntössä poikaset, nokka auki, luukulla. Emolla mato nokassa pöntön suuaukolla. Minulla tyhjennetty matopurkki kourassani.

Minä menen nolona kauppaan. Selitin asian ja maksoin edellisenkin purnukan, uuden lisäksi. Kaupassa nauru kelpasi. Tintille selitin ääneen, että ne on liian kalliita sinun syötää poikasillesi. Hae mistä haluat, mutta et täältä enää.

• k/k

Onko sinulla aitokiuas?

• demeter
        k/k kirjoitti:

Onko sinulla aitokiuas?

me jouduttiin viikolla ajelemaan 800 km, 400 suuntaansa, Pohjanmaalle ja sillä reissulla tuli todistetuksi, että lunta on eniten täällä etelässä. Lakeuksilla ei paljon mitään. Hanki kiilsi siihen malliin, että arvelin kohta hankikantojen alkavan.
        Meidän pihalla lumi senkun lisääntyy. Katolta rojahti eilen suurin taakka.
        Tikka paukutteli tiistaina, kun teimme hiihtolenkin ja aamuisin antavat kyllä
        pikkulinnut konsertin, kun haetaan Hesari laatikosta.
        Siitä en kyllä tykkää, kun meidän lintulaudan alla on pesinyt hiiripoikue. Hakevat ruokansa lintujen ylijäämästä ja kaivavat käytäviä lumikinokseen. Pyydystä ei
        voi laittaa, lintujen vuoksi.

• demeter kirjoitti:

me jouduttiin viikolla ajelemaan 800 km, 400 suuntaansa, Pohjanmaalle ja sillä reissulla tuli todistetuksi, että lunta on eniten täällä etelässä. Lakeuksilla ei paljon mitään. Hanki kiilsi siihen malliin, että arvelin kohta hankikantojen alkavan.
        Meidän pihalla lumi senkun lisääntyy. Katolta rojahti eilen suurin taakka.
        Tikka paukutteli tiistaina, kun teimme hiihtolenkin ja aamuisin antavat kyllä
        pikkulinnut konsertin, kun haetaan Hesari laatikosta.
        Siitä en kyllä tykkää, kun meidän lintulaudan alla on pesinyt hiiripoikue. Hakevat ruokansa lintujen ylijäämästä ja kaivavat käytäviä lumikinokseen. Pyydystä ei
        voi laittaa, lintujen vuoksi.

Tässä lähikuvaa demeterin pihalta:
        http://areena.yle.fi/video/1299153123741
        :)
        H.

• eksplodent3

Tase pappa,

saat heti anteeksi ;-D - ja kiitos kun kommentoit = vastasit.
        Ja tosi kiva tuo sinun matojuttu. Varansa on syytä pitää, on ne pikkulinnut(kin) sellaisia epeleitä...

• demeter
        hunksz kirjoitti:

Tässä lähikuvaa demeterin pihalta:
        http://areena.yle.fi/video/1299153123741
        H.

he-he, nopee poika olet hunksi ! Toi on yks niistä vihulaisista... Vasta tein asian tiettäväksi ja nyt oli jo Areenalla...

• demeter kirjoitti:

he-he, nopee poika olet hunksi ! Toi on yks niistä vihulaisista... Vasta tein asian tiettäväksi ja nyt oli jo Areenalla...

Verenhimoisten kettutyttöjen aikeet nousevat heti tietoisuuteen.
        Kyllä sitä suloista karvaturria vainotaan, mutta linnunpoikasia suojellaan Broileritiloja myöten
        H.

• Kevät näytti kyntensä tänä aamuna.
      Puron penkat sortuvat helposti, purosta huokuu jo sen verran lämmintä että lumesta tulee höttöstä.
      Nahkanilkkurit siis kuivamaan ja saappaat esille.
      H.

• Voi armaista lämpöä joka tulvii ikkunasta ,kirkkaan kulta oranssi pallo hehkuu tuolla mäntyjen välissä.
      se kertoo ajasta jolloin pitäisi nousta ja mennä öljyn vaihtoon halleille,ihan vielä ei jaksa mutta kohta.
      Eilen kun likan tuolia kiskoin niin ei kun persuksilleen polulle, ja niin kuin olen sanonut että omalle pihalle ei kaaruta.

• minä, sinä, hän

Voi sua..mitenkä jaksatkin? Ymmärrän toki et ronskius on elinehto jaksamiselle, siltikin jotain märkää kuitenkin valui silmäkulmistani kun visioin kertomaasi.
      Harmaata on, ei pienintäkään auringon sädettä ole näkyvissä:/
      melkein nyt ´puhltelen ´ käsiini kuin setä K.P ja sanon hänen yhden lempi tokaisunsa: " Ei se niin mee, etteikö se jotenkin mee" ! Näkkyypähä!

• Minullekko sanoit?
        Jos niin älä minua sääli en kaipaa ,tehrään kuin lehto tuntemattomassa, kauhee ralli päälle vaan.
        On aika surra ja iloita jokainen tekee niin ajallaan nyt on kevät ja aurinko, monesti ainoo hellijäni paistaa kohta täyreltä terältä.

• i_a''*

No keväistä säätä pitelee... Aurinko paistelee lämmittäen päivällä ilman 0-asteen tienoille... Yöllä oli pakkasta 10 astetta... Heikko ahavatuuli kuivattelee hellästi noita "Lapin hekkuja" räystään seinustalla...

Kyllähän aurinko paljastaa armotta talven asumisen tuloksia... Pöly ikunoiden sisäpinnassa iskostuu silmiin... Eipä auttanut muu kun ottaa ikkunanpesuvälineet esiin ja nuo etelänpuoleiset olo- ja takkahuoneen isot ikkunat sisäpinnaltan ehostukseen... Aikanaan sitten kesän kynnyksellä se talon täydellinen siivouksellinen läpikäynti...

Tänään lupasin lähteä erään ystäväni mökille aurinkopanelisähköjen akkuineen tarkastukseen ja ehkä tarvittaviin korjauksiin... Hmmm, saunominen selänpesijän seurassa luvassa... :)

• 1.1947

Seurataan vaan.
      Lumet on kolissu alas. Pihatie alkaa olla jäässä, kun sulaa ja pakastaa. On sellasta loivaa mäkeä. Tien veiressä on kivenlohkareet jo esillä. Ja sitä kuran määrää tuolla keskustassa! Autokin on kuranen sen reissun jälkeen.

Tilhiparven näin viime viikolla. Kyyhkyjäkin oli kylällä kaupan katolla. Mustavarikset nyt on melkeen talven täällä ollukki.
      Nuo kesyvarikset on talven yli olijoita, mutta ääntelevät jo enemmän. Sama harakallakin.

Itsekin innostuu tulevasta keväästä ja kesästä.

• k/k

Kello kolmelta soi taas lähti huoltomies.pääsette sitten nappaskenkillä hommiin.
      Ravakka 10asteen pakkanen ja kevyttä yläpilvee utsjoki kevolla.
      Synkän mustaan yöpimeyteen on jo alkanu repeillä harmaita kohtia,ilmankos linnutkin on sen huomanneet ja oravan pirulaiset.
      Eilen ehtoolla niil oli kevätkauren avajaiset terassin katolla kolme turria paineli peräkanaa toista tuntia.
      En päässyt perille kuka sai keneltäkin pitäs kysyy seiskalta.
      Pärjäilkää ystävät ei tässä kurjuutta kummempaa oo luvassa.

• demeter

kiitos sulle k/k tästäkin aamun aloituksesta - aina saat meikäläisen hyvälle mielelle. Sattumalta minunkin aamuni alkaa vasta nyt.
      Mutta oli mulla asiaakin. Meidän pihalla näkyi tänä aamuna kärppä. En muista koska olen kaunokaisen viimeksi nähnyt. Täällä etelässä näkee noita metsän eläimiä enemmän kuin ylempänä. Hirveen törmaaminen (metsässä) ei ole ollenkaan harvinaista, kotiseudulla etelä-pohjanmaalle en nähnyt niitä koskaan..

• Tase Pappa

Hienoa että eläimetkin on huomanneet kevään saapumisen. Niiden elämää seuratessa se aika kuluu kuin siivillä.
      Meillä on tien vieressä noin metrin välein mennyt viime yönä Jänis, Kettu ja Ilves. Jälkijotokset kulkevat ihan samaa reittiä, pihatien kautta jäälle ja siitä saareen.
      Mikä otus mitäkin jahtasi, tai saiko paistin, ei ole havaintoa.

Oletteko koskaan kuunnelleet Ilvesten kiimahuutoja. On - meinaan, hurjaa meininkiä. Satuttiin yhtenä yönä kuulemaan tuolta vastapäisestä saaresta kuuluvia ääniä. Suorastaan pelottavaa meteliä , jos ei tietäisi, mistä on kysymys.

Juuri nyt on jäällä 4 Merikotkaa odottamassa verkkojen nostoa. Tietävät että aina jäälle jätetään pienempiä kaloja.

Mustavarikset istuvat kaislikon reunalla, rähisten toisilleen.

Autolla ajelevat jäällä tuonne vastapäiseen saareen.
      Juuri nyt on merivesi nousemassa jään päälle. Pilaavat ja ruostuttavat taas autojensa alustat ajamalla jään päälle nousseessa merivedessä. Se vesi tunkeutuu joka alustan hiussaumaan ja tekee työtään.
      No mistäpä ne hoksaisivatkaan moisen vaaran olemassaolon.

Nyt kupillinen kahvia, housut jalkaan, piippu leukaan ja hiomaan terassipöytien pintoja. Saa ne öljyttyä. Pianhan niitä tarvitaan.

Hauskaa viikon alkua kaikille. Tutuille ja tuntemattomille.

• Kevät tulee pappa, ja eläimet liikkuvat.
        Aamulla menin persielleen ja koirankakka pakotti takaisin kotiin vaihtamaan housut.
        Aikasti rivonnäköistä on täällä nuo jalkakäytävien reunat. Toisin paikoin epäilen että siellä on talutettu, vähintään Shetlannin ponia.
        H.

• demeter

ilveksen en ole koskaan kuullut "puhuvan", vaikka meidän maalla naapuri kuvasi ilveksen pihaltaan. Eikä ollut ainoa, jonka pihalla ilves oli nähty. Myös karhut tuppaavat lähelle siellä. Minuakin aina pelotellaan kun kuljen metsässä yksin, vaan mitään havaintoa en ole karhusta saanut, vaikka etenkin marja-aikaan samoilen metsässä kaiket päivät.
        Leppoisalta kuulostaa elämäsi kulku, Tase-Pappa. Oikein tekee mieli maalle.
        Ja kunhan lumet tuosta vähenevät niin matkaan lähdetään...

• demeter kirjoitti:

ilveksen en ole koskaan kuullut "puhuvan", vaikka meidän maalla naapuri kuvasi ilveksen pihaltaan. Eikä ollut ainoa, jonka pihalla ilves oli nähty. Myös karhut tuppaavat lähelle siellä. Minuakin aina pelotellaan kun kuljen metsässä yksin, vaan mitään havaintoa en ole karhusta saanut, vaikka etenkin marja-aikaan samoilen metsässä kaiket päivät.
        Leppoisalta kuulostaa elämäsi kulku, Tase-Pappa. Oikein tekee mieli maalle.
        Ja kunhan lumet tuosta vähenevät niin matkaan lähdetään...

Sepä saattaa marjametällä olla niin että vaimoihminen tulee ajattelemattomastikin käyttäytymään kuten muinainen Karhunpelätti.
        Rouva varoo kuitenkin, net elukat saattavat tottua näkymään, kuten muihinkin "kaatopaikkoihin"
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

Sepä saattaa marjametällä olla niin että vaimoihminen tulee ajattelemattomastikin käyttäytymään kuten muinainen Karhunpelätti.
        Rouva varoo kuitenkin, net elukat saattavat tottua näkymään, kuten muihinkin "kaatopaikkoihin"
        H.

melkein tiedän mihin vihjaat hunksi. Hyi sua. Silmiin katsominen ja nöyrä tervehtiminen on mun tapa suhtautua metsän eläviin...

• demeter kirjoitti:

melkein tiedän mihin vihjaat hunksi. Hyi sua. Silmiin katsominen ja nöyrä tervehtiminen on mun tapa suhtautua metsän eläviin...

Saisitpa katsoa minunkin silmiini.
        Eläimet ottavat katsekontaktin suorana haasteena.
        SInä olet, toistaiseksi, vaikuttanut "hellältä ja lämpöiseltä" (se laulu) joten en ikupäivänä olisi arvannut sinun arvaavan mitään tämmöistä.
        H.

• 1.1947

:)) Samoin! Oli hieno kuvaus Tase-Papalta, kuin olis mukana kulkenut, kiitos.

• demeter

joo mutta mä katselenkin niitä kaukaa, metsän eläimiä. Mulla on tällainen tarkkailijan luonne. Sun suurta viisauttas osoittaa se, että sanot mun olevan
      "toistaiseksi" jotakin...Ja minkäs mä perinteelle ja sen selviytysmiskonsteille mahdan.

• Niinpä, ne Geenit.
        Nauroin kerran kokonaisen viikon KARI:n piirrokselle.
        SIlloin oli todettu jossain että odottavan äidin stressi saa aikaan poikalapsia.
        Kaksi lasta leikki hiekkalaatikolla, tyttö ja poika,
        Poika totesi että: Jos äidillä on IHAN KAUHEA STRESSI voi lapsi mennä ihan pilalle ja syntyykin tyttö.
        H.

• demeter

ei oo Karin voittanutta. Eikä ole uutta valtakunnansovinistia. Jossakin tasa-arvoa näykkivässä piirroksessa lapsi totesi, että hänellä on nyt kaksi äitiä eikä yhtään isää (eikä silloin ollut vielä kysessä sukupuolineutraali liitto) vaan moderni liitto, jossa molemmat osallistuvat lapsen hoitoon...
      Nyt vanharouva lähtee kundaliinijoogaan. Moneen tässä saa taipua.

• Tässä vuosien varrella on minullekin ehdotettu jotain rauhoittavaa liikuntaa.
        Oikeastaan kaikenlaista lääkitystä.
        Vaan minä en sammuta kipinöintiä kun sen kerran olen saanut aikaan.
        Minua on myös kannustettu valtakunnan sovinistiksikin.
        Kannustus on ehkä turhan voimakas sana mutta joistakin kommenteista olen ollut tunnistavani kehräystä.
        Talvellakin.
        Unelmoin näystä missä sinä aloitat joogan venyttelyllä.
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

Tässä vuosien varrella on minullekin ehdotettu jotain rauhoittavaa liikuntaa.
        Oikeastaan kaikenlaista lääkitystä.
        Vaan minä en sammuta kipinöintiä kun sen kerran olen saanut aikaan.
        Minua on myös kannustettu valtakunnan sovinistiksikin.
        Kannustus on ehkä turhan voimakas sana mutta joistakin kommenteista olen ollut tunnistavani kehräystä.
        Talvellakin.
        Unelmoin näystä missä sinä aloitat joogan venyttelyllä.
        H.

No mitäs, antaa palaa, jos kipinää on, kun ei polta itseään loppuun. Sitäkin sattuu.
        Mun puoliso, joka on kans kova kipinöimään, aloitti joogan ja nyt se läpää matolla aamuin illoin ja valittaa, kun yli kävellään.
        Joogaa harrastetaan sitt silmät kiinni, eikä salille tulla tirkistelemään...

• meeriamanda
        demeter kirjoitti:

No mitäs, antaa palaa, jos kipinää on, kun ei polta itseään loppuun. Sitäkin sattuu.
        Mun puoliso, joka on kans kova kipinöimään, aloitti joogan ja nyt se läpää matolla aamuin illoin ja valittaa, kun yli kävellään.
        Joogaa harrastetaan sitt silmät kiinni, eikä salille tulla tirkistelemään...

Tulipa mieleeni kun menimme opistovuosina kehitysvammaisten laitokseen tutustumaan, olikos meitä 22 kipaletta, ja poukkoiltiin juurikin noin...ylikävellen kesken heidän rentoutustuntinsa...murr!
        Minä jotenkin suutuin tahdittomuuteemme ja poru pääsi, menin parvekkeelle savuttelemaan..ja...rauhottumaan.

Kirjoitin kokemuksesta paikalliseen sanomaan aikans kriittisesti, ja sain uskomattoman paljon keskustelua kokemastani. Hyvää sellaista, ja nämä " karjamarkkina" vierailut supistettiin seuraavaksi niin et vain viisi kerrallaan sai mennä
        !
        Opelle ja porukoille oli ollut hämmentävää kuinka niin voimakkaasti koin, olinhan yleensä sellainen ´veijari´ kaikessa.
        He eivät tienneet elämäni kokemuksista, enkä niitä nytkään kerro...sanotaan niin et sattui ja kipeästi.

• meeriamanda kirjoitti:

Tulipa mieleeni kun menimme opistovuosina kehitysvammaisten laitokseen tutustumaan, olikos meitä 22 kipaletta, ja poukkoiltiin juurikin noin...ylikävellen kesken heidän rentoutustuntinsa...murr!
        Minä jotenkin suutuin tahdittomuuteemme ja poru pääsi, menin parvekkeelle savuttelemaan..ja...rauhottumaan.

Kirjoitin kokemuksesta paikalliseen sanomaan aikans kriittisesti, ja sain uskomattoman paljon keskustelua kokemastani. Hyvää sellaista, ja nämä " karjamarkkina" vierailut supistettiin seuraavaksi niin et vain viisi kerrallaan sai mennä
        !
        Opelle ja porukoille oli ollut hämmentävää kuinka niin voimakkaasti koin, olinhan yleensä sellainen ´veijari´ kaikessa.
        He eivät tienneet elämäni kokemuksista, enkä niitä nytkään kerro...sanotaan niin et sattui ja kipeästi.

Lempeästi leviävä meriameeba peittää Korallista nousevan "savun".
        Sen helmoja kutittavat pienenpienet hopeaiset helmet.
        Ei Koralli sille suuttunut se tiesi ihan hyvin että maailman merissä on tilaa ja elämää.
        Se oli onnellinen siitä että edes joku kävi sen elämäniloa katsomassa.
        H.

• demeter
        meeriamanda kirjoitti:

!

meillä toi ylikäveleminen on kyllä sellaista keskinäistä naljailua, mitä me harrastetaan kaiken aikaa. Mutta uskon, että tavoitan tuon, mistä puhuit meeriamanda.
        Erityisesti suhtatumisessa kehitysvammaisiin ihmisen laatu paljastuu.
        Hyvä, että kirjoitit asiasta. Aina siinä jotakin havahtumista voi tapahtua.

• meeriamanda
        hunksz kirjoitti:

Lempeästi leviävä meriameeba peittää Korallista nousevan "savun".
        Sen helmoja kutittavat pienenpienet hopeaiset helmet.
        Ei Koralli sille suuttunut se tiesi ihan hyvin että maailman merissä on tilaa ja elämää.
        Se oli onnellinen siitä että edes joku kävi sen elämäniloa katsomassa.
        H.

yritin ´käsittää´ kiitos jos oikein käsitin, sori jos en. En jotensakaan jaksa miettiä v letko vai kehutko? Ainakaan silloin kun oma kirjoitukseni on selkeää luettavaa.

Kokemus josta kerroin oli ammattini lisäopinnoista, olisinko jo ollut n. 37v, joten elettyä elämää oli jo takana!

• meeriamanda kirjoitti:

yritin ´käsittää´ kiitos jos oikein käsitin, sori jos en. En jotensakaan jaksa miettiä v letko vai kehutko? Ainakaan silloin kun oma kirjoitukseni on selkeää luettavaa.

Kokemus josta kerroin oli ammattini lisäopinnoista, olisinko jo ollut n. 37v, joten elettyä elämää oli jo takana!

Kyllä se kehua oli.
        Siitä että jaksoit mennä katsomaan vajavaisten yritystä elämään.
        Kaikki eivät voi muuta kuin maata lattialla, sängyssä tai Koralliriutalla, antaa sieltä sen minkä kykenee.
        Eli: Kiitos sinulle inhimillisyydestä.
        Ja muista, minä en koskaan vihtuile.
        H.

• nyt..-.,-

Lämmintä nyt 3, ei aurinkoa, lumet lähes pois vähän tuulta.

• meeriamanda

Ei voi olla totta? :)) Mun ei ikinä sula pois tuo valtava lumikinos terassini pläntissä!
        Uhosin jo et lapioin sen kottikärryihin ja kuskaan kaiken tuonne taloyhtiön kokoomatilaan! Päivä taitaisi mennä, säätietoja kuunnellessa...saamme lumipyryjä oikein olan takaa:(
        Kyllä minua nyt koetellaan...:D Keväthän on minulle se tärkein vuodenaika. Suruisa.

• 1943
        meeriamanda kirjoitti:

Ei voi olla totta? :)) Mun ei ikinä sula pois tuo valtava lumikinos terassini pläntissä!
        Uhosin jo et lapioin sen kottikärryihin ja kuskaan kaiken tuonne taloyhtiön kokoomatilaan! Päivä taitaisi mennä, säätietoja kuunnellessa...saamme lumipyryjä oikein olan takaa:(
        Kyllä minua nyt koetellaan...:D Keväthän on minulle se tärkein vuodenaika. Suruisa.

Pirkanmaalla seurailin kevään tuloa. Oli erilaisia rappusia, joille oli kertynyt lunta ja jäätä. Lapioin lumen pois ja potkiskelin jäätä, jolloin palasia irtoi ja tummaa pintaa tuli esille. Aurinko sulatteli monet raput kuiviksi ja parin päivän tuulinen sää hoiteli loput.

• 1943

Täällä varsinaisessa Suomessa olivat ensimmäiset pajunkissat pulpahtaneet esille jo pari viikkoa sitten. Koska lämpötila on käväissyt plussan puolella ja öisin on ollut pakkasta, teillä ja pihoilla on erittäin liukasta. Lumi on painunut tiiviimmäksi ja suurten teiden varsilla likaiset penkat sulavat auringossa. Tänään ihailin moottoritien kallionleikkauksia, joissa valunut vesi oli jäätynyt. Näiden jäiden väri vaihteli turkoosinsinisestä ruosteenruskeaan. Tuttavani ovat kertoneet nähneensä närhiä, itsekin haluaisin nähdä tuon melko kookkaan, kauniin linnun.

• Närhet on yleisiä Turun seudulla ja sitten on korpit lisääntyneet 25v aikana melkosesti.
        Ihan itte nähny.

• 1943
        koti-kiusattu kirjoitti:

Närhet on yleisiä Turun seudulla ja sitten on korpit lisääntyneet 25v aikana melkosesti.
        Ihan itte nähny.

Närhet kuulemma levittävät tammea kuljettamalla terhoja. Siksi haluaisin niiden lisääntyvän. Omassa metsässä on muutama luontaisesti kasvanut pieni tammi. Niitä ei aikaisemmin ole täällä ollut. Korppeja on tosiaan, se on yleisin lintu, kun taas alan raivata metsää. Äidin mielestä korpin kuuleminen tiesi jonkun kuolemaa. Lapsuudessa korppi oli harvinainen.

• 1943 kirjoitti:

Närhet kuulemma levittävät tammea kuljettamalla terhoja. Siksi haluaisin niiden lisääntyvän. Omassa metsässä on muutama luontaisesti kasvanut pieni tammi. Niitä ei aikaisemmin ole täällä ollut. Korppeja on tosiaan, se on yleisin lintu, kun taas alan raivata metsää. Äidin mielestä korpin kuuleminen tiesi jonkun kuolemaa. Lapsuudessa korppi oli harvinainen.

Joskus keräsin 5 ämpärillistä terhoja oravia varten ja ne oli puuvajassa ,ei saanut oravat terhoja kun hiiret oli mellastanu niis ämpäreissä.
        Sillon talvella ihmettelinkin sellasia vanoja hankella puuvajan alla,olivat tietenkin kiskoneet niitä ylensyöneitä toipumaan pesiinsä.

• 1.1947

Pikatien reunassa niitä täällä satakunnassa näkee. Hakevat kai hiekkaa kupuun.

Oma piha on ihan jäätä. Kuljen vesikelkan kanssa varmuuden vuoksi. Yhtään ei sovi liukastella haavaisen mahan kanssa. Luistimet olis hienot, mutta enpä uskaltaisi enää kokeilla. Autokin luistelee ja haen penkan reunaa, ettei menis päin suulia:)
        Luonnon taideteokset on hienoja, kunhan ne vain huomaisi. Joskus siivous ärsytti ja näin pihalla kauniin lilan kukkakentän. Jotenkin se pysäytti. Sen yli matot telineeseen. Oli luksusta se.

Hanget on selvästi madaltuneet. Hidasta edistymistä silti. Maisema on vielä niin valkoinen.

• k/k

Kyllähän sitä seurailis kevään tuloa mut kun ei nää,lokasuojat kun ei oo paikoillaan traktorissa niin ikkunat kurassa..
      Onhan siin se hyvä puoli et kaikki uv sun muut säteet ei vahinkoita herkkää hipiää,pahapuoli on se et nyt ei neitokaiset pääse ihailemaan pronssinruskeaa nuorukaista.
      Onneksi sanomalehti pelasti aamun siin kun neuvottiin miten alottaa krostrainerin käytön,minäkin olisin säästynyt monelta mustelmalta ja kolhulta aiemmin.
      Siihen kuulema noustaan jalka kerrallaan kun poljin on alaasenossa ja mä kun olen sellasella tasajalka pukkihyppely tyylillä lojauttanut itteni polkimille,kiitos lehdistö.
      Mut asiaan eikä rönsyillä ohitte, 4 pakkast ja kirkas taivas ilman revontulia tulee oikein komee päivä höylätä polkuja sileeks eilen rakennetulla virityksellä.

• Pirre*

Itä-Suomessa aamulla pakkasta vielä 8 astetta, ja eilenkin vielä melko koleatuulinen keli, ei sula ihan kohta nuo niatokset, mutta hangilla on puunroskaa paljon kuin oisi jo huhtikuu..

• Ei ole K/K: lla sellaista trattoriaa joka nyt auttaisi.
      Parkkipaikan väleihin pakkautunut lumi on muuttunut liukkaiksi möykyiksi.
      Siinä sitten yritetään raapata jäitä auton ikkunasta.
      Meikäläinenkin saa aikaan ihan hunksien asentoja.
      H.

• Aina kun menet taloyhtiöön katso sen autopaikat talvella,onko kaukalo auton paikalla ja ylettyykö lämpötolppaan.
        Ittiään kunnioittava huoltoyhtiö huolehtii niistäkin ,eilen rakentelemani kauhan reikäterä putsaa asvalttiin asti autopaikan.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Aina kun menet taloyhtiöön katso sen autopaikat talvella,onko kaukalo auton paikalla ja ylettyykö lämpötolppaan.
        Ittiään kunnioittava huoltoyhtiö huolehtii niistäkin ,eilen rakentelemani kauhan reikäterä putsaa asvalttiin asti autopaikan.

Minä muutin tänne vuosi sitten, maaliskuussa.
        Pöllö kun olin, en lukenut autopaikan vuokrasopimusta.
        Siinä kerrotaan että vuokraaja siivoaa autopaikkansa, niin kumeista kun lumestakin.
        Joten en kolanut tänäkään talvena.
        Meikäläinen K/K kyllä ajaa trattorialla ja lykkää kauheat lumikasat auton eteen.
        Ammattitaidoton ja vaingoniloinen kun on luonteeltaan.
        Jos ei K/K muuta tänne ensi talvena joudun minä kolaamaan.
        H.

• demeter

Meillä hiihtokelit jatkuu vielä. Lämpöasteita oli kun lähdin, mutta suksi luisti silti. Tai luisti ja luisti. vähän tökki, kun eilinen myrsky on ripotellut latu-uralle kuusenneulasia ja pientä oksaa. Sen vuoksi sainkin hiihdellä ihan yksin
      ennenkuin peltoaukealla tuli tuttuja vastaan. Pajunkissoja näin, 1943:lla
      oli kai niistä myös havainto.

• Tippuu ja juoksee kyllä täällä ja kovaa :))
      Aamulla kuuntelin ulkona erilaisia sirkutusvariaatioita.
      Oli kehräystä ja kurnutusta, raakkumista ja tityy.
      Lintuja ei näkynyt, paitsi nämä raakkujat, niitä oli puunlatvassa paljon. Kahteenkymmeneen laskin sitten ajattelin että kyllä riittää.
      Yksi päivä äkkiseltään näytti kun olisi peippo ollut pensaassa, mutta eihän se varmaan ole mahdollista. Eikä kyllä peipon laulua ole kuulunut.
      Rusakko tuossa pensaassaan on jo paljon virkeämpi liikkuu huomattavasti enemmän kun pakkasten aikaan.
      Kyllä se sieltä tulee ja saapuu kevään jälkeen kesä :)

• Aurinkomielellä

Tänään on ollut tuulinen päivä. Yritimme pilkkiä saaren suojassa, ei tullut kalaa. Tuuli tuiversi pitkin jäätä niin kylmästi ettei siellä kauaa viihtynyt. Paistoimme makkaraa rannassa. Hyvin oli klapit laitettu kuivina suojaan, ei ollut ongelmia nuotion sytyttämisessä muuta kuin tuuli. Oli senverran metsää suojana että tarkeni laavulla istua. Näkyi muutama pilkkijä saareen menevän jäätien varrella istuskelevan ja moottorikelkoilla kulkijoitakin huristeli ohi.

Eilen päivällä aurinko lämmitti tien pintaa niin että oli märkiä paikkoja tiellä ja illalla ulkosaunassa käydessä oli kevään tuntuinen ilma, nollakeli.

Nyt tuntui tuulin entisestään yltyneen. Jospa se huomiseksi tyyntyisi.

Aurinko sentään on paistanut ja suojaisissa paikossa lämmittää mukavasti.
      Keväisiä, valoisia päiviä. Seuraillaan.

• kaunisleski

Ilma on lämmennyt 0 asteeseen. Myrsky mylvii nurkissa ja räntää sataa. Mutta ulkoilu säät kuitenkin, jos ei tuuli vie mennessään.

• s-taka

Vuoksen vesistössä vesi on todella alhaalla, puoli metriä keskitasosta. Se on aika vähän. Ns. asiantuntijat lohduttelee että koska lunta on paljon ja sen vesiarvot kuulemma korkeita, niin kohtapa on vedenpinta normaalilla tasolla.

Ans kattoo; muutaman päivänkin kun tuota rataa tuulee ja aurinko paistaa niin kohta on hanget ihan muualla kuin järvessä, ne on taivaan tuulissa niinkuin sanotaan. Ja laiturit kuivilla. Vasta pitkä kesäsadekausi nostaa vedenpinnat pitkäaikaisiin keskiarvoihin. Uskallan sanoa, kokemusta nimittäin on sen verran pitkältä ajalta.

Tuuli tosiaan ihan ujeltaa nurkissa. Kevättähän se tuo kun lounaan suunnalta puhaltaa.

• 1943

Ajelin täällä kotinurkilla ja lapsuuskotini maisemissa. Suuret tiet ovat jo täysin sulia ja tien reunat likaisen mustat. Pienemmät tiet ovat paikoin polanteisia, joten varovasti pitää ajella.Suuret naakka- ja varisparvet teillä kiinnittivät huomiota. Koti-ikkunan takana oli parvi sinitiaisia. Pirkanmaalla oli kuulemma satanut 5 cm uutta lunta, täällä oli pilvipoutainen päivä, aurinkokin pilkahteli. Lämpöä parisen astetta. Joissain puroissa vesi jo virtaa.

• Tuiskun tyttö

Eipä tänään hiihtämisestä tullut mitään. Tuuli oli tuivertanut niin paljon roskia lumelle ettei suksi luistanut. Lähdin ajelemaan kotiin päin. Lähtiessä sää oli tuulinen ja kuiva, mutta muuttui noin sadan kilometrin jälkeen tuiskuksi ja lumisateeksi. Lopulta oli jo satanut ja tuiskunnut niin paljon tielle lunta että aura-autot olivat liikkeellä.

Eipä tuolta ulkoa tällä kertaa paljonkaan kevään merkkejä näy. Sataa ja tuiskuttaa edelleenkin.

"Uusi lumi on vanhan lumen surma", sanotaan. Eiköpähän tuo sääkin tuosta taas kevääksi käänny. Toivotaan ainakin.

• s-taka

Ilmatieteen laitoksen tieliikennekamera-sivusto on tosi hyvä kun siitä näkee millaista sää on missäkin päin Suomea. Lännessä näytti jo ilma kirkastuvan, meillä täällä Päijänteen itäpuolella satelee vielä, tuiskuttaa lunta siis. Kelju keli melkein joka puolella. Onneksi ei tarvitse tien päälle lähteä.

Toivottavasti kunta ajaa vielä hiihtoladut uusiksi. Kun tuli vähintään 10 cm uutta lunta niin peittyivät jo metsälatujen keljut roskatkin?

• s-taka

Itse mekin lapsena ladut tehtiin kotitilan ja vähän naapurienkin maille. Ja kouluaikaan koulun pojat johtajaopettajan (mies) kanssa talven ensilumien aikaan tekivät liikuntatuntien hiihtoladut koulun lähistölle. Eipä "kunnalla" silloin sen kummempia latuja ollut. Luulen että urheiluseurat tekivät ladut hiihtämällä esim. maakuntahiihtoja varten. Siis juuri niin kuin sinäkin hunksi aikoinaan.

Aikuisenakin ylpeilin vielä pitkään sillä, että enpä ole kirkonkylän laduilla hiihdellyt vaan omilla, mutta koska vanhat latumetsätkin on raiskattu hiihtokelvottomiksi (on siinä omaakin syytä) ja lisäksi rakenneltu suurjännitejohtoja (niiden aluset on karmeita hakattuja pienpuurämeikköjä) ja uusia teitäkin, niin "omat" hiihtomaastot ovat nykyisin vähissä. Ja kapeat sukset vallan uppoaisi hankeen jos tuonne pellolle latuja yrittäisi.

Pienellä köyhällä kunnallamme taitaa nykyisin olla yksi laduntekokone, moottorikelkkasysteemi käsittääkseni eli latu kerrallaan voidaan ajaa. Ei kunnan ylläpitämä latuverkko mikään laaja ole, liekö korkeintaan 25 km yhteensä, mutta koneladut on kuitenkin suht lähellä ja hyviä hiihtää - niin kauan kuin ilmoja piisaa eikä esim. jäälle noussut vesi niitä turmele.

Tuiskuttaa vieläkin. Uskon että lauantaista huolimatta esim. jääladun ajavat, kun Foreca lupaa mukavia hiihtoilmoja huomiselle ja ylihuomiselle. Sunnuntaitöihin kunnan miehiä ei varmastikaan laduntekoon pistetä ;-//

Niinpä niin, kuntien tehtävät on aikojen saatossa muuttuneet ja lisääntyneet: hoitoa tarvitsevien vanhusten määrä aina vaan lisääntyy, ladutkin pitäisi jonkun ajaa, ja luistinradat jäädyttää, kunnan vuokratalojen pihat aurata ...

• demeter

Aamulla oli pihassa 5 cm suojalunta ja meillä kaupunkireissu edessä. Pojan folkkari (paku) kulki kumminkin hyvin, Loskaa on joka puolella. Ja räntää sataa edelleen. Eipä tee mieli ulos.

• meeriamanda

Ihan kateellisena lueskelen kirjoituksia joissa kevät keikkuen tulevi:))
      Kävin kauppareisullani tuolla sohjossa polkumasiinalla, sohjoa oli ja jäätävä tuuli, utusateen kera. Kilometerejä yhteensä n. 6 joten lenkistä se kyllä kävi.

Tietenkin unohdin miehen jättämän bonuskortin, vaan ei hätää kassaneito kirjoitti kuitin alle tietojaan ja seuraavalla kerralla voi noi ostokset kirjata kuhan on kortti mukana:/

Mun mielestä lumikertymät eivät ole huvenneet pläntistäni yhtään...huoks.

• Pukkaa takatalvea ny

"kirjoituksia joissa kevät keikkuen tulevi ..:))"

Kyllä se ny on iskenyt täälläkin pahemmanlaatuisen takatalven. Toista päivä on tullut räntää ja lunta.

Lämpötila on keikkunut pikaisesti plussalla ja miinuksen puolella. Eli sahausliikettä sinne ja tänne.

Joten yöksi on vähän lisättävä lämpöä mökkiin, tai oikeastaan kiertoa veteen.

• Pirre*

Eilen- ja tänään tulla rymisi lumet talon katolta, Osku -kissa oli aivan paniikissa..luuli kai ukkosen taas pauhaavan. Osku sai ilm. trauman elämänsä ensimmäisestä ukonilmasta, - nyt kaikenlainen rumina saa sen suuniltaan, ilm. posttraumaattnen reaktio..oisikohan kissoille terapiaa :)

• meeriamanda

Oliko tää kissuli Osku just se kun oli kadoksissa, ja tää surtiin porukalla?
        Arka on minunkin kisuni, ei kai niitä sillain voi jeesiä kuin koiria esmes. paukkuarkuudesta, tai liikenteen seassa kulkemisessa.
        Tai en ainaskaan osaa muuta kuin puhua rauhallisesti ettei ole mitään hätää...mami on tässä...ja yhtä höpinää:))

• Tase Pappa
        meeriamanda kirjoitti:

Arka on minunkin kisuni, ei kai niitä sillain voi jeesiä kuin koiria esmes. paukkuarkuudesta, tai liikenteen seassa kulkemisessa.
        Tai en ainaskaan osaa muuta kuin puhua rauhallisesti ettei ole mitään hätää...mami on tässä...ja yhtä höpinää:))

Täällä saaristossa on kaksi päivää lähes myrskynnyt. Tuuli on vaihtanut suuntaansa muutaman tunnin välein. Räntää satanut eilisestä asti. Maahan sitä ei ole kuitenkaan mitään.
        Juuri nyt aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Tuulee hurjasti.
        Mittari näyttää -0 Kuitenkin jäätää maassa olevaa vettä tiukasti.

On ollut koko viikon sellaisia kevään kunnostustöitä. Sellaista mukavaa puuhastelua ulkona.
        Nyt iski oikein kunnon "laiskamato". Olen käynyt ulkona ainoastaan piipulla, kahvittelun ja syömisen välillä.
        Tunnustan. En ole saanut tänään edes housuja jalkaani. Olen ollut oikein aito "tupa-uuno". Eikä edes hävetä.

Huomenna täytyy lähteä ajelemaan kaupunkia kohti. Pitää mennä lajittelemaan viikon aikana saapuneet laskut kiireellisesti maksettaviin, joudutettaviin ja unohdettaviin.

Nämä säävaihtelut kuuluvat kevääseen. Kyllä se on jo kevät edennyt ainakin täällä huimasti.

• Pirre*
        meeriamanda kirjoitti:

Sepä justiin, oikea selviytyjä kissa onkin, semmoiset pakkaset ja muut talven kamaluudet kesti. Nyt Osku on hyvin mukavuuden haluinen, ja viluinen :)

• eihän se luonto meitä pettänyt ,ei ollenkaan nytkin on koko viikoks luvattu yöpakkaset ja kaik pikku sateet mitkä kevääseen kuuluu.
      Ne aamun jäätiköt vaan askaruttaa ja se että mikä pakko huonojalkasilla on työntyä pimeään kompuroimaan.
      Ihan takuulla hämärässä näkyvä hahmo on talon vanhin köpöttelijä,orottakaa nyt hyvät ihmiset sitä hiekottajaa.

• 1943

Tuolla tyylillä minun olisi pitänyt olla sisällä monta vuorokautta. Eipä ole hiekoittajaa näkynyt. Pari kertaa toimi, kun soitin isännöitsijälle. Pitää lähteä aamuhangille hiihtämään, jospa vielä kantaisivat. Lauantaina katselin, että joki oli jo jäistä vapaa. Järvellekään en enää mene, pellolla painelen. Tälle ajankohdalle on tosiaan tyypillistä tuo suuri vaihtelu eri vuorokaden aikojen välillä. Kuu on nousemassa joten voi joskus kokeilla aamuöistä hiihtelyä.

• 1943

Ensimmäiset joutsenten äänet kuulin, en nähnyt mitään, mutta varmaan uiskentelevat sulassa jokisuussa. Nyt on 4 astetta ja aurinko katselee usvapilven takaa. Hanki kantoi vielä, tuntia myöhemmin ei ehkä enää. Yksin istuva pilkkijä näkyi olevan järvellä. Tuotakin voisi harrastaa, jos nykyiset harrastukset alkavat kyllästyttää.

• 1943

Jatkan tätä yksinpuheluani. Kevättä on rinnassa niin paljon, että kävin leikkaamassa tuon pikkuisen omanapuuni. Samalla siistin mäntyjä ja tuomipihlajia. Oksat jätin toistaiseksi hangelle auringon vangitsijoiksi. Kun lumi on sulanut, katkon ne ja vien metsään.

• Tase pappa

Komea on auringon paiste. Sulattaa jäitä mukavasti.
      Naapuri tuossa vielä ajelee kevyellä traktorilla jäitä pitkin saareen. Vie pieniä nyssäköitä rakennustarpeita. Aikoo kuulemma väsätä kesämökin sinne. Ei kuitenkaan aja enää kahta kertaa samaa jälkeä pitkin.

Tänään on tehty hullun tavalla hommia. Kevät saa vanhankin innostumaan.
      3.5 litraa Parafiiniöljyä tuli levitettyä saunan lauteisiin. Nyt lämpö päällä. Imeytyy Tervaleppään hyvin.
      Molempiin kottikärryihin hommasin ilmaa pitävät renkaat. Saa Miniät siivoilla pihaa Mamman komennossa.
      Tyylillä - vie mennessäs ja tuo tullessas, on moni tavara hakenut jälleen oman paikkansa.

Kolme Joutsenta kävi moikkaamassa kotipaikkaansa. Melu olisen mukainen.

Nyt olen ansainnut "tupsluikkurin" harjakaisiksi.
      Työkamppeet pois päältä ja ollaan kun Ellun Kanat. Se on kevättäkin rinnassa.

• Pirre*

He, tuli jo edesmennyt isäni mieleen tuosta tupsluikkarista :)

• Kuumaa kevättä on tiedossa papallekin.
        Tervaleppää lauteissa ja vielä öljyisenä, mitenkähän lie imevät toisiansa?
        Tervaleppä kuuluisi seiniin vaan ei selän taakse eikä...tuota...

Aamulla meni joku talon mummo turvalleen, viimepäivien suojat olivat upottaneet autonrenkaantuhoajasepelin jään sisään.
        Aamulla oli -4.
        Oli varmaan taas käynyt niin, että taloyhtiön palkkaama "hoitoyhtiö" oli jättänyt Eestiläislaiskurit päivystämään.
        Turha niille on huutaa: "Töihin siitä".
        Korkeintaan kääntävät kylkeä niin että tyhjät kaljatökit lentelevät lattialle.
        Tai, mistäs minä tiedän.
        H.

• Tase pappa
        hunksz kirjoitti:

Kuumaa kevättä on tiedossa papallekin.
        Tervaleppää lauteissa ja vielä öljyisenä, mitenkähän lie imevät toisiansa?
        Tervaleppä kuuluisi seiniin vaan ei selän taakse eikä...tuota...

Aamulla meni joku talon mummo turvalleen, viimepäivien suojat olivat upottaneet autonrenkaantuhoajasepelin jään sisään.
        Aamulla oli -4.
        Oli varmaan taas käynyt niin, että taloyhtiön palkkaama "hoitoyhtiö" oli jättänyt Eestiläislaiskurit päivystämään.
        Turha niille on huutaa: "Töihin siitä".
        Korkeintaan kääntävät kylkeä niin että tyhjät kaljatökit lentelevät lattialle.
        Tai, mistäs minä tiedän.
        H.

Kyllä Tervaleppä on oiva materiaali öljyttynä. Öljyttynä ei ota vettä sisäänsä eikä tikkuunnu. Helppo pitää puhtaana. Niitä entisiä laudepuita kun ei enää saa ostaa kaupoista. Ovat kuulemma uhanalisia puulajeja.
        Siinä olet oikeassa että Tervaleppä ottaa lämpöä pintaansa. Ei sentään niin, että se tuntuisi epämiellyttävältä. Useinpa siinä talvisin tulee loikoiltua.

Tämä sauna on tarkoitettu käytettäväksi laudeliinojen kanssa. Sauna on isompaan käyttöön mitoitettu. Saunojat vaihtuvat päivittäin. Jos paljaalla pepulla saunottaisiin, ei sitä pitäisi pirukaan puhtaana.

Meidän taloyhtiön huoltomies ei lotkauta korvaansakaan jostakin liukkausvalittajasta.
        Huoltoyhtiöstä todetaan vain että ei kannata heittää sepeliä, koska se menee päivällä jään läpi. Taitaa olla joka yhtiössä nämä ongelmat tuttuja asioita.

• k/k
        Tase pappa kirjoitti:

Kyllä Tervaleppä on oiva materiaali öljyttynä. Öljyttynä ei ota vettä sisäänsä eikä tikkuunnu. Helppo pitää puhtaana. Niitä entisiä laudepuita kun ei enää saa ostaa kaupoista. Ovat kuulemma uhanalisia puulajeja.
        Siinä olet oikeassa että Tervaleppä ottaa lämpöä pintaansa. Ei sentään niin, että se tuntuisi epämiellyttävältä. Useinpa siinä talvisin tulee loikoiltua.

Tämä sauna on tarkoitettu käytettäväksi laudeliinojen kanssa. Sauna on isompaan käyttöön mitoitettu. Saunojat vaihtuvat päivittäin. Jos paljaalla pepulla saunottaisiin, ei sitä pitäisi pirukaan puhtaana.

Meidän taloyhtiön huoltomies ei lotkauta korvaansakaan jostakin liukkausvalittajasta.
        Huoltoyhtiöstä todetaan vain että ei kannata heittää sepeliä, koska se menee päivällä jään läpi. Taitaa olla joka yhtiössä nämä ongelmat tuttuja asioita.

Eipäs sanota väärää toristusta meistä talkkareista.
        Kyllä nyt olis kova kiusaus paljastaa mikä huoltoyhtiö ainakin yrittää parhaansa.
        Noin 7kuutioo meni tänään sepeliä.

• kaunisleski
        k/k kirjoitti:

Kyllä nyt olis kova kiusaus paljastaa mikä huoltoyhtiö ainakin yrittää parhaansa.

Täällä juuri hiekoittaja on liikkeellä...

• Tase Pappa
        k/k kirjoitti:

Onneksi ainakin yksi poikkeus vahvistaa säännön. Poikkeaisitko meidänkin pihassa.
        Kunniaa sille, jolle Kunnia kuuluu.

• Usko vain.

Onneksi kesä tulee kevään jälkeen, ja nyt tuon Japanin maanjärjestyksen ansiosta päivät ovat kuulemma lyhentyneet merkittävästi. Niin, näin ne uutisoivat asiasta.

"Järistyksen arvellaan BBC:n mukaan siirtäneen maapalloa akselillaan 16,5 senttimetriä. Tämän taas uskotaan vaikuttaneen maapallon pyörimisnopeuteen niin, että päivä lyhenee Japanin järistyksen jälkeen 1,8 sekunnin miljoonasosalla. "

Nyt kyllä pukkaa pakkasta tälle yölle, ja kesästä ei ole tietoakaan, vaikka päivät kuinka lyhenisivät.

• demeter

Olimme maalla, Kanta-Hämeessä muutaman päivän. Katujen/teiden kunto oli sielläkin sellainen kuin se keväisin pakkaa olla kaikkialla. Näytti kuitenkin siltä, että jalkakäytävien hiekoituksesta oli luovuttu kokonaan ja potkukelkka oli siellä hyvä menopeli (meillä sitä ei tosin ole).
      Entisenä tiehoitokunnan toimihenkilönä muistan hyvin nuo jatkuvat valitukset huonosta hiekoituksesta. Niihin olen itsekin joutunut vastaamaan samalla tavalla kuin Tase-Papan huoltoyhtiö. Kun aamulla hiekoittaa, aurinko ja päivälämpö saavat aikaan sen, että hiekka/sepeli uppoaa jään sisään.

Minä nautin maalla eniten raikkaasta ilmasta: että voi hengittää täysin palkein
      ja tietysti hiljaisuudesta, oikean metsän läheisyydestä. Hankikannot olivat siinä ja siinä. Pikkumiestä ne kestivät, mutta eivät varamummia.
      Kiitos vinkistä 1943 ! Enpä ole keksinyt, että noin voi menetellä oksien kanssa: jättää hangelle saamaan aurinkoa...

• -9 C !!

Minä en enää lähde ulos ennen kuin Anne Borgströmillä on pitkä tukka taas ja hän julistaa virallisen kevään alkaneeksi.
      Heilahtakoot letit ja hameenhelmat kevään merkiksi.
      Nimim. Lisää ydinvoimaa ja naisille pitkä tukka.
      H.

• 19

Minä pysyn ulkona niin kauan kuin Anne oppii sanomaan huomenna, eikä huamenna.

• 19 kirjoitti:

Minä pysyn ulkona niin kauan kuin Anne oppii sanomaan huomenna, eikä huamenna.

Pitkätukkainen nainen saa kuiskailla minulle millä murteella vaan.
        "Mie siu niin kultuna...." jne.
        H.

• 1943

Yöllä oli kunnon pakkanen, melkein 15 astetta. Nyt paistaa aurinko ja hankikanto on mahtava. Kävin hiihtelemässä ja kaksi muutakin henkilöä oli havainnut sään ja hankien ihanuuden. Oli torikokous keskellä peltoa auringon porottaessa. Aamulla metsuri kävi kaatamassa ja pilkkomassa mökin vierestä kuivuvan kuusen ja käytin puolitoista tuntia lumen lapioimiseen. Tein autolle paikkaa mökin viereen. Ennen jään sulamista lammelta pitää käydä kuljettamassa oksat ja puut pois. Mökki on metsäautotien varrella ja iso tukkirekka kuljetti puuta pois. Tuo puunkaato osui sopivaan saumaan, ei törmäilty. Täällä maalla nuo puuhat kuuluvat varhaiskevääseen, kun maa on vielä jäässä.

• i_a'*

Yöllä pakkasta 15 astetta... Raikas ilma joka-aamuisella aamulenkillä... Nyt ollaankin -2 asteen lukemissa jota heikko tuuli hiukan viilentää...

Eilen istuin ystäväni kanssa monta tuntia pilkillä tuossa järvelläni... Ahven ei oikein ollut syönnillä mutta särkiä olisi saanut sitäkin enemmän... Juuri porailin muutaman reiän tuohon rantaani... Jokunen kuokku pyyntiin särkisyötillä, josko huomenna paistelis haukea... Vai tulleneeko sittenkin madekeittopäivä...

Suojakeli puuttuu meiltä ja näinollen hanki ei kanna... Moottorikelkkakeli ei ole hääppöinen reittien ulkopuolella metsässä... No järvellä kuitenkin on hyvä ajella...

• i_a''*

Hupsista...

Mistähän noita ylisuuria haukia on tullut kalarantaani... Toisspäivänä 6,8 ja 5,2 kilon hauet... Eilen kaksi n. kolmen kilon... Tänään 12,7 ja 4,9 kiloiset... Oli vaan kolme koukkua jotka nostin välillä pois... No ystävillehän noista kaloista liki kaikki annoin... :)

Tänään satelee hiukka lunta... Pari astetta näyttäisi lämpimän puolella olevan...

• 1943
        i_a''* kirjoitti:

Hupsista...

Mistähän noita ylisuuria haukia on tullut kalarantaani... Toisspäivänä 6,8 ja 5,2 kilon hauet... Eilen kaksi n. kolmen kilon... Tänään 12,7 ja 4,9 kiloiset... Oli vaan kolme koukkua jotka nostin välillä pois... No ystävillehän noista kaloista liki kaikki annoin... :)

Tänään satelee hiukka lunta... Pari astetta näyttäisi lämpimän puolella olevan...

Olipa komeita. En varmaan ole koskaan missään nähnyt 12,7 kg painavaa kalaa. Tulee komeita fileitä. Hauki on kaupassa melko arvokasta eikä sitä aina ole saatavanakaan. Eipä ole säässä eroa, lumisade lopuillaan ja lämpöä täällä 3 astetta. Eilen ostin tuoreita turskafileitä. Paljon ei ollut valinnanvaraa kalatiskillä.

• Kaunisleski ejk

Tänään Ahtialanjärven sulassa kohdassa Silkkiuikku uiskenteli, kahden sinisorsan seurana.

• Se ampuu sit ne kaksi, ja nopeasti.
        Kevät on joissain asioissa arvaamaton.
        H.

• 1943

Uusi lumi on vanhan lumen surma. Parhaillaan tulee oikein isoja hiutaleita ja ainakin hetkeksi kaunistavat nuo tummanpuhuvat lumimöykkyveistokset. Eli edistää kevään tuloa tämäkin, vaikkei se ehkä siltä tunnu. Jokohan hankikelit loppuivat? Itse olen tyytyväinen, kun sain kieritettyä noin 60 kuusipölkkyä lammen jäältä eilen ja toissapäivänä maalle. Oksia jäi vielä vähän, mutta luotan, että jää kantaa. Kevään tuloa enteillee myös juuri kuultu jäätelöauton ääni asunnon nurkalta. Luotan säätiedotukseen ja luulen tien olevan jo kunnossa, kun klo 23:ksi lähden Hesaan.

• meeriamanda

Heh...tuo jäätelöauton ääni minutkin sai hymähtelemään :)
        Uhkasin miehelleni jo kärrääväni noi lumet pläntistäni poies, vaan loogiseen tapaansa tokaisi...sitäpä et ole vielä tehnytkään:/ Suomeksi, häpäistä itseään:)
        Lehtiharavan varrella on koklannut lumensulamista, on toki huvennut ...vaan on sitä vielä ja paljon!

Eilen pyöräilin kissuruokien takia tuonne isoon markettiin ja olin ihan varma et jossain vaiheessa oon rähmälläni, oli jokusen asteen miinuksella...ja se röhnä jämähtänyt ...vippasi hyvinkin ...pyörääkin:)
        Takaisin tulo oli vielä mutkimpaa , olihan sarvissa olevassa korissa iso ostoskassi ja jopparilla salkku,. Tuli mieleen joku mainos; Kävellen olisit jo perillä!:/
        Kaatumata selvisin joskin etanan vauhdilla :)

• 1943
        meeriamanda kirjoitti:

Heh...tuo jäätelöauton ääni minutkin sai hymähtelemään :)
        Uhkasin miehelleni jo kärrääväni noi lumet pläntistäni poies, vaan loogiseen tapaansa tokaisi...sitäpä et ole vielä tehnytkään:/ Suomeksi, häpäistä itseään:)
        Lehtiharavan varrella on koklannut lumensulamista, on toki huvennut ...vaan on sitä vielä ja paljon!

Eilen pyöräilin kissuruokien takia tuonne isoon markettiin ja olin ihan varma et jossain vaiheessa oon rähmälläni, oli jokusen asteen miinuksella...ja se röhnä jämähtänyt ...vippasi hyvinkin ...pyörääkin:)
        Takaisin tulo oli vielä mutkimpaa , olihan sarvissa olevassa korissa iso ostoskassi ja jopparilla salkku,. Tuli mieleen joku mainos; Kävellen olisit jo perillä!:/
        Kaatumata selvisin joskin etanan vauhdilla :)

Eilen naapurini oli pyörällä lähdössä, kun itse lähdin autolla kaupungin keskustaan. Hänellä ei ollut nastarenkaita ja varoittelin, koska piha oli todella liukas. Itsellänikin oli poistaitettavat piikit korkojen alla. Hän sanoi pyöräilevänsä vain sulalla maantiellä, muuten taluttaa. Itse alan pyöräillä vasta, kun liukasta ei ole missään. Nytkin lähden kävellen reppu selässä kauppaan. ennusteen mukaan lumisateen pitäisi loppua puolen tunnin päästä, saas nähdä.

• Grrr.

Minulle paras kevään merkki on tänä vuonna ollut se, kun keräilin ensimmäiset lumen alta esiin tulleet roskat parempaan talteen. ;)
      Joillakin joutuu talvella roskikset hukkaan ja tipauttavat jätöksensä minne sattuu.

Minä sitten iiinhoan roskia luonnossa...ja kaupungissakin. Sakkoa saisi sotkijoille antaa!

Paistaa meillä aurinkokin ja eilen satanut lumi kimaltaa ja sulaa niin että suhisee.

• 1943

Ja kun ratkaisu olisi niin yksinkertainen: jokainen huolehtisi omista roskistaan! Mitä hyötyä on ympäristöasioista paasaamisesta, kun arkirutiinit eivät hoidu?Eivät kotona, eivät koulussa.

• demeter

Sain vieraita aamupäivällä, joten en lähtenyt ladulle. Eilen kävin, mutta kovin olivat ladut jäisiä. Luistelijoitten kaistalla kulkee nykyisin juoksijoita ja mikäs siinä kun osuus on tiiviiksi höylätty. Oksat ja neulaset laduilla tekevät edelleen kiusaa.

Pyöräkelejä minäkin odottelen. Voisin viipyillä asioilla pitempään, kun ei tarvitsisi välittää bussivuoroista tai hoputtavasta kuskista.

Kävelylenkit teen sauvojen kanssa, mutta silti saa taiteilla jäisillä teillä.

Roskaaminen on se loputon harmin aihe ja kevät paljastaa kaiken. Se "roska päivässä" oli hyvä kampanja. Me poimitaan kyllä lasit talteen, mutta ei niitä mäyräkoiran pahveja jaksa, tai kertakäyttömukeja. Joskus ne ovat vielä niin vaikeasti haettavissa, heitetty kauas tiestä.

Meillä on muuten mustarastas jo aloittanut varovaisen huiluttelun. Ja tiklit vierailevat edelleen lintulaudalla.

• 1943

Sulla ei sitten ole ollut mahdollisuutta hankikannolla hiihtelyyn? Vielä eilen nautin tuosta hurmasta. Valmiit ladut ovat varmaan tosi jäisiä, tuttavani teloi vuosi sitten olkapäänsä kaaduttuaan. Piti leikata, nyt jo hiihtelee taas. Eilen kävelin 1 km:n matkan edestakaisin, kun menin työmaalleni. Oli 0,5 km alamäkeä ja vastaava matka ylämäkeä. Varsinkin alamäessä piti olla tosi varovainen. Oli pitkävartiset kumisaappaat jalassa, kun piti umpihangessa kävellä vähän matkaa. Eivät ole parhaat mahdolliset liukkaan kelin jalkineet.

• demeter

Varmasti voisin hiihtää hankikannoillakin, mutta kun tykkään tuosta metsästä ja siellä se ei ole mahdollista. Olkapäävammat ovat kai aika yleisiä ikääntyessä. . Itse olen yrittänyt voimistella ja pitää liikeradat entisinä. Uskon sen auttavan.

Sinullahan alkaakin sitten kohta metsätyöt, eikö ? Meidän puutoimittaja asuu tuossa parinkymmenen kilometrin päässä ja toivoisin, että me tänä keväänä pääsimme "sinivuokkojen aikaan" pariksi päivää metsätöihin. Se on parasta hyötyliikuntaa mitä tiedän.

• 1943

Metsämme on joskus ihan sinisenä sinivuokoista. Myös kelta- ja valkovuokkoja on Viime keväänä sinivuokot kärsivät jostakin, eivät olleet voimissaan. Koska teen itse ladun, pysyn tuossa naapurin pellolla. Metsässä on hankalampi tehdä latua ja siellä on vaara törmäillä puihin. Odottelen rauhassa hankien häviämistä. Osa kuusen oksista pitää saada pois jäältä ennen jään sulamista.Korppi taas ilmoitti olemassaolostaan eilen, on niitä metsäisiä kevään ääniä.

• Minähän olen varsinainen Aino Kassinen kun ennustin alkutalvesta että .
      Tulee aika jolloin ei viikkoon aurata ,se toteutui hyvä minä.
      Floskaa sen sijaan lykitään kun on sellanen 10-30 cm kerros löysää jäätä eressä niin kyllä kone huokaa sitä pukkiessa.
      Kivasti se piha siit kuivui oltiin koko porukka ruutuu hyppimäs töitten jälkeen,sattui olemaan liitu taskus ja tein ruurukon.
      Ohimennyt isännöitsijä oli sen näkönen et mukaan olis halunnu mut ei kehrannu tulla.
      Voi se syy olla siinäkin kun meil oli roskiksest otetut kaljatölkit kivinä ja sille ei enää olis ollu tölkkiä antaa.
      Kaikkee se valo ja kevät teettää.

• 1943

Täällä on eilisen lämpöisen ( 7 astetta) päivän ja pikkupakkasyön jäljiltä piha tosi liukas, ei ole vielä päästy sohjovaiheeseen. Tässä eräänä päivänä. kun ajelin Turkuun päin, niin tien vieressä oli töyhtöhyyppä ja aurinko on sulattanut monet tienvarsiluiskat paljaiksi. Ainakin Halikonjoessa oli jo vettä jään päällä. Eiköhän tuo yhdellä jalalla hyppiminen tekisi hyvää jokaiselle, voisi pistää ohjelmanumeroksi johonkin kesän tilaisuuteen. Kun tuota tasapainoharjoittelua suosittelevat.

• Räystäät tippuu

Hyvä aloitus , kerrassaan hyvä.

• Joopati joo

libyassa tippuu räystäät.

• toistan

seurataan vaa, mitäs sitä saa kertoa sitten?

• hunksz

Talkkarinkiusaus (Ruskistettuja, kokonaisia Nakkeja Sardellin sijasta) varmaan tunteekin tämän tekniikan:
      Olen 0-keleillä laittanut maantiesuolaa paksuksi jonoksi auton parkkipaikalta ajotielle.
      Nyt siinä on sievä pieni puro, Asfalttia myöten, jota pitkin sulavesi valuu pois eikä jäädy uudelleen paikalleen.
      Luulenpa että minulla tulee olemaan taloyhtiön ensimmäinen lumi- ja jäävapaa parkkipaikka!
      H.

• ........

voe hyväne aeka sentää...

• Laitan tähänkin vähän, ettei tuo kilpaileva ketju saa liikaa etumatkaa.
      Eipä parkkipaikkapuro pahemmin lirise, on Talvi iskenyt takaisin.
      Viima vaatii pitkiä kalsareita. Ja niin oli nöyrryttävä, poikamaisuus ei enää kestä kylmiä munia muuta kun jääkaapista.
      H.

• Pirre*

Kylmiä öitä on pidelly, ja koleaa kevättähän ne on lupaillu sääprofeetatkin.

Tänään paistaa aurinko mutta tuuli on pohjoisesta, eilen tuiskusi lunta lyhytkestoisesti, - kuin taivaalta oisi viskattu säkillinen lunta silllointällöin, pesi jo nuhruisen hangen pinnan vitivalkoiseksi. Aurinkolasit ehdottomat tuolla hiihdellessä.

Kevät keikkuen tulevi, vieläkin :)

• Naisilla tuo elekieli on helppoa, ihan luonnostaan keikkuu kuten Täti Moonika.
        Keväällä ehkä vielä enemmän?
        H.

• Tase Pappa
        hunksz kirjoitti:

Naisilla tuo elekieli on helppoa, ihan luonnostaan keikkuu kuten Täti Moonika.
        Keväällä ehkä vielä enemmän?
        H.

Himskatti. Pakko oli lähteä pois jäältä. Tuuli niin perusteellisen kovaa.
        Kyllä keikkui meikäpoikakin. Kumisaappaat jalassa ilman liukuesteitä. Vastatuuli tuiversi kunnolla. Lunta päin naamaa.

Niin nälkäinen en ole että perhekalleuksiani jäädyttäisin kalojen takia.
        Mieluummin menen kotiin sekuuluisa "pirri" kattilassa.
        Ei se kipu mitään, mutta se häpy.

Sen kevään tulemiseen täytyy nyt vain luottaa. Ei oikein siltä näytä.
        Onneksemme meillä on tuo Valtio-Valta. Se sanoo että Sunnuntaina- yöllä- tulee KESÄAIKA. Uskokoon kuka haluaa. Pakko kai on niitä kellon viisareita nousta yöllä veivaamaan. Olihan ennen kuulumatonta, aivan kamalaa, jos myöhästyis Maanantaina Alkon Aamun Avauksesta.

Minä ainaskin pidän pitkät kalsarini ja Raappahousuni vielä tiukasti jalassani ulkona ollessani.
        Ne minun munaskuuni tuntuu niin läheisiltä ja kalliilta menetettäväksi.
        Saan meidän mammalta tuntuvaa sivustatukea tälle päätökselleni.

• Pirre*
        Tase Pappa kirjoitti:

Himskatti. Pakko oli lähteä pois jäältä. Tuuli niin perusteellisen kovaa.
        Kyllä keikkui meikäpoikakin. Kumisaappaat jalassa ilman liukuesteitä. Vastatuuli tuiversi kunnolla. Lunta päin naamaa.

Niin nälkäinen en ole että perhekalleuksiani jäädyttäisin kalojen takia.
        Mieluummin menen kotiin sekuuluisa "pirri" kattilassa.
        Ei se kipu mitään, mutta se häpy.

Sen kevään tulemiseen täytyy nyt vain luottaa. Ei oikein siltä näytä.
        Onneksemme meillä on tuo Valtio-Valta. Se sanoo että Sunnuntaina- yöllä- tulee KESÄAIKA. Uskokoon kuka haluaa. Pakko kai on niitä kellon viisareita nousta yöllä veivaamaan. Olihan ennen kuulumatonta, aivan kamalaa, jos myöhästyis Maanantaina Alkon Aamun Avauksesta.

Minä ainaskin pidän pitkät kalsarini ja Raappahousuni vielä tiukasti jalassani ulkona ollessani.
        Ne minun munaskuuni tuntuu niin läheisiltä ja kalliilta menetettäväksi.
        Saan meidän mammalta tuntuvaa sivustatukea tälle päätökselleni.

Kyllä, melkein käteni palellutin jääjjä hiihtäessäni, ihan pit välillä leikkiä kalakauppiasta :) , selässä oli hiki mutta käit jäässä..

• Aurinkomielellä

Kuulin päiväällä radiosta että otsonia on paljon viikonloppuna Suomen päällä. Kannattaa suojata silmät ulkona liikkuessa. Valkoinen lumi kun käy silmiin jo muutenkin.

Eipä tänään ollut paljonkaan keväisiä merkkejä. Tuuli tuiskutti lunta ikkunan takana ja taivaalta satoi lisää.

• kaunisleski ejk

Kyllä kevät on takapakkia saanut. Yön pakkaset jäädyttää päivällä sulaneen.
      Tuuli, etten sanoisi myrsky, puhaltanut monena päivänä sellaisella vauhdilla, ettei meinaa eteenpäin päästä.
      Aurinko on niin kirkas, että aurinkolasit on oltava päässä vaikka lunta satais. Niin hassulta kun se tuntuukin, mutta silmiin oikein sattuu se kirkkaus.
      Tässä vaan odotellaan, kyllä se kevät tulee kunhan kerkiää.
      Tilhet ovat jokapäiväinen näky ruuan haussa, eväät taitaa vaan olla jo syöty....

• k/k

Ei tuu suvea näillä opeilla ,ei tarvii olla ku kolme tuntia niin hiekotettu paikka on jääs ku se sula tihkuu pintaan.
        Tuntuu et kaik kankeejalkaset on noussu pyörien selkään ja sit ne on kontit suorina pitkin pihoja.
        Kun kuuntelee sitä kitinää tekis mieli laittaa santaa sen urisijan taskut täyteen et pysyis pystys.
        Jonkinlainen vastuu pitäs ihmisellä olla omasta kulkemisesta.
        Kyllä minä niin olen mieleni pahoittanut.

• Pirre*
        k/k kirjoitti:

Ei tuu suvea näillä opeilla ,ei tarvii olla ku kolme tuntia niin hiekotettu paikka on jääs ku se sula tihkuu pintaan.
        Tuntuu et kaik kankeejalkaset on noussu pyörien selkään ja sit ne on kontit suorina pitkin pihoja.
        Kun kuuntelee sitä kitinää tekis mieli laittaa santaa sen urisijan taskut täyteen et pysyis pystys.
        Jonkinlainen vastuu pitäs ihmisellä olla omasta kulkemisesta.
        Kyllä minä niin olen mieleni pahoittanut.

Hei tuohan onkin hyvä idea, hiekoitus hiekat taskuun ja eikun propsii niitä edellään tienpintaan, kertakaikiaan hieno idis :)

Pakastaa täälläkin öisin, mutta siitä eistä päivät ovat aurinkoisia, kivempi kummiskin kuin keväinen räntäsade ..

• toivossahyväelää

10 astetta oli aamulla täällä Jyväskylän seudulla pakkasta. Lumityöt sai tehdä aamulla ja putsata auton lumikerroksen alta. Katolta alkaa taas tippua lumia, jahka aurinko alkaa lämmittää.
      Mutta aprillipäivänä pitäs lämmetä, näin sen otsikon jossain, toivoa sopii, että niin käy.

• Sulo Sivakka

Vuonna 1996 aprillipäivänä mun pihassa ei ollut kun yhdessä varjoisessa paikassa pikkuisen jäätä, nyt on vielä muutamassa paikassa kahden metrin korkeita isoja lumikasoja ? ...ja muuten piha täynnä lunta noin puolimetriä.
      Tämä kai on sitten sitä ilmastomuutosta, mistä ovat tiedottaneet, ja maksattavat sitä meillä.

Mittari näyttää olevan nyt tosin plus 5. Olisikohan joku virittänyt tuota mittaria ?

• meeriamanda

Niin se on tääläkin hämeessä, ei varmaan aikoihin ole lumesta vapaa piha. Pientä vahingoniloa tunnen kun pati talttahammasta juurikin loikkii tuolla, totesin ettepä nyt syö mun kukanalkujani peevelit! Mitästä kun reilu metri lunta penkkienpäällä :))

• Rahinaa

Meillä on 3.6 astetta lämmintä, aurinko paistaa, leuto tuuli ja muutama lumikasa jäljellä...niitä ei juuri erota hiekan, soran ja pölyn alta.

Harvinaisen lumekkaan ja jääkkään talven jälkeen on teiden ja pihojen kunnossapitäjillä totisesti hommaa jos aikovat koota kaiken liukaste-esteenä käytetyn kivimurskan talteen. Sitä on enemmän kuin ikinä ennen olen nähnyt!

• tase pappa

Saaristossa juuri nyt 5.8 astetta lämmintä. Tuulee kohtalaisesti. Sulattelee mukavasti lumia.
        Juuri äsken ihailimme, lämpimällä, etelän puoleisella seinustalla tulppaaneja, jotka ovat noin 10 senttisiä. Ihan vielä eivät ole nupulla.
        Lumikellot ja Idän Sinililjat nostelevat jo vauhdilla varsiaan maan alta. Jos sää jatkuu tällaisena niin loppuviikolla kukkivat.

Huomenna pitää alkaa veneiden huoltohommat. Moottori tarkistettava. Trimmit,Tutka, Kaiku ja veneen kaikki sähkölaitteet tarkastettava.Kymmenien vetouistelukelojen siimoitusta pitää kanssa aloitella. Paukkuliivien tarkistusta. Pelastautumispukujen tarkastusta ja puhdistusta.Parin viikon päästä lähtee porukka ruotsin vesille viikoksi lohen kalastukseen.
        Vetoauton huoltoa. Niin ja kaljavaraston täydennystä-tietenkin. Sapuskallahan ei niin väliä näissä keimeissä.

Tästä se kevät Kutuluodossa alkaa, toden teolla. Olkoon säät minkä sorttisia tahansa, kalareissut tehdään.

• Liplatuksia

On se tuo kalastus muuttunut...ennen riitti vapa, siima, koho ja koukku. Rantaan pääsi jalan ja hukkumaan ei päässyt kun oli selvin päin ja pysyi maalla.

Maistuuko ruottalaiset lohet suomalaista paremmalle?

• Tase pappa

Elämyksiä "Isokenkäisille".
        Meikäläinen saa päät ja ruodot. Niin ja vähän tupakkirahaa.
        Todennäköisesti pakko mennä Etelä-Ruotsin vesille. Sielläkin kun on isolla järvillä vielä jääpeite.

Itämeressä Lohet nyt pyydettävä sieltä. Kuukauden päästä Ahvenanmereltä ja Pohjanlahdelta. Lohi kun on vaelluskala.

• Tase pappa kirjoitti:

Elämyksiä "Isokenkäisille".
        Meikäläinen saa päät ja ruodot. Niin ja vähän tupakkirahaa.
        Todennäköisesti pakko mennä Etelä-Ruotsin vesille. Sielläkin kun on isolla järvillä vielä jääpeite.

Itämeressä Lohet nyt pyydettävä sieltä. Kuukauden päästä Ahvenanmereltä ja Pohjanlahdelta. Lohi kun on vaelluskala.

Vaan se kyllä vaeltaisi. Ihan "panemaankin" jos Tase ostaisi kalansa Marketista.
        Pari vuotta ostokaloja rantaruostuneille niin jo saattaisi pomppia Lohta ihan rannallekin.
        H.

• Tase pappa
        hunksz kirjoitti:

Vaan se kyllä vaeltaisi. Ihan "panemaankin" jos Tase ostaisi kalansa Marketista.
        Pari vuotta ostokaloja rantaruostuneille niin jo saattaisi pomppia Lohta ihan rannallekin.
        H.

Kun niitä lohia viikko narrataan, saattaa jopa yksi tai kaksi Kojamoa nousta veneisiinkin.
        Luepa ja mieti, mitä tarkoittaa sana "elämyksiä isokenkäisille".
        Meikäläinen tuottaa niitä elämyspalveluita. Ne lohet, meidän saaliiden puolesta, hyppii rannallesi, jos Ahvenanmaan kalastajat suo..

• Tase pappa kirjoitti:

Kun niitä lohia viikko narrataan, saattaa jopa yksi tai kaksi Kojamoa nousta veneisiinkin.
        Luepa ja mieti, mitä tarkoittaa sana "elämyksiä isokenkäisille".
        Meikäläinen tuottaa niitä elämyspalveluita. Ne lohet, meidän saaliiden puolesta, hyppii rannallesi, jos Ahvenanmaan kalastajat suo..

Kyllä minä tuon osasin ottaa huomioon.
        Elettävä on ja niitä töitä tehtävä mihin on mahdollisuus.
        En, suin surminkaan, epäile että vapakalastusyritykset Lohta sukupuuttoon ajavat.
        Mutta pakko oli saariston miehelle laittaa pieni muistutus jotta se leviäisi verkkopiireihinkin. Jos ainut Lohi tulee olemaan kassilohi, meidän sisämerellämmekin, on se kauhistus minulle.
        Norjalainen kassitus on jo luonnottomanpuoleinen, yliravinteikkuus, ruokintapelleteillä ja karkuun päässeiden geenivirheet huolestuttavat.
        Ja tietysti Tenon yms. jokien suilla tapahtuva verkotus.
        H.

• Tase pappa
        hunksz kirjoitti:

Kyllä minä tuon osasin ottaa huomioon.
        Elettävä on ja niitä töitä tehtävä mihin on mahdollisuus.
        En, suin surminkaan, epäile että vapakalastusyritykset Lohta sukupuuttoon ajavat.
        Mutta pakko oli saariston miehelle laittaa pieni muistutus jotta se leviäisi verkkopiireihinkin. Jos ainut Lohi tulee olemaan kassilohi, meidän sisämerellämmekin, on se kauhistus minulle.
        Norjalainen kassitus on jo luonnottomanpuoleinen, yliravinteikkuus, ruokintapelleteillä ja karkuun päässeiden geenivirheet huolestuttavat.
        Ja tietysti Tenon yms. jokien suilla tapahtuva verkotus.
        H.

SAMAA MIELIPUOLTA KANSSASI 100prosenttisesti.
        Meiltä on edustaja Ministeriön työryhmässä, missä juuri määritellään lohen kalastuksen pyyntiaikojen ja rajoitusten uusia määräyksiä.

Kevään liian aikainen pyynti Ahvanmaan vesillä on kutulohen jokiin nousun paha este.

• Lunta ,lunta ,lunta aina vaan lunta mä vihaan sitä valkosta töhnää jota loppumatta varisee alas.
      Luultiin viime talvee raskaaksi mut se oli opettelua tästä jos ens talvi viel friskaa niin nesteessä ollaan.
      Isompia ja vahvempia koneita hankittava ja siit menee loppupeleis lasku asukkaille.
      kyllä kaipaan kurkien huutoa keväisellä taivaalla,siin kun sattuu puu rantteella touhumaan ja kuulee sen onton kirahruksen niin pakko laskea kirves ja katsella..
      Ne tulee kun koneet aina samalta kohralta näkyviin mettän takaa ,jäävät kiertämään mäen rinnan nousuvirtaukseen ja lähtevät Yläneelle päin.

• Kohta kuukausi on kevääntuloa seurattu. Ja miltäs näyttää?

Lunta satelee pikkuhiljaa lisää aina vaan, ehkä 10 senttiä vuorokauden sisään. Ja entisetkin lumikasat yli ikkunanpielien. Tuntuu suorastaan hullulta että jossain päin Suomea ovat tulppaanit sun muut kevätkukat jo vartta kasvattamassa.

Hanget on jo sen verran tiivistyneet että jänösten on hyvä yösyömminä loikkia ympäri pihoja ja pistellä suihinsa kaikki sopivat hangen alta ja verkkojen yli pilkistävät pikkuoksat, omena- ja kirsikkapuista aronioihin.

Ja vai olisikohan tämä varma keväänmerkki: näin eilen ensimmäisen HARAKAN moneen kuukauteen ;-D

• Täällä taas on harakat, varikset ja naakat eläneet koko talven.
        Mutta tänään näin kolmen harakanpesän rakentelua.
        Yrittävät varmaan kylää tehdä yhden talon pihalle, toivon ettei talon väki hävitä niitä että jatkossakin saan seurata kun ohi kuljen kuinka pesän teko jatkuu.
        Kova oli puuha etsiä oksia ja niitä käänneltiin ja väänneltiin, ei kait sinnekään ihan kaikki kelpaa.
        Lunta on satanut, mutta sehän onkin sitä vanhan surmaa.
        Rusakko on kadonnut johonkin ei ole ollut pesäpaikassaan moneen päivään, jälkiä kyllä näkyy.

• Kevään merkkinä menevät pyyhkijänsulat uusiksi.
      Aamuaurinko paljastaa karun totuuden.
      Parkkipaikalleni tekemäni maantiesuolajono on tehnyt hommansa hienosti.
      Pari potkaisua kengänkärjellä aamulla ja nyt on asfalttia myöten kämmenenlevyinen "joki" valmiina sulavesille ja sitä jo vähän valuikin, päivällä voi nousta Lohikin jos aurinko vähän auttaa.
      H.

• Roisketta

Meillä siirryttiin toissa-aamuna kesäaikaan ja lunta satoi 10cm melkein sulaan maahan.

Minä sitten i n h o a n koko kesäaikaa!

• ma..ejk.

Miksi? Minä suren ettei kevättä enää saa kokeakaan, tuleeko tuon lumensulamisen jälkeen jo kesä? Kevät on minulle rakkain vuodenaika.
        Kesässä on ihaninta ettei tarvitse tuuvata itseään vaatteilla, fillari kulkee kuin unelma, sataa tai paistaa...ei väliä, kuhan on lämmintä.

• Samataas

...siis eilenaamuna.

• Vuoden aikoja
        ma..ejk. kirjoitti:

Miksi? Minä suren ettei kevättä enää saa kokeakaan, tuleeko tuon lumensulamisen jälkeen jo kesä? Kevät on minulle rakkain vuodenaika.
        Kesässä on ihaninta ettei tarvitse tuuvata itseään vaatteilla, fillari kulkee kuin unelma, sataa tai paistaa...ei väliä, kuhan on lämmintä.

Kesä- ja talviaikahömpötystä minä inhoan, en vuodenaikoja...kunhan tulevat oikeaan aikaan. Talvi marraskuun eka viikolla, kevät pääsiäiseltä, kesä viikkoa ennen kesäkuuta ja syksy joskus syys-lokakuun vaihteessa.

• ketterästi polkee...
        ma..ejk. kirjoitti:

Toi ma..ekj. on tosi ihana nimimerkki.
        Hyvää kevättä sinulle !

• ketterästi polkee... kirjoitti:

Toi ma..ekj. on tosi ihana nimimerkki.
        Hyvää kevättä sinulle !

Minusta taas HUNKSZ on ihanampi.

• upsissanoinalle
        hunksz kirjoitti:

Minusta taas HUNKSZ on ihanampi.

Onko sinulla myöhäsyntyinen uhmaikä?

• upsissanoinalle kirjoitti:

Onko sinulla myöhäsyntyinen uhmaikä?

No heevetti, eiku, esteettinen silmä. :)
        H.

• ma..ejk.

I See, meinaat et noi ajat on päin puota? Eipä se luonto sen vikkelämmin kasva oli kellon ajat mitkä tahansa on totta.
      Olen kuin kipeä kun ei tuonne pyöräteille ole pariinpäivään ollut menemistä, on sulanut röhelöt ja taas jäätynyt...ei mitään , ei toivoakaan sinne mennä fillarin kanssa.
      Toki kaupungin keskus höylitään ensin ennenkuin tänne 5 km päähän ehditään..ja vielä nyt pyöräteihin, herra nähköön! :O

• Rollaan ja rullaan

Oletko kuin rauhaton sielu sen pyöräsi kanssa? Poljetko kesät talvet, vai mistä moinen into päästä jo nyt hetipaikalla kakspyöräisen selkään?

Minä kävelen vaikka sekin on tottapuhuen yhtä jauhamista näin kivikaudella. Oli kengänpohjat millaiset tahansa, niin liiraa sinne tänne katusoralla.

• meeriamanda
        Rollaan ja rullaan kirjoitti:

Oletko kuin rauhaton sielu sen pyöräsi kanssa? Poljetko kesät talvet, vai mistä moinen into päästä jo nyt hetipaikalla kakspyöräisen selkään?

Minä kävelen vaikka sekin on tottapuhuen yhtä jauhamista näin kivikaudella. Oli kengänpohjat millaiset tahansa, niin liiraa sinne tänne katusoralla.

Olen, olen todellakin rauhaton kun kävelemällä pääsee niin hitaasti :)) Ja kyllä, kesät talvet on fillari allani, vain lumimyräkkö sen estää, pakkanen.. jos menee yli 20 asteen.
        Luovuin aikanaan autosta koska laskin sen käyttökululut kalliiksi reiteilleni.
        Nuorempanahan sitä mentiin puolenkilsan päähän kiskallekin..autolla!
        Jumppasaleille minun ei ole ollut tarvetta mennä, on sen verran ollut tahkoomista kelillä kuin kelillä...se on ollut oma valintani.

• Rolling bike
        meeriamanda kirjoitti:

Olen, olen todellakin rauhaton kun kävelemällä pääsee niin hitaasti :)) Ja kyllä, kesät talvet on fillari allani, vain lumimyräkkö sen estää, pakkanen.. jos menee yli 20 asteen.
        Luovuin aikanaan autosta koska laskin sen käyttökululut kalliiksi reiteilleni.
        Nuorempanahan sitä mentiin puolenkilsan päähän kiskallekin..autolla!
        Jumppasaleille minun ei ole ollut tarvetta mennä, on sen verran ollut tahkoomista kelillä kuin kelillä...se on ollut oma valintani.

Minäkin tunnen pari tuollaista vaeltajaa. Ovat ikäisiäni, jänteviä, terveitä ja päteviä yksilöitä. Toista vois kutsua fanaatikoksi. Vaatii pyörätietä lenkkipolullekin, hiihtoladuista puhumattakaan.
        ;)

• k/k

Sitähän se mun uneni ties ,ei muuta ku kone tulille ja pökkimään hankee.
      Oli muuten kauhee kiire aurata ennen kun aurinko sulatti lumen,meil on ihan neuroottinen päällikkö.
      Ei se pelkää eres taivaan putoomista niin paljoa kun valituksia huonosti auratuista kulkuväylistä.
      Siinäpähän jänikset katteli ihmeisään kun kulutusterät tulta iski .
      silti kävin ehtoolla silittämässä pyörääni vajassa ja rauhottelin sen menohaluja josko jo viikonloppuna pääsis satulaan.
      Ainoostaan lintujen äänet aamuisin kertoo lämmön olevan lähellä ja tulossa.
      Tota olen kattellut et aivan tajuton elukka kanta kaupunkien pihoilla ja turuilla.
      Aika hienosti ne sopeutuu ihmisten joukkoon ja kohta näkee hurjia painimatseja kun pitkäsääret alkaa temmeltämään ,ihan pienen koiran ei kannata mennä joukkoon ,turpaan tulee.

• Tase pappa

Huomenta kaikille.
        Nauramatta ei voi muistella yhtä Huhtikuun kuutamoyötä erään pienen lammen-rutakon jäällä.
        Lammen jäälle oli kerääntynt 6-7 pupua. Hurja tappelu kahdessa parissa oteltuna.

Jänikset seisoivat takajalkojensa varassa pystyssä ja hakkasivat toisiaan etukäpälillään korville. Ensin toiselle ja sitten toiselle korvalle. Sitten olikin toisen vuoro hakata vastustajaa. Vuorotahtiin siinä oteltiin. Lyönnit oli voimakkaita. Läsähdykset kuului kymmenien metrien päähän.
        Muu mekastus oli kovaa huutoa ja kirskutusta.

Toisen parin välit selvisi noin puolessa tunnissa ja toinen poistui paikalta.
        Taas toisen tappeluparin into ja lyöntitiheys vain kasvoi. En jääny enää katsomaan, milloin "pojat" saivat narttunsa vakuuttuneeksi aikeistaan ja kaverin häpeään.

• Pirre*

Eilen autoilijan yllätti hirmuinen ajokeli, lunta tuli niin ettei ollut eteensä nähdä, sadan kilometrin ajomatka oisi ollut tuskaa ellei keli oisi parantunut loppumatkasta.
      Vastaan tulevien rekkojen viskaamat ja tuulilasin pimentäneet sohjopesut ei parantaneet ajo fiiliksiäni..ihme että tässä istutaan vielä..

Mutta kai tää kevättä siitä huolimatta..

• 1943

Ajelin yli 200 km ja loska lensi. Pesetin autoni silloin, kun oli lämpötila plussan puolella, koska ilmanpaineen tarkistus ei onnistu ilman vanteiden poisottoa. Nyt se on taas melko likainen, mutta seuraavan pesun saan ilmaiseksi, on viisi leimaa kortissa. Melko pitkän matkan ajelin rekan perässä ja pidin etäisyyttä muutaman 100 m, takanani tuleva auto samoin. Tämä on melko harvinaista, yleensä joku aja ylinopeutta ja kiilailee, mikä tuolla tiellä on melko turhaa, koska liikennettä on niin paljon.Täällä ei pyryttänyt, vain peltoaukeilla tuiskulumi pöllähteli.

• henrjii

Harakoilla vaikeaa, pesää pitäis rakentaa, mutta pesävärkit on lumen alla.
      Tuossa pihamännyn alla on sula kohta mistä ne käy nyhtämässä ruohoa, ja savea pesäntekoa varten.

• tulisilla

Kyllä nyt on kevät pitkällä ja kesä lähellä!
      Naapuritalon mies on ottanut iison kaksipyöräisen esille ja hoidellut ja paijaillut siä pitkään, musiikkikin siellä vienosti soi.

• meeriamanda

Eikö teillä ole enää lunta, kysyy nuama viärässä oleva? :)) * jupinaa...*

Ei tietoakaan keväästä, tosin aurinko on tänäänkin muistanut tuikahdella, vaan eilen pyrytti lunta pois tiehensä.

• meeriamanda kirjoitti:

Eikö teillä ole enää lunta, kysyy nuama viärässä oleva? :)) * jupinaa...*

Ei tietoakaan keväästä, tosin aurinko on tänäänkin muistanut tuikahdella, vaan eilen pyrytti lunta pois tiehensä.

Oi on, lunta kyllä piisaa. Mutta isot tiet on jo ihan sulia. niilähän sitä on hyvä körötellä noilla kaksipyöräisillä.
        Eilen illalla tuli lunta ja katselin nauttien sen kauneudesta. Metsä oli ihan lumen peitossa illalla, mutta nyt on taas sulaa ja aurinko paistaa mäntyjen lomasta.
        Vielä nämä viimeiset lumisateet meinaan nauttia ihan todella, seuraaviin on taas monta kuukautta.
        Mutta sitten nautitaan toisenlaisesta ihanasta suomesta :).

• s-taka*

Maaliskuun loppu vaan missä kevät? On niin maanmainio talvipäivä että parempaa saa hakea. Aurinko vieläkin paistaa - nyt jo sivummalta lännestä - ja hiihtokelit on mitä mainioimmat. Uutta lunta tuli eilen, ropsautti pehmeänpuoleisia rakeitakin jossain välissä. Ja on niin paksut hanget että saunatiekin on puolen metrin syvyisessä montussa. Saunalta avannolle ei ole polkua avattukaan kun ei ole avantoa, pitäisi porata ämpärin menevä ympyrä vähintään puolimetriseen jäähän... Luoja kyllä ajallaan avittaa.

Mielenkiinnolla odotan onko lumet hävinneet kun reilun parin viikon päästä kotiudun pohjoisen hangilta. Silloin kait ainakin Lounais-Suomessa jo kukkii sini- vai lumikellot vai mitä niitä nyt onkaan. Meillä päin ensimmäinen kevään kukka on leskenlehti. Ja sitä saa kyllä vielä odottaa ;-/

Kevät on kuitenkin ihastuttavaa aikaa kun on niin kirkasta ja päivät pitkiä. Kevätihminenhän minä olenkin. Jatkukoon!

• keppihevonen

Kevät on täällä! ensimmäiset krookukset ja bellikset työntävät vielä vaatimattoman pieniä kukkiaan esille, aukko salmessa on täynnään eri vesilintuja ja mekkala on melkoinen. Siihen vielä rastaan huilu - eikös silloin ole kevät?

• 1943
        keppihevonen kirjoitti:

Kevät on täällä! ensimmäiset krookukset ja bellikset työntävät vielä vaatimattoman pieniä kukkiaan esille, aukko salmessa on täynnään eri vesilintuja ja mekkala on melkoinen. Siihen vielä rastaan huilu - eikös silloin ole kevät?

Taidat olla melko etelässä. Täällä ei vielä kukkia ole. Mutta toissapäiväinen sade ja tämän päivän lämpö antoivat vauhtia kevään tulolle. Vesi solisee joka paikassa. Olin kävelyllä metsäautotiellä ja naapurin hakkuualue näytti houkuttelevalta ajourineen. Ajattelin oikaista vähän, mutta eipäs tuo kuvio johtanutkaan tien varteen vaan oli 200 m sivussa. En viitsinyt palata takaisin , vaan kahlasin hangen läpi tielle. Lunta oli vielä puolisen metriä ja vaelluskengät ynnä housunlahkeet kastuivat. Mutta kylmä ei tullut. Kottaraisen näin asuntoni ulkopuolella.

• k/k

Tulihan ne molemmat kevään merkit ,nyt parastaikaa oikein ravakka kevätsade.
      Eilen aamulla kun kampesin hentoisen olemukseni pihalle ja ällistelin aamuaurinkoa.
      kuulin jotain hienoa, nimittäin kurkien ääniä ja sieltähän ne mettänreunan takaa puskivat esille.
      Tutusta kohtaa ja kauniissa jonossa ihan ku ne olis ronkkuneeet, terve käppänä me tultiin taas.
      Oli hieno tunne lähtee hommiin.

• kiitti Tase

Aloita jo uusi sivu, ku ei jaksa niin paljon lukea.

• Parkkipaikka on auton alta asfaltilla.
      Molemminpuoliset lumipenkat näyttävät dieetissään onnistuneilta mummoilta.
      Viikko vielä, niin voin alkaa autoilla kalleilla Italialaisilla Nahkakengilläni. :)
      H.

• k/k

Kuten isäukko sanoi ,iltarusko taivaan putsaa ja aamuruska palttoon kastaa.
      Näin näyttää käyvän komee punerrus on vaihtumassa lyijynharmaaseen.
      Eipähän pölyä kun santaa kerätään.
      Olen pikkasen ihmeisäni kun yhtään kukkasen latvaa ei viel näy missään .

• Putkivalo

Eilen kiuruja, tänään peippo. Menipä se puolikuu nopeasti...

• ukkeli*

Tänään ilmestyi satoja peippoja pihakoivuihin. Rastaat ovat lauleskelleet jo muutamia päiviä, tuntuu mukavalta kun linnunlaulu soi muuten harmaassa säässä.

• Ne harvat Töyhtöhyypät ovat saapuneet Ruotsinkylän pelloille.
      Pahus vaan, siellä on vielä paljon lunta, mutta purojen rantapenkat auki.
      Jospa ne sieltä löytäisivät jotain murkinaa. Myräkkä alkaa olla päällä.
      H.

• tätitii

Täällä napapiirin yläpuolella linnut laulaa täti tuu, täti tuu. Lunta, olisikoha jotain 30-40cm pelloilla, metsässä puun tyvet paljaana. Tällä hetkellä lämmintä 3 astetta. Järven jäällä on sohjoa. Nelostie sula ja kuiva.
      Sitten muita kevään merkkejä, ikkunat likaiset, pölyä joka pinnalla, piha täynnä sepramännyn neulasia ja kaikkea muuta puun roskaa. Myyrät kaivaneet koloja joka paikkaan ja paskoneet varastoon. Pottukellarin eteinen veden vallassa. Pihalle menessä kumpparit jalkaan, toppahousut saa jäädä naulakkoon, toistaseksi. Kylällä nuoret pussailee, reiskat jaloissa.
      Aurinko ollut piilossa muutaman päivän.
      Kaikkialla vaalikuume jyllää. Eipä ole vielä minuun tarttunut. Hieman nenä tukossa, siitepölyä ei vielä ilmassa.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1679
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1578
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1373
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1339
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1051
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      939
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      931
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      846
    Aihe