Kyllä voipullat on miun lempparipullia, - ihan piti laittaa ne iteltä piiloon :)
Tulikos leivottua tänään mitään?
Lempparipullat..
90
481
Vastaukset
Eipä tullut leivottua ku ukko osti valmiita sokerimunkkeja parisen kappaletta kaupasta. Njam..hyvää maidon tai kaffen kanssa.
- Pirre*
Munkit on myös lemppareitani..kahvilassa otan aina kierremunkin, - vaikkei pitäisi..ne on niiin hyviä ja - runsas kalorisia :) Sappeni röyhtäilee munkeista, mutta ei auta, otettava on :/
Olin tänään ahkera, tein mustikka piirakan ja omenapitkoa..ja siivosin..huh..kukas se kiittelee jos ei ite :)) Pirre* kirjoitti:
Munkit on myös lemppareitani..kahvilassa otan aina kierremunkin, - vaikkei pitäisi..ne on niiin hyviä ja - runsas kalorisia :) Sappeni röyhtäilee munkeista, mutta ei auta, otettava on :/
Olin tänään ahkera, tein mustikka piirakan ja omenapitkoa..ja siivosin..huh..kukas se kiittelee jos ei ite :))Kamalasti vaan joudun varomaan etten liikaa syö noita pulleja taikka yleensä edes sämpylöitäkään, kun niissä taitaa olla hiivaa aika rutkasti. Paha närästys iskee ja sit se refluksi. Onhan mulla lääke siihen, mutta silti.
- lejanna*
Kyllä minusta maistuvin on ihana korvapuusti, voilla leivottu.
Eikä sitten mitenkään korpuksi paistettu, eli hivenen taikinainen.
En ole leiponut, kun en syö enää pullaa, mutta voihan niistä haaveilla. Miehenkin vyötärö huomattavasti kaventunut.
Minna Nikkanen hyppäsi hienosti.
.Jassoo, enpä nähnytkään hyppyjä..kiva kun naisetkn pääsee mäkeen kilpailemaan.
Korvapuustit on yviä, myös - taitaa olla ettei pahaa pullaa olekaan :), mutta mie en saa niitä korvapuusteja pysymään nätisti - aina ne nuljahtaa vinoiksi paistettaessa..vaikka eihän se makuun vaikuta..he..- enkeliduo
koti-kiusattu kirjoitti:
Muuten oikein mutta unohdit sen runsaan kanelin.
Sama maku sul ku mun ukol,tykkää paljost kanelist.
Riisipuuron ja viilinki pääl ripottelee kanelii. - lejanna*
koti-kiusattu kirjoitti:
No sehän nyt on selvä pyy. :)
Nyt tuli mieleen kaupan laskiaispullat. Pullat on komeita, mutta eivät maistu miltään. Taikina lie jotain ranskanpullataikinaa. Hattu otettu päästä mahdollisimman naftisti, kermavaahtoanokare välissä.
Joihinkin laitettu marenkia ja mansikkahilloa.
Ei ole laskiaispullatkaan kuin ennen. :( Minna Nikkanen on kaunis, löysin kolme kuvaa vanhoista tyttöystävistäni jotka mallasivat hyvin.
Pullaa on syöty Diabetes kakkoseen asti, joten nykyään vain kerran kuussa, Pitäjämäen Shellillä leipovat itse, ja se on aikaisin aamulla auki.
Ah! Niitä lämpimiä, Trans-rasvasta tihkuvia Munkkirinkiliöitä ja lasillista kylmää rasvatonta maitoa.
Minä olen aikasti varma että jos saisin lopetettua tupakinpolton tappelisin senkin kaipuun kanssa lopunelämääni.
H.- lejanna*
Pirrejuupas kirjoitti:
Jassoo, enpä nähnytkään hyppyjä..kiva kun naisetkn pääsee mäkeen kilpailemaan.
Korvapuustit on yviä, myös - taitaa olla ettei pahaa pullaa olekaan :), mutta mie en saa niitä korvapuusteja pysymään nätisti - aina ne nuljahtaa vinoiksi paistettaessa..vaikka eihän se makuun vaikuta..he..Nikkasen Minna on seiväshyppääjä. :)
Olin kuulevinani, että hyppäsi 9 senttiä korkeammalle, kuin on ikinä pompannut.
Pääsi loppukilpailuun. Jotkut sisäratakisat on jossain meneillään.
. Pirrejuupas kirjoitti:
Korvapuustit on yviä, myös - taitaa olla ettei pahaa pullaa olekaan :), mutta mie en saa niitä korvapuusteja pysymään nätisti - aina ne nuljahtaa vinoiksi paistettaessa..vaikka eihän se makuun vaikuta..he..Pirre kuule, Minna Nikkanen hyppäsi seivästä hallikisoissa.
:)
Naisten mäkihyppy oli Holmenkollenilla jo aikaisemmin.
Enkä leiponut tänäänkään, korvapuustit on kyllä parhaita.lejanna* kirjoitti:
Nikkasen Minna on seiväshyppääjä. :)
.Just ehdin Pirrelle vastaamaan tuosta aiheesta. :)
Minna paransi Suomen ennätystä pariinkin otteeseen, napakka nainen.- enkeliduo
lejanna* kirjoitti:
No sehän nyt on selvä pyy. :)
Nyt tuli mieleen kaupan laskiaispullat. Pullat on komeita, mutta eivät maistu miltään. Taikina lie jotain ranskanpullataikinaa. Hattu otettu päästä mahdollisimman naftisti, kermavaahtoanokare välissä.
Joihinkin laitettu marenkia ja mansikkahilloa.
Ei ole laskiaispullatkaan kuin ennen. :(Laskiaispullii jo tehny muutaman kerran.
Osa hillol,osa mantelimassal kermavaahdol.
Meijän lapsukaiset ku ei tykkää kermavaahdost :D
Eikä pikku-ukko pullapojist.Niin söpösti taputtaa ja hokee:
"Ei haukkaa !" Pikkupullat hillol kelpaa.
Tänään vain sämpylöi ja herkuksi lettuja.
Teini tulee yökylään. Pirrejuupas kirjoitti:
Korvapuustit on yviä, myös - taitaa olla ettei pahaa pullaa olekaan :), mutta mie en saa niitä korvapuusteja pysymään nätisti - aina ne nuljahtaa vinoiksi paistettaessa..vaikka eihän se makuun vaikuta..he..Voisitko kuvailla pulliasi?
Alan epäilemään että et saa lusikoitasi kohdalleen?
Lusikkaleivissä pitää olla huolellinen.
Paitsi leivonnasta, voisit myös ottaa tietsikkaistunnon Minna Nikkasesta.
Ihanaisen blondi olet.
Ystäväsi
H.- h.nk--
hunksz kirjoitti:
Voisitko kuvailla pulliasi?
Ihanaisen blondi olet.
Ystäväsi
H.Sinäkö opetat täällä mammoja pissille?
Tiennet, että lusikkaleipä on pikkuleipä, ei mikään pulliainen. h.nk-- kirjoitti:
Sinäkö opetat täällä mammoja pissille?
Tiennet, että lusikkaleipä on pikkuleipä, ei mikään pulliainen.No kun minä ajattelin että pirre sotkee pullat siinä kun nikkasetkin.
Ajattelin iloisesti tarkistaa tilanteen.
Mukavaa kevätpäivää!
H.- henrjii
hunksz kirjoitti:
Minna Nikkanen on kaunis, löysin kolme kuvaa vanhoista tyttöystävistäni jotka mallasivat hyvin.
Pullaa on syöty Diabetes kakkoseen asti, joten nykyään vain kerran kuussa, Pitäjämäen Shellillä leipovat itse, ja se on aikaisin aamulla auki.
Ah! Niitä lämpimiä, Trans-rasvasta tihkuvia Munkkirinkiliöitä ja lasillista kylmää rasvatonta maitoa.
Minä olen aikasti varma että jos saisin lopetettua tupakinpolton tappelisin senkin kaipuun kanssa lopunelämääni.
H.Mäkäräinen leipoi hopeaa
- tulisilla'
koti-kiusattu kirjoitti:
Ja sie puolestaan unohdit runsaan sokerin.
Kaikkea paljon ja vastaleivottuna syödään kylmän maidon (punaisen) kera.
Ja Pirrelle, en ole leiponut pitkään aikaan.
Kuulin sellaisesta puustista mihin laitettais piparkakkutaikina sen kaaviloidun pullataikinan päälle. On kuulemma hyvää mutta vielä kokeilematta. - henrjii
henrjii kirjoitti:
Mäkäräinen leipoi hopeaa
ja Asikainen itsensä muihin hommiin
henrjii kirjoitti:
Mäkäräinen leipoi hopeaa
Henkka siun kanssasi, paljastit, meillä on tallennettuna kovalevylle.
Katellaan myöhemmin, no eipähän tarvitse jännittää niin paljon.
:)- lejanna*
enkeliduo kirjoitti:
Laskiaispullii jo tehny muutaman kerran.
Osa hillol,osa mantelimassal kermavaahdol.
Meijän lapsukaiset ku ei tykkää kermavaahdost :D
Eikä pikku-ukko pullapojist.Niin söpösti taputtaa ja hokee:
"Ei haukkaa !" Pikkupullat hillol kelpaa.
Tänään vain sämpylöi ja herkuksi lettuja.
Teini tulee yökylään.Äiti, taas kerran äiti, teki usein bostonkakkua. Siihenhän tulee samat ainekset, kuin örkkyihinkin, mutta ei se penskan suuhun maistunut yhtä hyvältä.
Hänellä oli usein tapana myös leipasta solmupullaa.
Isä alkoi vanhemmuuttaan leipoa aina joskus puuuhellan uunissa hyviä pullia. Paksu kuori oli, kaipa hella hiukan kuivatti niitä, mutta kun aineksia ei säästetty, maku oli mitä mahtavin.
Mukavia viestejä nuo sinun, rakkautta täynnänsä. :)
. - h.nk--
hunksz kirjoitti:
No kun minä ajattelin että pirre sotkee pullat siinä kun nikkasetkin.
Ajattelin iloisesti tarkistaa tilanteen.
Mukavaa kevätpäivää!
H.Mie olen ollut huomaavinani, että Pirre on kiireinen nainen.
Ei hällä ole aikaa kaikkea niin maan perusteellisesti jeesustella.
"Kaunis, kirkas, aurinko paistaa, metsät kummut kultaa."
Samaa sinullenkin! lejanna* kirjoitti:
Nikkasen Minna on seiväshyppääjä. :)
.:)) oho..taitaa olla miun tiedoissa nyt vähän aukkoja, - niin ne oli ne sisähallikisatkin tänään..
Anceli kirjoitti:
Pirre kuule, Minna Nikkanen hyppäsi seivästä hallikisoissa.
Naisten mäkihyppy oli Holmenkollenilla jo aikaisemmin.
Enkä leiponut tänäänkään, korvapuustit on kyllä parhaita.Ai, kaikki tykkää korva puusteista, kyllä mieki, mutku niistä ei tule kauniita :/ - sensijaan voipullista valioyksilöitä :)
Nauratti tuo mäkihyppy juttu nyt, mutta hyppy kun hyppy, eikö vain..nyt miun pittää lähteä saunaan..neljä pestävää oisi vielätä illan urakkana.
Mukavaa lauantai iltaa kaikille..h.nk-- kirjoitti:
Mie olen ollut huomaavinani, että Pirre on kiireinen nainen.
Ei hällä ole aikaa kaikkea niin maan perusteellisesti jeesustella.
"Kaunis, kirkas, aurinko paistaa, metsät kummut kultaa."
Samaa sinullenkin!On paljas paikka pienoinen, siinä paljasta multaa.
Sen keskellä nuuhkii nenonen.
Ei aika sen kumpua toista ole, vielä nostaa kun kylmä on.
Pylly huurteessa kömpii syvyyksiin, katkoo paloiksi Kastemadon.
Kiitos, tässä sinulle omistettu kevätrunonpoikanen.
H.- Pirre*
hunksz kirjoitti:
Voisitko kuvailla pulliasi?
Ihanaisen blondi olet.
Ystäväsi
H.Mie vai..blondi..no voisin ollakin ellei väriä olisi keksitty, mutta se siitä.
Voipullat on vain aivan tavallisia pullia muuten, mutta kohonneeseen ja voideltuun pullaan painetaan peikalolla iso kolo joka täytetään voilla ja sokerilla, ja seos leviää pullan pääle ja imeytyy sen sisäänkin, eli namia on. Ei sen kummempia.., mutta hyviä :)
P.s. en aina ymmärrä siun puheita.. Pirrejuupas kirjoitti:
Ai, kaikki tykkää korva puusteista, kyllä mieki, mutku niistä ei tule kauniita :/ - sensijaan voipullista valioyksilöitä :)
Nauratti tuo mäkihyppy juttu nyt, mutta hyppy kun hyppy, eikö vain..nyt miun pittää lähteä saunaan..neljä pestävää oisi vielätä illan urakkana.
Mukavaa lauantai iltaa kaikille..Jos korvapuustit vähän "leviää" niin silloin niistä tulee merirosvolaivoja, sanoo mieheni.
Tulin justiin saunasta, hunajalta tuoksuen, yhden vaan pesin, itseni lisäksi.- bessie*
Pirre* kirjoitti:
Mie vai..blondi..no voisin ollakin ellei väriä olisi keksitty, mutta se siitä.
Voipullat on vain aivan tavallisia pullia muuten, mutta kohonneeseen ja voideltuun pullaan painetaan peikalolla iso kolo joka täytetään voilla ja sokerilla, ja seos leviää pullan pääle ja imeytyy sen sisäänkin, eli namia on. Ei sen kummempia.., mutta hyviä :)
P.s. en aina ymmärrä siun puheita..No nythän sinä olet ihan blondi.
Tuo on voisilmäpulla, jonka kuvailit.
Aitoon voipullaan tulee pullan päälle toinen taikina, en ole varma onko se voi- vai jonkinlainen murotaikina. Olen nähnyt pikkuleipomon myymälän ovelta leipomon puolella niin tehtävän. Vielä kysymällä varmistin, utelias kun olen.
Itse oikaisen ja voitelen pullan runsaalla voilla mennen tullen ja hyviä tulee, mutta en saa sellaista "kuivan" tuntuista, vähän hilseilevän oloista pintaa kuin oikeassa voipullassa.
Korvapuustit muotoilen nostatuksen jälkeen uudelleen, jos näyttää vähänkään epäilyttävältä. Ronskinsti vaan kahdella kädellä painellen. Jos siitä huolimatta ovat muotopuolia ja kierteet pursuavat ulos kun uunista otan, painan takaisin muotoonsa, yleensä puisten haarukoiden tai lastojen avulla. - h.nk--
hunksz kirjoitti:
On paljas paikka pienoinen, siinä paljasta multaa.
Sen keskellä nuuhkii nenonen.
Ei aika sen kumpua toista ole, vielä nostaa kun kylmä on.
Pylly huurteessa kömpii syvyyksiin, katkoo paloiksi Kastemadon.
Kiitos, tässä sinulle omistettu kevätrunonpoikanen.
H.Kevätrunopojalle!
Hieno poeemi, anteeksi, kun luin sanan nenonen ensin sanaksi hevonen.
Minulle nousi mieleeni sanat kultaista multaa.
Oi viisas metsästäjäurho magnusti,
autoit sokeaa Kisu-poloa.
Autoit sen oloa,
kiusattuna, uhattuna.
Mutta käärmeenhäntää ei Kisukaan
saanut kääntää. - voivoipulla
bessie* kirjoitti:
No nythän sinä olet ihan blondi.
Aitoon voipullaan tulee pullan päälle toinen taikina, en ole varma onko se voi- vai jonkinlainen murotaikina. Olen nähnyt pikkuleipomon myymälän ovelta leipomon puolella niin tehtävän. Vielä kysymällä varmistin, utelias kun olen.
Itse oikaisen ja voitelen pullan runsaalla voilla mennen tullen ja hyviä tulee, mutta en saa sellaista "kuivan" tuntuista, vähän hilseilevän oloista pintaa kuin oikeassa voipullassa.
Korvapuustit muotoilen nostatuksen jälkeen uudelleen, jos näyttää vähänkään epäilyttävältä. Ronskinsti vaan kahdella kädellä painellen. Jos siitä huolimatta ovat muotopuolia ja kierteet pursuavat ulos kun uunista otan, painan takaisin muotoonsa, yleensä puisten haarukoiden tai lastojen avulla.Voitaikinaa on kuori.
Tuolla on ainakin yksi ohje.
http://sakarisokeri.vuodatus.net/blog/2677505 - enkeliduo
Pirrejuupas kirjoitti:
Ai, kaikki tykkää korva puusteista, kyllä mieki, mutku niistä ei tule kauniita :/ - sensijaan voipullista valioyksilöitä :)
Mukavaa lauantai iltaa kaikille..Pirrel !
Kovin suur töisii voipullat.Ikinä itte tehny,leipomost ostanu kyl,ku ovat ukkoni herkkuu.Eiks siin päälikuoren teos ole kova homma ?
Voisilmääpullii sen sijaan leivon melkest joka viikko,sämpylöi ainaski kolme kertaa viikos ja jottai nopiaa "herkkuu" - enkeliduo
voivoipulla kirjoitti:
Voitaikinaa on kuori.
Tuolla on ainakin yksi ohje.
http://sakarisokeri.vuodatus.net/blog/2677505Voivoipullan ohjeest kiittää tämä mamma.
Mun keittokirjast kun ei ole ,eikä löytynyt mistään muualtakaan :D - Pirre*
bessie* kirjoitti:
No nythän sinä olet ihan blondi.
Korvapuustit muotoilen nostatuksen jälkeen uudelleen, jos näyttää vähänkään epäilyttävältä. Ronskinsti vaan kahdella kädellä painellen. Jos siitä huolimatta ovat muotopuolia ja kierteet pursuavat ulos kun uunista otan, painan takaisin muotoonsa, yleensä puisten haarukoiden tai lastojen avulla.Siis väkivaltaa :)), pitääpä ottaa opiksi, eli kun pulla ei ole kuosissa niin pitää laittaa se kuosiin väkisin :)
Ja en ole blondi vieläkään, vain ylhäältä tuleva valo muutti tukkani värin ..ihan ruskeankirjavainen on.
P.s. Enpä tiennytkään että millainen se oikea voipulla on, vain oman versioni siitä, - se voisokeriseos kyllä kuohuu pullan päälle ja on semmoinen karkeanmakeansuolainen, ja parasta siinä pullassa :) - Pirre*
Teen usein pullaa, jossa yhdistyy korvapuusti ja pitkopulla, eli kaaviloin pullalevyn ja laitan siihen korvapuustin täytteet ja sitten rullaan sen ja kääräisen sarven muotoon pellille, ja kun tekele on kohonnut leikkaan ulkoreunan saksilla melkein käärön puoleen väliin sopivin välein, yleensä neljä poikkista, näin se ei repeä paistettaessa, ja melkein yhtä hyvää kuin korvapuustit - ainakin helpompi leipoa.
Näin toimien ei tartte painia puustien ulkomuodon kanssa :/ - bessie*
Pirre* kirjoitti:
Siis väkivaltaa :)), pitääpä ottaa opiksi, eli kun pulla ei ole kuosissa niin pitää laittaa se kuosiin väkisin :)
Ja en ole blondi vieläkään, vain ylhäältä tuleva valo muutti tukkani värin ..ihan ruskeankirjavainen on.
P.s. Enpä tiennytkään että millainen se oikea voipulla on, vain oman versioni siitä, - se voisokeriseos kyllä kuohuu pullan päälle ja on semmoinen karkeanmakeansuolainen, ja parasta siinä pullassa :)Sitä sitä... Yleensä tulee sitä nostatuksen tulosta kai jotenkin kunnioitettua, mutta oma kokemukseni on, että kyllä se siitä samoihin nousee paistettaessa, vaikka ihan murjoisi ja litistelisi. Kyllä uuni kaunistaa sanon usein, oli ruoka tai leivonnainen.
Voisilmäpullia minäkin useimmiten teen kun voita jää joulusta tai jostain muusta tähteeksi. Nekin teen helpoimman jälkeen. Leikkaan voista sopivan kokoisia - s.o. aika isoja :) - kuutioita. Pistän ne jääkkäriin odottamaan (tiskiä tekemättä siihen voin käärepaperin päälle vaan), sitten kun pullat on nousseet ja ehkä olen ne viitsinyt voidellakin, painan napakat voipalaset syvälle pullaan, sitten ehkä vähän kanelia joskus, sitten sokeria ja uuniin.
Ihan nimittelymielessä tuon blondin sanoin, kun et meikäläisen croissantin vastinetta tuntenut nimeltä. :)
Voisilmäpullia minulle muuten on melkein järjestään on tuotu, jos olen toisen asialle laittanut ja voipullan halunnut. Onkohan voipulla jäänyt vähän pois muodista. - 1.1947
enkeliduo kirjoitti:
Sama maku sul ku mun ukol,tykkää paljost kanelist.
Riisipuuron ja viilinki pääl ripottelee kanelii.Kanelilla on joku terveysvaikutus, samoin kaakaolla.
- 1.1947
Pirrejuupas kirjoitti:
Mukavaa lauantai iltaa kaikille..Uteliaana, mitä lajia neljä pestävää?
Osaakos joku tehdä pitkoa? Se ei multa onnistu, kuin sellaisena levinneenä versiona:) Nuo pienet onnistuu aika hyvin.
Olen myöhässä kommentteineni, toiset kävi jo lauantaina, itse tulin vasta.
Onnistuin tässä pilaamaan kahdeksan mustikkapiirakan palasta jättämällä ne pakastimen sulatuksen yhteydessä tuonne kylmäkaapin hyllylle. Unohdin sinne ja huomasin vasta homehtuneet:( Siellä on erilaisia astoita, joten ei ottanut silmään. Edes linnuille ei voinut enää antaa.
Sattuuhan sitä. - Karvanaama.
Pirre* kirjoitti:
Mie vai..blondi..no voisin ollakin ellei väriä olisi keksitty, mutta se siitä.
P.s. en aina ymmärrä siun puheita..Kun syö pullia se kasvattaa..........
Itseluottamusta. - Pirre*
enkeliduo kirjoitti:
Pirrel !
Kovin suur töisii voipullat.Ikinä itte tehny,leipomost ostanu kyl,ku ovat ukkoni herkkuu.Eiks siin päälikuoren teos ole kova homma ?
Voisilmääpullii sen sijaan leivon melkest joka viikko,sämpylöi ainaski kolme kertaa viikos ja jottai nopiaa "herkkuu"Niitähän ne..kuulemma olivat miunki pullat, ei oikeita voipullia - tuskin lienen syönytkään koskaan he..., mutta ensikerran leipomosta pyydän asiakseni niitä voipullia, johan nyt kun sivistyksessäkin voipullan mentäviä aukkoja.. :)
- Pirre*
1.1947 kirjoitti:
Uteliaana, mitä lajia neljä pestävää?
Osaakos joku tehdä pitkoa? Se ei multa onnistu, kuin sellaisena levinneenä versiona:) Nuo pienet onnistuu aika hyvin.
Onnistuin tässä pilaamaan kahdeksan mustikkapiirakan palasta jättämällä ne pakastimen sulatuksen yhteydessä tuonne kylmäkaapin hyllylle. Unohdin sinne ja huomasin vasta homehtuneet:( Siellä on erilaisia astoita, joten ei ottanut silmään. Edes linnuille ei voinut enää antaa.
Sattuuhan sitä.Keh.vammaisia kolme, ja yksi oma auteltava, mies on jo senverran kohmeessa ettei oikein pesut onnistu enää kunnolla, - eli semmoisia "vain"..:)
En huomannut tätä kysmystäsi, joten tulee näin hieman viiveellä..
P.s. osaan letittää pullan neljälläkin, mutten usein viiti kun arkipullaa vain teen.. - meeriamanda
1.1947 kirjoitti:
Sattuuhan sitä.Viidellä letityksen opin mummolta lapsena. Yritän selittää :))
5 kpl samanpaksuisia pyöreitä lettinauhoja vieretysten, purista yläpäästä kiinni ja ala letitys seuraavasti: Ota vasemmalla kädellä 2 ja 3;sta kiinni nosta ne ylös senverran , että 5:llä menet näiden alitse, , se 5 muuttuu 1:ksi. Taas nostat 2 ja 3 ylös, 5:nen niiden ali...Näin ne pötköt kiertää numerojärjestystä 1 - 5: seen - ja keskelle muodostuu kaunis limitys.
Oikoa voi jonoa välillä jos auttaa letitystä, leikkaa se aloitus ´ruppu´ pois ja sievistä pää .
Onnea letittelyyn :)) - enkeliduo
Pirre* kirjoitti:
Niitähän ne..kuulemma olivat miunki pullat, ei oikeita voipullia - tuskin lienen syönytkään koskaan he..., mutta ensikerran leipomosta pyydän asiakseni niitä voipullia, johan nyt kun sivistyksessäkin voipullan mentäviä aukkoja.. :)
Piän aukko :D
Voipullat on kyl hyvii ja tääl yks piäni leipomo leipos aikanas voipullapitkooki.
Menekki ei vissiin ollu hyvä,ku lopettivat.
Voipulla on kyl suasittu kaffepulla....baari-aikana tukust ostin,munkit ym.tein itte.
Mut suasittelen :) - enkeliduo
1.1947 kirjoitti:
Sattuuhan sitä.Kaik pitkon ossaa tehdä,jos vaa letin ossaa tehdä.
Neljän letin pitkoo emmää ossaa,ku mallist ja se malli on karonnu johoski.
Tee piukempi taikina,ni ei levi,jos on löysä taikina,ni levii ja se nostatus on tärkiää ennen paistamist.
Helpoin ja nätin pitkon saat kaulimal taikinan levyks,sit voita kanelii sokerii ja rullaks.Sit leikkaat sen pualiks pitkittäin ja kiamurrat vaa vuarotellen.
Siit tulee söpö kierrepitko. - enkeliduo
meeriamanda kirjoitti:
Viidellä letityksen opin mummolta lapsena. Yritän selittää :))
5 kpl samanpaksuisia pyöreitä lettinauhoja vieretysten, purista yläpäästä kiinni ja ala letitys seuraavasti: Ota vasemmalla kädellä 2 ja 3;sta kiinni nosta ne ylös senverran , että 5:llä menet näiden alitse, , se 5 muuttuu 1:ksi. Taas nostat 2 ja 3 ylös, 5:nen niiden ali...Näin ne pötköt kiertää numerojärjestystä 1 - 5: seen - ja keskelle muodostuu kaunis limitys.
Oikoa voi jonoa välillä jos auttaa letitystä, leikkaa se aloitus ´ruppu´ pois ja sievistä pää .
Onnea letittelyyn :))Kiitti ohjeest,kopsasin ja kokeilen :)
- enkeliduo
Sämpylätaikina nousemas.
Kappas vain,ny vastaus lähtee vissiin.
Äsken koitin toiseen juttuun vastata,ni pyys nimimerkkii,vaiks olin kirjautunut.
Emmää joka pvä leivo,mut lähes joka pvä :)- ^^J^^duo
Pirrejuupas kirjoitti:
Olen myös saanut semmoisen mielikuvan että leivot usein, ja lellit läheisiäsi..:)
Moi Pirre !
Niiiiii,emmää sinne naamakirjaanka kaikkii tohri edes ain laittaa :)
Illal tulee nuaret käymään ja koht veivaa,veivaa mamma muffinssit.
Maailman helpoin herkku :D Söpöi tulee,mul on silokonivuuat,sydämii.
Reseptinä mikkään muffinssitaikina,vaan ihan tavis tiikerikakku.Nam.
- SAS*
Pullaa en leivo, mutta leipä on tarkoitus tehdä vielä tänään.
Ainekset koneeseen ja töpseli seinään. Kyllä se onnistuu mieheltäkin.- Tiedetään tämä
hunksz kirjoitti:
Tarkista kone, uutisten mukaan mies oli leiponut naistaan päähän porakoneella.
H.Oletan sinun tykkäävän munkkien leipomisesta.........
Tiedetään tämä kirjoitti:
Oletan sinun tykkäävän munkkien leipomisesta.........
Totta on, mutta siitä on aikaa.
Rupista Ruisleipää taitaa nykyään vain syntyä.
Yleensä ei leipälapiolle mahdu kuin pieni pää.
H.- _O_O_
Tiedetään tämä kirjoitti:
Oletan sinun tykkäävän munkkien leipomisesta.........
Leivon-naisia, lauloi Simokin aikoinaan.
- Pirre*
Koneleipääpä en ole koskaan tehnykään, mutta kai se on ihan yhtä hyvää kuin käsintehtykin..parasta on se tuoreen leivän tuoksu, ja palanen johon voi sulaa :)
Pirre* kirjoitti:
Koneleipääpä en ole koskaan tehnykään, mutta kai se on ihan yhtä hyvää kuin käsintehtykin..parasta on se tuoreen leivän tuoksu, ja palanen johon voi sulaa :)
Kone se on uunikin.
Ja leiväksi voi kuvitella Kaurapuuronkin ja sulavoin.
H.hunksz kirjoitti:
Kone se on uunikin.
Ja leiväksi voi kuvitella Kaurapuuronkin ja sulavoin.
H.Tarkoitan että Kaurapuuro on vain vetistä leipää.
H.hunksz kirjoitti:
Tarkoitan että Kaurapuuro on vain vetistä leipää.
H.Ja vielä, mitä enemmän vettä sen vähemmän 2-tyypin Diabetestä.
- SAS*
hunksz kirjoitti:
Tarkoitan että Kaurapuuro on vain vetistä leipää.
H.Olut on nestemäistä leipää.
SAS* kirjoitti:
Olut on nestemäistä leipää.
Tämähän avaa uusia mielikuvia,kun ruikonperän multakurkku lauloi,oli mopetin sarvessa mallasta.
Eihän sillä ollutkaan pussikaljaa vaan leipäkyrsiä eväänä,heti helpotti kun ei piilomainostettukaan viinaa.- 1.1947
Pirre* kirjoitti:
Noin varmaan, mutta se yksi leipä ottaa yön yli aikaa. Kone on, mutta ei kertaakaan käytössä. Sain joskus.
Pullataikina on litrasta maitoa ja limppua kahdesta litrasta. Noin tehden ei tarvi usein leipoa. 6 limppua mahtuu kerralla paistumaan. Aika harvoin teen puuhellalla. Olen vasta vanhana opetellut sen käyttöä. - tajua jo
hunksz kirjoitti:
Ja vielä, mitä enemmän vettä sen vähemmän 2-tyypin Diabetestä.
Kun juot olutta, se vastaa leivän syöntiä, etkö ymmärrä.
- SAS*
1.1947 kirjoitti:
Noin varmaan, mutta se yksi leipä ottaa yön yli aikaa. Kone on, mutta ei kertaakaan käytössä. Sain joskus.
Pullataikina on litrasta maitoa ja limppua kahdesta litrasta. Noin tehden ei tarvi usein leipoa. 6 limppua mahtuu kerralla paistumaan. Aika harvoin teen puuhellalla. Olen vasta vanhana opetellut sen käyttöä.Leipäkone tekee leivän kolmessa tunnissa. Teen yleensä illalla, aamulla alan syömään.
Joka toinen päivä pitää "leipoa".
- meeriamanda
Harvoin tulee pullaa leivottua, juurikin siksi ettei tule syödyksi :)
Munkkipossu, se vanhanaikainen jossa on hilloa. Syntisen hyvää! - kokojyvä
Ei tarvitse ihmetellä, miksi kakkostyypin diabetes rehoittaa Suomessa, kun kuorittu valkoinen vilja, rasva ja sokeri maistuu niiiiin makealle monesta.
- Pirre*
Nokun ei kokojyväjauhoistakan saa pullaa, niin pakko tehä kuorituista..
Sokeritautikaan nyt yksin pullan syönnistä tule, se on joko perinnöllistä eli ykköstyypin tautia tai sitten lihavuuden- ja iän mukanaan tuomaa kakkostyyppiä, ja lihoa voi muustakin syystä kuin voipullasta, tai yleensä makean syönnistä - elintavat yhdistettynä väärään ruokavalioon esim. - kokojyvä
Pirre* kirjoitti:
Nokun ei kokojyväjauhoistakan saa pullaa, niin pakko tehä kuorituista..
Sokeritautikaan nyt yksin pullan syönnistä tule, se on joko perinnöllistä eli ykköstyypin tautia tai sitten lihavuuden- ja iän mukanaan tuomaa kakkostyyppiä, ja lihoa voi muustakin syystä kuin voipullasta, tai yleensä makean syönnistä - elintavat yhdistettynä väärään ruokavalioon esim.Tiedän kyllä, että kakkostyypin diabetes on itse hankittu elintapasairaus, joka hankitaan vuosikymmenien saatossa huonoilla elintavoilla. Miksi pitäisi riskiä lisätä mussuttamalla pullaa????
- mansikkahillolla
kokojyvä kirjoitti:
Tiedän kyllä, että kakkostyypin diabetes on itse hankittu elintapasairaus, joka hankitaan vuosikymmenien saatossa huonoilla elintavoilla. Miksi pitäisi riskiä lisätä mussuttamalla pullaa????
Kakkostyypin diabetes on kaikkein voimakkammaimmin perinnöllinen sairaus. Toki etenkin vyötärölihavuus ja tupakointi lisäävät sairastumisriskiä. Tasapainoinen ravinto kestää myös pullaa silloin tällöin. Diabetikolle nimenomaan hiivaleivonnaiset ja sokerikakku ovat suositeltavimpia, koska niissä on vain vähän rasvaa.
Meidän suvussa kaikki ovat kovia leipomaan muutakin kuin pullaa ja joku ne levonnaiset tietenkin myös syö. Me osaamme myös liikkua ja ylipainoinen meistä ei ole kukaan. Kannattaa kiinnittää enemmän huomiota siihen perusruokailuun ja syomänsä ruuan määrään, niin elämästä ei tarvitse karsia pois kaikkea kivaa! - ei pulla yksin ....
kokojyvä kirjoitti:
Tiedän kyllä, että kakkostyypin diabetes on itse hankittu elintapasairaus, joka hankitaan vuosikymmenien saatossa huonoilla elintavoilla. Miksi pitäisi riskiä lisätä mussuttamalla pullaa????
Tässä muutama itsensä tutkintaohje, diabeteksen havaitsemiseen. Ja tutkimuksiin jos tunnistaa oireista jonkun/-takin.
http://www.iltalehti.fi/diabetes/2011013113103915_di.shtml - Vai niin
mansikkahillolla kirjoitti:
Kakkostyypin diabetes on kaikkein voimakkammaimmin perinnöllinen sairaus. Toki etenkin vyötärölihavuus ja tupakointi lisäävät sairastumisriskiä. Tasapainoinen ravinto kestää myös pullaa silloin tällöin. Diabetikolle nimenomaan hiivaleivonnaiset ja sokerikakku ovat suositeltavimpia, koska niissä on vain vähän rasvaa.
Meidän suvussa kaikki ovat kovia leipomaan muutakin kuin pullaa ja joku ne levonnaiset tietenkin myös syö. Me osaamme myös liikkua ja ylipainoinen meistä ei ole kukaan. Kannattaa kiinnittää enemmän huomiota siihen perusruokailuun ja syomänsä ruuan määrään, niin elämästä ei tarvitse karsia pois kaikkea kivaa!Ai, onko pullan popsiminen kivaa??? En tiennytkään.
- demeter
mun leipomiset on jääneet tämän vuoden puolella vähiin. On ollut niin paljon muuta. Toinen syy on se, että makeannälkä on nyt vähäistä, kun aurinko paistaa. Mulla makeannälkä liittyy aina alavireiseen oloon, pimeyteen. Ja kun puoliso on diabeetikko, ei tule leivottua tavan vuoksi.
Nyt on kuitenkin vieraita tulossa. Jotain täytyy tehdä. Kyllä se mullakin on yleensä ihan tavallinen pyöreä pulla (voilla leivottu tietty) joka maistuu mulle ja muillekin.
Vieraille teen yleensä vielä jonkin marjapiirakan, kirpeistä marjoista.SIe ostaa sit sellaisen sähkökäyttöisen kivimyllyn ja jauhat itse jyvistä jauhot.
Siihen sotket aitoa Voita ja mummon kaarnaa ja hillitysti sokeria niin a'vot! sitä voi ukkoiskin jokusen pullan syödä.
H.- Pirre*
Tässä on hieman hiljainen pakko leipoa, ei pelkkää kahvia ole kiva näille asukkaillemme tarjota, - ja leipominen on kivaakin.
- demeter
Pirre* kirjoitti:
Tässä on hieman hiljainen pakko leipoa, ei pelkkää kahvia ole kiva näille asukkaillemme tarjota, - ja leipominen on kivaakin.
onhan se kotipulla ja muut kotileivonnaiset jo tunnelmankohottajina vertaansa vailla. Kutsuin viime viikolla itseni nuoremman pojan ja hänen avokkinsa kotiin vierailulle ja kyllä tuntui kivalta, kun pullantuoksu tuli jo rappukäytävään.
Minäkin tykkään leipomisesta ja milloin väkeä on enemmän, on ihan selvää,
että leipoa pitää.
Tuohon terveellisyyteen palatakseni, mä huijaan aina vähän itseäni ja muita
laittamalla pullataikinaankin soijajauhoa, pellavarouhetta, leseitä ym. vain
sen verran, että ikäänkuin terästävät makua.
Minun puoliso on sairastanut diabetesta (I-tyyppi) niin kauan, että hoito-ohjeet ovat muuttuneet moneen kertaan. Sokeri ei tosiaan ole nykyohjeissa se pahin peikko, eikä kohtuudella nautittuja herkkuja kielletä jos muut elämäntavat ja veren rasva-arvot ovat kunnossa. - 1.1947
Pirre* kirjoitti:
Asukkaille? Kuulosti tutulle termille. Pulla tuo hyvää mieltä.
- Pirre*
1.1947 kirjoitti:
Asukkaille? Kuulosti tutulle termille. Pulla tuo hyvää mieltä.
Tai hoidokeilleni, asiakkaita he ovat virkakielessä, mutta kotonaan he ovat meillä ja tykkäävät pullasta kovin :)
- demeter
neuvotkohan sä nyt mua vai jotakuta muuta, hunksi ? Vastaan nyt minäkin, kun noin hyvän ohjeen sain. Vaan mitä se on se mummon kaarna ? Mä en ainakaan vielä kaarnaa kasva, enkä ole mummokaan, jos tarkkoja ollaan.
Tuolla edellä joku paheksui ihan oikeutetusti pullan syöntiä - kun on tuota diabetestä meillä ja se tulee kalliiksi - siis kansantaloudellelle ja sitähän meidän tulee ensisijaisesti ajatella vai miten sä olet viisaudessas tämän meidän roolin ja velvoitteet ymmärtänyt ?Kardemummaa se on, vähän väännettynä.
Ja juu, sinulle vihjaisin, minullakin kun on DB2 että täysjyväjauho on ihan kelvollista, kunhan puputtaa pullaa maltillisesti.
Itsejauhettu Vehnäjauho suoraan jyvistä ei ole teollisuuden kahdestikirkastamaa Hiilihydraattimössöä.
H.- demeter
hunksz kirjoitti:
Kardemummaa se on, vähän väännettynä.
Ja juu, sinulle vihjaisin, minullakin kun on DB2 että täysjyväjauho on ihan kelvollista, kunhan puputtaa pullaa maltillisesti.
Itsejauhettu Vehnäjauho suoraan jyvistä ei ole teollisuuden kahdestikirkastamaa Hiilihydraattimössöä.
H.no mutta. Noin nuori mies ja sellaisen olet hankkinut. Elämäntapasairaus jos mikä. Ma voin moralisoida, kun mulla sattuu olemaan hyvä perimä siltä osin.
Ai olit ihan tosissasi tuosta viljamyllystä? Meillä on viljelijäkontakteja maalla ja jokunen vuosi saatiin sieltä ohraa, jonka jauhatimme Töllin myllyssä. Puuro
tuli siitä kyllä hyvää - parempaa kuin se kauravelli, jota sä epäilit mun harrastavan. demeter kirjoitti:
no mutta. Noin nuori mies ja sellaisen olet hankkinut. Elämäntapasairaus jos mikä. Ma voin moralisoida, kun mulla sattuu olemaan hyvä perimä siltä osin.
Ai olit ihan tosissasi tuosta viljamyllystä? Meillä on viljelijäkontakteja maalla ja jokunen vuosi saatiin sieltä ohraa, jonka jauhatimme Töllin myllyssä. Puuro
tuli siitä kyllä hyvää - parempaa kuin se kauravelli, jota sä epäilit mun harrastavan.Kauravelli tuli siitä kun nimmarisi on muinainen viljan jumala.
Ja tuo maha, joka on syyllinen kaikkeen, (Nyt on jo paaaaaaaljon pienempi) se on kasvanut työn merkeissä, kaikkea hyvää mulle ja heti.
Kun minä olin nuori ja ahnas pisnismies (Loiri) niin harva tiesi mitä viini on.
Neloskaljaa oli mutta saunoissa vain pari pulloa. Viina villitsi silloin.
Naisille oli liköörejä ja muita viinasotkuja, munalla tai ilman.
Ja kutes tiedät, jos on viinaa veressä niin maksa hyökkää sen kimppuun koska se on elimistölle myrkky ja Haima saa, Insuliineineen, hoitaa sapuskan varastoimisen nahan alle.
Niin ihanaa kun olikin, silloinen jauhomakkara rasvoineen grillissä, nahan alle se meni ja känni tuli.
Onneksi nyt on tullut myös jauhottomat A-luokan grillimakkarat. Ja minä kosken enää Koskenkorvaan, mietoon valkoviiniin.
Mutta olut, sitä joudun pahoittelemaan lääkärillekin.
H.- demeter
hunksz kirjoitti:
Kauravelli tuli siitä kun nimmarisi on muinainen viljan jumala.
Ja tuo maha, joka on syyllinen kaikkeen, (Nyt on jo paaaaaaaljon pienempi) se on kasvanut työn merkeissä, kaikkea hyvää mulle ja heti.
Kun minä olin nuori ja ahnas pisnismies (Loiri) niin harva tiesi mitä viini on.
Neloskaljaa oli mutta saunoissa vain pari pulloa. Viina villitsi silloin.
Naisille oli liköörejä ja muita viinasotkuja, munalla tai ilman.
Ja kutes tiedät, jos on viinaa veressä niin maksa hyökkää sen kimppuun koska se on elimistölle myrkky ja Haima saa, Insuliineineen, hoitaa sapuskan varastoimisen nahan alle.
Niin ihanaa kun olikin, silloinen jauhomakkara rasvoineen grillissä, nahan alle se meni ja känni tuli.
Onneksi nyt on tullut myös jauhottomat A-luokan grillimakkarat. Ja minä kosken enää Koskenkorvaan, mietoon valkoviiniin.
Mutta olut, sitä joudun pahoittelemaan lääkärillekin.
H.mulle ei viinat maistu. En tykkää, kun kuuppa menee himmeeksi. Jos on "pakko" veljien kanssa joskus otella, otan kirkasta. Puoliso "ottaa joka ilma konjakin eikä sen ole tavaksi tullut". Tämmönen tilitys meillä.
demeter kirjoitti:
mulle ei viinat maistu. En tykkää, kun kuuppa menee himmeeksi. Jos on "pakko" veljien kanssa joskus otella, otan kirkasta. Puoliso "ottaa joka ilma konjakin eikä sen ole tavaksi tullut". Tämmönen tilitys meillä.
Blaa.... tosi himmeetä on ei yhtään coolia...
Kait veljet sentään vähän "ottelee"
H.- demeter
hunksz kirjoitti:
Blaa.... tosi himmeetä on ei yhtään coolia...
Kait veljet sentään vähän "ottelee"
H.veljet ottaa ihan kohtuullisesti paitsi kerran vuodessa vetävät kunnon lärvit kun porukalla nähdään. Ennen jaksoivat juhlia parikin päivää, mutta nyt jää päivään. Vanhat miehet...
- 1.1947
Voisilmäpullia tuli leivottua eilen. Ne on tosi hyviä. Vein anopillekin, ettei tarvi kaupasta ostella. Alkuviikosta vielä uusiksi. Menee muutama viikko toipilaana, joten on syytä varautua vieraita varten:)
Yleensä teen korvapuusteja, mutta nämä on kyllä parempia. Eka pellillinen "vuoti", kun en antanut tarpeeksi nousta ennen voin ym. lisäämisiä.
Ainoa haitta on kalorit:) No ei niitä alvariinsa syödä. - Pirre*
Voisilmäpulliakos nämä miun voipullat olivatkin, niinpä taisi :)
- i_a''*
Minä en oikein noita "pullapoikia" ole mutta viikolla leipasin voisarvia kylmäsavuporo täytteellä... Ihan "syötäviksi" sanoivat pilke silmäkulmassa nuo ystäväni joille vein lämpimäisiä... Noppeesti häipyivät mokomat "tuulensuojaan", ne sarvet meinaan... :)
- Pirre*
Piloille lellit :)
- Valmistus siirtyy
Vaasan Isoäidinpitko
Taikina tehdään Latviassa.
Myös yhtiön laskiaispullat tulevat Latviasta.- äitemuori*
Lauantaina ostin pussin sämpylöitä ja ne oli paikallisen perheleipurin valmistamia, eli kokonaan Suomessa leivottuja. Leipomisessa oli oikaistu, ei olleet perinteisen sämpylän näkösiä, vaan pitkästä pötkäleestä leikattuja siivuja, 5 kpl/pussi.
Mut tota eihän se ulkonäkö makuun vaikuta.
Tarkastan aina pussista kuka teettänyt ja missä tehty. Suomessa työtä tarvitaan, eikä kaikkee tarttis siirtää ulos. Ja suosin lähialueen tuotantoa.Valmista vaasalaispullaa en ole ostanut vuosiin.
Mä olen vähän laiskuri ton leipomisen suhteen, nyt täytyy skarpata. - :)
äitemuori* kirjoitti:
Lauantaina ostin pussin sämpylöitä ja ne oli paikallisen perheleipurin valmistamia, eli kokonaan Suomessa leivottuja. Leipomisessa oli oikaistu, ei olleet perinteisen sämpylän näkösiä, vaan pitkästä pötkäleestä leikattuja siivuja, 5 kpl/pussi.
Mut tota eihän se ulkonäkö makuun vaikuta.
Tarkastan aina pussista kuka teettänyt ja missä tehty. Suomessa työtä tarvitaan, eikä kaikkee tarttis siirtää ulos. Ja suosin lähialueen tuotantoa.Valmista vaasalaispullaa en ole ostanut vuosiin.
Mä olen vähän laiskuri ton leipomisen suhteen, nyt täytyy skarpata.Meille ostetaan usein, ei kyllä syödä usein, sämpylöitä ja pullaa ammattikoulun myymälästä.
Ovat ainakin kotimaassa leivottuja.
- tae suomalaisuudesta
HK:n amerikanpekoni valmistettu Puolassa ruotsalaisesta porsaanlihasta.
osaan tuotteista käytetään Suomalaista lihaa.- Pirre*
Semmoista se, gloppaali maailma- ja sen tallous.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391449Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71816