propagandan levitys ja lietsominen

herätyslii

se on helppo tätä nettiä ja palstoja pitkin lietsoa muukalaisvihaa nimettömänä. pari liiottelua ja valetta, niin saadaan suuri kansa liikkeelle ku kaikilla valtaporukan edustajilla on jotain huonoja kokemuksia vähemmistöstä. vaan katsoo sokeasti omaa napaa niin maallikko ei tiiä että piti olla svaitsevainen.näin tämä lietsoja saa kannatusta ja hyväksyntää, ja samalla voi ajaa omaa asiaansa siellä taustalla. eli esim vähentää poronhoitajia ainaki omassa ahtaassa mielessä tai amputoida saamelaisuus. tai ainakin pitää yllä sitä vanhakantasta rasismia ja kateutta. se on just se keino pitää yllä sellaista eripuraa. ei paitsi puhu, että hienoa asua kunnassa, jossa monikulttuurisuutta ja hieno luonto. että on jotain josta ammentaa.

jokasen pitäs oppia jokaselta jotaki. mutta ei. pitää siinä omassa ahtaassa kopperossa olla huuli myrtsillään ja kadehtia kaikkea mikä liikkuu. son jännä, miten semmonen ihminen jaksaa ittensä kiduttaa täälä. ettei miksei lähe ja täälä kuolee stressiin. mutta kyllä se kaupungissa sitte kyttäis rappukäytävssä ja kirjottais hissiin lappuja, että piru naapuri parkkeerasit väärhän ruuthun.

se ihminen joka tänne kuuluu, ellää avaralla mielellä ja avaralla sydämellä ja jakkaa omastaan. ajatusmaailma on avoin.

eli aitaat jos aitaat, muuten oot hiljaa tai ainkin vähän suu soukemmalla. mitä ihmettä mölyät täälä että MIE AITAAN KAIKEN JA PYYÄN KAIKKIEN AITAAMAN KAIKKI. onhan ahasmielisimmät jo aianneetki. tiätkö mitä sielä lukkee jos ei oo aita: pääsy kielletty yksityisalue. läpikävely kielletty. marjanpoiminta kielletty. poroille pääsy kielletty. onginta kielletty. hengittäminen kielletty, tämä on minun oma ilma. minä omistan tämän yksinoikeudella. semmosesta aitauksesta tuntee 5 km päähän ulkopuolisen.

se on merkki muukalaispelosta, pelätään että joku tuntematon ja paha tulee ja syö.

se ihmisen omistamisen halu on jännä piirre. siinä on jotaki mustasukkaisuuden piirteitä. kauhean narsistista ajattelua.

vähän niinkö että jos et oo aijannu aluetta, eli päästät sinne kaikki. sehän on sinun alue, sulla on siihen se vahtimisvelvollisuus.

luontokäsityski ihan eri.

täydellistä on täysi puolueettomuus, sillon lopettaa inhoamasta ja omistamisenhalu loppuu. on kyky iloita toisten menestyksestä, sellainen ei ole itseltä pois. liikaan kiintymykseen ei ole syytä ku siihen liittyy omistamisenhalu.

6

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

Ja sie olet joku penikka joka ei ole perehtyny näihin asioihin täällä.

• ulkopuolinen 223

Minä kyllä sanoisin, että ei tuo aitakeskustelu alunperin ollut missään nimessä mitään lietsontaa tai propakandan levitystä. Siinä maanomistaja katkeroituneena maidensa tuhoamiseen ihan aiheesta otti keskusteluun mahdollisuudesta saada aidalla suojatuksi maansa.

• Hyvä kirjoitus!
      Tässä sopassa on niin monta osapuolta, että ei siitä varmastikaan saada kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Ja minä olen aina pitänyt Enontekiöläisiä fiksumpina kuin esim Muoniolaisia. Mutta en vain ole tiennyt sittenkään kaikista jupinoista, joita selän takana käden nyrkissä taskussa ilmaistaan. Eli muheita ja riitoja on täälläkin, niikuin kaikkialla.

Oikeastaan ymmärrän molempia osapuolia. Ykistyinen maanomistaja kokee omaisuutensa uhatuksi ja olevansa yksin isoa valtiovallan suojeluksessa olevaa koneistoa vastaan. Niitä taimi-pelto-vahinkoja, joita porot ja poronhoito aiheuttavat, on ihan oikeasti mahottoman hankala saada korvauksena mistään. Ymmärrän että maanomistaja haluaa korvauksen siitä, että hänen omaisuuttaan on vahingoitettu, niinhän me kaikki. Ja kun korvausta ei saa, on aitaus yksi keino suojella omaisuuttaan. Tässä poromiehet kyllä saavat syyttää itseään.

Toisaalta porot kuuluvat tänne. ja poronhoito. Ja kyllä se kelkka-mönkijä on myös sallittava, vaikka Helsingin viherpiiperot haluavat, että poroja paimennetaan suksilla koiran kanssa kuten sata vuotta sitten. Taitas monelta poromieheltä leipä loppua ko ei niistä ole ennää hiihtäjiksi... ¨ Aitahan paitsi vähentää ruokamaita, myös vähentää siirtely-mahdollisuuksia. Ja aika yleistähän on, että varsinkin mönkijä-aikana vedetään aita nurin sieltä mistä pitää päästä kulkemaan. Riitojahan se tietenki lisää. Oma ongelmansa sopassa ovat porottomat kelkkailijat/mönkijämiehet, jotka liikkuvat muilla asioilla poromiesten reiteillä, mikä on niiden aiheuttama vahinko maanomistajalle.

Lisäksi tästä paistaa takaa jo vuosia vanha junantuomat vs saamelaiset - asettelu, joka on ollut tapetilla eri yhteyksissä jo toistakymmentä vuotta. Ja vielä kun mukaan otetaan muutama vaikuttaja ja poliitikko sekä saamelaiskäräjät sekä paliskuntain yhdistys sekä maa- ja metsätalousministeriö ja metsähallitus, onkin tämän toran osapuolet kasassa. Tietenki se yhteismettäki on aikamoinen vaikuttaja, ko sillä on kymmeniätuhansia hehtaareja metsää.

Että monipuolinen on soppa ja kakalle se maistuu, vähän kaikkien mielestä. Mutta se nyt olisi jotenkin jokaisen lautaselle annosteltava ja soppa syötävä, jos aiotaan samalla kylällä elellä. Näitä huuhaa-kirjoituksia, mitä tuossa aitaus-viestissä oli paljon, niistä nyt ei kannata välittää, siellä oli kuitenkin pari hyvää viestiä, joissa asiaa oli tosiaan mietitty.

• Jw-ss

No nyt on peräkkäin kaksi oikeen hyvää asiallista kirjoitusta. Kiitos että viitsitte edes jotenkin sovitella näitä tulehtuneita suhteita.

• aitatohtori

aita-mikkojen herätysosasto-alas

• arska the parskaaaa

Totta se on joka sana. Rasismi kukkii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2917
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2273
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2179
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      32
      1423
    Aihe