Olen todennut, että kirjoituksessa on loukattu hyvin monin kirjoituksin vanhollis lestadiolaisuutta. Myönnän, että olen omakotitaloni Muoniossa myynyt kesällä 2010. Ostajat ovat ilmoittaneet olevansa vanhoillislestadiolaisia.
Olen aina itse kuulunut luterilaiseen seurakuntaan. Kuitenkaan eri uskonnon lahkoihin kuuluminen ei missään tapauksessa saisi olla loukkauksen kohteena. Eri uskonnon yhdistyksissä uskotaan samaan jumalaan. Perään sitä, että jos ilmoittaa olevansa vakaassa uskossa, tulee myös se ilmetä käyttäytymisissä ja rehellisyydessä elämän asioissa. Olen hyvin usein huomannut, että virkojen ja toimien täyttämisssä on hyvin epärehellisin keinoin sekä perättömien asioiden levittämisellä ohitettu pätevin hakija. Myös erittäin hyvä viran- ja toimenhaltija on herjauksin ja solvauksin saatu usein luopumaan ammatistaan, minkä olen todennut. Ensimmäiseksi siihen syyllistyneet ovat valmiita ohittamaan pätevän henkilön ja änkeämään lähipiiriläisensä tämän solvattuna paikastaan luopuneen tilalle. Näissä asioissa on usein moni syyllistynyt merkittävästi syntiseen menettelyyn vieden pätevimmältä köyhältä ammattiin nimittämisen, kun rikas tai ainakin röyhkeä mustamaalauksin ohittaa toisen saaden itselleen tai haluamalleen henkilölle tämän paikan.
Uskonnon ja mielipiteen vapaus kuuluu ihmisen perusoikeuksiin. Loukkaava ja henkilön yksityisyyteen kajoava julkinen kirjoittaminen sen sijaan ei kuulu hyviin tapoihin ja voi olla jossakin tapauksessa jopa tuomittavaakin.
Kannattaa myös pitää mielessä, että riita ja toran kylväminen kuluttaa omiakin voimavaroja paljon enemmän kuin ystävällisyys ja lähimmäisille hyvän mielen tuottaminen.
Terveiset Porista!
Uskontoyhdistyksistä ja toisen syrjinnästä
11
274
Vastaukset
- debatti
Asioista on hyvä porista.
- Asiapohdinta hyvä
Asiahan ei miulle kuulu, mutta samaa mieltä olen. Hyvä, asiallinen kirjoitus.
- välimerkki erkki
Asia kyllä mulle kuuluu ja lujaa enkä oikeen usko että kaikilla on sama jumala kysy vaikka viitakon intiaaneilta ja ennenaikaan lappalaisilla oli omat seitansa että älä sie porilainen (onneksi et hampurilainen tai nakkiporilainen) ala ylijumalaksi millekkään lestoille Ja ko nuo välimerkikki unohtuivat tuosta tekstistäni nakkaan tuohon perään koko joukon niitä että saapi kukin nakkoa niitä tarvittaviin paikkoihin. ! " && ? ´´ ^¨ ' ** -_ ,,, -..... __ -- --- jokhaan nnuita rittäis
Lähimmille ja kaukasimmillekki lepoisaa mielipuolta ja jaksellaan että tutisee
Allahin ja Manotoban nimissä So what - että silleen
Näille uskoa koskeville asioille on tuolla osiossa "yhteiskunta/ uskot ja uskomukset" ihan oma paikka tällaisille keskusteluille. Siellä häärivät juuri tuollaista tietoa antavat ja sitä janoavat. Eli sellä siellä saa osallistua keskusteluihin tältä alalta, oli sitten vaikka porilainen.
- pori kauhea paikka
Ja jos poriin on muutanut niin kannattaisi mennä myös mielenterveys palstalle, jos saisi jotain apua.
- Rauhotuhan, jo
Otahan,sd. edustava Porilainen, vähän rauhallisemmin. "Lainaus J. Kataisesta". Ei ,tällaista-asiaa kannatte kärjistää. Eikä näille palstoille, edes kirjoittaa.
- Jarruuta, jarruuta,
Rauhotuhan, jo kirjoitti:
Otahan,sd. edustava Porilainen, vähän rauhallisemmin. "Lainaus J. Kataisesta". Ei ,tällaista-asiaa kannatte kärjistää. Eikä näille palstoille, edes kirjoittaa.
Oletkohan, täysissä järjissä. "Otsikon kirjoittaja"
- Hölyn Pölitsijä
Jarruuta, jarruuta, kirjoitti:
Oletkohan, täysissä järjissä. "Otsikon kirjoittaja"
Eipä taijja kukhaan olla kuomenissaan.
- Sähläm!
Hölyn Pölitsijä kirjoitti:
Eipä taijja kukhaan olla kuomenissaan.
Voi hyvät Muoniolaiset meitä! Ei asiaa, etteikö aina joku hauku jonkun kirjoittajan. Voi mitä suvaitsemattomuutta. Mutta paljon on mielipiteitä. Kukin tulkoon autuaaksi uskollaan. Ja kukin uskokoon omaa paikkakuntaansa maailman parhaaksi paikaksi. Oma koti kullan kallis. Ja se on ihan oikein. Ähläm!
Kiitos terveisistä
Olipa kuin omasta suustani, vaikken tuota synti-sanaa vielä sanavarastooni ole idättänyt, mutta herra se on minullakin, sen uskon ja tunnustan. Asiaa kirjoitat siis, vaikken nyt "kaveri"-väleissä kanssasi täällä Muoniossa ollutkaan, ei vain ollut yhteistä asiaa josta puhua.
Ihmiset ovat ilkeitä piruuttaan, varsinkin kun he luulevat että voivat sen tehdä salaa ja piilossa, nimimerkin takaa. Ja miksi tätäkin kirjoitusta osa oli vaatimassa uskonto-palstalle? Eihän tuossa kirjoituksessa uskonto ollut pääasia, vaan tuo mollaaminen ja toiselle ilkeily.
Ihmiset vain ovat tällaisia, pahansuopia ja kateellisia. Kun itse ei jotain saa, pistetään kapulaa rattaisiin, ettei toinenkaan saa. Poikasena oli se perinteinen kampitus-meininki, jossa oli sama idea. Ja uskonnosta on tullut pilkan kohde niille, jotka eivät asioita viitsi edes ajatella. No, kyllä he sen edestään jossain vaiheessa löytävät.
Uskokoot kukin tavallaan, vaikka kiveen ja kantoon, jos se heidän mielenrauhaansa tukee. Mutta ei todellakaan tänne tarvitse tulla toisille keljuilemaan asioista, jotka eivät itseä kosketa. Täällä tuntuu olevan muutaman perusjuntti, jotka mustamaalaavat jokaisen uuden aloituksen ja aloittavat vyörytyksen.
No, kevään iloa kaikille, myös niille pahansuoville...- Valoa pimeyteen
Olipa ihanan positiivinen viesti tämä edellinen. Kaikkea hyvää kirjoittajalle. Ihmisyydestähän tässä on kysymys. Pois ilkeily ja pahansuopaisuus. Jokainen sydämen sivistystä omaava persoona ymmärtää, että ei se ole itseltä pois, vaikka toisella on jotakin enemmän kuin itsellä.
Muonio on luonnonkaunis paikka. Nautitaan siitä. Ja kevään kohinasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351