Mites voi jäädä luokalle, että mitkä kriteerit siihen sisältyy? Mikä olis se arvosana että jää luokalle? :)
Sori tämmönen typerä kysymys, mutta mietinmpä vaan..
Luokallejääminen
16
348
Vastaukset
- yksi todellinen syy
Suurin on just se, että opettaja ei osaa opettaa ja lapsi ei opi mitään, joten opettaja laittaa sen lapsen syyksi vaikka onitse syyssä. Se on yksi syy. Opettajan oma ammattitaito ei saa kärsiä, joten hänen ongelmat laitetaan lapsen syysksi. Lapsi vaan luokalle, ja näin opettaja pääsee hitaasta oppilaasta tai muuten epämiellyttävästä lapseta eroon kun jättää luokalle.
- puuhpööh
Et viitsisi lopettaa tuota provoilua?
Totuus on, että luokalle jäämistä ehdotetaan varsin harvoin ja silloinkin vain painavin perustein. Esimerkiksi todetaan, että matematiikan opiskellut perustaidot siihen mennessä eivät ole riittävän vahvat eli vaikka kertotaulut on täysin hukassa. Tai lukutaito ei riitä, jotta selviäisi seuraavalla luokalla tulevista teksteistä. Ei siis pelkkä arvosana ratkaise vaan se kokonaisuus. - opettajan syy usein
Ja sekö on lapsen syy? Voi olla ettei opettaja ole halunnut auttaa tätä lasta matematiikassa, on helpompi pitää lasta tyhmänä ja jättää lukalle, kun auttaa lasta. Monesti se on opettajan haluttomuutta, ja laiskuuttta, ettei lapset opi.
Myös huono ammattitaito on syynä ettei ole opettaja ammattinsa veroinen. Lapset luokalle vaan, pääsee opekin helpomalla.- puuhpööh
Ihan tiedoksesi, että opettaja EI voi kaataa sitä tietoa sinne lapsen päähän. Opettaja voi auttaa eri menetelmien avulla oppimisessa, mutta jos lapsella itsellään ei ole halua ja kiinnostusta oppia kertotauluja tai vaikka englannin sanoja niin ei ne sinne päähän itsestään mene.
Jos sinun lapsellesi on sattunut opettaja, joka ei ole pystynyt auttamaan (kaikilla ei ole tietoa eri tavoista ja erityisopettajia on liian vähän) niin se ei tee kaikista ammattitaidottomia, lasta syyttäviä opettajia.
Mutta provohan sinä oletkin .. :) - ei jaksa ei
puuhpööh kirjoitti:
Ihan tiedoksesi, että opettaja EI voi kaataa sitä tietoa sinne lapsen päähän. Opettaja voi auttaa eri menetelmien avulla oppimisessa, mutta jos lapsella itsellään ei ole halua ja kiinnostusta oppia kertotauluja tai vaikka englannin sanoja niin ei ne sinne päähän itsestään mene.
Jos sinun lapsellesi on sattunut opettaja, joka ei ole pystynyt auttamaan (kaikilla ei ole tietoa eri tavoista ja erityisopettajia on liian vähän) niin se ei tee kaikista ammattitaidottomia, lasta syyttäviä opettajia.
Mutta provohan sinä oletkin .. :)Joo eikä oppilas välttämättä yhdestä kerrasta ymmärrä jos ope ei osaa des neuvoa. Lapset on erilaisia, ja oppii eri lailla. Kun yksi ei soaa niin luokalle vaan niin pääsee siitäkin. Kaikkihan koulussa on oppilaan vika mikä menee huonosti, mutta kun menee hyvin opet kiittää itseään kuin hyviä he ovat ne opet.
- puuhpööh
ei jaksa ei kirjoitti:
Joo eikä oppilas välttämättä yhdestä kerrasta ymmärrä jos ope ei osaa des neuvoa. Lapset on erilaisia, ja oppii eri lailla. Kun yksi ei soaa niin luokalle vaan niin pääsee siitäkin. Kaikkihan koulussa on oppilaan vika mikä menee huonosti, mutta kun menee hyvin opet kiittää itseään kuin hyviä he ovat ne opet.
Nimenomaan, lapset ovat erilaisia. Yhdellä on kiinnostusta ja oppi menee helposti perille, toisella on kiinnostusta mutta oppimisvaikeus ja hän oppii kun opettaja auttaa. Kolmatta ei vois vähempää kiinnostaa mutta järkeä riitää niin hän selviää. Mutta se neljäs ... "onks mun pakko?", "mä en haluu" ja "mitä välii?" kuuluu vähän väliä. Siinä ei auta rautalanka eikä kymmenen muutakaan menetelmää, kun oppilas EI HALUA oppia. (Se mistä tämä johtuu menee useimmiten yli opettajan ammattitaidon, muiden ammattien selvitettäväksi - jos pääsee eteenpäin tutkittavaksi)
Mutta luokalle jättämisestä vielä: yli kymmenen vuotta on työuraa takana ja nyt vasta tulee vastaan ensimmäinen, jonka kohdalla vakavasti harkitaan kertausta. Näin pätkätyökaudella on tullut useampiakin kouluja nähtyä (ennen kuin provoaja sanot mitään, en ole enää pätkissä, joten turha sanoa opetustaidoistani mitään) niin yhden käden sormet riittää pitkään laskemaan edes koulun tasolla luokalle jääneet. Että niin helposti opettajat jättää luokalle....
- eräs vaan
Virallinen lauseke asiasta on aika vaikeaselkoinen. Sen voit katsoa vaikkapa tuolta:
http://www.edu.fi/perusopetus/perusopetuksen_oppilaan_arviointi/luokalta_siirtyminen_ja_luokalle_jattaminen_perusopetuksessa
4 tarkoitetaan hylättyä arvosanaa, eli silloin saa ehdot. Jos ehdoista ei suoriudu niin silloin jää luokalla. Yleensä luokan kertaamista suoraan suositellaan jos 4 on lukuaineissa kaksi tai 4 tai 5 yhteensä kolme tai enemmän. Mutta tällöinkin on mahdolllista lukea kesällä itse ja suorittaa sitten ehdot ja jatkaa seuraavalle luokalle. - Ammattikasvattaja
Hmm...
Uusien erityisopetusta koskevien lakien mukaan ketään ei enää jätetä luokalle ilman tukitoimien kokeilua.
Elämme MIELENKIINTOISIA aikoja. - 11
Kannatan lämpimästi kotiopetusta!! Silloin ei voisi jäädä luokalle, koska jokainen lapsi saisi vanhempiensa erinomaista opetusta omassa kodissaan ilman pakkoruotsia, pakkohiihtoa, pakkopesäpalloa ja pakkolähtöjä pakkaseen. Ei olisi opettajien stringejä tai toppeja, ei kyseenalaisia parisuhteita, ei kiusaamista eikä etenkään opettajien krapulamaanantaita.
Luokalle jäämistä ehdotetaan tai katsotaan tarpeelliseksi, kun lapsen taidot ovat olleet keikot koko kurssin aikana esim matematiikka, englanti ja ruotsi eli kun lapsi saa 4 kokeista perä perään koko ajan....
Tai jos on liikaa poissa-oloja...- palkat alas
Ja kun opettaja ei osaa omaa ammattiiaan, vaan sysää sen lapse syyksi. On helppo päästä oppilaasta eroon kun jättää luokalle.
Minusta valitus pitää tehdä koululautakunnalle, jos opettaja on noin epäpätevä, että kiusaa lasta eikä osaa opettaa. Sitä se tekee lyhyet päivät ja liian korkea palkka, ei kiinnosta työnteko. - kouluneuvostosta
Kristus näitä tomppeleita vanhempia: yhtäkään lasta joka osaa lukea tai edes jotenkin pärjää ei ole jätetty luokalle. Normaalivanhemmat omaava ja ei ADHD lapsi pääsee aina seuraavalle luokalle.
Nyt on vanhemmat aivan ulalla ja pikku tomppelit tarttis pikavauhtia saada ammattikouluun tai kortistoon.
Parempi oppia edes lukemaan ja laskemaan herra isä!!
Jos olisin opettaja ei kyllä uunot vanhemmat hyppisi mun silmille!
Näitä typetyksiä ei useinkaan näy vanhempain illoissa-ollaan uraputkessa tai mäyräkoiran kimpussa...
Kasvattakaa lapsianne niin kasvatte itse mukana!!!- YOULE
"...yhtäkään lasta joka osaa lukea...ei ole jätetty luokalle."
Mahtaako lapsi päästä 2. luokalle jos ei osaa lukea?
Mielenkiintoista! Eli vain 1.luokalla on lapsia jäänyt luokalleen.
Mitään en väitä, mutta epäilenpä kovasti. - opex
YOULE kirjoitti:
"...yhtäkään lasta joka osaa lukea...ei ole jätetty luokalle."
Mahtaako lapsi päästä 2. luokalle jos ei osaa lukea?
Mielenkiintoista! Eli vain 1.luokalla on lapsia jäänyt luokalleen.
Mitään en väitä, mutta epäilenpä kovasti.Eka- ja tokaluokka ovat molemmat ns. alkuopetusta. Tavoitteet pitää saavuttaa toisen luokan lopussa. Näin siksi, että kehityserot ovat noin pienillä lapsilla huikeat ja tasoittuvat vasta myöhemmin. Ekalta luokalta voidaan lapsi kyllä siirtää ns. nollaluokalle, jos vaikuttaa heti siltä, ettei hän ole koulukypsä.
- ällökakaroita yäs
Olen ollut 15 vuotta opettajana ja järjestään torpedoin tuollaisten idioottivanhempien erityistyhmät ja oppimisvaikeuksiset kakarat pois jättäen ne armotta luokalle. Kyllä niitä kersoja ehkä vielä kestäis, mutta ei noita samperin alkeellisia ja juntteja vanhempia.
- että se siitä
Asia on sillä tavalla että ne lapset jotka ovat nohevia, oppivat vaikkei heitä opettaisi ja osa lapsista taas ei opi vaikka tekisi mitä, opettajasta ja hänen ammattitaidosta riippumatta. Se on hyvin pieni osa lapsista johon opetuksella pystyy TODELLA vaikuttamaan. Näin sanoi appiukkoni, pitkä uran opettajana ja rehtorina tehnyt, ja saman olen todennut itse työssäni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391669En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271578Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131373Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411329Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 121028
- 81021
- 20939
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7931- 71846