Kun näillä palstoilla heittelette herjoja, nimeltä mainituista tai muuten hyvin selkeästi tunnitettavista henkilöistä,on hyvä muistaa, että nimimerkki ei tuo suojaa ja tietokoneet on identifioitu. Pahimmassa tapauksessa voi kirjoittaja päätyä asianomistajarikoksesta raastupaan. Tästä on ennakkotapauksia ja rangaistukset ovat varsin kovia, jotta pelisäännöt menevät perille. Jos ei muuten niin kantapään kautta. Tässä lainaus suoraan lakitekstistä.
»Joka
1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen.»
(Rikoslain 24. luku, 9 §[1])
Törkeästä kunnianloukkauksesta laki sanoo:
»Jos 9 §:n 1 momentissa tarkoitetussa kunnianloukkauksessa
1) rikos tehdään joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamalla tieto tai vihjaus lukuisten ihmisten saataville taikka
2) aiheutetaan suurta tai pitkäaikaista kärsimystä taikka erityisen suurta tai tuntuvaa vahinkoa
ja kunnianloukkaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi
Rikoslaki 24 luku: Kunnianloukkaus
11
1081
Vastaukset
- narikannakki
Hyvä. Varsinkin tuo köngäs-ketju on aikamoista kakkaa. Harmi kun hyvän ketjun pilaavat muutamat ilkeämielisillä jutuillaan. Toivottavasti joku tosiaan veisi naapurisovun uhallakin käräjille tuollaisen jutun. Eihän niistä juuri mitään loukattukaan saa, oliko sillä Tukiaisellakin alle tonnin se mitä sai, vaikka käytettiin kaikki ei-mairittelevat nimittelyt. Mutta saivatpa kuitenkin tuomion, että väärin tekivät...
- Könkään kyläläinen
Kyllä olen samaa mieltä sinun kanssa tuon Köngäs - keskustelun kanssa.Kyläläiset haluaisivat kirjoittaa tapahtumista ja muista myönteisistä asioista, niin eiköhän joku aloita jonkun "solvaus" yms. epäsoveliaan kirjoittelun.
- Mikael1981
Täältä puuttuu pakollinen kirjautumispakko,jonka MTV3 otti käyttöön.Kas kummaa,mutta jonkun verran sivut siistiytyivät. Kolari on on täynnä kunnianloukkauksia. Laskimme journalismin ammattilaisen kanssa sieltä pikapikaa toistakymmentä kirjoitusta,jotka vois viedä tutkintaan. Eri asia on, että kannattaako,mutta ennakkopäätös yhdessä jutussa olisi kova muistutus muille.Tietokoneen jäljittäminen on kotikoneiden osalta helppoa,mutta esim. kirjastojen koneet ovat jo hankalampia jos siellä ei vaadita jokaisen käyttäjän nimeä ja aikaa paperille,jotka arkistoidaan määräajaksi. Kirjastoille vaan tiedoksi.
- Laki ja oikeus
Asiaa kirjoitat ! Olen tehnyt rikosilmoituksen kirjoituksista, mutta asia ei ole edennyt vielä eteenpäin.
Ihmiset eivät ymmärrä, kun tänne kirjoittelevat niitä näitä naapureistaan tai muista henkilöistä, niin missä menee kunnianloukkauksen raja.
Onhan noita juttuja Suomessakin viety oikeuteen asti ja joissakin tapauksissa korvaukset uhrille on olleet melkoiset.Mikä on tietenkin aivan oikein.
Mutta se on eriasia korvaako raha henkiset kärsimykset ja muun julkisen kiusan. - Vanhakansatietää
Laki ja oikeus kirjoitti:
Asiaa kirjoitat ! Olen tehnyt rikosilmoituksen kirjoituksista, mutta asia ei ole edennyt vielä eteenpäin.
Ihmiset eivät ymmärrä, kun tänne kirjoittelevat niitä näitä naapureistaan tai muista henkilöistä, niin missä menee kunnianloukkauksen raja.
Onhan noita juttuja Suomessakin viety oikeuteen asti ja joissakin tapauksissa korvaukset uhrille on olleet melkoiset.Mikä on tietenkin aivan oikein.
Mutta se on eriasia korvaako raha henkiset kärsimykset ja muun julkisen kiusan.Se koira älähtää,
johon kalikka kalahtaa. - Nykyaika on nyt
Vanhakansatietää kirjoitti:
Se koira älähtää,
johon kalikka kalahtaa.Vanhaa hokemaa. Miten kenelläkään voi olla oikeus herjata toisia kanssaihmisiä kaiken maailman nettiketjuissa nimimerkkien takaa? Mikä siihen on syy?
En voi muuta todeta kuin henkilöllä, joka tällaiseen ryhtyy niin hänellä on huono itsetunto ja jonkilainen alemmuuskompleksi. Hän kun toisia herjaa, niin hän saa jonkilaisen paremmuudentunteen ja nautinnon siitä, mutta tällainen henkilö on sairas ja sairauden nimi on narsisimi.
- Ystävyyttä ja rauhaa
Tämän ketjun aloittaja kirjoittaa täyttä asiaa. Jokaisen joka tänne kirjoittaa olisi syytä pysyä asiallisella ja ketään loukkaamattomalla linjalla, näin olisi kaikille parempi.
- Rahanhukka!!!
Minun mielipiteeni tähän asiaan on se, että menee taas verorahoja hukkaan, yksi käräjöinti kun ei ole kovinkaan halpa ja yhteiskunta maksaa. Ainahan voi pyytää asiattomat viestit poistettaviksi ja vaikkapa bannia sille henkilölle joka on itseään pilkannut.
Köngäs-ketjussa on varmaankin useita henkilöitä kirjoitellut toisistaan, tämä on ihan normaalia suomen kylissä että on riitojakin, tuskin kukaan oikeasti on mitään tarkoittanut niilläkään.
Ja tosin, mieltä vavaavat viestit voi ja pitää ilmoittaa asiattomiksi ja ottaa asian toistuessa yhteyttä suomi24seen bannin toivossa.
Yhteiskunnalla on niin paljon muita tärkeitä asioita joihin rahaa laittaa kuin tyhjänpäiväinen raastuvassa riitely siitä kuka on loukannut ja ketä.
Esimerkkeinä vanhushuolto, oikeiden rikosten selvittäminen, lasten hoito, etc..- Laki ja oikeus
Ei kyse ole välttämättä mistään tavallisesta riidasta, mutta jotkut kirjoittelevat toisista todella törkeitä herjauksia ja osassa kirjoituksia yllytetään jopa rikolliseen toimintaan.
Ei se minusta ole oikein ja suotavaa. Tämä ei mene minun oikeustajuun.
Kyllä nettirikolliset pitää myös laittaa vastuuseen kirjoitteluistaan. Siinä kaikkien kannattee kyllä miettiä kaksikin kertaa mitä kirjoittelee. - hyihyihyi!
Laki ja oikeus kirjoitti:
Ei kyse ole välttämättä mistään tavallisesta riidasta, mutta jotkut kirjoittelevat toisista todella törkeitä herjauksia ja osassa kirjoituksia yllytetään jopa rikolliseen toimintaan.
Ei se minusta ole oikein ja suotavaa. Tämä ei mene minun oikeustajuun.
Kyllä nettirikolliset pitää myös laittaa vastuuseen kirjoitteluistaan. Siinä kaikkien kannattee kyllä miettiä kaksikin kertaa mitä kirjoittelee.Kyllä ei kirjoitettu sana haavaa tee jos ei halolla päähän lyö ja joka uskoo nettikirjoituksia kattokoot peiliin. Rahanhukkaa se on, noillaki rahoilla mitä tuommoseen menee saatas ostettua vaikka vanhainkodin asukkaille torkkupeitot ja paljon muuta!
Jaa, täälläkin on sama keskustelu käynnissä kuin Enontekiö-palstalla, siellä on vähän vielä henkilökohtaisemmat jutut menossa kuin täällä, mutta laitanpa äsken sinne kirjoittamani jutun myös tähän, kun samasta ongelmasta on kyse:
Hyvä juttu, toivottavasti poliisi saa jotain selville. Harva kuitenkaan osaa käyttää torrenttia jolla peitetään jäljet ns nimettömien palvelimien taakse.
Suuri osa soneran laajakaista-asiakkaista kuitenkin jää varmasti kiinni. Ei se riitä että piilottaa selaimen, kun acrobat reader, flashplayer ym ohjelmat käyttävät toisia portteja, joista jää jälki palvelimelle.
Toisaalta Sonera ei anna yhteystietoja, ellei kyseessä ole ns vakava rikos, josta voi saada vapausrangaistuksen, muuten tarvitaan käsittääkseni tuomioistuimen päätös.
Moneen kertaan olen todennut, että miettikää mitä kirjoitatte, älkääkä kirjoittako mitä mietitte. Onko se niin vaikeaa pysyä asiassa? Parasta olisi tietysti jonkinlainen rekisteröintipakko näille palstoille, mutta sehän johtaa toisaalta käyttäjäkatoon, kun suurin osa haluaa nimimerkillä kirjoittaa.
Nämä tekstit ovat kyllä niin ala-arvoisia, että ei näitä kaikkia kannata vakavasti ottaa, Hesarissa oli hyvä kirjoitus tästä syksyllä, käykäähän lukemassa: http://www.hs.fi/kotimaa/Nyt keskustellaan keskusteluista/a1305546888155
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 923392
- 623097
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342604- 802393
- 802343
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402046Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan211679- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil391614