Okei, tämmösiä keskusteluja on aika miljoona luultavasti täällä muttah... Ajattelin siis lähteä vaihtoon USA:han tai Australiaan. Ja kysyisin pari kysymystä molemmista.
USA:
1) Mihin osavaltioon kannattaisi yrittää? Onhan se makuasia, mutta itse pidän ilmastosta, joka on melko lämmin(20-30 astetta keskimäärin),melko kuiva ja aurinkoinen. En kuitenkaan halua minnekkään liian kuumaan tai kuivaan paikkaan.
2) Ja sitten kammoan hirmumyrskyjä(No kuka niistä nyt pitäisi...), eli onko niitä jokapuolella vaan vain jossain?
Australia:
3) Minne vaihto-oppilaat keskimäärin sijoitetaan Australiassa? Tai kuinka kauas yleensä kouluista? Olen lukenut juttuja että moni on ollut pitkänkin matkan päässä koulusta enkä halua tuhrata yli puoltatoistatuntia koulumatkoihini päivässä...
4) Kuinka pitkiä koulupäivät ovat?
5) Ja mitä ihmiset yleensä tekevät vapaa-ajallaan?
Olen kahdeksannella, ja aion pyrkiä yhdeksännen luokan jälkeen lukioon. Ajattelin lähteä vaihtoon 2012-2013, joka olisi siis ensimmäinen lukiovuoteni.
6) Onko lukion ensimmäinen hyvä aika lähteä? Monet sanovat että pitäisi lähteä vasta tokalla, mutta itse en haluaisi.
7) Minulla on pienehköjä ymmärtämisvaikeuksia aina toisinaan fysiikassa(numero on 7) ja matikassa(numero on 8). Mahtaisinko silti pärjätä ulkomailla vai tipahtaisinko samantien jälkeen muista? Engalnti kumminkin on 8 ja 9 välillä.
8)Onko jotain eroe jos lähtee keväällä tai syksyllä? Ja onko jommastakummasta lähtöajasta jotain haittaa?
Ja koska me kaikki pidämme kysymyksistä... ^^'
9) Ajattelin mennä STS:ssältä. Voiko järjestöiltä toivoa joitain juttuja isäntäperheeseen? Esimerkiksi sisaruksia (Ja mahdollisesti ikää heille??) tai lemmikkejä. :) Koska itse tykkäisin kovasti sisaruksesta koska kotona mulla on vaan itseäni monta vuotta nuorempi pikkusisko.
10) Kuinka pitkiä lomia USA:ssa/Australiassa on ja milloin?
Okei, tässä tuli aika monta kysymystä. :) Olisi kiva saada vastauksia edes joihinkin. xD
Muutama kysymys
6
173
Vastaukset
- Gabuum
Ääh, tuli ihan vahingossa eri tavoilla akks kertaa koska kone randomeeraa ja viellä eri nimimerkillä. xDD Hupsista.. Ehhehhee...
- vaihtarina ollut
Muihin kysymyksiisi en ota kantaa, mutta aika hankalaa on varmaankin lähteä heti lukion ensimmäisenä vuonna vaihtoon. Yleensä se vaihtovuosi sijoittuu tosiaan siihen toiseen lukuvuoteen. Jos esimerkiksi vaihtopaikkaa haettaessa tarvitaan vaikkapa opettajilta suositus- tms. kirjettä, niin heidän on vaikeaa sellaista kirjoittaa elleivät tunne sinua ja opintomenestystäsi riittävän hyvin. Mm. siksi tarvitaan yleensä vähintään se vuosi ennen kuin vaihtoon voi lähteä.
Asia on varmasti sellainen, mistä kannattaa käydä keskustelemassa oppilaanohjaajan kanssa, vaikka jo nyt kun olet vielä yläasteella ja uudelleen siinä vaiheessa, kun olet päässyt sisään hakemaasi lukioon. ^ 6) Mulla on kyllä kavereita, jotka on nyt/oli lukion ekalla vaihdossa, ja hyvin niillä on siellä mennyt. Ja vaikka mä lähdenkin lukion ekan jälkeen (ens syksynä), niin kävin silti hakemassa suosituskirjeen yläasteen luokanvalvojalta, kun opettajan piti tuntea hyvin.
Ja meidän lukion opo ei ainakaan oo sanonut mitään kovin järkevää vaihtoon haluaville... :D
Yritän vastata pariin, vaikka en siis ole USA:an enkä Australiaan lähdössä (vaan tonne lattareihin ja AFS:llä) enkä siellä ollut :D :
7) Eihän noi nyt oo mitään huonoja numeroita fysiikasta ja matikasta! Enkku on tärkeämpi, ja jos sulla ei oo mitään nelosia tai vitosia missään, niin ei pitäis olla ongelmaa :) Haluutko muuten enkun kielen takia USA:an tai Ausseihin?
8) No siis, syksyllä sulta jää kokonainen kouluvuosi vaan välistä, mutta jos lähdet keväällä, sulle tulee kaksi puolikasta vuotta. En mä muuta eroa keksi :)
9) Järjestöiltä VOI jonkun verran toivoa, mutta se rajoittaa niin paljon perhevaihtoehtoja, että varmaan aika harvalla kumminkaan ne toiveet täysin toteutuu. Eri juttu tietenkin, jos olisit esim. allerginen eläimille, etkä voisi asua sen kanssa.
P.S. STS toimis ainakin Suomessa tosi nopeasti :)
1) (sori järjestys :D) Mun mielipide on, että ei sillä osavaltiolla niin väliä, kunhan perhe olis mukava. Eikä läheskään kaikilla järjestöillä edes saa toivoa osavaltiota. Ja joillain toivominen (jos toive toteutuu) maksaa jonkun verran.
2) Näin jos aattelen, ni tuskin niitä hirmumyrskyjä kauheasti keskellä mannerta on, eli rannikoilla :D Itseä ne, ja ennen kaikkea maanjäristykset, vähän hirvittää...
Toivottavasti oli edes jotain hyötyä :):)
Ja toivottavasti päätät hakea! :)- kataaaapro
Itse olen hakemassa vuodelle 2014 vaihtoon USAan. Elikkäs... se olisi lukion tokalla lähtisin. (nyt seiskalla).
1) Perjaatteessahan osavaltiolla ei loppujen lopuksi ole niin paljoa väliä, kunhan perhe on sopiva. En kyllä haluaisi minnekään Floridaan, sillä siellä ainakin on jossain määrin mm. hurrikaaneja. Itse toki haluaisin enemmän ranch-tyyliselle alueelle, sillä olen hevosihmisiä :D
2) Aikalailla Karibianmeren lähellä (Florida, jne) on niitä hurrikaaneja. Ja sit esim. Länsi-intian saaristossa ainaki on maanjäristyksii ku se on siinä Karibianlaatan reuna-alueilla. Ei ny pidempää luentoo siitä :)
3) Errr ? :D Eka aattelin hakee Ausseihin, mut en sittenkää, ku se on nii kallis ja luin ja kuulin siitä Isosta valliriutasta nii ei oikee enää tee mieli mennä sinne :D
4) Eiks USAssa ne oo joku 8-15/16? Ja siellähän mennään aikalailla koulubussilla, nii varmaa joku puol kasi lähtis kouluu, jos matka ei olis kovin pitkä.
5) Viettää aikaa perheen kaa (ainaki USAssa) ja kaikenlaista. Ku eiks se oo niille aika tärkeetä, et viettää aikaa perheen kaa ;)
6) Mulle suositeltiin UPilta et lähtisin ysin jälkee, ku sillo olisin nuorempi ja kuulemma tottelisin paremmi, mut oon kai ny Rotareilta menossa. Musta se ois parempi lähteä (kielenkin kannalta) lukion tokalla :)
7) Tuskinpa se ihan kauheesti haittaa. Kannattaa aika paljon tiedustella kaikilta mm. matikasta. Mulla on kans JO nyt kauheet paineet, et miten se matikka tms tulis menemää. :D
8) Mä kans pohdin, et oisko kumpi parempi? Sinänsä haluisin syksyllä, mut ehtisinkö kokee mm. halloweenin yms?
9) Kyllä mun mielestä. Ainakin STS:ltä muistaakseni. Mm. sisaruksia? yms. Mut osavaltiotoive ainaki maksaa. Ja aika monella se siis maksaa.
Jos postia haluut lähettää nii: katariinahuru@suomi24.fi :)) - Gabuum
Kiitti molemmille tosi paljon vasuksista. :D Ja tosiaan, en ole lähdössä USA:han tai ausseihin kielen takia vaan koko sen erillaisuuden takia. :)
Meilasin kyllä STS:ssälle ja ne tossa totes et ilmeisesti ei voi toivoa. 8(Nojaa, mutta sillä mahdollisesti mennään mitä sit saadaan. :D Mäkin olen heppaihmisiä, joten se ranch-tyylinen alue pyörii toki munkin mielessä. x) - kataaaalove62
hyvä me :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564870Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 891364
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231346Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1311153Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi264988- 72967
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965