"En ole veljeni seuraaja. Olen Jeesuksen Kristuksen seuraaja."
Näin julisti itävaltalainen Jt-nainen kertomassaan elämänkerrassa (Herätkää! elokuu 2011, s. 19). Mutta miten hyvin tällainen lausunto pitää paikkansa Jehovan todistajasta? Jos ihminen väittää olevansa Jeesuksen seuraaja - vieläpä erityisesti korostaen, ettei hän seuraa muita ihmisiä - niin miten hän silloin voi samalla allekirjoittaa tällaiset vaatimukset:
”Kaikkien niiden, jotka haluavat ymmärtää Raamattua, tulisi tunnustaa, että ”Jumalan erittäin moninainen viisaus” voi tulla tunnetuksi ainoastaan Jehovan viestintäkanavan, uskollisen ja ymmärtäväisen orjan, kautta.” (Vartiotorni 1. lokakuuta 1994 s. 8)
"On näin ollen tärkeää pysyä sen totuuden ymmärryksen tasalla, jonka Jehova paljastaa meille Sanansa ja uskollisen ja ymmärtäväisen orjaluokan välityksellä." (Vartiotorni 1. joulukuuta 2002 s. 22)
"Pysymmekö niiden selitysten tasalla, joita esitetään ”uskolliselta ja ymmärtäväiseltä orjalta” saatavissa julkaisuissa?" (Vartiotorni 15. maaliskuuta 2007)
"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009, s. 14)
Tässäkin siis tulee jälleen hyvin esiin se kaksoisajattelu, jota jehovantodistajuus jäseniltään edellyttää. Jehovan todistajan tulee hyväksyä ehdoitta järjestönsä johtajien kulloisilletkin opit "totuutena", mutta toisaalta samaan aikaan kertoa ulkopuolisille, ettei näin todellisuudessa olisikaan:
"Välttääkseen väärinymmärryksiä Jehovan todistajat yrittävät olla huolellisia siinä, miten he esittävät ajatuksiaan. Monet todistajat käyttävät mieluummin esimerkiksi ilmauksia ”Raamattu sanoo” tai ”ymmärtääkseni Raamattu opettaa” kuin ”Seura opettaa”. Näin he korostavat sitä henkilökohtaista ratkaisua, jonka jokainen todistaja on tehnyt omaksuessaan Raamatun opetukset, ja välttävät myös antamasta sellaista väärää vaikutelmaa, että todistajia jollain tavoin sitoisi se, mitä jokin uskonnollinen lahko sanelee."
(Vartiotorni 15. maaliskuuta 1998, s. 19)
"En ole veljeni seuraaja"
15
125
Vastaukset
- innokas julistaja?
On se kiva kun morffi seuraa silmä tarkkana, milloin ilmestyy uusin Herätkää.
Nyt näkyy olevan elokuun lehti jo diovmorfin tutkinnan alla...
Tavistodistajat lukee vasta kesäkuun lehteä, jotta vois kertoo siitä ensi kuussa.
Diovmorf onkin tosi innokas todistaja... ;D*innokas julistaja?*
>>Nyt näkyy olevan elokuun lehti jo>>
Järjestösi julkaisee lehtensä muutama kuukausi etuajassa, en minä.
>>diovmorfin tutkinnan alla...>>
Se, että entinen Jehovan todistaja tutkii järjestön julkaisuja näyttääkin herättävän Jt-piireissä huomattavan suuria tunteita. Mitä merkitystä sillä on, kuka noita lehtiä lukee, jos ne kerran ovat Jumalalta tullutta totuutta?
>>Diovmorf onkin tosi innokas todistaja>>
Pelkkää henkilöön käymistä on lahkolaisen "totuudestaan todistaminen". Tein asiallisen aloituksen, jota et kykene lainkaan kommentoimaan. Mitä tämä kertoo sinulle siitä totuudesta, johon uskot?- Mieluummin Aku-Ankka
diovmorf kirjoitti:
*innokas julistaja?*
>>Nyt näkyy olevan elokuun lehti jo>>
Järjestösi julkaisee lehtensä muutama kuukausi etuajassa, en minä.
>>diovmorfin tutkinnan alla...>>
Se, että entinen Jehovan todistaja tutkii järjestön julkaisuja näyttääkin herättävän Jt-piireissä huomattavan suuria tunteita. Mitä merkitystä sillä on, kuka noita lehtiä lukee, jos ne kerran ovat Jumalalta tullutta totuutta?
>>Diovmorf onkin tosi innokas todistaja>>
Pelkkää henkilöön käymistä on lahkolaisen "totuudestaan todistaminen". Tein asiallisen aloituksen, jota et kykene lainkaan kommentoimaan. Mitä tämä kertoo sinulle siitä totuudesta, johon uskot?Sivulliselle ainakin selviää, ettei jehovalaisuudesta pääse
KOSKAANeroon.
Exät tutkivat uusimpia julkaisuja yötä myöten, hyi hitto!
Kovasti olette jehovalaisuuden "koukussa" näköjään, morffit ja kumppanit.
Sääliksi käy... Se, että tutkiiko Dio elokuun ta kesäkuun tai peräti heinäkuun 1974 lehteä on epäolennaista. Olennaista on itse aloitus ja esille tuotu asia sekä totuudenmukaisuus.
"Diovmorf onkin tosi innokas todistaja... ;D "
Olen ymmärtänyt että hän on eronnut kultista. Olen ymmärtänyt myös että hän esittää kritiikkiä järjestöä kohtaan. Mikä hänestä tekee tällöin todistajan?
Onko se keskustelu että joku tuo jonkun aiheen esille ja aina käydään käsiksi henkilöön, ja mitään ei sanota itse esille tuotuun asiaan?Mieluummin Aku-Ankka kirjoitti:
Sivulliselle ainakin selviää, ettei jehovalaisuudesta pääse
KOSKAANeroon.
Exät tutkivat uusimpia julkaisuja yötä myöten, hyi hitto!
Kovasti olette jehovalaisuuden "koukussa" näköjään, morffit ja kumppanit.
Sääliksi käy...*Mieluummin Aku-Ankka*
>>Sivulliselle ainakin selviää...>>
Miten minusta tuntuu ihan siltä, ettet ole lainkaan sivullinen, mitä jehovantodistajuuteen tulee? Sivullista ihmistä tuskin häiritsisi tuossa määrin Vt-seuran ylläpitämien ristiriitojen ja valheiden paljastaminen.- Seurasaaren ohjeet
Koala_puussa kirjoitti:
Se, että tutkiiko Dio elokuun ta kesäkuun tai peräti heinäkuun 1974 lehteä on epäolennaista. Olennaista on itse aloitus ja esille tuotu asia sekä totuudenmukaisuus.
"Diovmorf onkin tosi innokas todistaja... ;D "
Olen ymmärtänyt että hän on eronnut kultista. Olen ymmärtänyt myös että hän esittää kritiikkiä järjestöä kohtaan. Mikä hänestä tekee tällöin todistajan?
Onko se keskustelu että joku tuo jonkun aiheen esille ja aina käydään käsiksi henkilöön, ja mitään ei sanota itse esille tuotuun asiaan?Älkää ruokkiko trollia
http://bios.weddingbee.com/pics/41540/dont-feed-the-troll.jpg
- - helel -
Tuo on melkoisen yksisilmäinen näkemys, sillä kaikki itseään kristuksen seuraajaksi nimittävät ovat ihmisen seuraajia.
Nunnat ja munkit noudattavat kirkkojen lanseeraamia opetuksia jotka ovat ihmisoppeja ja Jeesuskin oli ihminen. Ihmiset rakensivat hänen ympärilleen tarinan, joka ei taatusti noudata edes Jeesuksen näkemyksiä.
Todistajat eivät eroa muista uskovista asiassa mitenkään. Ei piirun vertaa.
Juu, eikä tartte kertoa että "ja seuraavana vuorossa normaaliin tapaan Helel suhteellisuuskommentteineen".*- helel -*
>>Nunnat ja munkit noudattavat kirkkojen lanseeraamia opetuksia jotka ovat ihmisoppeja ja Jeesuskin oli ihminen. Ihmiset rakensivat hänen ympärilleen tarinan, joka ei taatusti noudata edes Jeesuksen näkemyksiä.>>
Je, olen samaa mieltä.
>>Todistajat eivät eroa muista uskovista asiassa mitenkään. Ei piirun vertaa.>>
Jehovan todistajat ovat kuitenkin lahko (eikä suinkaan ainoa laatuaan), jossa jäseniä sitoo huomattavasti tiukemmat säännöt ja sanktiot kuin nk. perinteisissä uskonnoissa. Jt:t eivät myöskään saisi ajatella uskonkäsitystensä perusteita itsenäisesti, vaan heidän tulee hyväksyä automaattisesti hallintoelimeltä tulevat selitykset ja vaatimukset. Tällainen kuvio luo perusteen kritiikille.- - helel -
diovmorf kirjoitti:
*- helel -*
>>Nunnat ja munkit noudattavat kirkkojen lanseeraamia opetuksia jotka ovat ihmisoppeja ja Jeesuskin oli ihminen. Ihmiset rakensivat hänen ympärilleen tarinan, joka ei taatusti noudata edes Jeesuksen näkemyksiä.>>
Je, olen samaa mieltä.
>>Todistajat eivät eroa muista uskovista asiassa mitenkään. Ei piirun vertaa.>>
Jehovan todistajat ovat kuitenkin lahko (eikä suinkaan ainoa laatuaan), jossa jäseniä sitoo huomattavasti tiukemmat säännöt ja sanktiot kuin nk. perinteisissä uskonnoissa. Jt:t eivät myöskään saisi ajatella uskonkäsitystensä perusteita itsenäisesti, vaan heidän tulee hyväksyä automaattisesti hallintoelimeltä tulevat selitykset ja vaatimukset. Tällainen kuvio luo perusteen kritiikille."Jehovan todistajat ovat kuitenkin ..."
Olen samaa mieltä tuon toisen kirjoittajan kanssa esim. selibaattiasiasta, joka on todella sitova eikä edes raamatun mukainen vaatimus.
Eli olen edelleen sitä mieltä että asia koskee kaikkia uskovasia ja monilla on todella sitovia ja oman ajattelun kieltäviä esityksiä.
Todistajien uskonto ei eroa asiassa muista periaatteellisen toiminnan suhteen. Enkä lähde mollauslinjalle, jos se on ainoa vastaus joka tässä kelpaa. - helel - kirjoitti:
"Jehovan todistajat ovat kuitenkin ..."
Olen samaa mieltä tuon toisen kirjoittajan kanssa esim. selibaattiasiasta, joka on todella sitova eikä edes raamatun mukainen vaatimus.
Eli olen edelleen sitä mieltä että asia koskee kaikkia uskovasia ja monilla on todella sitovia ja oman ajattelun kieltäviä esityksiä.
Todistajien uskonto ei eroa asiassa muista periaatteellisen toiminnan suhteen. Enkä lähde mollauslinjalle, jos se on ainoa vastaus joka tässä kelpaa.*- helel -*
>>olen edelleen sitä mieltä että asia koskee kaikkia uskovasia ja monilla on todella sitovia ja oman ajattelun kieltäviä esityksiä.>>
Ja minä olen edelleen sitä mieltä, että Jehovan todistajien uskontoa on oikeus arvioida ihan sen omilla ansioilla - varsinkin aiheelle omistetulla palstalla - ilman, että asia on pakonomaisesti laajennettava "kaikkiin uskovaisiin" tai muihin uskontoihin.
>>Todistajien uskonto ei eroa asiassa muista periaatteellisen toiminnan suhteen.>>
Ei, mutta käytännön vaatimusten ja oppien sovellusten suhteen sitäkin enemmän. Kaikki uskonnot eivät pidä yllä hengenvaarallisia oppeja. Kaikki uskonnot eivät kiellä jäseniään ajattelemasta itse tai kyseenalaistamasta uskonnon oppeja. Kaikki uskonnot eivät vaadi jäseniään kertomaan seurakunnan edustajille yksityisasioitaan tai toisen jäsenen sääntörikkomuksista. Läheskään kaikki uskonnot eivät myöskään aseta sanktioita niille jäsenilleen, jotka haluavat erota kyseisestä uskonnosta.
Ja se, että Jt-liikkeen lisäksi on olemassa muitakin vastaavanlaisia, tai vielä tiukempiakin lahkoja/kultteja, ei tee Jt-liikkeen toiminnasta yhtään sen perustellunpaa tai hyväksyttävämpää. Sitä on täysi oikeus kritisoida sen omaan toimintaan sekä tosiasioihin pohjautuen. Jos näin ei olisi, ei elettäisi yhteiskunnassa, jossa sananvapaus on yhtäläinen oikeus kaikille kansalaisille:
"Suomessa jokainen saa muodostaa oman mielipiteensä ja ilmaista sen täysin vapaasti. Jokaisella on lain mukaan sananvapaus. Sananvapaudella tarkoitetaan oikeutta ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään sitä ennakolta estämättä."
http://www.laki24.fi/ihpe-perusoikeudet-mielipiteenvapaus.html- - helel -
diovmorf kirjoitti:
*- helel -*
>>olen edelleen sitä mieltä että asia koskee kaikkia uskovasia ja monilla on todella sitovia ja oman ajattelun kieltäviä esityksiä.>>
Ja minä olen edelleen sitä mieltä, että Jehovan todistajien uskontoa on oikeus arvioida ihan sen omilla ansioilla - varsinkin aiheelle omistetulla palstalla - ilman, että asia on pakonomaisesti laajennettava "kaikkiin uskovaisiin" tai muihin uskontoihin.
>>Todistajien uskonto ei eroa asiassa muista periaatteellisen toiminnan suhteen.>>
Ei, mutta käytännön vaatimusten ja oppien sovellusten suhteen sitäkin enemmän. Kaikki uskonnot eivät pidä yllä hengenvaarallisia oppeja. Kaikki uskonnot eivät kiellä jäseniään ajattelemasta itse tai kyseenalaistamasta uskonnon oppeja. Kaikki uskonnot eivät vaadi jäseniään kertomaan seurakunnan edustajille yksityisasioitaan tai toisen jäsenen sääntörikkomuksista. Läheskään kaikki uskonnot eivät myöskään aseta sanktioita niille jäsenilleen, jotka haluavat erota kyseisestä uskonnosta.
Ja se, että Jt-liikkeen lisäksi on olemassa muitakin vastaavanlaisia, tai vielä tiukempiakin lahkoja/kultteja, ei tee Jt-liikkeen toiminnasta yhtään sen perustellunpaa tai hyväksyttävämpää. Sitä on täysi oikeus kritisoida sen omaan toimintaan sekä tosiasioihin pohjautuen. Jos näin ei olisi, ei elettäisi yhteiskunnassa, jossa sananvapaus on yhtäläinen oikeus kaikille kansalaisille:
"Suomessa jokainen saa muodostaa oman mielipiteensä ja ilmaista sen täysin vapaasti. Jokaisella on lain mukaan sananvapaus. Sananvapaudella tarkoitetaan oikeutta ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään sitä ennakolta estämättä."
http://www.laki24.fi/ihpe-perusoikeudet-mielipiteenvapaus.htmlKuten sanoin, en lähde mollauslinjalle, se näyttää olevan ainoa oikea vastaus, eikä ole mielestäni keskustelua.
Jos joku haluaa elää mustavalkoisessa maailmassa, eikä näe muuta se lienee hänen oikeutensa. Hänen näkemyksiinä ei oel pakko yhtyä, eikä niitä tarvitse pitää ainoana oikeana totuutena.
"Ja se, että Jt-liikkeen lisäksi on olemassa muitakin vastaavanlaisia, tai vielä tiukempiakin lahkoja/kultteja, ei tee Jt-liikkeen toiminnasta yhtään sen perustellunpaa tai hyväksyttävämpää."
On selvää, että jos 10 tekee jatkuvasti väärin ja vain yhtä syytetään, niin silloin on jotain pahasti pielessä.
Vedät aina tuon kortin esiin, jossa esität että sinua koetetaan tukahduttaa ilmaisemasta kritiikkiä. Mielestäni se on jollain tavalla sinun tapasi kieltäytyä keskustelemasta. Lisäksi siirryit sivuun keskustelun aiheesta. - helel - kirjoitti:
Kuten sanoin, en lähde mollauslinjalle, se näyttää olevan ainoa oikea vastaus, eikä ole mielestäni keskustelua.
Jos joku haluaa elää mustavalkoisessa maailmassa, eikä näe muuta se lienee hänen oikeutensa. Hänen näkemyksiinä ei oel pakko yhtyä, eikä niitä tarvitse pitää ainoana oikeana totuutena.
"Ja se, että Jt-liikkeen lisäksi on olemassa muitakin vastaavanlaisia, tai vielä tiukempiakin lahkoja/kultteja, ei tee Jt-liikkeen toiminnasta yhtään sen perustellunpaa tai hyväksyttävämpää."
On selvää, että jos 10 tekee jatkuvasti väärin ja vain yhtä syytetään, niin silloin on jotain pahasti pielessä.
Vedät aina tuon kortin esiin, jossa esität että sinua koetetaan tukahduttaa ilmaisemasta kritiikkiä. Mielestäni se on jollain tavalla sinun tapasi kieltäytyä keskustelemasta. Lisäksi siirryit sivuun keskustelun aiheesta.*- helel -*
>>Kuten sanoin, en lähde mollauslinjalle>>
Eihän sinun helel hyvä tarvitsekaan; riittää kun itse tiedät, mitä mieltä mistäkin asiasta olet. Toisaalta perustellun kritiikin esittäminen ei itsessään liene myöskään kenenkään "mollaamista".
>>Hänen näkemyksiinä ei oel pakko yhtyä, eikä niitä tarvitse pitää ainoana oikeana totuutena.>>
Tuo lienee aivan itsestäänselvääkin. Itse olen oppinut ainakin sen, että tässä maailmassa MITÄÄN ei kannata pitää ainoana oikeana totuutena. Ja mitä suurempia joku on sinulle lupaamassa, sitä kriittisemmin kannattaa suhtautua sellaisiin "totuuksiin".
>>On selvää, että jos 10 tekee jatkuvasti väärin ja vain yhtä syytetään, niin silloin on jotain pahasti pielessä.>>
Huomioisitko hyvä helel nyt taas sen, että me olemme -->jehovantodistajuutta>Lisäksi siirryit sivuun keskustelun aiheesta.>>
Jos minulta jäi epähuomiossa johonkin vastaamatta, niin viitannet suoraan sivuuttamaani asiaan.- - helel -
diovmorf kirjoitti:
*- helel -*
>>Kuten sanoin, en lähde mollauslinjalle>>
Eihän sinun helel hyvä tarvitsekaan; riittää kun itse tiedät, mitä mieltä mistäkin asiasta olet. Toisaalta perustellun kritiikin esittäminen ei itsessään liene myöskään kenenkään "mollaamista".
>>Hänen näkemyksiinä ei oel pakko yhtyä, eikä niitä tarvitse pitää ainoana oikeana totuutena.>>
Tuo lienee aivan itsestäänselvääkin. Itse olen oppinut ainakin sen, että tässä maailmassa MITÄÄN ei kannata pitää ainoana oikeana totuutena. Ja mitä suurempia joku on sinulle lupaamassa, sitä kriittisemmin kannattaa suhtautua sellaisiin "totuuksiin".
>>On selvää, että jos 10 tekee jatkuvasti väärin ja vain yhtä syytetään, niin silloin on jotain pahasti pielessä.>>
Huomioisitko hyvä helel nyt taas sen, että me olemme -->jehovantodistajuutta>Lisäksi siirryit sivuun keskustelun aiheesta.>>
Jos minulta jäi epähuomiossa johonkin vastaamatta, niin viitannet suoraan sivuuttamaani asiaan.Huomioisitko nyt morffi-hyvä, että vaikka olemme todistajuutta käsittelevällä palstalla, niin minä suhteutan asioita koska se on mielestäni tässä kohden oikein. On toki asioita joita ei voi suhteuttaa, niihin on otettava tiukka kanta, kuten väkivalta, pedofilia ym.
Sen sijaan kun puhutaan muissa uskonnoissa yleisesti esiintyvistä asioista, niin suhteuttaminen on täysin ok, ja sitä esiintyy myös muilla palstoilla.
Siitä ei tarvitse pitää, näin se nyt kuitenkin menee.
Mitä tulee muiden uskontojen huomiota saaneisiin tapahtumiin, ne yleensä keskittyvät pedofiliaan, aika harvoin on kyse mistään uskontojen sisäisestä toiminnasta ja niiden dogmeista. Pieni Koivuniemen herran lahko lienee poikkeus asiassa, ja sekin on todella pieni lahko.
Sen sijaan muilla palstoilla kyllä keskustellaan vilkkaammin kyseisistä uskonnoista ja niiden opinkappaleista ao. uskovien ja vieraiden kesken. Tällä palstallahan asia ei ole niin.
"Itse olen entinen Jehovan todistaja, joten saattanet ymmärtää? että keskityn luonnollisesti sen lahkon toiminnan arvioimiseen, josta minulla on eniten tietoa ja omakohtaista kokemusta. "
Uskoakseni monet tekevät niin, ymmärrät varmaan itse tämän asian? Lisäksi tietysti on omia missioitaan suorittavat henkilöt.
Aloituksen aiheena oli se, että ovatko uskovaiset ihmisten seuraajia. Minusta tässä keskustellaan kyllä jostain muusta. Mutta kertakos se ensimmäinen että erehdyn.
Tuskin tätä kannattaa kuitenkaan jatkaa, se ei etene.
- munkiton nunna
----Jehovan todistajat ovat kuitenkin lahko (eikä suinkaan ainoa laatuaan), jossa jäseniä sitoo huomattavasti tiukemmat säännöt ja sanktiot kuin nk. perinteisissä uskonnoissa.----
Mitähän sanoo esim .perinteinen
katolinen pappi, jolta vaaditaan selibaattia,
tähän?- ei-katollinen
Mitä sanoo katollinen pappi tähän, hä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271558Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391549Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131353Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 121008
- 7971
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7901- 71826