Olen muuttamassa Muonioon ja kun entinen yrittäjä olen niin ajattelin että voisi laittaa jonkun yrityksen Muonioon. Olen miettinyt eri vaihtoehtoja. Kysyisinkin teitä ihanat Muoniolaiset minkälaista yritystä kaipaatte Muonioon, mille olisi selvästi kysyntää siellä?
Mikä yritys Muonioon?
44
1220
Vastaukset
- Jalkoja
täällä ei ainakhaan saa hoijatettua.
- ookko juristi?
Onko sulla minkämoinen koulutus? Esim. hoiva-alan yritys menestyisi ja myös lakialan palvelut olisi poikaa saada paikan päältä.
- pallit tyhjiksi
Thai hierontaa, kysyntää olisi. Kauhea paine usealla poromiehellä palleissa!
- Sinkku91
Perusta yritys, joka tarjoaa tuki-asumista, vanhuspalveluita ja josta on mahdollista saada tunkihenkilön apua! (: Muoniossa ei ole olemassakaan minkäänlaisia tukitoimen piteitä niitä tarvitseville monen elämä helpottuisi!
- aloittaja_
Vanhuspalveluille olisi varmaan kysyntää, mutta ei ole hoitoalan kokemusta minulla joten sen voin unohtaa. Joku myös kaipasi lakialan palveluita, mutta kun ei ole juristin koulutusta.
Jostain vanhemmasta ketjusta luin että joku kaipasi leipomoa Muonioon, muistelen että siellä on ainakin joskus ollut leipomo mutta eikö sitten kannattanut kun nyt ei enää ole? Tuo leipomo ajatus hieman kiinnostaisi. - Sinkku91
aloittaja_ kirjoitti:
Vanhuspalveluille olisi varmaan kysyntää, mutta ei ole hoitoalan kokemusta minulla joten sen voin unohtaa. Joku myös kaipasi lakialan palveluita, mutta kun ei ole juristin koulutusta.
Jostain vanhemmasta ketjusta luin että joku kaipasi leipomoa Muonioon, muistelen että siellä on ainakin joskus ollut leipomo mutta eikö sitten kannattanut kun nyt ei enää ole? Tuo leipomo ajatus hieman kiinnostaisi.Kerroin vain millainen palvelu tulisi todella Muonion kunnalle tarpeen. (:
- halpaa oltava!
Kuka se nyt pullaa nykyään söisi? Turhaa on paakelseja pellille puristella, sellasia kukaan kaipaa.
Leipää nyt syyään, mutta pystyykö pienleipomo tekemään sitä halvemmalla, kuin mitä kaupasta saa? - hyvä idea
Aivan, leipomo josta saisi aamulla ostaa tuoretta leipää, olisi hyvä asia edellyttäen sen hinnan pysyvän alle kaupan leipien.
Paikallisella leipomolla kun on pienemmät kulut, kuin suurleipomoilla, eikä kuljetuskustannuksetkaan ole nostamassa hintoja.
Leipä onkin nykyään aivan törkeän kallista, kyllä ostaisin tuoretta leipää, jos saisi vaikka 20-30% alle kaupan hintojen.- jopa nyt jotakin
Ei pidä paikkansa että paikallisella leipomolla on pienemmät kulut kuin suurella leipomolla! Suuret leipomot ovat tehtaita, joissa taikinat tehdään suoraan linjoja pitkin koneella, ihmiskäsi ei taikinaa eikä lopullista tuotetta jurikaan näe. Lähes kaikki on automatisoitu! Raaka-aineet tilataan isoissa erissä joten hinta niile on ihan eri kuin pienemmän leipomon. Kuljetus on isojen erien vuoksi edullisempaa.
Pienempien leipomoiden tuotteet leivotaan käsityönä, joten työn osuus on todella suuri! Ja nuo palkkakustannukset ovat todella iso kuluerä. Raaka-aineet maksaa kun ne ostetaan pienimmissä erissä. No, ovat sitten kyllä laadukkaimpiakin! Ja tämänkö pitäisi sitten maksaa lopullisena tuotteena vähemmän kuin isojen leipomojen tuotteiden, joiden leivätkin on isolla hiivamäärällä "komeaksi" nostatettuja ilmapalloja jotka on leivottu siitä kaikkein edullisemmasta jauhosta....
Pieni yritys saa kaikesta maksaa ison rahan.
Puhun tässä nyt entisenä leipomoalan yrittäjänä joten tiedän mistä puhun.
Onneksi on sentään niitä, jotka arvostavat käsintehtyjä laadukkaita tuotteita jotka sentään maistuvat jollekkin!
- haarova
PERUSTA H A A R A L I I K E !
- muonioon
Samanlaisia ajatuksia olisi mullakin,tosin en ole ollut koskaan yrittäjä. Haaveissa olisi muutto Muonioon,asuntokin siellä odottaisi valmiina mutta kun ei siellä ole töitä. Mistäpäin olet tekemässä muuttoa sinne,aletaanko suunnittelemaan yhdessä ? Olen 40 mies etelä-suomesta.
t toivon mukaan tuleva muoniolainen- tuleva Muoniotar
Haaveissa ollut minulla myös todella pitkään muutto Muonioon, nyt ajattelin että on aika toteuttaa tuo ajatus. Työpaikat tiettävästi kiven alla siellä, joten siksi minulla tuo yrittäjyys kiinnostaa, kun on vielä kokemusta siitä.
Minulla on kaiken perusta tuo oma yritys, mikäli siitä ei tule mitään niin silloin tuloni Muonioon kuivuu kasaan. Ellen nyt sitten lotossa voita, heh.
Olen keskisestä suomesta. - muonioon
tuleva Muoniotar kirjoitti:
Haaveissa ollut minulla myös todella pitkään muutto Muonioon, nyt ajattelin että on aika toteuttaa tuo ajatus. Työpaikat tiettävästi kiven alla siellä, joten siksi minulla tuo yrittäjyys kiinnostaa, kun on vielä kokemusta siitä.
Minulla on kaiken perusta tuo oma yritys, mikäli siitä ei tule mitään niin silloin tuloni Muonioon kuivuu kasaan. Ellen nyt sitten lotossa voita, heh.
Olen keskisestä suomesta.Taidat olla ihastunut Muonioon vai,mikäpä sua sinne vetää ? Mä olen käynyt siellä toistakymmentä vuotta viettämässä lomiani ja vuos sitten onnistuin hankkimaan sieltä asunnon,Olokselta. Työpaikkoja siel ei tosiaan liiemmälti ole muuta kun oikeestaan hoitoalalta joten tuo yrittäjyys kiinnostaisi mua myös kun vaan keksisi hyvän idean. Toinen vaihtoehto olis tosiaan se lottovoitto.
Mut haaveillaan me kumpanenkin... - röllimörökölli
muonioon kirjoitti:
Taidat olla ihastunut Muonioon vai,mikäpä sua sinne vetää ? Mä olen käynyt siellä toistakymmentä vuotta viettämässä lomiani ja vuos sitten onnistuin hankkimaan sieltä asunnon,Olokselta. Työpaikkoja siel ei tosiaan liiemmälti ole muuta kun oikeestaan hoitoalalta joten tuo yrittäjyys kiinnostaisi mua myös kun vaan keksisi hyvän idean. Toinen vaihtoehto olis tosiaan se lottovoitto.
Mut haaveillaan me kumpanenkin...Muistathan että on ihan eri asia asua Muoniossa kuin käydä siellä lomilla (pätee kait muuallekin) Muualta tulleita ei siellä arvosteta. Työn saantia avittaa sukujuuret/sukulaisia Muoniossa ja kuluminen seurakuntaan. Jos nämä puuttuvat, niin ei hyvältä vaikuta.
Olen kuullut sanottavan että kestää viisikin vuotta, ennenkuin sinut hyväksytään paikkakunnalle. Itse en niin kauaa ollut, vähempikin riitti, enkä taatusti kaipaa takaisin. Onnea kuitenkin sinulle ja tälle toiselle haaveilijalle! Yrittäjiä sinne on tullut ja lähtenyt, kuka mistäkin syystä, minunkin aikana useita.
- ei sitte osteta
Mitenkä raaka-aineet ovat laadukkaampia pienissä erissä ostettaessa?
Kyllä leipä on leipää ja pienleipomon pitää myydä halvemmalla kun ison, muuten ei käy kaupaksi.
Miksi me ostaisimme kalliimmalla leivän? Ostamme leivän sieltä mistä halvimmalla saa, se on se juttu.- jopa nyt jotakin
Väännän rautalangasta. Isot leipomot ostavat isoja määriä sitä kaikkein edullisinta (onko edes kotimaista?) jauhoa, hiivalla kohottavat ilmapalloiksi. Pienet leipomot ostavat säkeittäin laadukkaampaa suomalaista kalliimpaa jauhoa (joka tulee säiliöautoilla kuljetettuna suoraan säiliöihin), eikä hiivaa käytetä niin paljoa. Jolloin tulee siis huomattavammasti kalliimmaksi ostaa. Sama juttu lähes kaikissa muissakin raaka-aineissa. Iso leipomo tekee isoissa sarjoissa koneilla tuotteet, pieni leipomo väkertää kaiken käsin pienissä erissä. Olette siis sitä mieltä että pieninen leipomon pitää myydä tuotteensa paljon halvemmalla kuin ison leipätehtaan. No, jokainen tietenkin saa olla ihan mitä miltä tahansa, mutta ei pidä unohtaa mikä on totuus. Isoilla tehtailla moninkertinen kate pieniin leipomoihin verrattuna.
Ja silti joidenkin mielestä pienen leipomon pitää myydä huomattavasti halvemmalla kuin ison. Hei haloo, äly hoi älä jätä...
Ymmärrän kyllä ettei maallikolla voi olla bisnesälyä, mutta kyllä maalaisjärkeäkin saa ihan vapaasti käyttää.
Minä puolestani lopetan tästä aiheesta puhumisen tyystiin tähän ja katoan muille palstoille. Hyvää kesää!
- liebuskaa halvalla
Ei tarvitse leipomoa laittaa, jos ei ole aikeissa myydä kilpailukykyiseen hintaan.
Sellasesta seuraa vain konkurssi, halvalla kun myy, niin katteet tulevat määrästä. - olis kiva
muonioon pitäs saaha kunnon tanssipaikka kesäisin. kunnon orkestereita ja kunnon kapakka....
- Maatalousyrittäjäksi
siitä saa mahtavat tuki rahat. tai poron hoitajaksi siitäki saapii avustuksia ja tukiaisia petokorvauksia,
Kyllähän varmasti moni meistä nykyään muualla asuva miettii paluuta kotiseudulleen, minullakin pyörii mielessä paluu jokivarteen, mutta realiteetit tulevat vastaan, ei minun koulutusta vastaavaa työtä sieltä löydy, yrittäjyyttä ei ole alallani kun on valtion monipolihomma.
Mutta kun asuu kuitenkin lähellä, voi piipahtaa vaikka joka toinen viikonloppu. Muonion ohi ajaessani ja tuttujen luona poiketessani on tullut muutamia huomioita, joista ehkä olisi uuden yrityksen siemeneksi, pääliike olisi Autokorjaamo - hitsaustyöt - muut sepän työt. Muoniossa on luonnollinen poistuma tuolla alalla ollut semmoista, että tuosta saattaa yhdelle tekevälle miehelle löytyä työtä.
Yhden työn varaan ei kannata perustaa mitään, ei ole tarpeeksi väestöpohjaa toimeentuloon. Mutta maltillisesti hinnoiteltu korjaamo, jossa on mahdollista hitsata asiakkaan tuomia asioita, suunnitella uuttakin ja sitten perinteistä pajatoimintaa siihen sivuun, tuntuu että ainakin yksi mies näillä metallihommilla leivän saisi. Jos olisi maataloutta enemmän, saisi leivän pelkillä hitsaus-hommillakin.
Tuohon voi ottaa lisäksi pienkoneiden korjauksen, siis perämoottorit, mönkijät, mopot, moottoripyörät, moottorikelkat. Tai sitten diesel-puolen, eli raskaat koneet, traktorit, kuorma-autot jne. Alussa mietin hydrauliikka-puoltakin, mutta autotarvikkeessahan on ihan laadukas toiminta tässä kohtaa.
Eli yksi homma ei leipää uudelle miehelle anna, mutta moniala-osaaja ehkä leipänsä tienaa, varsinkin jos on tilat halvalla, ettei tarvitse isojen hallien vuokria maksaa.
Menestystä!- vanaha
Muonioon pitäisi perustaa kesustaan kerrostalo vanhoille.
- keijokovaikomikä
vanaha kirjoitti:
Muonioon pitäisi perustaa kesustaan kerrostalo vanhoille.
Jaa, että keskustan kerrostalo vanhasille. Jos vieläpä hissillinen niin sehän olisi jo turistinähtävyys.
- Ohi on
Urheilu ja kalastusväline kauppa
- gay on iloinen
Homobaarille olisi kysyntää, asiakkaita tulisi ruotsista asti!
- hyvä idea
Kannatan ajatusta homobaarista. Myös vääräsäärisille poromiehille voisi laittaa ihan oman baarin, mistä saisi kiljua ja pontikkaa.
- homotpysykääkaukana
En usko että homot pitkhään kekkulois näissä baareissa.
- kakkonen on ykkönen
Miksi ei? Muoniossa on paljon homoja ja ruotsissa lisää.
- Hilla80
Muonioon tarvittaisiin joku rakennuttamaan rivi- ja omakotitaloja. Myyntiin ja vuokralle. Muonion asuntotilanne on surkea!
- Mistä muuten johtuu
että kunnanasuntoja on tyhjillään,useita.Voisko tekninentoimisto vastata tähän?
- On kyllä totta että
Mistä muuten johtuu kirjoitti:
että kunnanasuntoja on tyhjillään,useita.Voisko tekninentoimisto vastata tähän?
niin Peittonissa kuin Rautionmutkassa on kunnalla tyhjiä huoneistoja.Mikä lieneekin syy?
- naalimaa
Kyllä kanitarha varmasti menestyis sai kasvatettua luomulihaa kun kanisai ruuan luonnosta, kaniturkille olisi kysyntää talven pakkasilla, kani on hyvä sikiämään. Hankinta kustanuksetkaan eivät olisi korkeat pakulla kävisit Hesassa pyytämässä kuorman ,kyllä sieltä kylältä muutama ansamies lähtis mukhan.
- no jo vain ainaki
Mitä mie olen muualla pikkupaikkakunnilla, ja vähä alempana
kattonu . Niin Siwa vetää niissä asiakkaita . Ja varsinki jos on ees vähäkkään puoleensa
vetävä myyjätär , ja ei mikään tuppisuu , niin löytyy asiakkaita , ja varsinki miespuolisia .
Tiski- , tuoreruokaa niissä ei kait ole kun isommissa ja isoilla
paikoilla korkeintaan .
Tietty kaupoilla ja kauppaketjuilla ja yrittäjillä on omat kannattavuus
laskelmansa . Väestöpohjat , ja jo olemassa olevat liikkeet .
Sieppijärvellä on lähin Siwa .
Siwat ovat sellasia "harmittomia " kauppoja käydä asioilla , ikään kuin
puolueettomia , vaikka ketjuihin kuuluvatkin .
Muoniossaki sellanen vois olla vähä laajempi putiikki , josta löytyis
leveämpi saatavuus .
Se olis sellane joka kansan putiikki . Ovi kävis melkein kuin " pitkä-
ripasessa . "
Vieressä on ruottalaiset , ja norjastaki silloin tällöin piipahtavat asioilla .
Olen monet kerrat kun olen täällä etelämpänä pikkupaikkakuntien
Siwoissa käyny , katellu samalla kuinka asiakkaita käy suhteessa paikka-
kunnan kokoon .
Ja sitä , miks ei sellanen menestyis Muoniossakin .
Siisti putiikki ja hyvällä paikalla . Niin jo vain ainaki , ja se nyt ei vain
ole mikhään , miks se ei menestyis .
Että tarpeeks tomeralta nais yrittäjä henkiseltä kyselyjä kauppaketjuun ,
tumasta toiseen ja asiat rulaan .
Mutta kuite vastaan tuliskohan ne kylmät laskelmat ja luvut , jotka kuite
kaatais tän hyvi alkunsa saaneen ideen ... huu nous ..
t . synty muoniolainen (m) ja loma sellane etellee ...
.- hintaseuranta
shiwa muonioon , hoh-hoh, siwalla on kyllä hinnat noussu monilla paikkakunnilla pilviin et ei varmaan menestyis muoniossa.
- sutinaa!
Istut parhaan tuotteesi päällä, eli pillua myyntiin. Kysyntää olisi Muoniossa lujasti!
- voi reppanoita
Voi teitä jotka jatkuvasti hoette että alapäätä pitäisi tulla myymään! Huomaa että siitä puhe mistä puute. Tosi mies ei vonkua keskustelupalstalla p.....a vaan saa sitä muutoinkin! Vain surkea reppanat täällä huutelee siitä mitä ei ilmeisesti ikinä saa!!!!!!!!!
- joko thai
thai- hieronnalle riittäs käviöitä , miehiä
ja naisia ... - kuka se reppana on ?
joku onneton tossun alla eläjä, koittaa säälittävästi huudella, itse ei uskalla lähteä lääppää hakemaan.
Varmaan on siollä niin paha akka, että ei uskalla vastaan sanoa ja tavara aivan lorttoa vaan, sitte kateellisena märisee kun muut kunnollista.- kukahan niin!
No voi hyvänen aika sentään taas mikä vaahtosuu siinä mesoaa. Kaikki vaan kateellisuuden piikkiin kun ei enää muuta vastausta osata antaa.
Ressukka.
- pilu 50
Pillu möisi!
- aina mielessä
Sehän se on aina mielessä.
- 22
riptiisi kapakka se olis kiva.
- Mitenkäs olisi...
... pieni hattukauppa sivukadulla?
Niin pientä kauppaa nykyään et löydä todella! - jotta pääsis kauppaa
muuta jo !
- yxi
eläikauppa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351