Israelin kansalle annettu10-käskyn lakikokoelma on adventistienkin huulilla, tosin vain huulilla.
Adventistien tärkeimpänä käskynä pitämä lepopäiväkäsky, joka annettiin Israelin kansalle, kuului siis näin:
"Kuusi päivää tee työtä ja suorita kaikki tehtäväsi, mutta seitsemäs päivä on levon päivä.
Silloin älä mitään askareita toimita, älä sinä älköönkä sinun palvelijasi tai juhtasi tai kukaan, joka perhekuntaasi kuuluu."
Sapatin korostus ehdottomana lepopäivänä Israelin kansan keskuudessa oli tinkimätön. Jokainen, joka ei levännyt juutalaisen käskyn mukaan sapattina, vietiin leirin ulkopuolelle ja tapettiin. Nekin surmattiin, jotka erehtyivät etsimään ruokaa ulkoa sapatinpäivänä.
Adventistikirjanoppineet eivät noudata korostamaansa sapattia, kuten heidän uskonsa mukaan tulisi.
Papisto lepää suurimman osan ajasta ma - pe. 7 päivä onkin sitten viikon rankin ja kiireisin työpäivä.
Heidät kaikki pitäisi 10-käskyn lain mukaan viedä kaupungin ulkopuolelle ja kivittää kuoliaaksi.
Kuinka jäsenistö voi ottaa tosissaan johtajiensa puheet, kun he itsekkään eivät toteuta korostamaansa sapatin ainutlaatuisuutta?
Suomen adventtikirkon vuosijuhlat ovat parhaillaan käynnissä Jyväskylässä.
Nälkäinen juhlakansa lähtee hakemaan tilaisuuksien väliajoilla ruokaa ja suuri joukko ihmisiä on työllistetty sapattina, vain siksi, että ahneet ja nälkäiset adventistit saavat ahmia kolmikertaisen sapatti ruokansa.
Adventistit työllistävät surutta toisia jäseniään ja myös itseänsä sapattina.
Miksi?
Adventismi.
27
84
Vastaukset
- Fniss!
Jeesushan sanoi: kyllä sapattina on lupa tehdä hyvää.
Eikös toisten ruokkiminen olekin hyvä teko? Eikös saarnan pitäminen olekin hyvä teko? Jeesus itsekin opetti sapattina.
Huomioi vielä, ettei Jeesus tuossakaan antanut ymmärtää, että sapatin pyhänä pitäminen olisi arvotonta. Muutenhan hän olisi puhunut siihen tyyliin, että tehkää sapattina mitä hotsii. Ei, vaan hyviä tekoja hän lupasi tehdä sapattina.- Rahaa vain rahaa!
Onkos ihmisen lupa tehdä minään päivänä muuta kuin hyvää, ja juuri siitä Jeesus tahtoi nimenomaan muistuttaa! Mutta adventistit tekevät mitä tekevät muina päivinä, mutta sitten sapattina kävelevät rahankeräys haavit kädessä ja pyydystävät osan ihmisten rahoista pois. Onko se sinun mielestäsi hyvän tekeväisyyttä?
Jeesus koetti variseuksille opettaa lähimmäisen rakkautta ja palvelun alttiutta kaikkein vähäisempi osaisia kohtaan, joilla ei todellakaan mitään ollut, mutta sellainen puhe raivostutti yleensä juutalaiset uskonnon johtajat ja rabbit. Ja olisi aivan varma, että jos Jeesuksen kaltainen rakkauden sanoman puhuja, ja jolla tarkoitan joka elää puheensa todeksi, niinkuin Jeesus Kristus teki, niin tallaisen puhujan esiintyminen olisi advenkirkossa vain sen ainoan kerran, sillä heille tallainen "kerettiläisen sanoma ainakaan kelpaisi, vaan he näyttäisivät välittömästi ilmeellään, että kiitos tämä kerta piisaa.
Sillä adventisteille ei kelpaa kuin etupäässä sellaiset joilla on hyvä toimeen tulo mahdollisimman paljon rahaa jolla hän tukee reilusti kirkon palkan nauttijoiden toivomuksia, mutta ei itse paljon pysty ajattelemaan kirkon toiminta periaatteita mikä sen perimmäinen tarkoitusperä on....... - Rahaa vain r....
Rahaa vain rahaa! kirjoitti:
Onkos ihmisen lupa tehdä minään päivänä muuta kuin hyvää, ja juuri siitä Jeesus tahtoi nimenomaan muistuttaa! Mutta adventistit tekevät mitä tekevät muina päivinä, mutta sitten sapattina kävelevät rahankeräys haavit kädessä ja pyydystävät osan ihmisten rahoista pois. Onko se sinun mielestäsi hyvän tekeväisyyttä?
Jeesus koetti variseuksille opettaa lähimmäisen rakkautta ja palvelun alttiutta kaikkein vähäisempi osaisia kohtaan, joilla ei todellakaan mitään ollut, mutta sellainen puhe raivostutti yleensä juutalaiset uskonnon johtajat ja rabbit. Ja olisi aivan varma, että jos Jeesuksen kaltainen rakkauden sanoman puhuja, ja jolla tarkoitan joka elää puheensa todeksi, niinkuin Jeesus Kristus teki, niin tallaisen puhujan esiintyminen olisi advenkirkossa vain sen ainoan kerran, sillä heille tallainen "kerettiläisen sanoma ainakaan kelpaisi, vaan he näyttäisivät välittömästi ilmeellään, että kiitos tämä kerta piisaa.
Sillä adventisteille ei kelpaa kuin etupäässä sellaiset joilla on hyvä toimeen tulo mahdollisimman paljon rahaa jolla hän tukee reilusti kirkon palkan nauttijoiden toivomuksia, mutta ei itse paljon pysty ajattelemaan kirkon toiminta periaatteita mikä sen perimmäinen tarkoitusperä on.......Anteeksi kirjain virheitä esim'. piti olla Fariseuksille eikä vriseus, mutta samaa tarkoittaa kuitenkin. nimerkki Rahaa vain rahaa.
- ihmettelevä adv.
Eikös hyvän kakun leipominen aviopuolisolle sapattina olekkin hyvän tekemistä?
Eikös ilotalossa käynti ole myös hyvä teko?
Eikös naapurin auton peseminen sapattina olekkin hyvä teko?
jne.
Kaikki edellämainitut ovat hyviä tekoja. Toiselle tehdään hyvää.
Mutta kun israelin kansa ei saanut valmistaa edes ruokaa sapattina, vaan rangaistuksena "hyvästä työstä" oli ehdottomasti ja ainoastaan kuolema. Ehdottomasti!
Ei siinä tehty kompromisseja tai sanottu, että se oli vain hyvä teko.
Millä perusteella adventisti saa sitten valmistaa ruokaa sapattina?
Valmistuspäivähän on adventisteilla perjantai. Eikö vain?
Onko se todella niin?
Ei ilmeisesti ole.- Pyhitä lepopäivä:
Kymmenen käskyä on Jumalan asettama laki ja se on kaiken oikeudenmukaisuuden perusta.
Voisitko sinä sanoa, että mikä kymmenestä moraali lakiin kuuluvista käskyistä ei sovi tämän Jeesuksen antaman rakkauden kaksoiskäskyn sisälle?
"Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimäistäsi niinkuin itseäsi."
Jeesus sanoi, että tähän rakkauden käskyyn sisältyy KOKO LAKI (siis kaikki kymmenenkin käskyä) ja profeetat.
On hyvä ja moraalisestikin oikein pyhittää sapatinpäivä hengelliselle elämälle.
Se antaa niin paljon kun saa lakata murehtimasta arkiasioita ja levätä Herrassa, Jumalansanan ja läheisten ihmisten seurassa.
Ja missäs muualla tämä asia paremmin toteutuu kuin yhteisessä Jumalan palveluksessa. - Fniss!
No mitä nyt kukakin hyvänä tekona pitää. Ei minusta ilotyttöjen hyväksikäyttö ole missään mielessä hyvä teko. Joissakin maissa jopa lain mukaan rangaistava teko.
Autoja voi pestä muulloinkin kuin sapattina. Leipoa myös. Ruuatkin voi valmistaa jo perjantaina. Vähän vaikeampi tarjoilla ne jo ennenkuin vieraat ovat edes saapuneet.
>>>Ruuatkin voi valmistaa jo perjantaina. Vähän vaikeampi tarjoilla ne jo ennenkuin vieraat ovat edes saapuneet>>>>
Yrittäisit edes! Ei oikea adventisti säiky pieniä vaikeuksia...- Uskon teot
ovat se oikea uskon hedelmä:
Adventistit eivät yritä yhtään senkummemmin kuin kukatahansa uskossa oleva tekisi. Miksi sinä meistä huolta kannat, meän elämme vain omantuntomme mukaan, toivottavasti sinäkin?
Sillä: "hedelmistään puu tunnettaan."
- Suomen Israelilaiset
10 käskyn laki on kaikkien kirkkojen huulilla, miten lie käytäntö?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyä#K.C3.A4skyt_Evankelis-luterilaisen_kirkon_katekismuksessa
http://www.ortodoksi.net/index.php/Kymmenen_käskyä
Ortodoksi/Kymmenen käskyn laki
(1) Niin Jumala puhui kaiken tämän:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
Sinulla ei saa olla muita jumalia."
(2) "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."
(3) "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään."
(4) "Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
(5) "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa."
(6) "Älä tapa."
(7) "Älä tee aviorikosta."
(8) "Älä varasta."
(9) "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan."
(10) "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen." - Utelias tietämään
Siis käskyt (ne 10) eivät ole mielestäsi oikeudenmukaiset ?
Kerrohan mikä niissä on vikana ?- fariseus uskonto
Raqkasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi; juuri tämä käsky ei tietenkään ollut lainkaan sen mukainen, minkä Jeesus Kristus antoi: Juutalaisessa elämän ymmärryksessä laki koski vain juudan kansaa niin, että käsky, rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, sillä lähimmäinen oli vain juudan kansaan ja heimoon kuuluva ihminen, tai heidän keskuudessaan asuva ja lakiinsa nojaava yksilö.
Kaikki muut kansat ja heimot olivat vihollisia juutalaiselle jahvelle, ja heidät oli tuhottava kansasta. - pyh!
fariseus uskonto kirjoitti:
Raqkasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi; juuri tämä käsky ei tietenkään ollut lainkaan sen mukainen, minkä Jeesus Kristus antoi: Juutalaisessa elämän ymmärryksessä laki koski vain juudan kansaa niin, että käsky, rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, sillä lähimmäinen oli vain juudan kansaan ja heimoon kuuluva ihminen, tai heidän keskuudessaan asuva ja lakiinsa nojaava yksilö.
Kaikki muut kansat ja heimot olivat vihollisia juutalaiselle jahvelle, ja heidät oli tuhottava kansasta.olet oikeasti noin tyhmä?
Jeesus = Jahve. - Utelias tietämään
fariseus uskonto kirjoitti:
Kaikki muut kansat ja heimot olivat vihollisia juutalaiselle jahvelle, ja heidät oli tuhottava kansasta.Et vastanut kysymykseen - mitä vikaa käskyissä on?
Luterilaisessa kirkossakin niitä opetetaan, oletko sielläkin valittamassa ? että oi oi kun te välitätte noista käskyistä.
Eikö käskyt ole mielestäsi rakkaudelliset?
Käyhän lukasemassa
http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html
KÄSKYT - RAKKAUDEN LAKI - F SU.
pyh! kirjoitti:
olet oikeasti noin tyhmä?
Jeesus = Jahve.En minä ole tyhmä, mutta sinä sitäkin enemmän "Pyh", kun et tajua noin yksin kertaista seikkaa? Jeesus eitodellakaan ollut mikään tai kukaan jahve, niin että olisi antanut tuollaisia sadistisia määräyksiä? Ole hyvä ja lakkaa kaatamasta Hänen päälleen noita saastaisi kauhutekoja joita tuo juutalainen verenhimoinen sadisti jahve harrasti.
- elähdyttäjä!
Utelias tietämään kirjoitti:
Et vastanut kysymykseen - mitä vikaa käskyissä on?
Luterilaisessa kirkossakin niitä opetetaan, oletko sielläkin valittamassa ? että oi oi kun te välitätte noista käskyistä.
Eikö käskyt ole mielestäsi rakkaudelliset?
Käyhän lukasemassa
http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html
KÄSKYT - RAKKAUDEN LAKIRakkaudessa ei ole suinkaan mitään lakia, kuka voi lailla kieltää rakastamasta? Ei kukaan muu kuin juutalainen jahve !0-käskyn laissa.
- Jumalan käskyt
koskevat jokaista ihmistä, sillä ne ovat kaiken oikeuden perusta. Vaikka Jumala antoikin käskynsä Israelin kautta, niin jokainen tietää tekevänsä väärin jos ei niin elä miten käskyissä kehoitetaan.
"Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimäistäsi, niinkuin itseäsi!"
Jeesus sanoi että tämä rakkauden käsky pitää sisällään koko lain ja profeetat.
Jokainen käsky siis sisältyy tämän Jeesuksen antaman rakkauden käskyn sisälle.
Eli sinä teet väärin jos vaikka valehtelet toiselle ihmiselle. Joka on uskollinen ja kuuliainen vähässä, niin hän on kuuliainen paljossakin. - ....................
Tuli tästä mieleen, että Kallioniemenkin leireillä tarjotaan joka päivä ruokaa.
Joka kokee rikkovansa käskyä, niin vieköön ruuat mukanaan. - Utelias tietämään
miksi?
>>>Tuli tästä mieleen, että Kallioniemenkin leireillä tarjotaan joka päivä ruokaa.
Joka kokee rikkovansa käskyä, niin vieköön ruuat mukanaan.>>>
Ettei tulisi nälkä lauantaina...
Jos lauantaina ei voi sapattikäskyn takia käydä ravitsemusliikkeessä syömässä, johdonmukaisuuden vuoksi ei kai voi käydä K-niemessäkään syödä leirin ruokailupaikassa.
Ei Mooses antanut adventisteille erivapautta.
Adventistit ovat vaan sen itse ottaneet itselleen.
Hyvämaineinen jäsen ei voi olla talonmiehenä muussa paikassa kuin adventistien laitoksissa, koska siellä tehty lauantaityö ei ole syntiä, mutta kunnan tai valtion palveluksessa sapattina tehty työ on syntiä.
Näin ainakin vielä 1970-luvulla ja hieman myöhemminkin.
Mutta saattaa tosiaankin olla niin, että nykyään ei a-kirkkoon liittymistä halajavaa niin herkästi kehoiteta irtisanoutumaan työpaikastaan kuin esimerkiksi vuosina 1880 - 1980.
Asiassa kun on toinenkin puoli, nimittäin kymmenykset. Työssä käyvä maksaa kirkolle enemmän kymmenyksiä kuin työtön.- ulkopuolinen.
Onpa teillä vaikeuksia keskenänne, tappelette kuin pienet pojat kaikesta.
Helpottaako?
Oletteko lunastaneet toinen toisenne ja seisotko Jumalan edessä itsesi vai naapurien tekojen suhteen?
Ongelmat on niin isoja, kuin niista tehdään, sinä teet toisesta, noin esimerkiksi. - ystävä <3
...hillitse ja rajoita vähän jo hirvas. Mitäs pahaa yksikään adventisti on sinulle tehnyt?
Heillä on samanlainen oikeus olla vajavaisija ihmisiä kaikessa kuin sinullakin.
Miksi kärjistätte kaikenlaisilla ylilyönneillä saadaksenne asiat ja adventistit näyttämään muulta mitä he todellisuudessa ovat?
Heillä on OIKEUS elää niinkuin he itse oikeaksi näkevät ja miten heidän OMATUNTONSA kehoittaa.
- pyh!
Mulla oli eväät mukana. Että TYPERÄ olet.
- yks advari veli
Makkarasämpylät ja termarissa kahvit.
Ei tarvinnut rahaa sapattina käsitellä.
Piti lähteä jo 4 aikaan sapattiaamuna ajelemaan ja olin perillä Jyväskylässä niin väsynyt, että nukahtelin penkissä.
Kortilla ostin bensatkin, ja menihän sitä bensaakin, kun 500 kilometriä oli matkaa yhteen suuntaan juhlapaikalle. Kävin matkanvarrella syömässä ABC:ssa tuhdin aamiaispöydän pekonin, keittokinkkuviipaleden ja sämpylän kera. (maksoin kortilla)- alex-kasi
Jaaha. Siis ajelet väsyneenä autollasi. Ai ai ..
- yks advari veli
Olin pirteä ajaessani, mutta sitten rankan ajon jälkeen iski väsymys ja unikin maistui. Tunnin tirsat teki oikein hyvää lämpimässä auditoriossa.
- Fniss!
Söit vääräntyyppisen aamiaisen. Ei ihme, että lääpästyit:
- yks advari veli
Olet oikeassa. Olisi pitänyt kaataa termarista kahvit aamiaisen jälkeen, niin ei olisi nukuttanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa912675En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361829- 101724
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3711622Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly201599Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681427- 1191237
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91136- 201029