Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
laila.pesonen
profiilit
laila.pesonen
laila.pesonen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
31
Kommenttia
523
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
-
Useimmiten ihmiset eivät todella tunne toisiaan, tunnemme vain naamion. Emme tunne myöskään itseämme -jos meillä olisi parempi yhteys myös omaan syvempään itseemme, eläisimme todellisessa aarreaitassa, jatkuvasti. Nyt kun sitä yhteyttä ei ole, ihminen hakee paratiisia tai hyvää toisesta, jota hän ei kuitenkaan tunne. Mutta toinen ei voi olla minulle paratiisi.
07.03.2009 11:04
Ei haluta "syyllistää", siis ei haluta käsitellä sitä että kiusaaja syyllistää toista ja itseään ja juuri siinä tipahtaa ansaan.
06.03.2009 11:17
"... Kiusaaminen on usein tiedostamatonta..."
Näin usein kyllä on, ei aina.
Lapsena kyllä koin kiusaamisen sillä hetkellä todeksi. Esim. koin ahdistavaksi kun äitini nolasi minut vieraiden läsnäollessa meillä kotona. Mutta meillä oli myös hauskaa yhdessä, leikimme sanaleikkiä ja nauroimme. Välillämme oli rakkautta vaikka sen osoittaminen oli vaikeata. Jälkeenpäin katson, että rakkaus voitti.
Koulussa minua mainittavasti kiusattu.
-
"... Eli jos näkee kiusajaa itsesään, niin on helpompi tiedostaa toisten kiusaaminen..."
Se on pykologinen suoja kiusaamista vastaan, ei ota asiaa niin henkilökohtaisesti, mikä on se ansa, johon ihminen menee.
-
"Kerro jo ihmeessä minullekin millä keinoilla (konkreettiset toimenpiteet) olet ratkaissut kiusatuksi joutumisen ongelmat!"
Ei ole olemassa kongreettista toimenpidettä kiusaamista vastaan. Tällä hetkellä näen, että kiusaaja on heikoilla ja minä vahvoilla, koska olen hyvissä energioissa mikä on suoja. Kiusaaja ei saa vastakaikua haasteelleen.
Mielestäni älyllistät asiaa tai haluat käytännön toimenpiteet joilla asia ratkeaa. Ongelma on psykologinen. Olet kielteisissä energioissa, helppo saalis kiusaajalle.
05.03.2009 15:53
Hyvä, että vastasit; en pärjää täällä yksin.
Hieno vastaus, toivottavasti "raati" lukee sen. Vastaa aina näin!
-
Kiusaamista on lasten ja vanhempien välillä aina josain määrin samoin muiden ihmisten välillä. Kiusaaminen on usein tiedostamatonta.
Muistan, miten kiusasin äitiäni ja hän minua ystävinä. Tästä sain kokemusta, miten suhtautua kiusaamiseen. Eli jos näkee kiusajaa itsesään, niin on helpompi tiedostaa toisten kiusaaminen.
05.03.2009 13:49
Kun ihminen rakastuu, tai vain tapaa uuden ihmisen, hän tavallisesti luo hänestä ihannekuvan, jossa hän näkee kaikki ihmisyyden hyvät puolet.
Kun aikaa kuluu, hän alkaa nähdä toisessa myös tämän puutteita ja vikoja. Jos emme pysty hyväksymään toista sellaisena, jossa on puutteita ja hyveitä, emme ole realistisia. Tässä jälkimmäisessä vaiheessa pari alkaa usein riidellä - illuusio on särkynyt ja monet sanovat, että rakkaus on loppunut.
Rakkaus ei kuitenkaan ollut vielä edes alkanut, koska me voimme todella rakastaa vain todellista ihmistä - ei sitä ihannekuvaa, joka meillä oli hänestä alussa, koska se oli projektio.
04.03.2009 12:28
Asiaa ei pidä ottaa vaatimuksena, vaan mahdollisuutena auttaa itseään.
Keskustelimme kerran uhriasenteesta, josta olit kiinostunut, silloin oli myös Psykopatologia mukana. Sanoin, että ihminen luo tunne-elämän ongelmansa itse, vastasit ei. Psykopatologia sanoi, että on erotettava sisäinen ja ulkonainen puoli toisistaan ja että ihminen voi syntyä "kultalusikka suussa" ja siitä huolimatta hänellä voi olla ongelmia, siis sisäsyntyisiä. Pyydä Pp keskusteluun mukaan.
Sanoin myös, että kuulin asian ensimmäisen kerran freudilaisessa psykoanalyysissä. Psykopatologian puheesta kävi ilmi, että psykologia ymmärtää myös asian näin.
Integraalinen psykoanalyysi suuntautuu sekä yksilöön että yhteiskuntaan, siksi kirjoitan tänne asioista. Tarkoitus on antaa tietoa ja auttaa ihmisiä.
04.03.2009 12:13
-
Ainakin 10 viestiä poistettu viestiketjussani Projektio. En nähnyt viimeisiä vastauksia. Ptäisikö tehdä yhteisvalitus suomi24fi:lle, eihän täällä voi keskustella yhtään. Kannattaisikohan laittaa vaan viestejä alekkain vastaamatta kenellekkään.
Voisitko osallistua kiusaamiskeskusteluun alotuksessa "Tie Jokelaan". Näyttää etten tule
ymmärretyksi asiassa, kiusattu voi auttaa itseään.
01.03.2009 11:46
muualta kuin "uhrin syyllistämisestä!"
Puhuin asian sisäistämisestä, tiedostamisesta kiusatun kannalta, mikä on vältämätöntä, koska hänellä on uhriasenne. Hän on oikea herkkupala kiusaajalle, joka pääsi tavoitteesensa.
"Epärealistista haihattelua" Käyn muutaman kerran vuodessa keskustelyryhmässä, jota vetää psykoanalyytikko. Keskustelimme aiheesta.
01.03.2009 11:02
-
Projektio luo personaallisuuteen harhoja, koska se katkaisee ihmisen yhteyden itseensä. Silloin hän "lakkaa olemasta olemassa" ja hänestä tulee täysin riippuvainen siitä, mitä projisoi. Jos kaikki, mitä hän havaitsee, on toisessa, niin silloin häntä ei "ole olemassa"- ja jos hän ei ota vastuuta omista virheistään, hän on vapaa toimimaan mielivaltaisesti.
01.03.2009 10:21
Projektion vaara on siinä, että ihminen ei havaitse mitä tekee; ei ainakaan niin kauan kuin projektio kestää. Hän alkaa uskoa kuvitelmiiinsa ja muodostaa harhakäsityksiä.
01.03.2009 09:46
Ihminen, joka ottaa täydestä kiusaajan puheet loukkaa itseään verisesti. Kiusaaja huomaa sen.
28.02.2009 16:04
Ajattelen myös niin, että ihminen on ensi sijassa itse vastuussa elämästään. Hän otti vallan päättää myös muiden elämästä, mihin hänellä ei ollut missään tapauksessa oikeutta. Se oli hänen oma valintansa, vapaan tahdon väärinkäyttö. Hänessä on ollut myös paljon terveyttä, koska hän yritti hankkia apua itselleen.
Kiusaamisesta ajattelen, että kiusaajan ainoa tarkoitus on levittää pahuutta. Ihminen, joka joutuu sen kohteeksi, uskoo että kiusaajan tarkoitus on kiusata juuri häntä, eikä huomaa, että hän on vain väline kiusaajalle. Jos hän ei alistuisi kohteeksi, kiusaaja valitsisi jonkun toisen.
Tällainen väärä tulkinta voi johtaa reaktiohin, jotka tukevat kiusaamista.
27.02.2009 11:21
Tässä muutamia ajatuksia projektiosta psykoanalyysin pohjalta:
1) Harhat ja illuusiot syntyvät projisoimalla
2) Sairautta on vain, jos on projektiota
3) Projektioillaan ihminen paljastaa, asettuuko hän muiden ylä-tai alapuolelle
4) Jos ihminen idealisoi toista paljon, hän
idealisoi itseään valtavasti
Paranoia (vainoharhaisuus) pohjautuu projektioon
26.02.2009 17:27
-
"Eli, kun hän vahingoittaa itseään ja elämäänsä omilla asenteillaan syyttäen niistä toisia. Seurauksena on"...
Viimeisestä kohdasta puuttuu yhteiskunnan osuus. Tällä hetkellä yhteiskunnan patologia on suurempi kuin yksilön patologia. Ihminen omaksuu yhteiskunnasta itselleen haitalliasia asenteita, esim. kilpailussa menestyminen ja pitkälle viety itsensä toteuttaminen vahvistaa kateuden asennetta, mikä on esteenä henkiselle hyvinvoinille.
25.02.2009 11:27
-
"Olen iskostanut päähäni että jokainen on vapaa ja minun on vaikeaa selvitä elämästä,"...
Itse näin unia samantapaisesta vastustamisesta kuin sinä. Menin unessa työpaikalle, menemiseni oli hidasta ja raskasta kuin "täi tervssa". Sama uni toistui jatkuvaasti. Tarapiassa selvisi sen olevan työn vastustamista, minkä tiedostin.
Mielestäni sinun kohdallasi voisi olla kysymys elämän, rakkauden vastustamisesta, mikä on ihmiselle tavallista. Et huomaa, että elämä kannattaa, mikä tekee elämästä mielenkiintoisen ja kevyen täynnä mahdolisuuksia. Elämänvoima sisältyy elämään, ihmisen tarvitse vain antautua elämälle, niin elämä alkaa kannataa.
25.02.2009 10:58
-
Tuli mieleeni esimerkki projektiosta, jonka kuulin erään tunnetun teologin sanovan.
Ihminen projisoi hyvyytensä Jumalaan, pahuutensa paholaiseen ja vastuunsa Messiaaseen.
Siis projisoimme itseäme myös henkimaailmaan. Kuinka paljon tälläkin alueella on projektiota.
22.02.2009 12:10
-
"Toisaalta kiihtyneessä mielentilassa, kun joku tulee rauhoittelemaan ylirauhallisella äänellä, koen sen lähinnä ärsyttäväksi."
Silloin voi saada liikaa tietoisuutta päinvastaisesta, tasapainottomuudestaan, jonka kokee ärsyttväksi. Se mikä ärsyttää, sitä ei halua nähdä itsessään. Aggresiivisuus merkitsee ihmiselle tasapainottomuutta.
-
"Eli mielestäni voisi olla kyse tunteiden synkroniasta, sitä saa mitä tilaa."
Tästä tulee mieleeni, mitä ystäväni kertoi murrosikäisestä tyttärestään.
Tytär soitti kotona äänekästä rock musiikia, joka häiritsi kodin ilmapiiriä. Tämä kausi meni kyllä pian ohi ja rauha palasi perheeseen. Luulen, että murrosikäisen peittää äänekäällä musiikilla omia ongelmiaan.
22.02.2009 11:56
-
"Tiedostaminen kai alkaa siitä, kun hyväksyn viat ja epätäydellisyydet itsessäni"
Salailija on ymmärtänyt projisoinnin vaaran ihmiselle ja kääntänyt katseensa itseensä. Kun muistaisi tämän syyttäessään muita, niin säästyisi monelta tarpeettomalta konfliktilta ja auttaisi itseään henkiseeen taspainoon. Parannuksen tekeminen on aloitettava itsestään.
21.02.2009 14:54
-
"Suomen talouskin on suurimmaksi osaksi viennistä lähtöisin, joten teollisuus on se raha sampo eikä palvelualat."
Yhteiskunta on vääristänyt arvomme, aivan kuin teollisuus, joka edustaa pääoma olisi itseisarvo.
Todellinen arvo on nimenoman ihmisen työ eri muodoissaan, teollisuus on täysin riippuvainen siitä. Ensin on työ sitten pääoma.
Työn arvo on itse toiminnassa, mikä on terveyden lähde. Palkkatyö on vääristänyt työn arvoa. Jos palkatyötä ei löydy, vapaaehtoistoimintaa on tarjolla. Ei ole hyvä jättäytyä ilman hyvää toimintaa, jota yhteiskunta tarvitsee.
21.02.2009 11:13
-
"Väkivaltaisten potilaitten tapauksissa on todettu, että rauhallisen musiikin soittaminen vain pahentaa asioita."
Mielekiintoinen havainto. Itse ajattelen, että rauhallinen musiikki mahdollistaa aggresoiden nousemisen tietoisuuteen, jolloin ihminen joutuu kohtamaan ne. Äänekäs musiikki voi estää niiden havaitsemisen.
20.02.2009 10:28
9 / 27