Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kalervo.salomaa
profiilit
kalervo.salomaa
kalervo.salomaa
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
57
Kommenttia
298
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sehän on Raamatun evankeliumi, tarkemmin sanottuna Johanneksen evankeliumin alku ja pienoisevankeliumi.
01.02.2007 14:19
Sapatti on kyllä Jumalan puolelta annettu kansalleen, mutta sen vanhemmalle osalle, eli juutalaisille. Elleniltä menivät vellit ja puurot sekaisin, kun hän yritti osoittaa, että sapatti kuuluisi ns. pakanaseurakunnan vietettäväksi, asian tekee raskauttavaksi se, että hän opettaa suoraan vastoin Sanaa, joka sanoo, että Jeesus naulitsi lain ristiin (sapattikäskyineen kaikkineen).
Lainaan vielä Mooseksenkirjasta sapattikäskyä osoittavan paikan, joka selkeästi osoittaa sapatin kuuluvan Jumalan ja Israelin välille. Leikillisesti voisi todeta, ettei sotkeuduta Isän ja Hänen kansansa väleihin, ollaan me vain tekemisissä Pojan kanssa, koska olemme Hänen seurakuntaansa. Sanan mukaan Israel on Jumalan vaimo, seurakunta taas Kristuksen morsian.
"12. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
13. "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu."
2. Moos. 31:12-18
01.02.2007 13:32
Sanoit:
"Muutokseen tarvitaan aina valtuutetun henkilön allekirjoitus tai varmennettu lupakirja.Tämä kyseinen Henkilö Jeesus Kristus on hän Jolla ainoalla on valtuus muuttaa lakia ja lakeja onko Jeesus muuttanut raamatun mukaan mitään lakia:"
Laki tosiaan muuttui. Jeesuksen koko toiminta, erityisesti hänen ristinkuolemansa muutti lain. Katsopa:
"11. Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12. Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos."
Hepr. 7:11-12
01.02.2007 13:07
"On olemassa adventtitotuus joka on myös viimeinen totuus. Jeesus antoi todistuksensa profetian henkenä Jumalan sanansaattaja Ellen Whiten kautta.
Tämän tietää jokainen Hengestä syntynyt."
Todellisuudessa suurin, ylivoimaisesti suurin osa Hengestä syntyneistä on täsmälleen toista mieltä.
01.02.2007 13:01
"Whiten näky on annettu meille vahvistamaan epäselvää käsitystämme sapatin suhteen. Tässä korostuu Jumalan vaikutus ohjaten meitä oikeaan käsitykseen suhteessamme "sapattiin"."
Näyt voivat kyllä teoriassa vahvistaa, selkiyttää Sanaa, mutta tässä tapauksessa näky on Sanan vastainen.
01.02.2007 12:59
Kuvaan mielelläni uskoani seuraavan vanhan, tiettävästi tosikertomuksen sanoilla:
Oli piispantarkastus eräässä seurakunnassa ja piispa tenttasi kristinopin tuntemusta seurakuntalaisilta. Hän kysyi eräältä pieneltä pojalta, mihin asti tämä on ehtinyt opinnoissaan. Poika vastasi, ettei hän ollut vielä ehtinyt kuin siihen kohtaan, jossa sanotaan, että: "Armossaan hän pelasti minut, kadotetun ja tuomitun syntisen". Tällöin piispa sanoi: "Kuulehan poikaseni, ei piispakaan ole päässyt sen pidemmälle. Suokoon Jumala, ettemme koskaan pääsisikään."
01.02.2007 12:53
"Voitko kertoa, miksi tuollaista kertomusta (Kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta) ei ollut Jeesuksen ajan juutalaisuudessa? Tuo kertomus ei nimittäin liity mitenkään juutalaisten uskoon tuonpuoleisesta. a.k (toim.huom.)"
Ei Jeesus tarvinnut juutalaisten käsityksiä tuon- tai tämänpuoleisesta, Hänestähän sanotaan päin vastoin, kun Hän oli päättänyt vuorisaarnansa:
"28. Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
29. sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa."
Matt. 7:28-29
01.02.2007 12:44
Kun keisarilla ei ole vaatteita. Ei ole olemassa mitään adventtitotuutta. On vain adventistien käsityksiä, nekin paljolti vääristyneitä.
01.02.2007 12:31
Saatana ei asettanut kirkkoon mitään. Sunnuntain pitäminen ei ole Saatanan, vaan ylösnousseen Herran kumartamista.
01.02.2007 12:30
Sapatti on Jumalan ja Israelin, juutalaisten välinen ikuinen merkki ja sinetti:
12. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
13. "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.
01.02.2007 12:29
Olemme heikoilla jäillä, jos alamme kyseenalaistaa Raamattua vaikkapa sillä perusteella, ettei siellä ole suoranaisesti Jeesuksen kirjoitettua tekstiä.
Katsotaanpa esimerkiksi Luukkaan, lääkärin ja historioitsijan kirjoittaman evankeliumin alkua, se vakuuttaa ainakin minut:
"1. Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
2. sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
3. niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
4. että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu."
Luuk. 1:1-4
01.02.2007 12:26
On ero juutalaisen ja ns. pakanakristityn välillä.
Juutalaiset ympärileikkauttavat itsensä, koska se on Jumalan käsky heille. Sapatin viettämisessä on myöskin ero, koska Jumala asetti sapatinkin merkiksi oman kansansa juutalaisten ja itsensä välille, ja niin myös ns. messiaaniset juutalaiset viettävät sapattia, ns. pakanakristityt taas eivät.
"12. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu."
01.02.2007 12:23
Käytän Raamattua, tässä yhteydessä olen lainannut Paavalin kirjettä Kolossalaisille, erityisesti tätä kohtaa:
"pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."
Kol. 2:14
01.02.2007 12:16
"Kristitty on kuuliainen Jumalan käskyille ja erityisesti sapatille, joka on merkkinä Jumalan ja niiden välillä jotka häntä palvelevat."
Adventisti on kuuliainen erityisesti sapatille, kristitty Jumalalle.
01.02.2007 12:12
Vääristelet Jeesuksen sanoja.
Tässä Jeesuksen koko kertomus luettavana:
”Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'. Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'" (Luuk. 16:19-31).
01.02.2007 12:09
Saatana väittää adventistin mukaan Paavalin suulla, että sapatti on naulittu ristille.
Lainaus Paavalilta:
"ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."
Kol. 2:14
01.02.2007 12:08
Jehovantodistajat ja adventistit pitävät Jeesuksen kertomusta vertauksena, jota se kaikesta päättäen ei ole. Vertauksia kertoessaan Jeesus yleensä antoi ymmärtää kyseessä olevan vertauksen, mutta tässä yhteydessä ei ole sellaista mainintaa, joten miksi emme uskoisi Mestarin tarkoittaneen kirjaimellisesti sitä, mitä Hän sanoikin.
Siis Jeesus kertoi konkreettisen esimerkin jumalattomana eläneen rikkaan miehen ja hurskaan Lasaruksen kohtalosta kuoleman jälkeen. Järkeilijät kyseenalaistavat mm. Jeesuksen määritelmän Paratiisista "Aabrahamin helmana", yrittäen näin olla tietävämpiä kuin Jeesus. Viisaampaa olisi kuitenkin uskoa tässäkin kohden Raamattu sellaisena kuin se on kirjoitettu.
01.02.2007 11:42
Olen tällä palstalla todennut, ettei ole olemassa mitään adventtitotuutta, on vain adventistien käsitys asioista, ja sekin monessa kohden vääristynyt.
01.02.2007 11:38
En ole sunnuntain vietossani tai viettämättömyydessäni minkään kirkolliskokouksen ja vielä vähemmän helvetin tuomion alainen, eikä minulla ole mitään tarvetta tässä suhteessa sen kummemmin perehtyä historiaan.
Vietän Herran päivää ilolla ylösnousseen Herrani kunniaksi ja sen viettäminen on ensi sijassa Herrani Jeesuksen ja minun välinen asia.
01.02.2007 11:36
Lainaat kirjoitettua sanaa joka on vastoin kirjoitettua Sanaa. Siinä olet oikeassa, että se on selvästi sanottu, eli selvästi vastoin Sanaa, joka sanoo, että Jeesus naulitsi lain (sapatteineen) ristille. Uskot siis ensin mainittua mieluummin. No, sinähän siitä vastaat.
01.02.2007 11:28
13 / 15