Vapaa kuvaus

Olen varttunut ja virttynyt tekniikan ihminen, joka on ehtinyt olla jo hyvin monessa mukana. Olen kiinnostunut hyvinkin erilaisista asioista, mutta fysiikan ja matematiikan ongelmat ovat aina haasteellisia, vaikka toisaalta kieli ja sen käyttäminen on myös kiintoisaa. Noita persoonallisuusosion vastuksia pitäisi osaltani kohtuullisesti laventaa, sillä nuo standardivastaukset eivät minulle sovi lainkaan. Minulle voit lähettää sähköpostia osoitteeseen vanha.jaara@suomi24.fi. Vastaan, jos vain ehdin. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

5

Kommenttia

376

1. Laske itse, kun 1 atomimassayksikkö (amy) on 1,660538 × 10^(-27) kilogrammaa. Yksinkertaisin atomi, vety, painaa 1,008 amy ja painavimmasta päästä lawrencium 262 amy.
  2. On henkilöt A ja B. A:lla on rahaa 100 euroa ja B:llä puolet eli 0,5 kertaa vähemmän. Nyt B:llä on rahaa 100-0,5*100 = 50 euroa.

Jos taas B:llä olisikin 80 prosenttia eli 80/100 kertaa vähemmän rahaa kuin A:lla, niin tällöin B:n rahamäärä olisi 100-80*100/100 = 20 euroa.

Jos edelleen B:llä olisi peräti 100 prosenttia eli yhden kerran vähemmän rahaa kuin A:lla, niin tällöin hänellä olisi 100-1*100 = 0 euroa eli ei lainkaan.

Mikäli B:llä olisi kaksi kertaa vähemmän rahaa kuin A:lla, niin tällöin analogisesti hänellä olisi 100-2*100 = -100 euroa eli hän olisi velkaa 100 euroa.

Jos B:llä olisi neljä kertaa vähemmän rahaa kuin A:lla, niin tällöin tietysti hänellä olisi 100-4*100 = -300 euroa.

Näin "x kertaa vähemmän kuin" -ilmaus on useimmissa todellisissa tapauksissa validi vain, kun x on pienempi kuin yksi.

Se oikea tapa on tietysti sanoa, että Suomen kehitysyhteistyörahat ovat neljäsosa Ruotsin vastaavista.