Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

1602

1. Oli yksi projekti tuossa joka vei aikani, hyvään aikaan sattui kun ei muutenkaan olisi huvittanut kirjoitella palstalle silloin muutama viikko sitten.

Minäkin harkitsin tuota nikittömänä kirjoittamista, mutta tulin sitten siihen tulokseen, että numeroin viestini (ihan vaan pysyäkseni itse kärryillä hävikistä).

Aloitukset olen tosin ajatellut tehdä nikittömänä sitten kun niitä teen, että mahdolliset poistot eivät mene minun pussiini. Jos rekisteröimättömänä kirjoitettu avaus poistuu, kaikki tietävät mikä taho sen on poistanut. Auttaa arvioimaan linjaa: mitä saa sanoa ja miten. Ja kenestä: naisista vai miehistä.

Tasa-arvo on yllättävän vaikea asia. Sen kanssa on vähän kuin Fredrika Runebergin kymmenvuotiaana kirjoittamassa sadussa hyveistä ja paheista. Paheet varastivat hyveiden nimilaput niin että hyveille jäi paheiden etiketit. Sitten ne pistettiin jakoon ihmisille. Miehet ryntäsivät varaamaan itselleen tietysti kaikki hyveet, siis ne ominaisuudet, joissa luki, että "hyve". Naisille jäivät sitten ne, joiden etiketissä luki "pahe". Ja niinpä sitten vielä nykyäänkin miesten paheita nimitetään hyveiksi ja naisten hyveitä paheiksi.

Paha hyve ja hyvä pahe -periaate tulee hyvin esiin esimerkiksi vanhustenhuoltokeskustelussa. Naisia syytetään siitä, että he itse ovat suostuneet huonoihin työehtoihin ja ovat nyt vihdoin "ryhdistäytymässä". Hyi hyi naisia.

Onneksi miehet ovat osanneet pitää puolensa sentään. Kunnia heille.

(Vähän kärjistettyä, anteeksi kaikki lähihoitajamiehet.)