Vapaa kuvaus

Aloituksia

33

Kommenttia

1853

1. Vaikka Juhannus on jo mennyt niin vinkki ensi vuodeksi :). No ei nyt sentään, ei ehkä kuitenkaan kannata kokeilla.

Juhannustaikaa: tee vaihteeksi makkaranuotio mökin lattialle ja kas, näet aamuyöstä monta komeaa palomiestä pihallasi letkut ojossa!
    :)))
  2. Paljon kirjoitetaan UV-säteilyn vaaroista otsonikerroksen ohenemisen vuoksi. Itse olen palanut lapsena monesti ja saanut "auringonpistoksia" joka nosti kovan kuumeen ja aiheutti pahoinvointia ja muutenkin heikkoa ja huonoa oloa. Olen aina ollut herkkä auringolle. Aikuisena olen vältellyt auringossa oleskelua. Jokunen uurre tuppaa ilmestymään vaikka niitä vastaan kuinka taistelee ryppyvoitein ja suojelee auringolta.

Lueskelin minäkin auringon haitoista. Tässä jotain Työterveyslaitokselta poimittua:

"Akuutit haitat
    Lähes jokaisen kokema UV-säteilyn haittavaikutus on auringonsäteilyn aiheuttama ihon punoitus eli eryteema, joka ilmaantuu muutaman tunnin kuluessa altistumisesta. Jos iho "palaa" pahasti, esiintyy myös ihon turvotusta, rakkuloita sekä kipua. Ihmiset voidaan jakaa ihon palamis- ja ruskettumisherkkyyden perusteella neljään eri ihotyyppiin. Herkimpään ihotyyppiin I kuuluvat punatukkaiset, pisamaiset henkilöt, jotka eivät rusketu vaan palavat herkästi. Suurin osa suomalaisista kuuluu ihotyyppeihin II ja III, jotka ruskettuvat mutta myös palavat auringossa kohtuullisen herkästi.

Silmään kohdistuva voimakas auringon UV-säteily aiheuttaa akuutin sarveiskalvon tulehduksen eli lumisokeuden, joka ilmenee voimakkaana kipuna ja vieraan esineen tunteena silmässä. Oireet ilmaantuvat yleensä muutaman tunnin kuluttua altistumisesta ja häviävät parin päivän kuluttua sarveiskalvon epiteelisolujen uusiuduttua.

Krooniset haitat
    Jatkuva ihon altistuminen auringon UV-säteilylle aiheuttaa sidekudosvaurioita, jotka ilmenevät ihon paksuuntumisena, uurteina sekä kimmoisuuden vähenemisenä, joiden vuoksi iho näyttää ikäistään vanhemmalta. Pitkäaikaisen tai usein toistuvan liiallisen UV-säteilyn merkittävin terveyshaitta on kuitenkin ihosyöpä, joka on viime vuosikymmenten aikana rajusti yleistynyt valkoihoisen väestön keskuudessa. Lisääntynyt vapaa-aika, etelänmatkailu ja solariumin käyttö lisäävät elämän aikana kertyvää UV-altistumista, joka on ihosyövän tärkein aiheuttaja."