Vapaa kuvaus

Aloituksia

4

Kommenttia

503

1. ei voida pois pyyhkiä, mutta se ei vaikuta
    ikuisesti.'
    Ihmisen teot jäävät tänne elämään ja kantamaan hedelmää, vaikka ihminen itse jo olisikin kuollut.
    Ne kantavat hedelmää sille herralle, jonka johdossa ne ovat tehdyt.
    Näin kirous vielä lisääntyykin ja sen pahan hedelmä pysyy kadotuksessa ikuisesti.
    Tämän takia on niin todella tärkeä asia päästä kiinnittymään Totuuteen, mitä aikaisemmin, sitä parempi, ja saada kantaa elämässään hedelmää Jumalalle.
  2. samalla.

Siinä puhutaan myös luonnollisesta Israelista, sillä siinä puhutaan koko maailmasta, kaikista Jumalan palvelijoista: 'Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennenkuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan'.

Jumalan merkki, sinetti, täytyy meistä löytyä. Se on rauhan Hengen sinetti sydämellä ja se näkyy ulospäin selvästi,kuin otsasta.

Me kaikki Jumalan Hengestä syntyneet Jumalan omat, hajallaan kaikkialla ympäri maailmaa, jotka myös voimme tunnistaa toisemme Jumalan Pyhästä Hengestä syntyneiksi, kuulumme jokainen johonkin näistä Israelin sukukunnista ja omistamme erilaiset lahjat kahdentoista apostolin lahjojen mukaan.

'Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.' 'Maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa turvallisella mielellä, minä olen voittanut maailman.'
    Etkö tunne tätä ahdistusta? Joka päivä se painaa. Se on meidän osamme, jotka Jeesuksessa Kristuksessa olemme.

'En ole tullut tuomaan rauhaa maan päälle'. Seitsemännen sinetin avaamisen jälkeen tuli taivaassa äänettömyys, jota kesti noin puoli hetkeä'.
    Hiljenny hetkeksi ihminen, ja ajattele, mitä pyhien rukoukset jouduttivat maan päällä.

Johannes kertoo, että enkelille annettiin paljon suitsukkeita kultaiseen rasiaan, pantavaksi kaikkien pyhien rukouksiin kultaiselle alttarille, joka oli Jumalan valtaistuimen edessä.
    Siitä alttarilta enkeli otti rasian täyteen tulta ja heitti sen maan päälle. Tuli ei vahingoita ketään, jolla on otsassaan Jumalan sinetti:
    'Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat. Minä tulen pian, pidä mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.'

Mitä uskollisemmin kilvoittelemme, sitä kirkkaamman kruunun saamme. Tämä on hengellistä todellisuutta.
    Uskollisuudesta kruunataan. Kruunua ei ole sillä, joka viime hetkessä, ikäänkuin tulen läpi, pelastaa vain oman sielunsa.
    Kun hänen työnsä ei ole ollut siunaukseksi, niin ne ovat olleet kiroukseksi, ja tämä kirous jää vaikuttamaan. Sitä ei enää voi pois pyyhkiä. Elämämme vaikuttaa aina.
  3. Kun sanotaan, että perustus todella on Jeesus Kristus, se tarkoittaa todellista Jumalan Hengen vakuutusta sydämessä. 'Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia'.Ei siis pelkkä tieto Jeesuksen sovitustyöstä tai luottaminen kasteeseen riitä oikeaksi perustukseksi. Kun puhutaan perustuksesta, jonka Paavali taitavan rakentajan tavoin oli laittanut, niin hän varmasti ohjasi heidät perille elävän Jumalan yhteyteen Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen kautta.

Tästä alkutilanteesta lähdetään sitten eri suuntiin.

Toiset kuuntelevat Jeesuksen neuvoa: Mene, äläkä tästedes enää syntiä tee. He käyttävät saamansa uuden Hengen voiman kokonaan uuteen elämään ja jokapäiväiseen parannukseen ja heille murhetta voi tuoda jo yksi ajatuskin poispäin ja pyrkivät pian palaamaan. He elävät jatkuvassa veren puhdistuksessa - todellisessa eikä kuvitellussa -lapsellisessa Jumalan pelossa ja rakkaudessa ja Jumalan Hengen johdatuksessa. Daavidkaan ei tehnyt mitään kysymättä Herralta.'Odota Herraa, luja olkoon sinun sydämesi - Odota Herraa!' Näitten elämässä Jumalan Henki pääsee rakentamaan, ja kun kysymyksessä on Jumalan Temppeli, niin rakennusaineet ovat kulta, hopea ja kalleimmat jalokivet.

Toiset taas jäävät nauttimaan saadusta armosta, kiittämään ja ylistämään. Valtava armo oli Israelin kansallekin pelastua faaraon sotajoukon kynsistä, kiitos ja ylistys kaikui silloin Punaisen meren rannalla. Mutta sinne he eivät saaneet jäädä. Matka oli vasta alussa.

Nämä toiset ovat huolettomia, eivätkä muista varoitusta. He eivät itseasiassa käsitä miten suuri armo heille on tapahtunut ja kuinka kalliina sitä tulisi pitää. Vihollinen pääsee eksyttämään ja rakentamaan. Ihminen ei odota Herraa, vaan rakentaa itse. Se kaikki on palavaa. Jumalan Hengen todistus sydämestä kadotetaan, eikä sitä enää kaivatakaan. Kuitenkin uskossa eletään ja toimitaan.
  4. tässä sitä taas ollaan. Ja erimielisinä.

Ei missään sanota kadotuksen tulta 'ikäänkuin' tuleksi, vaan se on tuli.

Luin kohdan vielä läpi ja toden totta ei siinä vieläkään puhuta mitään kuolemanjälkeisyydestä, vaan juuri niinkuin sanoin, se tarkoittaa sitä hetkeä, jolloin ihminen tajuaa, että nyt armonaika on ohi ja tuomion hetki ja loppu on minun kohdalleni tullut.

Silloin hän joutuu siihen 'ikäänkuin' tuleen, kun hänen silmilleen jo aukeaa se todellinen tuli. Näin tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on, ja siinä annetaan joillekin vielä mahdollisuus parannukseen ja armon omistamiseen. Kaikki hänen tekonsa palavat, niistä ei ole tullut todellista hyötyä Jumalan valtakunnalle, mutta sielunsa hän pelastaa, kun on oikea tieto ja perusta, että se voi tapahtua vain ja ainoastaan Jeesuksen Kristuksen uhrin ja veren kautta. Hän huutaa avuksi Herran nimeä, ja pelastuu.

Tyhmien neitseitten huutoon Herra sitävastoin ei vastaa. Jeesus itsehän tämän vertauksen kertoi näin: 'Myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' Mutta Hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti, minä sanon teille: minä en tunne teitä.'

Jos Herra ei tunne meitä, niin meillä ei ole mitään perustusta Hänessä, eikä mitään pelastumisen mahdollisuutta. Monilla on juuri se, mitä tyhmillä neitseillä oli: Jeesuksesta pelkkä nimi ja uskovaisen ulkokuori, mutta Henki ja Elämä puuttuu.

Niillekin näistä tyhmistä, jotka jo tällä puolella suostuvat epäilemään ja huomaamaan, että heiltä jotakin puuttuu, käy yleensä niinkuin näille vertauksen neitseille: he alkoivat öljyä pyytää toisilta neitseiltä. Ja vaikka ne, joilta pyydettiin, olivat aivan oikeita viisaita neitseitä, Herran omia, ei Heiltä öljyä, Pyhää Henkeä, voinut saada.
  5. että Salomo teki tämän kaiken Jumalan käskystä. Daavid jo olisi halunnut sen rakentaa, mutta hänelle Jumala sanoi:'sinä et sitä rakenna, vaan sinun poikasi.'

Jumala oli erityisesti kaksi kertaa ilmestynyt Salomolle. Hän eli todella lähellä Herraa, sen näkee Korkeasta Veisusta joka kuvaa Kristuksen tuntemista.

Se, että Jumalalla oli todella aikomus rakennuttaa yksi temppeli, jossa Hänen siunauksensa tulisi olemaan - ja vain siellä yhdessä - käy ilmi Mooseksen pitkästä puheesta, joka alkaa 5.Moos. alusta.

Mooses piti sen tilanteessa, jossa hän jo tiesi, ettei pääsisi Jordanin yli, vaan joutuisi jäämään toiselle puolelle ja kansa Joosuan johdolla menisi ottamaan luvattua maata omaksensa, Jumalan lupauksen mukaan.

Puhe on ikäänkuin jäähyväispuhetta kansansalle; mennyttä kerrataan ja annetaan ohjeita elämää varten luvatussa maassa.
    Siinä puheessa (5.Moos.12 koko luku) Mooses tarkkaan selittää, miten Jumala tulee sieltä valitsemaan vain yhden paikan, mihin kaikkien on kokoonnuttava uhraamaan ja rukoilemaan.

Tämä oli todella Jumalan suunnitelma ja Hänen hyvä tahtonsa. Salomo sai käskyn tämän temppelin rakentamiseen ja ohjeet varojen keräämiseksi siihen.
    Niin suuren halun temppelin rakentamiseen oli Jumala vaikuttanut jo Daavidin sydämeen, että hänkin oli sitä varten säästänyt ja antoi kaiken sen Salomolle. Tästä kerrotaan 1.Kun.5 eteenpäin.

Kun temppeli lopulta oli valmis, kerrotaan kuinka Jumalan kirkkaus todella täytti sen ja kuinka hän vastasi Salomon ensimmäiseen rukoukseen siellä.

Näistä luvuista saa kuitenkin jo pienen vihjeen siitä, mitä myöhemmin tapahtui. Salomo nimittäin rakensi temppeliä 7 vuotta, mutta omaa linnaansa hän rakensi 13 vuotta.

Sitten seuraa lankeemus.

Ensin, luvussa 10, mainitaan, että sen kullan paino, mikä yhtenä vuonna tuli Salomolle, oli 666 talenttia. Seuraavassa luvussa onkin sitten jo Salomon täydellinen lankeemus. Hän kääntyy pois Herrasta.

Kun lukee Salomon valtavasta viisaudesta, joka oli Herran antamaa lainaa hänelle
    ja kun lukee Korkea Veisuuta, joka puhuu siitä, kun Kristus itse tuli hänen sydämeensä,
    niin ei voi olla sydänjuuria myöten kauhistumatta tästä hirveästä lankeemuksesta.

Näinkö katoaa Kristuksen tunteminen, jos Jumalan käskyjä ja varoituksia ei oteta jatkuvasti vakavasti?

Näinkö ankara Jumala on langenneita ja Hänen käskyjään halveksivia kohtaan?

Missä on rakkauden ja armon Jumala?

Ei häntä ole. Ei katumattomille.

Miksi sitten meidän kirkoissamme julistetaan synnit anteeksi katumattomille?

Miksi Raamattu on kirjoitettu?

Turhanpäiten - tai jos jotain sattuis kiinnostamaan?