Vapaa kuvaus

"Älä saata minua eikä ketään meikäläistä viinan kiroihin äläkä naisen pauloihin, sillä viina vie jätkältä järjen, rahat ja vapauden. Nainen taasen ottaa kerralla kaikki ja lisäksi jatkaa jätkän sukua, mikä ei ole tarpeen." - jätkän rukous Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2

Kommenttia

725

1. Joillakin on kyllä kumma tyyli kiihdyttää nopeuttaa juuri ennen ohituskaistaa ja kun kaista loppuu niin taas hiljennetään. Näin tekevät myös jotkut rekkakuskit, ensin ajetaan mitä tahansa nopeutta 60-75km/h:ssa ja sitten ohituskaistalla painetaan jalka suorana.

Itsehän näin tuossa joulun jälkeisellä viikolla seuraavaa: ajelin jonon jatkona, jonon ensimmäisenä meni matkailuauto milloin mitäkin nopeutta ja tämän matkailuauton takana tuli muistaakseni 3 henkilöautoa. Sitten olin minä yhdistelmällä ja minun taakseni kertyi useita henkilöautoja ja yksi kuorma-auto. Tultiin ensimmäisen ohituskaistan kohdalle, niin pari autoa lähti ohittelemaan. Se sujuikin vielä suht nätisti. Sitten aikanaan tulimme toisen ohituskaistan kohdalle, edelläni taisi mennä matkailuauton lisäksi 4 ha:ta, samoin takanani tuli edelleen joitakin ha:ja ja se kuorma-auto.

Tämä kyseinen ohituskaista sijaitsee vastamäessä. Takanani tullut ha lähti ihan reilulla nopeudella ohi. Kun se oli minun edelläni menneen ha:n kohdalla niin minusta katsottuna toinen ha päättikin lähteä ohittelemaan ilman vilkunnäyttelyjä ja peiliin katseluja. Tämä kerkesi vaihtaa kokonaan kaistaa ennen kuin huomasi rinnallaan tulleen auton, jonka kuljettaja väisti jo vähintään puolittain vastaantulijoiden kaistalle. Itsehän katselin mielenkiinnolla tilanteen kehittymistä, aavistin jo tulevia tapahtumia siinä vaiheessa kun ohitseni lähti henkilöauto ja tämä edellä menevä alkoi "nykiytyä" jonossa.

No tultiin siinä sitten siihen mäen harjalle, edelläni meni kolme henkilöautoa rinnakkain. Yllätys yllätys, näitä rinnakkain autoilevia vastaan tulikin henkilöauto. Tämä vastaantulija joutui väistämään niin reunaan kun vain penkka antaa myöten (penkan reunan vain pölistessä). Eli lyhyesti kohtaamistilanteessa oli 4 henkilöautoa rinnakkain. Oikein hienoa, ajattelin minä.

Hmm.. mitähän olisi tapahtunut jos vastaan olisikin tullut rekka tai linja-auto? Luultavasti tämän olisi pitänyt väistää jyrkkään luiskaan (ois muuten varmaan mennyt lähes katolleen sinne) ja taas olisi saatu lukea lehdestä ja kuulla uutisista miten raskas liikenne ei osaa ajaa, "Kyllä ennen oli toisin..."
  2. ...
  3. ...
  4. Lueppas kuule uudestaan nuo muutamat vastaukseni. Kirjoita sitten uudestaan, jos on asiaa.

"Kysymys: Kuinka monta kertaa rekka antaa tietä, vaikka vetäisi esimerkiksi kilometrin pituista jonoa?"

Kirjoituspöytäkuskin jorinoita. Miten vaikeaa on henkilöautolla ohittaa rekka? Ei kovinkaan vaikeaa.

"tukkotukkotukkotukko... plaa plaa plaa"

Voi jeesus sentään. Miksi miellät minun tarkoittavan "teiden tukolla" juuri vähän hitaammin ajavaa? Siksi, että sinä olet asennevammainen raskasta liikennettä kohtaan. Tai et ymmärrä tahallasikaan minun pointtejani.

Olen parissa kirjoituksessani todennut jotenkin näin:
    "Se on valitettavaa, että niin paljon on niitä takakontin kiillottajia, mutta on niitä nysviäkin liikenteessä. Juuri niitä, jotka ajavat hyvällä kelillä 80:n tai 100:n alueella 65km/h:ssa keskitiellä, eivätkä anna tietä vaikka olisi puolen kilometrin pituinen jono takana. "

Aika nysvä, eikö olekkin? Oikein KUNNON NYSVÄ. Ymmärrätkö mitä tarkoitin. Mielestäni perustelin kirjoituksessani mitä nysvällä tarkoitin.

Seuraava:
    "Yleisesti ottaen kaikkein eniten hidastelijoissa (siis nämä jotka todella hidastelee) harmittaa se, ettei ne osaa pitää tasaista nopeutta. On muuten aika kiva ajella siellä takana, kun jonon ensimmäisen nopeus vaihtelee 30-40km/h:ssa. Ja ei, en tarkoita vain omaa työssä oloani, vaan myös sitä "siviilissä" ajelua."

Aikamoinen hidastelija tämäkin, vai? Enkö kuitenkaan perustellut tarpeeksi selvästi juuri SINULLE?

Sitten vielä:
    ""Jos henkilöauto jo valmiiksi ajaa nopeutta 60-70 km/h, kuten sinäkin olet tällä palstalla jo syyttänyt, niin eikö autollasi pääse ohi, jos ohituspaikka on?"

Muutenhan sitä monesti pääsisi, mutta kun muutamat 60-70:n ajajat köröttelevät siinä keskitiellä. Eli olisi vaarallista lähteä ohitse, kun tilaa on korkeintaan pakettiauton verran."

Vaikeaa, niin vaikeaa on silloin ohittaminen. Tästä syystä, siis ohittamisen vaikeudesta johtuen, monet alkavat hiillostaa. Että tämä keskitiellä todella hitaasti ajava antaisi tietä. Puhun nyt yhdestä syystä hiillostaa. Toinen syy on v-mäinen tapa. Kuten jo totesin aiemmin.

Sitten olkoon vielä kirsikkana kakussa tämä:

"Sitten ilmeisesti puolustelet ihan muuten vaan? Tämä ketjuhan alkoi aiheesta "perässäroikkujat". Sinä vetosit viestissäsi heti tientukkojen aiheuttamaan hidastukseen."

Lueppas uudestaa ajatuksen kanssa tämä "Nuoren autoilijan" kommentti. Tuli mieleeni, että taisit puuttua kirjoitukseeni/kirjoituksiini VAIN sen takia, että kirjoitin omalla nimimerkilläni joka sattuu omaperäisesti viittaamaan ammattiini. "Nuori autoilija" kyseli aivan asiallisesti lääkkeitä perässä roikkujiin. Kertoi jopa harrastavansa jarrutus/kiihdyttely-leikkejä. Minä puolestani kerroin yhden lääkkeen, jonka taatusti luulisi auttavan. Eli antaisi tietä. JA VITTU EN TARKOITA MITÄÄN SAATANAN BUSSIPYSÄKEILLE AJELUA! Vaan sitä, että hyvässä paikassa näyttäisi esim. vilkulla ohituspaikan, yhteispelin merkiksi. Yritä edes sisäistää tämä.

Muuten, tiedoksesi: Jos sattumoisin kirjoitan nysvistä/hidastelijoista/keskitien tukoista yms. niin tarkoitan niitä TODELLISIA hidastelijoita liikenteessä. En niitä jotka ajavat 80:n alueella 80km/h:ssa. Tai vastaavaa.

PS. Kirjoitit aika paljon ihan asiaakin, mutta minun näkökulmastani luettuna kirjoituksesi voi ymmärtää myös nysvien puolustuspuheina. Kovat agressiot sinulla ainakin on raskasta liikennettä kohtaan.
  5. mutta niin taidat horista sinäkin :)

Minullahan ei muuten ole mitään voimakasta tarvetta puolustella hiillostajia. Oikeastaan ei ole minkäänlaista tarvetta puolustella. Joskus kyllä itsekkin hiillostan, lähinnä silloin sen pienen hetken, kun odotan sitä ohituspaikkaa. Tai joskus tahtomattani, kun joku kääntyy kolmion takaa eteeni ja joudun jarruttamaan täydestä vauhdista vaikkapa 50-60:in. Tarkoitan myös henkilöautolla ajelua, en vain työajelua.

Mutta, sen sijaa minulla on tarvetta "syytellä" näitä teiden tukkoja. Olet kai huomannut, että olen muutaman kerran esittänyt toiveeni näille syystä tai toisesta hitaammin liikkuville, että antaisivat reilusti tietä eivätkä olisi jononkerääjiä. Kuten jo aiemminkin juuri tässä samassa keskustelussa totesin. En tiedä, oletko edes lukenut. Toivonkin, että luet nämä keskustelut, sinua lainaten, neutraalisti. Älä ajattele, että ne on kirjoittanut raskaan liikenteen edustaja, vaan ihan tavallinen tallaaja ja ihan yleisesti ottaen.

Siis nämä kirjoitukset:
    http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000012640540

Vastaus tähän:
    http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000012640742

Ja vastineeni:
    http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000012640831

sitten ehkä myös tämä:
    http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000012645998

Toivottavasti linkit toimii, etten tyrinyt noita osoitteita ;) Aika lyhyen napakoita kirjoituksia, ei mene montaa minuuttia lukiessa.
  6. uguli-hyvä, nyt sinä kirjoittelet vain kirjoittamisen halusta. Puutun ensiksi tähän:

""Mistä muuten päättelet, että minä kuuluisin niihin raskaan liikenteen edustajiin, jotka hiillostavat pitkät päällä kaikkia jotka ajavat vähänkin hitaammin kuin minä?"

Itsehän sinä kirjoitit, ettet osaa ajatella."

Voivoi, ai sinä ihan tiesit edellistä omaa kirjoitustasi väsätessäsi, mitä juuri MINÄ aion siihen vastata. Hohhoi, sinulla taitaa vain keittää, kun joku ei ole samaa mieltä kanssasi. Näkyykös tämä sitten liikenteessä, kun näin herkästä provosoidut?

Tuot mieleeni yhden toisen kirjoittelijan, jota ei ole näkynyt pitkään aikaan näillä palstoilla. Voi jopa olla niin, että sinä olet tämä kyseinen kirjoittaja. Tai sitten et. Miten vain, aivan sama.

"Jos tiellä on tilaa ohittaa, niin mikset mene ohi? Jos ei ole tilaa ohittaa, ainoa tapa väistää on mennä bussipysäkille tai P-paikalle. Jos on pitkä suora eikä vastaantulijoita, niin mene ohi."

Kyllä minä menen ohi, siitä ei sinun eikä kenenkään muunkaan tarvitse huolehti. JOS on hyvä paikka mennä ohi. Muista myös, ettet ajele liian keskellä tietä.

"Suomessa on normaali maantie niin kapea, että rekalla ei henkilöautoa voi ohittaa, jos on vastaantulijoita."

Olenkos minä kirjoitellut mitään vastaantulijoiden aikaan ohittamisesta. En ole. Enkä kyllä ymmärrä logiikkaasikaan. No jokainen tavallaan.

"Talvella erityisesti ei ole mitään asiaa lähteä ohittamaan, kun tiet ovat liukkaat."

Asian kääntöpuoli on se, että talvella on suurempi riski ajella "epämääräisesti liikkuvan" takana kuin mitä kesällä. Eli kuitenkin, vaikka sinä et tästä tykkäisikään, niin pelkistän hieman: On turvallisuuden kannalta parempi, että se rekka ajaa nysvän edellä kuin nysvän takana. Pätee myös henkilöautoihin ja muutamaan muuhunkin kulkuneuvoon.

Kokonaisuudessaan tuo sinun kirjoituksesi on vailla vertaa. Jotenkin vain yrität veistää tikuista asiaa. Miksi muuten intät siitä väistämisestä? Itsehän olen tainut kirjoitella tien antamisesta. Vai?

"Jos henkilöauto jo valmiiksi ajaa nopeutta 60-70 km/h, kuten sinäkin olet tällä palstalla jo syyttänyt, niin eikö autollasi pääse ohi, jos ohituspaikka on?"

Muutenhan sitä monesti pääsisi, mutta kun muutamat 60-70:n ajajat köröttelevät siinä keskitiellä. Eli olisi vaarallista lähteä ohitse, kun tilaa on korkeintaan pakettiauton verran.

Rönsyilee rönsyilee, en jaksanut syventyä tämän enenpää tähän kirjoitukseen.

Voit myös lukea, mitä "sinivilkku" kirjoitti.
  7. miettimään, koska olen täsperävaunullisen rekka-auton etummaisen nupin kuljettaja. Mehän emme osaa käyttää omaa järkeämme. Johan se on monen suusta kuultu tälläkin palstalla. Huomasitko?! Kuulen jo ihmisten puhuvan tällä palstalla. Kyllä minä olen sitä mieltä, että minut ja kaltaiseni pitää saada pois liikenteestä, olenhan kuitenkin yhteiskunnan pohjasakkaa, arvoasteikossa alempana kuin esimerkiksi raiskaajat, rattijuopot ja väkivaltaiset persoonat. Niin, juuri nämä, jotka pieksävät vaimojaan ja lapsiaan. Jopa näin joulun alla. Ja joulunakin. Sytyttelevät taloja tuleen ja niin pois päin. Kyllä, näin se vain on.

Miksi muuten siitä tien antamisesta pitää tehdä niin vaikeaa, kuin mitä te teitte tuossa kirjoituksessanne? Miksi pitäisi väistää juuri sinne bussipysäkille, kun takana tulee isompi auto? Ettekö te voisi katsoa mielestänne sellaisen suht hyvän paikan, siis sellaisen missä riittää näkyväisyyttä, ja sitten näyttää sellaisessa hyvässä paikassa vilkulla ohitusmerkin? Ehkä jopa takana tulevan lähtiessä ohitukseen, auttaa tätä ohitustilannetta hidastamalla vähän sitä omaa nopeutta.

Yleisesti ottaen kaikkein eniten hidastelijoissa (siis nämä jotka todella hidastelee) harmittaa se, ettei ne osaa pitää tasaista nopeutta. On muuten aika kiva ajella siellä takana, kun jonon ensimmäisen nopeus vaihtelee 30-40km/h:ssa. Ja ei, en tarkoita vain omaa työssä oloani, vaan myös sitä "siviilissä" ajelua.

Itselläsi muuten taitaa olla asennevamma raskasta liikennettä kohtaan. Mistä muuten päättelet, että minä kuuluisin niihin raskaan liikenteen edustajiin, jotka hiillostavat pitkät päällä kaikkia jotka ajavat vähänkin hitaammin kuin minä?