Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
loveletter100
profiilit
loveletter100
loveletter100
Vapaa kuvaus
Kotimaa: Suomi
Koulutus: ---
Ammatti: Muu
Siviilisääty: Naimisissa
Lapset: ---
Aloituksia
10
Kommenttia
341
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
1. Minkä maalainen puolisosi on?
Kiinalainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa?
Kesällä tulee 9 vuotta täyteen naimisissa oloa.
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista?
nelisen kuukautta ennen yhteen muuttamista ja vajaa puoli vuotta siitä mentiin naimisiin.
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran?
Paikallisessa tavaratalossa jossa tuli tulkiksi kun minulla oli kieliongelmia myyjän kanssa.
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä?
Ei kun molemmat asuttiin silloin Kiinassa
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta?
Olen asunut ja jos myös hotelliasuminen lasketaan asumiseksi niin aika kauankin.
Pidän maasta todella paljon ja mahdollisesti muutammekin sinne takaisin jossain vaiheessa. Sen takia vaimoni asunto on siellä meitä edelleen odottamassa. (Tällä hetkellä sen käyttö rajoittuu meidän tilapäisiin käynteihin / loma-asumisiin)
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)?
Kiinalainen on liian kohtelias ja ei voi suoraan sanoa toiselle omaa negatiivista mielipidettään. Tästä olen hänelle monesti valittanut.
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti?
Olen lähes puolet aikuisiästäni tehnyt töitä muualla kuin Suomessa joten eiköhän tämä ole ollut sellainen sulatusuuni eri kulttuureihin ettei avioliitto ole enää siihen vaikuttanut.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti?
Ei ole muuttanut paitsi ruokatottumuksiaan.
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia?
Positiivisena ystävällisyys / avuliaisuus. Negatiivisena korruptio vaikka joku voisi pitää sitä positiivisenakin asiana koska kaikki järjestyy kunhan siitä on valmis maksamaan.
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa?
Ihastunut erityisesti Suomen "viileään" kesään + puhtaaseen ilmaan + rehellisyyteen. -20 asteen pakkasia vihaa.
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat?
Kiinalainen keittiö yleensä on loistava joten siellä on paljonkin ruokia joista pidän. Toisaalta sanotaan että kiinalainen kokki valmistaa ruuaksi kaiken sen minkä pystyy kiinni saamaan mutta tuo ei onneksi päde meidän perheessä.
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa?
Meillä ruokavalio on etupäässä suomalaisvoittoinen ja on paljonkin suomalaisia ruokia joita vaimoni erityisesti rakastaa vaikka alkuvuosina niitä oudoksuikin. Oikeastaan vain lakritsi ja salmiakki eivät edelleenkään hänelle maistu.
17.04.2012 13:43
Jännä juttu sinäänsä, että ihminen joka ei ole aikaisemmin paljoa kotimaataan kauempana käynyt, ihastuu ensimmäisiä kertoja ulkomailla ollessaan kaikkeen erilaiseen ja eksoottiseen ja pitää sitä kauniina.
Vasta sen jälkeen kun on vuosia maailmalla matkustellut tajuaa oman kotimaansa kauneuden.
08.02.2012 12:54
Typerintähän näissä aasialaiskeskusteluissa on se, että puhutaan aasialaisista jotenkin yhtenäisenä ihmisryhmänä ja unohdetaan kuitenkin että yli puolet koko maapallon väestöstä on aasialaisia.
Eli puhuttaessa aasialaisista jonakin erityisryhmänä on lähes sama kuin puhuttaisiin kaikista ulkomaalaisista jonakin homogeenisena ryhmänä.
08.02.2012 12:45
Minun arviointini on että tämän palstan kirjoittajista vain muutama mutta sitäkin aktiivisempi kirjoittaja kuuluu tuohon avioeron katkeroittamaan ryhmään ja loput ovat teini-ikäisiä provoilijoita joilla ei koskaan ole edes ollutkaan mitään monikulttuurista suhdetta kuin ehkä omissa päiväynissaan.
08.02.2012 12:35
Itseasiassa Itä- / Kaakkoisaasian maat eivät ole niin köyhiä kuin näytät kuvittelevan:
Jos kaikkia maailman maita verrataan bruttokansantuotteella, rikkain maa on Yhdydvallat.
Seuraavana on Kiina ja kolmantena Japani.
Jos taas verrataan sitä, missä maassa on eniten miljonäärikotitaluoksia,
järjestys muuttuu seuraavasti:
Ensimmäisellä sijalla on edelleen Yhdysvallat (5,2 miljoonaa kotitaloutta).
Toisella sijalla on Japani (1,5 miljoonaa kotitaloutta) ja kolmannella sijalla
Kiina (1,1 miljoonaa kotitaloutta).
Jos taas maita verrataan maan valuuttavarannon mukaan (kuinka paljon maalla on kultaa, ulkomaan valuuttaa tai toisten maiden velkakirjoja) niin Kiina on
ylivoimainen ykkönen yli 2 800 000 miljoonan dollarin valuuttavarannollaan.
(Pelkästään USA on Kiinalle velkaa 1 116 000 miljoonaa dollaria).
Toisella sijalla on Japani (1 120 000 miljoonaa dollaria) ja kolmannella sijalla
Euroalueen keskuspankki (852 000 miljoonaa dollaria).
Itseasiassa valuuttavarannoltaan 10 kärkimaan lista on jopa niin vahvasti
Aasia-painotteinen että noiden "köyhien Aasian maiden" lisäksi listalle
mahtuukin mukaan vain Euroalueen keskuspankki,Saudi-arabia, Brasilia ja Sveitsi ja on otettava huomioon että Euroalueen keskuspankki on kaikkien Euromaiden yhteinen.
08.02.2012 12:30
Silloin kun on tarkoitus mennä ulkomailla naimisiin, ehdottomasti oikea paikka selvittää se mitä dokumentteja tarvitaan on avioliittoon vihkivä maistraatti kyseisessä massa + kaupungissa!
Sen paremmin Suomalainen maistraatti kuin Suomen edustustokaan kyseisessä maassa ei välttämättä tiedä mitä dokumentteja kyseisen kaupungin vihkiviranomainen edellyttää.
Tiedän esimerkiksi ihan kokemuksesta että vaikka maassa olisi pitänyt kansainvälinen esteettömyystodistus riittää, toisen kaupungin viranomainen hyväksyi sen mutta toisessa kaupungissa se ei kuitenkaan kelvannut.
Siispä ulkomailla olevan morsiamen/sulhasen on viisainta henkilökohtaisesti selvittää tuo asia paikalliselta vihkiviranomaiselta eikä yrittää etsiä tietoa mistään muualta.
17.11.2011 17:03
Pysyvän oleskeluluvan voi saada jos on oleskellut Suomessa A-statuksella yli 4 vuotta. Muussa tapauksessa tuo aika taitaa olla nykyään 5 vuotta (ennen oli 6 vuotta). Eli kannattaa ensin varmistaa millä statuksella nykyinen oleskelulupa on.
Pysyvän oleskeluluvan hakukaavakkeessahan heti ensimmäisellä sivulla lukee:
"Jos pysyvän luvan edellytykset eivät täyty, hakemuksen perusteella voidaan myöntää määräaikainen jatkolupa."
Eli jos pysyvää oleskelulupaa ei myönnetä, hakijalle voidaan silti myöntää jatkolupa mutta ei kai sillä niin hirveästi merkitystä ole kumpi lupa myönnetään?
Pääasia että luvat on kunnossa.
Minun vaimonihan anoi Kiinassa ollessaan ensimmäistä oleskelulupaa "hyvissä ajoin" koska silloisen UVI:n sivulla luki että käsittelyajat ovat 4 - 6 kk. Lupa tuli kuitenkin hieman reilussa viikossa mutta koska emme olleet varautuneet noin nopeaan käsittelyyn, emme kuitenkaan voineet vielää tuossa vaiheessa muuttaa Suomeen vaan muuttomme myöhästyi useammalla kuukaudella.
Koska Suomessa oleskeluaika lasketaan kuitenkin Suomeen saapumispäivästä, ensimmäisen oleskeluluvan alkuosa meni " näin ollen harakoille.
Seuraava jatkolupa olikin sitten 3 vuotta, mutta koska tämän luvan päätyttyäkään hän ei ollut oleskellut Suomessa vielää 4 vuotta (vaikka takana olikin 4 vuoden oleskeluoikeus), vielä seuraavakin oleskelulupa oli 4 vuoden jatkolupa.
Eli:
ensimmäinen oleskelulupa 1v
ensimmäinen jatkolupa 3v
toinen jatkolupa 4 v
Tuon 4v oleskeluluvan voimassa ollessa hänen passinsa meni kuitenkin vanhaksi ja sen sijaan että olisimme anoneet oleskeluluvan siirtoa uuteen passiin, anoimme hänelle suoraan pysyvää oleskelulupaa joka myönnettiin koska oleskelua oli siihen mennessä kertunyt jo reilusti yli vaadittava 4 vuotta.
Yksinkertaisinta kuitenkin on käydä paikan päällä ulkomaalaispoliisilta kysymässä asiasta koska sieltä saa varmimmin ohjeet.
01.11.2011 09:44
Eiköhän ratkaisevaa ole teidän yhteinen asumishistoria eikä se mistä sitä oleskelulupaa haetaan.
Jos takana on pitkä asumishistoria niin lupa tulee kyllä nopeasti ja tiedän useitakin tapauksia joissa lupa on tullut migristäkin alle kuukaudessa vaikka ilmoittavat keskimääräisiksi käsittelyajoiksi 4 - 6 kk.
Vastaavasti joillakin käsittely kestää jopa vuosia kun ei ole taustalla muuta kuin nettituttavuus / lomaromanssi.
22.08.2011 12:56
Olen tainnut joskus tänne jo oman tarinani kertoakkin mutta muistellaanpa taas menneitä.
Eli olen suurimman osan elämääni tehnyt eri pituisia työkomennuksia ulkomailla ja pari kertaa olen jo ollut naimisissakin suomalaisen naisen kanssa, mutta molemmat avioliitot ovat kaatuneet siihen kun suuri osa elämää vaimo on ollut lasten kanssa Suomessa ja minä maailmalla.
2000 luvulla alkoi sitten Kiinan suunta työllistää minua yhä enemmän ja tutustuin siellä nykyiseen vaimooni ja menimme siellä naimisiin vuonna 2003, eli olemme olleet naimisissa jo 8 vuotta.
Kun pitkä työprojektini Kiinassa alkoi olla sillä mallilla että jatkossa tulisi vain satunnaisia käyntejä Kiinaan,aloimme valmistella Suomeen muuttoa. Tässä yhteydessä sain myös sovittua työnantajani kanssa että jatkossa teen työtä vain suomessa ja pelkästään satunnaisesti lyhyitä käyntejä Kiinassa jotta pystymme elämään jatkossa normaalia perhe-elämää.
Minulle tuli ennen projektin loppua lyhyt käynti Suomessa ja ajateltiin että siinä yhteydessä vaimoni pääsee tutustumaan myös Suomeen, mutta eipä hänelle myönnetty viisumia jotta olisimme yhdessä voineet Suomessa käydä.
Perusteluiksi ilmoitettiin että koska olemme naimisissa, hänelle ei myönnetä viisumia vaan hänen on haettava oleskelulupaa.
No Suomessa käydessäni jätin oleskelulupahakemuksen vaimoni ja hänen lastensa puolesta paikalliselle poliisille ja ennenkuin kerkesin edes takaisin Kiinaan, silloisesta UVIsta jo soitettiin että oleskeluluvat ovat valmiit, eli lupapäätös UVIsta tuli yhtä nopeasti kuin meni aikaa odotellessa kielteistä viisumipäätöstä Suomen konsulaatista.
Seuraavaksi alkoi kova kiire järjestellä asioita Suomeen muuttoa varten ja syksyllä 2004 tulimme vaimoni ja hänen kahden lapsensa kanssa Suomeen.
Yhteisiä lapsia meillä ei ole koska kumpikin on jo kerennyt hankkia omat lapsensa ennen meidän tapaamistamme.
Vaimoni oli kerennyt opetella Suomen kieltä jo ennen Suomeen muuttoa joten meidän yhteinen kieli on ollut meidän perheessä jo vuosia pelkästään suomen kieli.
Vaimoni on myös erittäin avoin ihminen joten täysin vieraatkin ihmiset ottavat hänet erittäin hyvin vastaan. Monetkaan vieraat ihmiset eivät kyllä tunnista meitä Suomi-Kiina pariksi, koska itse olen jo "perusväriltäni" tummempi kuin suomalaiset yleensä joten vieraat ihmiset aloittavat lähes järestään keskustelun meidän kanssa englanniksi ennenkuin selviää että itse olen suomalainen ja vaimonikin puhuu hyvää suomea.
Minun ensitapaamisesta hänen vanhempiensa kanssa on jäänyt mieleen se, että hänen vanhempansa olivat ensin erittäin varautuneita minun suhteeni ja olivat kyselleet vaimoltani että onko tämä sinun ystäväsi joku peltotöitä tekevä maalainen vai miksi olen ihonväriltään niin tumma? Kiinalainen yläluokka kun pelkää ruskettumista.
Vaimollani on edelleen "kakkoskoti" Kiinassa ja käymme siellä 1-2 kertaa vuodessa jolloin tapaamme myös vaimoni vanhemmat ja muita hänen sukulaisiaan + joskus vielä satunnainen työkeikka minulla ko. maassa.
Vaimoni on edelleen Kiinan kansalainen eikä meillä ole tarkoitustakaan hakea hänelle Suomen kansalaisuutta koska Suomen passilla on hankalampi matkustaa Kiinaan kuin Kiinan passilla. Vaimollani on myös sen kaltaista omaisuutta Kiinassa joka ei ole ulkomaalaiselle sallittua joten tämäkin estää Suomen kansalaisuuden hakemisen niin kauan kuin Kiina ei hyväksy kaksoiskansalaisuutta.
22.08.2011 12:41
No jos "vain" kaupungeissa asuvat kiinalaiset ovat koulutettuja niin tällä hetkellä kuitenkin noin 500 miljoonaa kiinalaista asuu kaupungeissa ja on arvioitu että vuoteen 2015 mennessä yli puolet kaikista kiinan asukkaista asuu kaupungeissa. Onhan tuo nykyinen 500 miljoonaa koulutettuakin jo aika hyvä alku :).
29.10.2010 13:59
Kiinahan on valtava maa joten kaikki on mittasuhteiltaan suurta ja jossain määrin onkin hankala hahmottaa Kiinan lukuja.
Maassa on pitkälti yli sata kaupunkia joiden asukasmäärä ylittää miljoonan asukaan määrän. Alkuviikosta tuli TVstä dokumentti eräästä Kiinan kaupungista jossa asuu tällä hetkellä peräti 32 miljoonaa asukasta ja on näinollen yksi koko maailman suurimmista metropoleista.
Kiina myös kaupungistuu vauhdilla ja esimerkiksi Shenzhen oli vielä 1980 luvulla pieni kalastajakylä mutta nyt jo yli 10 miljoonan asukkaan kaupunki.
Pelkästään tässä kaupungissa toimii 39 000 ulkomaista yritystä 90 eri maasta. Teollisuuden kasvua rajoittaa kuitenkin asuntojen ja työvoiman puute sillä kaupungissa on jatkuvasti 100 000 - 150 000 henkilön vajaus työvoimasta.
Kiina elääkin nyt samaa murrosta kuin Suomi muutama vuosikymmen sitten. Maaseutu autioituu kun työikäinen väestö muuttaa kaupunkeihin.
Kiinassa on myös yli 1700 yliopistoa joista jokainen on mittasuhteiltaan valtava. Esimerkiksi Harbinin yliopistossa yksistään on yli 55 000 opiskelija. Kiinalaisista yliopistoista valmistuukin yli 6 miljoonaa opiskelijaa joka vuosi.
Tämän lisäksi noin miljoona kiinalaista opiskelee ulkomalaisissa yliopistoissa ja jo pelkästään Otaniemessä heitä on noin 300.
Kiinassa on myös valtavat erot tulotasoissa. Maassa on dollaripohjaisiakin miljonäärejä enemmän kuin esimerkiksi USAssa vaikkei edes huomioitaisi sitä, että maan sisäinen kustannustaso on vain noin 1/10 länsimaiden kustannustasosta. Työntekijöiden tyypillinen palkkahaitari on myös valtava (1000 yuan - 10 000 yuan joka kustannustasokorjattuna vastaa suomalaisen palkansaajan 1000 - 10 000 €/kk).
Kiinassa asuu edelleen myös ihmisiä joiden täytyy tulla toimeen 2 $ / päivä, eli tämän päivän kurssin mukaan noin 1,5 euroa / päivä, mutta mitäkö tämä sitten oikeasti merkitsee?
Pitää myös ottaa huomioon että kustannustaso perustarvikkeiden osalta Kiinassa on noin 1 / 10 Suomen kustannustasosta.
Kun suomalainen työmarkkinatuella elävä aikuinen työtön saa KELAlta 25,63 € / päivä eli 128,15 € / viikko josta maksaa kiinteää 20% veroa, käteen hänelle jää 14, 64€ / päivä, joten käytännössä hänellä on sama ostovoima käytettävissä kuin tuo kiinalaisen 2$ /päivä kun kustannustaso huomioidaan. Vastaavasti suomalainen työtön lapsiperhe jää huomattavasti alle tuon laskennallisen kustannustasokorjatun 2$/ päivä vaikka mukaan lasketaan lapsilisä 100€/kk + työmarkkinatuen lapsikorotus 4,86 e/pv.
29.10.2010 13:15
Eipä tule pahemmin tällä palstalla vierailtua koska täällä oleva keskustelun taso ei niin hirveästi sykähdytä että olisi syytä jatkuvasti palstaa seurata.
Meidän perheessä kuitenkin kaikki hyvin ja jo 7 vuotta avioliittoa takana joten tuttua ja tasaista on elämä.
27.10.2010 13:16
Nyt en oikein ymmärrä sinun asennettasi. Kerrot että olet hyväpalkkaisessa työssä ja talous on kunnossa mutta silti sinun vaimosi pitää pärjätä joko rahattomana, tai silloin kun on työvoimakoulutuksessa niin sitten tuolla koulutustuella.
Ilmeisesti myös itse ajelet autolla mutta vaimosi joutuu polkemaan polkupyörällä perässä myös räntä- ja vesisateessa.
Kyllä toimivaan avioliittoon kuuluu kuitenkin se, että mies ja vaimo ovat avioliitossa tasavertaisia riippumatta siitä, kumman tulot ovat suurempia.
Tuskin yksikään suomalainen vaimo suostuisi vastaavaan missä tilanteessa omaa vaimoasi pidät.
27.10.2010 13:04
Ihan vaan tiedoksi että rasismi EI OLE rikos ainakaan Suomessa!
24.08.2010 08:23
Itse olen ollut 2 kertaa naimisissa suomalaisen kanssa ja kumpikaan molemmista existäni ei ollut päivääkään töissä eli pelkästään minun palkallani elettiin. Exien "harrastus" olikin lähinnä shoppailu + ystävien kanssa ajan vietto ja tietenkin oma luottokortti taskussa.
Nykyinen kiinalainen vaimoni sensijaan on töissä koska on koko aikuisikänsä tehnyt töitä eikä kuulemma saa aikaansa kulumaan ilman työntekoa !
24.08.2010 08:17
Niin se näyttää maailma muuttuvan.
Jo vuosia tämän palstan aiheet ovat olleet 99 prosenttisesti afrikkalainen / turkkilainen mies, ja saattanet arvatakkin ettei vastaavasti nuo aiheet minua niin hirveästi kiinnostaneet :).
Siinä mielessä olet kyllä oikeassa, että suuri osa noista thai- jutuista on vanhoja viestiketjuja jotka on vain nostettu mukaan jollakin mitäänsanomattomalla viestillä, eli suurin "syyllinen" on kai tämä nykysysteemi jossa ensimmäiseksi nousee viestiketju jossa on uusin kommentti sisällä.
02.07.2009 08:15
"Kyllähän hiusten värjääminen on täysin rinnastettavissa kulmien värjäämiseen, mikä taas on meikkausta"
Mutta minä tosiaan luulin että pelkkästään hiusten värjäämisestä puhuminen ei sentään vielää olisi meikkaamista.
Ja tämä karvakeskustelu tässä on kyllä itse asiayhteydestä pois otettu.
Alkuperäisessä viestiketjussahan sinä(?) vai joku muu kirjoitti että nainen EI OLE KAUNIS ellei hän meikkaa + suorita säännöllisesti karvanpoistoa käsistä ja jaloista.
Tähän vain totesin että minun vaimoni ei meikkaa eikä hänellä ole edes mitään tarvetta karvanpoistoon mutta on silti kaunis!
Minulle on myös aivan sama kasvaako vaimoni jaloissa ihokarvoja vai ei, joten sen takia en hänelle stressiä aiheuta.
Totesimpahan vain tuossa ketjussa ettei hänellä noita ylimääräisiä ihokarvoja kasva eikä hänen sen takia tarvitse turvautua ihokarvojen poistoonkaan.
12.06.2009 15:14
Kyse oli kylläkin meikkaamisesta, ja totesin ettei vaimoni ole meikannut Kiinassa, kuten ei meikkaa täällä Suomessakaan.
Pyydän tuhannesti anteeksi väärinymmärrystäni, sillä todellakin luulin ettei tukan värjäämisestä puhuminen sentään ole vielää meikkaamista sanan varsinaisessa merkityksessä.
Hänhän ei ole meikannut eikä myöskään värjännyt tukkaansa koskaan meidän yhdessäolomme aikana - ei Kiinassa eikä täällä Suomessa, mutta muutama vuosi sitten hän otti kyllä puheeksi että mitä mieltä olisin jos hän vaalentaisi tukkaansa.
En ole kyllä viimeaikoina kysynyt haluaisiko hän kenties edelleen tukkaansa värjätä vaikkei ole siitä minulle maininnutkaan. (Tuo viestihän on yli vuoden vanha johon viittasit).
Tuossa samassa viestiketjussa oli myös puhetta siitä, ettei vaimolleni kasva "partaa" eikä ihokarvoja käsiin eikä jaklkoihin.
Tähän epäilit että hän on jotenkin sairas jos ei "parta kasva".
Kerkesin siihen aikoinaan vastatakkin, mutta ilmeisesti joku naispuolinen lukija katsoi vastaukseni loukkaukseksi häntä kohtaan ja ilmoitti viestini asiattomaksi, eli tähän uusiksi selitys jospa nyt saisi jäädä tänne.
Ihokarvojen kasvu määräytyy karvatuppien lukumäärän ja niiden aktiivisuuden mukaan.
Vaikka ihminen polveutuukin apinasta, ihmisen karvatuppien määrä ja aktiivisuus on huomattavan erilainen apinaan verrattuna johtuen erilaisista geeneistä.
Karvatupellahan on 3 erilaista jaksoa:
Aktiivisen vaiheen aikana ihokarva kasvaa
Passivisessa vaiheessa karvan kasvu on pysähtynyt ja passiivisen vaiheen lopussa ihokarva irtoaa.
Lepovaiheen aikana karvatupessa ei ole ihokarvaa.
Eihän lapsikaan ole sairas vaikkei sillä parta kasvakkaan.
Meidän geenimme määrittelevät kunkin karvatupen toimintajaksojen pituuden joka on vielä karvatuppikohtainen.
Esimerkiksi lapselle ei kasva partaa lapsuusaikana koska ylähuulen karvatupet ovat koko lapsuusiän lepotilassa vaikka hiukset päässä kasvaakin jne.
Ihoalue pysyy karvattomana silloin kun ihon tällä alueella olevat karvatupet ovat jatkuvassa lepotilassa, tai aktiivinen (ja passiivinen) jakso on erittäin lyhyt suhteessa lepovaiheeseen.
Eli todellakin kyse on geeneistä eikä sairaudesta.
12.06.2009 14:00
Kiinalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että kasvojaan ei menetetä missään tapauksessa. Tämä aiheuttaa sen että ainakin meistä länsimaalaisista kiinalaiset tuntuvat aika varautuneilta kun he ovat vieraamman ihmisen kanssa tekemisissä. Kiinalainen välttelee myös sanomasta jyrkkää kantaa mihinkään asiaan mutta he "lukevat" jatkuvasti kanssaolijan ilmeitä ja pyrkivät näin luomaan käsityksen kulloisestakin tilanteesta. Tämän takia kiinalaiselle onkin varmaan helpompi keskustella "turvallisesti" messengerissä kuin kasvotusten sellaisen henkilön kanssa josta on vielä epävarma. Kannattaakin tutustua kiinalaiseen kulttuuriin jotta paremmin ymmärtäisit usein erittäin pienetkin vivahteiden muutokset kumppanisi käytöksessä. Heillä ei kuitenkaan ole mitään muuria muun maalaisia kohtaan evätkä missään mimessä ole "laumaihmisiä" vaikka joku jo sitä täällä esittikin. (Tai on sentään jossain määrin afrikkalaisia / arabeja kohtaan aika rasistinen linja ja ei pidä hämmästyä vaikka hän ei edes kättelisi ko. maiden kansailsia). Muutenkin kiinalaiset välttelevät fyysistä kosketusta vieraampaan ihmiseen joten ihan tyypillinen tervehdys tuntemattomalle on pelkästään lievä kumarrus ja hymy. Myös lahjojen suhteen kannattaa olla varovainen sillä esimerkiksi kukkia ei anneta ystävälle vaan ne ovat rakkaudenosoitus. Myös lahjapaperin värillä on oma merkityksensä joten jos haluaa olla hienotunteinen, tähänkin kannattaa panostaa. Netistä löytyy hyviä käytösvinkkejä joten kannattaa etsiä sieltä lisää ohjeita.
14.05.2009 13:28
"Yleensä suomalaismiehen naisihanne on kylläkin vähän pitkäsäärisempi, muodokkaampi ja näyttävämpi kuin aasialainen minimalli" Makuasioistahan ei tietenkään voi kiistellä mutta kyllä minä henkeäni haukoin näkymälle kun ensimmäistä ketaa Kiinassa "maisemia katselin". Minimallista vielä sen verran että nykyinen vaimoni on kyllä pidempi kuin yksikään suomalainen nainen jonka kanssa olin aikaisemmin seurustellut. " mutta on toki ymmärrettävää, että se naisihanne saattaa muuttua siihen suuntaan, missä realistisemmin omat mahdollisuudet näyttävät olevan" Mitähän mahdat tällä tarkoittaa? Minun mielestäni kyllä helpointa on puoliso löytää ihan täältä kotosuomesta. Vai tarkoitatko kenties "koko pakettia", eli jos etsit naista joka on yhtä aikaa kaunis, ystävällinen, ahkera, toiset huomioon ottava jne? Siinä tapauksessa saatat olla oikeassa että realistisemmat mahdollisuudet tuollaisen löytymiseen on Suomen ulkopuolelta. Nyt tietysti joku sanoo että olen sovinisti, mutta aasialainen nainen on jo äidinmaidossaan imenyt kulttuurin joka on ihailtavaa, ja onhan paljon miellyttävämpää molemmin puolin kiistellä siitä miten saan kotitöissä vaimoani auttaa, kuin kiistellä siitä, mitä minun olisi pitänyt tehdä ja mitkä työt on minulta vielä tekemättä. Teen jopa vaimoltani salaa kotitöitä jotka vaimoni on yksiselitteisesti määritellyt "naisten työksi", ja uskon että tuosta on loppujen lopuksi molemmille seurauksena hyvä mieli.
08.05.2009 12:52
7 / 18