Vapaa kuvaus

"Elämä on se hassu juttu joka sattuu matkalla kalmistoon..." :-) Linkit: http://www.pokerihuone.com Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2

Kommenttia

109

1. Minun mielestäni on hassua, että kirkosta eronneet leimataan - lähes poikkeuksetta - ateistiksi. Olen eronnut kirkosta vuosia sitten, ja mm. ne ev.lut.sukulaiset ja ystävät, jotka tietävät asiasta, pitävät minua ateistina, vaikka olen heille sanonut ettei se ihaan niinkään ole. En pidä itseäni ateistina, vaan olen mielestäni enemmänkin "uskonnoton", ihminen, joka ei kauheasti vaivaa päätään sillä onko jotain Jumalaa olemassa vai ei. Ihan sama minulle.
  2. No tuo ei todellakaan ole mikään yksiselitteinen asia. Tiedän, kun sitä on itse pitkään pohdiskellut.

Meillä on 10-vuotias poika, ja pitkällisten pähkäilyjen tuloksena olemme päätyneet ratkaisuun ettei enempää hankita.

Poikamme oli koliikkivauva, joka valvotti kaiket yöt. Olimme pitkään niin poikki, ettei siinä tilanteessa edes JAKSANUT ajatella toisen tekemistä. Eli päätöksenteko siirtyi ja siirtyi. Nyt kun asiaa voisi ehkä harkita, poika on jo niin iso ja jossain määrin itsenäinenkin (siis ettei tarvitse joka hetki perässä juosta ;-) ), ei huvita enää aloittaa sitä valvomis-kakkapyllynpesu-perässäjuoksemisrumbaa taas alusta. Mitään vauvakuumetta ei siis meillä kummallakaan ole ollut. Ja lähipiirimme vauvoja katsellessa päätös (ei enempää!) sen kun vahvistuu. Kammottaa ajatuskin kotiin sitoutumisesta moneksi vuodeksi - liekö jotakin 3-kympin kriisiä?

Joskus on tietysti tullut ajateltua asiaa lapsen näkökulmasta ja mietittyä mistä hän jaa paitsi. Tai siis jääkö. Me molemmat kun olemme isosta perheestä ja sisarukset ovat nyt aikuisenakin meille tärkeitä (ystäviä). Toisaalta yksi ystäväni, joka on ainoa lapsi, sanoi ettei hän tiedä mitä kaivata, kun niitä sisaruksia ei ole koskaan ollut eikä hän siten tiedä mitä se olisi, eikä koe jääneensä mistään paitsi... ja poikakin sanoo, ettei hän halua pikkulapsia Aku Ankkojaan repimään ;-)

Olemme päättäneet että tästä päätöksestä emme sitten valita "vanhoilla päivillä", koska se on itse tehty ja siitä kannetaan itse myös vastuu. Elämässä voi aina jossitella ja haikailla tekemisiä ja tekemättä jättämisiä... ne eivät vain auta mitään mihinkään.
  3. Lapseni koulussa on juuri tällainen käytäntö, eli kiusaustapauksen tultua ilmi kutsutaan sekä kiusaaja(t) että kiusattu vanhempineen koululle ratkomaan asiaa. Kiusaaminen on aina loppunut siihen paikkaan. Liekö liian kova paikka, kun kiusaaja(t) joutuu kasvotusten uhrin vanhempien ja opettajien kanssa..? Oli miten oli, se toimii.
  4. Olin jo pitkään miettinyt, miten sanoisin asiasta vanhemmilleni. Sydämen uskoa kun ei enää ollut. Kertomista hidasti/vaikeutti se, että isosiskoni oli kieltänyt n. vuotta aiemmin uskonsa, ja siitä nousi melkoinen meteli :) Pelotti, että joudun samanlaiseen höykytykseen.

Kerran sitten isän tullessa pyytämään minua seuroihin, sanoin vain etten lähde sinne nyt, enkä enää koskaan. Hän järkyttyi, mutta ei sanonut sillä hetkellä mitään, vaan lähti itse toisten lasten kanssa seuroihin.

Jälkeenpäin hän puhui minulle, että joutuisin helvettiin ja ystävätkin jättäisivät, jos en ns. palaisi takaisin. Koin tämän suoranaisena painostuksena. Ja samaa virttä hokivat silloiset ystävänikin. Kamalaa! Kyllä ihmisen täytyy olla henkisesti todella vahva, että jaksaa seisoa päätöksensä takana eikä hurahda takaisin vain läheisten painostuksen takia. Eivätkö nuo ihmisparat ymmärrä, että tärkeintä on omakohtainen sydämen usko, ei se että tulee takaisin tunnustamaan uskoa suullaan, sydämen ollessa kylmä? Vain mennäkseen siitä mistä aita on matalin (toisten painostuksen alla).

Niinhän siinä sitten kävi, että silloiset usk. ystävät jäivät; tosin eipä itseäkään enää kauheasti niiden seura jaksanut kiinnostaa, kun he eivät osanneet/pystyneet kunnioittaamaan päätöstäni, vaan olivat koko ajan tuputtamassa omaa "oikeaa" näkemystään. Eivät he kyllä enää minua kauheasti mukaani pyydelleetkään, ja jälkeenpäin saamani tiedon mukaan olivat puhuneet minusta pahaakin selän takana. Mutta eipä tuo enää minua haittaa, osoittivatpa käytöksellään vaan, etteivät ole ystävyyteni arvoisia ihmisiä; mielestäni tosiystävä ei jätä ystäväänsä uskonnollisten tms. eriäväisyyksien takia, saatikka puhu pahaa selän takana. Nykyiset ystäväni uskaltavat olla aitoja ystäviäni, vaikka ajattelisimmekin asioista eri tavoin - niistä vain ei puhuta, ainakaan toiselle tuputtamisen hengessä, vaan kunnioitetaan toisen näkemyksiä (vaikkei niitä aina ymmärräkään).

Ja mitä etäämmälle olen tuosta uskosta päässyt, sitä varmempi olen että olen tehnyt oikean valinnan. En usko tippaakaan siihen, että vl olisi ainoa usko jolla pelastuu - minusta se on heikkojen ihmisten itsepetosta paremman tulevaisuuden toivossa.

Itse asiassa en usko koko Jumalaankaan enää!