Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Sinä suvena, kun opin lukemaan ja kirjoittamaan, olin juuri täyttänyt viisi vuotta. Muutakin tapahtui: muutimme kirkonkylän keskustasta kylän laitamille pieneen mökkiin, jossa oli harmaa pärekatto.
    Heti, kun äidin silmä vältti, kapusin katolle ja kyykistyin piipun juureen. Aluksi tein ajatuksissani inventaarion ympäröivästä maisemasta. Se ei paljon aikaa vaatinut, ja mielikuvitus karkasi omille teilleen.

Minulla oli pieni sinikantinen vihko, ja siihen raapustin ajatuksiani niin arjesta kuin unelmistanikin.
    Kun harakanvarpaani olivat suuria, ei monta päivää kestänyt, kun vihko täyttyi. Niinpä vieläkin ihmettelen, ettei edes äidin päähän pälkähtänyt kysyä, miksi aina lahjatoivetta kysyttäessä halusin pieniä sinikantisia vihkoja. Kun vihko tuli täyteen, piilotin sen puoliksi irtonaisen päreen alle ja aloitin uuden. Varsinkin kylmään aikaan vihkoni täyttyivät nopeasti, kun kirjoittelin kintaat kädessä.

Isompana ymmärsin järjestää vihkoilleni piilopaikan vinttiin.
    Tai eihän se ollut ymmärryksestä kiinni; se oli pakkotilanne, kun irralliset päreet alkoivat loppua.
    Kirjoituspaikkaa en vaihtanut, vaikka jälkikäteen ajatellen varsinkin syksyllä ja talvella päreet olivat vaarallisen liukkaat.

Yksitoista vuotta me siinä mökissä asuimme, ja vielä viimeisenä kesänä silloin tällöin kiipesin piipun juureen joko haaveilemaan tai murehtimaan teinitytön suuret surut tuulten vietäviksi.
    Kun vielä vuosia jälkeenpäin ajoin polkupyörällä tai hiihdin sen mökin ohi, minun tuli niin ikävä, etten voinut pidättää kyyneliä.
    Nyt mökki on ajat sitten purettu. Sen paikalle on rakennettu komea punatiilinen rakennus, enkä siitä ohi ajaessani tunteile yhtään.

Juuri nyt minua kuitenkin itkettää. Minulla on ollut onni kokea monen monta ikimuistoista elämystä ja paikkaa, mutta Lepistön mökin piippu ja pärekatto, ovat olleet minulle se mansikkapaikka, jonka kuvaa ja tunnelmaa kannan mielessäni varmasti kuolemaani asti.
  2. Tarjolla haukottelevaa aamukahviseuraa. Tervetuloa juomaan kupponen tai pari kuumaa. Yksin ei kahvi maistu, ja Puskis nukkuu vielä. Hän oli varmuuden vuoksi kiertänyt hautausmaan ja kellotapulin kautta kotiin jälkensä peittääkseen.
    Moisen lenkin jälkeen maittaa uni!

Siinä on, kuulkaa, ihminen, joka sotkee pelkästä avuliaisuudesta itsensä monenmoiseen liemeen. Tai kai niihin kohelluksiin osasyynä on seikkailumieli ja uteliaisuuskin.
    Ystävät saavat sitten pelastaa Puskasuleiman pulasta. Sitä vartenhan ystävät ovat, ja meitä ystäviä hänellä riittää.
    Olemme joskus pelko sydämessä miettineet porukalla, pystymmekö jatkuvasti suojelemaan Puskasuleimaa sellaiselta hellyydenpuuskalta, että sen jälkeen hänestä tulee Putkasuleima.
    Jos on tarjolla hyviä ehdotuksia, älkää lähettäkö niitä. Todennäköisesti kaikki on jo kokeiltu ja tehottomiksi havaittu.

Jos menette tästä ohi, suorittakaa ohitus mahdollisimman hiljaa, ettei Puskasuleima herää.
    Oikein hyvää ja rauhallista päivää teille kaikille!
  3. Aurinko paistaa!
    Nyt on hyvä muistella parin sukupolven kurittamista.
    Meillä oli oven päällä äidin kasvatusyhteistyökumppani, koivuniemen herra.
    En ole katkera, enkä pahalla muistele, mutta en muista kertaakaan, jolloin pikkusisko olisi saanut risua. Ihan totta, että hän oli kiltti ja siisti ja tottelevainen. Ladya äiti hänestä kasvatti ja onnistuikin siinä.
    Minun piti isonasiskona käydä maalaistaloissa kysymässä, saisiko talosta ostaa maitoa. Tuntui siltä kuin kerjuulla olisin.
    Kun joskus marisin, että aina minä, vetosi äiti siihen, että pikkusisko oli pienempi ja minä iso ja ronski. Ronskilan Hilimahan minusta sillä kasvatuksella tuli.
    Totuuden nimessä on sanottava, että pikkusisko oli minua kaksi ja puoli vuotta nuorempi, joten olihan äiti oikeassa. Eri asia on sitten se, että viiden vanha kyllä toimitti asian, mutta kauhun paikka se oli.
    Omilla mukuloillani on vajaat kaksi vuotta ikäeroa, ja he olivat sellainen parivaljakko, ettei tullut mieleenikään passittaa jompi kumpi yksin asioille.
    Olen huvikseni seurannut telkusta huippulastenhoitajaa ja
    lapsia, jotka olivat todella kauhukakaroita, joita omat vanhemmatkin pelkäsivät.
    Lastenhoitaja tuli, näki ja voitti noin vain suit sait.
    Arvatkaa, olenko onnellinen siitä, että meidän mukulamme olivat
    ihan tavallisia ja enimmäikseen kilttejä hurjapäitä, joista on tullut kunnon kansalaisia.
    Ihan rehellisesti sanottuna en muista, että meidän oven päällä olisi asustanut koivuniemen herra. Niskatukkaan olen varmaankin joskus tarrannut.
  4. Ihan ensiksi terveiset SkillaNille: Täällä on toinen tosikko! Ei kolahda Putous minullekaan.

Kun telkkarissa on uusintoja ja uusintojen uusintoja, voisivat tarjota vaihteeksi historiapläjäyksiä eli uusintoja niiltä vuosilta, jolloin hauska oli tällaisen tosikon mielestä hauskaa.
    Oikeastaan olen vähän kiukkuinenkin, kun tämä nykykomiikka
    mielestäni väheksyy katsojia. Ei kai ole tarkoitus, että näyttelijät pitävät hauskaa keskuudessaan ja viis veisaavat yleisöstä. Valinnan varaahan kylläkin on, kuten esimerkiksi
    "hymy pyllyyn", josta yleisön joukosta valitut edustajatkin nettoavat satasen, jos he pystyvät olemaan nauramatta.

Olisi joskus mukava katsoa niitä ennenvanhaisia hupailuja, joille on makeasti naurettu. Voisi verrata itseensä, että onko sitä vuotten vieriessä karsiutunut naurutaito kokonaan, vai ovatko vuodet kullanneet muistot.
    Minkähänlainen ÄVPK eli älyvapaa palonkunta olisi nykyisin?
    Entäs Elaine? Ja jokohan Viljoo on näkyny?
    Tosin joukossa oli joskus mauttomuuksiakin; huippu taisi olla saamelaisia irvivä "Luostolle lustin pithoon".

Luen tässä samalla mielipiteitäni ja yhden asian olen huomannut: On hyvä, ettei minusta tullut alakoulun opettajaa.
    En taitaisikaan olla sellainen laulutaidoton lummilinnan rakentaja, miksi itseni kuvittelin.
    Olisin tummansiniseen jakkupukuun pukeutunut tiukka-nutturainen täti, joka varmuuden vuoksi kiusaisi lapsia viikonloppuna pyhäkoulunopettajana. Siis varsinainen siveydensipuli.
    Vaihtaisinkohan nikkini? Rupean sitä miettimään.
    Voikaa hyvin!
  5. Olin aikeissa toivottaa hyvää huomenta, mutta ilmeisesti olen taas sotkenut vuorokauden ajat, kun parikin kelloa näyttää 19:12
    Eilen kylläkin menin hyvissä ajoin nukkumaan ja heräsin myös varhain. Univelkani nukutti minut uudelleen, ja heräsin ihanaan ruoan tuoksuun luultavasti pitkien nokosten jälkeen.
    Varmaankin jompikumpi meistä (Puskasuleima tai minä) on jo mainostanutkin meidän keittiömestariamme, jolle rupean maksamaan säännöllistä kuukausipalkkaa heti, kun hän voittaa lotossa muutaman miljoonan.
    Toisaalta olisi asiallisempaa kieltää kokkiani kokkaamasta, kun painoni heittele sinne sun tänne ja etupäässä tänne. Osasyy on kylläkin puolisossani, sillä hän kuvittelee olevansa holhoojani tai muuten vain yleinen syöttäjä. Hänen mielestään syön liian vähän
    tai sitten ruoka on huonoa. Kumpikaan väite ei pidä paikkansa, mutta pakko minun on antaa periksi, että pääsen kehumaan meidän kahvinkeitintämme. Se kun pitää sellaisen rähinän, ettei meidän tarvitse edes pahemmin murjottaa.

Mutta sen olen päättänyt, että jos saisin ikioman läppärin, naputtelisin päivittäin ne kuulumiset, jotka (päivittäin) jäävät kuuluttamatta.
    Varmuudella saisin myös palautetta.
    Olisi melkein idyllistä, kun toinen istuisi toisella puolella pöytää ja toinen toisella kirjoittamassa haukkumakirjeitä toinen toiselleen.
    Kun aina kohistaan, että puolisoilla pitäisi olla yhteisiä harrastuksia, niin sähköpostitus jos mikä on sellainen.

Sehän olisi modernimpaa kuin entisellä pariskunnalla, joka kävi mykkäkoulua. Mies kirjoitti vaimon tyynylle lapun: - Herätä minut kello kuusi. Vaimo teki työtä käskettyä ja laittoi miehen tyynylle lapun: - Herää! Kello on kuusi!

Sarjassamme "Vanhoja vanhojen vitsien kertojat" toivotan teille kaikille oikein hyvää uutta päivää!
  6. 25 / 165