Vapaa kuvaus

Originaali-mikon rinnakkaistunnus, mutta unohdin tuon alkuperäisen salasanan 2000-luvun alussa eikä suomi24 suostu sitä palauttamaan tämän sähköpostiosoitteeseenkaan. Mutta siis sirkuksen ajoista ollaan pyöritty täällä, lähinnä keskusteluissa. En hae seuraa. Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

41

Kommenttia

238

1. Hyvää joulua, ollaan kiltisti niin pukki voi tuoda kullekin ansaitsemansa lahjan. Minä aion avittaa pukkia ja käydä laittamassa viking-loton kupongin ensi keskiviikolle. Luppaan että jos tullee tuo 23 miljoonaa euroa, se näkkyy Hetan raitilla jollaki tavala. Jos ei muuten niin patsaan laitan (itsestäni tietenki)...
  2. Noh, rauhoittukaapa.

Yksityisestä henkilöstä ja ei-julkisesta tapahtumasta kun kirjoittivat, rikkoivat ainakin hyviä tapoja, tuskin nuhteita kummempaa tulee oikeudessa, jos pystyvät todistamaan että näin oli ja henkilöt tunnistivat.

Ne henkilöön kohdistuvat tölväisyt olisi kyllä hyvä ollut jättää pois, niistä voi tosiaan joutua maksumieheksi sitten ihan kunnolla. Vaikka kyllähän sitä Tukiaista vai kuka se olikaan, eihän sekään saanut kuin reilu 500 euroa per nuppi niiltä, jotka herjoja kirjoittivat.

Kannattaa taas kerran todeta että ajatelkaa mitä kirjoitatte, älkääkä kirjoittako suoraan mitä ajattelette. Miksi toista haukutte, jos ei omaa perhettänne koske? Käykää kertomassa mahdollisille uhreille suoraan eikä täällä huudella. Uhri sitten itse ryhtynee toimenpiteisiin, jos katsoo sen aiheelliseksi.

Nämä ovat ihmisten välisiä yksityisasioita, ei niitä ole tosiaankaan tarpeen täällä kailottaa, juoruina nämä ennen kulkivat, mutta täällä kun on sana kirjoitettu, se löytyy myöhemminkin ja sillä on joissain tapauksissa oikeudellisia seuraamuksia.

Eli paikoin nuo kolme ketjua kyllä muistuttaa enemmän 14-vuotiaiden möläyttelyä puolin ja toisin kuin aikuisten keskustelua. Varsinkin täällä missä kaikki tuntevat toisensa, pitää miettiä mitä kirjoittaa, ei kai riidan haastaminen tai toiselle pahaa toivominen ole kenellekään ykköstavoite, vaikka, jos näin on tapahtunut, itse teko olisikin tuomittava.

Eläkää ihmisiksi, edes jolun aikana, älkääkä jauhako p**kaa asioista, jotka eivät teille kuulu, ne aiheuttavat vain todella pahaa mieltä ja eripuraa pienelle kylälle pitkäksi aikaa.
  3. Ei täällä taida olla sellaisia ihmisiä, joita kiinnostaa näin speciaalit asiat, suurin osa tuskin lienee edes kuullut Drupalista. Eikä Drupal itsessään tai PHP ole turvaton, kaikki järjestelmät pitää suojata ulkoisia tunkeutumis-yrityksiä vastaan.

Hyvä esimerkki on esim sähköposti, siinä on yleensä oma järjestelmä, joka noutaa vain käyttäjän pyytämät tiedot postipalvelimelta, esim saapuneet - kansion sisällön tai saapuneen kirjeen luettavaksi. Itse postipalvelimelle ei www-sivujen kautta pääse, jossa voisi useampia tilejä samaan aikaan saada auki.

Toki ratkaisumalleja on useita enkä tiedä miten appelsiinin (Elisan tytäryhtiö) jutut on Elisan verkossa suomi24:n osalta mapattu. Tämä "hajasijoitus", eli jaetaan sivuston toiminta usean toimijan ylläpidettäväksi, sisältää toki itsessään riskin, vaikka mm Elisa Links Oy, joka vastaa red Hat-pohjalta järjestelmän toiminnasta, pyrkii toki hallitsemaan kokonaisuutta parhaansa mukaan, vaikka osin soppaa hämmentää myös Song, tai nykyään TDC ja tampereella toimiva Axu, joka reitittelee näitä verkkojuttuja vähän yleisemminkin, sekin Elisan kylkiäinen, omistuksesta en ole varma, onko sekin Elisan tytäryhtiö.

Suomi24:n itsessään omistaa Aller-Media Oy ja heillä on töissä vain n 20 henkilöä suomi24:n parissa. Suuri osa sisällöstä on siis ulkoistettu ja mm keskusteluja ja postia valvovat käsittääkseni eri "alihankkijat". Siinä ehkä suurin vaara tietoturvan osalta piilee. Minä olen ollut täällä jo Sirkuksen ajoista asti ja kyllähän tähän aikaan kaikenlaista sähläystä liittyy, niistä vain ei juuri puhuta.

No joo, olen tyytyväinen palveluun kokonaisuudessaan. Ylläolevat tiedot kaivoin tuolta yleisistä domain- ja ripe-rekistereistä, minulla ei ole mitään sisäpiirin tietoa tästä puljusta enkä ole varma menivätkö kaikki "olettamukseni" oikeinkaan...
  4. SIVISTYSTÄ KESKUSTELUUN !!!

Ylläpito /sheriffi poistikin juuri viestin, johon aloin vastaamaan, mutta laitetaan tänne juureen tämä juttuni.

Eli tästä ketjusta on tullut poliittinen soppa, tätä keskusteluketjua lukevat nekin, jotka eivät normaalisti alennus suomi24:n juttuja lukemaan, nämä kun ovat yleensä aamuöisen baaritiskijorinan tasoa. Kannattaa siis nyt ajatella mitä kirjoittaa eikä kirjoittaa mitä ajattelee.

Useita lähteitä lukiessa miettii, mikä on kaiken takana. Tavallista massaa on täälläkin helppo provosoida yhden ilmiön tai asian taakse, mutta tässähän on, kuten onneksi muutamassa viestissä näkyy, muutakin taustalla kuin palkankorotus.

Se että vihanpurkaukset kohdistuvat Kaisuun, ei ole oikein, ongelmia oli ennen Kaisuakin ja nimenomaan soster-alan organisaatiossa. Kuinka paljon olikaan odotuksia uudelle johtajalle "uudistaa ja tervehdyttää" kaupungin sosiaali- ja terveystoimen organisaatiota, muistatteko?

Norrkniivilä on tarttunut toimeen ja ravistellut organisaatiota, järjestellyt työntekijöiden tehtäviä uudelleen ja omavaltaisiakin otteita käyttäen pistänyt asiat rullaamaan eteenpäin. Homma ei ole helppo, kun samaan aikaan kulujen pitäisi pysyä kurissa, mieluiten vähentyä. Tässäkin on onnistuttu kohtuullisesti, tosin kuntalaisissa pahaa verta herättävällä tavalla.

Kukapa ei tahtoisi parasta hoitoa omaiselleen, kukapa ei haluaisi ambulanssi tulevan aina ja joka paikassa 5 minuutin sisään hälytyksestä, että terveyskeskuksessa ei tarvitsisi jonottaa jne. Näihin on osin puututtu säästötarkoituksessa. Minun mielestäni palkankorotus oli turhan suuri, mutta kyllä Villen jutussa viikon lopulla oli myös kärjistyksiä, se on politiikkaa jo, jos kysyy, että oliko artikkelin kärkäs sävy tietyissä asioissa tahallista?

Mutta siis, jättäkää Utajärven asiat ja henkilökohtaisuuksiin menevät tölväisyt pois näistä jutuista, tämä on asia josta kaikilla meillä on mielipiteemme ja näitä tänne kirjoitettuja mielipiteitä on mukavampi lukea kun siellä ei ole potaskaa ja haistatteluja seassa.
  5. Tässä muutama linkki, joista voi löytyä sopiva:

- Kunnan kiinteistöpörssi, jossa myös yksityisiä: http://www.muonio.fi/fi/kaavoitus-ja-maankaytto/kiinteistoporssi.html

- etuovessa ovat kaikki kiinteistövälittäjien asunnot, tässä muoniosta alle 150 000€ maksavat omakotitalot: http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/portal/eo/realties/residences/apartments/search/public/item/itemlist.jsp?list_id=13212175522380&listorder=&supplier_items=&itemgroup_id=50.1&fromSearchSubmit=fromSearchSubmit&portal=eo

-Ympärivuotiseen asumiseen sopivia loma-asuntoja löytyy kaksi, molemmat oloksella: http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/portal/eo/realties/residences/vacation-homes/search/public/item/itemlist.jsp?list_id=13212176604940&listorder=&itemgroup_id=50.2&fromSearchSubmit=fromSearchSubmit&portal=eo

- ja jos pelkkää tonttia haluat, tässä olisi olokselta ja ylimuoniosta: http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/portal/eo/realties/residences/plots/search/public/item/itemlist.jsp?list_id=13212177621640&listorder=&itemgroup_id=50.6&fromSearchSubmit=fromSearchSubmit&portal=eo

Siinäpä nämä. Itse katselin pitkään tuota Utkujärven rantatonttia, melkein 12 ha, mukana se hiekkarantakin. Mutta ei, minun elantoni on täällä kaupungissa, ei ole leipää minun alaltani Muoniossa.

Tervetuloa Muonioon. Toki jos rahapiika olet, niin kyllähän keskustasta löytyy vielä kokonaisia liiketaloja myynnissä, vaikka aika moni tässä parin vuoden sisään, kerrostalojakin, on omistajaa vaihtanut vuokralaisineen.
  6. eee - tota. Elektoniikka on päivän bisnestä, pari asiaa kannattaa ottaa huomioon:
    - maahantuojana sinun pitää tarkastuttaa tuotteet, vastaat niiden aiheuttamista vahingoista, erityisesti sähkölaitteet kun ovat mitä sattuu aasian päässä. Samoin pitää kääntää käyttöohjeet ym...
    - Kannattaako myymälä-kauppa? Jätä halli varastoksi ja myy netin kautta. Pärjäät vähemmällä henkilökunnalla, saat siten painettua hintaa alemmaksi verkkokaupassa. Nimenomaan elektroniikka-tuotteissa kilpailu on kovaa ja gigantti/verkkokauppa/konebox - jättiläiset myyvät tuotetta halvemmalla kuin mitä sinä saisit sen maahantuojalta.

Kannattaa miettiä asioita tarkasti ja sijoittajien huutelu täällä palstalla ei oikein minua vakuuta, vaikuttaa siltä että olet eilisen verkkokaupan-jonon innoittamana yhtäkkisellä idealla huutelemassa.

Jos olet tosissasi, toivotan menestystä, kannattaa laskea asiat tarkoin ja antaa ulkopuolisen arvioida liiketoimintasuunnitelma. Ettei tule sormille, vasta pari päivää sitten Tampereella alan huutokaupassa olleena näin totean...
  7. Tuota, muuta pois nuorimies, jos muonion yrittäjät eivät ota töihin. Käy ammattikoulu tai lukio loppuun ja pakkaa kamppeet. Maailma kutsuu, vaikka minkälainen hanttihomma on parempi kuin maata kotona äidin ja isän syötettävänä. Ja samalla kasvaa elämänkokemus, tiedät enemmän elämästä kuin ne SEOn turina-ukot, jotka eivät ole Rovaniemeä etelämpänä käyneetkään.

Eli tutki, kokeile, yritä itse. Elämä kasvattaa, ei elämää kirjasta opi, siihen kun kuuluu omat itsensä tunteminen, omat onnistumiset ja sormillesaamiset. Elämä kolhii, se on varmaa, mutta usko pois, joskus sekin kasvattaa enämpi ko pari vuotta koulussa.

Opiskele, älä jää makaamaan. Jos töitä ei saa, myös opiskelu vie eteenpäin. Elämässä pysyy pelkällä ylioppilaalla tai ammattikoulun käyneellä aika moni ovi suljettuna. Opiskelu kannattaa aina. Katsoppa 10v itseäsi vanhempia, millaista väkeä muonioon on jäänyt? Taitavat olla niitä "koviksia" tai mammanpoikia, joiden elämä polkee paikallaan samalla tasolla kuin kouluaikana, vaikka ikää on tullut lisää.

Käy koulut, tee töitä, ota asuntolaina, hanki vaimo ja pistä pari-kolme mukulaa kasvamaan, siinä se, käy meidän tavoin 2-8 kertaa vuodessa katsomassa mitä Muonioon kuuluu. Tai minä käyn viikottain, vaikka kaupungissa asunkin. Kun on asiat kunnossa, voit miettiä sitä Muonioon paluutakin. Minäkin mietin, vaikka päätin, etten tule sinne, kun töitä ei alaltani siellä ole.

Elämän ilot ovat pieniä, niistä on opittava nauttimaan, suuri arki kuitenkin tarjoaa harvoin suuria onnen hetkiä, lähinnä onni koostuu läheisistä ihmisistä, yhdessäolosta ja työssä onnistumisesta. Mutta suurimman osan on kolhittava itseään maailmalla jonkin verran, ennenkuin ymmärtää itseään ja elämän perusasioita.

Älä tuhlaa energiaasi taakse päin ruikuttamiseen. Jos joku yrittäjä muutti suunnitelmia, nosta pää pystyyn ja haistele mistä tuulee, ja sinne, vastatuuleen on mentävä. Älä jää nahistelemaan ja tämän palstan juoruja lukemaan, elämä on omissa käsissäsi, päät mitä sillä teet, ota suunta ja lähde liikkeelle. Surkuttelu ei auta yhtään.
  8. Kyllä kävelykadulla porukkaa voi olla, myös mainitsemissasi paikoissa. Ydin viestissäni oli, että jos kyseessä on erikoisliike, jossa ostos painaa keskimäärin n 9 kg ja on arvoltaan 200€-500€, ei kävelykatu ole paras paikka liikkeelle, siitä tulee rasite.

Ja mainitsemissasi paikoissa on kyllä kävelykadulla elämää, mutta millaista: suurin osa kävelijöistä on vetelehtijöitä, opiskelijoita, koululaisia ym ajantappajia/lorvailijoita. Harva paikallinen työssäkäyvä esim Rovaniemellä käy sampokeskuksessa lukuunottamatta vaateostosten perässä juoksevia naisia ja kesäisiä terassi-asiakkaita, eikä ainakaan kävele kävelykadulla. Toki Rovaniemen kaupunginisät kehuen paikkaa vierailijoille esittelevät, mutta kun itse asoin kaupungissa, ihan keskustassakin ennen vaaranlaitaan siirtymistä, huomasi kyllä, millaista väkeä siellä on.

Kyllä Perusrovaniemeläinen ajaa parkkiin city-hotellin kulmalle tai sampokeskuksen halliin, jos cittari tai prisma ei riitä. Autoa siirretään kyllä nelos-montun parkkihalliin, jos on asiaa vanhan cittarin tai nelostie-kattauksen liikkeisiin. Asia on vain niin, että autoileva ihminen on laiska.

Toki olen ymmärtänyt käytävä-ajatuksen hotellilta kauppakeskukseen, mutta siihen tulee vain tietyille asiakkaille sopivia liikkeitä, burger-paikkoja, pubeja, vaateliikkeitä, ehkä joku taide-studio, pelihalli, matkamuistomyymälä, pari kahvilaa molemmissa päissä ja sitten R-kioski. Kävelykadulla liikkuva asiakaskanta olisi todella tyytyväinen noista liikkeistä.

Mutta mihin muut liikkeet? Asiakaskato heillä käy. Harva lähtee kävelykadulta ostamaan pakastinta, tai telkkaria, tai edes tietokonetta, eikä alkoonkaan viitsi mennä jos se on kävelykadulla. Ymmärrätkö mitä ajan takaaa, joillekin kävelykatu sopii mainiosti "ajantappamiseen", toiset kiertävät sen kaukaa, koska ei siellä ole heille mitään.

Tulipa aamuyön paatosta taas, sitä se on kun illalla nukahti soffalle jo kahdeksalta...