Vapaa kuvaus

...donec eris felix multos numerabis amicos... Koulutus: Ammattikorkeakoulu Ammatti: ATK/IT/tietoliikenne Yhdistykset/kerhot: Pitky ry,Sytyke ry,ASIS International,Tietoturva ry,Tampereen Navigaatioseura ry,TAMK Alumnit Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

5

Kommenttia

25

1. You can say that again.
  2. Meidän tiimi vaihtoi aikoinaan erillisestä GPS handheldistä suoraan Lumia-puhelimiin. Alkuun Lumia 800 ja sittemmin näitä tuoreempia WP 8.1 kojeita. Kaikissa Lumioissa on ollut merkityksellisenä piirteenä erittäin tarkka GPS-järjestelmä ja siihen liitoksissa olevat geokätköilysovellukset. Nämä ovat olleet koetuksella niin Suomessa kuin parissa kymmenessä muussakin maassa. Varsinkin ulkomailla puhelimen ajantasainen autoilunavigointisovellus on osannut opastaa suunnitelluilta etsintäalueilta toisille näppärästi. Niin kätköillessä kuin ajaessakin tarvittavat kartat on voinut latailla jo kotimaassa eli kallista datasiirtoa ei ulkomailla tähän ole tarvinnut käyttää.
  3. Viimeaikoina kätköilijöiden lukumäärät ovat moninkertaistuneet alkuvuosien luvuista ja se kyllä aina tarkoittaa tilastollisesti myös sitä, että joukkoon mahtuu entistä enemmän ERILAISIA harrastajia.

Tiedän kyllä joidenkin harrastajien suorastaan kilpailevan keskenään löydettyjen lukumäärissä ja esim. FTF-löydöissä. Laitteilla ja välineillä elvistely on mukana kuvioissa siinä missä muissakin harrastelajeissa.

ENTÄS SITTEN. Lopputulemana on kuitenkin se, että jokainen voi rakentaa harrasteestaan juuri sellaisen, jollaisen siitä haluaakin muodostuvan. Näihin "kisoihin" emme (siis Team Pitkis) ole ryhtyneet, mutta eivät ne meitä häiritsekään.

Kritiikistä. Olemme laittaneet joitakin kätköjä etsittäväksi ja onhan niistä tullut sen seitsemän sortin kommentointia palautteeksi. Useimmiten kommentointi on kyllä varsin hyvin vastannut tilannetta kätköllä ja negatiivisen palautteen kumuloituessa on useimmiten ollut aihettakin piipahtaa kätköllä huoltokäynnillä. Aiheettomia ja loukkaavaksi tarkoitettuja lokeja on putkahdellut aina silloin tällöin, mutta kätkön "omistajana" asiattomat tapaukset voi aina hävittää.

Itse olen pyrkinyt lokimerkinnöissä tarjoilemaan korkeintaan neutraalia palautetta ja mahdolliset enemmän arvostelevat kommentit olen esittänyt yksityisviestinä kätkön tekijälle. Arvosteluissakin olen pyrkinyt rakentavaan kritiikkiin ja tarjoamaan korjausehdotuksia harkittavaksi. Tällaisia arvosteluja olen esittänyt mm. vaaralliseksi katsomani kätköpaikan (golf kentällä, pitkän driven alastulokohdan välittömässä läheisyydessä) ja selkeästi yksityisalueeksi merkityn etsintäalueen (laillisuus, kotirauha) johdosta. Toinen yksityisviestini tuotti tulosta, toinen ei... osaltani käsittely päättyi tähän.

Ehkä pistäytyminen jossakin Geo Eventissä tai "miitissä", niinkuin näitä kutsutaan, voisi antaa jonkinlaista vinkkiä siitä millaisia ihmisiä näiden nimimerkkien taakse kätkeytyy. Olemme käyneet miiteissä jo useita vuosia ja joka kerta joukosta on löytynyt hyvinkin hengenheimolaisia valitsemallamme tavalla kätköilevien "klaanista". Muitakin toki löytyy, mutta "live and let live".
  4. Tarkoitatko jotakin tämän tyylistä

http://www.geocaching.com/map/getmap.aspx?lat=37.08837&lon=25.49182

tai samasta kohdasta toisen palvelutarjoajan esitys aiheesta.

http://www.geocaching.com/seek/gmnearest.aspx?lat=37.08837&lng=25.49182

Koetahan näitä nyt ensin alkuun.

Team Pitkis