Vapaa kuvaus

Kuka olen, on merkityksetöntä; tärkeämpää on, mitä kirjoitan. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

5

Kommenttia

304

1. >Mutta siis miksi juuri Kristinusko, vai? En vielä oikeastaan tiedä miksi juuri se. Pohdin sitä juuri.

...että olet suomalainen, mistä seuraa, että uskonnoista todennäköisin on juuri kristinusko. Opin sisällöllä ei tähän seikkaan ole vaikutusta. Vanhempasi tuskin ovat tehneet laajaa vertailututkimusta eri uskonnoista ja sen jälkeen valinneet uskonnoksesi kristinuskon. Kuten jo toisaalla totesin, näkisit luonnossa aivan toisenlaista jumaluutta, jos kotimaasi olisi Intia tai Saudi-Arabia.
  2. >Mutta jos sen noin yksinkertaisesti esittää niin toki perusteltu.

Ensimmäistä kertaa näen täällä kreationistiksi itseään kutsuvan tunnustavan tämän näin suoraan.

>Sinä vain et sulata minun perustelujani, ja minä en hyväksy kaikkia sinun perustelujasi. Tietenkin voit väittää, ettei minun puoltani ole perusteltu ollenkaan. Siis ettei Raamattu käy perusteluksi

Se, mitä itse kukin hyväksyy tai ei hyväksy, ei ole keskustelun sisältönä kovinkaan mielenkiintoinen, koska siinä päädytään helposti pelkkään asioiden luettelemiseen ja inttämiseen.

Raamattu käy perusteeksi kai vähän kaikelle - ehkä sitä on ehditty jo käyttääkin perusteena vähän kaikelle - mutta tässä asiayhteydessä olennaisinta onkin perusteiden totuusarvo. Miten todennäköisesti jokin väite pitää paikkansa? Tämä on tärkeä seikka jokaiselle, joka haluaa muodostaa maailmankuvansa mahdollisimman suuressa määrin tosiasioiden varaan.

Joku saattaa olla sitä mieltä, että Maa on paikallaan oleva universumin keskus, ja tämän hän perustelee Ensimmäisellä Mooseksen kirjalla. Joku toinen taas saattaa olla sitä mieltä, että Maa kiertää Aurinkoa, joka taas on yksi tähti miljoonien joukossa yhdessä galaksissa, ja hänen perusteenaan on 400 vuotta tieteellistä tutkimusta. Molemmilla on siis perusteet, vaikkakin kovin erilaiset.

Raamatun painoarvoa todisteena voi kokeilla vaikkapa seuraavalla ajatusleikillä: Maahan saapuu lentävällä lautasella pieniä vihreitä miehiä, Maan ulkopuolisen teknisen sivilisaation tutkimusmatkailijoita. He haluavat tietää, miten Maa on kehittynyt. Me vastaamme, että "juu, katsokaas kun tässä on niinku tämmöinen Raamattu, me luetaan nää jutut täältä". Minun veikkaukseni on, että pienet vihreät miehet eivät kovin kauaa viitsisi moisia puheita kuunnella, vaan nostaisivat kytkintä ja lähtisivät etsimään ihan oikeasti älyllistä elämää jostain muualta.
  3. >Vaikee keskustella kun ei perustelut pysy edes kahta päivää samoina.

Vielä vaikeampaa keskustelu on, kun toinen osapuoli ei edes useaan kertaan pyydettäessä anna perusteluja. Esimerkkejä tästä voit katsella aito-outsiderin kirjoituksista hänen nyttemmin hylkäämässään jääkausi-aiheisessa keskustelussa.