Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mallu0
profiilit
mallu0
mallu0
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
36
Kommenttia
45
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Meillä kans ehket parasta ollu toi Semper. Kokeiltu tosin vaa tuttelia ja nannia lisäks.. nanni on ehket heti toisena hyvänä.. Apteekin tuotteista en tiedä.. varmaan ihan hyviä kans,mut varmaa kallimpia?
04.04.2011 09:46
Huh! Ompa helpon kuullosia vauvoja suurin osa! Itellä kans 2,5kk poju,nukkuu alkuyön 3h sit 2h ja ehkä toisen 2h tai 1h ja herää. Eli viidenmaissa joko minä tai mies lähtee pojan kans alakertaan,niin toinen saa nukkua vielä pari tuntia rauhassa ennen aamutoimia! Toi on ihan hyvä systeemi, ei tarvii vaa mun aina olla vaa hereillä. Meillä osittaisimetyksellä!
Päivällä unat on miten milloinkin..3-0,5h haarukalle vaihtelevastti.
Oisin varmaa ihan hädissään,jos joskus nukkuiski 4h tai enempi! ..mutta oispa välillä ihanaa..ainaki yöllä:)
02.04.2011 11:27
1. milloin synnytit?
-Tammikuun lopulla
2. kuinka monta lasta olet synnyttänyt?
-yhen:)
3. mitä kivunlievitystä olet käyttänyt?
-jotain kipulääkkeitä sain ja epiduraalin..
4. kauanko synnytyskesti?
-suppareista alkaen muistaakseni 13-14h.
5. mikä sattui eniten?
-Supistusten koveneminen ja ponnistuksen loppuvaihe..
6. tunne/ajatukset synnytyksen aikana? (esim. "en enää ikinä tee tätä", "kuolen tähän" yms.)
-en varmaan ajatellu muutakun että kestäisin kasassa kuunnellen kipuja.. Mutta ennen synnytystä olin ihan varma että menee ainaki taju..ei menny:) Mutta ei oo kyllä haluja kokea enää samaa..
7. repesitkö?
-väliliha leikattiin, en muuten.
Kovasti tsemppiä ja voimia!! :) Kuuntele kätiön ohjeita ja omaa kroppaa synnytyksen ollessa käynnissä, niin hyvin se menee!
26.03.2011 13:58
Haa,kuulostaapa ihan minunlaiselta tuo:) Tarkoitan,että samallailla menny/menee imetyshommat ja korvikkeiden annot..tosin imetän vielä,poika 2kk..nii ainaki viel seuraavan kk ehkä siihe asti ku aletaan antaa kiinteitä..kattoo nyt kui jaksan tän imetyksen kanssa ylipäätään..tuntuu että alusta asti ollu jos jonkinlaista hankaluutta vähä väliä.. ;( Mistä sen sit tietää ettei kannata enää pumpatakaan? Että tosiaan on jo "ummessa"? Niin ettei se taas ala sit herumaan jos pumppaakin.. varmaa tyhmiä kysymyksiä..:D
23.03.2011 13:09
Mie oon alusta asti imetyksen lisäks antanu lisämaitoa..joskus enempi,jpskus vähempi. Mutta samala tavalla tissuttelija täällä,siksipä lääkäri sano että pitää yrittää 2-3tunnin välejä..että koettaa syöttää lapsen kylläiseksi vaikka lisämaidolla,mutta,että joku tolkku tulis imetyksiinkin! Yritetty on, mutta harvemmin se 3h välejä pitää..
Mutta siis mulla pääsääntösesti imetystä,sitku tuntuu et nälkä jää,niin annan korviketta lisäks.. ja nukkuman mennes aina lisämaitoa,että sais edes alkuyöstä itekki nukuttua vähä..
harkinnu oon kyllä imetytämisen vähentämistä,varsinki öisin.. ku ollu tavalla tai toisella hankalaa alusta asti.. :(
21.03.2011 11:39
Miten te sitten osaatte ns.erotella sen jonkun aineen, mikä vaikuttaa vauvan mahaan? ..kun jos esim syötte suklaata ja kahvia jonakin päivänä ja vaikka kokista tai ruisleipää seuraavana.. ja mikä on se määrä mistä vaivat jo tulee?
16.03.2011 10:29
ompa tosiaan ihana huomata,ettei ole ainoa molempia maitoja syöttävä! Oon ite lapsen syntymästä (5vk) asti antanu rintamaidon kaverina korviketta ja on monta monituista kertaa paha omatunto korvikkeen antamisesta, vaikkakin turhaan, koska huomaa miten nälkäinen poika vielä toisinaan on rintojen jälkeen.. ja mikskäs sitä pitäis edes olla huono omatunto..eikaitne korvikkeet ny mitään myrkkyäkä ole!
Ite oon ajatellu imettäväni ainaki puol vuotta..samalla tavalla ku tähänki asti,jos vaain rintaa huolii..nyt ainakin rintakumin kanssa tahtoo olla niin epämiellyttävää,että saa aina maaritella sen aloituksen kanssa:/
Mutta jos vastailen vielä kysymyksiin..
Miksi korviketta?
-Kun oma maito ei riitä kokonaan.. varsinkin ilta/yö menee pojulla tankatessa..
- Imetitkö ja jos, kuinka pitkään?
-Joo,vieläkin imetän..ja jatkankin sitä:)
- Jos kokemusta myös imettämisestä, mitkä ovat sen hyvät puolet äidin näkökulmasta verrattuna pulloruokintaan ja päinvastoin?
--Hyvät puolet, kun vauva saa kaikki tarpeelliset rinnasta ja tärkeitä rakennusaineita+läheisyys+painon pysyminen+ilmaista+aina mukana ja lämmintä
-Hyvät puolet korvikkeesta, saa juotua tarpeeksi,voi juottaa ihmisten ilmoilla ja kuka vain mm.isä,nukkuu kerralla pidempään jo sen takia,että saa maitoa tarpeeksi eikä tarte hetikohta herätä tissille
26.02.2011 12:15
Mulla yks tuttu on laittanu vaavinsa hoitoon jo 3vk,kun ovat vanhemmat halunneet tuulettumaan.. miusta se on vähä liian aikaista.. mut jokainen kai sen itte parhaiten tietää ja tuntee mikä on ok:) Ite laittaisin varmaan puol vuotiaana yöhoitoon, jos ois sellanen tarve.. mutta ehkä se menee ekalla kerralaa ainakin sillai,että mies hoitaa yksin yön ja ite oon jossain, ja toisinpäin, enneku molemmat lähetään samaan aikaan:)
Mut en vuotta ainakaan meinaa oottaa,että lapsen vois vasta laittaa hoitoon.. siinähän se tottuu, kun käy muuallakin(tottakai tuttujen,mm.isovanhempien luona)kattelemassa maailmaa:)
11.02.2011 10:32
Tattista vain, niin minäkin vähä ajattelin,että tollai nostais sitä ulkoilu aikaa..eli kyl voin jo 45min kävellä,kunhan pakkaset taas hellittää,jee!:)
11.02.2011 10:28
Mulla ainakin auttaa tosi hyvin sellanen lampaanrasva kipeisiin rinnanpäihin! Meillä sairaalassa sai kokeilla sitä, ja ostin ite sit apteekista..maksaa kyl aika paljon, mut auttaa ja sitä terttee van ihan vähän laittaa. Kannattaa kokeilla, en muista nyt rasvan nimeä(L:llä alkoi:)mutta kun kysyt apteekista lampaanrasvaa rinnanpäihin, nii eiköhän ne osaa autaa..nii täällä ainakin osasivat kun kyselin:)
Ja myöskin imetän tolla rintakumilla..tai sillä ja ilman aina sillon, kun rinnanpäitä ei arista:) JA molemmista juo yhtä hyvin ja huonosti:)Välillä koska ei millään haluais sitä kumia ottaa suuhun,mut sitkun vaan reipastuu ottamaan,nii sillä on hyvä imettää:) Eikä meidän poju oo ainakaan millään lailla karttanu paljasta rintaa sen kumin takia.
Toivottavasti vinkkini auttaa edes vähän ja helpottuis teidänkin imettämishetket!:)
Tsemppiä ja terveitä rinnanpäitä sinne!:)
10.02.2011 15:22
minä viestin alottaijana sain 2vk sitten potrakan pojan, jonka päänympärys oli 38cm..pinnistely oli kova, mutta sieltä se vaan tuli!:) ja kokoa oli muutenkin 4380g ja 53cm:) Liikaa pelkäsin kaikkea, mutta kun pelkää pahinta ja toivoo hartaasti parasta, kuitenkin niin ettei iteesä liikaa ressaa odotusaikana, nii kyllä sieltä jotenkin aina vauva ulos saadaan:)
Oikeinkin paljon voimia ja tsemppiä sulle kolmatta synnyttämään..toivotaan,ettei se arvio ihan pidä paikkaansa! ..mullaki 3pv ennen synnytystä arvioivat painoksi 3900g..joten tuskinpa jätkä on itteesä 3ssa päivässä lihottanu nii paljuu:D
03.02.2011 15:53
Kuulostaa ihan kun ite olisin kirjoittanu ton ja aivan samojen asioiden takia itekin ihan huolissan..:( sitäpaitti meidän poju on vielä mielestäni liian kellertävä ja silmän valkuaiset sameahkot.. että pelottaa sekin.. kaikkea syytä yrittäny ettiä mm.ilmavaivoihin,mm.mun nyt syömä antidiootti(joka pierettää iteenikin)tai sit rintakumin käyttö..koska en ite o ainaka syöny mitään ilmavaivoja aiheuttavia ruokia..
Ja pulauttelua on aika-ajoin..eilenkin 3aika isoa pulautusta saman syötön jälkeen..:(
HUomenna onneks meillä käyntiä saikulla, nii saa kysellä kaikki maholliset samalla!
Tsemppiä sulle vauvan kanssa ja toivotaan nyt että noi ei oo mitään vakavaa tai jotain..
01.02.2011 14:47
kiitoksia vastauksista.. täytyy tsekkailla josko sais jonnillaiset kannattimet ostettua..ja oon kyl valmis laittaa viiskybää niihin,että sais etes yhet hyvät!! ei ois kiva jos imettämisen jälkeen rintoja saa tunkee polvipusseihin! :D
29.01.2011 12:40
Kiitokset tsempeistä! Ei se mitään vaikka sektiolle menis.. kun ajatukset pyörii vaan,että onkohan se terve.. :(
Mutta odotellaan ja odotellaan.. sittenhän ne kaikki selviää kun alkaa tapahtumaan, että miten käy minkäkin kanssa..
Mukavia tammipäiviä kaikille!
14.01.2011 08:12
kokeiltu kolme ässää.. ei suppareita, eikä muutakaan oireilua.. ja yliaikaisena tässä jo 3tta päivää.. mutta tuleehan noista kolmesta ainakin hyvä olo itelle, jos ei muuten;)
Hmm..en tiiä pitäskö tota jatkaa sit jokapäivä nii kauan ku se syntyy, nii sit uskois että joo,toimihan se kun tarpeeks yritti! :D
Mut kaitse oma keho pistää synnytyksen käyntiin(jos pistää)ajalaan.. jos ei, nii eikait tässä auta kun kituuttaa sinne 10pvn päähän, että käynnistetään.. jota en kyllä tod.toivo!!
Mut kokemuksistahan on aina mukava kuulla, eli niitä vaan!:)
11.01.2011 07:51
..niin itekin oon kova kävelemään.. siis ennen raskauttani, ja raskauden alkuaikoinakin ajelin pyörälläkin paria kymppiä helpostikin.. mut lähinnä tarkoitin nyt loppu puolta ja keskiraskaudessa mulla ainakin puolen tunnin lenkki riitti kipujen takia!Ei vaa pystyny kävelee.. ja arvaa harmittiko, kun oon muuten kävelyihmisiä.. eli en sinänsä ihmettele tota 8km reissua.. korkeintaan sitku maha alkaa painaa, nii kassitkin kaupasta kiikuttaen 8km, nii on siihä jo aika kova rasitus! Niih.. mun mielipide..mut ei mun mieskää antas semmosta matkaa kävellä kauppakassien kaa..mut jokainen tavalaan..
Joulunodottelua..!
21.12.2010 07:41
Tä? KÄvelet 8km kauppaan ja takas? Missävaiheessa raskautes on? Ei mulla vaanui pitkiä matkoja kävellä..:(ja eikös ne pahat olot tuu siitä jos ei syö mitn.. tai oksentelee+eisyö?
Mut siis itellä ollu kans kaikenlaista vaivaa ja kremppaa pitkin raskautta.. tällä hetkellä toisinaan ummettaa(päivänkin ummetus on inhaa!!),selkä kipuilee, maha pingottaa niin että ahistaa..ja saati jos vaavi sattuu just pahimpaan pingotukseen potkunyrkkeilemään..:/ ja limakalvot kuivuu, välillä tulee yrjöoloja, mut ei yrjöä..:) tekis mieli syyä enempikin, mut ei pysty, ku maha tuntuu täyttyvän hetkessä.. mut vähäkerrallaan,usein:) ja teitty henkisellä puolella vaivaa mietteet onko vauva terve, miten synnytys menee, entä sitku vauva on kotona.. että kaikenlaista!! :D
20.12.2010 08:45
Mulla oli kans outoja tunteita raskauden alku aikana..ja vieläkeskelläkin(ny vk37) Just, etten välittäny edes nähä muita lapsia tai vauvojakaan.. kaupaski kattelin aina muualle.. jotenki ahisti vaan nii kovin..ja pelästyin itekin tätä oloa, kun muuten oon lapsirakas vaikken moneen vuoteen oo itelle toivonu/tahtonu lasta.. ja nytkun tulin yllättäen raskaaksi, niin on kyllä ollu kasvamista ajatukseen että minusta tulee äiti.. tuntuu varmaan erikoiselta vielä niin kauan ennenkun lapsi on ulkona masusta.. ja tuskin vielä senkään jälkeen ihan äitimäinen olo on.. mut kai se siitä aika kasvattaa ja muokkaa ajatuksia.. mut kylmä nykyään voin katella lapsia eikä tee pahaa:)
Mut tosiaan, eihä sun o pakko tehä omia kakruja, jos siltä tuntuu..mielummin sitten, kun ootat sitä mielelläs..ei varmaa masuasukkikaan pidä, jos odotusaikana vaan ressaa ja on masentunu..niih.. siitä itekiollu huolissaan.. :/ mut toivotaan,että täältä tulis kuitenkin terve ja iloinen lapsi:)
20.12.2010 08:33
..kuin terveellisesti syöt! Itellä ei oo vihanneksia/kasviksia tullu niinkään kauhiast syötyä, mutta hedelmiä senkin edestä! Omenoita ainakin oon syöny normaalia enemmän vaikka mielumminkai sitä pitäs just kasviksia pupeltaa, ku hedelmissähän on sitä hedelmäsokeria..:/ kun sit tahtoo tuo herkuttelukin vielä olla melkein jokapäiväistä pienissä määrin.. :( aina ollu vähä makeen perään.. mut karkit on alkanu pikkuhiljaa maistua keinotekoisille ja suklaa on tullu niiden tilalle..ku ennen se on ollu päinvastoin.. en oo suklaasta juur välittäny! Ja jäätelö on ihanaa..onneks neuvolassa antovat oikein luvan herkutella vapaasti jädellä, ku oon pitkä, että saan kalsiumia:D
Mutta ainakin yhen lämpimän ruuan syön ja ruisleipä on ihanaaaa!:)
Alkuraskaudessa toffeejäde oli himo, nyt ei ollenkaa..varmaa vanilja parasta,mihi ite sekottaa suklaa tai keksimuruja..:)
Nyt on tosin enää vajaa kuukaus laskettuun, nii ei nii kauhiast jaksa syyäkkä.. eikä varmaa pitäskä..varsinka herkutella. Kunhan vaavi sais tarvitsemansa.. Herkutkun tuntuu mulla menevän suoraan pakaroihin ja reisiin.. nimittäin kukaan ei oo missään varotellu selluliitista raskausaikana!! ):(mur!
Mut kirjotelkaahan lisää.. mielenkiintosta..:D
11.12.2010 09:05
Mistä noi syöksysynnytykset johtuu.. tai miks joillakin se tulee sit nuin nopsaan?
Mietiskelen vaan.. et onpahan ainaki synnytys äkkiä ohi:)
08.12.2010 08:59
2 / 3