Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

0

Kommenttia

43

1. ...niin tuttua juttua minullekin: olen viimeiset kaksi vuotta miettinyt eroa päivittäin, katsonut asuntoja enkä saa vaan aikaiseksi tehdä sen enempää. Viimeisen vuoden emme ole mieheni kanssa juuri puhuneet, seksistä nyt puhumattakaan eli elämme saman katon alla kuitenkin. Takanamme on hänen puoleltaan kaksi pettämisjuttua (15 vuoden aikana saman naisen kanssa) ja yhteistä elämää meillä 40 vuotta. Miten tällaisesta voi repiä itsensä irti. Olen lisäksi työtön ja kaksi vuotta sitten viimeinen lapsi lähti kotoa. Kaksi vuotta sitten selvisi että mieheni oli taas pettänyt minua. Juttelimme (ja minä raivosin) asioista ja päätimme edelleen jatkaa, mutta kun huomasin että mieheni ei tehnyt mitään muuttaakseen itseään eikä meidän suhdettamme, luovutin. En jaksa enää yrittää puhua asioista, kun toiselta ei saa mitään vastakaikua eikä yritystä. Hän käy töissä ja kotona elää kuin hotellissa, minä siivoan, pesen pyykit, teen ruuat, käyn kaupassa (niinkuin 40 vuotta olen tehnyt). Hän tekee mitä haluaa: tulee kotiin, avaa tv:n ja kaljan, surffailee netissä.
    En käsitä itseäni, häpeän sitä että olen edelleen hänen kanssaan vaikka hän on loukannut minua todella pahasti. Mitä täytyy tapahtua että lähden, mistä saisi voimaa? Tänään sain sen verran aikaiseksi että tilasin ajan kaupungin psykologilta, joka lupasi soittaa huomenna. Elämäni on niin ahdistavaa. Lapset käyvät lapsineen meillä usein, ja olen kyllästynyt tähän näyttelemiseen. Kai he meidän huonot välimme näkevät, mutta en ole heille puhunut pettämisistä mitään.
  2. joo ei ole olemassa oikeaa/väärää ratkaisua, eikä kukaan pysty itsestäänkään sanomaan mitä tulevaisuudessa tulee tekemään...
    Luottamuksen menetys on omasta mielestäni kaikkein pahinta tässä pettämisjutussa. Olen itse niin surullinen ja pettynyt mieheeni, kun hän nyt toisen kerran petti minua (saman naisen kanssa vielä). EIkä myöskään pysty itselleenkään ilmeisesti selittämään miksi on tehnyt minkä teki.
    Mutta kaikkein tärkeintä on sinunkin selvittää, tunnetko vielä vaimoasi kohtaan jotain muuta kuin sääliä...jos tunnet niin minä antaisin hänelle vielä mahdollisuuden jos tämä oli ainoa pettämiskerta. Minun mieheni pyytää nyt kolmatta mahdollisuutta, enkä ole ihan varma vieläkään pystynkö siihen. Olen itse nyt kuukauden miettinyt tätä soppaa ja sitä mitä teen. Välillä ajattelen lähteä, välillä taas en. Kaikkein eniten minua nyt mietityttää se, että mihin tämä tilanne tästä muuttuu, minä ja mieheni emme ihmisinä varmaan tästä enää pahemmin muutu eli tuleeko meille taas kohta samanlainen kriisi - voi kun olisi kristallipallo. Vai pystymmekö tosiaan parantamaan suhdettamme, puhumaan asioista enemmän vai menevätkö asiat taas kohta samaan malliin kuin ennen...apua...tämä on niin vaikeaa.
    Ehkä sinun - ja minun - on parasta antaa ajan kulua (niinkuin psykiatri oli vaimollesi sanonut) ja katsoa mitä tulee. Voimia sulle mitä sitten teetkin. Minä yritän (huom! yritän) keskittyä mukaviin asioihin elämässäni ja ottaa päivän kerrallaan, ei tässä muutakaan tällä hetkellä voi. Minun ja mieheni suhde on nyt parempi, seksikin on mukana, mitä ihmettelen: en käsitä itseäni. Mutta kun kaikesta kamalasta huolimatta silti rakastan miestäni. Ja hän sanoo rakastavansa minua, tästä "kakkosesta" hän on hakenut puhe- ja seksikaveria meidän oman suhteemme ollessa täysin jäissä. Ja ilmeisesti tämä "kakkonen" on hänelle myös tärkeä, minä (ja meidän yhteinen elämämme) kuitenkin tärkeämpi. Mutta nyt yhteydenpito on mieheni mukaan lopetettu...ja minä haluan uskoa niin.
  3. Näitä samanlaisia avioliittoja on näköjään todella monia, eli aivankuin minunkin ja moni kirjoittaa, että on yrittänyt puhua asioista ja ongelmista miehen kanssa ja muuttaa asioita. Mutta mies ei tajua/ymmärrä/halua ymmärtää...ennenkuin on liian myöhäistä. Onko tähän kaikkeen syynä se että miesten ja naisten ajattelu todella on niin erilaista, vai mikä siinä on. Kun pitäisi asioista jutella, mies joko lähtee/ulos/baariin tai on kuuntelevinaan, mutta ei kuitenkaan kuule/ymmärrä.
    Itse olen koko 35-vuotisen avioliiton ajan yrittänyt niin monta kertaa saada mieheni tajuamaan minun ajatuksiani ja todella ymmärtää hänenkin ajatuksiaan ja yrittänyt saada esim hänet osallistumaan enemmän arkijuttuihin, huonolla menestyksellä. Mitä miehet oikein avioliitolta haluavat? Avioliiton pitäisi olla yhteistyötä ja avunantoa, ystävyyttä, rakkautta, empatiaa, toisen huomioimista. Mutta niin monet miehet jatkavat avioliitossa elämäänsä kuin sinkkuna (tietenkin on tällaisia naisiakin...) ja sitten valittavat kun vaimot nalkuttavat, pitävät mykkäkoulua, pihtaavat seksiä jne. Tarkoittaako hyvä avioliitto useimmille miehille vain sitä, että saa aina seksiä/ruokaa/puhtaat vaatteet? Eräs tuttu mies sanoi kerran minulle, kun juttelimme miesten ajatuksista, että miehillä on yleensä vain yksi ajatus: seksi. Joskus tuntuu tosiaan tältä. Voisiko joku mies kommentoida...
  4. Joku kirjoitti että minulla ei ole mitään syytä rakastaa enää miestäni, ehkä niin,
    mutta minkäs sille tekee kun edelleen rakastan. Ja on hänessä paljon hyvääkin,ja tässä asiassa varmaan minullakin on peiliin katsomista. Enkä minä eron jälkeistä taloudellista pärjäämistä pelkää, kyllä minä pärjäisin. Enkä minä itseäni miksikään yksinomaan taloudenhoitajaksi tunne, niinkuin joku kirjoitti: olen vaan omaksunut ilmeisesti sen roolin meidän suhteessa...Olen edelleen kahden vaiheilla jatkammeko vai emme, mies haluaa jatkaa ja viimeinen viikko on ollut todella mukava: olemme puhuneet asioista taas kerran, ja yrittäneet molemmat olla rehellisiä, kävimme mökillä, uimme, sienestimme ja muutenkin vietimme aikaa yhdessä jne. Suurin osa minusta haluaa jatkaa avioliittoamme, mutta osa minusta ei. Olen niin pettynyt mieheni tapaan käsitellä asioita, hän valitsee useimmiten sen helpoimman tien, niinkuin nytkin. Mutta hän on se mikä on, eikä ihminen näin vanhana niin kauheasti enää pysty muuttamaan itseään, en minäkään siis. Me kumpikin olemme sellaisia mitä olemme, ja toisen pitäisi hyväksyä se. Otan nyt päivän kerrallaan ja yritän itseni puolesta "parantaa" suhdettamme ja omaa itseäni ja toivon että mieheni tekee sen saman. Aika näyttää mitä tästä tulee. Luottamuksen saaminen takaisin mieheeni tulee olemaan vaikeaa kyllä...Suurin ongelmamme on ollut puhumattomuus ja toiselle hellyyden antaminen,mikä varsinkin miehelleni on tosi tärkeää (seksi mukaanlukien), niinkuin useimmille miehille. Mutta katsotaan nyt sit mitä tästä tulee...