Vapaa kuvaus

Uskon Jumalaan, koska rakastan häntä, mutta jos en jostakin tietäisi hänen olemassaoloaan, niin ehkä rakkauskin olisi olisi vaikeampaa. Uskoon tuleminen on joka tapauksessa Jumalan ihme, jonka hän vaikuttaa palvelijoidensa kautta, koska haluaa antaa palvelijoilleen sen tehtävän lahjana. Jos et usko tähän niin sitäkin suuremmalla syyllä Jumalasta täytyy kertoa, jos kerran ihmiset eivät ilman käänny hänen puoleen. Pohdiskelen paljon ja kirjoittelen tekstejä, fysiikasta itselleni varastoon, koska opiskelen sitä, ja Jumalasta ja Raamatusta lähinnä kannanottoja varten. Pidän rehellisyydestä ja avoimuudesta, ei uskon asioita tarvitse väkisin todistella. Kuitenkin pohdin ja esitän asiat mielelläni loogisesti. Joskus ehkä liitän keskusteluihin jotakin tuottamastani aineistosta. eliasyleinen@luukku.com (Saanpahan ensimmäistä kertaa roskapostia tuohon osoitteeseen.) Linkit: http://www.vaino.fi Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2

Kommenttia

136

1. Aivan kaikkea asiantuntijoiden tietoa ei ole nyt muistissa, mutta tiettävästi Luukkaan Evankeliumi on kirjoitettu näistä neljästä viimeisenä ja sille jatkona sama henkilö kirjoitti Apostolien teot, eli myöhemmin ja Apostolien teot kirjoitettiin ennen vainoja, joissa Paavalikin perimätiedon mukaan teloitettiin. Tämä muistaakseni oli 60 vuotta jälkeen Jeesuksen ylösnousemuksen. (Vai oliko se 60 vuotta jkr.?) Kaikki evankeliumit on kirjoitettu ennen Apostolien tekoja, ja Johanneksen Evankeliumin lopusta jakeesta Joh. 20:31 voisi päätellä että sen loppu on lisätty jälkeen päin. Tekstissä on joka tapauksessa vaikutelma, kuin kerrottaisi tuoreista tapahtumista.

Olen jonkin verran vertaillut noita evankeliumeita toisiinsa ja niissä kaikissa on jotakin sellaista, mitä ei ole muissa, ja jos asia onkin osittain samaa, niin tyyli on usein erilainen. Tapahtumat olivat niin tuoreita, ettei niitä kannattanut, eikä voinut kopioida toisilta. Jos evankeliumit perustuisivat lähteisiin, niin ne olisivat täydellisiä kopioita kirjaimesta kirjaimeen, kuten aina muulloin on koko Raamatun historian ajan tiettävästi tehty ja aina näihin päiviin asti (poikkeuksena käännökset).

Evankeliumien suosio alkuaikoina perustui juuri siihen, että ihmiset olivat itse nähneet sen mitä niissä kerrottiin ja todistivat kirjoitukset oikeiksi. Jos Evankeliumit olisi kirjoitettu sukupolvia myöhemmin, niitä ei olisi säilytetty ja kopioitu yhtä suurella innolla, eikä arvostettu yhtä paljon. Erään lehtitiedon mukaan ensimmäisistä evankeliumeista 70 vuoden kuluessa tehtyjä kopioita on tänä päivänä 5200 jäljellä, mikä on ylivertainen muihin kuuluisiin sen ajan kirjoihin nähden (jos Raamattu jätetään laskuista pois).
  2. Room. 1:18-2:16
    18. Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa, 19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut. 20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, 21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt. 22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet 23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi. 24. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa, 25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen. 26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen; 27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti. 28. Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia. 29. He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä; 30. ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia, 31. vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta; 32. jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

Room. 2:1-16
    1. Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja. 2. Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät. 3. Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion? 4. Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen? 5. Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi, 6. hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan": 7. niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän, 8. mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus. 9. Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen; 10. mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle! 11. Sillä Jumala ei katso henkilöön. 12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; 13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. 14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki 15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - 16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
  3. Nähtävästi tunnet jotakin juutalaisten vanhoista kirjoituksista. Mitä tulee ruoan saastuttamiseen, niin se puhe loukkasi Jeesuksen aikaan fariseuksiakin. Sinäkin siihen tartuit, koska et ymmärtänyt mistä Jeesus puhui. Mitä Jumalan edessä merkitsee, elävätkö ihmiset terveellisesti vai epäterveellisesti, sen rinnalla että heidän sydämensä on puhdas tai paha. Se mitä suusta tulee ulos on sanoja, jotka voivat saastuttaa ihmisen niin paljon pahemmin kuin ruoka. Jos Jeesus olisi aina selittänyt kaiken niin perusteellisemmin, hänen tärkein sanomansa olisi hukkunut, eikä hänelle sitä paitsi annettu aikaakaan paljon. Usein hän joutui pakenemaan tai piiloutumaan, eikä silläkään tavalla hänen annettu elää kuin se tutkijoiden arvioima kolme vuotta siitä kun hän oli alkanut opettaa.

Hienoa, että olet tutustunut vähän siihen Uuden Liiton kirjaan, mutta luepa vähän pidemmälle alkaen kohdasta Joh 6:53, ja jakeessa 63 sanotaan "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."

Ympärileikkaus oli merkki pappeudesta, lihaan tehdyn liiton merkki Aabrahamin jälkeläisten ja Jumalan välillä. Kristityt uskovat olevansa jälkeläisiä Aabrahamin nimelle. Jeesus ei kieltänyt ympärileikkaamasta, mutta Jumala teki jo kauan ennen sitä selväksi Juutalaisille, että hän neuvoo ympärileikkaamaan sydämen.

5.Moos.10:15-16 (Deuteronomium)
    Mutta ainoastaan sinun isiisi Herra mielistyi ja rakasti heitä; ja hän valitsi omikseen heidän jälkeläisensä, hän valitsi teidät kaikista kansoista, niinkuin yhä vielä on. 16. Ympärileikatkaa sentähden sydämenne älkääkä olko enää niskureita.

Jer.4:4
    Ympärileikatkaa itsenne Herralle ja poistakaa sydämenne esinahka, te Juudan miehet ja Jerusalemin asukkaat, ettei minun vihani syttyisi kuin tuli ja palaisi, eikä olisi sammuttajaa, teidän tekojenne pahuuden tähden.

Jer.31:31-34
    Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; 32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. 33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

Hes.36:26-27
    Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. 27. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Jooel.2:13
    Reväiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, ja kääntykää Herran, teidän Jumalanne, tykö; sillä hän on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja armosta rikas, ja hän katuu pahaa.

Miika 6:7-8
    Ovatko Herralle mieleen tuhannet oinaat, kymmenettuhannet öljyvirrat? Annanko esikoiseni rikoksestani, ruumiini hedelmän sieluni syntiuhriksi?" - 8. Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?

Tämän perusteella Kristityt ovat ehkä ajatelleet, että käsillä tehty ympärileikkaus on vasta vertauskuva, joka saa toki kuulua sille pappiskansalle, jolla on aina erityisasema Jumalan edessä, mutta Jumala katsoo sydämeen, eikä hän luonut ihmistä ympärileikatuksi, silti hän oli luomistyöhönsä tyytyväinen.

Paavali sanoi tästä näin.
    ”ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:” Kol. 2:11

Kuten sinäkin, Jeesuksen ajan juutalaiset keskittyivät vain Jeesuksen oppeihin, näkemättä että Jeesus oli hyvä, he olivat pahoja, koska he eivät halunneet nähdä. He yrittivät kivittääkin Jeesuksen. Lopulta kun he Jeesuksen ottivat kiinni, hän kyllä tiesi heidän tulonsa, mutta antautui heille, paljastaakseen heidän pahuutensa, ja ennen kaikkea näyttääkseen rakkauden, jolle ei ollut mitään vertaista maan päällä. Se oli Jumalan rakkaus, mutta he eivät tunteneet Jahvea sellaisena kuin Hän on.
  4. Jeesus todella haudattiin hautaan, jonka varakas Joosef Arimatialainen lahjoitti hänen käyttöönsä. Luultavasti varattomasta perheestä lähtöisin olleelle Jeesukselle ei oltu vielä tehty hautaa, varsinkaan kun hän oli niin nuori. Jos Jeesus ei olisi noussut ylös, hänet olisi voitu siirtää myöhemmin sukuhautaan, mutta neljä toisistaan ilmeisen riippumatonta kirjoittajaa kertoi kirjallisessa muodossa että Jeesus tuli itse ulos tuosta haudasta elävänä, eikä hänen ruumistaan voitu siksi löytää haudasta. Silti päättelen, että sekä tuossa haudassa että Jeesuksen sukuhaudassa täytyy olla joku ruumis, koska kiveen hakattu hautapaikka olisi nykyäänkin kallis, ja vielä kalliimpi se varmasti oli tuolloin, eikä sellaista varmasti jätetty käyttämättä. Ehkä se hauta sitten löydetään tyhjänä, mutta vähän sitä silti saa ihmetellä jos niin käy. Onko sitten se toinen ruumis otettu pois? Vai onko kallis hauta pidetty Jeesuksen Kristuksen muiston tähden tyhjänä.

Siitä väitetystä löydetystä sukuhaudasta voisi kehitellä sellaisen hurjan tarinan, että se opetuslapsi, joka lepäsi ehtoollisella Jeesuksen syliä vasten, on nyt haudattuna siihen arkkuun (tai miksi sitä kivilaatikkoa kutsutaankin), jonka väitetään kuuluvan Jeesukselle. Ohjasihan Jeesus tuon opetuslapsen ottamaan Marian Jeesuksen äidin äidikseen, niin Raamattu sanoo (Joh. 19:26-17). Teksti oletetussa Jeesuksen arkussa on pelkkiä naarmuja, ei välttämättä tarkoitettu edes tekstiksi, mutta jos siinä kuitenkin on teksti, voi se olla luettu väärin, tuon opetuslapsen nimi nimittäin on Johannes, vähän samanlainen kuin Jeesuksen (~Jeshua) nimi. Vielä on muistettava, että nimi Jeesus oli tuolloin melko tavallinen, joten eivät nimi arkussa tai luut riitä todistamaan Jeesuksen ylösnousemusta vastaan.

Vieläkin ihmetyttää, kuuluiko Jeesuksen Nasaretilaisen perhe rikkaaseen kansanryhmään, kun heillä oli varaa teettää itselleen haudat. Jeesus itse sitäpaitsi opetuksissaan kehotti seuraajiansa jättämään hautaamiset muille ja itse seuraamaan Jeesusta (Matt. 8:22).
  5. Kaikkien uskontojen edustajat saavat omiltaan mittavat ja vakuuttavat todistelut oman uskontonsa puolesta, tietämättä vastatodisteita. Oman uskonnon objektiivinen tutkimus on perin harvinaista. Kehitysoppi on yksi näistä uskonnoista. Saamani tiedon perusteella näyttäisi siltä, että kehitysopin tieteellinen versio on kaikista uskonnoista heikoimmilla ensinnäkin jo sen takia, että se lepää sellaisen tiedon varassa, jota voi helposti, usein jopa tieteellisesti koetella, toiseksi sen todisteista melkein kaikki, varsinkin merkittävät voidaan vakuuttavasti kumota ilman propagandan tai vääristelyn makua, ja näistäkin monet voidaan kääntää kehitysoppia vastaan. Todisteita kehitysoppia vastaan on lukematon määrä, ja yksi kaikkein vaikeimpia asioita evoluution kannalta on ensimmäisen solun synty. Siksi siitä ei paljon puhuta, eikä sitä haluta ainakaan perusteellisesti käsitellä. Kemiallinen evoluutio lisääntymisvalmiiseen soluun asti ei voi mitenkään ohjautua sen paremmin kuin sattuma. DNA ei toimi entsyyminä, eikä entsyymi pysty oletetussa kehityksessä muuttumaan soluksi, koska se on täysin eri tyyppinen.

Tämän sanoin lähinnä, jotta näet että sinullekin annetaan sensuroitua ja vääristeltyä tietoa, jotta uskoisit juuri kehitysoppiin. Mielestäni jopa oman uskontokuntani todistelut ovat yksipuolisia. Todistaisin yhden opin oikeaksi, jos voisin, mutta loputtoman monien vastaväitteiden käsittely uuvuttaa. Ehkä tätä voi helpottaa löytämällä jotakin millä on enemmän merkitystä kuin kaikella muulla. Silti Kristinuskon sanoma on tämä, Jumala kutsuu sinua rakkaudellaan. Hän haluaa tietää, rakastatko hänen sitä ominaisuutta, joka ei pakota sinua tottelemaan. Me uskomme suureen Jumalaan, joka voittaa milloin vain haluaa ja pystyy ilmaisemaan itsensä. Jos hän ilmestyisi mahtavana, me tottelisimme häntä pelosta, mutta emme rakastaisi. Meidän hyväksemme hän tuli keskellemme tuntemattomana, kuitenkin niin että se joka haluaa hänet löytää, voi hänet tuntea.
  6. Sinä muka tiedät kuka tai mikä on ovenvartija, mutta et kerro.

Jeesus Kristus on luoja, mutta hän ei ole tarkalleen sama asia, kuin Isä Jumala, sillä kuinka muuten meidän pitäisi ymmärtää tämä: "Jeesus sanoi hänelle: 'Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.'" Jos Jeesus on Isä Jumala, me voimme mennä hänen luokseen suoraan, mutta emme erikseen Jeesuksen Kristuksen kautta, joka on näkymättömän Jumalan kuva (Kol. 1:15). Tosin et ehkä olekaan Jeesusta sanonut itse Isän veroiseksi. Jos ovenvartija avaa paimenelle, joka on Jeesus, niin hän voi olla Jumala, Pyhä Henki tai palvelija, tai vastaavaa, mutta hän ei ainakaan ole Jeesus itse.

Lammastarha on Israel. Jeesuksen lampaat siitä tarhasta ovat ne Israelin lapset, jotka ovat kutsuttuja. Ne muut lampaat taas ovat pakanoita, jotka ovat kutsuttuja ja oikeutettuja pääsemään mukaan siihen yhteen laumaan ja tulemaan osalliseksi paimenen suojelusta kun hän antaa henkensä lammasten edestä.

Joh. 10:1-18
    1. "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri. 2. Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen. 3. Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos. 4. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. 5. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä." 6. Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti. 7. Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi. 8. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet. 9. Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. 10. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. 11. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. 12. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. 13. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista. 14. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, 15. niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä. 16. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. 17. Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. 18. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

Voit katsoa vielä laajemmin Kol. 1:13-18
    13. häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan. 14. Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, 15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. 16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, 17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. 18. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

Tässä ei sanota, että Jeesus on esikoinen luotujen joukossa, vaan esikoinen ylösnousseitten joukossa. Hän onkin aina ollut. Hänen kauttaan on kaikki luotu, ei hänen omalla voimallaan, vaan Jumalan voimalla.
  7. Kiitos linkistä, tuo auttaa käsittelemään tätä asiaa.

Olen lukenut melkein puolet Olavi Kokkosen kirjasta "Ilmestyskirja Avautuu" (silloin kun sain sen ystävältä lainaan). Kaikkiaan pelastusopin näkökulmasta aika kuiva kirja, ei toteuttanut ensinkään nimeään, sillä sen tarkoitus oli vain julistaa kaikki muut harhaoppisiksi ja kirjoittajansa oikeassaolijaksi monin kertaisesti, se jauhoi pretribulationismia, oppia, jossa Kristuksen omat tai ainakin heistä pakanat temmataan taivaaseen jotta seitsemän vuoden vihan aika voi alkaa, ja jotta maailman valo olisi pois. Tuo kirja oli sisällöltään aika tarkkaan sama kuin eräs amerikkalainen "Tuleva uusi maailma", vähän omahyväisempi ja itsevarmempi vain.

Pretribulationismi on historiassa tiettävästi aika uusi oppi. Nytkin sen kannattajia on vain vähän, mutta tämäkin pieni joukko on hämmästyttävän suuri, kun ottaa huomioon, että se oppi leviää ainoastaan ihmiseltä toiselle, eikä koskaan kukaan opi sitä Raamatusta. Tunnen tosin itseni mukaan lukien kolme toisistaan riippumatonta tapausta läheltäni, jotka ovat aivan itse Raamattua tukien päätyneet siihen, ettei Raamatussa ole mitään siitä pretribulationismista.

Kysyn, mitä hyötyä on tuosta opista? Onko oikeassa olemisen kokeminen niin kovin tärkeätä, että pitää estää totuutta paljastumasta?

Pretribulationismin seitsemän vihan ajan vuotta ja monet erilliset ylösnousemukset ovat epäoleellisia pelastusopin kannalta.

Toteutuvien ennustusten tarkoituksena on vahvistaa toivoa, kun odotamme Herraamme Jeesusta Kristusta. Pretribulationismi ottaa pois sen rohkaisun, että näkisimme ennustuksia toteutuneina, se laittaa ne kaikki tulevaisuuteen, vieläpä pakkaa siihen pieneen seitsemän vuoden aikaan, niin ettei niistä ole paljon mitään hyötyä, ja tulkintakin on vapaata, kun ei tarvitse koskaan paljastua väärässä olijaksi, vaikka opettaisi mittä hyvänsä. Ilmestyskirjan ennustukset alkaen vaimosta, poikalapsesta ja lohikäärmeestä, ovat selvästi toteutuneet siihen saakka missä ennustusten huomataan vielä olevan kesken. Onpa pedon nimikin mainittu ilmestyskirjassa, kun se peto itse on kahdeksas. Kahdeksan tarkoittaa Kristusta ja uuden ajan alkua, niin kuin Kristuksen kunniaksi vietetäänkin joka viikon kahdeksantena päivänä uutta juhla-aikaa. Tässä tapauksessa kahdeksan tarkoittaa antikristusta ja "uuden ajan alkua" vain nimenä, ei todellisena, mikä on aivan selvää. Pedon merkki on luku 666 (eli 3*6*37, mikä on melkein hyvä luku) sellaisenaan tai muodossa, jossa se samalla on nimi. Tässä vain esimerkkejä siitä, miten Raamatun ennustukset ovat toteutumassa ja ne on helpompi nähdä, jos avaa silmänsä.

Pretribulationismi tuetaan sillä, ettei sitä oppia pidäkään vaatia Raamatusta löydettäväksi, vaan se on salaisuus, joka on ilmoitettu ainoastaan Paavalille, joka sen sisällön on kirjoittanut kuvitellussa kirjeessä, jota ei koskaan lähetetty, ja vaikka olisi lähetetty, sitä ei ole enää, eikä kukaan näistä pretribulationisteista ole sitä lukenut. Näin ainakin näkyi olevan Olavin oppi siihen hänen kirjansa puoliväliin.

Pretribulationismiin kuuluu sanojen merkitysten vaihtaminen. Sana viha tarkoittaa Jumalan vihan päivää:
    5. Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi, 6. hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan": 7. niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän, 8. mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus. (Room. 2:5-8)
    Pretribulationismissa se kuitenkin tarkoittaa vihan aikaa "ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta." (1Tess. 1:9-10). Pelastus olisi yleensä syntien anteeksi saaminen tai muunlainen suojelu, mutta pretribulationisteille se on juuri esivihanajallinen ylösnousemus.

Seurakunta tarkoittaa Israelia, ja pakanoita jotka siihen liittyvät, mutta ei luonnollista Israelia, vaan sitä joka on uskollinen Jahvelle.

Paavalille ilmestyksen kautta tiettäväksi tehty salaisuus oli se että pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta. Tästä hän myös selvästi kirjoitti saman kirjeen edellisen luvun ja jotakin ensimmäisessä luvussa.
    Ef. 3:1-6
    1. Sen takia minä, Paavali, teidän, pakanain, tähden Kristuksen Jeesuksen vanki, notkistan polveni - 2. olette kaiketi kuulleet siitä Jumalan armon taloudenhoidosta, mikä on minulle teitä varten annettu, 3. että näet tämä salaisuus on ilmestyksen kautta tehty minulle tiettäväksi, niinkuin olen siitä edellä lyhyesti kirjoittanut; 4. josta te sitä lukiessanne voitte huomata, kuinka perehtynyt minä olen Kristuksen salaisuuteen, 5. jota menneiden sukupolvien aikana ei ole ihmisten lapsille tiettäväksi tehty, niinkuin se nyt Hengessä on ilmoitettu hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille: 6. että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta,
    (Pretribulationistin) Olavi Kokkosen väitteen mukaan salaisuus olikin esivihanajallinen ylösnousemus, ja kun sitä ei ole Efesolaiskirjeessä, niin Kokkonen väittää että Paavali sanoessaan kirjoittaneensa siitä lyhyesti edellä tarkoitti jotakin erillistä kirjettä. Vielä Kokkonen väitti, että sitä ei ilmoitettukaan niille profeetoille ja apostoleille, vaikka Paavali selvästi niin sanoi. Uskon nimittäin että profeetoilla tarkoitetaan Vanhan Testamentin profeettoja, ellei erikseen mainita.

Paavali sanoi, että luopumus on syy antikristuksen tulemukselle, uskovat eivät ole se mikä pidättää.
    2Tess. 2:3-10
    3. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, 4. tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. 5. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille? 6. Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy. 7. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, 8. niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, 9. tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä 10. ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.

Vielä Ilm. 20:4-5
    4. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta. 5. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.

Valitettavasti tutkimukseni, varsinkin kirjallinen esity, tästä aiheesta on kesken, mikä tarkoittaa sitä että suosittelen että tutkit itse, muutoin sinulle voidaan syöttää mitä vain.
  8. Salomo sanoi, ettei kuolleita herätetä:
    "Myös heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt, eikä heillä ole milloinkaan enää osaa missään, mitä tapahtuu auringon alla." (Saarnaaja 9:6)
    Meillä ei siis ole ylösnousemustoivoa. Sitäkin vaikeampi on ylösnousemukseen uskoa, kun ajatellaan että ihminen on jo lakannut olemasta siihen mennessä. Totuuden Jumalako laittaisi omansakin tiedottomuuteen tuhansiksi vuosiksi.

Salomo esitti saarnaajan kirjassa niitä asioita, joista hän oli ymmällään, eikä hän tiennyt ihmisen kohtalosta kuoleman jälkeen paljonkaan "21. Kuka tietää ihmisen hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?" Saarn. 3:21

Eikö olisi parempi uskoa häntä, jonka kautta kaikki on luotu:

"28. Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28)

25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. 26. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh. 11:25-26)

Saatanan valhe on juuri tuo mitä opetat, sama oppi kuin hindulaisuudessa ja uuden aikakauden liikkeessä, että ikuista kuolemaa helvetin tulessa iankaikkisessa kidutuksessa ei ole, vaan on ainoastaan ihana olemassaolemattomuuden nirvana, ikään kuin Jumala ei paljastaisi totuutta, että synti on paha ja syntinen on niin huonossa tilassa, että hyvä jos edes Helvetin liekki riittää sitä kuvaamaan.

Valitettavasti kaikkia tähän liittyviä raamatunpaikkoja minulla ei vielä ole yhteen listaan koottuna, eikä kommentoituna. Lue aluksi vaikka nämä raamatunpaikat.
    1Moos. 2:7
    1Moos. 2:8
    1Moos. 3:19
    1Moos. 45:27
    4Moos. 16:33
    5Moos. 5:29
    5Moos. 12:23
    5Moos. 24:16
    5Moos. 32:17
    5Moos. 32:35-36
    1Kun. 1:31
    1Kun. 2:9