Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6557

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Ei näy menneen eräälle perille tuo edellä Valiosta sanomani. Yritänpä vielä häntä valistaa.. Valiolla on pitkä historia, alkanut vuodesta 1905; luepa tästä:

https://www.valio.fi/artikkelit/valio-ajan-hermolla-jo-vuodesta-1905/

Missään kohtaa siinä ei mainita, että Valion omistajana olisi ollut Maalaisliitto, Keskustapuolue tai Suomen Keskusta.

Osuusmeijerit tietysti olivat aina ja ovat edelleen yhtiön tuotannon tuottajia, ja niiden johdossa ja omistajissa varmasti on ollut aina ja on edelleen kyseisen puolueen kannattajia. Mutta sellaisia ei tarvitse olla eikä kai ole juuri ollutkaan yhtiön kaikesta toiminnasta vastaavassa palkatussa johdossa. Palkatun johdon yläpuolella on muodollisesti yhtiön hallitus ja senkin yläpuolella hallintoneuvosto, joissa on ollut ja on kai edelleen esille otetun puolueen näkyviä jäseniäkin, mutta kyllähän yhtiötä kaikin tavoin johtaa sen toiminnasta vastuullinen palkkajohto. Siihen kuuluva

Tullessani Valion palvelukseen v. 1980 yhtiön nimi oli Valiomeijerien Keskusosuusliike. Sen johdossa oli pääjohtaja. Muutamia vuosia myöhemmin nimi muuttui, siitä tuli Valio Oy, ja johtajan nimi muuttui toimitusjohtajaksi. Heidän johdettavinaan pääkonttorissa, tutkimus- ja tuotekehityskeskuksessa, atk- ja tietojenkäsittelylaitoksessa ja eräissä pienemmissä yksiköissä oli kai enimmillään lähes tuhat henkilöä.

Kaikki nuo yksiköt kuuluivat myös isännöintiini. Mutta olin vasta kolmannen asteen johtoportaassa, esimieheni oli Valion talous- ja hallintojohtaja ja hänelläkin oli esimies, alkuaikoinani nimeltään pääjohtaja, sittemmin toimitusjohtaja. Kukaan heistä ei kuitenkaan ollut esille otetun puolueen tai minkään muunkaan puolueen jäsen tai näkyvä kannattajakaan. Heille kaikille oli tärkeintä yhtiön menestys, mikä ei kai koskaan riippunut minkään puolueen menestyksestä tai menestymättömyydestä.

Tuossa edellä sanotaan minun herjanneen täällä puheena olevaa puoluetta. Mielestäni niin en ole koskaan tehnyt, joskin olen jonkin verran kritisoinut sen eräitä tekemisiä pitkän historiansa aikana. Olen kai nykyisestäkin puolueesta käyttänyt kepu-nimeä, mutta varsinkin viimeaikoina olen täällä enemmän kiitellyt kuin moittinut puoluetta jolle toivon parasta mahdollista – varsinkin, jos se toteutuisi persujen kustannuksella😉

Ps.

Valiolla ei yhtiönä ole mitään poliittista suuntautumista, mutta vaikka sellainen olisikin, se ei minuun mitenkään vaikuttaisi. Olen henkeen ja vereen VALIOLAINEN!
  2. Onhan tälle avaukselle vielä tullut muutama viesti, mutta puutun niistä vain yhteen. Tuohon, jossa on epäilty minun joutuneen laitetuksi Valiolta pakkolähtöön, eli pois maitojunalla:

Niin ei tapahtunut, vaan talossa 18 vuotta palveltuani jäin eläkkeelle 63-vuotispäivänäni 01.07.1998. Komeat läksiäiset minulle pidettiin isännöintiini kuuluneessa Valion edustuspaikassa Näsen kartanossa Porkkalanniemellä. Puoli vuotta aikaisemmin 06.12.1997 sain Valion esityksestä Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan ritarimerkin. Olen sen kunniakirjan täälläkin joskus näyttänyt. Se on korkein saamani kunniamerkki. Sitä alemmaksi jää Suomen Leijonan ritarimerkki, joka minulle myönnettiin 04.07.1977 palvellessani Esikuntakoulussa opettajana.

Edelleen olen mukana Valioeläkeläisten toiminnoissa, kaksi kautta olin yhdistyksen hallituksessakin tämän vuosituhannen ensimmäisellä kymmenellä vuodella. Tietenkin olen edelleen mukana myös Päällystöliiton evp-yhdistyksen toiminnoissa. Olen siis tällainen kaksinkertainen evp.

Valion omistajapohjassa – sen osuusmeijereissä – on varmaan vahva kepulaisedustus. Olihan usein Valion hallintoneuvoston ja hallituksenkin johdossa jopa kepupoliitikkojakin, mutta sellaisia ei ollut koskaan valion yritysjohdossa, siis esimiehinäni. Tuskinpa kepun kannattajiakaan oli esimiehissäni, työtovereissani tai alaisissanikaan. No, en tiedä, kun ei me koskaan puhuttu puoluepolitiikasta; tärkeämpää olivat työasiat ja menestys niissä sekä Valion että oman itsensä kannalta.

Jospa viimein menisi tämä perille heikompisaattoisimmillekin, ettei minun tarvitsisi enää heitä tosiasioilla valistaa.
  3. Onhan avaukselleni tullut heti kivoja viestejä, kiitos niistä! Tarkemmin puutun vain tuohon, jossa sanotaan Naton kannatuksen olevan Paloheinässä yli 90 %. Yhden näytön Naton kannattajasta sain jo Natoon liittymistä seuraavana päivänä:

Päivittäisellä kävelylenkilläni tuli vastaani tuossa lähistöllä asuva ikämies, jolle ilmoitin: ”Nyt olemme Naton turvassa, ei uskalla Venäjä enää maahamme hyökätä”. Tähän mies: ”Hyökkäis vain se ryzzä p-kele, saisi turpiinsa niin, että joutuis palauttaan meille Karjalan”.