--- Miten voi oppia oppimaan englantia? ---

Kiitettävä keskiarvo

Mulla on joku todella paha ongelma englanninkielen oppimisessa.

En millään muista sanoja enkä mitenkään pysty "lennossa" kääntämään englanninkielistä puhetta suomeksi. Olen tuskaillut tämän kanssa jo ala-asteelta asti ja saanut opettajilta kuulla olevani laiska ja tyhmä. Tosiasiassa mulla on pakko olla joku häiriö, koska pärjään muissa aineissa todella hyvin.

Helppoa suomalaisen puhumaa englantia tajuan hetken, mutta sitten "pää väsyy" enkä enää pysy kärryillä. En opi edes elokuvista englantia niin kuin moni muu on tehnyt. Koulusta selvisin pänttäämällä lauseita ulkoa ja muistamalla juuri ja juuri riittävän määrän. Nekin unohdin saman tien... :(

Mulla oli ulkomaalainen tyttöystävä ja hän ihmetteli kuinka onneton olen englanninkielessä eikä hän saanut minun englanninkielestä selvää. Hän oppi puolessa vuodessa suomenkielen.

Olen vasenkätinen ja luin jostakin, että vasenkätisilä kielikeskus voi olla jakautunut.Vaikuttaisiko tämä jotain?

Mitä voin tehdä?

Työelämässä pitäisi osata englantia ja se on mulle sama kuin pitäisi opetella lentämään ilman apuvälineitä...

11

646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloita opiskelemalla suomalaisille helpompia kieliä, kuten viro ja ruotsi. Kun on oppinut oppimaan, on sitten helpompi jatkaa vieraampienkin kielten opiskelua.

• Kiitettävä keskiarvo

Kiitos, mutta meinaatko, että pääkoppani kuormaa helpottaa se, että opiskelen myös muita kieliä.

Ruotsissa olin aika hyvä, vaikka sitä en niin paljon toivonutkaan oppivani, koska sitä ei tarvitse niin kuin englantia...

• Teemu T-91

1. Marssit kauppaan uusimaan PC/konsolin
      2. Aloitat armottoman pelaamisen ja huutelet yömyöhään rivouksia tiimichatissä
      3. Luet tän saitin http://users.metropolia.fi/~samulita/ , varaat ajan testiin ja lähdet ulkomaille opiskelemaan

KIELIÄ OPPII VAIN NIITÄ TARVITESSAAN

• kaikille jokin

tai jotkin asiat tuottavat vaikeuksia koulumaailmassa, vaikka muuten pärjäisi mainiosti. Itselläni on ollut/on ihan samanlaista, englanti on tuottanut päänvaivaa. Ehkä ongelmasi tuntuu sinusta siksi niin valtaisalta, kun muissa jutuissa pärjäät hyvin ja niiden eteen ei tarvitse nähdä niin paljon vaivaa, olet oppinut saamaan osaamisen helpolla? Minulla vain loputon toisto on auttanut, ja nimenomaan esim. kirjallisuutta lukiessa suurten kokonaisuuksien, itse asian hahmottaminen. Ei kannata jumittua yksittäisiin sanoihin ja kääntää lauseita sana sanalta. Tsemppiä!

• Arvostusta..

Englanninkielenosaajia on tässä maailmassa ja maassa ihan pilvin pimein ja lisää tulee tuutin täydeltä. Panosta sen sijaan matematiikkaan ja fysiikkaan. Niiden arvosanat painavat keskiarvossakin.

• englantia tarvitaan

> Englanninkielenosaajia on tässä maailmassa ja maassa ihan pilvin pimein
        > ja lisää tulee tuutin täydeltä. Panosta sen sijaan matematiikkaan ja fysiikkaan.

Tämä on huono neuvo. Vaikka olisi huippu matemaatikko tai fyysikko, ei työelämässä pärjää ilman englanninkielen taitoa. Käytännössä sellaisia työtehtäviä (asiantuntija tai johto) on hyvin vähän, missä ei tarvita edes kohtalaista englantia. Alemmantason työt ovat sitten asia erikseen.

• an opex

Nimimerkille Arvostusta.

Niin, on englanninosaajia ja "osaajia".

Varsin moni keskiverto-opiskelija esimerkiksi amk-tasolla luulee osaavansa englantia hyvin tai jopa kiitettävästi. Opettajana olen kuitenkin todennut, että asia ei näin ole.

Kielitaidossa on monta eri osa-aluetta, on esimerkiksi puhutun kielen kielitaito, on kirjoitetun kielen kielitaito, on kuuntelutaito ja luetunymmärtäminen. Esimerkiksi se on tullut huomattua, että moni lahjakas puhuja ei osaa järin hyvin kirjoittaa. Toisaalta asia voi olla myös usein juuri päinvastoin.

Ei voida mitenkään yksioikoisesti sanoa, että englantia nyt osaavat kaikki. Jos ymmärtää, mitä jossain jenkki- tai brittisarjassa puhutaan, niin se ei vielä tee ihmisestä kielivirtuoosia.

----------

Aloittajalle.

Jos kerran muissakin aineissa pärjäät, niin ei sinun päässäsi mitään vikaa ole. Sitä paitsi jos ruotsin opit, niin opit englanninkin. Molemmat ovat germaanisia kieliä.

• englantia tarvitaan
        an opex kirjoitti:

Nimimerkille Arvostusta.

Niin, on englanninosaajia ja "osaajia".

Varsin moni keskiverto-opiskelija esimerkiksi amk-tasolla luulee osaavansa englantia hyvin tai jopa kiitettävästi. Opettajana olen kuitenkin todennut, että asia ei näin ole.

Kielitaidossa on monta eri osa-aluetta, on esimerkiksi puhutun kielen kielitaito, on kirjoitetun kielen kielitaito, on kuuntelutaito ja luetunymmärtäminen. Esimerkiksi se on tullut huomattua, että moni lahjakas puhuja ei osaa järin hyvin kirjoittaa. Toisaalta asia voi olla myös usein juuri päinvastoin.

Ei voida mitenkään yksioikoisesti sanoa, että englantia nyt osaavat kaikki. Jos ymmärtää, mitä jossain jenkki- tai brittisarjassa puhutaan, niin se ei vielä tee ihmisestä kielivirtuoosia.

----------

Aloittajalle.

Jos kerran muissakin aineissa pärjäät, niin ei sinun päässäsi mitään vikaa ole. Sitä paitsi jos ruotsin opit, niin opit englanninkin. Molemmat ovat germaanisia kieliä.

> Sitä paitsi jos ruotsin opit, niin opit englanninkin.
        > Molemmat ovat germaanisia kieliä.

Ei pidä paikaansa. Englanti on vaikeampi oppia, koska se puhutaan eri tavalla kuin kirjoitetaan. Itselläni on englannissa ongelmana se, että se tuntuu olevan kuin kaksi eri kieltä. Jos esim. luen jonkun tekstin pätkän ja sen jälkeen kuulen sen puhuttuna, näkemättä tekstiä, en osaa yhdistää niitä.

Kannattaa tosiaan panostaa englannin opiskeluun ajoissa, koska minä ainakin olen kärsinyt sen puutteesta työelämässä. Työpaikoilla yleensä palavareissa, jos yksikin osanottaja on ulkomaalainen, puhutaan asiat englanniksi ja sitä on silloin ihan pihalla siitä missä mennään. Mutta dokumenttien lukemisessa kyllä pärjää, jos saa vain käyttää siihen enemmän aikaa kuin muut.

• an opex

Niin, suomenruotsi toki äännetään usein lähelle kirjoitettua kieltä, mutta on siinäkin käsittääkseni murteita, joita voi olla hankalampi ymmärtää ja joiden ääntöasu on tavallista kauempana kirjoitetusta kielestä.

Mutta kieltämättä tämä ääntö- ja kirjoitusasun eroavaisuus on yksi englantiin liittyvä ongelma.

• 123asdqwezxc

Lähdet ulkomaille opiskelemaan tai töihin vuodeksi, kyllä sitä englantia oppii kun on pakko oppia.

• this my nick name

hei minulla oli sama ongelma!! mut kävin london ja asuin pari vuotta siel niin mul on englanti kieli on parempii kun suomi kieli 100%

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      727
      2266
    2. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      50
      2259
    3. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      125
      2173
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      127
      2113
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      54
      1756
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      241
      1633
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1361
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1309
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1195
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1137
    Aihe