Pelottaa niin kamalasti että eläkeikää nostetaan. Ole 56-vuotias vuorotyötä tekevä hoitaja ja jo nyt alkaa voimat olla lopuillaan. Motivaatio täysin hukassa ja joka paikka kipeä kun ei ehdi eikä jaksa hoitaa itseäänkään.
Eläkeikä olisi nyt 63 vuotta, jos sen siitä nostavat niin saatan vaikka romahtaa!
Vieläkö pitäisi kouluttautua, minulla on jo kaksi ammattia mutta eipä se auta kun pienellä paikkakunnalla ei ole työpaikkoja mistä valita.
Muuttaisinko etelään, ei sitä haluaisi kotoaan lähteä.
Olen ajatellut turvata työterveyshuoltoon, jospa se jossain vaiheessa minut armahtaisi. Mutta ei ole kivaa jäädä pakon edessä raihnaisena ja puolikuolleena eläkkeelle. Sitä toivoisi vielä saavansa elää vapaita eläkevuosia suhteellisen terveenä. Tämä meidän ikäpolven tunnollisuus työelämässä taitaa nyt alkaa kostautua. Että tämmöinen tunteenpurkaus.
Mitä tekisin että jaksaisin?
65
2220
Vastaukset
Ei niitä 56:vlle takautuvasti nosteta;-)
- Läikähdys
Onko se oikeesti niin että ei enää 56 vuotiaiden eläkeikää voi nostaa? Sehän olisi kiva.
Kiitos hyvistä vinkeistä jaksamiseen. Se on tämä pienen paikkakunna ongelma että vaihtoehtoja ei paljon ole. Mutta tietysti tuli huono omatunto kun k-kotton pyysi katsomaan ensi hyvät asiat elämässä. Niitähän on tosi paljon, esim. ihanat lapsenlapset joille hoituri-mummo haluaisi antaa enenmmän aikaansa.
Täytyy lähteä etsimään uusia, keveämpiä polkuja astella eteenpäin. - Pomppeli
Läikähdys kirjoitti:
Onko se oikeesti niin että ei enää 56 vuotiaiden eläkeikää voi nostaa? Sehän olisi kiva.
Kiitos hyvistä vinkeistä jaksamiseen. Se on tämä pienen paikkakunna ongelma että vaihtoehtoja ei paljon ole. Mutta tietysti tuli huono omatunto kun k-kotton pyysi katsomaan ensi hyvät asiat elämässä. Niitähän on tosi paljon, esim. ihanat lapsenlapset joille hoituri-mummo haluaisi antaa enenmmän aikaansa.
Täytyy lähteä etsimään uusia, keveämpiä polkuja astella eteenpäin.Näin se on, mutta varmista asia omalta kohdaltasi luottamusmieheltäsi ;-) (Tai häpeä, jos et kuulu liittoon!)
- Itkenjosnaurat
Pomppeli kirjoitti:
Näin se on, mutta varmista asia omalta kohdaltasi luottamusmieheltäsi ;-) (Tai häpeä, jos et kuulu liittoon!)
No ei ne liiton luottamusnaiset aina työläisenpuolella ole JHL, kaivavat joskus kuoppaa syvemmäksi työntekijän alle.
- huoli pois
Romahda.
Kulje lääkärillä kokonainen vuosi ja valita hermojasi.
Pääset sairaseläkkeelle.- että tällälailla
Ei enää nykyään niin helposti pääse sairaseläkkeellekään, varsinkaan nainen, vaikka ei ole työkykyinen, on sitten syynä hermot tai "elimellinen" vika. Siskoni sairastui työuupumukseen 3 vuotta sitten eikä ole toipunut, eläkkeelle ei pääse, samaten ystäväni on ollut työkyvytön epäonnistuneen selkäleikkauksen jäljiltä 7 vuotta, mutta ei pääse eläkkeelle vaikka on liikkumisen kanssa ongelmia. Molemmat on yli 50v. Siskolleni oli psykiatri (nainen) sanonut että meidän vanhenevien naisten on pidettävä tätä yhteiskuntaa pystyssä niin ei päästetä eläkkeelle.
Minä en tiedä, mikä onni ja autuus ne vapaat eläkevuodet on.
Joillekin voi olla toisille taas ei.
Tietenkin hoitotyö on raskasta, ja jos on pitkään tehnyt, niin leipääntyy siihen.
Mutta eikös kunnassa voi kierrättää töitä niin, että pääsisit normaaliin päivätyöhön tai vaihtelun vuoksi kotihoitoon, eikö niillä ole kaksivuorotyö, en kyllä tiedä.
Mielialasta se tämä jaksaminen on kiinni.
Jos alkuun katsot ne hyvät asiat elämässäsä, ja sitten katsot avoimin silmin ympärille, niin ehkä huomaat, että oikeastaan sinulla menee aika hyvin.- L - L
Jos ajoissa ymmärtää ikääntyvänsä niin eläkebuodetkin saattavat olla tyydyttävämmät.
- ParkettiHai55
L - L kirjoitti:
Jos ajoissa ymmärtää ikääntyvänsä niin eläkebuodetkin saattavat olla tyydyttävämmät.
Joo.. Minä olen ollut sairaseläkkeellä jo yli kymmene vuotta ja toivon että eläkeikää nostetaan reippaasti. Joutuvat maksamaan tätä hyvää eläkettä sit mulle kauemmin, kuolemaani asti :)
Entiset työkaverit vaan ihmettelee miten minä saan ajan kulumaan viikolla esim. No se on aivan helppoa. Kun te menette sinne työpaikkaanne aamulla, niin minä menen järvelle onkimaan tai muuten vaan kaupungille liikuskelemaan tai menen metsästysreissulle, marjaan tai muuten vaan samoilen metsässä. Käväisen ulkomaillakin milloin huvittaa ja rahat antaa myöten. Ei se sen kummempaa ole. Niin.. ja päivätansseissakin ehdin käymään jatkuvasti ja tapaan ikäisiäni ja nuorempiakin mimmejä joilla on päivällä vapaata töistä tai muuten:):) kaikki tämä sillä samalla aikaa kun te kiroilette siellä työpaikallanne kiirettä ja hankalia hommia:)Päätin vaan silloin kerran, että minähän en sairaana ja kipuilevana halua tehdä töitä hullun lailla. Elimistökin on jo parantunut siten että tanssiminenkin sujuu melkein kuin nuorena. Tietenkin jos olisi koulutusta että pääsisin helpompiin hommiin, niin sit olisin töissä. Mutta en halua kouluttautua työttömäksi koska minun ikaistäni ei kuitenkaan oteta mihinkään työpaikkaan tällä sairaus ja vammahistorialla. En minä ainakaan yrittäjänä ottaisi ristikseni 56 vuotiasta sairasta miestä. Joten maksakoot nyt vaan tätä sairaseläkettä mulle. Ei hävetä yhtään:):) - urpoanneli
ParkettiHai55 kirjoitti:
Joo.. Minä olen ollut sairaseläkkeellä jo yli kymmene vuotta ja toivon että eläkeikää nostetaan reippaasti. Joutuvat maksamaan tätä hyvää eläkettä sit mulle kauemmin, kuolemaani asti :)
Entiset työkaverit vaan ihmettelee miten minä saan ajan kulumaan viikolla esim. No se on aivan helppoa. Kun te menette sinne työpaikkaanne aamulla, niin minä menen järvelle onkimaan tai muuten vaan kaupungille liikuskelemaan tai menen metsästysreissulle, marjaan tai muuten vaan samoilen metsässä. Käväisen ulkomaillakin milloin huvittaa ja rahat antaa myöten. Ei se sen kummempaa ole. Niin.. ja päivätansseissakin ehdin käymään jatkuvasti ja tapaan ikäisiäni ja nuorempiakin mimmejä joilla on päivällä vapaata töistä tai muuten:):) kaikki tämä sillä samalla aikaa kun te kiroilette siellä työpaikallanne kiirettä ja hankalia hommia:)Päätin vaan silloin kerran, että minähän en sairaana ja kipuilevana halua tehdä töitä hullun lailla. Elimistökin on jo parantunut siten että tanssiminenkin sujuu melkein kuin nuorena. Tietenkin jos olisi koulutusta että pääsisin helpompiin hommiin, niin sit olisin töissä. Mutta en halua kouluttautua työttömäksi koska minun ikaistäni ei kuitenkaan oteta mihinkään työpaikkaan tällä sairaus ja vammahistorialla. En minä ainakaan yrittäjänä ottaisi ristikseni 56 vuotiasta sairasta miestä. Joten maksakoot nyt vaan tätä sairaseläkettä mulle. Ei hävetä yhtään:):)Ihan kiva kun terveyttä riittää harrastaa. Muuten kuolis ikävään.
urpoanneli kirjoitti:
Ihan kiva kun terveyttä riittää harrastaa. Muuten kuolis ikävään.
taidat olla aiheettomasti eläkkeellä ei muuta kuin töihin
- urpoanneli
räty kirjoitti:
taidat olla aiheettomasti eläkkeellä ei muuta kuin töihin
Näinkin voi olla. Tai haaveilee vaan eläkkeelle pääsystä. ;)
- wattuuntunut ukko
Onpa tuttua tekstiä. Samaa kuulen päivittäin omalta 54v sairaanhoitaja vaimolta. Te olette oikeesti liian tunnollisia ja luulette että teidän tehtävä on pelastaa sairaanhoidon epäkohdat. Olen sanonut monet kerrat kotona että te kiristätte tahtia aina vaan lisää mitä enemmän teiltä vaaditaan. Lakkoonhan te ette voi mennä kun teidän on lain mukaan hoidettava niitä potilaita mutta työn jarruttamisesta teitä ei voi rankaista. Sitä kun ei voi todistaa. Jos ei ehdi enempää tehdä niin ei ehdi. Nuoret hoitajat ilmoittavat melko helposti itsensä sairaiksi os eivät jaksa tai viitsi lähteä töihin. Olen sanonut että ei teille patsaita rakenneta vaikka tappaisitte itsenne töillä. En ymmärrä miksi ette pidä lakisääteisiä taukoja vaikka potilaat soittavatkin hälytyskelloja ja heidän omaiset puhelimella. Miehet eivät ikinä alistuisi tuollaiseen. Tuollainen työ vaikuttaa parisuhteeseenkin kun toinen on joka työvuoron jälkeen kiukkuinen ja väsynyt. Olen sanonut että vaihda työpaikkaa mutta taitaa hoitoala nykyään joka paikassa samanlaista. Oli sitten kunnallinen tai yksityinen. Itse en alkaisi niin pienellä palkalla raatamaan hullun lailla. Olen suunnitellut jo muijan kärräämistä johonkin pakkohoitoon, kun ei itse näytä tajuavan hakea sairaslomaa.
- nähty nämä
Joku on täällä jossain kirjoitanut että ei pidä ottaa hoitsua vaimoksi kun sen empatiat jää sinne työpaikalle kun työ on raskas ja vie voimat . Itsellä on samaa kokemusta hoito alasta oman eksän kautta.
- Rimmir tänään
Onko siiellä Suomessa vielä se vuorotteluvapaa systeemi voimassa.? Jos et ole vielä sellaista käyttänyt niin etkö saisi oman jaksamisesi takia sellaista anoa. ?
Onko sellaisen vuorotteluvapan aikana pakko opiskella jotakin vai saako sitä vaan olla ja hengähtää?
Kävin varsin tänään täällä työkkärissä kuulostelemassa työllisyystilannetta. (on työpaikka, vaan haluttaisi tehdä jotakin muuta) Kysyin varsin että minkälaiset mahdollisuudet on 50 henkilöllä saada työtä ja mistä ammatista. Heti sanoivat että melkein ainoa mahdollisuus on apuhoitajilla saada heti työpaikka ja olivat valmiita myös antamaan 1 1/2 vuoden koulutuksenkin siihen ammattiin. - L - L
Eipä taida ikääntyminen tulla yllätyksenä!
Kuka varautuu mitenkin, tai sitten eii.- ?
Miten itse varaudut? Ihan mielenkiinnosta kysyn...
- L - L
? kirjoitti:
Miten itse varaudut? Ihan mielenkiinnosta kysyn...
Metallin sekatyöläisen tulojen puitteissa.
Totesimmme avioituessamme 60-luvun lopulla ettemme voi täysin luottaa eläkejärjestelmämme kestävyyteen vaan meidän on itsemme katsottava eteemme.
Toinen vaihe oli minun ollessani 4-kymppinen. Tavoitteena pois palkkatyöstä 5-kymppisenä.
Kahden työnantajan konkurssit siirtivät aikataulua muutamalla vuodella ja aloitin pehmeän laskun 53-vuotisena.
Vaimoni tulot ovat aina olleet niin vaatimattomat ettei niillä ollut ratkaisevaa merkitystä.
Ratkaisevaa oli kulutus vain omien tarpeiden, ei trendien eikä näyttämistarpeiden mukaan. - ?
L - L kirjoitti:
Metallin sekatyöläisen tulojen puitteissa.
Totesimmme avioituessamme 60-luvun lopulla ettemme voi täysin luottaa eläkejärjestelmämme kestävyyteen vaan meidän on itsemme katsottava eteemme.
Toinen vaihe oli minun ollessani 4-kymppinen. Tavoitteena pois palkkatyöstä 5-kymppisenä.
Kahden työnantajan konkurssit siirtivät aikataulua muutamalla vuodella ja aloitin pehmeän laskun 53-vuotisena.
Vaimoni tulot ovat aina olleet niin vaatimattomat ettei niillä ollut ratkaisevaa merkitystä.
Ratkaisevaa oli kulutus vain omien tarpeiden, ei trendien eikä näyttämistarpeiden mukaan.Niin onhan se pihistäminenkin yksi konsti. Itse en tykkää että kaksikymppisenä pitää aloittaa jo eläkeajan suunnittelu ja pihistäminen sitä ajatellen. Elämässä on muutakin tavoitetta kun päästä eläkkeelle.
Huonolla tuurilla on mullan alla kuusikymppisenä, hups, siinä meni elämäntyö ja tulos. Mutta jokainen tavallaan. - L - L
? kirjoitti:
Niin onhan se pihistäminenkin yksi konsti. Itse en tykkää että kaksikymppisenä pitää aloittaa jo eläkeajan suunnittelu ja pihistäminen sitä ajatellen. Elämässä on muutakin tavoitetta kun päästä eläkkeelle.
Huonolla tuurilla on mullan alla kuusikymppisenä, hups, siinä meni elämäntyö ja tulos. Mutta jokainen tavallaan.Lue viimeinen virkkeeni!
Rakentamisaikaa ja paria seuraavaa vuotta lukuun ottamatta emme pihistäneet mistään tarpeelliseksi kokemastammme.
Toteutimme tavoitteitamme.
Kesämökki. Ei huvittanut enää kahden vuoden jälkeen.
Uusi, 7,6-metrinen retkeilyvene. Kaksi kesää Saimaalla ja vene myyntiin.
Kaikki muut lomamme olimme koko perheen voimin, lasten synnyttyä niin he mukana, matkoilla Euroopassa.
Keväisin penskat pois koulusta etuajassa ja reisussa 3-viikkoa.
Syksyisin 2-viikkoa.
Aineellisia mielitekojamme olemme tyydyttäneet periaatteella "tasokasta mutta siitä johtuen harvemmin".
Olemme myös jo pitempään nauttineet valinnan- ja päätöksenteon vapaudesta.
Mutta, hups, jos olisi joutunut mullan alle kuusikymppisenä niin olishan ehtinyt nauttimaan vapaudesta ja mielitekojensa toteutuksesta melkein 10-vuotta.
Sanoo nyt 68-vuotinen 64-vuotisen eukkonsa säestämänä.
4,5-vuotta nuorempi vaimoni "kotiutui" minun kanssani saman aikaan.
Se, hups, mullan alle, ei ole kovin kaukana. Maastaveto on jäänyt tasoon tangossa rautaa vain 180kg. Jos se nyt sanoo mitään.
Mutta, jokainen tavallaan.
Nyt, 68-vuotisena ajatus töissäkäymisestä tähän ikään asti tuntuu älyttömälle. - Älämölöä5234
L - L kirjoitti:
Lue viimeinen virkkeeni!
Rakentamisaikaa ja paria seuraavaa vuotta lukuun ottamatta emme pihistäneet mistään tarpeelliseksi kokemastammme.
Toteutimme tavoitteitamme.
Kesämökki. Ei huvittanut enää kahden vuoden jälkeen.
Uusi, 7,6-metrinen retkeilyvene. Kaksi kesää Saimaalla ja vene myyntiin.
Kaikki muut lomamme olimme koko perheen voimin, lasten synnyttyä niin he mukana, matkoilla Euroopassa.
Keväisin penskat pois koulusta etuajassa ja reisussa 3-viikkoa.
Syksyisin 2-viikkoa.
Aineellisia mielitekojamme olemme tyydyttäneet periaatteella "tasokasta mutta siitä johtuen harvemmin".
Olemme myös jo pitempään nauttineet valinnan- ja päätöksenteon vapaudesta.
Mutta, hups, jos olisi joutunut mullan alle kuusikymppisenä niin olishan ehtinyt nauttimaan vapaudesta ja mielitekojensa toteutuksesta melkein 10-vuotta.
Sanoo nyt 68-vuotinen 64-vuotisen eukkonsa säestämänä.
4,5-vuotta nuorempi vaimoni "kotiutui" minun kanssani saman aikaan.
Se, hups, mullan alle, ei ole kovin kaukana. Maastaveto on jäänyt tasoon tangossa rautaa vain 180kg. Jos se nyt sanoo mitään.
Mutta, jokainen tavallaan.
Nyt, 68-vuotisena ajatus töissäkäymisestä tähän ikään asti tuntuu älyttömälle.Meillä vähän sama juttu, mutta minä kyllä jäin osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Olimme ehtineet jo rakentaa vapaa-ajan asunnon ja aikaa sitten sen jo maksaakkin. Pistin sen vuokralle kun ei huvittanut siellä enää itse käydä, pienen järven rannassa. Olemme nykyään saaneet siitä 5000 euroa vuodessa puhdasta rahaa kun vähennetään verot ja pienet tulonhankkimiskulut.
Eipä yhtään haittaa vaikka eläke olis pienikin. Saadaan mökistä pääomatuloja ja olemme jo hankkineet aikoja sitten kolme tonttia keskeltä kylää. Yhdessä on vanha talo jossa asutaan ja yks on tyhjä tontti ja yhdessä on Paja/autokorjaamorakennus (pienteollisuustontti) Sen voi laittaa vuokralle myös ja talon myyntiin jos huvittaa. Tyhjän tontin voi pitää perillisille. Ison järven satamaan matkaa 150 metriä ja kauppoihin suunnilleen saman verran. Tontit ovat vierekkäin ja yhteispinta-ala pikkasta vaikke puoli hehtaaria. Tarpeetomat kun myy pois ja sit vaikka ostaa rivitaloosakkeen, niin jää vielä pari paikkaa vuokrattavaksikin. Näin on suunniteltu. Ei mitään eläkesäästäjiä, vaan luotetaan kiinteään omaisuuteen ja se sit pistetään tuottamaan kun on tarvetta. Vaimokin voi jo rahan puolesta lopettaa työnsä, mutta kun ei sitä millään saa pois tuolta vanhusten hoidon rattaista. No ehkä hän pian viisastuu ja alkais vaikkapa osaaikaiseksi että olisi yhtä aikaa vapaatakin meillä. - L - L
Älämölöä5234 kirjoitti:
Meillä vähän sama juttu, mutta minä kyllä jäin osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Olimme ehtineet jo rakentaa vapaa-ajan asunnon ja aikaa sitten sen jo maksaakkin. Pistin sen vuokralle kun ei huvittanut siellä enää itse käydä, pienen järven rannassa. Olemme nykyään saaneet siitä 5000 euroa vuodessa puhdasta rahaa kun vähennetään verot ja pienet tulonhankkimiskulut.
Eipä yhtään haittaa vaikka eläke olis pienikin. Saadaan mökistä pääomatuloja ja olemme jo hankkineet aikoja sitten kolme tonttia keskeltä kylää. Yhdessä on vanha talo jossa asutaan ja yks on tyhjä tontti ja yhdessä on Paja/autokorjaamorakennus (pienteollisuustontti) Sen voi laittaa vuokralle myös ja talon myyntiin jos huvittaa. Tyhjän tontin voi pitää perillisille. Ison järven satamaan matkaa 150 metriä ja kauppoihin suunnilleen saman verran. Tontit ovat vierekkäin ja yhteispinta-ala pikkasta vaikke puoli hehtaaria. Tarpeetomat kun myy pois ja sit vaikka ostaa rivitaloosakkeen, niin jää vielä pari paikkaa vuokrattavaksikin. Näin on suunniteltu. Ei mitään eläkesäästäjiä, vaan luotetaan kiinteään omaisuuteen ja se sit pistetään tuottamaan kun on tarvetta. Vaimokin voi jo rahan puolesta lopettaa työnsä, mutta kun ei sitä millään saa pois tuolta vanhusten hoidon rattaista. No ehkä hän pian viisastuu ja alkais vaikkapa osaaikaiseksi että olisi yhtä aikaa vapaatakin meillä.Sinulla hallinta on helppoa! Onnitteluni!
Vakituista asuntoamme lukuun ottamatta muut on siirretty ajoissa lapsillemme mutta pidämme vuokratulot itse.
Espanjan asuntomme vuokrauksen lopetimme jäätyämme töistä pois.
Pidämme sen koko ajan vastaanottovalmiina mutta sen vuokratulojen verran olemme köyhempiä.
Markka-aikana espanjalaiset maksoivat parhaimmillaan meille kesäkuukausilta reilu 10000mk.
Se oli netto porteron provision vähennyksen jälkeen.
Meillä vaimo oli marketin osa-aikaisena kassana ja, vastoin ennakkosopimusta, alkoi nipottamaan poisjäämisestään.
Suostui sentään 5-kympin tietämissä ja mukautui nopeasti uuteen maailmanjärjestykseen.
Joutovuosina on ollut helppo lähteä, helppo tulla, varsinkin kerrostaloon pian 9-vuotta sitten tapahtuneen muuton jälkeen.
Seuraava lähtö on huomenna. - ?
L - L kirjoitti:
Sinulla hallinta on helppoa! Onnitteluni!
Vakituista asuntoamme lukuun ottamatta muut on siirretty ajoissa lapsillemme mutta pidämme vuokratulot itse.
Espanjan asuntomme vuokrauksen lopetimme jäätyämme töistä pois.
Pidämme sen koko ajan vastaanottovalmiina mutta sen vuokratulojen verran olemme köyhempiä.
Markka-aikana espanjalaiset maksoivat parhaimmillaan meille kesäkuukausilta reilu 10000mk.
Se oli netto porteron provision vähennyksen jälkeen.
Meillä vaimo oli marketin osa-aikaisena kassana ja, vastoin ennakkosopimusta, alkoi nipottamaan poisjäämisestään.
Suostui sentään 5-kympin tietämissä ja mukautui nopeasti uuteen maailmanjärjestykseen.
Joutovuosina on ollut helppo lähteä, helppo tulla, varsinkin kerrostaloon pian 9-vuotta sitten tapahtuneen muuton jälkeen.
Seuraava lähtö on huomenna.:D
- näinkin
? kirjoitti:
:D
L-L keskustelee itsensä kanssa. Vastaa omiin juttuihinsa.
- L - L
näinkin kirjoitti:
L-L keskustelee itsensä kanssa. Vastaa omiin juttuihinsa.
Sinä voit luulla mitä haluat!
Minä tiedän mitä tiedän!
Voit lukea ansioksesi sen, että vaivaudun kommentoimaan!
- ...
Ammatinvalintakysymys.
Sulla aika yleinen ongelma, ei mahdollisuutta vaihtaa alaa kevyempään vanhemmiten. Niinhän sen tietysti pitäisi olla, että töitten pitäisi muuttua siinä kuin ihmisenkin, mutta harvemmin se toteutuu.
Eläkeputki. Tutki tarkemmin, se onnistunut ainakin suurilla ikäluokilla. Raakasti sanottuna, hanki itellesi potkut. Sitten vaan jääräpäisesti kieltäydyt muista, kuin oman alasi töistä, muutama vuosi menee siinäkin, samalla leikit työkkärin kanssa työnhakijaa ja saat päivärahaa, sekä käyt kiinnostavia työkkärikursseja ajankuluksi. Ennenpitkään huomaat olevasi eläkeläinen.
Sairaseläkkeelle pääseminen kovin hankalaa, sen kai tiedät itsekin.
=DW=- L - L
Unohtamatta työttömän lomailua!
Lisämauteena työkkärin kursseille, tai niiden vaihtoehtoina, 3kk:n lomailujaksoja kunkin valitsemassa EU-maassa työnhakijana.
Itse valitsin aikanaan Espanjan.
Eipä ahdistele meikäläinen työkkäri. - eläkeläinen nykyään.
Aloittajalle vastaisin, että jos on hoitotyössä tullut vaikkapa selkäkremppaa tai muita tuki-ja liikuntaelinvaivoja, niin selkeästi työterveyshuoltoon yhteys. Sieltä saa kyllä apua, olen sen itse tullut muutama vuosi sitten huomaamaan.
Olin kovasti väsynyt ja oli selkäongelmaa sun muuta. Otettiin selästä magneettikuvat ja sain ensin osatyökyvyttöm.paperit. Kun en enää jaksanut enkä pysynyt hoitamaan raskaita potilaita, pääsin sairaslomalle ja sitten työkyvyttöm.eläkkeelle. Kun oli näyttöä selän vioista, joita ei olisi pystynyt leikkauksellakaan parantamaan, niin kaikki onnistui näin. Nyt pääsin viime syksynä jo ihan vanhuuseläkkelle. Ikäni on 61 vuotta. Täytin nyt ihan äskettäin vuoteni.
Enpä olisi jaksanut sitä kovaa työtä tehdä, eikä sydämenikään olisi kestänyt enää yötöitä.Lääkitys on siihenkin.
- Hannemi
Minun työni ei ole fyysisesti rasittavaa mutta vaativaa, hektistä ja jatkuvaa kouluttautumista. Työhön liittyviä asioita tulee opiskeltua vapaa-ajallakin. Viihdynntyössäni erittäin hyvin ja nyt 53 v koen olevani työurani parhaassa vaiheessa. Asiat innostavat ja kiinnostavat. Joskus yöllä saatan keksiä ratkaisun johonkin työjuttuun - harvoin onneksi eli nukun hyvin.
Työpaikan ihmissuhteet, aamukahvit, työkokoukset, asiakkaat ovat minulle kaikki kaikessa. Eläkkeelle haluan aikaisintaan 65v jos pää pysyy alati muuttuvien tietoteknisten ja ammattiitaitomuutosten mukana. Toivoisin saavani paukkuja kunnon ylläpitoon sillä sitä myös pitäs muistaa pitää yllä. Ja nyt menossa Aslak - kuntoutukseen, sitä odotan!- Sinkkuharjoittelija
Minäkin olen haaveillut siitä, että voisin työskennellä mahdollisimman pitkään. Työni ei suorastaan ole fyysisesti rasittavaa, mutta silloin tällöin sattuu tosi rankkoja tilanteita, joissa tarvitaan voimaa ja kestävyyttä. Myös työn ergonomiassa olisi parannettavaa. Henkisesti työ on rankkaa, mutta parhaimmillaan myös erittäin antoisaa. Olen haaveammatissani, joten keskityn hyviin puoliin ja haen apua silloin, kun tarivtsen.
Opiskelen jatkuvasti, että en leipiintyisi työhöni. Pätevöitymisen myötä olen alkanut myös yhä enemmän kouluttaa yliopistoissa ja erilaisissa koulutustilaisuuksissa. Omalla yrittämiselläni mahdollistunut vaihtelu lisää työssäjaksamistani - ja lisää intoa opintoihin - ja toiveikkuutta urasuunnitelmiin ja oman yrityksenkin perustamiseen.
Suhteellisen vähän aikaa sitten eronneena jäin taloudellisesti tiukkaan tilanteeseen - veloista selvitäkseni ja omaisuuteni pitääkseni jouduin ottamaan iltatyönkin. "Jouduin ottamaan" - se on vain toinen puoli asiasta, koska olen myös erittäin kiitollinen siitä, että sain mahdollisuuden lisäansioihin, kun niitä tarvitsin. Ja enpä joudu istuskelemaan kotona pitkiä iltoja yksin miettimässä, miten tässä elämässä nyt näin kävi. Nukkuakaan ei tarvitse kuin muutama tunti :)
Työ toimii minulle myös psyykkisenä voimavarana - siellä pärjään, vaikka itsetunto muuten on aika lailla rikottu. Minulla on aina ollut maailman parhaat työtoverit - niin nytkin, ja heidän kanssaan on mukava kiireenkin keskellä vaihtaa pari sanaa ja lähteä työviikon lopuksi iltaa istumaan. Ja tietysti kaikki rakkaat ystävät ja ennen kaikkea upea joukko jälkeläisiäni saavat minut, ei vain jaksamaan, vaan myös kiittämään elämästä.
Kyllä aika paljon on ihmisestä itsestään kiinni, miten elämästä selviää. Olemme oman elämämme subjekteja, onnemme seppiä. Jos haluan tehdä töitä, teen parhaani. Jos en jaksa, käytän kaiken nokkeluuteni ja tietoni sen selvittämiseen, miten voisin päästä helpommalla. Pääasia, kun on itse elämäänsä ohjaimissa ja tekee valintoja, jotka voi itse ylpeänä allekirjoittaa. Valittaminen ei auta, vie vain voimia. Kun suru hyökkää kimppuuni, annan pahimman mennä ohi - ja sitten teen listan, johon kirjoitan niitä asioita, JOITA MINÄ ITSE VOIN TEHDÄ. Lista on yleensä niin pitkä, että valittaminen saa jäädä.
Minulle voisi joku sanoa, että hyvähän sinun on... niin onkin, mutta ei helppoa! Nykyiseen ammattiini opiskelin velalla, kolmen pienen lapsen äitinä. Oli pakko valmistua ennätysajassa. Silloinkaan ei tarvinnut paljon nukkua! Homeisissa työpaikoissa työskenneltyäni olen sairastunut erittäin vakavasti. Nykyisin saisin työterveyslääkäriltä sairauslomaa heti, kun soitan. Mutta mielestäni pysyn paremmassa kunnossa, kun olen töissä - toisaalta helpottaa, että saisin jäädä sairastamaan, jos en jaksaisi.
Eikö vanha suomalainen ihanne ollut se, että kuolee saappaat jalassa? Siis pidetään huoli siitä, että elämä oikeasti jatkuu ihan viimeiseen hetkeen asti!
Vaikea antaa vinkkejä kun ei tiedä enempää taustoja. Tässä puhuttelevat sanat kuitenkin.
http://www.youtube.com/watch?v=jIo0x5nov-QEikös teillä ole niitä TULES-kuntoutus mahdollisuuksia ?
Tsemppiä siulle:) Miekii oon hoitoalalla ja olen aatellut etten halua jatkaa 62ikävuoden jälkeen enää alalla nyt olen 57v. Viimevuonna kouluttauduin lisää työnohella, vuosi meni tosi rapiaa ja oli mielenkiintoistakin. Soittelin viime keväänä rekryyn ja kysyin olisiko mahdollista päästä johonkin toiseen paikkaan missä olisi vain kahtavuoroa, silloin tein kolmivuoroa. Sehän järjestyikin tosi nopeasti, kesällä loman jälkeen aloitin sitten kotihoidossa, puoleksivuodeksi sen piti olla, henkilö jonka kanssa vaihdettiin paikkoja oli myös tyytyväinen vaihtoon, sitten aloimme keskustelemaan joskos jäisimmekin kokonaan näihin paikkoihin, sekin järjestyi. Nyt reilun puolenvuoden jälkeen alkoi tässä kotihoidossakin kolmivuoro, yöpartio tuli sitten meillekki. Kyllä menin ojasta allokkoon, olin niin tyytyväinen sen puolivuotta kun ei tarvinnu niitä öitä enää tehdä. Kattelen tässä nyt vielä jonkin aikaa mitä tuleman pitää:)) Työhyvinvointi kyselyyn laitoinkin siihen eläkekohta kyselyyn, siinä kun oli erivaihtoehtoja miten haluaisi, niin,,, laitoin siihen että 62v.haluan eläkkeelle, koska hoitoalan työ on niin rankkaa ettei sitä jaksa pidempää kuin on pakko, ellei minkäänlaista helpotusta ja lisä resursseja tule.Nyt olen talvilomaa vietelly vajaa kaksiviikkoa, huomenaamulla sit aamuvuoroon, kyllä tätä taas vähän aikaa jaksaa:))))
Aurinkoista päivän jatkoa kaikille:))))Sana tunnollisuus säväytti.
Oon kolme vuotta nuorempi, ja näillä näkymin pitäis eläkeikä alkaa 60v.
En halua/jaksa miettiä ja murehtia moisia. Niin ajattelen ainakin nykyisin.
Vaan että aina sitä jotenkin pärjää.
Tunnollinen ei varmaan niin helposti turvaudu työterveyshuoltoon, kuin erilailla asioista ajatteleva. Mutta varmaan ajoissa sinne kannattaisi hakeutua, jos siltä tuntuu.. Itseni myös koen tunnolliseksi.. siksi toivon, että kuuntelet itseesi, ajattelet ja toimit sen mukaisesti. :)- eläkeläinen nykyään.
Minun mielestäni tunnollisuudella ei ole mitään tekemistä työterveyshuoltoon hakeutumisen kanssa. Tottakai ihminen hakee apua, jos sitä tarvitsee ja jos on hyvä työterveyshuolto, niin sieltähän sitä apua saa.
Ei kai kukaan ala vain sinnittelemään hamaan loppuun asti, jos on kipeä. Se on jo tyhmyyttä, ei mitään tunnollisuutta! Apua pitää hakea.
Et saa kirkkaampaa kruunua vaikka kuinka yrität henkesi kaupalla sinnitellä! eläkeläinen nykyään. kirjoitti:
Minun mielestäni tunnollisuudella ei ole mitään tekemistä työterveyshuoltoon hakeutumisen kanssa. Tottakai ihminen hakee apua, jos sitä tarvitsee ja jos on hyvä työterveyshuolto, niin sieltähän sitä apua saa.
Ei kai kukaan ala vain sinnittelemään hamaan loppuun asti, jos on kipeä. Se on jo tyhmyyttä, ei mitään tunnollisuutta! Apua pitää hakea.
Et saa kirkkaampaa kruunua vaikka kuinka yrität henkesi kaupalla sinnitellä!En oo hoitoalalla.
Mutta kyllä toiset on sellasia, että pitää olla 'pää kainalossa', jotta apua hakee, silti miettii, onko tarpeeksi kipeä.
Työterveyshuolto lienee vähä puun ja kuoren välissä.
Totta, kirkkaampaa kruunua ei saa.. edes henkensä kaupalla.
- Pomppeli
Lopeta tupakointi ja alkoholi, jaksat paljon enemmän;-)
- Vaimo+2 pientä lasta
MIstä se joka paikan kipeys johtuu?Jos koskee niveliin tai lihaksiin,lääkärit voivat yrittää selvittää syytä.Yritä löytää oikea rytmi työhön ja muuhun elämiseen.Ei ole pakko tehdä enemmän kuin jaksaa.En osaa yhden sormen kirjoittamis tekniikalla luoda sitä ajatusta jota haluaisin itsestäni antaa.Mutta luulenpa ,että suurin osa meistä painii ihmisistä jaksamis ongelman kanssa.Opi tietämään se,että välillä tuntuu paremmaltakin.Rauhoittuminen ja rutiinit palauttaa maan pinnalle.En itse ole käynyt koskaan tällä palstalla,mutta kun nyt tuli mieleen etsiä jotakin "filosofista",onhan tämäkin sitä.Vaikka se liikkumaan lähteminen onkin vaikeaa,ota vapaalla se,että lähdet kelloon katsomatta ainakin tunniksi kävelemään 2-4 kertaa viikossa.
- miten sitä jaksaa...
Voi, kuule minä olen 27-vuotias nainen, ja työskentelen fyysisesti hyvin raskaissa työssä. Kun minä joskus hamassa tulevaisuudessa yritän päästä eläkkeelle, on eläkeikä todennäköisesti jotain 70-vuotta.. Olenkin harkinnut kouluttautumista johonkin siistiin, kevyeeseen sisätyöhön, jotta jaksan työeleämässä.
- totta
Kun lukee päivän lehtiä huomio kiinnittyy siihen et kuolin ilmoituksissa on kuollut yhä enemmän 50-56 vuotiaita eli ihmiset eivät enää ehdi eläkkeelle kun jo kuolevat ihmettelenkin et kun eläkemaksuja maksaa koko ikänsä ja sitten kuolee ennenkö elämästä on aikaa nauttia niin eihän oo mitään järkeä maksaa eläkettä eläkeyhtiöt ja valtio saa kaiken maksamani eläkemaksut Ei ihme ettei työnteko miellytä enää jos eläke ikää nostetaan pitää eläkemaksut muuttaa vapaaehtoiseksi Nuorille työtä ja vanhemmat eläkkeelle
- Nauttikaa eläkkeestä
Miettikää nyt tavalliset työnraatajat. Laskekaapa kuinka paljon Teille kertyy eläkettä vuodessa. Tavallisesta palkasta noin 50€ vuosi. Noin arvio ja mitä se on kuukaudessa muutamia euroja.
Itse olen miettinyt miksi eläkeikää ihan oikeasti nostetaan Ehtiikö siitä nauttia jos vaikka potkaisee tyhjää. Minusta kuitenkin eläkeikä on ansaittu ja siitä tulisi nauttia. Nuoret vaan työhön ja eläkkeelle ne joille se kuuluu. Ja ihan normaalin eläkeiän aikaan. Mutta osa nuoristakin haaveilee vapaudesta ei niinkään työstä tai huonopalkkaisesta sellaisesta.
Minulta on mennyt ihan oikeasti motivaatio koko työhön kun päivittäin lukee mediaa, jossa jatkuvasti nämä hyvä veli- järjestelmät jakavat vaikka usean vuoden tavallisen työläisen palkan pelkillä sitouttamisrahoilla, bonuksilla, optioilla, rekryrahoilla tai kultaisilla kädenpuristuksilla. En suko, että kukaan on niin korvaamaton.
Miettikää ihan oikeasti miksi tavallista ihmistä kiusataan pienellä palkalla, huonoilla työsuhde-eduilla ja muutkin etuudet lähes olemattomat. Mutta herrojen palkat, optiot, rekrytointirahat yms ovat tavallisen työläisen lähes viiden vuoden palkka. Ei se ole ihme jos rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät.
Tulee kohta sellainen ajatus, että onko nämä suurituloiset, ahneet henkilöt ryövänneet kohta eläkerahat ja nyt täytyy nostaa eläkeikää. Vai mistä uupuu nyt ihan oikeasti rahaa kun eläkeikiä noin kiireellä pitää nostaa.
Miksi vielä hyvin usein nämä isopalkkaiset tai sitouttamisrahan saaneet jäävät pois työtehtävistää aika nopeasti eli alle 60v tai sitä ennenkin. Miksi heille suodaan työstä luisto kun on saatu rahat käteen?
Luulen, että on suuri joukko sellaisia henkilöitä, jotka näiden asioiden vuoksi kohta haluavatkin jäädä työstä pois. Koska maailma on niin epäoikeudenmukainen ihmisille. Kevyessä työssä ahneet johtajat vievät kaiken ja pieni puurtaja saa raataa varmaan kohta satavuotiaaksi, jotta herrat saavat lisäansioita itselleen ja isoja eläkkeitä sekä mahdollisimman pian pois työelämästä nauttimaan veropaartiiseihin ja luxushuviloihinsa.- L - L
Eipä juuri lisättävää!
Omalla kohdallani verottaja auttoi päätöksen teossa.
Poliitikot vaahtosivat työvoiman liikkuvuudesta.
Minä liikuin useilla paikkakunnilla kotiosoitteen ulkopuolella.
6 1 vuosi ilman päivärahoja tai muitakaan korvauksia palkan lisäksi.
Matkat 127km ja 240km.
Maksoin itse majoitukset ja aikataulujen vuoksi oli viikottaisiin työmatkoihin käytettävä omaa autoa.
Asumiskustannuksia en saanut vähentää lainkaan.
Matkoista vain halvimman kulkuneuvon sarjalipun mukaan yhden meno-paluu matkan / viikko.
Lopetin lystin ja siirryin pätkätyöläiseksi.
Senkin lopetin sovitellun päivärahan vuoksi.
Pahimmoillaan ( parhaimmillaan ) 4:n päivän keikka esti ns. ansiosidonnaisen saannin koko loppukuukaudelta.
Loppui kiinnostus puuhasteluun enkä ole todellakaan katunut 4-kymppisenä tehdyn suunnitelman toteutusta.
Ilman verottajaa olisin saattanut hölmönä jatkaakin. kyllä mielestäni pitäisi eläkkeissä olla katto enintään 500€kk eikukaan tarvi 167000€kuussa kuten nämä yritysjohtajat enimmillään saavat ja vois harkita kauanko on töitä tehnyt itse olen tehnyyjo yli 40vutta olen 59vuotias nykyisessä 3-vuorotyössä37vuotta.
räty kirjoitti:
kyllä mielestäni pitäisi eläkkeissä olla katto enintään 500€kk eikukaan tarvi 167000€kuussa kuten nämä yritysjohtajat enimmillään saavat ja vois harkita kauanko on töitä tehnyt itse olen tehnyyjo yli 40vutta olen 59vuotias nykyisessä 3-vuorotyössä37vuotta.
huom tarkoitin 5000€kk
- KirvesMies
Tässä on nyt otettava huomioon se seikka, että suomessa laitetaan vesijohtoveteen ja pohjavesiin sellaisia salaisia kemikaaleja, että ihmiset kuolee syöpään ja muihin sairauksiin ennen eläkeikää. Jokainenhan sen huomaa jos seuraa tuöikäisten kuolleisuuslukuja ja ikärakennetta. Kyllä se on ihan huuhaata keskustella ja väittää että vanhukset lisääntyy. Ei vanhuksia kohta ole. Ihmiset kuolevat työikäisinä, ennen eläkeikää. Tämä on fakta.
Minä kuitenkin kuolen sit kun kuolen eläkkeellä ollessani, koska olen jo nyt työkyvyttömyyseläkkeellä ollyt vuodesta -96 lähtien. Mulle on hyvä vaan jos nostaisivat sen eläkeiän sinne 80 vuoteen.. heh. Joutusivat maksamaan mulle koko loppuiän tätä kunnon eläkettä. Oli sen verran hyvät hankkeet nuorempana:) Että näin Suomen maassa. Aamulla taas pilikille tuonne heikoille jäille.. mutta varovasti ettei vahingossa eläke katkee.. heh!!:)- tässä ollaan
Eläkekatto ainut oikea vaihtoehto. 4000e kuukaudessa ehottomaksi katoksi, joka haluaa lisää säästäkööt työelämänsä aikana. 63v ihan oikea eläkeikä, jos johonkin on puututtava niin työelämän raskauteen koska sairaseläkkeet räjähtävät kohta käsiin. Syy tähän tilanteeseen löytyy sieltä työnantajan taskuista he ajavat työntekijät sairaseläkkeelle jo nuorena onko siinä jotain järkeä??
- ikinuori
tässä ollaan kirjoitti:
Eläkekatto ainut oikea vaihtoehto. 4000e kuukaudessa ehottomaksi katoksi, joka haluaa lisää säästäkööt työelämänsä aikana. 63v ihan oikea eläkeikä, jos johonkin on puututtava niin työelämän raskauteen koska sairaseläkkeet räjähtävät kohta käsiin. Syy tähän tilanteeseen löytyy sieltä työnantajan taskuista he ajavat työntekijät sairaseläkkeelle jo nuorena onko siinä jotain järkeä??
Olen samaa mieltä edellisen tässä ollaan kirjoittajan kanssa.
Eläkekatto olisi hyvä vaihtoehto,mutta suurituloiset ei kyllä ole samaa mieltä? - L - L
tässä ollaan kirjoitti:
Liukuva siirtyminen tasaeläkkeeseen pitkällä tähtäyksellä.
Esimerkiksi 20:n vuoden liukumalla.
Ennen sen täysimittaista toteutumista olisi eläkekatto oikeudenmukainen.
Suurituloisilla on tulojensa mukainen mahdollisuus eläköitymisensä valmisteluun.
jos kuka ei siihen kykene niin tulkoon toimeen samalla eurosummalla kuin muutkin!
Mutta nyt muijaa viihdyttämään. - grandeA
et ole juonut vesijohtovettä
- JFKFKF45
Jaksaisi sitä tehdä jos annettas ensin töitä mitä tehdä , Mistä luulevat että ihmiset tekevät pitkää työ uraa jos ei amnneta työtäkään .
- tämä minulle
Avaa Hesari, töitä on. Mutta ei suojatyöpaikkoja. Pitää kouluttautua ja osata jotain ensin.
Olen pääsemässä vanhan sopimuksen turvin 60-vuotiaana eläkkeelle. mahdollisesti jatkan muutaman vuoden senkin yli jos saan jatkaa osa-aikaisena. Osa-aika eläke olisi todella hyvä ratkaisu monelle. Silloin valkenisi kenties myös ettei se eläkkeelle jääminen mikään taivas välttämättä ole. Rahallisestikin olisi parempi tilanne kun vaikka jokatoinen kuukausi olsi vapaa. Työ ei tuntuisi loputtomalta suolta. - Mummeli...
Minä olen 58 vuotias nainen.
Työsarkaa on takana pian 41 vuotta, ja eläkeikäni on 63v ja 9kk.
Teen ruumiillista aika raskasta työtä ja meinaan todellakin olla tuohon eläkeikään asti töissä vaikka on jo vaivoja jos minkälaisia tullut pitkän työuran vuoksi.
Nautin kun saan aamulla nousta ylös ja lähteä töihin, en koskaan ole ajatellut että olisipa kiva vetää lonkkaa säöngyssä puolille päivin asti =)
Oikein mukavia työvuosia kaikille jotka jaksatte vielä pitkänkin ryörupeaman jälkeen ajatella kuinka ihanaa on kun voi lähteä töihin ...- SAS*
Olen kohta 61 vuotias mies.
Jäin työttömäksi 57 vuotiaana omasta tahdostani. Työvuosia oli minullakin tuolloin yli 40 vuotta.ja raskasta työtä tein minäkin.
Varhain nousen ylös sängystä ja lähden päivän askareisiin. Aina on joku projekti menossa ja työtä riittää seuraavalle päivälle.
Olen myös tyytyväinen valintaani ja myös, että joku nuorempi tekee minun työt. - Opiskelu sivistää
Siis olet mennyt raskaaseen ruumiilliseen työhön 17-vuotiaana? Oliskohan kannattanut käydä vähän kouluja niin ei olis tarvinnut työelämässä raataa niin montaa vuotta ja työt vois olla vähän kevyempiä, ainakin ruumiillisesti?
- Grande A
olen 61 ja ajatelin tehdä vähintään 65 työ kivaa
- oma valinta
Miksi haluat maksaa pukumulqqujen elämää..niillä ei ole silmissäni edes peekasan arvoa.
- 55v työtön
Kaikki on suhteellista. Olen 55 v työtön siivooja ja nautin työttömyydestäni. Olin 30 vuotta samassa paikassa. Tuotannollisista ja taloudellisista syistä sain eropaketin. Kuulemma silloinen työnantajani palkkaa uusia insinöörejä jatkuvasti.
Mnjaa... - JK
NINKÖ
- Tervetuloa kerhoon
Ihanaa olla työttömänä! Aamuisin saa nukkua niin pitkään kun nukuttaa. Käyn uimassa ja liikuntasalilla. Ja ehdin rauhassa tavata ystäviäni, ei jatkuvaa hötkyilyä!
Ei ole ikävä entiseen työpaikkaani jossa päivästä toiseen samat kitinät ja kiire.
Enhän ehtinyt edes ajatella mitä perheelle illalliseksi. Hyvä että jotkut nauttii työstään ja ovat iloisia muutoinkin. Kyllä mielestäni kun yli 40 vuotta on työtä tehty niin riittää jo. Ei isoja kuluja kun on ukko kenen kanssa jakaa kulut. Niiin-ja ukkohan käy vielä työssä!! No nyt suunnitelmana on taas matka etelään, mutta työkköriin en sitä kerro. - Mikke1970
Työttömänä on kivaa .. saa ryypätä joka päivä. Nukun kans niin kauan ku jaksan. Vaimo kantaa juotavat ja syötävät.
- Jestas set mit tollt
Hassua .Hallitus haluaa nostaa eläkeikää ja raha maailma tietoisesti saneeraa vanhemmasta päästä kortistoon. Onko täs mitään järkeä.Hallitus on kuin ravihevoset silmälaput silmillä et ei näkis sivuilleen kun on päätön meno päällä tavoitteena saada tahtonsa läpi oli se sitten miten kummallinen tahansa. Olis kirveellä töitä....
Jospa tämä laki onkin herroja varten että saavat hautaan asti kusettaa suomen kansaa.. duunarillehan tällä lailla ei ole väliä. kun harva nykyäänkin jaksaa tehdä eläkeikään asti.. suurin osa on ollut jo vuosia sairaseläkkeellä
- kokoomuswannabeille
En halua tehdä päivääkään yli mitä jaksan sen vuoksi, että maksetaan puku päälle kulkeville roskaläjille niistä pennosista ns.johtajille..pashaläjille oikea paikka on kaatopaikan monttu.
Tavan tunnotonta touhua!
Eläkeratkaisut.
Vaimoni siirtyi sairaseläkkeelle 53-vuotisena.
Ensimmäinen vuosi oli vaikea mutta sen jälkeen hän on viettänyt aivan normaalia elämää.
Ainoana rajoituksena ylämäen juoksussa tavallista helpompi hengästyminen.
Omaan työelämästä vetäytymiseeni vaikutti ratkaisevati verottaja tulkintoineen.
Aloitin poistumisen 53-vuotisena ilman mitään kikkailua.
Nyt, 68:n ikäisenä, jopa huolimatta viime kesäisestä leikkauksesta, olen paremmassa kunnossa kuin 15-vuotta sitten.
Ratkaisevassa roolissa on ollut työttömän, ja sittemmin eläkeläisen rajaton mahdollisuus kuntoiluun, virkistäytymiseen ja terveelliseen ravintoon.
Lukemieni mukaan eläkeratkaisuissa on käsittämättömän paljon hajontaa!
Itse emme ole haikailleet työelämän perään mutta
Poliitikkojen jutut ovat täysin omissa fääreissään.
Käytännön toimet mm. verotuksessa ovat puheiden periaatteiden toteutumista vastaan.
Työnantajat puolestaan höpisevät yhtä ja toteuttavat toista.
Töiden muotoilulla ja molempia osapuolia jyödyttävillä joustoilla olisi saatavissa aikaan paljon tulosta.- mummo-52
Sanonpa muutaman sanasen minäkin.
Ajattelin aina että minä en jää eläkkeelle kun se aika koittaa.Mulla oli työ josta pidin kovasti vaikkakin oli raskasta.Mut ei aina mene niin kuin tuumaa.Alkoi paikat pettää vaihdettiin lonkkanivel ja kovasti yritin kuntouttaa itseäni et pääsis pian töihin!Mut sitten alkoi nivelet ja polvet pettää , selkä ei kestänyt enää mitään raskaampaa edes kotona.
Lääkärit kaikki oli sitä mieltä eläkkeelle , ei enää töihin.Oli kova isku mun suunnitelmille olla töissä niin kauan kuin vaan jaksaa! Ensimmäinen vuosi oli kamala ja kaipas töihin kovasti mut sit pikkuhiljaa alkoi ymmärtään ja hyväksyyn asian ettei minusta ole töihin enää. Kuinka olisin voinut olla töissä kun ei aina kotonakaan selviä ilman apua!
Nyt olen 59 v . ja ollut eläkkeellä melkein kaksi vuotta ja oppinut jo nauttimaan päivistä on se sitten kivulias tai kivuton päivä!
Kaikille mukavia päiviä olet sitten töissä , eläkkeellä tai työtön !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa942713En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361829- 101734
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211601Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681437- 1191237
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91136- 201039