Minne haluaisit matkustaa uudelleen?

Satu*

Minulle nousee ensimmäisenä mieleen Shotsi

syksyllä samettiaikaan... Ahun vuorelle kiivetessämme luontopolkua pitkin piilotimme erään puun taakse viinpullomme, jossa oli vettä, ja ajattelmme joskus tulla sen hakemaan.
Vuoristopuron vesiputous, sen kirkkaus... polun viereinen syvä rotko, siellä oli niin kaunista, suuria puita ja aluskasvillisuus runsasta...
Muistan naurumme ja Karhu-lenkkarimme, jotka venäläiset lomalla olevat pariskunnat halusivat meiltä ostaa, mutta eihän me niitä myyty.
Siellä rouvilla oli korsetit paksujen muotojensa ympärillä, kuviolliset leningit ja korkeakorkoiset kengät lenkkipolullakin.

Se on jäänyt ainoaksi vierailuksi sillä suunnalla, Venäjällä.

144

2558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katleija

Jäinkin miettimään tuota otsikon kysymystä, minne haluaisit matkustaa uudelleen?
      Pysähdyin tuohon sanaan haluaisit. Nyt kun näyttää jo siltä että haluni ovat aikalailla hiipuneet ulkomaanmatkoihin, niin voin vastata että JOS haluaisin niin sitten muistelisin niitä mieluisimpia paikkoja mihin voisin uudelleen mennä.

Oikeastaan olenkin monesti matkustanut uudelleen moneen paikkaan. Alkuaikoina Kanarialla tuli käytyä melkein kymmenen kertaa, mutta ei se paras paikka ollut, pikemminkin tavanomaista talvipakoa aurinkoon ja lämpöön.
      Mutta Madeira olisi sellainen paikka vieläkin minne uudelleen kolmatta kertaa menisin.
      Vanhemmiten kaupunkilomat kiinnostivat enemmän. Rooma, ikuinen kaupunki, on minulla ykkössijalla. Kyllä muutkin Italian kaupungit kelpaisivat. Siellä on niin paljon jäljellä vanhoja rakennuksia, kirkkoja ja patsaita sekä suihkulähteitä.

Yksi haave jäänee tässä elämässä toteutumatta ja se on ollut Nepal. Sen eksotiikka jää kyllä tällä erää.

• Lorena*

Katso Yle Areenasta ohjelma Kadonneen jäljillä pari viikkoa sitten. Khatmandun kadut, ihmisten elämä siellä näytti olevan rauhallista mutta niin primitiivistä. Sinne sekaan kun sukeltaa palaa aikaan vuosisatojen taakse.

Yksi pointti, siellä ihmiset näyttivät olevan kuitenkin onnellisia vaatimattomista elämänkuvioista huolimatta.
        Tässäpä oppia jokaiselle suomalaiselle, vähäänkin voi olla tyytyväinen, elää silti onnellista elämää, kun vain on leipäpala ateriaksi.

• letkaija

blaa blaa blaa...yritä edes jotain mielenkiintoista...blaa blaa blaa

• Olen ehkä erilainen siinä, etten halua kulkea niitä polkuja, joita mieheni kanssa kuljimme matkoillamme. Uskoisin sen vain tuovan mieleen muistot, miten silloin oli, ja kokevani menetyksen kipeyden uudelleen.
      Muistot olen tallentanut silti, - rakkaina.

Uusia kohteita olisi moniakin, etelä Italia on kiehtova kohde, ja viime aikoina on laivamatkat näyttäytyneet houkuttelevilta. Norjan, tai Itämeren kiertomatkat laivalla, jonkun ystävän kanssa olisi kokemisen arvoisia.
      Tällä hetkellä odotan vain kissalähetystä, ja tutustumista tuohon kotiini tulevaan *kaveriin*
      Sen jälkeen voi taas miettiä tulevan kesän menoja:)

• 4+2

Haluaisin matkustaa ajassa 40 vuotta taaksepäin lapsuuteeni, missä kesällä aina paistoi aurinko, hiekka oli kuumaa, vesi oli lämmintä, ihmiset iloisia.
        Haluaisin kokea kaikki ne tunteet, värit, tunnelman, tuoksut uudestaan.

• Lypsyniemi1952
        4+2 kirjoitti:

Haluaisin matkustaa ajassa 40 vuotta taaksepäin lapsuuteeni, missä kesällä aina paistoi aurinko, hiekka oli kuumaa, vesi oli lämmintä, ihmiset iloisia.

Kiitos järkevästä matkakohteesta,samoin minä haluaisin palata ajassa 60v taaksepäin,metsämansikat olivat suuria,samoin on onkiaqhvenet....Et sille

• Smellybottom
        4+2 kirjoitti:

Mä en, 70-luku oli jotenkin karmeeta aikaa. Bellbottomit ja Platform shoesit on jääneet kauhulla mieleen. Ja Retut ja sammarit. Yäk. Toisaalta erinomaisen musan aikaa, Aerosmith, Kiss, Blue Öyster Cult, Led Zeppelin, T. Rex, progebändit kuten Genesis ja suomalaista musaa pystyi kuuntelemaan, Wigwam, Hurriganes, Sliipparit, Hullujussi. Nykyään on jotain karmeeta pashaa jokapuolella.

Mä kyllä muistan miltä 70-luku haisi. Merkaptaanit ja järvivesi, siinä se. Ja ensipanon haju ei katoa milloinkaan mielestä. Ugh, ihanaa.

• Samat hajut ku äskö
        Smellybottom kirjoitti:

Mä en, 70-luku oli jotenkin karmeeta aikaa. Bellbottomit ja Platform shoesit on jääneet kauhulla mieleen. Ja Retut ja sammarit. Yäk. Toisaalta erinomaisen musan aikaa, Aerosmith, Kiss, Blue Öyster Cult, Led Zeppelin, T. Rex, progebändit kuten Genesis ja suomalaista musaa pystyi kuuntelemaan, Wigwam, Hurriganes, Sliipparit, Hullujussi. Nykyään on jotain karmeeta pashaa jokapuolella.

Mä kyllä muistan miltä 70-luku haisi. Merkaptaanit ja järvivesi, siinä se. Ja ensipanon haju ei katoa milloinkaan mielestä. Ugh, ihanaa.

Nii joo, se matka. Lähtisin mieluusti Taiwaniin tai Hong Kongiin takaisin, mutta ny ei vaan pääse, nyyh.

• Kuuban iloisista ihmisistä jäi mukava muisto.

Itävaltaan ja Unkariin on aina mukava mennä.
      Saksan eri kaupunkien joulumarkkinat ovat vakiokohteitamme.
      Pohjoisen Italian järvialuekaan ei ole hassumpi.

Käytännön syistä Paseo Juan Aparicio Torrevieja on suosikkikohteemme.

• Lorena*

Garda-järven pohjoispäässä Rivan kaupunki on ihan hyvä paikka, sopivan rauhallinekin. Retkiä lähiympäristöön, laivamatkat Gardajärven eteläpäähän Sirmionen kaupunkiin. Välillä voi rantautua muihin rannoilla oleviin kaupunkeihin ja jatkaa taas laivamatkaa. Verona ja Venetsia ovat lähellä, niihinkin onnistuu omatoimimatkat.

Firenze, Rooma ovat ykköspaikkoja runsaan kulttuuri tajonnan vuoksi. Kyllä Calabrian alue on tosi hyvä paikka lomailla, siellä ei vielä turismi ole valloillaan, matkoja sinnekin tehdään.

• Kaksio Garda-kaupungissa.

Lasten lähdettyä omilleen olen uhrautunut vaimon kulttuuriseuraksi.
        Yhtenä merkkinä toimimalla surustelu-upseerina Veronan oopperamatkoilla.
        Majoitus Garda-kaupungissa.

Miksikö?
        Miellyttävä taajama ja yhtenä oleellisena tekijänä bussiyhteys Veronaan.
        Ainakin käydessämme viimeeksi oli Garda Veronasta katsoen kaukaisin kaupunki johon oli areenan esityksen päättymisen jälkeen bussiyhteys.

Liput netistä noin puoleen hintaan verrattuna meikäläisten matkanjärjestäjien hinnoitteluun ja 1€:n bussilla kynttiläjuhliin ja takaisin.

Vuokra-autolla ehtii hyvin mainitsemiisi kohteisiin sekä San Marinoon ja myös kiertelemään Dolomiiteille.
        Yhteen 2:n viikon reisuun ei saa kaikkea mahtumaan.

Vaimo selviää hyvin espanjallaan ja minä nautin tullessa ymmärretyksi saksalla.

Eteläiselle Italialle, ja varsinkin Sisilialle tyypillinen kusetus puuttuu täysin!

• Olen minäkin kiertänyt sekä tahkoa, että maailmaa. Olen aina pitänyt Espanjasta, sen helposta kielestä, musiikista, ilmastosta ym. Koen jonkinlaista kultturellista sukulaisuuttakin espanjalaisiin.

Kanarialla olen käynyt yli 20-kertaa ja asunut Aurinkorannikolla useita talvia, aina 6 kk. Espanjan hyvään kuuluu myös maailman parhaaksi sanottu subtrooppinen ilmasto, joka on keskittynyt Torreviejaan.

Matkailu kiinnostaa vieläkin mutta kulkemisen kömpelyys rupeaa haittaamaan.

• En kiertele ympäri m

Rahaa,eikä aikaa nuorempana ei ollut,siksi matkustamiseni on
      hyvin,hyvin vähäistä.
      Katson tv:stä kaikki matkailuohjelmat,mm.Kadonneen jäljellä,sekä muut.
      Maapallon maat tiedän aika tarkkaan,ja pääkaupungitkin,en näe
      mitään haittaa siitä,ettei ole ollut mahdollisuutta reissata,ehkä
      hyötyä aika paljon,en ole haaskannut rahaa noihin mukavuuksiin!

• Nuorena, rahattomana, matkustelun korviketta.
        Työn perässä liikkuminen ei ole matkailua mutta se oli minulle ainoa mahdollisuus paikan vaihtoon.

1964 väsyneenä ja krapulaisena Tukholman vanhan kaupungin rannassa.
        Jenkkikassissa "siviilitavarat" ja keksilaatikossa haalarit ja rukkaset. Siinä olivat Ruotsin valloittajan vermeet.
        Keskustyönvälityksestä osoitettiin työpaikka Blekingestä ja junalitterat sinne.
        Tietysti yksi junan vaihto meni pieleen.

3kk yritin opetella ymmärtämään paikallista mongerrusta ja sitten muutin Södertäljeen jossa oli mahdollisuus ryhtyä soveltamaan käytäntöön kouluruotsin kehnoja perusteita.
        Svedu kämppäkaverilla oli suuri merkitys.
        Jätkäsvedun oppiminen oli avain myös enkun, ja varsinkin saksan arkikäyttöön.

Täljestä käsin oli poikamiehen helppo tehdä viikonloppuretkiä Osloon ja Köpikseen.
        Niukasti unta ja sekin usein kuplassa.

Yksi 2:n viikon työrupeama Oslossa oli myös vaihtelua.

Silloin olivat svedujen Mallorcan matkat käsittämättömän halpoja suhteutettuna palkkatasoon.

Lapsuuteni kurjat kotiolot kääntyivät voitokseni monessakin mielessä.

• .

Kuuhun.

• JK

NIINKÖ

• Uudelleen kuuhun ?

Monestikos on tullut käytyä?

• Castor et Pollux

Joka kuukausi. Astronautti näki kuussa luurangon ja sanoi "mitä kuuluu?"

• Uuteen Seelantiin tietty! Ai niin uudelleen kuten Satu kirjoitti. No niin no. Kerta sen olisi ensimmäinenkin. Toinen matkakohde voisi olla Madagaskar.

• !!!

Mulla on oikeastaan kolme paikkaa, mihina haluaisin palata uudestaan. Ja yhteen niistä olen palannut uudestaan ja uudestaan, nimittäin Alanyaan! Niinkin eksoottinen paikka :)

Toiset kaksi paikkaa ovat Brighton Englannissa ja Brixenthal Itävallan Tirolissa! Aivan mielettömän ihania paikkoja molemmat ja täysin erilaisia... Ehkä viel joku kaunis päivä pääsen molempiin, tai ainakin toiseen!

• vainyksipaikka

Lapsuuteeni 60- luvulle..
      Elämäni suloisinta aikaa

• raumflik

Täytyy sanoa että ulkomailla tullut käytyä kyllä, mutta yksikään paikka ei vedä vertoa Suomen lappiin

• kansakoulu- SA

Minun paras vuosikymmeneni oli 1950 luku. Äiti kirjoitti uudenvuodenpäivänä tukkiliidulla tuvan pinkopahviseen seinään isolla tuon luvun.
      Kesät ja varsinkin marja-aika tulee mieleen vielä unissakin. Elettiin syvällä maaseudun rauhassa suuressa perheessä.

Tämä ei ole matkakertomus, mutta varmaan moni muukin haluaisi edes yhdeksi päiväksi ensin koululaisen, sitten nuorukaisen vuosikymmenelle.

• Seine virtaa..

Pariisiin. Kävin viime kesänä ensimmäisen kerran ja sinne on palattava uudestaan. Perilläolo aika oli liian lyhyt ja muutenkin siellä oli oma taikansa.

• aikuistukaa

höh. kuin joku viisi vuotiaiden loma.

Monet ovat nykyään tuollaisia tosi lapsellisia eikä missään hyvässä mielessä nimittän. Vaan tylsässä ja kuivahkossa mielessä.

• Luuleetietävänsä

Kuulostaa että itse olet kuivahkossa mielessä ;D
        Monet ovat nykyään tuollaisia, tosi säälittävässä mielessä..
        Kasva aikuiseksi. Tiedätkö että myös viisivuotias voi nauttia lomasta ,enemmän kuin sinä ikinä.. =D

• aikuistukaa
        Luuleetietävänsä kirjoitti:

Kasva aikuiseksi. Tiedätkö että myös viisivuotias voi nauttia lomasta ,enemmän kuin sinä ikinä.. =D

En ainakaan päihtyneessä mielessä joten kuivahkona olen. Jos voisin nauttia lapsellisista lomista vielä aikuisenakin niin sehän olisi minulle pelkkää plussaa muun ohella.

Moni menee esimerkiksi todella mielellään lämpimissä kohteissa sukeltelemaan. Itse olen kymmenvuotiaana lopettanut sukeltelut ja kerennyt sukeltamaan varmaan monen muunkin edestä ilmaiseksi suomen "vesikohteissa".

Miten niin muka viisivuotias voi nauttia lomasta enemmän kuin minä? Tuskin voi. Minulla on täysin erillaiset lomanvietot viisivuotiaan kanssa eikä sellainen mistään osaa nauttia (olenhan itsekkin joskus ollut ja muistan ettei voi).

• Tuskinosaat
        aikuistukaa kirjoitti:

En ainakaan päihtyneessä mielessä joten kuivahkona olen. Jos voisin nauttia lapsellisista lomista vielä aikuisenakin niin sehän olisi minulle pelkkää plussaa muun ohella.

Moni menee esimerkiksi todella mielellään lämpimissä kohteissa sukeltelemaan. Itse olen kymmenvuotiaana lopettanut sukeltelut ja kerennyt sukeltamaan varmaan monen muunkin edestä ilmaiseksi suomen "vesikohteissa".

Miten niin muka viisivuotias voi nauttia lomasta enemmän kuin minä? Tuskin voi. Minulla on täysin erillaiset lomanvietot viisivuotiaan kanssa eikä sellainen mistään osaa nauttia (olenhan itsekkin joskus ollut ja muistan ettei voi).

Mikä sinä olet arvostelemaan toisten lomanviettoja,ja jos itse et ole osannut nauttia viisivuotiaana lomasta se on sinun ongelma..
        Taidat kuvitella, että ole ainoa joka osaa/pystyy..
        Viisivuotias nauttiin ikäisensä tavoin ja aikuinen aikuisen tavoin...kumpihan mahtaa olla se oikea tapa?
        Aikuinen kuvittelee olevensa aina oikeassa/tietävänsä kaiken...

• aikuistukaa
        Tuskinosaat kirjoitti:

Mikä sinä olet arvostelemaan toisten lomanviettoja,ja jos itse et ole osannut nauttia viisivuotiaana lomasta se on sinun ongelma..
        Taidat kuvitella, että ole ainoa joka osaa/pystyy..
        Viisivuotias nauttiin ikäisensä tavoin ja aikuinen aikuisen tavoin...kumpihan mahtaa olla se oikea tapa?
        Aikuinen kuvittelee olevensa aina oikeassa/tietävänsä kaiken...

Eihän viestissäsi ollut järjen hiventäkään.

• L - L
        Luuleetietävänsä kirjoitti:

Ikääntymisen myötä näkökulmakin muuttuu. Aikuisellakin.

Penskamme olivat 5 ja 3 vuotiaita raahatessamme heitä ensi kerran automatkalla mukanamme.
        On selvää, että tenavien mukana olo määrittää hyvin pitkälle kohteet ja liikkumisen.
        Legolandia, safaripuistoa, huvipuistoa, hiekkarantaa sekaisin.
        Säännölliset syömiset ja ajoissa nukkumaan.

Penskamme kyllä muistavat nuo jokavuotiset matkamme ja oleellisin anti lienee niiden antama kuva matkustelun luonnollisuudesta ja erilaisten virikkeiden saatavuudesta.
        Ihmiset ovat pohjimmiltaan samanlaisia ympäristöstä ja kulttuurista riippumatta.

• pas-kapuhetta
        aikuistukaa kirjoitti:

Eihän viestissäsi ollut järjen hiventäkään.

HAH ja sinunko on...Pjoo.. ;D

• minä

Intian Goa! Sydämelliset ihmiset ja loistava ihmisten huomiointi:)

• I kill myself

Haluaisin matkustaa takaisin vuoteen -97 mutta pahoin pelkään ettei tuo ole mahtollista. Taidanpa vaan tappaa itseni.

• tjaa...

Matka sekin ja kerralla kaikki. Eipä tarvi miettiä tulevia reissuja.

• Thor's Hammer
        tjaa... kirjoitti:

Matka sekin ja kerralla kaikki. Eipä tarvi miettiä tulevia reissuja.

Jaa, mä meen venheellä Valhallaan

• Metropoli

Lontooseen haluaisin palata ja neljästi olen palannutkin. En koskaan saa siitä kaupungista tarpeekseni, aina sillä on jotain uutta annettavaa.

• Sulotar

Juu, Lontooseen taas mieli halajaa minullakin!

• onko..?

Lontooko on käymisen arvoinen paikka? En ole käynyt. Suurin syy on varmaankin kuvitelmani sumuisesta ja nuhruisesta kaupungista. Onko kesä siellä lämmin ja miten pitkään syksyllä riittää lämmintä? Netistä varmaan löytää tietoa mutta jonkun omakohtaiset kokemukset olisi plussaa.
        Jos kuitenkin kävisi senkin kaupungin katsomassa.

• onko..? kirjoitti:

Lontooko on käymisen arvoinen paikka? En ole käynyt. Suurin syy on varmaankin kuvitelmani sumuisesta ja nuhruisesta kaupungista. Onko kesä siellä lämmin ja miten pitkään syksyllä riittää lämmintä? Netistä varmaan löytää tietoa mutta jonkun omakohtaiset kokemukset olisi plussaa.
        Jos kuitenkin kävisi senkin kaupungin katsomassa.

En nyt ehdi kirjoittaa Lontoosta, josta niin paljon pidän.
        Olen kirjoittanut siitä jo aikaisemmin paljonkin.
        mutta se ei pettymystä aiheuta.

Vaikea sanoa, paljonko vaikutti matkojen onnistumiseen mieheni innostunut opastus, hän oli siellä kesän kolme kuukautta asunut ennen abi-vuottaan ja käynyt englantilaista koulua sen ajan. Hän halusi näyttää Lontoota minulle.

• Dick Wanker

Niinpä, joka kerta eri sukupuolitauti. Merkillinen kaupunki, jos et saa turpaan niin et ole käynyt missään muualla kuin hotellin respassa ja Hyde Parkissa. Lontoolaiset on oikeasti juuri niin huumorintajuttomia kuin väitetään. Heitin kerran leikilläni aussiaksentilla viritetyn äpäräkommentin Wayne Rooneyn näköiselle punapäälle ja turpiin tuli ennenkuin ehdin sanoa batman. Oma vika, olis pitänyt sanoa se hillitysti paikallisella murteella niin olis saanu tuopillisen. Rasisteja, kele.

• Omanin kävijä

Kaksi kertaa olen käynyt Omanissa ja sinne voisin lähteä vielä kolmannen kerran. Erityisesti etelään Salalahin kaupunkiin lähelle Jemenin rajaa. Yli 10v sitten kävin eikä turisteja ollut juuri ollenkaan. Nyt varmaan toisin.

• Annukkala

Minä haluan palata yhä uudestaan Inglesiin. Siellä on hyvä kävellä pitkin taivaanrantaa, eikä itikat syö. Vähän koiria ja juntteja suomalaisia.

• Häh ???

Sinä oot kyllä aika hurja. Saaks sieltä lihapullia ja onk siellä vielä suomalaisia tähtilaulajia uransa huipulla esiintymässä?

• sei_ja

Vancouveriin ja Port albernin saarelle. No oikeastaan olen jo päättänyt
      uusia tuon upean kokemuksen parinvuoden sisällä. Ne kirkkaat vedet
      ja mahtavat vuoristot, jäivät mielen sopukoihin ikiajoiksi.

Ihmiset mahtavia, ystävällisiä ja avuliaita.

• kaupunkiloma

Kyllä se on LONTOO.aina löydän jotain uutta.Jo kahdeksas kerta lähdetään .Aina viikoksi.Olen kiertänyt kaikki euroopan maat.Mutta Lontoota ei mikään voita.

• Kaikki Euroopan maat! Kyllä käy katteeks!

Itselläni ovat Euroopasta käymättömiä Moldova, Ukraina, Valko-Venäjä, Islanti ja Lichtenstein.
        Muut pikkuvaltiotkin ovat olleet vierailukohteina.

Käymisellä tarkoitan muutakin kuin välilaskua tai koneen vaihtoa.

Lontoo ei minun listallani sijoitu kovin korkealle vaikka ei hassumpi olekaan.

• vertailupintaa
        laiska-lasse kirjoitti:

Kaikki Euroopan maat! Kyllä käy katteeks!

Itselläni ovat Euroopasta käymättömiä Moldova, Ukraina, Valko-Venäjä, Islanti ja Lichtenstein.
        Muut pikkuvaltiotkin ovat olleet vierailukohteina.

Käymisellä tarkoitan muutakin kuin välilaskua tai koneen vaihtoa.

Lontoo ei minun listallani sijoitu kovin korkealle vaikka ei hassumpi olekaan.

Mikä on ollut oma suosikkisi?

• vertailupintaa kirjoitti:

Mikä on ollut oma suosikkisi?

Ei ole sellaista. Riippuu ajankohdasta ja tilanteestamme.

Pääsiäisen ja toukokuun alkupuolen aikoihin on elämä loma-asunnollamme värikästä.

Karnevaaliaikaan sopii joku katolinen kaupunki hyvin. Viimeeksi olimme risteilyn jatkona Funchalissa.

Joulumarkkinat Saksassa.

Perhetuttavat Itävallassa ja Unkarissa vaikuttavat, Itävallan alppimaisemien lisäksi, niiden vetovoimaan.

Olemme käyneet ainoastaan kerran kiertelemässä Kuubaa mutta jos se olisi lyhyemmän lennon päässä niin siellä tulisi käydyksi.

Ajan pituus ja tilanne vaikuttavat. Joskus haemme uusia kokemuksia ja useimmiten kerta riittää kuten kaukoidän ja Atlantin saarien, Azorien ja Kap Verden kohdalla.
        4 Kanarian saarta riittää myös kertakäynnillä.

Muslimimaiden "kokemuksia" emme enää hae.

Muuten on mahdotonta sanoa. Riippuu myös maiden tapahtumakalentereista.
        Esimerkiksi Elchen elokuinen rällinkiviikko on useammankin käynnin arvoinen, mielestämme.
        On vaan minulle turhan kuumaa.

Ikääntyminen supistaa tarkastelukulmaa ja lyhentää lentoja.
        Autoilukin on jäänyt kentiltä vuokrattuihin vekottimiin.

• aussielover

Sydneyn rannat, puistot ja kadut saavat aina haluamaan takaisin

• tunnollinen tullimie

Mä meen australiaan vaan oluen takia piipahtamaan kun olen kaukoidässä. Parhaat oluet mitä maa päällään kantaa.

• Ei rannalla löhöiliä

Sorrento upea paikka ,hyvät yhteydet Napoliin ..voi mennä laivalla ja junalla .Junalla helppo liikkua ,pääsee helposti vaikka pompejin. Asema vieressä . Bussilla helposti Amalfiin ja Positanoon ja tietty laivalla Caprille .Vaihtelua riittää eikä tule aika pitkäksi. Sorrento paikkana on upea nähtävyys . Ei unohdu koskaan .Italiassa on kyllä muitakin hyviä kohteita . Sorrento on vain jäännyt sydämmeen.

• Kimi

Thaimaa pattaja rantakatu soi 6 7 8 en voi unhoittaa

• teeveessä näytettiin

Haluaisin mennä niihin playboyn huorasaarille. Tai sitten vain tavalliselle huorasaarelle.

• Rantalomakohteita olemme harrastaneet tosi paljon, ja kaikkiin niihin päätimme aina palata uudelleen.

Tilanteet kuitenkin vaihtuivat ja muuttuivat.

Kaupunkilomista olen pitänyt eniten Roomasta, Pariisista ja erityisesti Lontoosta, viimemainitussa voisin asuakin,
      jos sukuni olisi mukanani. Minnekään en yksin muuttaisi,
      sillä ihmiset ovat minulle niin tärkeitä.

Mainitsemani 'samettiaika' on Shotsissa syyskuussa.

:)

• herr

San Francisco, maailman kaunein kaupunki

• vai narr

kertoiko Tom of Finland tämän sulle?

• Ranskaan

Nizza! Siellä on kaikkea, mitä aikuinen ihminen lomallaan kaipaa. :) Miss you Nice.

• L - L

Perhettä yksin elättäjänä majoitin joukkomme Sauveursiin murto-osalla Nizzan kustannuksesta.
        Siellä lasten kanssa viettämämme muutaman päivän olimme Mentonissa käyden Nizzassa ja Monacossa vain päiväseltään.

Kallista.

• monta suosikkia

Minusta kotimaiset linnat ovat sellaisia, joissa on kiva vierailla useamman kerran. Olipa sitten kyseessä vaikka Suomenlinna tai Olavin linna, niin niistä löytyy katsottavaa joka kerran, kun siellä käy. Suosittelen lämpimästi. Kotimaisia matkakohteita kannattaa arvostaa.

Ulkomaisista kohteista useamman kerran arvoisia ovat esimerkiksi Länsi-Euroopan monet pääkaupungit kuten Lontoo, Rooma ja Pariisi. Yhdellä kerralla ei ehdi eikä jaksa kiertää kaikkea, joten katsottavaa riittää moneksi kerraksi. Niistä löytää jokaiselle jotakin. Esimerkiksi Lontoossa on ihania puistoja ja puutarhoja ja ihan ilmaiseksi voi katsella upeaa eri aikakausien arkkitehtuuria. Toisaalta rahalla löytää esim. näyttelyitä, museoita, musikaaleja jne. Shoppailua, etnisiä keittiöitä, pubeja, ihmisvilinää, kunikaallisuutta jne. Osa museoista on ilmaisia, osa maksullisia. Sää on melkein aina kohtuullisen viileä, joten sitä jaksaa tarpoa kohteesta toiseen mihin vuodenaikaan tahansa.

• Olen käynyt, - ja on se ihan o.k., mutta olimme kai liian lyhyen aikaa Välimeren risteilyllämme, niin etten mitään erityistä intoa sinne päin tunne. Mieheni oli silloin jo sairastunut. - Ihan kiva paikka varmaan.

• Sotsi

Sotši (ven. Сочи) on Mustanmeren rannikkokaupunki Krasnodarin aluepiirin eteläosassa Kaukasian länsiosassa Venäjällä Itä-Euroopassa.
        (Lainaamaan jouduin, sillä koneellani ei ole 'suhuässän' päälle tulevaa pientä v:tä.)
        Olymoialaiset siellä vuonna 2014.

• j k

savonlinnaan

• Kyllä mnäkin,

Savonlinnaan. Syksyllä kun kaduilla ei ole ketään. Sinne sydämeni haluaa.

• Eksotiikkaa.
        Kyllä mnäkin, kirjoitti:

Saudi-Arabia Sinne kaipaan uudestaan se mystiikka ah niin kiehtovaa

• L - L
        Kyllä mnäkin, kirjoitti:

Minusta heinäkuu siellä on parasta aikaa.
        Satamakadulla asuen on keskellä elämää, jota silloin siellä jopa on.
        Yritin joskus hölkätä kaupungin rantaviivan ympäri mutta yritykseksi jäi.

• mää taas
        Kyllä mnäkin, kirjoitti:

Joo, lörtsyjä tekee mieli

• Budapest

Budapest. Kaunis päivällä ja vielä kauniimpi yöllä kukkulan päällä katsellessa koko kaupunkia.

• Frang s

NEW-YORK

• Olipa hyvä että nostin tämän aloituksen, joka oli unohtunut alahyllylle. Ketju on venynyt mahtavasti, liekö vastaajilla ihan matkakuume herännyt. :-)))))))))))))))))

• tuulihattu89

pripyat ja tsernobyl, niissä ois kiva käydä uudestaa, sillä niissä aika on pysähtynyt

• löytyihän se

tahtoisin palata 35v ikään ja tavata siellä tämän päivän rakkaani, jotta voisimme perustaa yhteisen perheen.

ja siellä tahtoisin omistaa tämän ymmärryksen, mikä minulla nyt on.

• Se Bohol Filippiineillä. Se on ainut paikka, jossa ei ole eroosiota, joet vihreitä (ei ruskeita, koka saari on syntynyt aikoinaan koralleista), ihmiset ystävällisiä, luonto, ja sää olosuhtet hyvät, ei mitään luonnon mullistuksia. Lähden sinne ja Filppareille takaisin viim. tammi 20013.
      Muuten koko euroopa, todella upeaa. Jos voittaisin lotosta ostaisin "talvilinnan "Loiren rannalta ja kesäkämpän Toscanasta. Paljon muitakin hienoja paikkoja maailmassa on, mutta kyllä toi etelä, keski ja itä eurooppa on näkemisen arvoista.
      Jos mahdolllista, ottakaaa vuorutteluvapaaata jos voitte.
      Itse meinasin kesällä lähtee rinkka reissulle futiksen EM turnauksen tiimoilta.
      Ensin Puolaan(mutta ei Varsovaan), sitten Romanian ja Moldavan kautta Ukrainaan haistelemaan futiksen EM tunnelmnia ja muita höystöjä.
      Olen kerran käynyt Moldovassa ja ihmiset on todella köyhiä,mutta ystävällisiä.
      Siellä ja myös muualla itä euroopassa ja Filippiineillä merkitsee vieraanvaraisuus ja halu näyttää, että vaikka rahaa ei paljon ole niin aina kaveria tai vierailijaa kestitään, eikä rahaa oteta vastaan.
      Mutta kiertäkää ensin se Loiren laakso Ranskasssa. Se on todella kaunista seutua. Ehdotan, että ottakaa kunnolla aikaa ja ajakaa kesällä lomalla omalla autolla.
      No nämä olivat vaan vinkkejä lisää tietoja saa kysymällä.

Tutuille terkkuja

Allu

• duset daram

Saudi-Arabia ja Etelä-Aasia Afghanistan,Iraq,jne sinne kaipaan uudestaan

• memories...

Kuwaitiin sydämmeni halajaa uudestaan

• Hmm...

Olen mennyt laskuissa sekaisin, kuinka monta kertaa olen eripuolilla sitä maata ollut, mutta Norjaan palaan aina uudestaan. Muitakin maita on tullut nähtyä, mutta kyllä tuo menee itselläni Alpeistakin ohi aika helposti.

• Kotiin.

Hei näin välähdyksen! Kiitos.

• Aina vain

Norjaan palaan minäkin vuosi toisensa jälkeen. Kokemukseni Alpeista ovat hienot, mutta eivät Norjan veroiset.

Vaikka olisi minkälainen koiran ilma, Norja on silti aina Norja.

• L - L
        Aina vain kirjoitti:

Norjaan palaan minäkin vuosi toisensa jälkeen. Kokemukseni Alpeista ovat hienot, mutta eivät Norjan veroiset.

Vaikka olisi minkälainen koiran ilma, Norja on silti aina Norja.

Pitäisiköhän päivittää muistikuvani Norjasta?

60-luvun jälkeen en ole tuntenut suurempaa kiinnostusta.
        Vaimo on joskus kysäissyt mutta ei ole ryhtynyt painostamaan vaan on luottanut arviooni.

Rannikko on vaikuttavaa mutta siinä se sitten onkin.

• ei huolen häivää

Thaimaa, pieni kylä pohjoisessa.
      Olin ainoa valkoinen jota kylässä on kuunaan nähty.Muksut juoksivat jokapaikkaan perässä ihmetellen tatuointeja joita eivät ole kellään aiemmin nähneet.
      rukoilijasirkkoja ikkunoissa, varpusen kokoisia ampiaisia. kämmenen kokoiset upean väriset perhoset, vapaana kulkevat eläimet kissoista lehmiin.
      punaiset pienet todella kiukkuiset muurahaiset jotka tulevat heti jos jossain on jäänyt ruokaa vähänkin pöydälle.

ystävälliset hymyilevät kasvot jokapaikassa.polttava aurinko.koripallomatsit kyläläisten kanssa.heinäsirkkojen sirinässä nautittu ilta-ateria paikallisten kanssa mukavia jutellen.kiireetön elämä, rauha.positiivisuus.ilo.

• Ehdottomasti yksi keskisuuri kaupunki etelä-Meksikossa.
      No, itseasiassa olen täällä tällä hetkellä, mutta tänne kuitenkin haluan ja aion jonain päivänä palata.
      Miksi? Tämä on toinen kotikaupunkini, täällä on toinen perheeni ja rakkaat ystävät, sekä aivan ainutlaatuinen luonto, ihmiset, kulttuuri, ruoka....
      Tänne palaan! :)

• Stadin kundi 1939

Helsinkiin juhannuksena. Se on synnyinpaikkani ja lapsuuden sekä nuoruuden kotikaupunkini, Stadi. Muistuisi mieleen 1950-luku ja se aika kun stadilaisilla ei juuri ollut kesämökkejä eliitin huviloita lukuun ottamatta. Juhannuksena maalaiset ja muu siirtoväki ovat poissa ja saan nauttia hiljaisesta kaupungista, liikenne on olematonta ja ei tarvitse tulla kaduilla tönityksi eikä kuunnella mölöjen murteiden mölinää.

• aleksandrovits

Ketjun aloittajalle on ensinnäkin syytä todeta, että siinä mainitun matkailukohteen oikea kirjoitustapa on suomeksi Sotshi.

Erikoisin matkailumaa on ollut Mongolia. Siellä ei ole hiekkarantoja, halpaa viinaa eikä naisia (tai miehiä) tyrkyllä, mutta on aroa. luontoa, eläinlaumoja (mm. puolivillejä hevosia, jakkeja ja lampaita) samoin kuin lamalaisia temppeleitä.

Aterioilta ei puutu lihaa.

• JAA MIHNE?

Sen verran on elo vastustanut, että äireen kohtuun ja kaikki alusta.
      Matka se olis kai tuommonenki?

• matkailija ja----

Olen pitkään unelmoinut matkustaa uudelleen Korsoon, kävin siellä viimeksi
      vuonna 1952, ja nyt on tullut uusinnan aika.

Vieläköhän sinne menisin junalla? Vai onko pakko lentää?

• mää taas

Mä voin heittää sut sinne niin pääset "lentämällä" :D

• *Kukkahame*

Kiitos hienosta vinkistä edellinen!
      Kyllä tietty kotimaassakin kohteita on, hmm.

Olemme suunnitelleet (joskus) lasten lasteni kanssa uutta yhteistä reissua, se olisi varmasti mielenkiintoinen,
      Vaan kun tuntuu ettei sitä yhteistä paikkaa löydy, minulla ehdotus olisi Thassos, silloin kun kävin siellä oli vielä aika vähän turisteja.

Kauan ei kannattaisi miettiä ikä alkaa tulemaan muutamassa vuodessa esteeksi.

• Funtsaa :)

Madeiralta jäi niin paljon vielä näkemättä vaikka kaksi kertaa käynyt.

• fgdflmglk

"Madeiralta jäi niin paljon vielä näkemättä vaikka kaksi kertaa käynyt."

En haluaisi saivarrella, mutta tuo kuulosti niin hölmöltä!
        Vaikka kävisit Madeiralla (tai missä vain) kymmenen kertaa, et voisi sanoa olevasi nähnyt siellä kaiken!

Toiset meistä ostavat lomaosakkeenkin paikan päältä voidakseen viettää siellä enemmän aikaa. Toisiin paikkoihin tykästyy ja toiset paikat voi jättää unholaan kertakäynnillä. Mutta Madeira ei siihen kuulu!

• L - L
        fgdflmglk kirjoitti:

"Madeiralta jäi niin paljon vielä näkemättä vaikka kaksi kertaa käynyt."

En haluaisi saivarrella, mutta tuo kuulosti niin hölmöltä!
        Vaikka kävisit Madeiralla (tai missä vain) kymmenen kertaa, et voisi sanoa olevasi nähnyt siellä kaiken!

Toiset meistä ostavat lomaosakkeenkin paikan päältä voidakseen viettää siellä enemmän aikaa. Toisiin paikkoihin tykästyy ja toiset paikat voi jättää unholaan kertakäynnillä. Mutta Madeira ei siihen kuulu!

Ilmasto ja ympäristö sopivat ainakin meille.
        Saman tyylinen kuin Azorit mutta kertaluokkaa pirteämpi eikä luonnoltaa aivan A:n veroinen.

• vain onnistuneita

Lueskelin näitä viestejä ja mieleeni tuli oma vastaukseni. Paikalla ei ole oikeastaan väliä, minne uudelleen haluaisin matkustaa. Minne vain missä olen vaimoni kanssa ollut aiemmin ja missä voin muistella aikaisempia reissuja!

Kaikki matkamme ovat olleet elämyksiä omalla tavallaan. Nyt voisin palata Ponta Delgadan liepeille Azoreille tai Lapin lumoja ihastelemaan vaikka Sallan maisemiin.

• Ramoona*

Joskus mieluisaan paikkaan uudelleen matkustaminen tuottaa pettymyksen, liian moni asia on muuttunut. Kävimme lasten pieninä ollessa usein Kreetalla, samassa Plataniaksen kylässä lähellä Haniaa. Pellavapäämme saivat paikallisten hellittelyä ja ihastusta osakseen kaikkialla. Kävimme joka ilta syömässä "yläkylässä" , jossa paikalliset asuivat. Meille ojennettiin appelsiineja suoraan puista, monista tuli tuttuja, samoja turistiperheitäkin tavattiin aina uudelleen. Huoneistohotellin edessä avautui hiekkaranta ja kirkas Välimeri ,sukeltelimme kaikki, retkiä tehtiin busilla nähtävyyksiin, kreikkalainen ruoka maistui . Lasten aikuistuttua kävimme siellä kerran kahdestaan, ja paikka oli kasvanut tyypilliseksi turistirysäksi, yöelämää kaipaaville varmaan olisi ollutkin sopiva. Vesikään ei näyttänyt niin kirkkaalta kuin ennen, ruuissa liikaakin kansainvälisyyttä. Kaikki olikin varmaan paremmin ennen, ei ole kyse vain siitä, että aika kultaa muistot.

Vuoret, aurinko, meri tai kirkasvetinen vuoristojärvi, lisämausteena kukkaisloisto, siinä minunkin mielimaisemani. Gardajärvi on jäänyt mieleen, ja sinne on palattu, yksi rakkaimmista on Königsee, kuultavan turkoosi vesi lumihuippuiset alpit taustanaan.Idylliset pikkukaupungit ja vuoristokylät , linnat , kirkot ja alppiniityt...niille retkille palaamme yhä uudestaan autoillen ja asuen omatoimisesti. Vapun jälkeen auton nokka suuntaa tällä kertaa Normandiaa kohti. Laventelipellot haluan myös nähdä.

• L - L

Hanian linja-autoasema oli varsinainen elämys kaoottisuudessaan.
        Autoa vuokratessani yritin olla ovela mutta enhän tietenkään pärjännyt paikallisille vuokraajille.

Alppien tienoot, miltä puolelta tahansa, ovat aina viehättäneet.

Ranska saattaisi olla mukava jos osaisi kieltä.
        Olemme useimmiten ajaneet Espanja - Saksa välin yöpymättä läpi.
        Poikkeuksia lienee puolisen tusinaa.

Bensalakon aikaan paloivat päreeni lopullisen perusteellisesti!

• L - L kirjoitti:

Hanian linja-autoasema oli varsinainen elämys kaoottisuudessaan.
        Autoa vuokratessani yritin olla ovela mutta enhän tietenkään pärjännyt paikallisille vuokraajille.

Alppien tienoot, miltä puolelta tahansa, ovat aina viehättäneet.

Ranska saattaisi olla mukava jos osaisi kieltä.
        Olemme useimmiten ajaneet Espanja - Saksa välin yöpymättä läpi.
        Poikkeuksia lienee puolisen tusinaa.

Bensalakon aikaan paloivat päreeni lopullisen perusteellisesti!

Kreetalla olen käynyt monta kertaa, Hania on tuttu, mutta retkistä sanoisin, että Knossoksen raunioille en retkelle lähtisi.

• Riika.. ihana kaunis kesäkaupunki. Saksalaistyylisiset kapakat vanhassa kaupungissa ja paljon nähtävyyksiä. Hotellin piti olla huipputasoa.. mutta jouduttiin gynekologiseen sairaalaan.. no mut siellä sai kallistaa pään muutamaksi tunniksi...Olihan meitä reissussa 200 henkeä.. joten oli siinä majoittamistakin.. Tästä reissusta opittiin.. ettei enää koskaan matkanjohtajaksi.

• samapari huulia

Sulla on eriparihuulet

• 123123123

Slovenia, Bled.

Todella kaunis, puhdas kaupunki. Paljon omenapuita, köynnöksiä talojen seinillä, raikas ilma, vuoristoa, vettä, vanhoja rakennuksia, pieniä kahviloita ja positiivisia, hyväkuntoisia, terveitä ihmisiä.

Ei mikään turistirysä vaan kaupunki, jonne voi mennä lepuuttamaan hermojaan.

• L - L

Ensi kertaa Sloveniassa automatkalla v1971.

Vaikka minulla oli ollut kroaatti työkaverina en ollut täysin ymmärtänyt hänen juttujaan vaan niputin Jugoslavian yhdeksi neukkulan kaltaiseksi kommarimöykyksi.
        Olin myös tietoinen Jugoslavian alueiden historiasta mutta en ollut ymmärtänyt sen merkitystä.

Pienimuotoinen yksityisyritteliäisyys yllätti minut sekä Sloveniassa, että Kroatiassa.
        Samoin kyttäämisen puuttuminen.

Löhäilimme siellä 5 päivää ennen matkan jatkumista Provencen suuntaan Venetsian, Firenzen, Pisan ja Rooman kautta.

Olemme muutaman kerran palanneet Kroatian, Slovenian alueelle ja varsinkin Kroatian turistirannikollakin hämmästelleet rutirehellistä ja halkinaista meininkiä.
        Eivätköhän ne siitä turistien valmentamina muutu! Vahinko!

• Oi Honolulu.........

Haluaisin mennä Havaille uudestaan jos suinkin vain olisi lentoaika vähän lyhyempi

• nostalgiafan

70-Luvulle haluisin matkustaa, vaikka synnyinkin 90-luvulla.

• Pariisi-Helsinki
    • Hei, tämä meidän ketjumme on päässyt tuonne yläpaneeliin kuvan kanssa! "Minne haluaisit palata?" - En ole aiemmin huomannut sitä.

• joutavoinen

Tähän kannattaakin kirjoittaa, että Portoroz Sloveniassa. Uudestaan sinne ja sieltä kantosiipialuksella Venetsiaan, asiaankuuluvine höystöineen. Portrozista jouduimme kiertoajelulla myös Pulaan, Pulasta lähetimme kortteja kotiin "Olemme Pulassa."

• joutavoinen kirjoitti:

Tähän kannattaakin kirjoittaa, että Portoroz Sloveniassa. Uudestaan sinne ja sieltä kantosiipialuksella Venetsiaan, asiaankuuluvine höystöineen. Portrozista jouduimme kiertoajelulla myös Pulaan, Pulasta lähetimme kortteja kotiin "Olemme Pulassa."

Tyttäreni ystävättärineen 18-vuotiaina interreillaajina laittoivat tuon Pulan ekaksi sanaksi: "Pulassa ollaan!"
        Vanhemmat kotona ensin järkyttyneinä, sitten nauruun ratkenneina! :)

• satu kirjoitti:

Tyttäreni ystävättärineen 18-vuotiaina interreillaajina laittoivat tuon Pulan ekaksi sanaksi: "Pulassa ollaan!"
        Vanhemmat kotona ensin järkyttyneinä, sitten nauruun ratkenneina! :)

Pula oli 1980-luvulla mielestäni erityisen mielenkiintoinen kohde päivän laivamatkalle Riministä pikku-tyttäreni kanssa. Näin ensimmäisen kerran elämässäni amfiteatterin, ihmettelimme kaupan tyhjiä hyllyjä ja seinälle ripustettua Titon muotokuvaa, maistelimme cevapiciä ym. - Jos lomailisin Adrianmeren rannalla, saattaisin poiketa Pulassa uudelleenkin tai lähteä laivamatkalle Venetsiaan.

• mietiskelijätär.

Zell am See Itävallassa. Kaunis ja siisti paikka. Sattui vielä kauniit ilmatkin, kun kerran keskikesällä siellä viikon vietimme. Onhan niitä muitakin paikkoja Lontoo, Pariisi.......
      Ehkä talvella suvun kanssa olisi matka myös Gambiaan, saa nyt nähdä toteutuuko?

• L - L

Itävallan yksityismajoitukset.
        Mainio tapa tutustua ihmisiin.

Ikävä kyllä, aikanaan muodostuneet perhetuttavuudet ovat harvenemaan päin.
        Luonnollisen poistuman vuoksi.

• Kotimaanmatkailija:)

Rakkaassa kotimaassamme on toinen toistaan upeita kaupunki ja rantakohteita. Puhdas, rehellinen, avoin ja keskustelutaitoinen Suomalainen kansa ylläpitämässä jos minkäkinlaisia upeita majoittumis kohteita. Esimerkiksi: Suomenlinnaan upeasti pienellä laivalla seilaten, Olavinlinna kulttuuri elämyksineen, Kalajoki upeaa valkoista hiekkarantaa, Porissa Yyteri upeine hiekka dyyneineen kuin ulkoman hiekkarannat mutta siisteine turisteineen, Hailuoto tuulivoimaloineen marjaniemineen, Porvoo upea vanha kaupunki ja satamassa ranta bulevardi suihkulähteineen,Valamo Munkki ja Lintulan nunnaruostarit, Lappi kuin palaisi40 v taaksepäin lapsuuteen, Hanko veneilijän paratiisi jne. Kotimaan luonnonsuojelualueet ja eläintarhat. Miksi mennä merta edemmäs kalaan, meillä on lähellämme jo kaikki mitä ihminen aidosti sielulleen kaipaa ja tarvitsee. Rauhaa, puhtautta ja turvallisuuden tunnetta. Elämykset ja onni saattaa olla lähi maastossamme ilman kaukaisuuteen kaipausta epämääräisineen odotuksineen ja kiireineen mitä unohtuu ja tuliko kaikki huomioiduksi. Pieni hiilijalanjälki ja työllistävä vaikutus omaan kotimaahamme olis hyvä ajatusmaailma reissatkaamme puhtaassa Suomessa.

• En kiellä, etteivätkö kaikki mainitsemasi kohteet olisi hienoja. Ärsyttää kuitenkin aina, kun ihmiset tyrkyttävät toisille puoliväkisin omaa ajattelumalliaan ja näyttävät tuomitsevan kaikki toisenlaiset.

Iloitsen erityisesti siitä, että nykyisin nuoriso pääsee halutessaan katselemaan maailmaa myös hieman laajemmin. Epä- ja ennakkoluulot karisevat ja oppii arvioimaan asioita objektiivisemmin. Huomaavat, että on kiva palata kotiin ja oppivat arvostamaan hyviä asioita myös kotinurkilla ja kotimaassa.

Jos on tosissaan huolissaan matkustamisen aiheuttamasta hiilijalanjäljestä, kannattaa pakata reppu ja lähteä liikkeelle vain omaa lihasenergiaa käyttäen. Se Onni saattaa odottaa Kotimaanmatkailijaakin vaikka lähimetsän kuusen juurella tai soutumatkan päässä lähisaaressa.;)

• L - L
        optimisti-orvokki kirjoitti:

En kiellä, etteivätkö kaikki mainitsemasi kohteet olisi hienoja. Ärsyttää kuitenkin aina, kun ihmiset tyrkyttävät toisille puoliväkisin omaa ajattelumalliaan ja näyttävät tuomitsevan kaikki toisenlaiset.

Iloitsen erityisesti siitä, että nykyisin nuoriso pääsee halutessaan katselemaan maailmaa myös hieman laajemmin. Epä- ja ennakkoluulot karisevat ja oppii arvioimaan asioita objektiivisemmin. Huomaavat, että on kiva palata kotiin ja oppivat arvostamaan hyviä asioita myös kotinurkilla ja kotimaassa.

Jos on tosissaan huolissaan matkustamisen aiheuttamasta hiilijalanjäljestä, kannattaa pakata reppu ja lähteä liikkeelle vain omaa lihasenergiaa käyttäen. Se Onni saattaa odottaa Kotimaanmatkailijaakin vaikka lähimetsän kuusen juurella tai soutumatkan päässä lähisaaressa.;)

Alkuosan suhteen jaan mielipiteesi!

Nuorisoa koskeva on myös totta.

Hiilijäljen suhteen olen yrittänyt rauhoittaa itseäni jakamalla yhdet lennot perilläoloviikoilla.

Tuosta tyrkytyksestä.
        Ilkeyttäni olen kommentoinut ( = tyrkyttänyt mielipiteitäni ) muutamaa kirjoittajaa tarkoittamatta kuitenkaan mitään pahaa.

• Ninalovesldn..

Ei voi mitään mutta kokemattomana matkailijan pakko sanoa Sunny Beach :D Siis niin turistirysä kuin olla ja voi, mutta bilepaikkana aivan mahtava ja verraton! Toinen olisi Lontoo, koska rakastan sitä kaupunkia, ja brittiaksenttia :D Muualla en juuri ole matkustellutkaan, paitsi Kreikassa Santorinilla, ihana, rauhallisempi paikka, vaikka siinäkin turistirysän meinikiä hiukan. Niin ja tietysti listaan kuuluu se perus Tallinna..

• kyynel58

Skotlanti. Mutta en koskaan tule sinne enää palaamaan.
      Kiitos Oulun työkkärin ja kelan, jotka pilasivat työmahdollisuuteni.

Miksi Skotlanti?

Ystävällisyys. Lämpö ja toisesta ihmisestä aito välittäminen. Skotlannin historia. Skotlannin kauneus. Musiikki. Kaikki siellä.
      Kun minä olen poissa, silloin minä palaan sinne. Pian.

• L - L

Olimme jo varanneet lennot Skotlantiin ja auton valmiiksi kentälle.
        Alustava katsaus tienoon BB-paikkoihin oli myös valmiina.
        Lentyhtiön häslinki ja aikojen oleellinen muutos aiheuttivat peruuntumisen.

On kuitenkin listoilla.

• matkantekijä38

Itse haluaisin palata Egyptiin ja siellä Luxoriin.

Olin 17 vee siellä käydessäni, ja Niili teki muhun suuren vaikutuksen. Juuri sillä kohtaa se oli pieni ja likainen puropahanen. Ympärillä parveilivat rutiköyhät kuulakärkikyniä kauppaavat pikkupojat.

Totta kai ostin, ja jätin ostokset heille. Kävi niin hiton sääliksi.

Olen myöhemmin matkustellut paljonkin, mutta erityisesti Egyptin talvisen, kirkkaansinisen taivaan muistan. Luxorista ostamani skarabè (pieni keraaminen koppis) on vieläkin kotonani kunniapaikalla.

En kokenut syvää historian siipien havinaa, mutta olin tavattoman onnellinen taivasta katsellessani.

Palaan, kunhan tilanne Egyptissä on vakiintunut.

Siitäkin huolimatta, etten varmasti koe enää samaa.

• Ex Seilor.

Entinen merimies.

Haluaisin tehdä matkan laivalla Göötebrigista Venetzuelan Puantarenakseen. Caracasiin.

Panaman kanavan kautta tyynelle valtamereelle.

Haluaisin käydä myö Azoreilla Guatemalassa. Costa Ricassa
        El Salvadorissa.Nigaraguassa.Kaliforniassa san Pedrossa. Los Angelesissa. San Fransicossa Chinatowneissa.
        ----------

• L - L

Luxor risteilysatamana.

Niukkuuteen tottuneena, välttääkseni laivojen kiskurihintoja, olen kuskannut juomat maista.
        Luxorissa väiettiin olevan kaksi alkoholimyymälää.
        Kehittynyt vainuni ja krooninen janoni johdattivat minut toiseen puotiin noin 5:n minuutin harhailun ja yhden kyselyn jälkeen.
        Valikoima ei ollut kehuttava mutta riittävä ja hinnat minulle sopivat.

Luxor kuuluu paikkoihin joissa tyrkkytyyli lyö leuoilleni.
        Niilin varren monumentit, ml. Luxorin kaksi temppeliä ja faaraoiden haudat olivat varsinainen sisältö.

• Eräänä sohjoisena helmikuun lopun päivänä lensimme kahdeksi viikoksi Karibianmeren lämpöön, Dominikaaniseen tasavaltaan, Punta Canaan, sillä mieheni täytti vuosia, eikä halunnut juhlia kotiin järjestettävän.
      Voin vielä kuvitella matkan lentokentälle siinä lumisohjossa, opiskelijapoikamme meidät lentokentälle ajoi.

Ja perillä oli kaikki toisin, kesä oli, ja kukat helottivat puutarhamaisella hotellialueella. Asuimme Iberostar-hotellissa ja matkan aikana opimme kohtalaisen hyvin tanssimaan macarenaa, minulla on kuva meistä tanssimassa.

Oppaamme lahjoitti pullon rommia mieheni syntymäpäivänä retkibussissa, ja onnittelulaulu kohosi kattoon.

"Dominikaanista tasavaltaa hallitsevat valkoiset hiekkarannat, huojuvat palmupuut ja kristallinkirkkaat vedet. Eikä Punta Cana ei ole poikkeus tästä. Punta Cana sijaitsee Dominikaanisen tasavallan kaakkoiskulmassa, jossa Atlantti kohtaa Karibianmeren. Punta Canan alue tunnetaan 50 kilometrin pituisesta vitivalkoisesta hiekkarannasta, joka täyttää kaikki lomailijan unelmat auringosta, uimisesta ja täydellisestä rentoutumisesta."

Olisikohan aivan erilaista palata sinne uudelleen?

• L - L

Mielenkiinto löytyy saaren sisäosista, eikä kovin kaukaakaan.

• Kun ei voi enää

palata äitinsä kohtuun, niin kannattaa uudestisyntyä Jumalasta, jotta voisi elämänsä rakentaa kestävälle iankaikkisuusperustalle Jeesuksessa. Näin se on!

• Simonsson

Tjaa. Tämä oli siis palstalla, jonka nimi on "70 plus"...

Itse olen nelikymppinen, mutta kertokaa nyt hyvästä paikasta, niin minäkin tiedän käydä siellä.

En ole vielä muuten löytänyt sellaista paikkaa, jonka olisin kokenut "omakseni", paikaksi, jossa olisin erityisesti tiennyt viihtyväni ja jonne haluaisin palata uudelleen.

En ole päättänyt sellaista koto-Suomessakaan...

:(

• L - L

Aukko sivistyksessäni. En käynyt neukkulan aikaan kertaakaan heidän Mustanmeren kohteissaan. Enkä myöhemminkään.

Ainoa tuntuma ko. mereen jää Istanbulista lähteneen risteilyaluksen piipahdus ja parituntinen maissa ko. mereen avautuvan salmen suulla.

• Luxorin-kävijä

Olen myös käväissyt Istanbulissa (ja neukkulassakin, en tosin varsinaisissa lomakohteissa van kaupungeissa), ja I:iin tekisi mieli tehdä kunnon matka: sen verran ehdin nähdä.

Vielä joskus, vielä joskus.

• Venäjänikävä?

Haluen palata Vorkutaan (Venäjä), koska olen syntynyt siellä. Se on tyhäksi riistetty surkea kolkka, jossa isovanhemmat raatoivat itsensä (leirillä) kuoliaiksi. Haluan nähdä paikan omin silmin (kävin vain syntymässä). Kuvien perusteella se on huippuankea paikka mutta kumminkin synnyinkaupunki.

• Palaja Sorrentoon!

http://www.youtube.com/watch?v=cjw34-_zLK0

• isoäiti*

Suomeen - ehdottomasti paras matkakohde. Tarmac jo Seutulassa näyttää paremmalta kuin muilla lentokentillä. Se on katsojan silmissä, kuten sanotaan,
      kauneutta löytyy niin Jurmosta kuin Kuusamostakin puhumattakaan Valamosta.

Paljon olen matkustanut, mutta eipä enää kiinnosta massaturismipaikat.
      Hiljattain olin pikavisiitillä Espanjan suositussa rantakohteessa, suomalaisten
      suosima asuinpaikka, ja nopeasti kyllästyin rantaboulevardilla spatseeraamiseen.

Karibialle tai muihin kehitysmaihin ei tee myöskään mieli, paitsi jos hyvä työtilaisuus löytyy, sillä niiden valkeiden hiekkarantojen takaa paljastuu suunnaton köyhyys ja eriarvoisuus.
      Dominikaanisessa tasavallassa, kuten laiska-lassi kirjoitti, on paras paeta sisämaahan monikansallisten hotelliketjujen all-inclusive rantakohteista aitoa saarelaisten elämää katsomaan. Haitiinkin pääsee sieltä helposti.

Hämmästyttävää ja häiritsevää on usein turistien tinkiminen hinnoissa aivan väärissä paikoissa, koska paikalliset kuitenkin uskovat jokaisen turistin olevan miljonääri, ja heille muutama ropo on tärkeä ansiotulo.

Uusi-Seelanti on viehättävä maa ja eteläisellä pallon puoliskolla asuessani kävin testaamassa paikalliset laskettelurinteet. Nyt ei enää rinteet kiinnosta, mutta muuten olisin valmis sinne taas matkaamaan.
      Vanhojen maorinaisten uskomattoman taiteelliset kasvotatuoinnit ovat jääneet sieltä pysyvästi mieleen ja tietysti iltahämärässä seuraamamme kiwilinnut.

• L - L

Laskin typerää leikkiä Dominikaaneissa.
        Sivuuttaessamme paikallisten asumuksia totesin heillä kaikilla olevan kaapeli TV.
        Ei näkynyt antenneja.
        Koska sähkön ilmajohdotkin puuttuivat niin sähköhän oli ilmeisen maakaapeloitu, tai sitten ei.

Ei Dominikaaneissa tarvinnut kuin mennä golfradalta kymmenen metriä metsikköön niin sai esimakua paikallisesta jätehuollosta.

Pienet Antillit, varsinkin jenkkisaaret St. Thomas, St. John ja St. Croix ovat elintasoltaan, ainakin kävijän silmin katsottuna, aivan eri luokkaa.

Uusi Seelanti on inhottavan kaukana.
        Maorien vaikutuksen havaittavuus kiinnostaisi. Lukemani mukaan maorit pitivät enkkuja pitkään tiukilla.

• Valtava elämys sokeriruokopensaiden reunalla oleville pikimustille pienille haitilaislapsille oli retkibussimme ja heille antamamme rahat.

Aivan uskomaton hämmästyksen aihe oli heti bussin hotellialueelta poistuessa seuraava tori, jossa isot eläimenraadot riippuivat myytävinä kuumassa helmikuisessa helteessä. Hajutkin olivat sen mukaiset.

Dominikaanisessa tasavallassa näkyy upporikkaiden muureilla eristettyjä asuinalueita. Turistibussimme ajeli sellaisten ohitse. Siellä tulimme juuri siitä aiheesta puhuneeksi, mistä eilen kirjoitin tuolla toisaalla. En haluaisi sellaisten kanssa osaa vaihtaa, olla vinoon katsottuna muiden ihmisten keskuudessa. Mutta eiväthän he tietenkään muiden seassa siellä liikukaan. - Onnetonta!

Björn Wahlroos on juuri kirjoittanut kirjan, jossa hän sen tapaista kai Suomeenkin toivoisi.

.

• oma koti

Omaan kotiin on aina mukava matkustaa matkustamisen jälkeen. Aurinkomatkan jos haluan, niin sellaisen saan, kun menen omalle takapihalleni aurinkoisena kesäpäivänä ottamaan Aurinkoa. Juomat voin tehdä itse ja hakea ne sisältä ulos ja tunnelmaa kohottaa, kun laitan musiikin soimaan. Uintimahdollisuus ja uimarantakin löytyy aivan muutaman sadan metrin päästä. Ja mikä parasta, näillä aurinkorannoilla ei ole ruuhkaa, ei rosvoja, vaan ranta on täysin rauhallinen ja usein jopa täysin omassa käytössä.

• iptunnustallella

Halaisin palata Mr. Lotharin keikalle viimekuussa Lohjalla , ekstaattinen show, jalat menivät alta kun suomen sexyin ja lahjakkain mies pani parastaan.

• Irpa Kyrmeli

Shotseja tekee kyllä mieli mutta Sotshiin en menis vaikka maksettais

• sinne

maarianhaminaan

• koeifos

Olen ehkä väärällä palstalla (ai ehkä? en ole siis vielä ihan edes 18...), mutta kuitenkin. En haluaisi palata välttämättä mihinkään kohteeseen ennen kuin olen ihan varma, että mikään muu paikka ei ole vielä kauniimpi ja parempi. Muutamia kaupunkeja olen kuitenkin nähnyt useampaan kertaan (esimerkiksi Lontoo, Tallinna, Tukholma, ja Bangkok, jota rakastan.Pian myös Pariisiin menen toista kertaa)

Tavallaan en ymmärrä niitä ihmisiä, jotka haluavat viettää kaikki lomansa samassa pienessä turistikohteessa, samassa hotellissa. Mutta sen ymmärrän, että menee samaan maahan, samaan (isoon) kaupunkiin uudestaan. Mitään paikkaa ei opi tuntemaan kunnolla ennen kuin asuu siellä vuosia. Muutama lomamatka ei siinä tunnu.

En tunne kunnolla, täysin, kokonaan, edes Turkua, ja tässä lähellä olen asunut koko pienen ikäni...

• Niin paljon nähtävää

Yleensä käyn paikoissa sillä mielellä että kerran tänne vaan tullaan ja nähdää se mitä ehditään. Maailma on täynnä niin mielettömiä paikkoja, että koen tuhlauksena lähteä toistamiseen samaan paikkaan. Mutta Barcelona on kyllä semmonen minne palaan kerta toisensa perään. Jotenkin tunnen olevani siellä kuin kotonani, joten siksi en enää edes laske sitä matkakohteeksi vaan kotiinpaluuksi. Lontoossa silti tällä hetkellä asustelen. MOnikin mainitsi sen tuolla ylempänä kestosuosikkinaan. Onhan tämä aika mieletön kaupunki ... käydä muttei välttämättä asua ainakaan kovin montaa vuotta. Mutta toki muistoja on jäänyt niin moneen paikkaan, että jos fyysisesti pystyisi singahtelemaan paikasta toiseen ja viipyä kussakin vain pienen tovin niin silloin käväisisin Puerto Ricolla (karibialla, ei kanarian saarten) sademetsähostellissa jossa sammakot, linnut, ties mitkä öttiäiset ja perhoset pitivät äänekästä konserttiaan öisin. Sen kun saisi vielä kerran kuulla. Madagascarin maaseudulla taasen lauloivat kyläläiset läpi yön kuollutta läheistään. Siinäkin oli tunnelmaa, haikeamielistä toki. Kuten myös viimeisessä BOurnemouthin reissussa viime kesänä, viimeinen matka oman rakkaani kanssa.

• elämä oli ja meni

Hyvinki moneen paikkaan, mutta en ilman puolisoa, hän on sairastunu kuolemaan johtavaan tautiin, on halvaantunu pahoin, ei enään puhu, eikä voi nousta sängystä,
      elämä on ohi myös minulta hänen myötään, olen kuin siipirikko lintu, yksin en pääse lentoon, kivuliaana iipirikkona nilkutan maassa kunnes luonto tekeke tehtävänsä myös kohdallani.

• So sad

Voimia ja jaksamista sinulle!

• Garda-järvi ja ympäristö on rauhalliseen lomanviettoon hyvää seutua, lasten kanssa parhaimmillaan.

Verona konsertteineen ja kynttilöineen ja 'parvekkeineen' ovat sopivasti lähietäisyydellä!

• riistetty+++

Prahaan mä meen uudelleen. Olin siellä joskus kolme vuotta sitten ja se kyllä iski heti avarilla. Loistava särkymätön vanhakaupunki ja hyviä avarakatseisia ihmisiä tiskin molemmin puolin.
      Suosittelen.

• Ceylon. Nimi lienee monille teen juojille tuttu jo entuudestaan,
      se on brittien antama nimi, mutta natiivien oma nimi saarelleen on Sri Lanka, 'Kimalteleva saari'.

Ikimuistoiset kaksi viikkoa olen siellä viettänyt, ja sanoa täytyy, ettemme eksoottisempaa ja kauniimpaa pakkaa olsi silloin pystyneet valitsemaan.

Palaan tähän myöhemmin, sillä nyt pitää mennä.

:)

• 999999999999

Espooseen haluan mennä lastenlasten luo.

• hiisi vie

mää meen käpylään

• Mitähän jos

vaikka Reisjärvelle kipin kapin

• häh !

Reittä pitkinhän minäkin matkaisin sinne yläkertaan......

• onnikalla
        häh ! kirjoitti:

Reittä pitkinhän minäkin matkaisin sinne yläkertaan......

Reisjärven Mulukualle.

• No

mitähän sielläkin sitten olisi ?

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4850
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1352
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1075
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      261
      980
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe