Pajun

Varpu tutka

Perinteisestihän vanhat ihmiset ovat aikanaan etsineet "oikean" kaivon paikan
pajun oksalla, joka on taipunut alaspäin "vesisuonen" kohdalla ja kaivon paikka
on sitten ollut siinä.

Itse olen pitänyt tätä aikanaan jonkinlaisena taikauskona ja humpuukina.

Kerran kuitenkin työelämässä meidän piti etsiä maahan upotetun puhelinkaapelin
paikka ja sillä kertaa sähköinen "tutka" oli vialla ja sitä ei voitu käyttää.

Eräs vanhempi työkaveri sanoi, että se löydetään pajun oksan avulla ja alkoi
sillä etsimään sitä. Yhdessä kohtaa oksa taipui voimakkaasti alaspäin ja mies
sanoi, että kaapeli on siinä. Muu työporukka naureskeli tälle jutulle, mutta kaikki
halusivat kokeilla tätä pajunvarpua ja kaikilla (myös minulla) se oksa taipui
alaspäin siinä oletetun kaapelin kohdalla.

Kun tuohon kohtaa kaivettiin lapiolla kuoppa, niin siellähän se kaapeli oli.

Ja tämä kaikki on varmasti totta.

Voisiko joku kertoa mihin tällaisen "oksatutkan" toiminta perustuu.

14

5329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfhgihiy

Asiaa on tutkittu mm. Oulun yliopistolla. Tutkimus antoi maan parhailla varpumiehillä nollatuloksen. Oletko varma, ettei kaveri tiennyt kaapelin paikkaa ennestään?

• Tarkennus

Tuskinpa tiesi ja ainakaan minä en tiennyt ja myös minulla oksa taipui alaspäin
        tuon oletetun kaapelin kohdalla.

• mökin likka

Omasta kokemuksesta tiedän todeksi varvun toiminnan. Isä etsiskeli kaivon paikkaa ja minä lapsena perässä.
      Otetaan ohut, taipuisa, 2-haarainen pajun oksa. Kummallakin kädellä kiinni ohuimmasta kohdasta, kämmenpuolet ylöspäin. Varvun kärki taivasta kohti kuljeskellaan rauhallisesti.
      Ja kun vesisuoni , lähde lähenee varpu taipuu alaspäin. Ja vaikka kuinka väännät kärkeä ylöspäin, niin se näyttää kaivon paikan. _ vettä tulee kohtuullisella kaivamisella.

• >

Vesisuoni on nimenomaan tämän varpuilluusion taikasana. Vesi kun ei todellisuudessa esiinny missään maan alla kulkevissa paikallisissa "suonissa" vaan maan alle levittäytyneenä laajana pohjavesipatjana.

>

Edellämainitusta syystä johtuen "vettä tulee kohtuullisella kaivamisella" mistä tahansa satunnaisesti umpimähkään valitusta pisteestä. (Olettaen, että piste valitaan ylipäätään sellaiselta alueelta, missä pohjavettä on mahdollista olla.)

Näistä kahdesta syystä tuo varpumenetelmä antaa illuusion niin kuin se toimisi kuin junan vessa. Aina oletetaan, että on löydetty se pihan poikki kulkeva ainoa "vesisuoni" varvun avulla. Todellisuudessa tontin alla lepää paksu pohjavesipatja ja varvulla on vain satunnaisesti arvottu jokin paikka tämän pohjavesipatjan päältä. Kun siitä kaivaa, ennenpitkään pohjavesi tulee vastaan.

• ---

kukaan ei voi kertoa mihin se perustuu koska tarkemmissa tutkimuksissa tämä ilmiö tuntuu epäonnistuvan. Jos ilmiö olisi todellinen niin se pitäisi pystyä toistamaan uudestaan ja uudestaan jos olosuhteet ovat muuten samat.

• Alkuperäinen kysyjä

Myöhemmin kävin töiden takia samassa paikassa useasti ja kun kokeilin muutaman kerran "varpututkan" toimintaa, niin aina se toimi samalla tavalla.

Myös omalla omakotitontilla puhelin- ja sähkökaapelit tulevat samaa kaivantoa
        pitkin taloon ja "varpututka" toimii siinä. Olen kokeillut sitä joka kesä ja vuosia
        on kertynyt jo 41 (ensimmäinen havainto kesällä 1971).

Eli mikä voima vetää varpua puoleensa kaapeleiden kohdalla?

• ytgdiy6rtd6
        Alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

Myöhemmin kävin töiden takia samassa paikassa useasti ja kun kokeilin muutaman kerran "varpututkan" toimintaa, niin aina se toimi samalla tavalla.

Myös omalla omakotitontilla puhelin- ja sähkökaapelit tulevat samaa kaivantoa
        pitkin taloon ja "varpututka" toimii siinä. Olen kokeillut sitä joka kesä ja vuosia
        on kertynyt jo 41 (ensimmäinen havainto kesällä 1971).

Eli mikä voima vetää varpua puoleensa kaapeleiden kohdalla?

"Eli mikä voima vetää varpua puoleensa kaapeleiden kohdalla? "

Sitä sanotaan ideomotoriseksi liikkeeksi. Se toimii samalla tavalla kun tiedät paikan, jossa sen tulisi toimia.
        Kokeile seuraavan kerran ottaa avustaja mukaan. Silmät peitetään ja sinua kuljetellaan vähän aikaa. Sitten kun löydät muutaman kerran peräkkäin saman paikan, niin ota yhteyttä Skepsis RY:een. Kykysi riittävät paranormaalin ilmiön todistamiseen. 10 000 € lämmittää varmaan mieltä. Sen verran lyödään seteleitä käteen.

• ---
        ytgdiy6rtd6 kirjoitti:

"Eli mikä voima vetää varpua puoleensa kaapeleiden kohdalla? "

Sitä sanotaan ideomotoriseksi liikkeeksi. Se toimii samalla tavalla kun tiedät paikan, jossa sen tulisi toimia.
        Kokeile seuraavan kerran ottaa avustaja mukaan. Silmät peitetään ja sinua kuljetellaan vähän aikaa. Sitten kun löydät muutaman kerran peräkkäin saman paikan, niin ota yhteyttä Skepsis RY:een. Kykysi riittävät paranormaalin ilmiön todistamiseen. 10 000 € lämmittää varmaan mieltä. Sen verran lyödään seteleitä käteen.

jenkki James Randi lyö vielä enemmän käteen jos menee sen eteen suorittamaan yliluonnollisen juttunsa ...

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

• kupparimyntti

Eikö nämä varpu huuhaat jo joutaisi jonnekin muualle, fysiikan, eikä tieteen, kanssahan näillä ei ole mitään tekemistä.......

• Ensi Kysyjä

Oletko itse koskaan käytännössä kokeillut tai nähnyt "varpututkan" toimintaa?

Se mitä haluaisin tietää on se asia, mikä on se voima joka varpua vetää puoleensa.

SE MIKÄ ON VARMASTI TOTTA ON SE ETTÄ JOKU VOIMA VETÄÄ VARPUA
        PUOLEENSA ESIM. PUHELINKAAPELIN KOHDALLA.
        ON NÄHTY OMIN SILMIN.

• Heh !
        Ensi Kysyjä kirjoitti:

Oletko itse koskaan käytännössä kokeillut tai nähnyt "varpututkan" toimintaa?

Se mitä haluaisin tietää on se asia, mikä on se voima joka varpua vetää puoleensa.

SE MIKÄ ON VARMASTI TOTTA ON SE ETTÄ JOKU VOIMA VETÄÄ VARPUA
        PUOLEENSA ESIM. PUHELINKAAPELIN KOHDALLA.
        ON NÄHTY OMIN SILMIN.

>

Minä ainakin olen kokeillut. Homma meni niin, että vanha isäukkoni ilmeisesti jollakin tavalla uskoikin varvun toimintaan, niin hän oli veljeni kanssa testaamassa, missä kohdassa näitä "vesisuonia" kulkee. No, he tosiaan olivat saaneet merkattua molemmat selkeät paikat näille "vesisuonille" (ja velipoika ihmetteli kun hän todella sai varvun taipumaan aina samassa kohdassa isäukon kanssa). No, saavuin sitten itsekin paikalle tietämättä näistä paikoista. Sen verran skeptinen taisi isäukkokin olla, että he itse sanoivat löytäneensä 5 paikkaa, mutta jättivät minut etsimään ne viisi kohtaa ja lähtivät kauemmas. Ja toden totta, löysin neljä - viisi mestaa, missä varpu taipui vaikka kuinka skeptisenä (jo pikkupoikana) yritin kävellä paikkojen ohi, ettei varpu olisi taipunut aina samassa kohdassa. Ajattelin jo, että peeveli sentään, tässähän todella on taikuttaa. Näinhän sen omin silmin. Tosin sitten kun isäukko saapui maisemiin, niin kun esittelin kohdat, jossa varpu taipui, niin hän vaan tokaisi: "Älä nyt poika mahdottomia puhu: aivan eri kohdat kuin meidän merkit".

Jep, kyse on siis siitä, että varpu taipuu aivan pienistä jännityksen muutoksista käsissä. Siis: ei tarvitse kuin ajatella edes alitajuisesti, että "tässä se taipui tuon toisen pitelemänä/edellisellä kerralla", niin se taipuu jo siitä pienen pienestä lihasjännityksen muutoksesta (ja mitä enemmän yrittää vastustaa muutosta sitä varmemmin varpu taipuu).

>

Se, mikä on "aivan varmasti totta", on se, että varpu taipui, mutta minkä voiman ansioista, niin sitähän Sinä et tiedä (päätelmä "voimasta" oli siis vain oma johtopäätöksesi). Et siis tiedä, tuleeko taipuminen käsistä vai jostain mystisestä vetovoimasta. Ihmisillä on tapana tehdä omia "loogisia" päätelmiä syy-seuraussuhteista, mutta jotka menevät aivan päin seiniä. Tässä varputapauksessakin kyse on vaan lähinnä silmänkääntötempusta eikä mistään voimasta (mieti nyt: se voima pystyttäisiin havaitsemaan esim. robottianturin kanssa, mutta eihän sellaista havaita vaikka mittalaitteet pystyvät mittaamaan pikonewtonien suuruisia voimia).

Kannattaa kokeilla joskus: merkkaat varvulla taipumiskohtia ja annat jonkun toisen tehdä sama. Kannattaa vaan itse lähteä kokonaan pois, jotta pienet asennonmuutokset ja raskaampi hengitys tms. ensimmäiseltä merkkaajalta eivät aiheuta tällaisia pieniä jännitysmuutoksia toisessa testaajassa. Tätä on tutkittukin, niin silloinkin merkit meni aivan päin seiniä eri testaajien välillä - kuten odottaa sopi.

Ja siitä veden löytämisestä: Suomessa maaperässä on aina vettä, joten jos ei nyt ihan maan pintaa lähellä olevan kallion päälle juuri satu osumaan, niin jokusen metrin jälkeen vettä tulee melkein välttämättä. Tähän maaperän vesipitoisuuteen ei vaikuta vähiten se, että Suomessa sadanta on suurempi kuin haihdunta. Vettä vaan jää maaperään. Niin ja, mitään suoniahan ne ei ole (kuten tuolla jo selvitettiin) vaikka tietysti läpäisevämpiä ja vähemmän läpäiseviä kerrostumia löytyykin, joissa siis pohjavesi liikkuu eri nopeudella.

Selvittikö tämä yhtään ?

• Heh !
        Heh ! kirjoitti:

>

Minä ainakin olen kokeillut. Homma meni niin, että vanha isäukkoni ilmeisesti jollakin tavalla uskoikin varvun toimintaan, niin hän oli veljeni kanssa testaamassa, missä kohdassa näitä "vesisuonia" kulkee. No, he tosiaan olivat saaneet merkattua molemmat selkeät paikat näille "vesisuonille" (ja velipoika ihmetteli kun hän todella sai varvun taipumaan aina samassa kohdassa isäukon kanssa). No, saavuin sitten itsekin paikalle tietämättä näistä paikoista. Sen verran skeptinen taisi isäukkokin olla, että he itse sanoivat löytäneensä 5 paikkaa, mutta jättivät minut etsimään ne viisi kohtaa ja lähtivät kauemmas. Ja toden totta, löysin neljä - viisi mestaa, missä varpu taipui vaikka kuinka skeptisenä (jo pikkupoikana) yritin kävellä paikkojen ohi, ettei varpu olisi taipunut aina samassa kohdassa. Ajattelin jo, että peeveli sentään, tässähän todella on taikuttaa. Näinhän sen omin silmin. Tosin sitten kun isäukko saapui maisemiin, niin kun esittelin kohdat, jossa varpu taipui, niin hän vaan tokaisi: "Älä nyt poika mahdottomia puhu: aivan eri kohdat kuin meidän merkit".

Jep, kyse on siis siitä, että varpu taipuu aivan pienistä jännityksen muutoksista käsissä. Siis: ei tarvitse kuin ajatella edes alitajuisesti, että "tässä se taipui tuon toisen pitelemänä/edellisellä kerralla", niin se taipuu jo siitä pienen pienestä lihasjännityksen muutoksesta (ja mitä enemmän yrittää vastustaa muutosta sitä varmemmin varpu taipuu).

>

Se, mikä on "aivan varmasti totta", on se, että varpu taipui, mutta minkä voiman ansioista, niin sitähän Sinä et tiedä (päätelmä "voimasta" oli siis vain oma johtopäätöksesi). Et siis tiedä, tuleeko taipuminen käsistä vai jostain mystisestä vetovoimasta. Ihmisillä on tapana tehdä omia "loogisia" päätelmiä syy-seuraussuhteista, mutta jotka menevät aivan päin seiniä. Tässä varputapauksessakin kyse on vaan lähinnä silmänkääntötempusta eikä mistään voimasta (mieti nyt: se voima pystyttäisiin havaitsemaan esim. robottianturin kanssa, mutta eihän sellaista havaita vaikka mittalaitteet pystyvät mittaamaan pikonewtonien suuruisia voimia).

Kannattaa kokeilla joskus: merkkaat varvulla taipumiskohtia ja annat jonkun toisen tehdä sama. Kannattaa vaan itse lähteä kokonaan pois, jotta pienet asennonmuutokset ja raskaampi hengitys tms. ensimmäiseltä merkkaajalta eivät aiheuta tällaisia pieniä jännitysmuutoksia toisessa testaajassa. Tätä on tutkittukin, niin silloinkin merkit meni aivan päin seiniä eri testaajien välillä - kuten odottaa sopi.

Ja siitä veden löytämisestä: Suomessa maaperässä on aina vettä, joten jos ei nyt ihan maan pintaa lähellä olevan kallion päälle juuri satu osumaan, niin jokusen metrin jälkeen vettä tulee melkein välttämättä. Tähän maaperän vesipitoisuuteen ei vaikuta vähiten se, että Suomessa sadanta on suurempi kuin haihdunta. Vettä vaan jää maaperään. Niin ja, mitään suoniahan ne ei ole (kuten tuolla jo selvitettiin) vaikka tietysti läpäisevämpiä ja vähemmän läpäiseviä kerrostumia löytyykin, joissa siis pohjavesi liikkuu eri nopeudella.

Selvittikö tämä yhtään ?

Niin joo ja, sillä kaapelin löytäneellä asentajalla oli varmasti maaston muodosta, kartasta tms. hyvä "aaninkin", missä kaapelin pitäisi järkevästi ajatellen kulkea. No, tämä aavistus sitten saa varvun taipumaan, joka siis oikeasti vaan reagoi kaverin ammattitaitonsa perusteella tekemään valistuneeseen arvaukseen.

Jos nyt oikeasti mietit kaapelin paikkaa, niin olisiko se voinut olla esim. 200 m säteellä ihan missä tahansa siitä paikasta, missä se oikeasti oli. Ja ilmeisesti kaapelin suunta oli tiedossa ? Eli tiesitte hakea sitä poikittain kaapelin suuntaa vastaan, jolloin onnistumistodennäköisyys kasvaa huomattavasti.

• ---

sitähän voisi testata sillä tavalla että rakennetaan teline joka muistuttaa kahta ihmisen kättä, ja laitetaankin se varpu siihen. Varpuun ei siis kosketa käsin ja nyt sitten siirrellään tuota telinettä varpuineen ja katsotaan taipuuko ...

• Heh !

Just niin. Sitä tarkoitin tuolla robotin käyttämisellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      103
      1379
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1257
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      133
      995
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      934
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      847
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      833
    7. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      777
    8. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      75
      770
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      59
      764
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      754
    Aihe