Kesättää

Sääorja

Kuinka tärkeää teille on se, että vuodenajat ovat odotusten mukaiset?

Kesällä lämmin, talvella lunta, syksyllä koleaa ja keväällä leutoa. Minkä perässä olette valmis matkustamaan kauas maailmalle?

38

116

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??

Eipä ole mikään kohtalon kysymys sääolosuhteet.
      Oletettavasti kesällä on muutama lämmin päivä ja yhtä
      oletettavasti talvella näkee lunta.
      Välissä on sitten sitä sun tätä.

Minkä perässä? En minkään perässä.
      Edeltä voisin, jos uhkana olisi vaikkapa meteoriitin
      tipahtaminen meidän kuntaan.

• Säästä

Otat siis sään lonkalta... ei ole pakko mennä ulos vaikka aurinko paistaa ja sateellakin voi mennä kävelylenkille?

Kuntakohtaista meteoriittia ei ole olemassakaan, luulisin.

• ??
        Säästä kirjoitti:

Otat siis sään lonkalta... ei ole pakko mennä ulos vaikka aurinko paistaa ja sateellakin voi mennä kävelylenkille?

Kuntakohtaista meteoriittia ei ole olemassakaan, luulisin.

Tällä iällä, eikös ollutkin hienosti sanottu, on enää vähän pakkoja.
        Sade kaunistaa hipiää, ja liika aurinko on pahasta.
        Säätä kuten muita ihmisiäkään ei voi muuttaa, joten miksipä itseään kiihdyttää, kun voi viihdyttää.

Nytkyllä tympii, kun piti laittaa lämpö päälle kesällä. Ei ole samaa tarvinnut vuosikymmeniin kesällä.

• Polarus circulus
        ?? kirjoitti:

Tällä iällä, eikös ollutkin hienosti sanottu, on enää vähän pakkoja.
        Sade kaunistaa hipiää, ja liika aurinko on pahasta.
        Säätä kuten muita ihmisiäkään ei voi muuttaa, joten miksipä itseään kiihdyttää, kun voi viihdyttää.

Nytkyllä tympii, kun piti laittaa lämpö päälle kesällä. Ei ole samaa tarvinnut vuosikymmeniin kesällä.

Ravinto, l ä m p ö ja rauha ovat ne joita ihiminen loppujen lopuksi kaipaa.
        Lämpö on kyllä pitäny laittaa päälle monenakin kesänä ja siksi kysynkin miltä leveysasteelta olet?

• ??
        Polarus circulus kirjoitti:

Ravinto, l ä m p ö ja rauha ovat ne joita ihiminen loppujen lopuksi kaipaa.
        Lämpö on kyllä pitäny laittaa päälle monenakin kesänä ja siksi kysynkin miltä leveysasteelta olet?

Talomme on aikoinaan varta vasten arkkitehti suunnitellut energiaystävälliseksi, ja etelän puolen ikkunat antavat aina aurinkoisella säällä sisätiloihin lämpöä.
        Jopa huhtikuun lopusta usein lokakuullekin kaukolämpöä ei ole tarvinnut pitää sisälämmityksen takia päällä.
        Automaattinen markiisijärjestelmä ja peiliverho taas estävät liikakuumentumisen.

Asumus on kaukana Helsingistä, matkalla pohjoiseen. :))

• Mukavuusenergy
        ?? kirjoitti:

Talomme on aikoinaan varta vasten arkkitehti suunnitellut energiaystävälliseksi, ja etelän puolen ikkunat antavat aina aurinkoisella säällä sisätiloihin lämpöä.
        Jopa huhtikuun lopusta usein lokakuullekin kaukolämpöä ei ole tarvinnut pitää sisälämmityksen takia päällä.
        Automaattinen markiisijärjestelmä ja peiliverho taas estävät liikakuumentumisen.

Asumus on kaukana Helsingistä, matkalla pohjoiseen. :))

Sää olet mennyt arkkitehtien halpaan.:(

Passiivitalot ovat asuttavia vasta sitten kun asukas itse voi säädellä lämpötilaa ja tuuletusta.

• ??
        Mukavuusenergy kirjoitti:

Sää olet mennyt arkkitehtien halpaan.:(

Passiivitalot ovat asuttavia vasta sitten kun asukas itse voi säädellä lämpötilaa ja tuuletusta.

Emme me ole taloamme rakennuttaneet, ilmalämmitys on hyvä, ainakin meille.
        Kaukolämpö edullinen ja kätevä.
        Kukin tulkoon autuaaksi omalla tavallaan, talollaan.

Riittää minulle, että hyv'on olla, Hyvon yllä. :))
        Mies tekee talon, nainen kodin, vinha vatsi.
        Ja kotini on linnani, ja muuta mukavaa.

• Viisaenergy
        ?? kirjoitti:

Emme me ole taloamme rakennuttaneet, ilmalämmitys on hyvä, ainakin meille.
        Kaukolämpö edullinen ja kätevä.
        Kukin tulkoon autuaaksi omalla tavallaan, talollaan.

Riittää minulle, että hyv'on olla, Hyvon yllä. :))
        Mies tekee talon, nainen kodin, vinha vatsi.
        Ja kotini on linnani, ja muuta mukavaa.

Ok. Onkelma ei ollut säätä isompi. ;)

Käsitin väärin.

• ??
        Viisaenergy kirjoitti:

Ok. Onkelma ei ollut säätä isompi. ;)

Käsitin väärin.

Heps, kiva, että olemme ymmärryksessä.
        Sää vai mää? :))

• Näillä vuosilla ja näillä kokemuksilla ei enää mennä minkään perässä minnekkään.
      Otetaan vastaan talven tuiskut ja kesän helteet.
      Mulle on vuorenajat erittäin tärkeitä ja mielenkiintoisia ne ovat asioita jotka tekee tääl asumisesta mielenkiintoista.

• Sääorja

Sinä oletkin semmoinen haastaja.

Siinä ei katsota että tykkääkö, vaan velevollisuuden tunto tekee joka vuodenajasta siedettävän. ;)

• Sääorja kirjoitti:

Sinä oletkin semmoinen haastaja.

Siinä ei katsota että tykkääkö, vaan velevollisuuden tunto tekee joka vuodenajasta siedettävän. ;)

Vähemän on tullu haastettua viimeaikoina,enempi hiljaa olen ollu.
        Mul on sellanen tunne et tää on mun kotopaikkani ja tänne mää kuulun,tääl on muitakin Suomalaisia.

• Sääorja
        piikkiö kirjoitti:

Vähemän on tullu haastettua viimeaikoina,enempi hiljaa olen ollu.
        Mul on sellanen tunne et tää on mun kotopaikkani ja tänne mää kuulun,tääl on muitakin Suomalaisia.

Koti siellä missä minä viihdyn. Niin on.

Kun maalimaa reissaa, eikä minnekää jää, niin koti on se oikia paikka elää.
        Tutut naamat, kieli ja maisema on kyllä sielulle palsamia.

• tiinaex...

syksyllä saa olla pimeetä mutta ei tarttis paljoo sataa talvella saa olla kylmää mutta vähempi lumikin riittäs kevät saa tulla sellaisena kun tulee koska kumminkin pitkän pimeän kauden jälkeen tulee valoisaa se on tosi kesät pitäs olla lämpimiä alusta loppuun ei tälläsia kymmenen asteen lämpötiloja enää kesäkuun lopussa aurinko sais paistaa taivaan täydeltä ja vettä en tarvii ainakaan minä sitä saa järvestä ja kaivoista meillä kun sitä piisaa...

• Sääorja

... siis oikeestaan sää ei ole se tärkein asia elämässä, mikäli sinut olen oikein ymmärtänyt? :)

• tiinaex...
        Sääorja kirjoitti:

... siis oikeestaan sää ei ole se tärkein asia elämässä, mikäli sinut olen oikein ymmärtänyt? :)

oikeen ymmärsit ainoastaan kesällä toivoisin olevan kesäiset kelit muuten kaikki menee ja vaikka talvella lähtisin aurinkoon en tee sitä sen lämmön takia vaan loman takia ihan yhtä hyvin voin käydä kesällä aurinkorannoilla jos sattuu lomaa ja rahaa olemaan ;))))))

• :::
        tiinaex... kirjoitti:

oikeen ymmärsit ainoastaan kesällä toivoisin olevan kesäiset kelit muuten kaikki menee ja vaikka talvella lähtisin aurinkoon en tee sitä sen lämmön takia vaan loman takia ihan yhtä hyvin voin käydä kesällä aurinkorannoilla jos sattuu lomaa ja rahaa olemaan ;))))))

Oikeastaan meitä rajoittaa vain raha ja kesälomapäivien määrä.;)

Niin se mänöö täällä hyvinvointivaltioissa eikä siinä oo mitään hävettävää oikeastaan. Turismi tuo elannon monelle Inarista Ayers Rockiin asti.

• Lorena*

Minua sapettaa joka vuosi niin kovasti huhtikuu ja lokakuu. Ilmat kylmenevät ja taloyhtiöissä pihdataan lämmityksessä. Kun ikää tulee lämmintä sitä vanhakin tarvitsee. Iän lisääntyessä tulee pikkuhiljaa viluisemmaksi. Ei ole vuodet veljeksiä keskenään ajattelin kun laitoin villasukat jalkaan naapurin kehoituksesta, jo loppui kylmyys ja juhannusviikolla!

Vuodenajat tuovat kyllä vaihtelua elämään, nyt eläkkeellä ollessa olen alkanut pitää muistiota säistä. Tämä muistio vuosi on vasta toinen, kivahan sitä katsoa muistiota taaksepäin millainen sää oli edellisenä vuonna. Esim. räystäspääskyset saivat poikasensa lentokuntoon pari viikkoa aikasemmin kun edellisenä suvena.

• Keväällä saisi olla kirkasta ja kesällä lämmintä ja vähintään riittävästi myös hellepäiviä. Eikä haittaa vaikka kesä jatkuisi läpi syksyn ja talven.

• päiväpöllö

Kesän ihminen. Pahinta laatua. Miten vietät syksyn ja talven?

• päiväpöllö kirjoitti:

Kesän ihminen. Pahinta laatua. Miten vietät syksyn ja talven?

Jaa, yritän pysyä pirteänä ja toimintakunnossa nauttimalla mahdollisimman tarkkaan sen ajan vähäisestä lämmöstä ja päivänvalosta.

Kun työt eivät joskus enää rajoita, houkuttaa ajatus lähteä muutolle lintujen perään.

• Onhan hellesää kesällä ihanaa varsinkin kun saa löhötä eikä ole kiireitä minnee.

Kuulas syksysää, raikasta elämää kerätä kesän satoa, talvea varten.

Lokakuun sateita ja pimeyttä pakenen Hollantiin, palatakseni Suomen valkeaan jouluun.

Pakkasta tammikuussa, pitkiä kävelylenkkejä huurteisilla lenkkipoluilla. Helmikuun lopulla valoa ja iloa kun aurinko palaa taivaanrannan takaa on hetken ja lämmittää.

Maaliskuussa karkaan taas Hollannin kevääseen, palatakseni uuteen kevääseen Suomeen toukokuussa.

Kesä Suomessa satoi tai paistoi.

Ei minua ole nyt lainkaan kylmyys haitannut. Viileällä säällä tulee tehtyä niitä hommia mitä helteellä ei kehtaa tai jaksa.

Kohta mökin remppahommelit on tehty ja otaksun helteiden palaavan ensi viikolla.

Minulle säät merkitsevät hyvin paljon..

• Sääorja

Samoin minulle.

Inhoan sadetta. Kaikki muu on ok.

Harrastan kaikkea mieluimmin kuivalla säällä.

• Sääorja kirjoitti:

Samoin minulle.

Inhoan sadetta. Kaikki muu on ok.

Harrastan kaikkea mieluimmin kuivalla säällä.

Olen ollut huikean inspiraation vallassa, joten sadekaan ei ole estänyt touhuilujani. Tai vain kerran hidastutti kun menimme kuopuksen kanssa paikallisen Prisman lautamyymälään.

Satoi kaatamalla, tavoitimme sisältä myyjän joka ohjassi meidät katettuun halliin, antoi meille sahan ja mittanauhan ja häipyi. Puut olivat jossain ulkona. Odotimme aikamme ja lähdimme Puukeskukseen jopa alkoi palvelu pelaamaan.

Myyjä toi trukilla haluamamme puumäärän katettuun halliin ja pääsimme sahaamaan puut määrämittoihin, ennen kuljetusta mökille.

• Neljä vuodenaikaa ovat minulle tärkeitä, ja toivoisin saavani elää ainakin osan talvesta lumisessa maisemassa. En kuitenkaan ole valmis matkustamaan kauas maailmalle minkäänlaisen säätilan perässä.
      Helteen koen enemmän uhkana kuin mahdollisuutena ja naparetkille koen olevani jo liian vanha.

Kevään saapumista voisin mielelläni käydä tarkastelemassa etukäteen etelä- tai keski-Euroopassa ja kokea sen uudelleen Suomessa. Pidin sitä aikoinaan ylimääräisenä bonuksena kevään messumatkoilla parissa entisessä työpaikassa.

Syksyn värikylläisyyden muuttuessa tummaksi, märäksi ja pimeäksi, voisin poistua vähiksi aikaa jonnekin enintään 4 - 6 tunnin lentomatkan päähän.

Kesäaikaan en haluaisi ilman perusteltua syytä lähteä Suomesta mihinkään, ei ainakaan pohjoismaita kauemmaksi.

Pitemmän kuivan kauden jälkeen odotan sadetta ja iloitsen sen elvyttävästä voimasta ja nautin tuoksujen voimistumisesta. Suomessa meidän ei tarvitse pelätä säähän liittyviä uhkia, joten täällä voi nauttia elämästä melko huolettomasti missä tahansa säässä.

• Nyt on olleet juuri ihan hyvät ilmat.
      Vettä sataa ja aurinko paistaa, niinkun nyt.
      Eikä liian kuumaa ole ollut. Tälläisenä kun jatkuu niin mikäs tässä on ollessa.
      Pitääkin mennä pihalle touhuumaan kun siellä on niin kaunista.
      Ja syksy ja talvi juuri sellaisina kun ne on olleet. Paitsi viime syksynä se jatkuva sade kyllä verotti pikkasen mielialaa.
      Keväästä ei niin väliä, mun mielelle on pahinta aikaa se.

• ihmettelen tätä

"Mielelle pahinta aikaa on kevät", mistähän johtuu että niin monen mielialalle kevät on pahinta aikaa?

• ??~~??
        ihmettelen tätä kirjoitti:

"Mielelle pahinta aikaa on kevät", mistähän johtuu että niin monen mielialalle kevät on pahinta aikaa?

"huhtikuu on kuukausista julmin", sanoo T.S.Elliot runossaan.

Kaipa kevään suuri muutos pimeän talven jälkeen ahdistaa toisia?
        Kun kaikki on muutoksessa, mutta itse ei jaksa olla siinä mukana?
        Masentaa?

• mt.hoitaja
        ??~~?? kirjoitti:

"huhtikuu on kuukausista julmin", sanoo T.S.Elliot runossaan.

Kaipa kevään suuri muutos pimeän talven jälkeen ahdistaa toisia?
        Kun kaikki on muutoksessa, mutta itse ei jaksa olla siinä mukana?
        Masentaa?

Mielenterveysongelmat pahenevat aina keväisin.

• ihmettelen tätä kirjoitti:

"Ihmettelen tätä"
        On olemassa meitä menninkäisiä, jotka pidämme hämäryydestä.
        Joiden silmiin valo sattuu kun aurinko nousee korkeammalle.

Toiset rakastaa kirkkautta, toiset taas hämärää:

http://www.youtube.com/watch?v=MzheWNd65x4

• Pirre*

Ei ole tärkeää, nyt kun olen virallisesti joutonoomi voin nauttia vapaasti kaikista keleistä..

• :))

Hieno sana tuo joutonoomi, kertova. :))

Keli kuin keli, ei se haittaa, kun ei sitä itse voi muuksi muuttaa.

• Pirre*
        :)) kirjoitti:

Hieno sana tuo joutonoomi, kertova. :))

Keli kuin keli, ei se haittaa, kun ei sitä itse voi muuksi muuttaa.

Työaikaan lomalla tuli usein paineita myös keleistä, ne muutamat viikot kun pitäisi olla optimaallisia säittenkin suhteen, nyt saa valita lomakelitkin :)

• Pirre* kirjoitti:

Työaikaan lomalla tuli usein paineita myös keleistä, ne muutamat viikot kun pitäisi olla optimaallisia säittenkin suhteen, nyt saa valita lomakelitkin :)

Onnea Joutonoomille ja hyvää kesää!
        Kelit ovat olleet mainiot, on saanut aikaan kaikenlaista.

• meeriamanda

Kevät on upeaa aikaa, kuin lupaus elämän jatkuvuudesta.

Talvea ei minun vuodenajoissa olisi väliksi.

Kesä, syyys yuovat iloa ja surua luonnon kauneudesta, kuolemiseen.

• La`mer

Nyt eletään kesää ja minulle kesä on tärkein ja mieluisin vuodenaika.
      Ei tosin tällainen kesä, poikkeuksellisen kylmää on ollut.

Käyn paljon merellä kesäaikana kalassa, vetouistelemalla yritän
      kuhaa kiinni. Nyt on kyllä niin kylmät vedet, että ei toivoakaan
      kuhasta.
      Joten kiitos mielellään lämpöä lisää.

Eihän voi edes kalavaleita kertoa, kun on niin kylmää.

Toivossa on hyvä elää...

• Eihän se kylmä kaloja kutista, matoja vain...

• (*/*)
        yohuuhkaja kirjoitti:

Eihän se kylmä kaloja kutista, matoja vain...

Mutta sanotaanhan myös, että kylmä kangistaa??

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      68
      2421
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1789
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1624
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1575
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      16
      1535
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1397
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1141
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1094
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe