No en vietä joulua, olkoon kalenteri mikä tahansa, puuseesta kuitenkin kaikki.
Mutta näin joulun kunniaksi paistoin just joulukinkun. Sain sopuhintaan, jotain 2,5 ekeä kilo. Atrian kinkku, väittävät suomalaiseksi, voi olla harvoja kertoja enää, kun on vara ostaa sianlihaa, sen valmistus kun ollaan ajamassa alas maassa. Haloo, kotimaista kinkkua parilla ekellä, paljonkohan siankasvattaja lie saanut katetta?
Kinkkuun liittyen. Mä olen aina joskus laitellut kinkkuja. Kunnon sianlihaa ei kasvata enää oikein kukaan, pitäisi etsiä luomukinkku, jossa olisi sitä rasvaakin. Hah juhlakinkku, joku milli läskiä. Lisäksi, oli harmaasuolattu, en viitsinyt liottaa, kokolailla suolaista. Mutta halvempaa kuin mikään makkara, kuitenkin kokolihaa.
Useaasti ostanut pakastimen täyteen kinkkuja näin joulun jälkeen, nyt en ostanut kuin tuon yhden. Jos löytäisikin suolaamaton kinkkua helposti, se olisi oivallista grillikamaa kesäisin. Aikanaan suolasin tuorekinkut ite, ruiskulla- HAHAA, jossain norjassa joku rakenteli ja pamautteli pommeja. Nykyään kuulemma hankalaa ostaa apteekista salpietaria suolaamista tai lankojen värjäämistä varten. Ihan dorkaa hommaa. Tokikin salpietaria tarvitaan ruudin tekemiseen, muttta kuka idiootti ostaisi muutaman gramman sitä ja koittaisi tehdä siitä pommin? Sillä satsilla olisi sama vaikutus kuin ilmavaivalla, jos sen koittais ruudiksi tehdä.
Juuu. Siis aiemmin oli narinaketju kinkunpaistossa tulevasta rasvasta ja sen hävittämisestä. ?? Mulla tuli rasvaa, tosta valmiskinkusta ehkä kahvikupillinen rasvapellille. Vettä piti lisäillä muutamia kertoja, että se ei syty palamaan. Miten ihmeessä ihmiset paistavat kinkkunsa, kosaanillako? Kun on ite suolannut ruiskullakin kinkkuja, kaikki tietävät, että lihaan mahtuu vain määränsä nestettä. Ja suola vielä sitoo sitä. Ja kun kinkuissa ei ole rasvaakaan enää. Mitä hittoa jotkut paistaa joulukinkun nimellä?
Mulla on menossa biojätteeseen suunnilleen nyrkin kokoinen leivinpaperimytty, jossa kaikki kinkusta ylijäänyt rasva. Sitä oli niin vähän, että ei edes viitsi ottaa kastiketta varten talteen.
Niinjuu, kinkku on mun makuun vähän suolaista, mutta perskutan hyvää :D
Pitääkin alkaa katteleen, jos jossain kaupassa ois kalkkunoita poistossa...
Että hyvää joulua vaan :D
=DW=
Hyvää joulua !
11
125
Vastaukset
- tuleva aikat
Ostin suomalaista poronfilettä parasta mitä olen syönyt vuosiin, melkein haarukalla voi pilkkoa. Hinta tänään on sivuasia, koska elämässä on hyviä ja huonoja aikoja, ne tiedetään etukäteen ja mitä on aika eteen noin viisi vuotta minulla, kuinka sinulla?
PS. Ei Suomessa.- ...
Ei tietoa tulevaisuudesta, onhan noita ennustuksiakin joskus ollut, se ja sama.
Mutta kun sattuikin. Ite hommasin tohon uudenvuoden seutuun kylmäsavuporoa. Kylmäsen kamaa, tehtaan myymälästä. Sellainen kimpale. Eurohonta, etenkin kilohinta tietenkin melkoin. Mutta onko joku ikinä koittanut vetää puol kiloo kylmäsavuporoa kerralla?
Ihan äsken oli narinaa, että eines savupporokeitossa ei ole kihaa juuri ollenkaan. No ei olekkaan, jos sitä olisi enenpi, maku olisi niin vahva, että ei sitä kukaan söisi.
Vaan mitäpä tässä, vetelen kinkkuleipää konjakkisinapilla ja kyytipoikana keskiolutta :D
Ne ois ne pienet ilot, niitä vaan pitäis olla aika paljon, että muut murheet olisi sivuseikkoina. Vaan sellaistahan se on, epistä. Meinaan elämä.
=DW= - kuka ajan tietää
... kirjoitti:
Mutta kun sattuikin. Ite hommasin tohon uudenvuoden seutuun kylmäsavuporoa. Kylmäsen kamaa, tehtaan myymälästä. Sellainen kimpale. Eurohonta, etenkin kilohinta tietenkin melkoin. Mutta onko joku ikinä koittanut vetää puol kiloo kylmäsavuporoa kerralla?
Ihan äsken oli narinaa, että eines savupporokeitossa ei ole kihaa juuri ollenkaan. No ei olekkaan, jos sitä olisi enenpi, maku olisi niin vahva, että ei sitä kukaan söisi.
Vaan mitäpä tässä, vetelen kinkkuleipää konjakkisinapilla ja kyytipoikana keskiolutta :D
Ne ois ne pienet ilot, niitä vaan pitäis olla aika paljon, että muut murheet olisi sivuseikkoina. Vaan sellaistahan se on, epistä. Meinaan elämä.
=DW=Kiitos, pidän kirjoituksistasi luulen olet nuori ei se mitään olemme samoilla vesillä.
Minun kinkku on syömättä.
Olen myös nuori tänään 2013. Kinkku menee osittaisin pakasteeseen.
Näen tulevaisuuden hyvänä rahaa levitän ympäri maailmaa luulen paras melodia tänään, venäjään en usko, Turkki olisi ollut hyvä viime vuonna.
mvh. - monet konstit.
... kirjoitti:
=DW=Tuo Kylmänen jäi kiinni siitä, että säilytti
poronlihoja lumihangessa. Ehkäpä siksi
niin mureaa. - uuno......
monet konstit. kirjoitti:
Tuo Kylmänen jäi kiinni siitä, että säilytti
niin mureaa.Ostin kaupasta ja tein (saksalaisesta)
Tuliko Aatu mieleen? - ...
monet konstit. kirjoitti:
Tuo Kylmänen jäi kiinni siitä, että säilytti
niin mureaa.Ei ollut Kylmänen, en muista nimeä, jokin "lapin liha" tms, joka sijaitsi lapissa, en muista tarkemmin, iso meteli siitä oli aikanaan. Sinällään, eikös se liha yleensäkin säilytetä kylmässä :D
=DW= - vai onmuu pois
uuno...... kirjoitti:
Ostin kaupasta ja tein (saksalaisesta)
Tuliko Aatu mieleen?Miksi ei miinusta?
Onko kirjoittajat vähissä tällä kielellä?. - kysymys....
... kirjoitti:
Ei ollut Kylmänen, en muista nimeä, jokin "lapin liha" tms, joka sijaitsi lapissa, en muista tarkemmin, iso meteli siitä oli aikanaan. Sinällään, eikös se liha yleensäkin säilytetä kylmässä :D
=DW=Hei, DW mihin sijoitat maanantaina?
- k/k
... kirjoitti:
=DW=Hyvin sanottu ,meinaan toi viimeinen pienet ilot.
kuka ajan tietää kirjoitti:
Kiitos, pidän kirjoituksistasi luulen olet nuori ei se mitään olemme samoilla vesillä.
Minun kinkku on syömättä.
Olen myös nuori tänään 2013. Kinkku menee osittaisin pakasteeseen.
Näen tulevaisuuden hyvänä rahaa levitän ympäri maailmaa luulen paras melodia tänään, venäjään en usko, Turkki olisi ollut hyvä viime vuonna.
mvh.=DW=
Ihan tuli vesi kielelle, tuota lukiessa...;)
- Pirre*
Mieluummin juustoa nyt, jaksa tuota kinkkuakaan vetää vakkeennaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1783781
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262720Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?612584- 1472379
- 672056
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3151944- 311441
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211403Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381377Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161275