Paikallinen lehti markkinoi eläkeläis asunnon omistajille käänteistä asuntolainaa joko Hypoteekkiyhdistykseltä ta paikallisista pakeista. Kun laina on käytetty sitä voi haluttaessa jatkaa käänteisellä asuntikaupalla.
Asikas makssa lainan korot ja pankin osuudesta pankille vuokraa. On kuulema hyvin toimiva ja suosittu. Eläkeläinen voi lainan turvin matkustella, omaan terveydenhoitoon joka nostaa elämän laatua kun on käyttövaraa tullut käänteisellä lainalla. Lainan ottaja voi käyttää varat vapaasti mihin haluaa.
Onko käänteinen laina ja asunnon myynti joku vippaskonsti vai mikä. Ainakin sillä saadaan eläkeläisen omaisuus realisoitua ja ostovoima nousee. Tuttava perhe teki muutamia vuosia sitten käänteisen asuntolainan ja nyt on tarve tehdä käänteinen asuntokauppa kun säkin pohja ammottaa tyhjyyttä. Tosin heidän eläketulot eivät niin suuret ole, rahaa kuluu terveyden ylläpitämiseen.
Voi tämä systeemi olla hyväkin, vielä olen pihalla koko käänteisestä lainasta ja kaupoista. Oma koti kullan kallis, siinä voi asua ja elää loppuun saakka kuulema maksaa vain pankille korot ja vuokraa koska pankki on osaomistaja. Toivon etten ole kirjoittanut ihan aidan vierestä, tämä lainamuoto kuulostaa olevan monen eläkeläisen harkinnassa.
Aivopesuun kuuluu motivointi, itse olette osakkeen tai talon kovalla työllä ja elämän niukkuudella hankkineet, teillä on mahdollisuus käyttää omiin tarpeisiinne omaisuuttanne.
Käänteinen asuntolaina
37
406
Vastaukset
- hevat
USKOISIN ei kannata,kyllä pankeilla oma lehmä on ojassa....MINÄ en ainakaan
sellaiseen lähde. Yhteiskunta on velvollinen hoitamaan vanhuksista...
Mutta jos elämäsi on siinä tilanteessa turvaudu ainakin avustajaan,joko luotettavaan
vejiisi tai turvalliseen poikaasi..parhaan neuvon sosiaali-avustaja rehellisyydellään
tietää alkajaiseksi kertoa.- Lorena*
En näistä sosiaaliavustajista tiedä, paljon eläkeläiset heidän neuvoja kyselee olen huomannut vanhusten ryhmiä vetäessäni.
Luin tänään paikallisesta lehdestä ja Hesarin talous osastolta joissa kummassakin hehkutettiin käänteistä asuntolainaa. Näihin sostanttojen ohjeisiin en aina luota. Parhaat neuvot ja tiedot saa pankeista. Onneksi näköpiirissäni ole lainojen tarvetta.
http://www.asuntosuomi.fi/kaanteinen-asuntolaina/
Tässä on tietoa käänteisestä asuntolainasta.En osaa antaa konstille oikeaa nimeä.
- Sku de vara lite
lättare på svenska? Eller hur?
Skulle det vara litet lättare på svenska? Eller huru? Sku de vara lite kirjoitti:
lättare på svenska? Eller hur?
Skulle det vara litet lättare på svenska? Eller huru?Ja, kanske
Ryöstetään tuo on, laillista
- tosi Vihanen -
kansalainen,
TIMO SOINI suomen johtoon, idiootit pois päättävistä viroista,,
Johan ON TÖRKEÄÄ
KEHTAAVATKI esittää hiellä ja vaivalla lunastetun kodin myymistä elääkseen pienellä työeläkkeellä,
nyt jos koskaan on syytä LOUKKAANTUA verisesti politikoillemme,
näin huonosti ne pitää huolta vanhoista työtätehneistä eläkeläisistään, omista vanhemmistaan,
suuret ikäluokat OLI se kansan osa joka teki työtä hikihatussa, rakenti rikkaan vauraan valtion,
NYT nämä HUNSVOTTI politikkommo ovat RYÖSTÄMÄSSÄ jo omaisuutemmekin , jotta muutamat rikastuu edelleen, ja pidetään EU:ta yllä,,
saisivat HÄVETÄ tekojaan, mutta osaavatko edes hävetä,,
rikollisia itse tekevät lait että saa ryöstää laillisen rikoksen avulla kansamme,
EU:hun riittää kyllä rahaa oikein MILJAARDEJA , mutta ei oman maan kansalaisille, joitten kustannuksella ovat itse rikastuneet, joitten kustannuksella EU:ta pidetään nyt yllä,
paremminki saisi panna syytteeseen RIKOKSESTA joka on oman kansan köyhdyttämistä,,
KEHTAAVATKI esittää noin törkeää juttua, JO ON KOKOOMUS ja SDP menny liian pitkälle köyhdyttäessään omaa kansaansa,,,
JOS politikot olisivat rehellisiä, eivätkynis omaa kansaansa putipuhtaaksi, mutta EI ku EU riistää meitä, ku päämisteri on tehny hirvittävän suuria tyhmyyksiä, ja nyt pannaan kansamme maksamaan politiikojen tekemät tyhmyydet,
maksakoon aivan itte omalla omaisuudellaan,
ne pitää panna maksamaan tekemäsä rötökset aivan itse,,- 2013
Tässäpä palstan sapekas taas äänessä.Tuollaista kiukkua se ikä teettää joillakin. Aivan normaalia käytäntöä on tuo asuntonsa myyminen, vaikkakin uutta tämä käänteinen laina.
Kuinka monet ovatkaan myyneet ja saaneet mukavat oltavat ja käyttövarat vanhuudessaan!
Lähes harhaista valtion syyttelyä tuollainen, mutta meitä on niin moneksi. Toki voi kukin kituutella miten tahtoo eläkepäivinään, jotta jälkipolvelle jää perittävää, mutta useimpien lapset ovat tätänykyään vauraampia kuin vanhempansa, perin rumaa luettavaa silti.
- kolmikulmainen
Onko sinulla käsitys että omaisuutta pitää hankkia ja varoja kartuttaa kuolemAAn saakka?
Oikeus ja kohtuus on että omaisuutta ja rahoja on lupa käytttää eikä säästää suvulle riideltäksi.- kilinää.....
No, kaikilla meistä ei ole muita perijöitä kuin valtio.
Meneepä isoon kukkaroon, mitä on mennä meilläkin. - Ranttalix
kilinää..... kirjoitti:
No, kaikilla meistä ei ole muita perijöitä kuin valtio.
Meneepä isoon kukkaroon, mitä on mennä meilläkin.Jos tosiaan on valtio ainoa perillinen, niin tottahan toki kannattaa hassata kaikki pois.
Monella yksin elävällä omaisuutta on karttunut. Kannattaisi tehdä elämänmuutos ja ruveta tuhlaamaan. - lisäeläkettä...
Ranttalix kirjoitti:
Jos tosiaan on valtio ainoa perillinen, niin tottahan toki kannattaa hassata kaikki pois.
Monella yksin elävällä omaisuutta on karttunut. Kannattaisi tehdä elämänmuutos ja ruveta tuhlaamaan.Mielestäni vaikka olisi perillisiä, ihmisen pitää elää itsekkäästi ja hassata ja nauttia elinaikanaan. Jokainen sukupolvi maksakoon omat kulunsa. Suomessa on toki paljon rikkaita sukuja joista tulee perintöjä paljonkin, mutta ns keskivertosukupolvea ei asia koskene.
Koen myös, että miksi yhteiskunnan ( = veronmaksajien) meidän kaikkien pitää kustantaa varakkaiden ihmisten loppuelämän hoito siinä tapauksessa kun joutuu hoitolaitokseen useaksi vuodeksi? Omaisuutta voi olla paljonkin ja silti laskutetaan eläkkeestä( joka voi olla pieni) ja jätetään omaisuus jälkeläisille riideltäväksi.
Kannatan käytäntöä, että eläissään muutetaan kiinteä omaisuus rahaksi= lisäeläkkeeksi. Ja tulee käytännöksi. Nytkin lähipiirissä on useita joilla on suht pieni eläke ja silti kiinteistö tms. Pitää elää ja nauttia silloin kun on hengissä eikä pihdata ja ajatella että pitää säästää lapsille ja lastenlapsille.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/etla-elakelaisille-lisaelaketta-asunnon-myynnilla/2013/02/1709090
- ...................
suomen kansa on TAVALLISTA TYHMEMPÄÄ,
on niin huijattavissa, eikä osata ajatella nokkaansa pitemmälle,
totuus on että päättäjät tälläki konstilla ovat luistelemassa vastuistaan vanhusten hyvinvoinnin suhteen,
ikänsä ovat ihmiset työtä tehneet asuntonsa säästäneet, nyt ne ovat kynimässä nekin rahat EU hunsvottivaltioille, jotta muutamat rikastuu ja köyhät köyhtyy entisestään,
menkää vaan niitten lankaan ja myykää omaisuutenne, se on teidän omaa tyhmyyttänne, - >>>>>>!
Nooo,,,,, jotkut kommunistit eivät osaa muuta kuin vaatia valtiolta kaikkea, hah hah, minkäs teet kun et saakaan?
Käytä itse rahas, kun niin pelkäät, äläkä kiukuttele - näinmuaviedähän
Omituista, että meidän pitäisi alkaa nakertamaan talon nurkkia.
Varsinkin, kun emme tiedä, elämmekö tästä vuoden vai 30.
No, onhan meillä jo huutolaisia, joita viedään kotikunnasta vaikka kuinka kauas, jotta sairaanhoito saadaan halvemmalla.- veera kulkevainen
Sehän käy, käänteinen asuntolaina tai asunnon myynti pankeille, on paluuta em huutolaisaikaan. Omaisuutta on saatava pankeille, kun nämä apukoulu asteiset poliitikot säätävät pankeille pankkiveron, näin raha kiertää.
En edes uskalla ajatella vanhuuden hoivaa, se onveteen piirretty viiva. JOs et itse pysty itseäsi huoltamaan kukaan muukaan ei sitä tee.
- EU on suomen KIROUS
Veeralle,,,
ja kaikki tämä suomen eläkeläisten TUHO yksistään EU politiikan vuoksi,
siine kyllä pitää löytää mijaardeja, mutta ei omille vanhuksille jotka TODELLISUUDESSA on tämän maan rakentaneet vauraaksi valtioksi,
nyt nämä hunsvotti päättäjämme Katainen STUB, ja Jutta ovat tuhoamassa rikkautemme, suurimman osan kansasta ovat jo saaneet hyvin köyhäksi,
työttömyys toivottomuus, nuoretn ihmisten toivoton tulevaisuus on tuhottu ,, nyt ne HIMOITSEE vanhusten asuntojaki,, tästä ei hyvä seuraa
toivottavasti seuraavissa vaaleissa kansamme näyttää kokoomukselle ja SDP:lle menikö niitten politiikka oikein kansamme kannalta katsottuna. - kulkija vain
Olen kyllä sitä mieltä, että on syytä pitää kynsin hampain kiinni omaisuudestaan, eikä alkaa sitä syömään eläessään. En luottaisi pankkeihin enkä juuri muihinkaan
lainanantajiin.
Tuolla tavalla törkeästi siirretään vastuu niille, jotka ovat säästäen eläneet, eivätkä ole joka penniä panneet menemään.
Veroja on maksettu koko työelämän ajan. Sen pitäisi riittää kustantamaan loppuelämän vaikka vanhainkodissa, eläkehän olisi osana kustannuksiin.
Voi niitä eläkeläisiä, jotka haksahtavat tuohon loukkuun ja alkavat matkustelemaan ja elämään leveästi velkarahalla. Hullusti siinä käy.- talvi.kki
Kuka mitäkin arvostaa. Jos haluaa elää ja voi realisoimalla omaisuutta elää mielestään paremmin, niin eikös se ole hyvä asia? Voi tehdä elämänsä matkan ja muistella sitä. Tiedän henkilöitä, jotka kitkuttelevat, vaikka varaa olisi mukavampaankin elämään. Terveempää minusta on vaikka elää hieman yli varojensa.
- toinen kulkija vain
erittäin vihastunu kulkija, TÖRKEYDEN huippu tuo käänteinen laina,,,
kulkija vain,
HYVä kun joku on samaa mieltä kanssani, olen suorastaan pöyristyny tästä esityksestä,
oikein valtiovallan taholta aletaan HUIJAAMAAN nyt eläkeellä olevia,
tämäkö on valtion kiitos pitäjännietisestä työpanoksesta vanhoille ihmisille,
jokat tämän keksi, on rodella RÖYHKEÄ ihminen, ilmeisesti rikollisuuteen taipuvainen, ilmeisesti on huomannu kuinka voi hyötyä vanhusten tyhmyydestä tietämättömyydestä ja avuttomuudesta pitää puoliaan,,
toivottavasti kukaan EI sorru elämänsä suurimpaan tyhmyyteen,,
POLITIKKOJEN ON syytä valmistua pitämään HYVÄÄ HUOLTA vanhuksistaan, EIKÄ niitä saa panna RIISTONKOHTEEKSI,,
hallitus RIKOS syytteeseen suomen kansan köyhdyttämisestä,,, Vuosikymmeniä sitten vakuutusyhtiöt lanseerasivat henkivakuutuksen, nimeltään Suurvakuutus, jonka korvaussumma oli hyvin suuri, jos vakuutuksen ottaja kuolisi ennen aikojaan, mutta vuosien vierieesä vakuutuksen korvaussumma pieneni pienenemistään, kunnes se oli muutaman prosentin verran alkuperäisestä korvaussummasta.
Sillä keinolla kerättiin rahaa josta ei tarvinnut olla moksiskaan, jos maksaja säilyi hengissä. Ilmaista tuloa. Asiaks vain maksoi vuosikymmenet turhaan vakuutumaksuja, eikä perikunta hyötynyt yhtään mitään.
Vertaisin tätä asuntokauppajuttua samaan. Kyllä pankit ovat varmasti laskeneet, millainen eläke heille yhä toisi voittoa, vaikka asiakas vastoin odotuksia eläisi ikivanhaksi..
Voi kai asuntonsa myydä ja sijoittaa rahat tuottavasti muullakin tavoin.
Tänä päivänä suurin osa vanhemmistakin ihmisistä on eläketurvan piirissä. Oman ja velattoman asunnon vastike ei ole niin suuri, etteikö sitä pienestäkin eläkkeestä jaksaisi maksaa.
Jos muuttaa johonkin palvelutaloon, jää eläkkeestä vain rippeet kukkaron pohjalle.
Kuinkahan tämän idean kanssa lopulta käy! Ja entä sitten, jos ihmisellä onkin useampia asuntoja ja hän myy kakkosasuntonsa? Onko asia sama?- k-viikon pohdintoja
Voihan tuo vastike olla pieni, mutta auta armias, kun tulee niitä taloyhtiön remontteja.
Niin tai näin, itse en tuohon käänteiseen lähtisi, mutta mitä teet, jos rahat on tiukassa. Myy asunto ja muuta vuokralle on usein sanottu teksti, mutta kun niitä vuokra-asuntojakaan ei pahemmin ole.
- pennitön
Näinhan se elo on mennyt,
http://www.youtube.com/watch?v=BHpor51k9uw - ´qo0wetrhgmtrf
Kannattaa testamentata vaikka kissatalolle!
Osan voi ottaa valtio muttei kaikkea. - Niska Prrö
Vähän on oikeata tietoa minulla, mutta kerron tapauksesta jossa yksin asuva teki pankin kanssa sopimuksen että hoitaa hänet ja asunnossa hän saa asua kuolemaan asti. Kohta pankki oli myynyt asunnon tutulle ali hintaan ja asukas jäi puille paljaille kun ei ymmärtänyt hoitaa asioitapankilla on aina resursseja keksiä todisteita asukasta vastaan eikä hänellä ole auttajaa voivottelijoita vaan. Asukas vietiin "hoitoon"
- Makriina ek
Tuon saman sopimuksen teki eräs uskonnollinen yhteisö uskolliselle seuraajalleen, vei sitten asunnon, möi ja pakotti seurakuntalaisensa kunnan vanhainkotiin, koska uskonnollisen yhteisön oma vanhaionkoti oli asiakkaalle liian kallis.
Kyllä ne osaavat kaikki.
Wanha on helppo puhua ympäri.
- kulkija vain
Luin juuri Suomen kuvalehdestä Hollantilaisesta dementiakodista, joka on kodinomainen ja tuon kaiken kustantaa melkein yksinomaan hollantilainen KELA.
Asukkailta otetaan jokin nimellinen pieni summa kuukausittain. Nämä ikäihmiset saavat kaiken palvelun ja elävät joko yksin huoneessaan tai kaksi henkilöä huoneessa. Kaikki ovat erittäin tyytyväisiä hoitoon, petipotilaita ei ole ollenkaan. Jos asiakas sairastuu, hän pääsee sairaalaan ja tervehdyttyään palaa hoitokotiin takaisin.
Hoitohenkilökuntaa on mahdollisimman vähän ja erittäin paljon vapaaehtoisia työskentelee näiden ikäihmisten kanssa.
Miksi meillä hoitokodit ovat kalliita? Miksi ei voida samalla systeemillä järjestää
tällaisia paikkoja meilläkin?- elämä
Viestini on poistettu.
Asun ja omistan, koti on tärkein meille kaikille.
Raha valtiolle on Jumala.
Kai poistetaan taas. - Makriina ek
Kulkijalle tiedoksi, että onhan näitä. Ihmisen koko eläke otetaan korvaukseksi hoidosta ja asukas saa muutaman kympin taskurahaa kuussa. Ei saa hankituksi vaatetta edes, matkoista tai huvituksista puhumattakaan.
Onko se ihmisen arvoista elämää, kun koko ikänsä on tehnyt työtä niska limassa pienellä palkalla.
Mikäli tiedotusvälineisiin on uskomista, niin Suomi on täynnä hoitokoteja, joissa on henkilökuntaa mahdollisimman vähän, ja omaiset käyvät vapaaehtoisesti hoitamassa vanhuksiaan, etteivät ihan näänny hoidon puutteessa.
Niin että kyllä täällä on ihan mannermainen meininki. - Lorena*
Makriina ek kirjoitti:
Kulkijalle tiedoksi, että onhan näitä. Ihmisen koko eläke otetaan korvaukseksi hoidosta ja asukas saa muutaman kympin taskurahaa kuussa. Ei saa hankituksi vaatetta edes, matkoista tai huvituksista puhumattakaan.
Onko se ihmisen arvoista elämää, kun koko ikänsä on tehnyt työtä niska limassa pienellä palkalla.
Mikäli tiedotusvälineisiin on uskomista, niin Suomi on täynnä hoitokoteja, joissa on henkilökuntaa mahdollisimman vähän, ja omaiset käyvät vapaaehtoisesti hoitamassa vanhuksiaan, etteivät ihan näänny hoidon puutteessa.
Niin että kyllä täällä on ihan mannermainen meininki.Aivan oikeassa olet Makriina. Ostin 21.2.2013 ilmestyneen Seura lehden vaihteeksi. Kuinka ollakaan siinä on sevät sävelet TV-osiossa, miten hoitoketju Careman saavat kritiikkiä vähän joka puolelta sekä omaisilta että ex-työntekijöiltä. Aion katsoa ohjelman su TV1 klo 10.00.
Tämä Carema on Mehiläisen sisaryhtiö jolla on hoitokoteja maassamme. - itsekäs
Lorena* kirjoitti:
Aivan oikeassa olet Makriina. Ostin 21.2.2013 ilmestyneen Seura lehden vaihteeksi. Kuinka ollakaan siinä on sevät sävelet TV-osiossa, miten hoitoketju Careman saavat kritiikkiä vähän joka puolelta sekä omaisilta että ex-työntekijöiltä. Aion katsoa ohjelman su TV1 klo 10.00.
Tämä Carema on Mehiläisen sisaryhtiö jolla on hoitokoteja maassamme.Käänteinen asuntolaina; Pankki maksaa n 50% asunnon arvosta, saamastasi summasta maksat korkoa pankille, saat asua kodissasi, mutta maksat edelleenkin kiinteistön kulut / taloyhtiölle sen vaatimat kustannukset yms.
Kun kuolet, pankki myy asuntosi saamasi lainan vakuutena.
Eli, näin pankki kerää yksityisten omaisuutta hallintaansa, realisoi ne ja käärii voitot mahdollisesti kymmeniä vuosia maksetuista koroista.
Joku voi selittää asian niinkin, että sinä voitat, minä en tällä syönnillä siihen usko.
Realisoin oman omaisuuteni, myyn talot, mökit, osakkeet, ( asunto- ja muut osakkeet), elän sillä rahalla komeasti, saan tehdä mitä haluan ja syödä mahani täyteen ilman että kauppalaskut muodostuvat esteeksi elämälle.
Tästä tilanteesta nautin.
Miksi pitää kerätä omaisuutta perinnöksi? En minäkään ole mitään saanut perintönä, enkä lahjana. Kaiken olemme keränneet työllä ja rahojen järkevällä sijoittamisella.
Aion nauttia tuloksista, jos saan lottovoiton, jaan sen sitten muille joilla on tarvetta rahalle. - Long John
itsekäs kirjoitti:
Käänteinen asuntolaina; Pankki maksaa n 50% asunnon arvosta, saamastasi summasta maksat korkoa pankille, saat asua kodissasi, mutta maksat edelleenkin kiinteistön kulut / taloyhtiölle sen vaatimat kustannukset yms.
Kun kuolet, pankki myy asuntosi saamasi lainan vakuutena.
Eli, näin pankki kerää yksityisten omaisuutta hallintaansa, realisoi ne ja käärii voitot mahdollisesti kymmeniä vuosia maksetuista koroista.
Joku voi selittää asian niinkin, että sinä voitat, minä en tällä syönnillä siihen usko.
Realisoin oman omaisuuteni, myyn talot, mökit, osakkeet, ( asunto- ja muut osakkeet), elän sillä rahalla komeasti, saan tehdä mitä haluan ja syödä mahani täyteen ilman että kauppalaskut muodostuvat esteeksi elämälle.
Tästä tilanteesta nautin.
Miksi pitää kerätä omaisuutta perinnöksi? En minäkään ole mitään saanut perintönä, enkä lahjana. Kaiken olemme keränneet työllä ja rahojen järkevällä sijoittamisella.
Aion nauttia tuloksista, jos saan lottovoiton, jaan sen sitten muille joilla on tarvetta rahalle.Minusta tämä käänteinen laina on hyvä juttu ja itse aion sitä ilman muuta käyttää, kun tässä kohta jään eläkkeelle, joka tulee olemaan pieni.
Minulla ei ole perillisiä ja vaikka olisikin, olen itse asuntoni maksanut. Miksi en siis käyttäisi seiniin sidottuja rahoja itseeni?
Pankki lainaa max 50% asunnon arvosta esim. 10 vuodeksi. Maksan lainasta korkoa, mutta pankkikin maksaa vastaavasti tilille korkoa, jos en kuluta koko summaa samantien, mikä olisi tietysti täysin höperöä. Laina-ajan loputtua tarkistetaan tilanne, ts, jatketaanko laina-aikaa vai otanko lisää lainaa. Kuoltuani pankki tietenkin lunastaa asuntoni, jos olen sitä vastaan saanut lainaa 100% kämpän arvosta. Entäs sitten?? - 1000€:n eläke
Long John kirjoitti:
Minusta tämä käänteinen laina on hyvä juttu ja itse aion sitä ilman muuta käyttää, kun tässä kohta jään eläkkeelle, joka tulee olemaan pieni.
Minulla ei ole perillisiä ja vaikka olisikin, olen itse asuntoni maksanut. Miksi en siis käyttäisi seiniin sidottuja rahoja itseeni?
Pankki lainaa max 50% asunnon arvosta esim. 10 vuodeksi. Maksan lainasta korkoa, mutta pankkikin maksaa vastaavasti tilille korkoa, jos en kuluta koko summaa samantien, mikä olisi tietysti täysin höperöä. Laina-ajan loputtua tarkistetaan tilanne, ts, jatketaanko laina-aikaa vai otanko lisää lainaa. Kuoltuani pankki tietenkin lunastaa asuntoni, jos olen sitä vastaan saanut lainaa 100% kämpän arvosta. Entäs sitten??Saman tyyppinen ratkaissu. Ei sitä kutsuttu miksikään käänteiseksi vaan pelkäksi lainaksi.
Pankki tarjosi lainasummaksi 70% asunnon hinnasta. Lainoitin sen muutama kuukausi oston jälkeen.
En lyhennä ja korko on 12kk euribor 0,4%.
Merkitsin rahoilla muutamaa rahastoa joita olen jonkin kerran vaihdellut.
Kokonaistuotto on nyt noin 70%.
Kun laina-aika päättyy niin silloin täytyy ratkaista maksanko lainan pois vai jatkanko.
Riippuu korostakin.
En olisi tarvinnut rahoja mutta kun alle1%:n korolla voi pitää velkaa ( välillä oli yli 1%:kin ) niin onhan sitä hyvä olla. - itsellinenkin
Long John kirjoitti:
Minusta tämä käänteinen laina on hyvä juttu ja itse aion sitä ilman muuta käyttää, kun tässä kohta jään eläkkeelle, joka tulee olemaan pieni.
Pankki lainaa max 50% asunnon arvosta esim. 10 vuodeksi. Maksan lainasta korkoa, mutta pankkikin maksaa vastaavasti tilille korkoa, jos en kuluta koko summaa samantien, mikä olisi tietysti täysin höperöä. Laina-ajan loputtua tarkistetaan tilanne, ts, jatketaanko laina-aikaa vai otanko lisää lainaa. Kuoltuani pankki tietenkin lunastaa asuntoni, jos olen sitä vastaan saanut lainaa 100% kämpän arvosta. Entäs sitten??Tietenkin, jos haluat jättää asunnon perintönä jollekin, olkoon lapsia tai ei jokuhan sinutkin perii.
Minulla on lapsia, mutta aion myydä kaiken omaisuuteni ja nauttia elämästä niin pitkään kuin kuntoa ja terveyttä riittää.
Aina oli kiire, aina piti olla töissä hankkimassa sitä elantoa ja lopulta maksaa velkaa pankille saadakseen oman asunnon.
Nyt olisin velaton, mutta pääomatulojen vuoksi on parempi pitää asunnossa velkaa, ja jossain vaiheessa myyn sen pois, vuokralaisista ei aina ole pelkkää iloa.
Pankkitilillä on rahaa, on sijoituksia ja omaisuutta, pieni eläkekin jolla kyllä eläisin ihan mukavasti, mutta omaisuuteni realisoimalla minulla on aina käteistä pieniin mielihaluihinkin ja hyötyyhän yhteiskunta kun kulutan säästämisen sijaan.
Ei näillä ikäkymmenillä enää ole niin paljon vuosia jäljellä, että omaisuuttani alkaisin kartuttamaan, kuluttamaan mieluumminkin.
Itselleni minä olen omaisuuteni kerännyt, en perintöjä jättääkseni, enkä ennätä ilman käänteisiä asuntolainojakaan kaikkea kuluttamaan, joten summasummar, kukin tavallaan. Minusta ei ainakaan pankin paljon enää hyody, jos eivät köyhdykään.
Jos rahat loppuu, yhteiskunta kuulemma kantaa vastuun. Vai kantaako? Siihen en kyllä usko.
Muutama vuosi sitten osui näkökenttääni uutinen lähes kahdeksankymppisestä ranskalaisesta aatelisneidosta, jolla ei ollut tuloja vaan ainoastaan vanha rappeutuva sukulinna.
Muuan pankki ehdotti suurta lainasummaa, jonka vakuutena olisi aatelisneidon sukulinna. Lainasumma oli tosi suuri, mutta linnan omistaja oli etevä neuvottelija, ja lopullinen sopimus oli sellainen, että pankki kunnostaisi linnan, ja neito saisi elää siellä kuolemaansa saakka. Sen lisäksi pankki maksaisi kymmenen vuoden välein indeksillä korotettuna saman summan, jonka aatelisneito aluksi sai.
Pankkiherrat ja aatelisneito olivat tyytyväisiä sopimukseen.
Pankkiherrat varsinkin, kun he laskivat, ettei pieni, kuiva mummonkäppänä enää kymmenen vuoden kuluttua ole edes hengissä.
Pari vuotta sitten aatelisneito nosti kolmatta kertaa sopimuksen mukaisen kymmenvuotiserän, eikä ole merkkejäkään siitä, että aatelisneito lähivuosina siirtyisi ajasta ikuisuuteen.
Seuraava kymmenvuotiserä on nostettavissa 2019.- V-malli 37
Myin v 2007 omistusasuntoni ja muutin vuokralle: kyllä helpotti.Olin alkanut maksaa kuukausittain huomattavan osan palkastani lainan lyhennyksinä ja korkoina. Nyt maksan vain vuokraa (valitettavan korkeaa), mutta ei tarvitse laskea jokaista penniä ostoksia tehdessä. Syön asunnosta saatua pääomaa joka kuukausi, mutta eihän siinä viime paidassa ole taskuja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031369
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin871245Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott133985- 67913
- 39837
- 71823
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53777- 71757
- 59754
Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39744