Filosofinen kysymys

Olen aina pohtinut elämän tarkoitusta, mutta ilman tulosta.

Synnymmekö turhaan tähän maailmaan, vai olemmeko ikäänkuin vain työmuurahaisia, jotka teemme osamme ja kuolemme pois.

On tietysti olemassa ssuurmiehiksi itsensä kuvittelevia kuten Björn Wahlroos, jota ilman rahamaailma ei varmaan toimisi.

Hyvyydessä kunnostautuneita ei taida olla yhtäkään. En tarkoita omakehua.

Onko pahuudella jokin tarve, onko se ihan välttämättömyys? Oli miten oli niin tuo on maailmassa hyvin täytetty.. Pari nimeä tulee kevyesti jokaisen mieleen, Stalin ja Hitler.

Onko hyvyyttä edes olemassakaan? Jumalaa ei voi tuossa luettelossa mainita sillä nämä eivät ole ihmisiä.

Jumalia on myös aivan lukematon määrä. Kaksi , toinen on meidän Jumalamme ja sitten on muslimien Allah ja jossain kauempana Punainen auto, josta pitää muistaa väri.

23

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yö-valveilla

Samaa olen minäkin monen monta kertaa mielessäni miettinyt.
      Ensinnäkin, jos Jumala on olemassa, eiköhän yksi heikäläinen riitä meille kaikille maan asukeille. Kuka Häntä milläkin nimellä kutsuu.
      Tosin, mitä enemmän minulle kertyy ikävuosia, sitä epäilevämmäksi Tuomaaksi tulen.

Onko hänkin ihmismielessä vain siksi, että pieni ihminen tuntisi hänen avullaan erinomaisuutensa ja tärkeytensä, että on syntynyt joskikin erityiseksi.
      Toisaalta taas, mietin, onko uskonto keksitty vain, jotta aikoinaan pystyttiin "opettamaan" ihmisiä hyvään ja nuhteettomaan eloon ja oloon, pelottelemalla heitä uskonnon avulla.

Kirkko oli aikoinaan opettaja ja tiedonjakaja, opetti ihmisiä lukemaan, kun muuta koululaitosta ei vielä ollut.
      Hyvyys ja pahuus, kaipa niiden avulla mitataan ihmisyys.
      Miksi on niin paljon pahaa, miksi jonkun koko elämä on kamppailua ja piinaa. Tarvitaanko sen jälkeen enää mitään kuumaa paikkaa, ei, ainakaan minun mielestäni.
      .

• Samanlaisia titavat ajatuskulkumme olevan. Tuo jumalakysymys on aikanaan askarruttanut mieltäni. Ateisti en ole, koska ei tätä ole enempää ay-liike kuin työnantajatkaan saaneet aikaan. Käytän Luoja-nimitystä "perusrakentajasta"silä se voitaisiin kääntää kaikille kielille.

Vaikeinta on se, että on olemassa erilaisi pyhiä kirjoja eri jumalille kuten Raamattu ja Koraani. Meidän Raamattua ja Jumalaakin on saanut pilkata. Tiedämme, että Jumalalla on kaikki valta kaikkialla. Uskovan mielestä siis Jumala rankaisee tai pelastaa. Toista se on muslimeilla. Allah on siis aina ankara, miutta impejä jakaa vääräuskoisten tuhoajille..

• texsanell1

Samoja ajatuksia miettii Ruuneperi kuin Aristoteles aikanaan kaiken synnystä. Ajatteleva ihminen on kautta aikojen asettanut nuo kysymykset itselleen: *Keitä olemme ja mistä tulemme?*
      Tuo kysymys, onko pahuudella jokin tarve? liittyy kai käsitykseen *vanhasta Aatamista* johon on liitetty itsekkyyden ja pahuuden piirteitä.
      Tiedämmehän sen olemassaolon itsessämmekin, samoin pyrkimyksen hyvyyteen.

Metafysiikkaan nuo ajatukset kuuluvat, perimmäisiin kysymyksiin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Metafysiikka

• texsanell1

Kiitos maduixa! Pientä katselisi vaikka kuinka kauan, on täällä maailmassa niin paljon mielenkiintoisia asioita, ettei kaikkeen riitä edes aika:D

• Ruuneperi kysyy, onko pahuudella tarve. Ilmeisesti on.

Mikä on "pahuus"? Maailma tuomitsee tunnetut nimet, jotka R:kin mainitsee. Nyt on kuitenkin taas nostettu esiin Stalin hyvässä mielessä. Luin otsakkeen lehdestä, että häntä jälleen kovin kunnioitetaan Venäjällä.
      Voidaanko tuomita pahaksi ihminen, joka saa kiitosta ja ylistystä kannattajiltaan?
      Ovatko kannattajatkin siis pahoja, vai harhaanjohdettuja?

Mihin kunnioitus loppujen lopuksi perustuu? Mistä tiedämme, onko "hyvien" tekojen takana "pahuus"? Hitlerinkin aikana maansa lähti nousuun ja suurin osa kansasta vaurastui. Kun sitten kaikki romahti, pahuus tuli esiin, ja kansa sai maksaa kaiken, ja maksaa yhä.
      Nyt vuosikymmenien jälkeen hänen ajatusmaailmaansa kuitenkin yritetään pitää hengissä. Yhä vielä on ihmisryhmiä, jotka pitävät itseään muita parempina ja haluaisivat määräysvallan keinoja kaihtamatta. Yksi hyvä esimerkki on Brejvik, joka pitää itseään yli-ihmisenä.
      Ehkä hänen kohdallaan voitaisiin sanoa, että paha on hänessä voittanut kaiken inhimillisyyden. Hän on kuitenkin yksittäinen ihminen ja talletettu loppuiäkseen selliin, mutta entä ne kansanjohtajat, jotka tappavat tänäkin päivänä kansaansa?
      Uskontoon vedoten!

• Olisikohan muistini mennyt taivaan tuuliin, kun en muista pohtineeni elämän tarkoitusta.
      Jos sellainen olisi ja ilmenisi, on takanapäin jo niin pitkälti elämää, ettei sitä voi muuttaa.
      Se vähä, mitä on jäljellä tuskin kaipaa muuttelua.

Vaikka vaikeuksia, vastoinkäymisiä ja suruja on ollut, on myös vastaavasti onnen ja ilon hetkiä.
      Sekä suruja että iloja on edessäkinpäin, mutta nyt jo uskallan sanoa, että olen elänyt onnellisen elämän.

• Olet varmaan ollut onnellinen ihminen aina ja varmaan vieläkin. Minulla on lähes koko ikäni ollut tuo vamma osanani, eikä sen kantaminen juuri iloa tuota.

Olen aikaisemminkin kertonut omasta ihmettelystäni kotipihallani aikanaan

Katselin taivaalle ja ympäröivään luontoon. Tuli seuraava ajatus mieleeni: Miksi tässä mailmassa pitää olla kaikenlaista olemassa? Eihän täällä tarvtsisi olla yhtään mittään. Minua ilman varsinkin, pärjättäisiin jopa paremmin.

Tuossa ajatuksessani ja ihmettelyssäni olen tajuavinani jotain itseäni suurempaa. Jostainhan tämä kaikki on lähtöisin! Mitään luomiskertomusta ei ollut mielssäni, enkä siitä ollut mitään kuullutkaan siihen ikään mennessä.

Onkohan minut tarkoitettu vain näitä viestejäni väsäämään.

• palstalainen
        Ruuneperi kirjoitti:

Olet varmaan ollut onnellinen ihminen aina ja varmaan vieläkin. Minulla on lähes koko ikäni ollut tuo vamma osanani, eikä sen kantaminen juuri iloa tuota.

Olen aikaisemminkin kertonut omasta ihmettelystäni kotipihallani aikanaan

Katselin taivaalle ja ympäröivään luontoon. Tuli seuraava ajatus mieleeni: Miksi tässä mailmassa pitää olla kaikenlaista olemassa? Eihän täällä tarvtsisi olla yhtään mittään. Minua ilman varsinkin, pärjättäisiin jopa paremmin.

Tuossa ajatuksessani ja ihmettelyssäni olen tajuavinani jotain itseäni suurempaa. Jostainhan tämä kaikki on lähtöisin! Mitään luomiskertomusta ei ollut mielssäni, enkä siitä ollut mitään kuullutkaan siihen ikään mennessä.

Onkohan minut tarkoitettu vain näitä viestejäni väsäämään.

Ei varmaan Sinunkaan elämäsi ole tarkoituksetonta. Jo nämä vuodet täälläkin, on antaneet monelle lukijalle jotakin sielustasi.

Olet ihan varmaan herättänyt ajatuksia, saanut vastakaikua monissa, kiintymystäkin on monet täällä osoittaneet Sinulle.

Omassa ympäristössäsikin on varmaan ihmisiä, jotka ovat saaneet Sinulta vastakaikua ajatuksilleen, eikä palstakaan ole sama jos et Sinä olisi täällä.
        Ihan lämpimät ajatukset seuraavat Sinua, siitä voit olla varma.

• *Kukkahame*

Saahan nähdä ilmestyykö ensimmäinen teksti nyt kun yritän muistella äskeistä kirjoittamaani.
      Yö meni pyöriessä ja palellessa kuumeilin ja valvoin koko yön, vasta aamuntunteina vihdoin nukahdin.
      Filosofiaa ja myönteisiä ajatuksia alkaa jo mielessäni pyöriä, aikansa kutakin elämä on laiffii, se pitää paikkansa onhan Matti sanonut nuo kuuluisat sanat.

JOskus taannoin luin kirjan joka kertoi avaruusaluksen putoamisesta Amerikan mantereelle, lähistöltä löytyi eläviä olentoja, en enää muista miten niitä kuvailtiin.
      Ja nyt avaruuslennoilla ja tutkimuksissa on tullut tosiasia eteen, millään muulla planeetalla ei ole elävää elämää.
      Tässä hiljattain kysäsin naapureilta jotka työskentelevät yläilmoissa, että näkyykö siellä vilskettä, ei ole kuulema peukalokyytiläisiä ollut näköpiirissä.
      Olen sitäkin miettinyt että mihin muotoon me sitten asetumme vai onko kuoleman jälkeen mitään, jos meistä tulee enkeleitä olisi aivan mahdollista että höyhensateet voisivat meidät yllättää...?
      Tätä jossittelua on helppo jatkaa, jätän sen kuitenkin toiseen kertaan.

• 7c26854

Kiitos, Ruuneperi pidän kirjoituksistasi.

Elämän tarkoitus on sama kaikella elämällä, bakteerit hyvät ja pahat kaikki haluavat tulla paremmaksi siis huonot poistuvat paremmat ottavat mikä on hyvä.

Ihmiset samalla tavalla tosin toisin he auttavat heitä jotka muuten kuolisivat.
      Nyt onkin tulevaisuudessa kysymys kuka voittaa.

Taloudessa taistelu on samalla tasolla joka kiristyy koko ajan, koska on hyvin suuret erot maailman kansojen välillä.
      Ihmisiä voi muuttaa mihin vain pienellä ajalla, joten voitto voi kasvaa hetkessä vähintään 50%, tähän tavallaan osallistuu kaikki yhtiöt.

Jumalilla tehdään suuret rahat maailmassa, sillä ihmisen uskolla on helpoin tapa tehdä rahaa nykyaikana, myös liiketaloudessa.

• Sielun vaellusta

"Elämän tarkoitus on murheen karkoitus." Ja sen jälkeen itsensä, henkensä, sisältönsä, sielunsa ... tai miksi kukakin aihetta sanoo, kasvattaminen. Ainut keino tulla takaisin viisaampana ja valaistuneempana, mennä eteenpäin ja tulla oikeaksi, kokonaiseksi, täydelliseksi, inhimilliseksi ihmiseksi.

• yö-valveilla

Millähän tuota kaikkea voidaan mitata? Kuka ne mittaa, ihminen itse on useinmiten sokea itsestään.
        Riittänee, että kukin tekee mahdollisimman parhaansa, meillehän ei edes syntymässä ole annettu tasavertaisesti työkaluja, joilla rakentaisimme elämämme taloa.
        Joku saa aikaiseksi olkimajan, jonkun kyvyillä voidaan rakentaa palatsi, ja silti ne kumpikin ovat yhtä hyviä.

• nkjgj264

27000 tuhannen tapauksen mukaan on sielun vaellus totta käytännössä.

En halua todistaa muiden tutkimuksia jos haluja voitte ottaa selvää.

Vain tosi on totta ei mikään muu.

• Täydellistymistä
        yö-valveilla kirjoitti:

Millähän tuota kaikkea voidaan mitata? Kuka ne mittaa, ihminen itse on useinmiten sokea itsestään.
        Riittänee, että kukin tekee mahdollisimman parhaansa, meillehän ei edes syntymässä ole annettu tasavertaisesti työkaluja, joilla rakentaisimme elämämme taloa.
        Joku saa aikaiseksi olkimajan, jonkun kyvyillä voidaan rakentaa palatsi, ja silti ne kumpikin ovat yhtä hyviä.

Nooo, jos minä tästä kuluvasta elämästä osaan kutoa riepumaton ja ymmärrän sen kauneuden, arvon ja olemassaolon tarkoituksen, niin ehkä minä seuraavassa elämässä teen jo puuvilla- tai villalankaisen maton. Ja sitä seuraavassa matto ollee jo silkkiä ...

• Atolfia

Kiteytän elämän taarkoituksen näihin viisaisiin sanoihin:

Ihmiselle, jolla on kunnia,
      suunnaton vastuu
      ja ihmeellinen etuoikeus
      olla ihminen
      ja koettaa olla täydemmin ihminen
      juuri tällä,
      milloinkaan enää palaamattomalla hetkellä.

(Voitto Viro)

• Olen tässä viimepäivinä lueskellut Enqvistin kirjaa Uskomaton matka uskovien maailmaan ja sitä ennen Valtaojaa. Uskon,että niistä löytyy ajatuksia alussa esitettyyn kysymukseen ja myöhempiin postauksiin. Uskonasioiden käsittely taitaa olla turhaa ja mihinkään johtamatonta. Ehkä olisi parasta keskittyä inhimilliseen humanismiin ilman mitään sidoksia maailmaan lukemattomiin uskontoihin jotka kaikki ovat toinen toistaan parempia ja valmiita toisia tuomitsemaan.
      Mitä sanotte, olenko tuomittava kerettiläinen?

• Et todellakaan!

Ajatuksesi ovat oikeita, ja osaat myös sanoa ne vaikuttavasti!

• Olemme saaneet sanomattoman suuren lahjan, olemme saaneet syntyä ihmisiksi, juuri ihmisiksi, ei esim. koiriksi, kissoiksi, sioiksi tms...! - Olkaamme kiitollisia Luojalle!
      - Kun on kiitollisella mielellä, niin jotain uuttakin hyvää voi tapahtua.

• Uskonnot ovat asia

erikseen, niihin en ota kantaa, vain Luojasta puhun.

Siivouspäivän teetauoilla olen palstaa pikapikaa vilkaissut.

.

• En voi olla uskomat-
        Uskonnot ovat asia kirjoitti:

erikseen, niihin en ota kantaa, vain Luojasta puhun.

Siivouspäivän teetauoilla olen palstaa pikapikaa vilkaissut.

.

ta Luojaan, sillä hänen kanssaan olen kulkenut aivan pienestä asti ja aina olen kokenut hänen auttavan minua.

• Elämä on varmaan loppujen lopuksi mysteeriö, josta emme vieläkään tiedä läheskään kaikkea. Uskontoja on monia ja jokaisen kannattajan mielestä hänen uskontonsa on ainoa oikea. Itse odotan mielenkiinnolla, mitä tapahtuu, kun aika minusta jättää. Sitä odotellessa hyvää kevättä kaikille.

• ( 27000 tuhannen tapauksen mukaan on sielun vaellus totta käytännössä.

En halua todistaa muiden tutkimuksia jos haluja voitte ottaa selvää.

Vain tosi on totta ei mikään muu. )
      ------------------------------------------
      Tuli mieleeni heti tämän luettuani,että oliskohan noin....
      Olisivatko ne sieluja vaeltamassa öisin kun minä olen nukkumassa.

En, ennen mieheni kuolemaa jutellut unissani koskaan,,En ainakaan niin että heräisin juttuihini ja saisin niihin jopa vastauksen.
      Nyt olen jo saanut kokemuksen siihen että niin kauan kuin tuo unisielu vastailee minulle, olen unen tokkurassa, mutta kun ei kukaan enää vastaa jään ihmettelemään miksi ei vastata.
      Nyt olen käsittänyt senkin, he ovat jo silloin menneet taas omaan "maailmaansa" koska huomaavat että olen heräämässä.
      Minulla on tuolla unimaailmassa niin paljon entisiä tuttuja joitten kanssa seurustelen täysin oikeita asioita .
      Onkin tullut mieleeni, vaeltavatko nämä sielut vain meidän nukkuessamme, siksi emme heitä näe, eikä tule täällä liian suurta tungosta.

• texsanell1

Ihmeellinen matematiikan maailmankaikkeus avautuu Teeman tiedeohjelmassa, missä koodien olemassaolo löytyy joka taholla musiikista katedraaleihin.
      Alkuluvuista piin läsnänoloon luonnon muodostelmissa, saa ajattelemaan jonkin järjellisen aikaansaamaksi koko tätä upeaa kokonaisuutta, jossa luonto puhuu ja ilmentää matemaattista numeroiden symmetriaa ja kauneutta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      103
      1359
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      83
      1229
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      133
      985
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      913
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      827
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      823
    7. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      777
    8. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      71
      757
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      59
      754
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      744
    Aihe