Hyvä ruoka..parempi mieli

mimmimummi*

puhutaanko ruuasta vaikka välillä....itse tein jauhelihasta kaksi ruokaa..jauheliha-kasviskeiton..ja pasta-jauheliha "mössön"..aika maustetun..simpukkamakaroniia ..simpukkapasta on niin hyvä kun siihen kuppiin tulee paljon makua täytteestä.
olen ihastunut edelleen Chiliin...miedompaan versioon.

71

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pika-Nelli

Itsetehtyä makaronilooraa on syöty muutama päivä. Nyt on jääkaapissa odottamassa paneroituja lohipulleroita. Niiden kanssa Lidlin wokkivihanneksia. Ne on tosi hyviä, sieniä ym. herkkupaloja.
      Sweet-chiliä lautasen nurkkaan, ja ei kun syömään. Namsk!
      Juomana L:n sinistä.

• mimmimummi*

wokkivihannekset on hyviä... ja uunijuureksetkin on tosi hyviä..chilikastikkeista kokeilin viimeksi makeaa chilikastiketta...tätä kookaupan merkkituotetta...ihan hyvää..laitoin jopa vihersalaattiin kastikkeeksi.

• pi-ne
        mimmimummi* kirjoitti:

wokkivihannekset on hyviä... ja uunijuureksetkin on tosi hyviä..chilikastikkeista kokeilin viimeksi makeaa chilikastiketta...tätä kookaupan merkkituotetta...ihan hyvää..laitoin jopa vihersalaattiin kastikkeeksi.

Meillä mies laittaa sinappia melkein kaikkeen paitsi kahviinsa. Minen tykkää, ketsuppi kyllä kelpaa.
        Tosi käteviä nuo saksalaiskaupan wokit. Helpolla saa monenlaista hyvää, toisissa on kastikekin mukana.

• mimmimummi*
        pi-ne kirjoitti:

Meillä mies laittaa sinappia melkein kaikkeen paitsi kahviinsa. Minen tykkää, ketsuppi kyllä kelpaa.
        Tosi käteviä nuo saksalaiskaupan wokit. Helpolla saa monenlaista hyvää, toisissa on kastikekin mukana.

niin niissä on jo makuakin mukana....yksi tv-kokki tässä sanoi että ketsuppi on liian aliarvostettu tuote...ja taisi olla oikeassa...itse pidän ketsupista ja tomaattisoseista..
        ja sitä voi maustaa omilla mausteilla.. Munkkipossuun en ehkä laittaisi..niinkuin jotkut.

• pi-ne
        mimmimummi* kirjoitti:

niin niissä on jo makuakin mukana....yksi tv-kokki tässä sanoi että ketsuppi on liian aliarvostettu tuote...ja taisi olla oikeassa...itse pidän ketsupista ja tomaattisoseista..
        ja sitä voi maustaa omilla mausteilla.. Munkkipossuun en ehkä laittaisi..niinkuin jotkut.

Muistan kuulleeni ketsupin terveellisyydestä, vaan en ihan tuota tiennyt.
        Pitääpä alkaa putelia puristelemaan entistä useammin ja enemmän.
        Lapsena muistan, herkkua oli laittaa ketsuppia näkkärille, ei kuminaiselle.

" Nyt on suomalaistutkimuksin todistettu, että tomaatti suojaa sydäninfarktilta ja aivohalvauksilta. Suojaava aine on lykopeeni-niminen karotenoidi, jota on paljon tomaatissa."

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0701/3.htm

• sanoi dietistini
        pi-ne kirjoitti:

" Nyt on suomalaistutkimuksin todistettu, että tomaatti suojaa sydäninfarktilta ja aivohalvauksilta. Suojaava aine on lykopeeni-niminen karotenoidi, jota on paljon tomaatissa."

Ketsupissa on aika paljon sitä piilosokeria. Ei hyvä. Parempi syödä tomaatti tomaattina.

• pi-ne
        sanoi dietistini kirjoitti:

Ketsupissa on aika paljon sitä piilosokeria. Ei hyvä. Parempi syödä tomaatti tomaattina.

Ei kai sitä kukaan litratolkulla kerralla lipitä.
        Söisihän niitä tomaatteja, mutta kaupan tomaatit pakkaa olemaan pahoja suussa, metallin makuisia.
        Toista ovat omakasvattamat, tai naapurin. Nytkin meni roskiin muutama iso pihvitomaatti, kun olivat tosi pahan makuisia. Ei niillä viitsinyt edes mitään ruokaa pilata.

• Yks' ihana mies
        pi-ne kirjoitti:

Muista ! SOKERIA ihan kamalasti. On myös sokeriton vaihtoehto olemassa.

"oi jos oisit kultaseni sokerpalanen".

• sokkerisacher
        Yks' ihana mies kirjoitti:

Muista ! SOKERIA ihan kamalasti. On myös sokeriton vaihtoehto olemassa.

"oi jos oisit kultaseni sokerpalanen".

"suudelmista suloisista saattaisit sä sulaa"

• tompsku
        pi-ne kirjoitti:

Ei kai sitä kukaan litratolkulla kerralla lipitä.
        Söisihän niitä tomaatteja, mutta kaupan tomaatit pakkaa olemaan pahoja suussa, metallin makuisia.
        Toista ovat omakasvattamat, tai naapurin. Nytkin meni roskiin muutama iso pihvitomaatti, kun olivat tosi pahan makuisia. Ei niillä viitsinyt edes mitään ruokaa pilata.

Eipä kai, mutta vähän siellä, vähän täällä on yhteensä paljon.

Kotimaisessa tomaatissa on eri maku kuin tuontitomaatissa. Kunhan alkaa tulla niin ahmin taas. Herbamaresuola antaa tomaattiin hyvän maun, mielestäni.

Tunnen erään puutarhurin, jolle ei kelpaa tuontitomaatti enää sen jälkeen kun hän näki miten ne kasvatetaan, pelkässä keinolannoiteliemessä ilman hitustakaan multaa. Minulla meinaa joistakin tuontitomaateista aueta suupielet. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Muutenkin epäilyttävää, kun kerran kahden viikon lomalle lähtiessäni unohdin tomaatin keittiön pöydälle. Luulin sen olevan jo märäntynyt, homeessa, täynnä banaanikärpäsiä kun palaan takaisi. Eikö mitä, ihan se oli yhtä kova kun kaupan tomaatit. Mitä oli se myrkky, millä se oli käsitelty kestämään? Heitin roskiin.

• Kaupunkilainen
        sanoi dietistini kirjoitti:

Itse asiassa lykopeenin (tomaatin sisältämä antioksidantti) kannalta ketsuppi on parempi kuin kypsentämätön tomaatti. Ketsupissa on sokeria 19 %, mutta kuka sitä nyt kilokaupalla syö? Saman lykopeenimäärän saadakseen saa tomaatteja popsia viisinkertaisen määrän.

Minulle maistuvat molemmat, syön tomaatteja varmaan kilon viikossa. Mieluummin kuin ketsuppia käytän tomaattipyreetä. Siinähän ei ole muuta kuin tomaattia, suolaa ja säilöntäainetta ja se maistuu minusta enemmän tomaatilta.

• L - L

Tänään oli peruspöperönä kuumasavulohi ja munakokkeli.

Huomenna syömme jämiä. Lihapullia pakasteesta, pottumuusi ja sienikastike.
      Huomisen jälkeen otan viikon loman kyökkihommista.

• mimmimummi*

vai lomaa ruuanlaitosta...on se niin hienoa että miehetkin ovat kiinnostuneita ruokapuolesta...olin tosi hämmästynyt kun oma poikani sanoi hoitavansa heidän ruoka-asiat melkein kokonaan...

• Mnaah

Meitsi itekseen mökillä, Tein perinteisen karjalanpaistin. Vähillä mausteilla, sitä skruudattu muutama päivä. Idea, lisää aina jotain, joka päivä eri makuista. Nyt juu chilivaihe päällä, kattilaan siis punaista chiliä, kaikkea muuta jo kerinnyt lisäämäänkin jo. Bataatista, porkkanasta ja muusta alkaen.

Makaroonia muuten lisäsin muutama päivä sitten, oikein oli maukasta. Siis, mä en viitsi kokkailla joka päivä, parempi syödä perinneruokia, pitsaa, kepappia, hampurilaista jne. Mutta teen mä itekkin ruokaa aina välillä. Seuraavana liipasimella rössypotut. Niillä sitä pärjääkin taas muutaman päivän.

=DW=

• mimmimummi*

Lempimausteeni on sekoitus.chili..sinapinsiemen..aurinkokuivattutomaatti..mustapippuri..merisuola..paprika.. Muistan kun sanoit kasvattavasi chiliä...itsekin ajattelin ostaa siemeniä..mutta jätin sen kasvatuksen toistaiseksi muille...katselen vaan kuinka onnistuu ..

• ...
        mimmimummi* kirjoitti:

Lempimausteeni on sekoitus.chili..sinapinsiemen..aurinkokuivattutomaatti..mustapippuri..merisuola..paprika.. Muistan kun sanoit kasvattavasi chiliä...itsekin ajattelin ostaa siemeniä..mutta jätin sen kasvatuksen toistaiseksi muille...katselen vaan kuinka onnistuu ..

Kaupasta ostetusta chilistä siemeniä kukkapurkkiin, valoa ja vettä. Nyr tavallaan vähän myöhä, mutta kyllä ne syksyksi kerkiää.

=DW=

• -------
        ... kirjoitti:

Kaupasta ostetusta chilistä siemeniä kukkapurkkiin, valoa ja vettä. Nyr tavallaan vähän myöhä, mutta kyllä ne syksyksi kerkiää.

=DW=

Rössypottuja, osannetko edes niitä oikein keitellä?

• ...
        ------- kirjoitti:

Rössypottuja, osannetko edes niitä oikein keitellä?

Älä edes yritä vittuilla Tyrnävälaiselle.

=DW=

• -.ä,ä,ä,¨,,
        ... kirjoitti:

Älä edes yritä vittuilla Tyrnävälaiselle.

=DW=

Pottua, rössyä, hiven sian siivua, sipulia, suolaa.
        Tyrväväläisiä on moneen mutkaan.
        Pashaako kaikki?
        Pottuviinatehdas.

• mimmimummi*
        ... kirjoitti:

=DW=

Tuote-esittelijä maistatti ja neuvoi Chilituotteista yhdessä liikkeessä... Luulen että harrastajia on paljon ...siihen jää vähän niinkuin koukkuun...niin myös sen makuun..ja aktivoihan se ainakin aineenvaihduntaa. Tämä esittelijä poika sanoi että harvoin siemenet lähtevät kasvuun jos tuoreesta chilistä ottaa siemenet...kysyin miksi.. hän vastasi että ne ovat usein raakana poimittu ja kypsyvät vasta kuljetuksen aikana..

• ...
        mimmimummi* kirjoitti:

Tuote-esittelijä maistatti ja neuvoi Chilituotteista yhdessä liikkeessä... Luulen että harrastajia on paljon ...siihen jää vähän niinkuin koukkuun...niin myös sen makuun..ja aktivoihan se ainakin aineenvaihduntaa. Tämä esittelijä poika sanoi että harvoin siemenet lähtevät kasvuun jos tuoreesta chilistä ottaa siemenet...kysyin miksi.. hän vastasi että ne ovat usein raakana poimittu ja kypsyvät vasta kuljetuksen aikana..

Myyjä puhui palturia. monet, monet kerrat kasvattanut chilini kaupasta ostettuihin chilien siemeniin. Tuoreessa chilissä tuoreet siemenet, siemenkauppijaat sen sijaan myyvät itse kuivatetuja siemeniä. Chili halki, siemenet multaan, onnsistuu varmasti. Mulla ollut vaikka kuinka montaa sorttia, aina kaikki onnistunut. Vaatii valoa ja lämpöä.

Sitäpaitsi, chili sopii hyvin rössypottuihinkin :D

Mutta kyllä kauppias yritti kusettaa sua, tuoreet siemenethän ne aina parhaimpia on.

=DW=

• EpäLuuloinen

Mitäs se rössy on, tehäänkö sehi ite?

• ----------

Veripalttua, kuin pannukakkua, verestä tehtyä, ei sen kummempaa.

• Liian veristä
      • -silloin ennen-

Eihän nykyisin saa vertakaan mistään muualta kuin ehkä sormenpäästä tai kyynärtaipeesta kun kaikki teuraseläimet laitetaan teurastamoon.

Ennenvanhaan tuotakin tehtiin kotona.

• muki tolkulla
        -silloin ennen- kirjoitti:

Eihän nykyisin saa vertakaan mistään muualta kuin ehkä sormenpäästä tai kyynärtaipeesta kun kaikki teuraseläimet laitetaan teurastamoon.

Ennenvanhaan tuotakin tehtiin kotona.

Veripalvelussa veri punnitaan.

• Liian veristä
        muki tolkulla kirjoitti:

Veripalvelussa veri punnitaan.

Veripalvelusta ei anneta rössypotun tekkoon :)

• muki tolkulla

• Liian veristä

• -eipä niin-
        Liian veristä kirjoitti:

Kaikkien veri ei kelepaa luovutukseen :(

Riippuu lääkityksestä

• Liian veristä
        -eipä niin- kirjoitti:

Riippuu lääkityksestä

Niin tai jos hemokloppiini on liian matala, ei kelepaa sillonkaa

• muki tolkulla
        Liian veristä kirjoitti:

Niin tai jos hemokloppiini on liian matala, ei kelepaa sillonkaa

Niin, tai jos on liian vanha, 65v.

• sen.pituinen.se
        muki tolkulla kirjoitti:

Niin, tai jos on liian vanha, 65v.

Kuusvitosena voi mutta kuuskutosena enää ei. Voin olla väärässäkin. Mutta meillä päin saa sitten mukin muistoksi, kymmenien vuosien hyvistä töistä. Teema-mukin, missä teksti: Ojenna kätesi. Lend an Arm.

• 8 + 4
        sen.pituinen.se kirjoitti:

Kuusvitosena voi mutta kuuskutosena enää ei. Voin olla väärässäkin. Mutta meillä päin saa sitten mukin muistoksi, kymmenien vuosien hyvistä töistä. Teema-mukin, missä teksti: Ojenna kätesi. Lend an Arm.

Ikäraja on tuo. Mullakin on mielimukina Veripalvelusta miehen saama muki. Ikää hällä olisi vielä luovuttaa, muttei enää kelpaa.
        Saahan sieltä aina jotakin pientä muistoa, ja hyvät kahvit.

• mummi mieki

Mie kun oon tätä nykyään vähän niiko terveyslinjalla,niin tein lasangea :retikka jakesäkurpitsa siivuiks,vuorotellen ,jauhelihan ja valkokastikkeen kans iiiisoon vuokaan ja sit uuniin vaan.On moneksi päiväks syömistä,vaikka sen ketsupin kans.Hvää on ko maustaa kunnolla...mieli mausteeni ovat;oregano,inkivääri(raastettu),kajenepippuri,mustapippuei ja uus kumiinapippuri:kalalle paan rakuunaa ja sitruunaa ja myös sinapinsiemenet ovat hyviä...hyvää kesää kaikille,nautitaan keveistä ruuista...........

• Liian veristä

Mää tekkiin just lohmedaljonkia ja tavallista arkisallaattia (tomaatti, kurkkum punainen viinirypäle ja jääsalaatti. Siihen pari pottua ni nam. Ei sallaatinkastikkeita eikä muitakkaa kastikkeita.Särpimeksi rasvaton laktoositon maito tai vesi.

• ...
        Liian veristä kirjoitti:

Mää tekkiin just lohmedaljonkia ja tavallista arkisallaattia (tomaatti, kurkkum punainen viinirypäle ja jääsalaatti. Siihen pari pottua ni nam. Ei sallaatinkastikkeita eikä muitakkaa kastikkeita.Särpimeksi rasvaton laktoositon maito tai vesi.

Tuli mieleen.

Noissa laktoosijutuissa kiintoisia piirteitä. Monet laktoosiallergiset muuten pystyy ihme kyllä juomaan piimää. Mulla ei allergiaa, mutta en noin muuten juo maitoa juuri lainkaan.Mun mielestä se peittää ruuan maun. Mutta, useasti kirnupiimää. Kirnupiimä ei ihan helpolla löydä, varmiten suurista S. marketeista. Kefiiristä pidän paljon, mutta sitä ei kotimaiset meijerit valmista nykyään. Sitä löytyy sitten tsadista, Pasilasta,kaupan nimi muistaakseni Ruslandia. Siellä myydään Virossa valmistettua kefiiriä, oikein on hapanta :D Joskus sietä saanut ihan kokkelipiimääkin.

Kandee hokata, melkein kaikki laktoosiallergiset voi kuitenkin syödä juustoja,että se nyt vähän riippuu allergian voimakkuudesta, voiko käyttää maitotaloustuotteita, ja miten. Saa siihen pillereitäkin apteekista. Ne ei poista hajua, mutta vähentävät muita mahaongelmia....

=DW=

• intoleranssi
        ... kirjoitti:

Tuli mieleen.

Noissa laktoosijutuissa kiintoisia piirteitä. Monet laktoosiallergiset muuten pystyy ihme kyllä juomaan piimää. Mulla ei allergiaa, mutta en noin muuten juo maitoa juuri lainkaan.Mun mielestä se peittää ruuan maun. Mutta, useasti kirnupiimää. Kirnupiimä ei ihan helpolla löydä, varmiten suurista S. marketeista. Kefiiristä pidän paljon, mutta sitä ei kotimaiset meijerit valmista nykyään. Sitä löytyy sitten tsadista, Pasilasta,kaupan nimi muistaakseni Ruslandia. Siellä myydään Virossa valmistettua kefiiriä, oikein on hapanta :D Joskus sietä saanut ihan kokkelipiimääkin.

Kandee hokata, melkein kaikki laktoosiallergiset voi kuitenkin syödä juustoja,että se nyt vähän riippuu allergian voimakkuudesta, voiko käyttää maitotaloustuotteita, ja miten. Saa siihen pillereitäkin apteekista. Ne ei poista hajua, mutta vähentävät muita mahaongelmia....

=DW=

Laktoosiallergiaa ei ole olemassakaan.

• mummi mieki
        ... kirjoitti:

Tuli mieleen.

=DW=

Miekään en oo allergikko mutta en käytä maitoa muuten kuin kahviin.piimä juon aina iltapalaksi.On todella hyviä rarvattomia tuottelita,raikas ja rasvaton on mun bästis.....

• ...

• ymmärrä lukemasi

• ... kirjoitti:

Lue enemmän, luulet vähemmän.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00038

http://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi

=DW=

Minulla on laktoosi intoleranssi, mutta se vaivaa pahiten Suomessa ja suomalaisissa tuotteissa. Miksikö, uskoisin, että Euroopassa maitotuotteiden valmistuksessa käytetään iskukuumennusta. Minulla ei ole ollut ongelmia koko matkani aikana ei Espaniassa eikä Hollannissa.

Ostaessani jäätelöä eräästä jäätelökioskista pyysin laktoositonta, mies tuijotti minua ja kysyi mitä laktoositon takoittaa. Kerroin maidotonta ja löytyihän sieltä erilaisia hedelmäjäädykkeitä. .

• sitroen.
        korppis kirjoitti:

Minulla on laktoosi intoleranssi, mutta se vaivaa pahiten Suomessa ja suomalaisissa tuotteissa. Miksikö, uskoisin, että Euroopassa maitotuotteiden valmistuksessa käytetään iskukuumennusta. Minulla ei ole ollut ongelmia koko matkani aikana ei Espaniassa eikä Hollannissa.

Ostaessani jäätelöä eräästä jäätelökioskista pyysin laktoositonta, mies tuijotti minua ja kysyi mitä laktoositon takoittaa. Kerroin maidotonta ja löytyihän sieltä erilaisia hedelmäjäädykkeitä. .

Sanovat, että vika on melkein aina suomalaisen maidon homogenoinnissa. Ne joitten maha ei siedä kotimaista tavallista purkkimaitoa, sietävät yleensä luomumaitoa ja ulkomaalaista maitoa. Homogenoitu maito ei sovi kaikille. Kannattaa kokeilla!
        Minun mahalle passaa kyllä maito kuin maito.
        Ja noista ruokajutuista: Kunhan nyt jotain suuhunsa saa. Harvoin on valinnan varaa, harvoin herkkuja. Hyvää se on nälkäiselle hernekeittokin suoraan purkista. Ja maitoa juomaksi!

• Liian veristä
      • millo mitenki

Ja joskus kestää enemmän ja sitten taas ei yhtään.

• ...

Mieti.

Nyt on siitepölyaika. Jotkut kärsii paljon jostain koivun siitepölystä. Kyseessä allergia. Jotkut kärsii maidosta, eikö se muka ole allergia?

Ei sen puoleen, mulla itellä ei ole allergia kuin uskiksia ja potunviljelijöitä kohtaan :D

=DW=

• iha eri juttu
        ... kirjoitti:

Mieti.

Nyt on siitepölyaika. Jotkut kärsii paljon jostain koivun siitepölystä. Kyseessä allergia. Jotkut kärsii maidosta, eikö se muka ole allergia?

Ei sen puoleen, mulla itellä ei ole allergia kuin uskiksia ja potunviljelijöitä kohtaan :D

=DW=

Maitoproteiinille voi olla allerginen, mutta ei laktoosille (maitosokerille).

• ...
        iha eri juttu kirjoitti:

Maitoproteiinille voi olla allerginen, mutta ei laktoosille (maitosokerille).

Eikö maidossa ole maitoproteiinia tai laktoosia ? Jos on allerginen maidolle, on allerginen maidolle, mitä jankutat vastaan. Suurin osa aikuisista ihmisistä on maidolle allergisia, siis laktoosi intolerikkoja. Suunnilleen sama asia, kuin kala-allergia, joillain on, toisilla ei. Jos ei kestä jotain ainetta, kyse on aina allergiasta, Aivan turha amiksen käyneen hoitsun alkaa viisastelemaan asiasta, mistä ei tajua kerrassaan mitään.

=DW=

• yritä nyt tajuta
        ... kirjoitti:

Eikö maidossa ole maitoproteiinia tai laktoosia ? Jos on allerginen maidolle, on allerginen maidolle, mitä jankutat vastaan. Suurin osa aikuisista ihmisistä on maidolle allergisia, siis laktoosi intolerikkoja. Suunnilleen sama asia, kuin kala-allergia, joillain on, toisilla ei. Jos ei kestä jotain ainetta, kyse on aina allergiasta, Aivan turha amiksen käyneen hoitsun alkaa viisastelemaan asiasta, mistä ei tajua kerrassaan mitään.

=DW=

Laktoosi-intolerantti ei ole allerginen maidolle, vaan häneltä puuttuu tai on vähissä entsyymi, joka hajoittaa maitosokerin. Kyllä hän maitoa kestää, mutta sellaista, jossa maitosokeri on valmiiksi hajoitettu.

• ..........
        ... kirjoitti:

=DW=

Kolmelle pisteelle kymmenen pisteen tietoa maitoallergiasta

http://fi.wikipedia.org/wiki/Maitoallergia

"Maitoallergiassa ei allergisoi maitosokeri, eli laktoosi"

• ...
        yritä nyt tajuta kirjoitti:

Laktoosi-intolerantti ei ole allerginen maidolle, vaan häneltä puuttuu tai on vähissä entsyymi, joka hajoittaa maitosokerin. Kyllä hän maitoa kestää, mutta sellaista, jossa maitosokeri on valmiiksi hajoitettu.

Yritä nyt tajuta.

Mikä hiton entsyymi puuttuu koivu-allergikoilta tai kala- allergikoilta. Ihan sama asia maidon kanssa, jotkut vaan on sille allergisia. Monesti muuten miettinyt, miksi maitoallergigot ei juo tissimaitoa, sitä saa kaupasta, jopa laktoosittomana äidinmaidon vastikkeena.

Jos on maidolle allerginen, on maidolle allerginen, turha apukoulun käyneen hoitsun selittää mitään. Suuri osa ihmisistä maapallolla muuten maitoallergikkoja.

=DW=

• Liian veristä
        ... kirjoitti:

Mieti.

=DW=

Mietin. Kaikki oireilu ruoka.aineista ei ole allergiaa. Uskikset ja potunvilijelijät ovat sydämessäni läsnä :)

• ...
        .......... kirjoitti:

Kolmelle pisteelle kymmenen pisteen tietoa maitoallergiasta

http://fi.wikipedia.org/wiki/Maitoallergia

"Maitoallergiassa ei allergisoi maitosokeri, eli laktoosi"

Nimenomaan.

Ja maidossa tahtoo olla sitä maitoproteiinia. Elikkäs, maito aineena allergisoi, ketä allergisoi. Mun mielestä täsmallisesti sanottuna, jos ei voi juoda maitoa, on sille allerginen. Hoitsut hypätkään koivuun, haistelemaan siitepölyä :DD Ei siitepölyallergigot välttämättä ole allergisia koivulle puuna, ainoasteen sen siitepölylle.

Apuhoitsut apukouluun.

=DW=

• Vietimme eilen illalla Petzen, hänen tyttärensä ja sisarensa kanssa epävirallista äitienpäivää. Tarjosin vierailleni valkosipulilla miedosti maustettua katkarapu, simpukka, parsa, herkkusieni, vihannes/perunapaistosta. Patonkia, pesto- ja sinihomelevitettä. Tomaatti/motsarella/rucolasalaattia sekä jälkiruoaksi hedelmäsalaattia kermavaahdon kera.

Että oli ihanaa, iso uunivuoka teki kauppansa eikä roippeita jäänyt.

Olen poiminut silmilläni matkoiltamme erilaisia reseptejä. Espanjasta sain paljon merenherkkuaiheisia ideoita. Ruoanlaitto on kivaa kun ei liikaa tuijota ohjeita vaan antaa fantasian lentää.

Tänään syömme jauhelihapihvejä ja vihannespaistosta. Huomenna on listalla kanaa ja riisiä lisuineen.

Torstaina olimme ystäviemme kanssa syömässä suositussa biologista ruokaa suosivassa ravintolassa. No, jaa Petze oli hyvin pettynyt saamansa kuivahkoon kana-annokseen, jota hallitsi voimakas juustonmaku. Minä söin maksaa pekonipapuhöysteiden ja cherrykastikkeen kanssa, ei paha, mutta ei huippuakaan, teen mielestäni itse parempaa.

Ruoanlaitto on ihanaa ; )

Syökää hyvin huomenna on "isien" vuoro kokata, eikös ; )

• Keljuttaako miinustajaa hyvä makuni ruoan suhteen ja taitoni valmistaa hyvää ruokaa ; ) Toivon miinustajalle kuivahkoa, mautonta äitienpäivää.

• )8+aasi

Nuo sinun simpukkasi ovat halvinta ruokaa monessa paikassa maailmassa.
        Myös helpointa ei taitoja vaadi keittää niitä rantanuotiolla. Näin kalastajat tekevät. Sinä diivailet että on muka hienoa. Parsaa ei ainoakaan kokki sotke tuollaiseen.Olet varmaan ottanut ideasi sieltä laskiämpäristä.

• ...
        )8+aasi kirjoitti:

Nuo sinun simpukkasi ovat halvinta ruokaa monessa paikassa maailmassa.
        Myös helpointa ei taitoja vaadi keittää niitä rantanuotiolla. Näin kalastajat tekevät. Sinä diivailet että on muka hienoa. Parsaa ei ainoakaan kokki sotke tuollaiseen.Olet varmaan ottanut ideasi sieltä laskiämpäristä.

Sivusta.

En jaksanut nyt lukea ton yhden omakehukirjoituksia. Mutta simpukoista tulikin mieleen.

En ite ole varsinaisesti simpukoiden ystävä, aina joskus tulee kuitenkin syödyksi niitäkin, vähän sama asia kuin kirjolohi, bulkkikamaa. Mutta kunnon ravut kyllä huilais.Pientä, asiallista jokirapua harvoin saa, täplärapuja kaupataan. Samaten Norjan meret on vallannut neukuista muuttanut jättirapu. Luontainen rapukanta hakusessa vähän jokapaikassa.

Taitaa suomen suosituin rapu tällä hetkellä olla tölkissä oleva katkarapu :(

=DW=

• sinun koirasiko?

Kuka on Petze?

• henrjii

kas kummaa mäkin tein jauhenlihapihvejä, ja ja pröstiperunoita, ja noille jolla ei ollut kiireitä lohkoperunoita.
        Kohteliaisuutta varmaan, kun kehuivat, että jauhelihapihvitkin maituu hyvältä.

• henrjii
        ... kirjoitti:

Sivusta.

En jaksanut nyt lukea ton yhden omakehukirjoituksia. Mutta simpukoista tulikin mieleen.

En ite ole varsinaisesti simpukoiden ystävä, aina joskus tulee kuitenkin syödyksi niitäkin, vähän sama asia kuin kirjolohi, bulkkikamaa. Mutta kunnon ravut kyllä huilais.Pientä, asiallista jokirapua harvoin saa, täplärapuja kaupataan. Samaten Norjan meret on vallannut neukuista muuttanut jättirapu. Luontainen rapukanta hakusessa vähän jokapaikassa.

Taitaa suomen suosituin rapu tällä hetkellä olla tölkissä oleva katkarapu :(

=DW=

jaa mää luulin, että pakasteesa oleva rapu.

• Korppis*
        henrjii kirjoitti:

jaa mää luulin, että pakasteesa oleva rapu.

Kaikille jotka kommentoivat merellistä uunipataani kerrottakoon, että pääaineena herkussani olivat isot valkosipulilla maustetut ravut. Simpukat ihan sivujutska ; ) Parsa on kalojen kanssa erinomsinrn lisäke ja mitä tulee diivailuuni se jääköön lukijan aivojen tähtioivallukseksi ; ).

Niin ja koiria en voi sietää kissat menettelee, mutta hevoset ovat ihku ihania kamuja.

• mimmimummi*
        Korppis* kirjoitti:

Kaikille jotka kommentoivat merellistä uunipataani kerrottakoon, että pääaineena herkussani olivat isot valkosipulilla maustetut ravut. Simpukat ihan sivujutska ; ) Parsa on kalojen kanssa erinomsinrn lisäke ja mitä tulee diivailuuni se jääköön lukijan aivojen tähtioivallukseksi ; ).

Niin ja koiria en voi sietää kissat menettelee, mutta hevoset ovat ihku ihania kamuja.

Varmaan oli maistuvaa pataa... matkoilta tarttuu aina jotain uutta omaan ruuanlaittoon.. Taidan itsekin tehdä seuraavaksi jonkinlaisen pataruuan.. Maksapekoni yhdistelmä oli varmaan myös mehevä ...kastikkeen kruunatessa.

• mimmimummi*
        henrjii kirjoitti:

kas kummaa mäkin tein jauhenlihapihvejä, ja ja pröstiperunoita, ja noille jolla ei ollut kiireitä lohkoperunoita.
        Kohteliaisuutta varmaan, kun kehuivat, että jauhelihapihvitkin maituu hyvältä.

Lohkoperunat on tosi hyviä... itse sanon veneperunoiksi niitä... perunan vaan pitää olla oikeanlaista laadultaan..

• Korppis*
        mimmimummi* kirjoitti:

Varmaan oli maistuvaa pataa... matkoilta tarttuu aina jotain uutta omaan ruuanlaittoon.. Taidan itsekin tehdä seuraavaksi jonkinlaisen pataruuan.. Maksapekoni yhdistelmä oli varmaan myös mehevä ...kastikkeen kruunatessa.

Söin ystäviemme kanssa ravintolassa maksaa pekonipapujen ja cherry-kastikkeen kanssa. Ravintola oli ns. biologisten ruokien suosija. No, jaa mielestäni teen itse parempaa. Paistan maksa viipaleet miedolla lämmöllä, teen ruskeankastikkeen, jonka höystän hunajalla ja punaviinillä. Lisuna ehdottomasti puolukoita ja muusia ; ).

• mimmimummi*

Yk on julkistanut raportin hyönteisten käytöstä ravintona...ne ovat vähärasvaisia paljon proteeiniä ja mineraaleja sisältäviä.. Toivoisivat että ravintolat alkaisivat suosia hyönteisruokia ja kehittelemään uusia reseptejä...
      Suoraan sanoen tuntuu vähän vastenmieliseltä ajatukselta...

• pika-Nelli

Monenmoisia hyötyeläimiä ovat monet muutkin ötökät. Kärpäsentoukat voivat jopa parantaa uhkaavan kuolion.
        Sukulaismies ei suostunut syömään katkiksia, matoja hänen nähdäkeen. ;))
        Kuningasrapua on tilauksessa.

• mimmimummi*
        pika-Nelli kirjoitti:

Monenmoisia hyötyeläimiä ovat monet muutkin ötökät. Kärpäsentoukat voivat jopa parantaa uhkaavan kuolion.
        Sukulaismies ei suostunut syömään katkiksia, matoja hänen nähdäkeen. ;))
        Kuningasrapua on tilauksessa.

Tähänkin suositusryhmään kuuluivat kovakuoriaiset...ampiaiset...toukat...
        Hyvää ruokahalua..

• pi-ne
        mimmimummi* kirjoitti:

Hyvää ruokahalua..

Hyiksjayöks.
        Mutta, mutta hyvähän täällä on meidän röyhtäillä, kun muualla nälkää nähdään. Yleisestihän luonnonkansat syövät proteiinilähteinä monenmoisia möyhäntönkiäisiä.
        Eivätkä kärsi meidän kansantaudeistamme.
        Aasiassakin maittaa muukin kuin koira. ://

• ...
        mimmimummi* kirjoitti:

Hyvää ruokahalua..

En muista varmasti.

Mutta mun käsittääkseni tavallinen torakka on yksi parhaimmista proteiinilähteistä maapallolla. Se elää missä tahansa, kestääydinpommilatauksenkin. Ihminen tulee häviämään maapallolta, torakka ei.

=DW=

• mimmimummi*
        ... kirjoitti:

En muista varmasti.

Mutta mun käsittääkseni tavallinen torakka on yksi parhaimmista proteiinilähteistä maapallolla. Se elää missä tahansa, kestääydinpommilatauksenkin. Ihminen tulee häviämään maapallolta, torakka ei.

=DW=

Kurkkasin googlelta onko yhtään kovakuorias ruokareseptiä...ei ollut.. Torakka vieläkin iljettävämpi..

• pi-ne
        mimmimummi* kirjoitti:

Kurkkasin googlelta onko yhtään kovakuorias ruokareseptiä...ei ollut.. Torakka vieläkin iljettävämpi..

Maistuis varmaan sullekin. Torakkaa, uskon, tulevassa syödään nykyistä enemmän. Jalostetaan eri lajeja. Bondissa syötiin kämmenen kokoista, satueläintä varmaan.
        Eikö useimpia ötököitä möngitetä jauhoissa, ja sitten kirraillaan runsaassa öljyssä.
        Toki korrella puunsilmästä ja suoraan suuhun syö karhukin.

"Naudanpihvin korvaaminen torakkaburgerilla ei ehkä kuulosta houkuttelevalta, mutta se voisi hidastaa ilmaston lämpenemistä. Hollantilainen tutkimus osoittaa, että hyönteisten kasvattaminen ravinnoksi tuottaisi huomattavasti vähemmän kasvihuonekaasuja kuin naudan- tai porsaanlihan tuotanto."

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Hyönteisten syöminen voisi ehkäistä ilmaston lämpenemistä/1135262857038

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4160
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2830
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      69
      2728
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      153
      2520
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      72
      2162
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      348
      2046
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1528
    8. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    9. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1322
    Aihe