Huolissani naapurista...

sinii85

Mitä voin tehdä? Naapurini on siis n. 70-vuotias mies, kulkee rollaattorin kanssa ja juopottelee melkoisesti. Samat vaatteet on päällä lähes aina, usein haisee tosi voimakkaasti kaikennäköiselle eritteelle... muutaman kerran on ollut sammuneena ja veripäissään rappukäytävässä/pihassa. Ukko ei ole siis mitenkään aggressiivinen tms. mutta lähinnä olen huolissani hänen omasta voinnistaan, ja muutama muukin naapuri. Omaisia hänellä ei kuulemma ole, sen verran olen hänen kanssaan jutellut. Nykyisin vaan keskustelu ei oikein suju, kun heppu tuntuu olevan aina enemmän tai vähemmän laitamyötäisessä ja/tai muuten sekava. Mihin tällaisesta voisi ilmoittaa?? Olisi varmaan parasta hänelle päästä johonkin laitokseen tai palveluasuntoon tai muuhun vastaavaan...

18

3593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkäri69

Kait tuolla kaverilla on sentään omaisia? Hyvin monesti tällaisissa tapauksissa tahtoo valitettavasti olla niin, että omaisilta on loppunut voimavarat ja mahdollisesti myös rahat yrittäessään auttaa alkoholisoitunutta sukulaistaan. Älä kuitenkaan ota itsellesi elämäntehtäväksi hoitaa vieraitten asioita, kulutat vaan itsesi loppuun. Ilmoita tarvittaessa sosiaaliviranomaisille, jotka voivat käydä tsekkaamassa tilanteen.

• Sumpsan Sulttaani

Aikuinen on vastuussa itsestään. Lopulta voi olla haettava holhoukseen. Kenelle se kuuluu, riippuu tapauksesta. Ei ainakaan naapuri ole muuta kuin myötäeläjä ja ehkä kanssakulkija

• ajatuksia_

Kehottaisin että ensiksi menisit tai menisitte ihan vierailulle tämän miehen luokse juttelemaan ja kysymään että mikä on hänen vointinsa. Sehän on välittämistä että niin huolehtii toisesta. Jos avun tarvetta on sitten kannattaa lähteä sitä hakemaan tai järjestämään.

• sankari vailla verta

"Olisi varmaan parasta hänelle päästä johonkin laitokseen tai palveluasuntoon tai muuhun vastaavaan... "

Siis voi JUMALAUTA mitä idiootteja.
      Sinähän sen parhaiten tiedät mikä on parasta kellekkin, niinkö?

Palveluasunnossa/laitoksessahan sitä kuntoutuu ja parantuu ja saa läheisiä jnejne, mene itse sinne laitokseen niin tiedät mistä puhut, helevetinmoinen idiootti olet et muuta.

Eiköhän se ole parasta antaa elää niinkuin lystää, mitä jos ukko pelkää vettä/on allerginen vedelle eikä siksi voi käydä suihkussa, käytä pyykkipoikaa nenässä urpo jos pienet tuoksut häiritsee, et asu yksin!

Paras deodorantti on vanha, viikon lavuaarissa seissyt käytetty tiskivesi, jonka pullottaa suihkupulloon, sekaan vähän sitruunauutetta ja avot naiset tykkää.

• Velvollisuus ilmoitt

Meillä oli samanlainen tapaus. Oli nälissään kotona kun kaikki rahat menivät viinaan. Tuli meille kun käskimme syömään puuroa sitten kaatui lattialle kun oli ollut syömättä kolme päivää. Soitimme ambulanssin.Veren sokeri mittaamattoman matala sanoi ambulanssi miehet. Viemme akutaan. Mies jäi viikoksi sinne. Soitin naapurina os.sosiaalihoitajalle,että hänelle pitää tulla ruoka kotiin ja muutenkin hänen rahaasioitaan pitää alkaa jonkun hoitamaan.Sosiaaliviranomaiset hoitavat Koukkuniemestä nyt kaikki hänen rahaasiansa.Ruoka tulee kaksikertaa viikossa,annokset joka päivälle.Siivooja käy kotona .Hänellä on vain kuolleen sisarensa tyttö,joka retkahtelee viinaan ja ei ole luotettava hoitamaan miehen rahaasioita. Nyt on kaikki hänellä hyvin. Hän asuu vuokraasunnossa mihin saa nyt asumistukea ja rahaa pitää jäädä eläkkeen jälkeen myös vähän kayttöön ja sen tuo sosiaaliviranomaiset keskellä kuuta Kelalta ja loppukuusta työeläkkeestä.

• yleveronmaksaja

Älä nyt ainakaan kataiselle tai urpilaiselle yhteyttä ota, ne kun ei oikein osaa auttaa kun kreikkaa... Ihan on omillaan jos ei kanssa-ihminen auta.

• hullua höösäämistä moisen humalaisen vanhuksen takia ! sinuna soittaisin tai oli-
      sin muuten yhteydessä lähimpään hoitolaitokseen tai sairaalaan, että tulisivat ha- kemaan hänet pois täältä muiden seasta.
      Onhan sillä toki takuulla joku omainen olemassa, ne vaan häpeää sitä, että heidän sukulaisensa on tollanen humalapäinen hörhö..........kas, kun on vielä elossa koko ukko, jos on tollanen humalahörhö !

• hyväettäjokuvälittää

Onneksi kaikki ihmiset eivät ajattele noin.Ihanaa, että on niitäkin, jotka välittää ja joilla lähimmäisen rakkaus on vielä tallella. Aika pahalta tuntuu tuollainen asenne. Jos sitä joskus itse makaisi tuolla kadulla niin tulisiko kukaan auttamaan? Varmasti tämäkin vanhus on yksinäinen ja on niitä juoppoja kaikissa ikäluokissa nuorista vanhoihin.

• Oletko ylimaallinen

"Olisi varmaan parasta hänelle päästä johonkin laitokseen tai palveluasuntoon tai muuhun vastaavaan... "

Miksi? Sinäkö tiedät, että ukko haluaa itsensä pumpattavavan täyteen lääkkeitä ja elävän valkoisessa hoitolaitoksessa lopun ikäänsä.

Mitäpä, jos ukko haluaa lopettaa maaillisen vaelluksen vetämällä itsensä brenkulla hautaan. Näitä tapauksia on ollut paljon. Onko se kiellettyä? Kysy itseltään.

Mikä sopii sinulle ei välttämättä sovi muille.

• koettu on jo

vaikeita tapauksia, lopulta voivat syyttää auttajaansa,,,

• getsemane1

Menisin ihan itse hoitolaitokseen, niin typerää puhetta on juttusi. Muuta korpeen jos et hajuja kestä, et itsekään hyvälle haise. Ja sisäisesti paha.

• sostäti

Jos noinkin ijäkäs henkilö makaa verissään ja on nukkumassa rappukäytävässä,on ehkä jokin muukin kuin viina terveydessä vikana.Joten olet ihan kiitettävä kun välität ihmisestä jos oliskin kaikki välittäjia kanssaihmisestä. Joten ilmoituksia sosiaalitädeille kyllä käyvät katsomassa eikä kerro mistä ilmoitus tullut.Monia on juuri ulkopuolisten taholta päässyt hoitoon jossa kartoitetaan avuntarve . Kukas vanhuksesta huolihtii jos ei ympäristö asujat.Ei kaikilla sukulsia ole, joten elä unohda tehdä ilmoitusta. Saat hyvän olon ja rauhan ,että teit hyvää ihmiselle.

• Omapa on Hellvetti(s), tavis tahi en, mutta se EI OLE luonnollinen tarve, kun ei mitään kysy/pyydä, ei mitään tarvitse antaakaan.

• harmitti

Joopa joo, vastaavan lainen tapaus sattunut kohdalleni ja erehdyin auttamaan häntä eriasioissa ja tosi riesan sain hänestä. Hän lainas rahaa, kävin kaupas, j.ne. rahat on vieläkin pystys. Opin tosta että olen tosi tarkasti valinnut naapuriystävyyden. Jouduimme tyttären kans muuttamaan toiseen taloyhtiöön onneksi asuimme vuokralla.

• Lähimmäinen

Hei. Voit ottaa yhteyttä kotipaikkakuntasi johtavaan kodinhoitajaan. Hän on kunnan tai kaupungin palveluksessa. Tai voit ottaa yhteyttä sosiaalitoimistoon. Riittää, että soitat asiasta ja ilmoitat huolesi. Suosittelen ensimmäistä vaihtoehtoa. Se on ikäänkuin inhimillisempi ja suorempi tie, jotta tämä ihminen saa apua. Yksi vaihtoehto on myös ilmoittaa kotiseurakunnan diakonia toimeen. Siinäpä vaihtoehtoja! Kiitos, kun välitätte naapuristanne.

• apuako

Ilmoitus vaan sosiaali toimeen tarpeeksi monta kertaa niin niiden on pakko huolehtia niistä jotka ajautuneet syyntakeettomaan tilaan.Ihminen on aina ihminen jota on autettava kun itse ei siihen kykene.Poliisit myös hoitaa ilmoituksia sosiaalitoimeen jos ei kotiisa sati jaksa mennä.Yksityisen ihmisen on aika turha alkaa leikkimään sosiaaliapua siinä ei käy kun huonostu kun ei ole ammattitaitoa.

• turha sossu

Apuako hei.Saiko pikku Erika apua vaikka sosiaalitantoille monesti ilmoitettiin?.Ajatteles vähän.

• nääonniintätä

Meidän kerrostalossa asuu myös tällainen outolintu joka on välillä kaljoissa/mömmöissä.
      Touhuaa kaikkea outoa kuten paskominen rappuihin ja hilluminen pihalla puolialasti.
      Varastelee kaiken mikä vaan irtoaa.

Viimeksi viime viikolla kävi vääntämässä tortut meidän rapussa hissin oven eteen matolle.
      Kuukautta aikaisemmin paskoi omaan rappuunsa,hissin oven eteen.
      Koskaan ei tiedä,mitä tämä taas on touhunnut.

Hoitoon sitä ei saada,vaikka on selvästi välillä sekaisin kuin seinäkellon käki.

Joskus hommaa itsensä hoitoon siten että käy avaamassa alaovenkin yöllä valmiiksi jotta ambulanssimiehet pääsevät sisään ja soittaa sitten itselleen auton...
      Pitävät sen jossakin 1-3 vuorokautta ja kohta mies on taas takaisin täällä.

Poliisitkin on soitettu monta kertaa,mutta mitäs se auttaa....

Ei voi kuulema mitään kun ei ole ympäristölleen vaarallinen???
      Varastelu ja rappukäytäviin paskominen kun ei kuulema ole vaaraksi kenellekkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      45
      2053
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1291
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      981
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe