Syrjäytyneet ovat vaarallisia

Red alert

33

1130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------------

Jos se Ilta-sanomissa mainittu yksi selvä kohde oli kiusaaja, niin Obamaa lainatakseni: Justice has been done. Muiden kohtalo on karu, mutta ei kai sitä pitkän ja määrätietoisen kiusaamisen kohteena ollessa voi aina toimia pelkän järjen äänellä.

Kiusaajat on ihmisen tahroja. En käsitä mitä sellaisesta kukaan itselleen saa.
      Niin se tervekin mieli myrkyttyy kun kiusaajat pääsee vauhtiin.

• ei puututa

Olikohan ihan noinkaan? Varsinkin kun kaikki puukotetut olivat naispuoleisia henkilöitä. (alunperin luulin samaa, mutta todisteet eivät puhu tuon puolesta). Toki on voinut olla kyse jostakin ihastuksesta ja tilanne ei ole saanut vastakaikua, joten on ryhdytty tuollaiseen äärimmäiseen ratkaisuun, mutta siltikin epäilen tuotakin.

Suomalaisessa koulussa kiusaaminen yleensä rajoittuu sukupuolten välille.

Mutta selvää on miten suomalaisissa kouluissa ongelmiin ei yleensä puututa.

• Ei ihan noinkaan
        ei puututa kirjoitti:

Olikohan ihan noinkaan? Varsinkin kun kaikki puukotetut olivat naispuoleisia henkilöitä. (alunperin luulin samaa, mutta todisteet eivät puhu tuon puolesta). Toki on voinut olla kyse jostakin ihastuksesta ja tilanne ei ole saanut vastakaikua, joten on ryhdytty tuollaiseen äärimmäiseen ratkaisuun, mutta siltikin epäilen tuotakin.

Suomalaisessa koulussa kiusaaminen yleensä rajoittuu sukupuolten välille.

Mutta selvää on miten suomalaisissa kouluissa ongelmiin ei yleensä puututa.

No itse olen naispuolinen henkilö, ja kyllä minua koulussa kiusasi sekä tytöt että pojat. Tytöt lähinnä eristi ryhmästä, eli en kelvannut kaveriksi kellekään. Pojat taas haukkuivat (seisoivat välitunnilla ringissä ympärillä räkyttämässä ja tytöt nauroivat ihastellen näitä sankareitaan) ja toisinaan tönivät ja kamppasivat. En silti hyväksy tuon nuoren tekoa, ja aika harvassa ne kiusatut on jotka tuollaiseen ryhtyy kun ottaa huomioon kuinka yleistä kiusaaminen on.

• Keissa

Ei poika mikään varsinainen syrjäytyjätyyppi ole. Hän oli koulun oppilas. Ei opiskelevaa nuorta pidetä syrjäytyjänä. Tästä lähtien hän kyllä sellainen on. Siinä on esimerkki jälleen mihin koulukiusaaminen johtaa.

• huokaus...

On kyllä surullinen tapaus. Mutta kertoo aika paljon ihmisten julmuudesta, että tänkin jutun ympärillä on paljon varmasti kommentointia joka leimaa tämän pojan hulluksi ynnä muuta. Olisi ihan mielenkiintoista jos tehtäisiin tutkimus, mikä on johtanut tähän tekoon. Kuka silloin näyttäisi pahalta ihmiseltä. Tuntuu olevan ihan yleinen käyttäytymismalli lievemmälläkin tasolla että ajetaan toinen hulluuden partaalle ilman syytäkin, ja sitten kun jotain tapahtuu, astutaan marttyyrin rooliin.

• harmittavaa

Harmittavasti tässäkin tapauksessa teot taisivat kohdistua täysin syyttömiin henkilöihin. Se on yleensä tyypillistä vastaaville tapauksille, vaikka "saatoin toivoa muuta".

• 13+9

Ette voi kuvitellakaan mitä kiusaamista ihmiset harrastaa aina kotirauhanrikkomiseen asti!!! Sellaset kiusaajat sietäskin ampua tai puukottaa. Harmi ettei nämä joilla napsahtaa, kosta kiusaajilleen! On tietysti väärin sivullisia vahingoittaa.

Kyllä voitte uskoa, että jos tahtoo olla rauhassa, mutta joku vaan kulkee perässä ja ärsyttää, niin tosiaan voipi napsahtaa!!!! Se on inhimillinen reaktio.

Ja yksittäisiä tapauksia ihmiset tuomitsee, mutta "sotasankarit" on sankareita vaikka ovat tappaneet ja raiskanneet sivullisia! Että repikää siitä huumoria.

• tutiutiuiutiu

Just tossa on se ongelma. Kiusaaminen kuulostaa monella sellaiselta härnäämiseltä tai poikien nahistelulta, mutta kun se jotain muuta.

Ihmiset voisivat edes vähän yrittää samautua kiusaamis uhreihin. Miltä tuntuu olla ilman kavereita koulussa ja pelätä sinne menoa JOKA aamu. Reppuun virtsaamista, pahoinpitelyä, huhujen levittelyä, julkista nöyryytystä JOKA PÄIVÄ, VIIKOSTA VIIKKOON JA VUODESTA VUOTEEN.

Siinä vaiheessa kun kiusaamisesta tulee obsessio kiusaajalle ja kiusaus ulottuu kotiin ja nettiin niin missä kiusattu on enää turvassa? Kodin pitäisi olla turvapaikka ja kaikki joiden kotiin on joskus murtauduttu ymmärtää miten maailman kuva muuttuu kun ei tunne edes kotiaan enää turvalliseksi.

Kiusattu ei pysty yksin kestämään sitä simputusta. Ilman oikeita ystäviä ja välinpitämättömät opettajat ja vanhemmat tekee siitä vielä pahempaa.

Kun ajattelee edes miltä toi tuntuisi yhden kuukauden tulee paha olo mutta koko ylä - aste ajan? se on jo jotain muuta.

Laittaa miettimään että onkohan ihan viisasta laittaa herkässä murros iässä satoja ihmisiä samaan rakennukseen kun kerta opettajat tai kukaan muukaan ei voi niitä prkeleen kaukakaroita siellä valvoa.

Yleensä noi kiusaajat on älyllisesti ihan vitun tyhmiä. Jos niille sanoisi naama erittäin vakavana ja kivikädessä että "jos vielä auot päätäsi niin hakkaan sen mössöksi" niin silti ne vaan jatkaa. Ei ymmärrä lopettaa.

Jos toi tragedia johtui kiusaamisesta niin kiusaajat joutaisi myös vankilaan. Ei sitä ihmistä yksinään voi syyttää jolla napsahti.

• Hurt..

Olen syrjäytynyt... Masentunut nuori nainen ja itken koska olette paskoja ihmisiä... :''((
      kokekaa itte se kaikki PASKA ja yrittäkää sopeutua.

• isoveliekaks

Ei masenna ehkä sen jälkeen kun tutustut luonteeseesi, ja tajuat että ihmisen käytös on luonteestakin kiinni. Muussa tapauksessa olet tyypillinen "valkoinen mies". Ku yks tai kaks alkuasukasta tekee pahasti, ne kaikki pitää tuhota. Olen tajunnut tämän ajat sitten, mutta miten saada tämä tieto kaikkien tietoon? Nykyajan suomalainen ei tee mitään ennenkun "isoveli" tekee ekaks...

• Harjuvalta

Olen kummastellut sitä, miksi yksittäisen ihmisen kiusaaminen vaikka isollakin porukalla on ihan ok, mutta on suuren suuri järkytys, kun kiusattu ihminen iskee takaisin. Kaksinaismoraali kukkii tässäkin pellossa monen eri mustan sävyisenä.

Olettaen siis, että poika tosiaan oli koulukiusattu. Itsekin yhdeksän vuoden kiusaamisen kestäneenä, ja lievempänä työelämässäkin, ymmärtäisin kyllä hyvin, miksi joku saman kärsinyt tarttuu puukkoon tai aseeseen. Kuten yllä kirjoitettiin, justice has been done.

Olkoon se muistutus yhteiskunnalle, ettei ihmisiä saa kohdella miten tahansa. Nurkkaan ahdettu eläin puree, ja meilläkin on hampaat.

• Lääkitys

Onkohan se niin monissa tällaisissa tapauksissa mukana ollut lääkitys tässä tapauksessa mukana?

• Mistänäitähirviöitä?

Sinut Red alert pitäisi heti laittaa lukkojen taa eikä koskaan päästää pois sieltä, kun tuollaista kirjoittelet! Sinä ja kaltaisesi olette rasisteja, joka ei kohdistu ihonväriin!

• 7+2

Jos oletetaan, että kyse oli kiusaamisen kostamisesta ja että kiusaaja(t) ei ollut puukotuksen uhri, niin kuka on koko episodin voittaja? Kiusaaja(t). Hän/he sai tahtonsa perille ja kiusatun elämän pilalle.

Mitä järkeä?

Paras kosto kiusaajille olisi pärjätä mahdollisimman hyvin elämässä ja tehdä asioita, joista tulee onnelliseksi. Hakeutua terapiaan, jos siihen on tarve, mutta sen jälkeen jättää koko kyseinen elämänvaihe taakse.

Luuleeko joku tosissaan, että tällaisten tekojen jälkeen kiusaajat säikähtävät ja lopettavat kiusaamisen? Veikkaan, että päinvastoin. Eiköhän ihmismieli ole niin sairas, että tämä saa heitä vain kokeilemaan entistä enemmän kuinka pitkälle he voivat mennä ennen kuin taas yksi ihminen "napsahtaa".

Ja jos seuraatte oman kuntanne budjetin valmistelua ensi vuodelle niin huomaatte, ettei yhteiskunta ole antamassa senttiäkään enempää rahaa koulujen opiskelurauhan turvaamiseen kuin tätä ennenkään.

Typerää kostaa toisille pilaamalla OMA elämänsä, ja typerää väittää, että oikeus on tapahtunut (jos kiusaaja on ollut joku uhreista). Uhrit selviävät ja jatkavat elämäänsä, tekijä joutuu laitoskierteeseen.

• Harjuvalta

Väittäisin, että kiusatun elämä on joka tapauksessa pilalla. Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että paras mahdollinen kosto olisi pärjätä elämässä hyvin, käytännössä tämä lienee mahdollista hyvin harvalle kiusatulle. Veikkaan, että suurimmasta osasta kiusatuista tulee yksinäisiä (miehiä), jotka eivät tule löytämään puolisoa, eivätkä saa perhettäkään.

Niin, kiusaajien mieli on tosiaan sairas. Uskon, että kiusaajat ovat täydellisiä narsisteja, jotka eivät pysty näkemään omassa toiminnassaan mitään väärää, mutta ovat hyvin, lähes uskomattoman, herkkiä tuomitsemaan tulkitsemansa huonon kohteluan itseään vastaan. Siksi en usko, että "puukkohipat" saavat kiusaajia muuttamaan käytöstään, sillä he eivät näe omassa käytöksessään mitään vikaa. Raadollisesti ja kylmästi sanoen, siksi onkin hyvä asia, että kiusaaja kuolee jo nuorena. Narsistin kuolema vapauttaa todennäköisesti paljon muita ihmisiä kiusatun kohtelulta. Mitä vähemmän narsisteja, sitä parempi ihmiskunnalle.

• samaa mieltä
        Harjuvalta kirjoitti:

Väittäisin, että kiusatun elämä on joka tapauksessa pilalla. Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että paras mahdollinen kosto olisi pärjätä elämässä hyvin, käytännössä tämä lienee mahdollista hyvin harvalle kiusatulle. Veikkaan, että suurimmasta osasta kiusatuista tulee yksinäisiä (miehiä), jotka eivät tule löytämään puolisoa, eivätkä saa perhettäkään.

Niin, kiusaajien mieli on tosiaan sairas. Uskon, että kiusaajat ovat täydellisiä narsisteja, jotka eivät pysty näkemään omassa toiminnassaan mitään väärää, mutta ovat hyvin, lähes uskomattoman, herkkiä tuomitsemaan tulkitsemansa huonon kohteluan itseään vastaan. Siksi en usko, että "puukkohipat" saavat kiusaajia muuttamaan käytöstään, sillä he eivät näe omassa käytöksessään mitään vikaa. Raadollisesti ja kylmästi sanoen, siksi onkin hyvä asia, että kiusaaja kuolee jo nuorena. Narsistin kuolema vapauttaa todennäköisesti paljon muita ihmisiä kiusatun kohtelulta. Mitä vähemmän narsisteja, sitä parempi ihmiskunnalle.

"Raadollisesti ja kylmästi sanoen, siksi onkin hyvä asia, että kiusaaja kuolee jo nuorena. Narsistin kuolema vapauttaa todennäköisesti paljon muita ihmisiä kiusatun kohtelulta. Mitä vähemmän narsisteja, sitä parempi ihmiskunnalle."

Samaa mieltä. Narsistin olis hyvä kuolla nuorena.

• ujot suomalaiset

Tuo uutinen saa vain ujot ja syrjäytyneet kokemaan olonsa entistä pahemmaksi. Mieti nyt koulumaailmaa kun siellä on joku vähän syrjäänvetäytyvä ja hiljainen oppilas niin muut alkavat pitämään potentiaalisena koulusurmaajana. Tämä vaan lisää oppilaan yksinäisyyttä. Koulumaailmassa kiusaaminen mennyt ihan sairaaksi ja kiusaaminen vaan lisääntyy kun syrjäytyneet mielletään häiriintyneiksi.
      Onneksi olen tyttö. Mua ei ikinä kiusattu vaikka olin tosi ujo.

• Kiusattu.

Minua taas kiusattiin ja ujo tyttö olin, nykyään jo aikuinen nainen. Kiusaamista on ollut aina, mutta ero entiseen on se, että nykyään siitä puhutaan ja jotkut jopa tuomitsee sen ja pitää sitä vääränä. Viimein on alettu ymmärtää, että vika onkin siinä joka kiusaa, ei kiusatussa. Silloin kun minä olin lapsi ja nuori syyllistettiin pelkästään kiusattu. Se oli oma syy... Sen jälkeen kun alettiin ymmärtää että kiusaaminen johtuukin kiusaajasta, alettiin väittää että nämä kiusaajat on itse jotain ressukoita, huonompien perheitten lapsia jne. ja heitä piti ymmärtää, kun heillä on vaikeaa... Jotain vuosi sitten vasta luin tutkimuksesta, jonka tunnistin totuudeksi ainakin omalta kohdalta. Siinä oltiin tultu siihen tulokseen, että kiusaajat onkin hyvin usein ns. parempien perheitten lapsia, joilla ei todellakaan mitään ongelmia elämässään ole. Näitä kultalusikka suussa syntyneitä pikku -sadisteja, joita ei varmaan ikinä oltu kielletty missään ja jotka oli aina saaneet tahtonsa läpi ja jotka oli kasvatettu uskomaan olevansa muita parempia oli ainakin ne, jotka minua kiusasivat koko kouluaikani.

• Kylläänsä
        Kiusattu. kirjoitti:

Minua taas kiusattiin ja ujo tyttö olin, nykyään jo aikuinen nainen. Kiusaamista on ollut aina, mutta ero entiseen on se, että nykyään siitä puhutaan ja jotkut jopa tuomitsee sen ja pitää sitä vääränä. Viimein on alettu ymmärtää, että vika onkin siinä joka kiusaa, ei kiusatussa. Silloin kun minä olin lapsi ja nuori syyllistettiin pelkästään kiusattu. Se oli oma syy... Sen jälkeen kun alettiin ymmärtää että kiusaaminen johtuukin kiusaajasta, alettiin väittää että nämä kiusaajat on itse jotain ressukoita, huonompien perheitten lapsia jne. ja heitä piti ymmärtää, kun heillä on vaikeaa... Jotain vuosi sitten vasta luin tutkimuksesta, jonka tunnistin totuudeksi ainakin omalta kohdalta. Siinä oltiin tultu siihen tulokseen, että kiusaajat onkin hyvin usein ns. parempien perheitten lapsia, joilla ei todellakaan mitään ongelmia elämässään ole. Näitä kultalusikka suussa syntyneitä pikku -sadisteja, joita ei varmaan ikinä oltu kielletty missään ja jotka oli aina saaneet tahtonsa läpi ja jotka oli kasvatettu uskomaan olevansa muita parempia oli ainakin ne, jotka minua kiusasivat koko kouluaikani.

Niin se oli omallakin kohdallani, siihen aikaa avioerot olivat vielä suhteellisen alhaisella tasolla, kun olin eronneen perheen kakara jäänyt äidin huostaan, ei omakotitalon asukki vaan jonkun kerrostalo slummin.

Nämä ei eronneiden perheiden miesten alut olivat niin polleaa poikaa kuin ei minulla isää olisi ikinä ollutkaan, enkä miesten teoista ja hommista mitään tiennyt ja tajunnut.

Sitä en tiedä olinko vain tämän takia kiusattu, mutta sitä kuitenkin olin, kaikki mitä sanoin tai tein oli kuin se siivilöitäisiin siivilän läpi, ilman mitään kuin ei minua olisi olemassa ollutkaan, ja sitten se muu kiusateko päälle karvaineen sanoineen ja arviointeineen.

Sama jatkui aikuisten keskusteluissa, ja sama vaikuttaa vieläkin osaksi jatkuvan vaikka ikääkin alkaa olla jo työelämää takana ja elämäkin on jo iltaan päin kääntynyt, olen siis kävelevä aika pommi, kieltämättä joskus riipii sen verran että aikapommin lailla liikuskelen mutta kun ei ole tarvittavia välineitä, silloin kun sellainen riipivä heti olisi sisuksissa.

Mutta tuskin olisin ketään kiusaajaa valmis täältä mukanani viemään eläköön ja olkoon onnensa kukkuloilla jos kerran tuosta kaikesta kylläänsä nautintoa saa, ehkä kotaa voittajansa jossakin vaiheessa ja kun se sattuu olemaan joku johon luotti voi tehdä sen veran kipeää että ehkä muistuu elämän tien varret mieleen menneistä ajoistakin.

• Harjuvalta
    • ik5965

Joo, kaikki syrjäytyneet pitäisi laittaa vankilaan.

• ulvontaa

Jokainen meistä on eläin!

• elämä on

Ethän sinäkään kovin viisaalta vaikuta, mutta on kuitenkin epätodennäköistä että sinulla napsahtaisi. Täysin mahdollista se silti on. Eli vähän vaikea olisi tarkkailla ihan jokaista ihmistä.

• ei peruskoululle

Kyllähän tuo peruskoulu oli aikamoista aikaa, Jouduin olemaan koulussa, jossa oli kaupungin vuokratalon lapsia. Joukossa oli todella häiriintyneitä lapsia. Näiden kanssa piti sitten olla samalla luokalla. Se oli elämäni vaikeinta aikaa. Sai pelätä jatkuvasti mitä tuo tyyppi tekee seuraavaksi. Itse osasin tunnilla, joten siinäkin oli kiusaamisen aihetta. Opettaja onneksi jätti luokalle nämä häiriintyneet oppilaat. Siitä lähtien koulussa oli yllättävänkin mukava opiskella. Valitettavasti jonkinlaiset jäljet jäivät minuunkin tuosta kiusaamisesta. Väittäisin kuitenkin että tässä tapauksessa nuo häiriköt olivat ne suurimmat riskit. Myöhemmin he syyllistyivät rikoksiin. Heidän vanhempansakin olivat olleet rikollisia. Saimme lukea lehdistä miten tämä entinen kiusaaja oli tehnyt rikoksen. Itse en kannata peruskoulua. Voit joutua kenen tahansa häirikön kanssa samalle luokalle. Siitä voi jäädä pysyvät jäljet loppuelämäksi.

• Kylläänsä

Just omakotitalo tuo onnen, omakotitalossa asuvilla ja heidän perheillään on hyvät mahdollisuudet vaikka mihin muut lahdattakoon heti että kunnolliset ihmiset saavat elää pröystäillä rauhassa.

Mutta jos omakotitalossa asuville tulee avioero tai sieltä kuuluu mekastusta riitaa ja möykkää lahdattakoon.

Tässäpä uutta lakiehdotusta kansakunnan hyväksi, pröstäileväksi jupisteluksi, köyhät kyykyyn jne. ..... eipä tarvii pelätä sen jälkeen, kattelee vaan peiliin sieltä se syypää löytyy jos joku menee v.....ksi tai sitten vain katselee minä, minä, minä. ......

Asuttiinpa omakotitalossa ennen vanhempien eroa, vaan eipä tuonut onnea se hel....tin omakotitalokaan, isäukko se jäi sinne omakotitaloon asustelemaan ja sinne myös kuoli alkoholiin, ilman sitä omakotitalo ja perhe onnea ja kakaroista kasvoi lähiöpiruja ......

• Taiat itte olla joku seko skitso HULLU, kun tollasta hävytöntä väität !!!!!!! Valhetta kaikki sanasi on PERUTTAVA HETI !!! Poliisin nimenomaan EI PIDÄ puuttua heihin, vain juuri HUMALAISTEN HULLUJEN SKITSOJEN TEKOIHIN !!!!! Sillä niitähän täällä Suomessa riittää..........ja vielä väittävät, että se on mukamas vähentynyt........ Heko heko !!!!!!! Päinvastoin !!!!! Sun täs ny pitäs hakeutuu hoitoon ja heti !!!! Sua saa han HÄVETÄ hävyttömien valhejuttujesi takia !!!!!!! Kuinka ihmeessä tämä ON VOITU JULKAISTA ?????? Tylykin olet !!!!! Taiat itte olla karannu jostakin hullujen huoneelta......kyl sut viel kii saadaan.........oota vaa............. Ei kaikki syrjäytyneet ih-miset ole sekopäitä, vaikka niin väitätkin !!!! HÄPEÄ !!, kuten yksi hullu, mutta asiaa puhuva skitso vaakkuu aina..........

• ´+0987654321§

V*tun kirjoitustaidoton p*ska. Ikää kohta 40v, etkä osaa ilmaista itseäsi järkevästi omalla äidinkielelläsi. Painu hevonhelvettiin, *aatanan rupsahtamisvaihetta elävä löysäpilluhuora.

• stulstit

"Poliisin pitäis laittaa jokainen masentunut syrjäytynyt tarkkailun alaiseksi."

Ja millähän rahoilla?

• 13+9

Asia on oikeastaan ihan päinvastoin, ne vaaralliset yksilöt ovat yhteiskunnan tuotetta ja he jotka ymmärtävät sen, eivät halua olla osana sitä yhteiskuntaa, vaan he haluaisivat paremman yhteiskunnan. Voin suositella tutustumaan Alkuajatukseen, se on avain tahtomaamme yhteiskuntaan.

• delafonte

toi oli naulan kantaan ,voi kuinka rakastan sinua,viisaus asuu hiljaisissa pelloissa .mitä vähemmän ajattelet yhteiskunta kiittäää siitä koska olet veron maksaja on outoa että pieni palkkaisia syrjitään koska muurahaispesä tarvitee työläisiä.
        yhteiskunta rekenne joka ei tule kestämään tätä koulutusta ?

• yksinäinen harakka

Vai vaarallisia ovat. Eihän heillä ole edes ketään, joille olla vaarallisia. No korkeintaan itseään kohtaan ovat, ehkä.

• asfuiolilu

yksinäiset eivät ole vaarallisia, mutta kiusatut luultavasti on. Esim meneppä härnäämään vihaista koiraa ja katso kauanko kestää hermot

• pyh...

On kiusaajia ja kiusattuja. on niitä joita kumartaa ja tahtomattaan toisille pyllistää. Varsinkin koulumaailmassa. mutta ja iso mutta on että ihmiset myös muuttuu...kasvaa ja jos jostain pikku-ns kiusaamisesta tulee joku 100 vuoden juttu tai jotain niin ..ei voi muuta sanoa että kuin että kaksi väärää ei tee tosiaankaan tee yhtä oikeaa.

nimim..niin sanottu pyllistäjä ja kumartaja

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe