pukitteleva poni

Milja

Minulla on n.130 cm korkea risteytysponi tamma, joka on ratsukoulutettu ja on hypännyt ja mennyt kouluakin, mutta ongelmana on se kun aina kun sillä ratsastaa se pukittelee eikä tottele kauheasti muutenkaan... Olen itse ratsastanut jo pitkään niin ei vian luulisi olevan ratsastajassakaan ainakaan kun se tekee sellaista ihan kaikilla jotka sen selkään menee... Olen koittanut tehdä niin että menen monipuolisesti kaikkea esim.maastoilen,mene koulua,esteitä tai ilman satulaa tai uitan, mutta ei ole siittäkään ollut hyötyä.

2

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antaako se minkäänlaista ennakkovaroitusta siitä, että aikoo pukittaa? Useimmat painavat päätään alas kun alkavat valmistautua pukittamaan, joten estä se, niin sen ei ole yhtä helppo pukitella. Kun huomaat merkit siitä mitä se aikoo, järjestä sille muuta ajateltavaa. Tee (heti) pieni voltti, etuosakäännös tai pysähdys, peruutus... Mitä tahansa mikä vaatii siltä keskittymistä johonkin muuhun kuin pelleilyyn. Älä anna sille aikaa ajatella. Tee samoin joka kerta kun huomaat sen aikovan pukittaa, niin se kyllä loppuu jossain vaiheessa. Siis ei joka kerta samoja liikkeitä, mutta keskitä sen huomio johonkin tehtävään.

En tiedä käytkö sen kanssa millään tunneilla, mutta jos et, niin kannattaa ehdottomasti aloittaa jos on mitenkään mahdollista. Ponisi näyttää saavan monipuolista liikuntaa, mutta se vaikuttaa vähän kurittomalta, ja valmennukset auttaisivat siihen varmasti.

Mietin myös, paljonko se saa liikuntaa päivässä ja miten ruokit sitä? Jos se saa väkirehua, ne kannattaa jättää pois kokonaan tai ainakin vähentää puoleen. Ponillasi saattaa olla liikaa energiaa jota se purkaa pukitteluun. Liikunnan lisääminen ja väkirehun vähentäminen/pois jättäminen rauhoittaa useimpia hevosia. Kannattaa ainakin kokeilla.

• lol4

Omalla ponilla ei niinkään pukittelu ole ongelma mutta poni hyppii pystyyn aina turhautuessaa. Itse ratsastan ponin niin lyhyeksi ja alas kuin mahdollista niin hallintakin on helpompaa. Voisit kokeilla esim, sivuohjia koska hevonen tuskin saa yhtäpaljon voimaa pukkiin kun se ei pääse ns "mutkalle" :) itse en osaa neuvoa enempää :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4160
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2830
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      69
      2728
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      153
      2520
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      72
      2162
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      348
      2046
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1528
    8. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    9. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1322
    Aihe