Miksi?

tyhmiä?

koneella ja purjeilla yhtäaikaan ajavat eivät käytä vaadittavia merkkejä?

25

236

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+13

      suurin syy on se, että he ovat öykkäreitä, jotka haluavat väärinkäyttää purjeveneille (perusteettomasti) myönnettyä etuoikeutta.

    • Vielä tyhmempiä?

      Miksi moottoriveneilijät eivät käytä väylän läheisyydessa ankurissa ollessaan vaadittuja merkkejä eivätkä noudata merkein osoitettuja nopeusrajoituksia saatikka aaltojentekokieltoa.

      • äimän käki

        miksi kävelin eilen punaisia pain suojatiellä?!?


    • vidddduu

      aivan sama

    • dopdopdopaaa

      Hei.
      Myönnän syyllisyyteni.Olen muutamia kertoja kesässä käynnistänyt moottorin kapean salmen ,vastaantulevan liikenten ,tms syyn seurauksena minutiksi tai kahdeksi turvallisuuden vuoksi.Muuten toki liikun 95%purjeilla.

      • polliissi

        toivottavastii saat sakot tai linnaa lainvastaisesta = rikollisesta toiminnastasi!


    • jaksetaan nipottaa

      Käytän kyllä, jos koneajo ei ole hetkellinen (tyyntä saaren suojassa tai salmessa). Silti pidän mustan kartion nostamista ainoastaan byrokratiana, josta jaksetaan nipottaa. Mitään muuta merkitystä tällä purjelaiva-aikojen historiallisella jäänteellä ei enää ole.

      Toivon, että Suomen sisäisten kulkuvesien säännöt vihdoin yhtenäistettäisiin vaikkapa Ruotsin sääntöjen mukaisiksi, jolloin alle 12-metriset veneet vapautuisivat päivämerkkien käytöstä (musta pallo ja kartio). Suomessa rikotaan mustan ankkurointipallon käyttöpakkoa vielä enemmän kuin mustan kartion käyttöä.

      • höpötihööö

        no paikallan oleva paatti ei ketään häiritse toisin kuin rikollisesti liikkuva


      • pata kattilaa soimaa
        höpötihööö kirjoitti:

        no paikallan oleva paatti ei ketään häiritse toisin kuin rikollisesti liikkuva

        Kysymys oli sääntörikkomuksesta. Jos jätät ankkurointia osoittavan mustan pallon nostamatta ankkuroidessasi olet iyse aivan yhtä suuri rikollinen!


      • 9+14

        Se todellinen purjelaiva-aikojen historiallinen jäänne, joka pitäisi säännöistä poistaa, on purjealusten etuajo-oikeus. Jos kerran valitsee mielestään huonommin manöveroitavan liikevoiman, pitää vastata tekemisistään ja olla menemättä muiden tielle.


    • Plaanaa

      Miksi täällä palstalla ihmisten päätä puristaa noin mitättömät asiat?
      700-1000 mpk viimeistet 10 kesää liikkeellä ja kertaakaan ei ole häirinnyt purjehtijoiden kartiot tai niiden poissaolot, eikä ankkurimerkkien puutteet . Ei kai toi oikeasti kenellekkään voi olla ongelma kun ollaan oikeasti merellä?

      • mites Ruotsissa?

        Oikeasti ainoa ongelma on säännöistä nipottajat. Ei minullekaan ole tuottanut vaikeutta päätellä liikkuuko joku saaristoväylällä tuulen voimalla vai konevoimalla. Miksi se on joillekin muka vaikeata?
        Ruotsalaisille se ei ole ollut vaikeata ja päivämerkkipakko onkin poistettu heidän vesiensä säännöistä.


      • sama täällä

        Minulla on monta kertaa pidempi historia takana sekä vuosina että maileina ilman yhtä ainotta tilannetta, jossa jonkun kartion käytöllä tai käyttämättömyydellä olisi ollut minulle hyötyä tai haittaa. Kitisijät tuntuvat suhtautuvan asiaan jotenkin olettaen, että se kartiota käyttävä väistää heitä aina, eikä vain normaalien sääntöjen vaatimusten mukaan. Muille kuin kitisijöille asia on merkityksetön, kuten edelliselle ja minulle. Ja minua sentään purjehtijana ne kartiolliset todella väistäisivät poikkeuksetta.


      • sama täällä kirjoitti:

        Minulla on monta kertaa pidempi historia takana sekä vuosina että maileina ilman yhtä ainotta tilannetta, jossa jonkun kartion käytöllä tai käyttämättömyydellä olisi ollut minulle hyötyä tai haittaa. Kitisijät tuntuvat suhtautuvan asiaan jotenkin olettaen, että se kartiota käyttävä väistää heitä aina, eikä vain normaalien sääntöjen vaatimusten mukaan. Muille kuin kitisijöille asia on merkityksetön, kuten edelliselle ja minulle. Ja minua sentään purjehtijana ne kartiolliset todella väistäisivät poikkeuksetta.

        Alkuun ajattelin, että onpas typerä keskustelunaihe ja, että en varmaan osallistu. Mutta ei olekaan. Asiasta on oikein hyvä puhua ääneen, vaikka onkin kestojankkausaihe.

        Päivämerkkien käyttövelvoite tulee poistumaan ennemmin tai myöhemmin ja on erittäin hyvä, että käydään keskustelua etukäteen siitä miksi poistuu. Tässä ketjussa on muutama hyvä kommentti jossa asia kiteytyy: päivämerkeillä on merkitystä enää sääntöpoliiseille, nipottajille ja nettipurjehtijoille. Merellä oikeasti purjehtivalle niiden merkitys on olematon.


      • 20+14
        spkoo kirjoitti:

        Alkuun ajattelin, että onpas typerä keskustelunaihe ja, että en varmaan osallistu. Mutta ei olekaan. Asiasta on oikein hyvä puhua ääneen, vaikka onkin kestojankkausaihe.

        Päivämerkkien käyttövelvoite tulee poistumaan ennemmin tai myöhemmin ja on erittäin hyvä, että käydään keskustelua etukäteen siitä miksi poistuu. Tässä ketjussa on muutama hyvä kommentti jossa asia kiteytyy: päivämerkeillä on merkitystä enää sääntöpoliiseille, nipottajille ja nettipurjehtijoille. Merellä oikeasti purjehtivalle niiden merkitys on olematon.

        Perustelepa oletuksesi, että päivämerkkien käyttövelvoite tulisi koskaan poistumaan? En usko, että Trafilla tai LVM:llä on itsellään mitään motivaatiota siihen suuntaan liikkua. Ja purjeveneilijöitä on niin vähän, ettei heidän "painostusvoimansa" ole merkityksellinen.

        Itse(kin) purjeveneilijänä totean, että kartiottomuuden ongelma ei yleensä olekaan siinä, etteikö näkisi koneen olevan päällä vaan siinä, ettei ilman kartiota koneella purjeet ylhäällä ajavaan voi luottaa. Ei voi tietää, noudattaako tämä väistämissääntöjä eli toimii konealuksen tavoin vai ei. Koko vesiliikenteen (kuten maaliikenteenkin) sääntöjen perustarkoitushan on juuri siinä, että ne luovat kaikille kulkijoille yhteisen toimintamallin, jonka avulla muiden alusten liikkeet voi ennakoida.


      • koska...
        20+14 kirjoitti:

        Perustelepa oletuksesi, että päivämerkkien käyttövelvoite tulisi koskaan poistumaan? En usko, että Trafilla tai LVM:llä on itsellään mitään motivaatiota siihen suuntaan liikkua. Ja purjeveneilijöitä on niin vähän, ettei heidän "painostusvoimansa" ole merkityksellinen.

        Itse(kin) purjeveneilijänä totean, että kartiottomuuden ongelma ei yleensä olekaan siinä, etteikö näkisi koneen olevan päällä vaan siinä, ettei ilman kartiota koneella purjeet ylhäällä ajavaan voi luottaa. Ei voi tietää, noudattaako tämä väistämissääntöjä eli toimii konealuksen tavoin vai ei. Koko vesiliikenteen (kuten maaliikenteenkin) sääntöjen perustarkoitushan on juuri siinä, että ne luovat kaikille kulkijoille yhteisen toimintamallin, jonka avulla muiden alusten liikkeet voi ennakoida.

        Aivan yksi lysti, koska koko ikänsä voi liikkua vesillä asian aiheuttamatta päänvaivaa, minkäänlaisista vaaratilanteista puhumattakaan. Se riittää jo yksin hyvin perusteluksi.


    • Folggari

      Mulla on perämoottori. Näkee siitä ilman kartiotakin, onko koneajossa vai ei.

      • älämölön perussyy

        Siitä että helposti näkee ilman kartiotakin, milloin ajat folkkariasi perämoottorilla, ei ollutkaan kysymys.

        Perusjuttu tässä mustan kartion älämölässä on se, että suomalaiset rakastavat kaikkien sääntöjen pikkutarkkaa noudattamista ja byrokratiaa - mutta ainoastaan silloin, kun huomaavat jonkun toisen rikkovan sääntöjä.


    • Valas

      Ei yksinkertaisesti kiinnosta.

    • sss

      Eivät vaa osaa (EVO)

    • rutiruti

      Miten toimit toisin jos näitä merkkejä näkisit?

      Turhaa vinkumista.

    • tyhmiä nekin

      Miksi karilla olevat laivat eivät soita rivakasti laivakelloa vaatimusten mukaan?

      • miksi miksi miksi

        Ja miksi pysyvällä tukipurjeella varustettu kalastustroolari ei osoita mustalla kartiolla, että se ajaa koneella?
        Miksi monet kalastusalukset pitävät kahta kärjittäin olevaa kartiota tai koria kiinteästi asennettuina silloinkin, kun eivät harjoita kalastusta?
        Miksi sumussa olevat kone- ja purjealukset eivät anna sääntöjen mukaisia äänimerkkejä?
        Miksi jokaisessa vähintään 12 m aluksessa ei ole sääntöjen mukaista laivakelloa ja vihellintä?

        Onko niin, että veneilijöiden sääntötuntemus rajoittuu mustaan kartioon? Vai mistä johtuu vimmattu halu ryhtyä kyttäämään onko musta kartio nostettu vai ei?
        Miksi moottoriveneilijän piti ajaa veneeni vierelle huutelemaan kartion puuttumisesta, kun purjehdin hiljaista vauhtia Kytön selällä viime elokuun lopulla pelkällä isopurjeella (kone ei ollut käynnissä, olin valmistautumassa spinnun nostoon)?


    • Qwerty

      Ollaan me kyllä välillä todella pikkumaista kansaa:D onnea vain silti itsenäiselle Suomella.

    • kuusamox

      Kartiosta voisi ihan hyvin luopua ainakin ahtaissa väylissä
      Ymmärrän hyvin, ettei sitä viitsi nostaa ylös muutaman minuutin ajaksi.

      Ahtaissa väylissä pätee muutenkin oikean puoleista liikennettä koskevat säännöt eikä pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.

      Myöskään ahdasta kulkuväylää ei saa ylittää, jos ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Tämäkin koskee purjetta, moottoria tai molempia eikä kartiolla ole vaikutusta.

      Käytännössä säännöt ovat tiukat ja selkeät riippumatta siitä mennäänkö moottorilla vai purjeella. Jokainen valitkoot itse turvalliseksi kokemansa tavan kunhan pystyy noudattamaan lakia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      727
      2266
    2. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      50
      2259
    3. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      125
      2173
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      127
      2113
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      54
      1756
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      241
      1633
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1361
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1309
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1195
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1137
    Aihe