Tyttäreni ilmoitti pari päivää sitten olevansa kihloissa poikaystävänsä kanssa. Ovat seurustelleet "jo" kaksi ja puoli kuukautta ja kuulemma rakastavat toisiaan. Sormukset oli hankittu, onneksi todella halvat teräksiset näin ensihätään. Enpä oikein tiennyt mitä siihen olisi pitänyt sanoa, olin aivan ällikällä lyöty! Ilmaisin sitten lopulta mielipiteeni siitä, että ei tuon ikäisenä mihinkään kihloihin mennä, ja tuskinpa tietävät oikeasta rakkaudesta mitään. Riitahan siitä tuli, ovia paiskoi, huusi ja itki. Enhän minä voi kieltää tyttöä seurustelemasta - enkä missään nimessä aiokaan. Haluaisin vain takoa vähän järkeä päähän. Neuvoja?
14-vuotiaan teinikihlat
105
2370
Vastaukset
- Minä vaan
Mitäs neuvoja tuohon pitää sanoa. Lapsi on alaikäinen joten vanhemmalla on oikeus puuttua ja purkaa "kihlat".
Eihän työsopimuksiakaan ala ikäinen pysty tekemään, tai pystyy mutta huoltaja voi purkaa sen.
Anna lasten seurustella, mutta valista heitä vähän...- eipä voi
Kihlat ei oo millään tavoin viralliset, eikä laki ees tunne koko käsitettä. Näin sitä ei myöskään voi purkaa.
Tuon ikäiset ne tuppaavaa olemaan aikas kiivaita tuollaisten asioiden suhteen, että ihan helposti et varmasti saa päätä käännetyä - mies 28v
eipä voi kirjoitti:
Kihlat ei oo millään tavoin viralliset, eikä laki ees tunne koko käsitettä. Näin sitä ei myöskään voi purkaa.
Tuon ikäiset ne tuppaavaa olemaan aikas kiivaita tuollaisten asioiden suhteen, että ihan helposti et varmasti saa päätä käännetyäjooo-o, ei voi muuta sanoa...mutta, siis nythän sinun pitää ensinnäkin pitää lastasi järjellisenä olentona eikä mennä sanomaan vaan että"typerä idea!" tai "ethän tiedä mitä rakkaus on", tietysti silloin saa teinin takajaloilleen.Sinuna koittaisin käsitellä asiaa järjellisesti ja rauhallisesti.Koita saaha nuori itse ajattelemaan tilannetta; mitä oikeastaan tuntee ja mitä ajattelee aikuisten oikeasti parisuhteesta yms.
Fakta kun on että, mitä vanhemmaksi lapsesi tulee, sitä enemmän se tarvitsee omaa asioiden käisttelyä kykyä, omasta päästä tulevaa realismia asioihin ja 18v:nä pitäisi kantaa vastuu kaikista omista päätöksistä.Eli, nyt on erinomainen paikka koittaa saada jotain muutakin kuin teini juttuja päässä pyörimään.Enkä sano että, seuraavien kuukausien aikana toteaa sinun olevan oikeassa vaan että, ajattelee asiaa oikeasti itsenäisesti ehkä todeten jossain vaiheessa että, "ehkä olinkin hieman teini hönö". - Äiti ja kolme neitiä
eipä voi kirjoitti:
Tuon ikäiset ne tuppaavaa olemaan aikas kiivaita tuollaisten asioiden suhteen, että ihan helposti et varmasti saa päätä käännetyäNäinhän se on että sukset menee pilttien kanssa ristiin tuossa iässä.
Kun omat tyttäreni ilmoittivat seurustelevansa vakituisesti, tilasin heille ajan yksityiselle gynelle ja varmistin että pillerireseptit on käytössä.
Sen jälkeen olen antanut seurustella. Poikaystävät kutsutaan heti kylään ja pidetään nuoret lähellä muutenkin että pystytään seuraamaan sivusta ilman että koko ajan kysellään ja neuvotaan.
Ollaanhan sitä itsekin oltu nuoria ja opittu vasta kantapään kautta....sitähän se elämä on. Ja siitä sitä oppii! - ????????????
Eihän kihlat oikeasti tarkoita yhtään mitään.Miksi tollaista tarvitsee sitten edes noteerata.
- anna ajan kulua
Anna heidän olla "kihloissa", naimisiin kun eivät voi mennä kun vasta 18 v. täytettyään, jos siis enää ovat silloin yhdessä... :)
- dfyh5
voihna mennä, presidentin luvalla.
- anna ajan kulua
dfyh5 kirjoitti:
voihna mennä, presidentin luvalla.
Ja siihen vielä tarvitsee vanhempien suostumuksen, jota tässä tapauksessa tuskin saisi...
- ja aika kuluu
Niin, ja jos on vielä silloin yhessä nii se on jo pitkään ja sillon vois jo mennä muutenkin:D
- KALLE KELLO
Niin, mites kun se pikkuinen ilmoittaa tulostaan? Todennäköisesti jää lapsukaisen ja sen äidin hoidettavaksi ja poju jatkaa matkaansa vapaana.. Vai lieneisiköhön jo täysi-ikäinen se poika? Ja kaiken lisäksi ovat varmasti tehneet "sitä". Eli tässä on rikoskin lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Joten mamman pitäisi ottaa yhteys poliisiin, eikä siunailla täällä.
- ap.
KALLE KELLO kirjoitti:
Niin, mites kun se pikkuinen ilmoittaa tulostaan? Todennäköisesti jää lapsukaisen ja sen äidin hoidettavaksi ja poju jatkaa matkaansa vapaana.. Vai lieneisiköhön jo täysi-ikäinen se poika? Ja kaiken lisäksi ovat varmasti tehneet "sitä". Eli tässä on rikoskin lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Joten mamman pitäisi ottaa yhteys poliisiin, eikä siunailla täällä.
Ei ole tapahtunut mitään rikosta, poika on myös 14-vuotias. Enkä todellakaan usko, että tyttäreni olisi raskaana!
- Nainen...
No mitähän haittaa siitä sinulle on, jos ovatkin kihloissa?
Silloin kun itse olin tuon ikäinen, tuo kihlausbuumi oli aluillaan. Oli tosi siistii olla kihloissa. Eihän se kihlaus ollut lupaus avioliitosta niinkuin ennen, vaan tarkoitti lähinnä että ollaan tosissaan, vaikkakin lyhyenkin seukkaamisen jälkeen.
Itse en kuitenkaan mennyt kihloihin teininä.. Vaikutti niin urpolle käytökselle silloinkin, että jätin homman muille, mutta eipä se minua haittaa vaikka kaksivuotiaat olisi kihloissa. Lasten leikkiähän se on. Teineillä se on sitä aikuistumisleikkiä. Ihan normaalia.
Ja jos joku vetoaa siihen, että ei silloin kun minä olin nuori, niin voin todeta että ajat muuttuu ja kihlautuminen on nykyisin yksi seurustelun muoto, eikä niinkään lupaus avioliitosta.- Nainen...
Ja kuka sanoo omalle tyttärelleen, joka on ensirakkauden pauloissa, ettet tiedä rakkaudesta mitään?? Aika ilkeää ja täysin tarpeetonta. Sama homma vanhemmilla jotka toitottavat teinilleen, ettei ensisuhde voi kestää koko elämää.. Ensinnäkin se voi, mutta toisekseen, mitä sitten jos se ei kestä? Aika moni aikuinenkaan parisuhde ei kestä, eikä kukaan kirkon alttarille huutele, "Ei kestä"..
Jos itse koit ensirakkautta, voit varmaan todeta että se oli voimakasta ja puhdasta.. Ei ehkä vastaa käsitystäsi rakkaudesta nykyisin, mutta veikkaan, että olit itsekin aika rakastunut ja tosissaan silloin.. - Kemiaako vain
Nainen... kirjoitti:
Ja kuka sanoo omalle tyttärelleen, joka on ensirakkauden pauloissa, ettet tiedä rakkaudesta mitään?? Aika ilkeää ja täysin tarpeetonta. Sama homma vanhemmilla jotka toitottavat teinilleen, ettei ensisuhde voi kestää koko elämää.. Ensinnäkin se voi, mutta toisekseen, mitä sitten jos se ei kestä? Aika moni aikuinenkaan parisuhde ei kestä, eikä kukaan kirkon alttarille huutele, "Ei kestä"..
Jos itse koit ensirakkautta, voit varmaan todeta että se oli voimakasta ja puhdasta.. Ei ehkä vastaa käsitystäsi rakkaudesta nykyisin, mutta veikkaan, että olit itsekin aika rakastunut ja tosissaan silloin..Joo, itseasiassa ensirakkaus on se rakkauksista kaikkein voimakkain. Mikään tuleva rakkaus ei vedä enää vertoja sille palolle.
- Höpöä,.
Kemiaako vain kirjoitti:
Joo, itseasiassa ensirakkaus on se rakkauksista kaikkein voimakkain. Mikään tuleva rakkaus ei vedä enää vertoja sille palolle.
Mun mielestä ensirakkaus ei ollut yhtään mitään..Kaikki tulevat rakkaudet lyö sen laudalta.
Poikkeuksena se jos ensirakkaus koetaan vasta 40 vuotiaana. - Huomannut2
Höpöä,. kirjoitti:
Mun mielestä ensirakkaus ei ollut yhtään mitään..Kaikki tulevat rakkaudet lyö sen laudalta.
Poikkeuksena se jos ensirakkaus koetaan vasta 40 vuotiaana.Jos ensirakkauden kokee 40-vuotiaanan, niin se silloin se juuri -päinvastoin kuin sinä väität - on paljon valjumman tuntuinen. Ihmiskeho erittää erittää suurimman määrän "rakkauskemioita" juuri ensirakkauden aikana. Myöhemmät "rakkaudethan" ovat lähinnä toisesta välittämistä ja kiintymysytä, mutta se tunnepuoli on valjumpi.
- aivokemiaa hyvinkin
Kemiaako vain kirjoitti:
Joo, itseasiassa ensirakkaus on se rakkauksista kaikkein voimakkain. Mikään tuleva rakkaus ei vedä enää vertoja sille palolle.
"Joo, itseasiassa ensirakkaus on se rakkauksista kaikkein voimakkain. Mikään tuleva rakkaus ei vedä enää vertoja sille palolle."
Yltiöromanttista höpöhöpöä, jolla ei ole mitään sijaa todellisuudessa. - ...
aivokemiaa hyvinkin kirjoitti:
"Joo, itseasiassa ensirakkaus on se rakkauksista kaikkein voimakkain. Mikään tuleva rakkaus ei vedä enää vertoja sille palolle."
Yltiöromanttista höpöhöpöä, jolla ei ole mitään sijaa todellisuudessa.Sinä et vain ollut muka "ensirakkauden" kohdatessasi oikeasti rakastunut. Olit vain retkussa muista syistä. Ehkä matkit kavereitasi ja menit massan mukana.
- KALLE KELLO
Nainen... kirjoitti:
Jos itse koit ensirakkautta, voit varmaan todeta että se oli voimakasta ja puhdasta.. Ei ehkä vastaa käsitystäsi rakkaudesta nykyisin, mutta veikkaan, että olit itsekin aika rakastunut ja tosissaan silloin..Jaa-a.. ensirakkaus 14 vuotiaana, jopa 10 vuotiaana. Viikoittain vaihtuva ensirakkaus, mikähän niistä on se huumaavin ja ihanin? Minkähän niistä vanhana muistaa?
- Onnelliset nytkin
Kemiaako vain kirjoitti:
Muistan ensirakkauteni kuin eilisen päivän.
Vaikka ensirakkaus hyytyikin opiskelujen ja matkojen pyörteisiin, se syttyi uuteen liekkiin 20 vuotta myöhemmin...ja se vasta olikin rakkautta se!!!
Ja on vieläkin. 10 vuotta naimisissa eikä kipinä ole vieläkään hävinnyt. :)
Älkää arvioiko nuorten tai vanhempien rakkauden laatua tai määrää, se on totta vain asianomaisille. He tuntevat sen ja me voimme vain kuvitella. - ei kemiaa
Kemiaako vain kirjoitti:
höpö höpö! sen nimi on ensikiima!
- minä tiedän
Kuule tyttö on raskaana! Ihan varmasti on muuten ei menisi kihloihin... sitä se teettää kun nuorena pitää alkaa seurustella.
Onnea vaan mummolle!- Benny Hill
minä tiedän
Sitä saa mitä tilaa . Toi on just sitä kun vanhemmat hokee ,että olkaa sitten kunnolla.
Nyt ne on olleet tosi kunnolla. Ei pitäisi vanhempien kehoittaa lapsiaan kunnolla oloon.
- kouluelämässä mukana
Nykyään on semmoinen meno, että jo ekaluokkalaiset seurustelevat ja ovat niin rakastuneita. Tytöt ennenkaikkea rakastuvat isompiin poikiin, mutta kun ei tärppää niin seurustelevat sitten max kakkosluokkalaisen kanssa.
Elikkä 14v. "kihlaus" on jo vähän liian myöhäistä, pitäs kihlautua nuorempana ettei jää vanhaksipiiaksi ;))- ooooo0
Sairasta. Antaa lasten olla lapsia.
- mummonen
Jo oppikoulussa vaihdettiin luokkasormuksia 14-15 vuotiaana, ei sitä toki kihloissaoloksi sanottu.
Aloitttaja, hyvä että olet huolissasi lapsestasi. Toivotaan että kääntyy parhain päin. - Rakkaus ja sormus
Kyllähän mekin vaihdettiin sormuksia teini-ikäisinä.
Meillä oli luokkasormukset. Oli upeeta, kun saattoi näyttää toisille kaverin sormusta. Sitä pidettiin ketjussa kaulassa.
Meidän aikana vaan ei asiasta hiiskuttu kotona sanallakaan. Ihan kauheetahan se olisi ollut, sillä eihän ne vanhiukset olisi ymmärtäneet mitään. Ethän sinäkään ymmärtänyt.
Ei vanhuksille kannata mitään puhua.- vanhasta siinnyt?
Vanhuksella 14-vuotias lapsi?
- Sormus
vanhasta siinnyt? kirjoitti:
Vanhuksella 14-vuotias lapsi?
Neljätoistavuotiaan mielestä jokainen yli kolmekymppinen on vanhus.
Opettajat, vanhemmat, kaupan kassat, kavereitten äidit...fossiileja.
Tavataan sanoa, että 17-vuotiaana ihminen on viisaimmillaan. Teini-ikäinen alkaa tuntea juuri samaa tuossa rippikouluiässä.
Et taida tuntea lapsia. - vanhasta siinnyt?
Sormus kirjoitti:
Neljätoistavuotiaan mielestä jokainen yli kolmekymppinen on vanhus.
Opettajat, vanhemmat, kaupan kassat, kavereitten äidit...fossiileja.
Tavataan sanoa, että 17-vuotiaana ihminen on viisaimmillaan. Teini-ikäinen alkaa tuntea juuri samaa tuossa rippikouluiässä.
Et taida tuntea lapsia.Tunnen lapsia. Omani on jo aikuisia ja lastenlapsiakin on. Äitini on vanhus, ikää 88v.
14-vuotias on lapsi vielä. Ei edes teini. Jos 14-vuotiaan mielestä yli kolmekymppinen on vanhus niin minun mielestä ainakin kaikki alle 16-vuotiaat on lapsia, ei teinejä. - incaged
vanhasta siinnyt? kirjoitti:
Tunnen lapsia. Omani on jo aikuisia ja lastenlapsiakin on. Äitini on vanhus, ikää 88v.
14-vuotias on lapsi vielä. Ei edes teini. Jos 14-vuotiaan mielestä yli kolmekymppinen on vanhus niin minun mielestä ainakin kaikki alle 16-vuotiaat on lapsia, ei teinejä.Kai tiedät, että nykyään lapsilla/nuorilla alkaa murrosikä viimeistään 13 vuotiaana? Pojilla tietysti hiukan tyttöjä myöhemin. Ja teini-käsityshän tulee englanninkielestä "teen", mikä viittää numeroon. Thriteen kolmetoista, fourteen neljätoista.
Omien lastesi ajoista asiat ovat ehtineet muuttua jo moneen otteeseen.
Siinä sentään olet oikeassa, että oma äitisi on vanhus.
Aloittajalle. Olen 21-vuotias ja 16 vuotiaana menin poikaystäväni kanssa "kihloihin". Sen jälkeen tuli pieni ero ja kihlat purettiin eikä takaisin palatessa niitä vaihdettu uudestaan. Mutta siitä, ettei tyttäresi tiedä rakkaudesta mitään, tai ensirakkaus ei kestä, on täyttä potaskaa. Olemme olleet 6 vuotta yhdessä, tulevaisuudensuunnitelmat ovat yhteiset ja näillä tunnelmilla ollaan päätetty yhdessä taivaltaa. Älä aliarvioi tyttäresi tunteita, työnnät hänet sitä kautta vain kauemas luotasi. Ole hänen tukenaan, sillä hänen elämäänsä tulee mahtumaan vielä monia riitoja ja myrskyjä, jolloin äiti on se tärkein tukipilari. - Incaged 2
incaged kirjoitti:
Kai tiedät, että nykyään lapsilla/nuorilla alkaa murrosikä viimeistään 13 vuotiaana? Pojilla tietysti hiukan tyttöjä myöhemin. Ja teini-käsityshän tulee englanninkielestä "teen", mikä viittää numeroon. Thriteen kolmetoista, fourteen neljätoista.
Omien lastesi ajoista asiat ovat ehtineet muuttua jo moneen otteeseen.
Siinä sentään olet oikeassa, että oma äitisi on vanhus.
Aloittajalle. Olen 21-vuotias ja 16 vuotiaana menin poikaystäväni kanssa "kihloihin". Sen jälkeen tuli pieni ero ja kihlat purettiin eikä takaisin palatessa niitä vaihdettu uudestaan. Mutta siitä, ettei tyttäresi tiedä rakkaudesta mitään, tai ensirakkaus ei kestä, on täyttä potaskaa. Olemme olleet 6 vuotta yhdessä, tulevaisuudensuunnitelmat ovat yhteiset ja näillä tunnelmilla ollaan päätetty yhdessä taivaltaa. Älä aliarvioi tyttäresi tunteita, työnnät hänet sitä kautta vain kauemas luotasi. Ole hänen tukenaan, sillä hänen elämäänsä tulee mahtumaan vielä monia riitoja ja myrskyjä, jolloin äiti on se tärkein tukipilari.Ja ennen kuin kukaan ehtii kijoitusvirheestä ja englanninkielen taitamattomuudesta valittamaan, korjaan *Thirteen.
- vanhasta siinnyt?
Incaged 2 kirjoitti:
Ja ennen kuin kukaan ehtii kijoitusvirheestä ja englanninkielen taitamattomuudesta valittamaan, korjaan *Thirteen.
Tytär on 23v joten ei asiat nyt niin kovasti ole muutamaan vuoteen muuttuneet. :D Ainakaan moneen otteeseen...
Menin itse aikoinaan kihloihin 17-vuotiaana. Naimisiin ei menty koskaan mutta yhteiselämää kesti 30 vuotta. Ero tuli sen jälkeen.
- Teinien "kihlaukset"
Tietääkö tyttäresi, mitä kihloihin meno ja kihloissa olo on? Se ei ole vain sitä, että seurustellaan, vaan avioliittolupaus.
Kai he voivat kihloihin mennä. Mutta avioliittoa he eivät voi lupauksestaan huolimatta solmia alaikäisenä, koska alaikäisyys on avioliiton este. On katsottu, että henkilön tulee olla tarpeeksi kypsä päättääkseen niinkin suuresta itseään henkilökohtaisesti koskevasta asiasta. Alaikäisyys ei kuitenkaan ole avioliiton täysin poissulkeva seikka. Oikeusministeriö voi nimittäin erityisestä syystä antaa ala-ikäiselle luvan solmia avioliiton. Ennen kuin oikeusministeriö ratkaisee asian, sen on kuitenkin varattava alaikäisen huoltajalle tilaisuus tulla kuulluksi.
Niin että nelisen vuotta olisi kihlajaisaikaa ennen kuin voivat sanoa "tahdon".- juujoojuu
Kihloissaolo nyt ei tarkoita yhtään mitään nykymaailmassa. Ihan höpöhommaa koko touhu.
- eihän tuo nyt
ihme ole viisisupolvea sitten esiisä. meni naimisiin 1798 15 vuotiaana ja morsian14 vuotias.
- KALLE KELLO
No tokihan v. 1798 piti mennä lapsena naimisiin, kun keskimääräinen elinikä lieni sillon 20 vuotta. Ei olisi sinuakaan muuten
- äiti kemistä.
Itse olen muuttanut kotoa 15v. Muutin asumaan poikaystäväni luokse. Kaikki meni hyvin. Kävin koulut, sain töitä ja vasta sitten tuli lapset. Nyt 22v ja 2 ihanaa lasta.
- niinpä niin
onneksi tajusitte kemissä vaan peppuun pistellä
- 2426
hmmmh.. nojuu onhan 14v lapsi vielä. mutta itse menin kihloihin 15v ja muutin pois kotoa poikaystäväni kanssa kun olin 16v. nyt olen 24v ja olemme naimisissa ja asumme yhä edelleen yhdessä.. mutta monet menevät teinikihloihin ja ne puretaan heti kuukauden jälkeen... mutta ei ehkä kaikilla "sama onni"
- KALLE KELLO
Ikävä kyllä, 1/500:sta teinirakkaudesta kestää hamaan loppuun. Tekin eroatte 40 vuoteen mennessä. Ihan varmasti. Kuka tahansa voi haistattaa minulle, mutta teinirakkaudet ei kestä., näin se vain menee. Kumpikin alkaa elää elämätöntä nuoruuttaan, se tulee vääjäämättä eteen. Ihminen ei ole muuttunut miksikään.
- muuta asennetta
Haloo tottakai tyttö voi rakastaa, minkäikäinen vain voi tuntea tunteita aidosti. Miten teinikihlat voi olla yllätys sulle, ei se ainakaan itselleni ole näin aikuisena. Miksi olla tosikko? Toki pojilla voi olla seksi vaan mielessä, mutta se kannattaa kertoa tytölle jos niin on. Toki voi olla erilaisia poikia muutama. Siitä huolimatta tytön rakkaus ei ole vähäteltävää eikä mitätöitävää, tai mitä hän ajattelee. Se on arvokasta ja hän on arvokas ihminen.
Ei oma teini-ikäsi voi olla noin unohtunut että muka ihan ällikällä lyö. Voi taivas hei nyt. Pääasia ettei tule tauteja, vauvoja ja tyttö voi löytää vielä uusia poikkiksia, jos yksi jättää. Kolmekymppiseksi saakka tulee vielä monia muutoksia elämään ja mielipiteen muutoksia. Arvosta lastasi ja hyvitä ikävät sanasi. Ymmärrä teinejä enemmän. Ole positiivinen esimerkki, ei vähättelyä. Onnittele silloin kuin on onniteltavaa hyvän tavan mukaan, ota toinen tosissaan ihmisenä niin itsetunto kasvaa. Kyllä ne vielä joskus eroaa, mut älä heille sitä kerro. Anna heidän nauttia ja iloita hetkestä, jokainen päivä on lahja. Ja ihmissuhde opettaa.
Ei tarvii aina pilata toisten iloa muutenkaan. Keskity omiin asioihin enemmän. Kyllä se siitä. Rakkautta moni etsii jo nuorena, ensin saa pettyäkin miehiin monesti. Tai ehkä joillakin menee kivasti. Kannattaa uskoa itseen, eikä tyytyä huonoon kumppaniin. Kiitollinen voi olla jos poika arvostaa, kohtelee hyvin ja auttaa tarvittaessa tyttöä. Eikä lyö, alista, juo, petä, tartuta tauteja, käytä aineita, jätä tahallaan kondomin pois ja riitele. Voihan he olla ihan kunnon nuoria. Ja ei ihme että tyttöä sattui kun niin kovasti sanoit.. hänellä on tunteet sentään. Hän toivoi sinulta hyvää, eikä kyynisyyttä. Jokainen teini voi reagoida noin.- sekin että
Ja toki voit mielipitees aina pojasta sanoa, mut älä pojan kuullen. Hienovaraisesti kun pohtii tytön kanssa, et onko hän huomannut jotakin asiaa. Itsekin joskus näin aikuisena osa teineistä näyttää/kuulostaa lapsenomaisilta, ja miettii mikä seurustelu. Mut eihän se mun asia ole. Maku muuttuu ajan myötä heilläkin kumppanin suhteen.
- ap.
sekin että kirjoitti:
Ja toki voit mielipitees aina pojasta sanoa, mut älä pojan kuullen. Hienovaraisesti kun pohtii tytön kanssa, et onko hän huomannut jotakin asiaa. Itsekin joskus näin aikuisena osa teineistä näyttää/kuulostaa lapsenomaisilta, ja miettii mikä seurustelu. Mut eihän se mun asia ole. Maku muuttuu ajan myötä heilläkin kumppanin suhteen.
Toivon todella, että evät ole vielä seksiä harrastaneet. Siihen ovat aivan liian nuoria vielä myös! :/
- KALLE KELLO
Jos tässä 14 vuotiaan tapauksessa poika on samanikäinen, niin mitä luulet sen ikäisen (tai vaikka olisi jo 16 v) tekevät? No tottakai, kehua retostelee kavereilleen että "siltä saa". Ja mikä vielä pahinta, tyttö 14 v on yhtäkuin sakkolihaa, eli poju/mies syyllistyy lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Onko sinusta 14 vuotias lapsi henkisesti kypsa? Ei ole, vaikka lapsi näyttäisi 20 vuotiaalta, ei sen ikäisellä ole pollassa vielä mitään järkevää. Tuon ikäiset elävät tässä ja nyt, ajattelematta seuraamuksia, katumus tulee myöhemmin eikä se varmaankaan paranna oloa.
- Äiti 123
Ihan totta tuo että saa todella olla onnellinen jos tytär löytää poikaystäväkseen tyypin joka on kunnollinen! Se on kuin lottovoitto nykyään.
- KALLE KELLO
Äiti 123 kirjoitti:
Ihan totta tuo että saa todella olla onnellinen jos tytär löytää poikaystäväkseen tyypin joka on kunnollinen! Se on kuin lottovoitto nykyään.
Hehheee, voi äiti, äiti.. Et sinä tiedä kaikkea, veikkaanpa että silmäsi avautuvat jossain vaiheessa. Voi voi miten naiivi oletkaan. Pidät lastasi ihan vauvana ja kuitenkin annat hänen "harrastaa". Hahhaaaa
- Lapset voi
Onko kyseessä siis pedofilia tapaus? Nykyäänhän jo hommat aloitetaan yli kymmenvuotiaina ja alle kaksikymppisinä onkin sitten jo kaikki paikat kuluneet loppuun. Lapsia jo muutama tai abortteja sen verran.
Hei
On se kumma, et alaikänen teinityttö menee kihloihin, ja et väittää, et he rakastavat toisiaan.......et toki voi kieltää tytärtäsi seurustelemasta, ei siinä ole mitään pahaa, senikäset nuoret nyt seurustelevat muutenkin......ja jopa nuoremmatkin.....
Jos itse olisin ton ikäsenä ees seurustellut, niin.......toki olin ihastunu ties kehen.....se oli sitä -90- lukua se............ Mut jos ovat seurustelleet VASTA 2,5 kk, niin......sitä pi-tää olla seurustellut ainakin vuoden pari, että voi mennä kihloihin, ja tietysti kyseisten ihmisten oltava täysi-ikäisiä kumpikin.......harva nuori teini nyt tajuaa, mistä kihloissa olo yms edes tarkoittaa oikeasti.......hyvä, että olet huolissasi syystäkin. Ja että väli-tät, on olemassa nimittäin vanhempia, jotka ei välitä lapsistaan piirun vertaa, antavat niiden vain hortoilla ostarilla ja kaupungilla ja olemalla huligaani ja sekopää, esim. kiusaa muita ihmisiä........syyttä suotta......ja piupaut vaan sanovat, jos valittaa tena-vien käytöksestä, ei ne oo tehneet mitään väärää..........ovat itse niiiiiin humalassa, huumepöllyssä ja/tai savustajia......- Piste-Iita
MissFinlandi tilittää ihan oma keksimiään sääntöjä. Ei todellakaan missään pykälissä sanota että PITÄÄ olla seurustellu ainakin vuoden pari tai kyseisten ihmisten ON OLTAVA täysi-ikäisiä. Ime retiisiä paasausvimmaasi...........................
- joooooooo
Ei kestää kauan...
- sköpö
Saisit olla tyytyväinen ettei lapsestasi näköjään tule ulkopuolista ja epäsosiaalista ja yksinäistä vaan ihan hyvältä näyttää.
- isä 65
Annetaan lasten leikkiä, kyl se leikki aikanaan loppuu.
- äiti 78
Annetaan lasten olla LAPSIA.
- kihlattu
menin itse kihloihin ollessani 14 ja olin seurustellut 1.5kk.mutta tässä ollaan edelleen 14 vuotta myöhemmin:) tosin ottaisin samanlaiset hepulit kuin äitini silloin jos oma lapseni tekisi samoin!!!
- KALLE KELLO
Oletko koskaan ajatellut sitä, että kun vanhenee ja ajatusmaailma muuttuu, niin todennäköisesti teilläkin on ero tullut 40 ikävuoteen mennessä. Tuo on ikävä tosiasia, ja erittäin harva jatkaa hamaan loppuun asti. En usko, että kuulutte siihen joukkoon. Kummallakin teistä on nuoruus ja seurustelusuhteet kokematta eli kaikki nuorten elämään kuuluva. Huomaatte jossain vaiheessa, että kaikki on kokematta.
- Patetia jyrää
KALLE KELLO kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut sitä, että kun vanhenee ja ajatusmaailma muuttuu, niin todennäköisesti teilläkin on ero tullut 40 ikävuoteen mennessä. Tuo on ikävä tosiasia, ja erittäin harva jatkaa hamaan loppuun asti. En usko, että kuulutte siihen joukkoon. Kummallakin teistä on nuoruus ja seurustelusuhteet kokematta eli kaikki nuorten elämään kuuluva. Huomaatte jossain vaiheessa, että kaikki on kokematta.
Olin 14 ja mieheni oli 16 kun menimme kihloigin.
Naimisiin menimme kaksi vuotta myöhemmin. Neljänkymmen (ja viidenkymmenen ja kuudenkymmenenkin) rajapyykit on ohitettu kauan sitten.
Vaikka Kalle Kello onkin kykenemätön kestäviin ihmissuhteisiin aj muutenkin poikkeuksellisen kypsymätön ja elämääntuntematon, niin se ei tarkoita että kaikki muutkin olisivat.
- Äiti aik pojille
Vanhemmilla on kasvatus vastuu lapsesta 18v asti....kuitenkin...Puhua asiat läpi kertoa vaarat ja myös mikä hyvää...se on kokonaisvaltaista vastuuta lapsen elämästä...huoli äitillä ei lopu siihen aina sitä miettii pärjääkö he...vielä sen 18v jälkeenkin.....on kaikkea nykyään elämässä
- mie ite.
ole vastuullinen äiti ja tue lastsi eri elämän vaiheissa. hän on rakastunut. et voi sanoa ettet tiedä rakkaudesta mitään. haluatko että hän aikuisena huonon itsetunnon omaava kun äiti ei tukenut. ei se paha asia ole jos ovat kihloissa. kunhan muistat muistuttaa siittä että seksiin ei ole kiire ja jos välttämättä nin käyttävät kumia. koska ovat liian nuoria vanhemmiksi. hän on nyt herkässä iässä. voisit edes onnitella heitä jos meinaat että teillä pysyy hyvät välit.
- glhökj
Kysy lapselta mitä kihlaus hänelle tarkoittaa. Nykyaikana (jo pidemmän aikaa itseasiassa) on ollut aika muodissa nuo teinikihlaukset. Mennän kihloihin ku se on siiistiä, koska sillo ollaa vakavammin ja se vaa kuuluu asiaan. Toisilla teinikihlaus on ihan oikeasti kihlaus, toisilla vain koska muutki-kihlaus.
Muistan omasta nuoruudestani (vain 16vuotta sitten) kuinka ystäväni meni kihloihin ja itse ajattelin et ne on ihan tyhmiä, ettei ne oikeesti ooi ko hetke yhes.. No sain pitkän nenän vähättelyineni, menivät naimisiin kun olivat molemmat täysi-ikäisiä ja nyt on omakotitalo, 2lasta ja se farmari auto. - Suurin niistä on...
Olisit onnellinen, että tyttäresi on löytänyt rakkautta tässä paskassa maailmassa. Mitä sitten, jos se purkautuukin joskus, mitä sitten jos hän nyt onkin väärässä pojan suhteen. Joskus nuoruuden huumassa voi olla sokea ja arvioida väärin. Tai sitten he saattavat myös olla niitä onnellisia, jotka jo nuorena löytävät toisensa ja saavat toivottavasti elää pitkän elämän yhdessä. "Järjen" takominen ei auta mitään vaan katkoo pahimmassa tapauksessa välinne. Tyttäresi ei olisi tarvinnut kertoa sinulle mitään kihloista, mutta luuli varmaan että olisit uutisesta iloinen, ja sulkeutuu kyllä jatkosta, jos suhtaudut asiaan noin. Olisiko ollut parempi että olisivat pitäneet asian salassa? Ajattele nyt, tyttäresi kertoi sulle varmaan siihenastisen elämänsä ihanimmasta tapahtumasta ja menit murskaamaan herkän sydämen.
- Elämä on kovaa
itse antaisin omalla 14 vuotiaalle kyytiä ja poikaystävälle polvesta päähän.
Itse olen opettanut muksuilleni tapoja ja järkeä. Noin ei voisi käydä. Ei koskaan.- Poikasen äiti
"Elämä on kovaa"vai antaisit tytölle kyytiä ja pojalle polvesta päähän??just..Olet opettanut muksuillesi tapoja ja järkeä??just just..Kysynpä vain että miten olet niitä opettanut?Kirjoittele kun sulle selviää opetustesi seuraukset,ok?Ap,sinuna pyytäisin anteeksi tyttäreltäsi.Vanhemmat usein hätääntyvät kun lapsi kokeilee siipiään.Et tietenkään toivo pettymystä hänelle.Kerro nämä syyt hänelle.Ehdota kihlajaiskahveja heille teillä kotona ja ole kiinnostunut"tulevasta vävystäsi".heidän suhteensa voi kestää yhtä hyvin kuin aikuistenkin.Rakkaus on rakkautta,ikään katsomatta.
- KALLE KELLO
Poikasen äiti kirjoitti:
"Elämä on kovaa"vai antaisit tytölle kyytiä ja pojalle polvesta päähän??just..Olet opettanut muksuillesi tapoja ja järkeä??just just..Kysynpä vain että miten olet niitä opettanut?Kirjoittele kun sulle selviää opetustesi seuraukset,ok?Ap,sinuna pyytäisin anteeksi tyttäreltäsi.Vanhemmat usein hätääntyvät kun lapsi kokeilee siipiään.Et tietenkään toivo pettymystä hänelle.Kerro nämä syyt hänelle.Ehdota kihlajaiskahveja heille teillä kotona ja ole kiinnostunut"tulevasta vävystäsi".heidän suhteensa voi kestää yhtä hyvin kuin aikuistenkin.Rakkaus on rakkautta,ikään katsomatta.
Poikasen äiti. Oletko oikeasti äiti? Jos, niin olet niitä, jotka ei välitä paskankaanvertaa lapsistaan. Nämä lapsukaiset ryöstelee mummoja, imppaa liimaa, ei käy koulua jne.. Nyt en kyllä enää ihmettele, miksi lapset voi niin huonosti jos vanhemmat on tuota luokkaa. Sinusta 14 vuotias voi kokeilla siipiään.. No toivottavasti sinulla on tyttölapsi ja saat sitten 10 kk:n päästä "siivet" hoidettavaksesi
- No huh huh
Uskomaton kommentti.
Sinä et ainakaan rakkaudella kasvata lapsiasi.
Onneksi muksusi ovat fiksuja ja joku päivä huomaat olevasi niin pihalla heidän elämästään. Onneksi niin. - Maalaisjärki kehiin
Poikasen äiti kirjoitti:
Kolmen lapsen äitinä olen samaa mieltä kanssasi.
Ei se tee nuoresta vanhempien käskyläistä vaikka asuukin kotona eikä ole täysi-ikäinen.
Poikasen äidin ohjeilla nuorista kasvaa ajattelevia aikuisia turvallisessa ympäristössä. Ja voihan se olla että kihlajaisleikki alkaakin kyllästyttää jos aikomuksena oli vain järkyttää vanhempia.
Jos taas tyttärelle annetaan kyytiä ja poikaa ruimitaan, tulee paha olo ja se on pakko purkaa johonkin...ostarin mummeleihin sitten vaikka.
Ymmärtäkää nyt että lapsenne eivät ole teidän omaisuuttanne. Lainassa vain ja rakkaudella oikein kasvatettuna he tulevat täyspäisiksi aikuisiksi. - Poikasen äiti
KALLE KELLO kirjoitti:
Poikasen äiti. Oletko oikeasti äiti? Jos, niin olet niitä, jotka ei välitä paskankaanvertaa lapsistaan. Nämä lapsukaiset ryöstelee mummoja, imppaa liimaa, ei käy koulua jne.. Nyt en kyllä enää ihmettele, miksi lapset voi niin huonosti jos vanhemmat on tuota luokkaa. Sinusta 14 vuotias voi kokeilla siipiään.. No toivottavasti sinulla on tyttölapsi ja saat sitten 10 kk:n päästä "siivet" hoidettavaksesi
"KALLE KELLO"Äläpä taas kerran molli kun et tiedä miten tämän kertainen kohteesi eli minä olenkin onnistunut vanhemmuudessa.Lista olisi pitkä,lapseni jo täysi-ikäinen.Palstoja seuranneena,asiatonta mollimista sulta jälleen kerran!
Tiedän teinikihlauksista ja raskauksista paljonkin.Meillä kotona asioista puhuttu ja ajoissa.Perille mennyt ja sovussa ollaan.
Liialla kyttäämisellä ja nurkkaan ahdistelulla nousee vain kapina.
Ei nämä sormukset ole maailmanloppu mutta viimeistään nyt otettava puheeksi mikä seksin tarkoitus oikeasti pitäisi olla.Tarvittaessa osta valmiiksi kondomeja.Parempi ennaltaehkäistä kuin todeta karmea vahinko.
Pyydä poika kylään ja tutustu häneen.Sinuna ottaisin yhteyden hänen vanhempiinsa,rakentavassa mielessä. - Siipiveikot
KALLE KELLO kirjoitti:
Eipä Kalle Kello paljon arvoa lapsilleen anna.
Tyttö menee kihloihin, eli ostaa halvan sormuksen poikakaverin kanssa, ja sen jälkeen sitten ryöstelevät kauppoja, imppaavat liimaa, eivät käy koulua ja voivat huonosti, ja 10 kk päästä saavat siivet.
Millainen Kallepoika itse mahtoi 14-vuotiaana olla. - Othospos
Lapsesi eivät siis kerro asioistaan sinulle mitään?
Ymmärrän. Onnettomissa kodeissa, joissa vanhemman ego on rakkautta isompi, on usein noin. Oletko harkinnut lasten luovuttamista sijaiskotiin? Tulevaisuutensa näyttäisi paremmalat, jos sen viitisisit tehdä.
- dfgdfgdfgdfdfgdfg
"Järjen taonnalla" saat vain ikuiset vihat ja etomiset niskaasi, sen voin luvata.
Jos sinä menet ilmoittamaan, ettei jonkun tunteet ole oikeita, sinä menetät kaiken mielipidevaltasi lapsen tunne-elämässä, koska olet juuri ilmoittanut, että kaikki jota _sinä_ et henkilökohtaisesti tunne, on oltava hölynpölyä.
Anna sen olla ja pitää suhdettaan millaisena lystää. Ja jos se suhde nyt katkeaa, ja menet vittuilemaan kuinka arvasit sen, niin voin sanoa, että huonommin ei voisi tehdä ja ei kannattaisi lisääntyäkkään, ellei ymmärrä, että sinulla on käsissäs ihan oikea ajatteleva ja kehittyvä tunteet omaava ihminen, jonka voit myös täysin rikkoa henkisesti pienillä asioilla.
Jos mun oma äiti olisi jotain tollaista tehnyt kun olin teini, mitä olet jo tehnyt, niin voin sanoa etten kutsuisi koko naista enää edes äidikseni enkä varsinkaan antaisi mitään arvoa hänen neuvoilleensa tai ohjeilleensa.
Teininä luodaan vielä tunnemaailmaa, ja sanon kyllä osittain, että voi se olla hiukan sinunkin vikaasi, että olet saanut lapsesi ajattelemaan, että jotkut renkaat sormessa mittään välittämisen määrää (ja nyt olet myös ilmoittanut, että ikä määrittää tunteiden aitouden, onnea asioiden kusemisen johdosta).- 3+5
Komppaan!
- KALLE KELLO
Kyllä sitä teinin vanhempana huudetaan kurkut suoran, haistatetaan v***t jne jne loputtomiin, ja se laimistuu tuonne 18-20 vuoden ikätietämille, ja sitten vieläkin kun kakarat on viiskymppisiä otetaan yhteen, mutta tyyli on vain muuttunut.. Ei ole kakarat ennenkään pistänyt välejä poikki, eikä vieläkään. Jos välit menee poikki syyt on sitten syvempiä.
- 11+13
KALLE KELLO kirjoitti:
Kyllä sitä teinin vanhempana huudetaan kurkut suoran, haistatetaan v***t jne jne loputtomiin, ja se laimistuu tuonne 18-20 vuoden ikätietämille, ja sitten vieläkin kun kakarat on viiskymppisiä otetaan yhteen, mutta tyyli on vain muuttunut.. Ei ole kakarat ennenkään pistänyt välejä poikki, eikä vieläkään. Jos välit menee poikki syyt on sitten syvempiä.
Tällä palstalla tuollaisia huutelee vain se "muka-aikuinen" oulunsalolainen mielenterveystapaus. Meidän perheessä ei kukaan. eikä ala huutamaankaan, koska ei ole Kalle Kelloja vaan terveitä ihmisiä.
- 1+2
Anna leikkiä kihlaparia, äkkiä se realiteetti tulee vastaan kun teinit yleensä vaihtaa suhteitaan, kuin olisivat sukkapareja. Toteat vain, että kyllä kihlauksella on joku muukin merkitys kuin 2,5kk teinisuhde, joka todennäköisesti kaatuu alle vuodessa. (Poikkeuksia toki on, mutta todella harvinaisia)
Onhan noita nähty ennenkin, että mennään kihloihin koska se on tosi kivaa ja aikuismaista. Sitten kun teineille tulee ensimmäiset "parisuhde kriisit", kansankielellä pieni riita niin sitten jo se ikuinen rakkaus onkin haihtunut.
Keskustele pojan vanhempien kanssa asiasta ja sopikaa yhteinen lähestymiskulma. Yleensä ripitys ja kieltäminen ei toimi, ajaa lapset tekemään pahempia ratkaisuja. Sillä aikaa olet asian kanssa ihan neutraali. - Äimistynyt sinusta
Jos neuvoja haluat niin ole vastaisuudessa iloinen tyttäresi onnesta ja rakkaudesta ja siitä että hän haluaa jakaa asioita kanssasi.
Kyllä kihlauksesta ilmoittaessa kuuluu onnitella (kihlautuneen ikään tai muuhunkaan katsomatta) eikä suinkaan alkaa paasaamaan. Aika epäkypsää käytöstä sinulta äitinä, mielestäni. En ihmettelisi vaikka tyttäresi ei enää uskaltaisi kääntyä puoleesi elämäänsä koskettavissa hyvissä tai huonoissa asioissa.
Aikuinen kyllä käsittää, ettei teinirakkaus aina kestä hautaan saakka tai ettei teinikihlaus välttämättä johda papin aameneen, mutta olisi tärkeää antaa nuoren elää itse oma elämänsä. Tuskin olet mikään ennustaja-eukko joka näkee tulevaan kuinka kyseisessä suhteessa lopulta käykään!? - Kihloista häihin
Pelkäätkö jotta joudut maksamaan "myötäjäisiä"?
On asijoita joillekka edes vanhemmat eivät voi mitään?- KALLE KELLO
Voisinpa melkein sanoa, että tuonikäiselle kakaralle vanhemmat VOIVAT tehdä jotain. Ilmeisesti itse olet vielä lapsi.
- KALLE KELLO
Vastaavassa tilanteessa vetäisisin varmaan eväät väärään kurkkuun.... Näin äkkiseltään, en osaisi neuvoa, nyt onkin märehdittävää ennenkun sanoo mitään
- Inhimillisyys on pop
Kalle Kelloa käy nyt vähän surku.
Oletko koskaan rakastunut niin että tuntuu?
Onko sinua äiti rakastanut ja hyväksynyt sinut sellaisena kuin olet?
Entä isä...onko hän kehunut sinua kun olet onnistunut jossakin...tai halannut? Ovatko vanhempasi ymmärtäneet jos joskus mokasit ja luottaneet uudestaan?
Näitä kun miettii, tietää mihin leiriin tässä keskustelussa kuuluu.
- Psyki
Ihminen voi rakastua tarhaikäisestä satavuotiaaseen. Ihminen kuitenkin aikuistuu henkisesti vasta hyvin myöhään. Pääasiallisesti henkinen aikuistuminen tapahtuu nuoruusiän jälkeen 20-30 vuotiaana siitä eteenpäin henkinen kehitys tapahtuu kokemuksen myötä.
Rakastumisvaihe kestää yleensä 1-1,5 vuotta jonka jälkeen alkaa niin sanottu arki, jolloin palataan takaisin todellisuuteen niistä "vaaleanpunaisista pilvistä". Aikuinen järkevä ihminen malttaa odottaa tuon ajan ennenkuin tekee mitään tulevaisuuteen vaikuttavia ratkaisuja, kuten menee kihloihin, naimisiin tai hankii lapsia, koska tuona aikana aivot ovat niin sanotussa euforiatilassa jolloin on hyvin hankala tehdä järkeviä ratkaisuja ja ajatella rationaalisesti. - KALLE KELLO
No niin, nyt ehdin vähän märehtiä. Oletteko olleet yhteydessä pojan vanhempiin ja mitäs he sanoivat?
- Iskä
Pitää tukea lapsia. Nykyisinhän liitot ja erot kuuluvat aikuisten elämään useita kertoja elämän aikana. Sitä on hyvä alkas opetella mahdollisimman nuorena. Sitten aikuisena osaa suhtautua asioihin riittävän kevyesti
- Kasvattakaa pa...t
Totta kai kiellät seurustelun. 14-vuotias on lapsi. Näin yksinkertaista.
- 14-v poika kihlautui
Mulla on omakohtaista kokemusta tästä, joten sanonpa minäkin kommenttini. Oma poikani meni 14-v ikäisenä kihloihin 16-v ikäisen tytön kanssa. Olivat siinä vaiheessa myös seurustelleet pari kuukautta ja teräksiset sormukset oli heilläkin.
Aluksi minäkin närkästyin, mutta pyysin myöhemmin anteeksi käytöstäni. Kerroin myöhemmin, että pelkään, että he alkavat haluta aikuisten asioita liian aikaisin (yhteenmuuttamista, vauvaa), kun tarkoitus olisi iloita vielä useampi vuosi toisistaan ja nuoruudesta.
Poikani seurusteli tämän kihlattunsa kanssa kaksi vuotta ja sen jälkeen erosivat sovussa. Kummallekin kyse oli ensirakkaudesta.
Äitinä sanoisin, että älä vähättele heidän rakkauttaan. Aikuinen on vain niin kyyninen. Eikö se ole ihanaa, että oma lapsesi kykenee rakastamaan ja tuntemaan syviä tunteita toista kohtaan? Jos kihlattu on kuitenkin samaa ikäluokkaa eikä mikään pedofiili, niin nuorella on oikeus tunteisiinsa, vaikka omat vanhemmat olisivatkin eri mieltä.
Minusta on tärkeää, että lapsi voi luottaa vanhempiinsa ja heiltä saatavaan tukeen. Vanhempi voi olla eri mieltä, mutta hän ei saa väheksyä nuoren ihmisen tunteita. Miten kuvittelet, että lapsesi turvautuisi sinuun tosi hädän hetkellä, jos jo noin pieni asia kuin kihlaus saa sinut pois tolaltaan. Nuori (vaikka näyttääkin jo aikuiselta) tarvitsee vanhempiaan kuitenkin vielä tosi pitkään.
Ehdottaisin, että juttelet lapsesi kanssa ja kerrot, mikä sinua tilanteessa ahdistaa ja mitä pelkäät. Olisi kuitenkin aiheellista pyytää anteeksi sitä, että sinun mielestä teini ei vielä tiedä mitään rakkaudesta. Älä siis pui asiaa tällä palstalla, vaan keskustele näistäkin vaikeista asioista suoraan tytön kanssa.- KALLE KELLO
Mites päin se sakkolijajuttu meneekään, poika 14 v, tyttö 16 v. Tyttösi oli lapsen hyvöksikäyttäjä
LAPSI ON LAPSI!! EI NIIN NUORENA OLE HYVÄ ALKAA SEURUSTELEMAAN AINAKAAN INTIIMISTI!! MINÄ EN HENKILÖKOHTAISESTI HYVÄKSY NIIN NUORENA TEHDYISTÄ "PÄÄTÖKSISTÄ"!!!!
- on jotenkin
helevetin huvittavaa lukea näitä uusavuttomien vanhempien
neuvoja. Ei pidä ihmetellä huostaanottojen lisääntymistä, kun
näitä besserwissereitä seuraa.
Kas kun eivät kondomeja osta alle 10-vuotiaille.
Ettei lapsi vain pahastu ja saa estoja...XDDD - kuraattori2
kyllä nyt pitää keskustella lapsesi kanssa
oletko tutkinut sen alushousuja, onko mälliä siellä taikka mälliä ja jotakin ruskeaa
käytttääkö tyttö pillereitä
lapsen hormonitoiminnan takia niistä tulee luopua - äippä_xx
Heh...vuosia sitten poikani ilmoitti, että on menossa kihloihin. Poikani oli 15 vuotias. Minä äitinä sain tietysti "primitiivisen raivokohtauksen". Pidin vanhan aikaisen puheen, että tietääkö nuori herra, mitä yleensä kihlaus tarkoittaa jne. No poika kuunteli saarnani ja tokaisi, ettei ymmärrä tuollaisesta puheesta mitään. Mutta heillä on ns. teinikihlaus, katso äiti Wikipediasta ja se tarkoittaa, että haluavat osoittaa muille, että he haluavat olla yhdessä. No kihloissa olivat yli viisi vuotta ja purkivat sitten kihlauksen, muuttivat yhteen ja ovat yhdessä edelleen.
- kimiukko
mun vaimo oli 14 ko mentiin kihloihin 80.hyvin on ji 33 v menny
- yksi likka vain
No eipiköhän se paras vaihtoehto ole antaa jutun mennä omalla painollaan, tuollaista tilannetta ei mitenkään käännetä kyseisessä iässä kuten varmaan aikas moni tämänkin ketjun lukijoista tietää. Se on nyt se the juttu ja eletään hetkessä.
Ainut nyt tietty, että kannattaa varmaan keskustella rakentavasti ajoissa siitä miten kannattaa toimia fiksusti senkin puoleen mikäli tätä kihlausta seuraa intensiivinen kuherruskuukausi aikuisempaan malliin..ettei sitten tule mitään sellaisia vähän laajempikantoisia ylläreitä kuin se, että sormukset vain lentävät mäkeen (kuten nyt tosiasiana jossain vaiheessa ennemmin tai myöhemmin tullenee käymään..) - fkasjfkdsöa
Leikkiähän se tuon ikäisillä on. Oli itsellänikin teininä (nyt 36v) muutamia kavereita jotka seurustelivat ja menivät kihloihin. Ei kihloihin meno mitään sen vakavampaa ole kuin seurustelukaan. Toiset kaverini olivat vuosia vielä aikuisenakin yhdessä menemättä naimisiin. Toisilla kihlat taas purkautuivat muutaman kuukauden-vuoden kuluttua. Se on elämää jossa harjoitellaan aikuisuutta.
- KALLE KELLO
Ilmankos suomessa on avioerojakin niin paljon, ja uusioperheitä, hypätään sänkystä toiseen ja petetään, valehdellaan jne. Tulihan tuokin asia selväksi, eikä tarvitse kirjoitetlla enää mistään aiheesta, kun kaikki pölvästit HARJOITTELEE AIKUISUUTTA.
- Poikasen äiti
KALLE KELLO kirjoitti:
Ilmankos suomessa on avioerojakin niin paljon, ja uusioperheitä, hypätään sänkystä toiseen ja petetään, valehdellaan jne. Tulihan tuokin asia selväksi, eikä tarvitse kirjoitetlla enää mistään aiheesta, kun kaikki pölvästit HARJOITTELEE AIKUISUUTTA.
"KALLE KELLO"Vai kaikki pölvästit HARJOITTELEE AIKUISUUTTA??Näetkö yleensä missään asiassa mitään hyvää?Onkohan sun lastesi kunnioitus sua kohtaan vain pelon sekaista kunnioitusta?Entäpä puolisosi,onkohan häntä kuvioissa ollenkaan?
Olet tietenkin itse tehnyt kaiken elämässäsi vanhempiesi käskyn mukaan.Minne ovat omat toiveesi jääneet?Et vaikuta onnelliselle..Tainnut kellon heiluri heilahtaa päähäsi..Tulikohan tuokin asia selväksi? - jadoijuo
KALLE KELLO kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ilman Kalle Kelloja asiat olisivat kaikilla paremmin.
- tosikuvesi3
anna olla kihloissa ja leikkiä tärkeää suhdetta, pelkät sormukset sormessa vaan ei sen kummempaa.
- Ei tuo maata kaada
Nykyään monet käsittää kihlauksen eri tavalla kuin mitä joskus ennen vanhaan ja mitä se laissa tarkoittaa ja "virallisesti". Sormukset hommataan sen merkiksi, että seurustellaan vakavasti tai ollaan ylipäätään varattuja tms. Välttämättä se ei ole mikään lupaus avioliitosta, ei olla sovittu, että mennää naimisiin. Välttämättä "kihlaus" ei liity millään tavalla avioliittoon. Itse en edes kihlasormuksia halunnut, kun mies kosi ja vastasin myöntävästi. Oma siskoni on ollut jo yli 20 v "kihloissa". Yksi kaver on ollut 3 krt kihloissa. En ottaisi sitä turhan vakavasti. Ehkä menivät kun muutkin menee tai tietämättä mikä se kihlaus on. Ehkä voisit valistaa häntä?
Kihloihin ei ole ikärajaa, joten vanhempi ei voi kihloja purkaa, jos tuota nyt kihlaukseksi ylipäätään voi kutsua. Lain mukaan nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet. - lapsimorsian suomest
kyseessä on lapsimorsian joka on rikollista ja melkein pedofiliaa, riippuen tietty sulhasen iästä. Jos sulhanen yli 15, tekisin rikosilmoituksen lapsen houkuttelemisesta seksuaaliseen tekoon, groomingista. Näinhän pedofiilit aloittaa houkuttelun ja kosiskelun, juuri tuossa iässä. Lapselle kotiarestia 3 kk ja pojalle lähestymiskielto. Eri asia jos haluavat leikkiä nukeilla olohoneessanne sinun ja pojan vanhempien silmien alla, voihan he kavereita olla. Kaikki muu lapsen houkuttelu avioliittoon ja seksiin on kiellettävä ehdottomasti. Te joudute sosiaalitoimiston kanssa tekemisin ja pian jollette heti pura tuota khlausta.
- Omron
Höpöhöpö. Miksi valehtelet tuollaisia?
- setä muistelee
Heh, minun aikaan vain rassattiin mopoja ja pelattiin jäkistä, luokan tytyille korkeintaan lumipalloa näytettiin. Jo "seurustelu" olisi ollut hurja juttu kun mitään seksistä ei tiedetty mitä vahingossa jotain pornolehteä sai jossain vilkaista.
Ihania nämä nyky teinit näiden "aikuisten juttujensa" kanssa. Sosiaalinen paine on varmaan kova, ota toki selvää onko siitä pojasta mihinkään. On toki kun on tyttösi iskenyt eikä mopolla karkuun ajanut :D Naisilla on tosin isompanakin tapana ottaa se jännä supliikki mies kuin vähemmän mutta kunnollisempi mies.
Ap, aloita kuule äidillinen opastus miten häät pidetään, miten kaaso ja muut tarvitaan. Käänteinen psykologia toimii aina.
Sano että haluat kutsua pojan vanhemmat teille kylään kahville. - kölköl
Mikähän tässä on niin iso hälyn aihe? Se sormus siinä sormessa ei muuta käytännössä mitään, mutta teinille se voi olla hirveän tärkeää. Nuoret tuntevat niin vahvasti. Seksiä ovat ehkä jo harrastaneet ja harrastanevat jatkossakin, oli sormusta tai ei. Mitä enemmän kiellät ja mitä voimakkaammin reagoit, sitä suuremman kapinahengen nostatat tyttäressäsi. Toisen tunteiden lyttääminen oli todella ilkeää eikä hiukkaakaan aikuismaista käytöstä. Suosittelen että pyydät tyttäreltäsi anteeksi ja keskustelet hänen kanssaan niin kuin aikuiset puhuvat. Älä raivoa, älä vähättele tai alista. Tyttäresi ei ole vielä aikuinen, mutta hän ei myöskään ole enää lapsi. Ole tyttärellesi aikuinen ja vanhempi. Jos suhde sitten päättyykin eroon, älä missään nimessä nolaa häntä hokemalla "Mitäs minä sanoin!" Jos me fiksut aikuiset teemme huonoja päätöksiä parisuhteissamme, niin miksemme voi hyväksyä sitä nuoriltakin.
Vedän harrasteryhmää 13-16-vuotiaille nuorille ja vaikka tuossa ikäluokassa erot kehityksessä ovat huimia, ei tulisi mieleenikään puhua näille nuorille kuin pikkulapsille. Nuorethan ovat sellainen kulttuurillinen ryhmä, jonka olemassa oloa ei vielä joitakin satoja vuosia sitten tunnistettu. Silloin oltiin joko lapsia, aikuisia tai vanhuksia. Nuorissa on paljon lasten piirteitä, mutta he yrittävät kovasti olla kuten aikuiset. Nuoruus on hämmentävää aikaa, kun et oikein tiedä mikä olet ja mitä sinulta odotetaan. Välillä tulee hölmöjä ylilyöntejä, kuten tämmöistä kihlaushömpötystä sun muuta. Kun tämän vakavammasta asiasta ei ole kyse, kannattaa antaa nuorten tehdä omat virheensä. - Nouhätä
Ajattele sillain, että paljon pahempi ilmoitus olisi ollut, että tyttäresi on raskaana! Teinikihloista ei ole suuresti haittaa. Ja jos suhde loppuu lyhyeen, niin ei varmaan ihan heti ole kihloihin ryntäämässä seuraavan kerran. Ennen kuskattiin poika/tyttöystävän luokkasormusta kaulaketjussa, mutta taisi joku olla "kihloissakin" minunkin teiniaikaan. Mutta nykyään taitaa olla yleisempää nuo teinikihlat. Ei se välttämättä merkitse muuta kuin, että "me seukataan". Juttele lapsen kanssa, että mitä se kihlaus heille merkitsee ja miten sinä sen ajattelet. Moni tuon ikäinen ajattelee olevansa tooosi rakastunut, ei sitä kannata vähätellä. Vaikka nuori itsekin saattaa myöhemmin huomata, että no joo ei se niin vakavaa ollutkaan.
- Omron
Joskus nuo menevät itsestään ohi.
Joskus kestävät eliniän.
Itse menin 1982 15-vuotiaana kihloihin ja kahta vuotta myöhemmin naimisiin.
Samassa liitossa elän yhä eikä aikomustakaan erota. - Wanha mummi
Tietenkin nuori rakastuu. Hän rakastuu johonkin tv-tähteen, tai opettajaan, tai kehen tahansa kaukaiseen. Harjoiteltuaan rakastumista hän rakastuu luokkakaveriinsa ja alkaa seurustella. Pitää olla treffit, tavataan ja halataan.
Aikaisemmin vain tästä ei sopinut kotona mainita. Vanhemmat varoittelivat tai kiusoittelivat, kuka mitenkin. Nuori arkaili.
Nyt osataan olla avoimempia. Ensinnäkin, monet kulkevat isoissa porukoissa. Rakastuvat ja eroavat, mutta eivät jätä porukkaansa. Siinä on eroa ainakin minun nuoruuteeni nähden.
Kun lempi sammuu, eivät välit katkea, kaveruus säilyy. Se on positiivista.
Kyllä kaikkea pitää harjoitella, myös lemmen leiskuntaa. Mitä sitä sormusta suret. Se on tytön elämänkoulua, sekin. - fuba
Ei muuta ku hommaa valepappi ja vihkaskaa valenaimisiin niin sillähän siitä tuskasta pääsee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa732480En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1111187
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91105- 201019